Hankinnat

Tuulia

Kommentoinnin ninja
Toukomammat 2017
Vinkkejä, niksejä ja kokemuksen tuomaa viisautta siitä, mitä kannattaa hankkia raskauden aikana omaa vointia parantamaan tai syntyvää lasta ajatellen. Ja missä vaiheessa mikäkin hankinta kannattaa tehdä. Onko joku turhaa tai jopa välttämätöntä. Myös kysymyksiä saa esittää :)
 
Meillä tulee hankintalistalle ainakin tuplarattaat nyt sitten kun ikäeroa tulee se alle 2v ja pitää kuitenkin koiran kas lenkkeillä. Nykyisiin rattaisiin saa seisomalaudan mutten usko että tyttö jaksaa vielä siinä niin olla..

Stokken syöttötuoli on ollut ihan pelastus ( ja siihen se newborn set) niin sai vauvan jo ihan pienenä saman pöydän ääreen ja viihtyi siinä hyvin esim. Ruuanlaiton ajan kun näki hyvin siitä :)

Lisäksi sitteri on ollut meillä ihan ehdoton, tyttö ollu pienestä asti siinä joka aamu hetken että saan ite suihkussa käytyä ja puettua. Meillä siis sitteri kylppärissä. Vieläkin viihtyy siinä sen hetken kun saa harjailla hampaitaan sen ajan :grin

Kantoliina oli meillä tosi paljon käytössä pienempänä. Tytöllä oli vatsakipuja alussa ja nukkui vaan sylissä niin siinä sai tielle kädet vapaaksi ja pysty jotain tekemään silloin kun tyttö nukkui. Vielä nyt lähes 1v iässäkin viihtyy esim. Kipeänä siinä:rolleyes:

Lisäks mahdollisesti joudutaan autoa vaihtamaan..nykyiseen ei mahdu kahta lasta, koiraa ja rattaita samaan aikaan.. Jos jollain on vinkkejä mitkä autot on extra tilavia niin vinkkejä kaipaan!

Olin eka ajatellut että eihän meiän tarvi juuri mitään hankkia mutta nyt alkaa tuntua et tällä kertaa nää hankinnat on hintavampia vaikka niitä on vähemmän:cool:

Mun vinkki hankintoihin on se että kannattaa tehä suht ajoissa. Toki ikinä ei tiedä miten kaikki menee mutta ite olin vikat viikot noin 30 viikosta eteenpäin niin väsy, kovissa liitoskivuissa ja supisteli vähän väliä ettei sit enää vaan jaksanu kaupoissa yhtään kävellä.
Ite yllätyin miten menikin niin huonosti se loppu raskaus.
Lähetin esim. Synnäriltä viel äidin ostamaan imetystyynyä ja kantoliinaa. Ne ois kantsinu olla jo valmiina:rolleyes:
 
Muokattu viimeksi:
Onko se kantoliina kuinka hankala käyttää? Jotkut sanoo, että ihan tuskaa saada asettumaan. Me lähinnä mietittiin reppua :) Ja tosiaan, kun on esikoinen, niin kaikki hankittava alusta asti. Nyt kyllä olen jo muutaman vaatteen hamstrannut, kun siinä vauvakuumessa ei muuta pystynyt ajattelemaan :) Kunhan päästään varmemmille viikoille, villinnyn varmaan :)
 
Mulla ollut tuommoinen trikoinen kantoliina alussa. Se on ihanan pehmeä. On kyllä pitkä mutta kun sen pari kertaa sitoo niin sitten muistaa sidonnan ulkoa ja ei oo vaikea.
Lisäks nyt myöhemmin lainasin kaverilta rengasliinan. Sitä ei tarvi sitoa ja se ois varmasti kätevä myös imettäessä pientä vauvaa.
Manduca reppu on mutta sitä käytetty vähiten. Se on musta itselle epämukavin päällä, lähinnä ulkoiluun hyvä. Mutta kannattaa kokeilla ja miettiä ja ainahan niitä voi hankkia sit vauvan synnyttyäkin mutta mulle tuo liina oli ihan pelastus alussa!:)
 
heips!!

