Hankinnat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tuulia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä olen kanssa miettinyt tuota kantoliinaa, tai miehelle reppua, se voisi ehkä tehdä jopa töitään samalla vaikka pieni nukkuu lähellä (istuu siis tietokoneella koko päivän), musta isän läheisyys ois myös hyvä saada kuvioon ihan pienestä asti. :)
Tilasin tänään vaunukatalogin! En malttanut odotella enää, tässä voi kohta tulla joulunalus ja jälkeis alennuksetkin, olisi hyvä tietää mitä tahtoo :p

Meillä on baby björnin kantoreppu, en muista tarkempaa nimeä, mutta siinä on vauvalle omat säädöt ja sen saa kulkemaan edessä molemmin päin sekä selän puolella myös :) meillä oli melko pulska vauva, niin lopetin kantamisen repussa noin vuoden ikäisenä. Kätevä oli erityistarpeisella vauvalla :) olen kyllä miettinyt olisiko liina parempi. Stokkea ei otettu, kun siinä oli palonestomyrkkyjä.

Miehen ystäväperheen vaimo jo hyvissä ajoin reilu vuosi sitte antoi jonkun sortin kantoliinan lahjaksi. Nyt vasta muistin. Se kumminkin ainoa mitä on "hankittuna". Materiaali vain taisi olla aika kovaa joten tuskin alussa käy.

Ihan hyvä perustrikooliina on kyseessä. Trikooliinoissa ei ylipäätään ole suuria eroja, toiset on ehkä hieman paksumpia ja tukevampia (ja siten kuumempia) kuin toiset, mutta erot on pieniä. Jos trikooliina on vähän vanhempi (mitä tämä merkki luultavasti on koska tietääkseni sitä ei enää myydä suomessa uutena), niin kannattaa tarkistaa että trikoo on edelleen kimmoisaa ja joustavaa. Jos kangas on menettänyt ajan saatossa joustavuutensa, sillä on aika vaikea saada hyvä napakka sidonta aikaiseksi ja jää luultavasti vähän sellainen tunne, että juurikin liikkuessa ja kumarrellessa vauvaa täytyy tukea lisäksi omilla käsillä. Hyvin joustavalla trikooliinalla saa kyllä oikein napakan sidonnan aikaiseksi, jolloin vauva ei ollenkaan "hölsky" kyydissä ja varovainen kumartelu onnistuu ihan hyvin.

Itse en välttämättä ostaisi montaa erilaista kantovälinettä valmiiksi ennen vauvan syntymää, mutta yksi kannattaa olla jo heti ensimmäisiä viikkoja varten valmiina. Sitten kun on elänyt tovin vauva-arkea ja on nähnyt millaiset omat kantamistarpeet ovat, pystyy paremmin miettimään, mikä väline itselle toimii parhaiten. Vastasyntyneen kanssa parhaat vaihtoehdot ovat trikooliina, rengasliina, kudottu kantoliina tai kantoreppu vauvatuella, Manducassa se on mukana kiinteänä ja muihin merkkeihin tulee erikseen myytävä lisäosa. Kaikkia edellä mainittuja myydään käytettynä ja usein kantovälineet saa suunnilleen samalla hinnalla myytyä edelleen, sitten kun käyttötarve on loppunut, eli ne säilyttävät arvonsa todella hyvin. Monilla paikkakunnilla toimii myös kantovälinelainaamoita ja vuokraamoita, joista saa erilaisia liinoja ja reppuja kotiin kokeiltavaksi, jotta voi rauhassa arvioida sopiiko se juuri omaan käyttöön. Etenkin reppujen suhteen on usein niin, että yhdelle istuu paremmin yksi merkki, toiselle toinen, meitä vanhempia kun on niin kovin eri kokoisia ja muotoisia :)

En ensisijaisesti suosittele rintareppuja kuten baby björn, graco, emma tmv. Viimeisimmän koulutustiedon mukaan ne eivät ole mitenkään haitallisia tai vaarallisia vauvalle, mutta aiemmin mainitut vaihtoehdot ovat yleensä sekä kantajalle että vauvalle mukavampia.

Multa löytyy tommonen kudottu kantoliina, joka ei siis anna periksi. En koskaan oppinut sen kanssa vauvaa kantamaan ja sitominen tuntui aina työläältä. Onkohan sitten tommonen trikooliina helpompi aloittelijalle?

