Hankinnat

Täällä esikoinen tulis olemaan 2 vuotta ja kahdeksan kuukautta kun vauva syntyy. Pitäisköhän meiän vielä ottaa tuplat? :grin.

Meillä esikko on sit 2v,6kk. Ajattelin, että pärjättäis noilla yksikkö rattailla. Toinen menee varmaan liinassa. Esikko tykkää olla sylissä. Varmaan siksi, kun häntä olen kantanut niin paljon. Meillä on pyörään tuplakärry, jossa saavat molemmat tarvittaessa mennä. Toki ne ovat vähän kömpelöt jos täytyy kapeissa paikoissa mennä. Kauppakeskuksiin niillä ei ole mitään asiaa!
 
Onneksi me säästytään tuolta vaunujen ostamiselta. Minulle kun syntyi pikkusisko (iltatähti) nelisenvuotta sitten niin mun vanhemmat päätti ostaa laadukkaat rattaat heti alkuun kun tiesivät että vanhemmat siskot alkaa sikiämään. Meen äiti on niitä pitäny ku kukkaa kämmenellä. Valkosta nahkaa ja ei yhtään kuraviirukaan niissä. Kyl mul kelpaa. Vieläku on yhdistelmä rattaat ni menee pitempään.

Ainoo iso hankinta tulevalle vauvalle meille tulee olemaan toi remppa. Meillä kun ei oo kuin kolmemakuuhuonetta niin pienin ( miehen sukellusväline huone. Mies on vähän myrtsinä päätöksestä) joutuu remppaamaan. Tänään kun itellä on vapaa päivä olis tarkotus repiä toi vanha katto alas. Huoneessa kaikki muut pinnat ja kaapit menee remonttiin paitsi lattia.
Mutta on ollu tosi kiva suunnitella sitä huonetta. Menee viikotkin nopeampaa.
 
Me joudutaan/päästää ostamaan kaikki. Tosin vielä en ole uskaltanut edes katsella kuin netistä kuvia. Meillä siis takana lapsettomuus ja kkm. Jotenkin sitä haluaisi odottaa ainakin np ultraan ennen kuin lähtee ostamaan mitään. Jos siellä jotain huomataan niin sitten olisi ihan hirveää laittaa niitä tavaroita pois. Mutta onneksi ei pitäisi olla enää pitkä aika kun pääsee shoppailemaan :)
 
Mä hävitin kaikki vauvan tavarat viime kesänä. Nyt sitten ois kaikki hankinnassa. En vain tiedä mistä aloittais ja mitä niiltä nykyään vaaditaan tai voi vaatia. Pitää lähteä varmaan kauppoja kiertelemään ja tehdä vertailuja.
mä oon varmaan enempi kuutamolla kuin ensisynnyttäjät :excited001
 
Mekin kerettiin myymään melkeinpä kaikki. Olin muka päättänyt, että enempää lapsia ei tule pienempiä ajattelin ostella pikkuhiljaa.. Vaunut todennäköisesti vasta sitten lähempänä.
Täytyy laittaa rahaa sivuun, että saa tuplat ostettua. Tuntuu olevan melko kalliita nuo.
 
Meillä esikoinen on 2v.7kk, kun pikkunen syntyy. Olen puntaroinut tuplien ja bogaboon+seisomalaudan välillä, että ostaako vaan seisomalaudan meidän bogaboo vaunuihin. Olinkin jo ostamassa käytettynä lautaa, mutta tulin toisiin aatoksiin. Jos tyttö ei suostukaan siinä seisomaan/istumaan, kun suht vilkas luonne on. Näin sitten Tori.fi:ssä käytetyt 1,5 vanhat britaxin b-dualit ja päädyin ostamaan ne. Pidän kuitenkin bogaboot ykkösvaunuina. Tuplia voin sitten käyttää kaupoissa ja kaupungilla ja tarvittaessa ulkoillessa. En raaski satsaa kalliisiin tupliin, kun ovat käytössä korkeintaan vuoden. Tuplien edellinen omistaja selitti, että oli ajatellut pärjäävänsä yksillä vaunuilla ja vauvaa kantaa liinassa. Oli sen verran hikistä puuhaa, että marssi samantien liikkeeseen ostamaan tuplat . Vaikka meidän esikoinen välillä käveleekin ihan reippaasti, mutta yksin ulkoillessa kahden lapsen kanssa varmasti haastavaa. Toisen lapsen syntyessä voisin kuvitella esikoisessa mustasukkaisuutta ja näin ollen hänkin haluaa kokea kaikki mitä vauvakin tekee. Nyt sitten pääsee itsekin rattaisiin.
 