ensimmäisen lapsen kohdalla ostin aivan kaikkea laidasta laitaan..hoitopöydät..sängyt...jne jne---uudet lelut ja vaatteet ja rahallahan ei ollut ns väliä...

kakkosen kohdalla pääasiallisesti ostin rattaat (ikäeroa edelliseen oli 6 vuotta ja sukupuoli eri) niin vaatteita, mutta ei mitään hoitopöytiä jne koska ne oli aivan turhia ostoksia mitä ei tullut ees käytettyä...

Leluja yms tavaroita sain kavereilta käytettynä

tuttipullot toki ostin uusina.

Nyt sitten kun haaveissa olisi tämä kolmonen (taas 6 vuotta ikäeroa ja yritystä jo 8 kk) niin...kyllä vaatteet ja kantokopat yms tulee käytettynä... kuhan on puhtaat ja hyvät ja voi pestä uudelleen ja uudelleen =)

Mutta siis... kyllä ensimmäisen kohdalla innostuin liikaa (toki oli omaa tietämättömyyttäni) mutta nyt kyllä suunnittelen huolella ostokset ja hankinnat.
vaatteet, kantokoppa ja rattaat voi ihan hyvällä omalla tunnolla ostaa käytettynä

ammeen ja potan ja tuttipullot tulee sitten uutena. Tosin niihin ei kyl paljoa rahaa mene..

mutta yks asia on sellainen MUST OSTOS.. meinaan tuttipullon lämmitin =)
tässä on esimerkkinä:

http://www.matkavaruste.fi/p32596-beurer-jby-52-tuttipullon-lammitin-fi.html

Hyvää odotusaikaa kaikille =)

Terhi
 
Täälä taitaa ainut mitä tytöiltä jääny nii pinnis ja vaatteita :D jos poika tulee nii sit ei oo kyllä vaatteitakaan ja vinkkinä että esikoista ku oottelee nii muistakaa tuttipullot :wink mä olin nii höyrypäissä esikosta etten tajunnu ostaa luonnollisesti aioin imettää mutta a)ei onnistunut kunnolla b)synnytykses leikattiin väliliha ja se tulehtu josta määrättiin niim vahvat antibiootit ettei saanu imetettää ja kahden viikon kuurin jälkeen ei enää maitoa tullut.. Hoitopöytä meillä oli molemmilla se sama ja käytin sitä 0 kertaa se keräs vaan pyykkiä päällensä :D mutta sitteri!! Maailman paras keksintö pääsee pesulle kkosella oli kyllä ihan ehdoton koliikkikeinu ei ollu koliikki lapsi mutta ystävän luona kun käytiin niin 4kk valvomisen jälkeen iskin sen siihen käydäkseni vessassa sinne vessaan jäin pitkäksi aikaa kun lapsi hiljeni muuten ei nukkunut kuin tissi suusaa :) täälä ois auton vaihto ja ehkä jopa kodin vaihto.. Tässä ny ku pääsis riskiajan yli niin saa alkaa miettii enemmän todettu kaksi kertaa että ennen rv 30 saa kaikki olla valmiina sitte on nii kipee ja ollu sairaala kiertees kakkosesta mies joutu lähtee synnäriltä suoraa yöks kotii esikoisen kans ja koko yö siinä meniki ku oli laittanu vauvan huoneen valmiiks :)
 
Hei ja esikoista oottavat käykää kiertääs kirppareita :wink sielä on oikeesti paljon tavaraa ja vauva aika on lyhyt niin ne on jotkut todella hyvä kuntosia ja vähän käytettyjä
 