Meillä oli tytön kanssa trikooliina ihan ensi kuukauden, kun se tuntui hyvältä ihan vastasyntyneen kanssa. Sitten parin kuukauden iästä lähtien käytettiin manducaa. Reissasimme paljon (rattaat eivät olleet mahdolliset) ja manduca oli ihan ehdoton! Siinä sai vauvan syötettyäkin, kun vauva ensin tajusi, mistä sitä tissiä oikein etsii. Oli ihana, kun tyttö katseli ylöspäin ja pienet kasvot olivat usein suoraan minua päin. Siitä jäi minulle ihan erikoinen muisto. Helsingissä taas muuten rattaat ovat hyvät, kun julkisillä pääsee ilmaiseksi. Muuten olisin kantanut varmasti Suomessakin enemmän. Minä kannoin manducassa vajaa 2 vuotiaaksi asti ja silloin kyllä tuntui, että lapsi painaa.

Ensi kesänä voi esikoisen pitää rattaissa ja kantaa vauvaa. En ajatellut hankkia tuplarattaita, kun esikoinen on jo 3.5 vuotta ja ihan innoskas kävelijäkin.

Mä haluan oppia liinailun. Ystäväpariskunta kantaa esikoistaan ja se näyttää niin suloiselta :Heartred Oon aloittanut vaunu vertailun. Meille tulee käytettynä yhdistelmävaunut. Vielä tarttis päättää mitkä :scratch Ystävä lupas lainaan turvakaukalon ja telakan.

Trikooliina voi olla helpompi, sillä se sidotaan kokonaan valmiiksi päälle ja vasta sitten nostetaan vauva kyytiin. Se on toki kovin yksilöllistä mikä on kenenkin mielestä helpompaa, joten suosittelen kokeilemaan molempia opastuksen kera (siis sekä kudottua että trikoista), esim kantovälinelainaamossa tai kantovälinetreffeillä.

Ein, kannattaa valita sellaiset yhdistelmät, mihin saat helposti sen turvakaukalon kiinni adaptereilla tai ilman. :)

Niin ja ei rattaiden ja kantamisen tarvitse olla toisiaan poissulkevia. Vaikka kannoin esikoistani tosi paljon oli mulla aina rattaatkin mukana, ihan siksi, ettei tarvinnu vauvan lisäksi kantaa hoitolaukkua ja kaikkea muutakin kamaa, esim ruoka-ostoksia. Ja tosiaan sitten pääsi myös ilmaiseksi julkisilla. Ja pitkän päivän aikana pystyi aina vähän vuorottelemaan, että välillä typy oli liinassa ja välillä vaunuissa.

Mulla on trikooliina. Harjoittelin youtubesta etukäteen itelle parhaan tavan sitoa se ja kun oli vauvan kanssa aika testata ni ei ollu ihan hukassa :D en kai täydellisesti sitä siltikään oppinu, sillä en voinu kumartua ilman että piti pitää päästä kiinni (tai ehkä vaan olin "liian" varovainen, vaistomainen reaktio tukea vauvan päätä :P ) liinan sopuva kantokireys löytyi parilla kokeilulla. Heinäkuun vauva + helteet + trikooliina on kuitenkin liian kuuma yhdistelmä pitkäksi aikaa.

Me saatiin ilmaseks emma rintareppu. Aivan hirveä! Painaa olkia ja selkä taittuu mutkalle ja kipeytyy kun reppu ei jaa sitä painoa ergonomisesti. EN suosittele! Taidetaan hankkia kunnon kantoreppu (tulaa on kattellu taaperolle) ja sit ku on tuo liina ni vaihdellen sitten. Selässä kantaminen kiehtoo kovasti! :)

Voisko joku suositella laadukkaita, edullisia suomen olosuhteet kestäviä yhdistelmärattaita,joihin kuuluu /saa liitettyä kaukalon? Vaihtoehtoja on niin paljon että päätä huimaa. Itse olen tykästynyt saksalaiseen emmaljungaan + täyskumirenkaisiin, mutta olen avoin hyville vaihtoehdoille :)

Mä oon tykästynyt britaxin rattaisiin meillä on bsmart rattaat, mut mulla ois haaveena go next tai smile (brio/britax) siinä mun suositukset;)
Noi bsmatrit on muuten todella hyvät mut nyt kävi niin et tuolla tullut lunta ihan pirusti ja auraamattomilla teillä ne kyl menee mut hiukan nihkeesti... Tämä huomattiin eilen kun käytiin influenssa piikillä ja oli 1 rattaissa ja 1 seisomalaudalla niin kyl oli homma työntää...
Noi brion/britaxin rattaat on siitä hyvät et niihin saa britaxin turvakaukalon kiinni todella simppelisti:)

