Hankinnat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tuulia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Cariwellin tukivyöt on kyllä tosi mukavat päällä! Ja liputan täysin manducan puolesta! Niin hyvä :)

Me ei tarvittaisi oikeastaan mitään uutta, vähän tylsää ;D Vaatteita aion kyllä ostaa vauvalle ihan omiakin, mutta sä myös käyttää sisaruksilta jääneitä. Unipesän haluan ehdottomasti, se on varmaan ainut "isompi" asia hankintalistalle. :)

Meillä ei paljon tartte hankkia kun vuosi sitten on ostettu kaikki mitä vauvaa varten tarttee. :D mä haaveilin emmaljungan mondial de luxe mallin rattaista dallaksen väreissä mut kukkaro ei kestäny. Ostettiin siis käytettynä emmaljungan perusrattaat ilmakumeilla ja hyvin on pelannut. Me asutaan kans täällä peräjeerassa hiekkateiden varrella, löytyy auraamattomia teitä ja nimismiehen kiharaa mut eteenpäin on päästy. :D Mää en nää mitään järkee ostaa uusia vaunuja kun niitä on käytettynä niin hyviä myynnissä. :) kaukalon haluaisin uuden kun meillä on gracon logico s vai mikä se on ja mä en tykkää siitä. Sitten tietenki jos tyttö tulee ni vaatteita tarvii ostaa. :)

Haaveilin myös emmaljungan vaunuista mut saatiinkin onneksi tädiltä heidän vanhat briot :p

Nyt on kaukalo hommattu. Sen kanssa halusin olla aikaisessa, että saan varmuuden että kaikki kolme muksua penkkeineen mahtuu takapenkille. Tiivis tunnelma tulee olemaan, mutta sinne ne mahtuu :D Samalla reissulla kävin kiertelemässä kirppiksellä hypistelemässä vauvan vaatteita (vaan en vielä raaskinu ostaa mitään) ja sitten vielä kävin hakemassa sen babyboxin lastentarvikkeesta ..
Voi elämä miten kovasti nyt tekis sitten mieli ruveta penkomaan varastosta vanhoja vauvan vaatteita ja pistää pesun kautta ja viikkailla lipaston laatikkoon valmiiksi.... ei ihan vielä kuitenkaan viitsisi vaikka niin kovasti mieli tekisi :D

Ensimmäistä odottelen ja nyt viikkoja 13+2. Yhtään mitään en ole hankkinu ja hirveästi ei tutut tiedä joten mitään hankintoja tai tarvikkeita ei vielä ole. Odottelen kyllä innolla joulun ajan ja jälkeen alennusmyyntejä kun ovat kuulemma hyviä että sitten tulee kyllä varmastikki hamstrattua kaikenlaista. :happy093

Hyvä että täällä on mainittu nuo joulun jälkeiset alet, voisi satsata sinne :) Tekis kovasti mieli ostaa kaikkea ihanaa, mutta jostain kumman syystä ollaan oltu ostamatta mitään!

Me käytiin miehen kanssa vähän reissussa niin tuli ostettua pari vaatetta ja pieni lelu vauvalle :p varmaan jätetään isommat hankinnat sitten vielä myöhemmälle, sen verran haluttiin ensimmäistenkin kanssa odotella että päästiin toiselle kolmannekselle ja nyt kun ei vielä ole edes sukupuoli varmaa niin eipä ole innokkaat sukulaisetkaan kerinnyt mitään hankkimaan :grin innolla kyllä odotan että pääsis kunnolla miettimään vaunuja ja lastenhuonetta :Heartred

Missä vaiheessa olette edellisien kohdalla laittaneet vauvan sänkyä ja vaatekaappia yms valmiiks? :D

Itsellä varmaan molemmissa oli jotakuin 32-35viikkoa kun uskalsin ja koin jo tarpeelliseksi.. miten mä nyt en millään malttaisi :D lähinnä noitten vaatteitten suhteen olis nyt hirveä hinku päästä hypistelemään ja viikkailemaan :p

Kyllä viimeistään sit siihen hommaan ryhdynkin, kun vauvan sukupuoli tiedossa. toivottavasti jo rakenneultrass näkyis :D awww..