Niin ne hankinnat. Joo, olen ihan täysin kuutamolla ja tunnustan sen rehellisesti :wideyed:
Varmaan sitä tarttee jonkunlaiset vaunut, että pääsee vauvan kanssa sitten ulkoilemaan. Me asutaan hiukan syrjempänä, valtatielle on ensin .n 300 metriä hiekkatietä, joka on talvella aika luminen / hankala varmasti rattaiden kanssa mennä. Sitten on kuljettava maantienlaitaa jotain 500 m, jossa ei ole piennarta oikein nimeksikään, ennen kuin pääsee paremmalle kävelytielle. Ja sitten varmaan tulee jonkun verran liikuttua autolla isompaan kaupunkiin ihmisten ilmoille, joten vaunujen pitäisi toimia hankallissa keliolosuhteissa ja olla tarpeeksi kevyet / kokoon taittuvat, että saa helposti autoon. Liekö sellaisia ihmevaunuja olemassakaan :rolleyes:
Puhumattakaan sitten muista tarvittavista varusteista ihan vauvan huoneen sisustuksesta lähtien. En tiedä edes mistä aloittaisi. Ehkä se tässä puolenvuoden aikana hiljalleen valkenee :)
 
Infinity, miekin asun pöndellä ja päädyin ostamaan yhdistelmät kotiin, joissa ei kääntyviä pyöriä yms, vaan ovat tosi jämäkät myös hiekkatiellä ja lumessa ja kaikki pyörät pyörivät. Ja vaikka ovat melko kevyet, en usko ett niitä tuun autoon taiteilemaan vaikka kokoon menevätkin, on silti aika hidasta hommaa niillä ja painavat sen verran kuitenkin ettei ne ihan ajatuksenvoimalla autoon mene :D Aion ostaa erikseen autoon kevyet rungot, joihin saan ensalkuun auton kaukalon (luulisin olevan nopein ja helpoin vaihtoehto) ja sen jälkeen mietin uusia vaihtoehtoja :)
 
Nenna, tuo voisikin olla hyvä idea! Varsinkin jos ostas käytettynä niin saisi varmaan kohtuuhintaan vaikka kahdet! Ja niitä toisia ei paljon tarttis edes kotona kontista pois nostella. :)
 
Infinity, niinpä! :) ite ajattelin yrittää etsiä sellaset konttiin joissa olisi sitten kääntyvät etupyörät (mielellään kyllä silti lukittavat) yms, ja saisivat olla melko pienet että olisivat kätevät ja ketterät kaupassa ja kaupungilla käydessä :)
Onneksi noita näyttää olevan tosi mukavasti myynnissä käytettyinäkin, joten en enää stressiä tee niistä kun nyt vihdoin keksin mitä ylipäätään tahdon ja tarvitsen :)
On oikeasti paljon apua sellasista jotka asuu samankaltaisella alueella, koska ei esim kaupungissa ikänsä asunut välttämättä tajua miettiä millasta on kulkea hiekkatiellä tai lumessa vaunuilla, joten samat vaunut ei sovi sekä kaupunkiin että maalle välttämättä (tai varmasti sopivat, mutta on ihan eriasia muutama kerta vuodessa työntää kaupunkiin sopivia vaunuja maalla kuin päivittäin kilometrejä maalaisessa maastossa) :)
 
Nenna, tuo voisikin olla hyvä idea! Varsinkin jos ostas käytettynä niin saisi varmaan kohtuuhintaan vaikka kahdet! Ja niitä toisia ei paljon tarttis edes kotona kontista pois nostella. :)