Meillä ihan tärkeimmät hankinnat oli varmaan yhdistelmävaunut, itkuhälytin ja sitteri. Vaunujuttu oli mulle vähän sama kuin miehille varmaan on auto, menin ihan sekasin vaunukaupoilla! Itkuhälytin on edelleen päivittäin käytössä, tänään lähetin just takuuhuoltoon kun vähän sekoilee ja tuun tarviimaan sitä sitten vauvankin kanssa. Sitteri oli meillä kans tosi pitkään käytössä ja joskus iltaisin ihan ehdoton pelastus, kun toinen ei suostunut millään nukahtaa, ni siihen keinutukseen sammus. Ja joo, ilman rintapumppuakaan en ois vauvavuodesta selvinnyt :joyful: mut sen opin kantapään kautta, et sen pumpun kasaamisen ja käytön ois voinu opetella jo etukäteen, eikä sit kotiutuessaan sairaalasta monen valvotun päivän jälkeen hirveessä hormoniryöpyssä ihan sekasin tissien räjähtäessä.. Muistan miten en saanut ees siitä ohjekirjan tekstistä mitään selvää. Ja kyllä kiukutti miten en voinu siihen ennakkoon perehtyä! :violent001
 
Täälä kans ois pumppuun voinu perehtyy istuin keittiönlattialla ja itkin ku ei mikää onnistunu se hormoniryöppy oli kyl ekan jälkee aivan kauhee varsinki ku oli pieni joka valvotti ja tuntui ettei muka mitenkää osannu hoitaa vauvaa ku aina se vaan itki.. Onneks sitä jo tietää et on hyvä äiti ja hormoonit saa käyttäytymään oudosti :laughing025
 
Mä en saanu tyttöä syömään heti kotiutumisen jälkeen ja hysteerisenä hain kaupasta sen pumpun. Sama juttu, ei siitä tullu mitään. Ja sitten sainkin sen taas tissille. Oli se alku kyllä aika hurjaa! :D
 
Onko jotain mitä pitäis hankkia raskausajalle? Muistelen että sisko käytti jotain öljyä mahaan ettei tulis niin paljoo raskausarpia. Onko teillä kokemusta? Mitä muuta? Mahatyyny että saa nukuttua? laughing7
 
Joo mä öljysin mahaa Ceridalilla ja välillä rasvasin Decubalilla. Lienee ollut hyötyä, mut kyl toi navanseutu silti ratkes :D ja mahatyyny on ihan paras, en ois tullut ilman sitä toimeen ja se on vieläkin ollut milloin missäkin tarkoituksessa käytössä. Mulla on Doomoon pitkän mallinen tyyny, oli kyllä investointina mun mielestä kallis mutta enpä oo hetkeäkään katunut!
 
Tavallinen tyyny jalkojen välissä toimii ainakin minusta riittävän hyvin. Ei tosin ole mahatyynystä kokemusta. Ja rasvaaminen ei kai oikeasti vaikuta järin paljoa, enemmän on kiinni ihon laadusta tuleeko arpia vai ei. Nyt kun mulle on tullut jotain kemikaaliallergioita, niin käytän korkeintaan kookosöljyä rasvaamiseen.

Onko sellaisesta tukivyöstä hyötyä? Viimeksi sitä harkitsin, mutten saanut ostettua. Entä turvavyön alennin?
 
Mä käytän kans tavallista tyynyy ja toimii :) mä kokeilin kaikki niksit ku alko arpii tulee lopputulos selässä asti arpia :D
 
Nii ja kannattaa varmistaa että on kaapissa jotain hyvää mies kiittelee jos potkit sen yöllä abclle hakemaan karkkia :D
 
Joo raskausaikana mulla oli tukivyö. Oli tosi napakka ja auttoi mulla ainakin selkäkipuihin hyvin! Ainoa vaan että ihan loppuvaiheessa, joskus 35 viikosta eteenpäin se ei enää mahtunut kii kun mun maha oli ihan valtava. ( sf mitta meni taulukon yli :facepalm:).
Ja tuon itkuhälyttimen unohdin, meilläkin edelleen päivittäin käytetään kun tyttö nukkuu unensa yleensä rattaissa terassilla :)
 