Meillä tää varmaankin nukkuu perhe pedissä kun pinnis on vielä varattu... Mut näin yleisesti n kk ennen la oon pessyt vaatteet kaappiin ja laittanu kaiken valmiiksi:)

Meillä ei oo enää ees mitään vauvojen vaatteita kun ne kaikki lähtenyt uusiin kotiin... Mies kun oli sitä mieltä et meille ei sitä 5 vauvaa tuu niin pistettiin eteen päin:p noh pitää alkaa pistää siskolle vinkkiä eteen päin jos vois pistää tulemaan takas päin;)

Minä toimin kantoliinayhdistyksen kantotukihenkilönä ja mielelläni auttelen, jos jollain on kysymyksiä kantovälineisiin liittyen. Meidän esikoinen oli suuritarpeinen vauva, ja vietti elämänsä ensimmäiset kahdeksan tai yhdeksän kuukautta pääosin kannettavana. Itse tykkäsin eniten kudotusta kantoliinasta, koska pidempään kantaessa se tuntui mukavimmalta päällä ja sillä sai helposti vaihtelua asentoihin.

Kudottu liina ja ergonomiset reput (esim Manduca, Ergo, Tula, Wompat ja monet muut) on suht pitkäikäisiä ja niitä löytyy hyvin käytettynä ja säilyttävät hyvin arvonsa. Trikooliina on ihana vastasyntyneen kanssa, joskin aika kuuma, etenkin näin kesää vasten. Myös trikooliinoja myydään käytettyinä ja ihan huomattavasti edullisemmin kuin uutena, niistä kannattaa kuitenkin huomioida, että trikoo menettää ajan ja pesujen myötä joustoaan, joten trikooliinan ostaisin käytettynä vain siten että pääsen itse kokeilemaan sen joustoa, tai siten että myyjä on tuttu ja voin luottaa kun hän sanoo että joustoa on jäljellä.

Anskurai me ostettiin tutulta 10€ me&mamma kantoliina, onko sul siitä kokemusta? Ajaako se asiansa? Tais olla just trikoo(?).... Me ei viitsitä muutaman kk takia ostaa tuplarattaita joten tommonen kun halvalla saatiin niin ajateltiin kokeilla...
Onpa kiva kun täällä tietäviä mammoja joukossa:)

Niin entä pystyykö sen kaa kumartelee kuin hyvin? Vai "hölskääkö" vaavi liinassa kuin paljon?
Meillä ennen oli gracon kanto reppu enkä tykänny yhtään kun pikkunen ei oo niin "iholla" siinä eikä oikein tuo pientä niin hyvin...

Ihan hyvä perustrikooliina on kyseessä. Trikooliinoissa ei ylipäätään ole suuria eroja, toiset on ehkä hieman paksumpia ja tukevampia (ja siten kuumempia) kuin toiset, mutta erot on pieniä. Jos trikooliina on vähän vanhempi (mitä tämä merkki luultavasti on koska tietääkseni sitä ei enää myydä suomessa uutena), niin kannattaa tarkistaa että trikoo on edelleen kimmoisaa ja joustavaa. Jos kangas on menettänyt ajan saatossa joustavuutensa, sillä on aika vaikea saada hyvä napakka sidonta aikaiseksi ja jää luultavasti vähän sellainen tunne, että juurikin liikkuessa ja kumarrellessa vauvaa täytyy tukea lisäksi omilla käsillä. Hyvin joustavalla trikooliinalla saa kyllä oikein napakan sidonnan aikaiseksi, jolloin vauva ei ollenkaan "hölsky" kyydissä ja varovainen kumartelu onnistuu ihan hyvin.