Meillä on kans brio smilet jo esikoiselle pari vuotta sitten hankittu (nykyään taitaa olla britax smilet merkiltään), ja olen tykännyt tosi paljon, joten suosittelen niitä ilman muuta. Ne on oikein ketterät ja kulkee hyvin tosi monen laisessa maastossa. On helppo taittaa kasaan, ja menee pieneen pakettiin. Kaukalon saa suoraan runkoon kiinni ilman mitään adaptereita. Niissä on isot ilmarenkaat, jotka kulkee pehmeesti monenlaisella alustalla ja myös pienessä hangessa. Mitkään metsäpolkujuurakko/umpihanki -kärryt ne ei ole, mutta sellaisille en itse ole nähnyt tarvettakaan, kun menen mieluummin metsään kantovälineen kuin vaunujen kanssa ja sama umpihankeen... Niihin saa joko kovan tai pehmeän kopan, ja ratasosan saa laitettua sekä kasvot työntäjään että eteenpäin, ja ratasosa menee täysin makuuasentoon. Tavarakori on ihanan iso, niin saa esim hyvin ruokaostokset kyytiin. Ovat hinnaltaan myös mielestäni melko edulliset, nytkin tais olla verkkokaupassa hyvässä tarjouksessa ylihuomenna 11.11.

Heippa hei miten te ootte aiempien raskauksien tai jo tän nykyisen aikana saaneet olonne mukavaksi yöaikaan/päikkäreillä? Oletteko ostaneet ihan tarkoitusta varten tehdyn tyynyn/tyynyt vai pärjänneet omilla? Masu vielä pieni mutta olen miettiny että josko pitäis moisen tilausta jo suunnitella.

Mul on huugo:D siis semmonen kokovartalotyyny, toinen pää jalkojen väliin ja toinen pää pään alle ja tukee kivasti mahaa, tai jos tykkää nukkua selällään ja jos lopullaan se ei onnaa niin pistää sen taka puolelle ja nojaa siihen niin tuntuu niinku nukkuis selällään vaikka enempi on kyljellään;) suosittelen!

Monessa kaupassa on nyt Britaxit tarjouksessa. mein lastentarvike ties kertoo et ainaki marraskuun ajan ovat. Tästä innostuneena tehtiinki jo eka hankinta kun turvakaukalon ostossa säästi jo kolminumeroisen summan.

Noista rattaista sen verran että mun omasta mielestä on tärkeä ominaisuus että on heittoaisa! :) meillä ainakin on ollut hyötyä siitä, kun on saanut kesken matkan vaihtaa suuntaa, kun joskus poika kyllästyy mua katsellessaan ja viihttyy paremmin jos laittaa kasvot menosuuntaan. Sitten taas jos on kova vastatuuli niin oon kääntänyt pojan muhun päin että on tuulen suojassa :)
Meillä itsellä on ora taiga merkkiset yhdistelmät, ostettiin käytettynä ja oon ollut tyytyväinen.

Jos tarttee mennä hangessa ni suosittelen ILMAkumirenkaita, isoja sellaisia! :) meillä on tutek turran merkkiset yhdistelmävaunut (ei oo kaukaloa siihen) , ne on puolalainen versio ruotsalaisista emmaljungista eli isot (isoilla renkailla siis) ja kevyet työntää! :)

Meillä on Emmaljungan Duo edge ilmakumirenkailla ja kulkee, vaikka lunta olisi kuinka paljon! Ja on tukevat ja jämäkät :) oon tykänny :) nyt pitää vaan ostaa kesäksi sisarusrattaat, vielä harkinnassa olisiko ne sitten ne Emmaljungan uudet.

Heittoaisa on kyllä pelastanut monet reissut. Kun esikoinen oli vielä pienempi ja tapasi matkoilla alkaa hermostumaan, niin suunnan vaihto auttoi lähes aina. Muutenkin kiva, kun pystyy välillä seurustelemaan ja välillä taas lapsi katsella maisemia. Nykyään, kun kysyn vaihdetaanko suuntaa, niin vastaus ei koskaan ole ei. :D

Täällä yksi tyhmä vailla kysymystä :D kun esikoista odotan ja joitakin vaatteita hänelle nyt ostanut niin kannattaako ostaa kokoa 50 vai ostaako suoraa koon 56..? Kun tuntuu että noi vaatteet on vain niiiin pikkuisia <3

Mä ostin ehkä kolme settiä kokoa 50 ja muuten kaikki kokoa 56. Meille syntyi melko pieni tyttö, joten koko 50 oli hyvä alkuun, mutta nopeasti jäi pieneksi :)

Takaisin