Ehkä kannattavin hankinta meillä on muuten ollut vauvavakuutus. Ajatuksena oli silloin ottaa vakuutus varoiksi jo ennen syntymää, ja sit jos sille ei oo tarvetta, niin lopettaa joskus parin vuoden iässä. Ois sit mm korvaongelmien jne varalta. No, meille kun iski noi allergiat, niin tää vakuutus on todella tullut tarpeeseen. Mä yleensä käytän julkista terveydenhuoltoa mielelläni, mutta tässäkin asiassa huomasin, että joskus on pakko mennä asiaan erikoistuneelle. Oli miltei 300e jo yksi käynti, mutta kaiken sen rahan arvoinen. Onneks on vakuutus, niin ei tarvinnu kauaa arpoa mennäänkö vai ei. Kannattaa vertailla sitten vakuutusten hintojen lisäksi sisältöä, niissä on huimia eroja.
 
Me ei taideta tarvita muuta, kuin tuplarattaat ja lisäksi haluaisin jonkun kehdon olkkariin. Ja tietty vaatteita pitää ostaa, vaikka niitäkin on kyllä esikoisen jäljiltä riittävästi. Mutta kaikki tarvii jotain omaa. :P
 
Meillä vahingosta viisastuneena ensimmäistenä listassa vauvavakuutus jo raskauden aikana kunhan tulee ajankohtaiseksi. Esikoiselta ei otettu ja tällä oli suulakihalkio syntyessään ja oli monia mutkia matkassa kun oli lisäksi refluksilapsi ja tuo halkio aiheutti 9 kk "koliikin". Lääkärikäyntejä ja lääkitystä siis riitti. Eikä nyt myöhemminkään saanut laajempaa vakuutusta kun halkio rajaa kaikki pois, mm. perus korvatulehduksia ei korvata kun katsotaan halkion aiheuttamiksi.

Muuten kaikki hankinnat joita pitää tehdä on lähinnä esikoiselle. Esimerkiksi toista pinnasänkyä ei kannata ostaa niin esikoinen siirtynee nukkumaan lastensänkyyn ennen toisen syntymää. Yhdistelmävaunut löytyy ja niihin olisi tarkoitus ostaa seisomalauta..

Sähkökäyttöinen rintapumppu löytyy ja se oli kyllä tarpeellinen, varmasti tulee käyttöön vaikka kakkosta pystyisi imettämään (esikoista ei halkion takia voinut).

Yksi joka itselle oli todellinen pelastus öihin oli kätkythälytin pinnasänkyyn. Esikolla halkion aiheuttaman kuolamäärän vuoksi pelkäsi aina tukehtumista, mutta muutenkin aika vainoharhainen tuon kätkytkuoleman kanssa olen niin se hälytin toi kyllä rauhan yöuniin, eikä enää noussut vähän väliä katsomaan hengittääkö tyttö.

Oikeastaan ainoa meille käytännölliseksi koettu kapine, jonka myin pois siksi kun olisi vienyt liian suuren tilan säilyttää oli vauvakeinu, mutten usko, että sellaista hankitaan jollei uusi tulokas ole myös koliikkilapsi tai muutenvain huono nukkuja.

Kantoreppu jäi esikolta kokonaan käyttämättä, joten oli meille kyllä täysin turha ostos. Toivotaan, että kakkosen kanssa tulisi enemmän käytettyä..
 
Iso renkaiset Yhdistelmärattaat, joihin saa myös autoistuimen adapterilla kiinni oli meidän ykköshankinta esikon kanssa. Ja leikkimatolla viihty tosi hyvin kans.

Toisen tullessa jonkinlaiset tuplarattaat on varmaan pakko hankkia jos meinaa kotoa ulos päästä.

Meillä on myös Manduca, jossa tyttö viihtyy nyt paremmin ku ihan pienenä. Suosittelen sitä. BabyBjörnin kantorepusta pysykää kaukana. Sitä on mahdoton säätää ergonomiseksi, ainakaan lyhyt selkäselle, ja voi sitä päänsäryn määrää ku kuskaa vauvaa ja sen koko paino on hartioilla.
 
Takaisin
Top