Itse en välttämättä ostaisi montaa erilaista kantovälinettä valmiiksi ennen vauvan syntymää, mutta yksi kannattaa olla jo heti ensimmäisiä viikkoja varten valmiina. Sitten kun on elänyt tovin vauva-arkea ja on nähnyt millaiset omat kantamistarpeet ovat, pystyy paremmin miettimään, mikä väline itselle toimii parhaiten. Vastasyntyneen kanssa parhaat vaihtoehdot ovat trikooliina, rengasliina, kudottu kantoliina tai kantoreppu vauvatuella, Manducassa se on mukana kiinteänä ja muihin merkkeihin tulee erikseen myytävä lisäosa. Kaikkia edellä mainittuja myydään käytettynä ja usein kantovälineet saa suunnilleen samalla hinnalla myytyä edelleen, sitten kun käyttötarve on loppunut, eli ne säilyttävät arvonsa todella hyvin. Monilla paikkakunnilla toimii myös kantovälinelainaamoita ja vuokraamoita, joista saa erilaisia liinoja ja reppuja kotiin kokeiltavaksi, jotta voi rauhassa arvioida sopiiko se juuri omaan käyttöön. Etenkin reppujen suhteen on usein niin, että yhdelle istuu paremmin yksi merkki, toiselle toinen, meitä vanhempia kun on niin kovin eri kokoisia ja muotoisia :)

En ensisijaisesti suosittele rintareppuja kuten baby björn, graco, emma tmv. Viimeisimmän koulutustiedon mukaan ne eivät ole mitenkään haitallisia tai vaarallisia vauvalle, mutta aiemmin mainitut vaihtoehdot ovat yleensä sekä kantajalle että vauvalle mukavampia.

Pitääpä tarkastella tota vähän lähemmin, kattoo sit jonkun toisen jos ei oo hyvä:) kiitos! Tää keltä se ostettiin sano kyl et on käyttänyt vaan parikertaa mut tiedä sitä sitten...
Mut tosiaan sitä gracoa en suosittele kelleen on ihan p*ska... Eipä taas esikon aikaan mistään mitään tietänyt niin ostettiin se kun halvalla sai... Virhe o.O

Liinailun haluaisin itsekin oppia. Kahden edellisen kanssa en koskaan jaksanut paneutua. Tuntui niin työläältä se sitominen ja yksin vauvan sinne saaminen hyvin, ja sitten heti olikin aina kakka vaipassa tai nälkä tai jotain :D

Liinan sitominen helpottuu kyllä tosi paljon muutamien harjoituskertojen jälkeen. Ja vauva on nimenomaan helpoin itse laittaa sinne liinan kyytiin, toisen on tosi vaikea auttaa siinä mitenkään muuten kuin neuvomalla. Sekä sitominen että vauvan kyytiin nostaminen kannattaa tehdä peilin ääressä, auttaa nimittäin todella paljon, kun näkee mitä tekee. Kantoliinayhdistyksen sivuilla on luettelo ja kartta kantotukihenkilöistä ja lainaamoista, mistä voi saada ihan kasvotusten apua ja neuvoja. Suosittelen lämpimästi sitten vauvan synnyttyä, se nimittäin auttaa tosi paljon ja pääsee paremmin vauhtiin.

Itse kannan 1v9kk esikoistani edelleen liinalla. Toki paljon vähemmän kuin vauva-aikana, mutta kuitenkin useita kertoja viikossa. Meillä käytetään nykyään rattaita aika vähän, kun tyttö on halunnut kävellä itse jo tosi kauan, ja rattaat vaikeuttaa hurjasti perässä säntäilyä. Sitten kun pikkujalat väsyy, niin kaulahuivina toiminut lyhyt kantoliina pääsee hommiin ja nappaan tytön selkään liinan kyytiin. Välillä kipeänä tai vaikka väsyneenä päiväkotipäivän jälkeen taapero haluaa syliä, kun itse pitäisi saada jotain tehtyä, niin usein tulee napattua neiti rengasliinaan sylkkyyn, ja hän saa halia tarvitsemansa hetken, ja minä pystyn jatkamaan touhujani, eikä kädet väsy kohtuuttomasti.

Pitääpä käydä kurkkaamassa ohjeita.
Sitomistekniikoita vois kyllä ruveta varmaan harjoittelemaan vaikka jo nyt. Se liinakin kun jo valmiiksi löytyy :)

Pistää nallen kantoon;) eniten pelottaa just se pikkusen niskat kun sitä sinne liinaan "sulloo" et ei pääse retkahtamaan... Kaipa tässäkin pätee se et harjoitus tekee mestarin;)

Takaisin