Meillä oli ekan lapsen kanssa kunnon yhdistelmävaunut ykkösvaunuina (jotka kanssa olivat hyvät maastossa kuin maastossa) ja sitten ostettiin autokäyttöön Brion travel system eli siinä oli pelkkä runko johon sai turvakaukalon kiinni. (Ja oli meillä reissuja varten kova kantokoppa mikä toimi vauvalla myös matkasänkynä ja oli myös se ratasosa, mutta ei se kovin montaa kertaa ehtinyt käyttöön ennen kuin myytiin setti pois kun ei sitä enää niin tarvittu.)

En tiedä uskaltaisinko ihan kokonaisia rattaita pitää koko aikaa varsinkaan talviaikaan auton takakontissa kun kiinni ollessaan jos kosteus vaihtelee, niin ne saattavat homehtua... Nuo kangasosat kun ovat aika homeherkkiä kun niitä ei saa käsitellä homeenestoaineilla (kuten esim. auton penkit on käsitelty). Mutta tuo runkosysteemi oli hyvä kun siinä ei ollut nimeksikään kangasta niin sen homehtumista ei niin tarvinnut pelätä. :)
 
Meillä on kaks muksua ennestään mutta kaiken myin jo ko ei pitäny enää tulla . Nyt on hommattu vaunut, sitteri, kaukalo ja sänky on tulossa, samoin jotakin lakanoita ja lipasto ja hoitotaso siihen. Suurimmat ostot siis hankittu, huh :D
 
Mäkin oonmyyny pois aika paljon tavaraa...kuten kaikki mun äitiysvaatteethaluaisin ikean sundvik hoitopöytälipaston, doomoo imetystyynyn ja doomoosäkkituolisitterin...sit kantokassin tarvin meidän phil&tedseihin, kun kuopus on vauvan synnyttyä 2v8kk ja tarvinee satunnaisesti rattaita, niin saa hänet sit sisaristuimessa kyytiin mukaan...leikkimatonkin oon myyny...ja vaatteita pitää ostaa❤❤ja rintapumppu myös...kääk....rahanmeno ahdistaa...
 
Siis mulla ois nyt jo ihan hirvee hinku ostella kaikkee! rv14+6... sukupuolenki jo tiedän kun kävin istukkabiopsiassa, nii vois ostaa jo hirmuna kaikkee prinsessa kamaa :D ei vaan taida vielä kehata ostella mitää...
 
Meiltä löyty jo rv6 yhdet vaunut ja yhdet rattaat. En tosiaan tiedä miksi sekosin ja ostin. Jälkeenpäin mietin et jos olis tullut km tai muuta ikävää niin varmasti ois harmittanut. Onneksi näillä näkymin nyt rv 13+1 vaunut tulee tarpeeseen :Heartpink Lisäksi oon hommannut joitain vauvan vaatteita. Pinnis ja syöttötuoli saadaan onneksi siskolta ja serkulta. Kantoliinan aion vielä hankkia joten saa nähdä tuleeko vaunuille niin paljon edes käyttöä. Hoitopöytä mietityttää, ostaakko sellanen ns. kiinteä perus pöytä vai kokoontaitettava :happy11
 
Missä vaiheessa kannattaa ruveta ostelee näitä isompia ostoksia, sänkyä, vaunuja, hoitopöytää yms? Ja mitä kaikkee sitä pitää oikeesti ostaa!
 
Mä uskallan ostella enemmän vasta sitten rakenneultran jälkeen. Haluan nähdä, että siellä vielä kaikki ok.

Tosin meillä kun on toinen lapsi, niin meillä toki on paljon valmiinakin jo. Jotain vaatteita olen kirppikseltä ostellut. :)

Netistä löytyy paljon listoja siitä mitkä ovat jonkun mielestä välttämättömiä hankkia ja paljon keskusteluja. Etukäteen ei vaan kovin hyvin voi tietää mitkä kaikki ovat sitten itselle välttämättömiä.

Todennäköisesti turvakaukalo on välttämätön ja luultavasti vaunutkin (jotkut lapset eivät vaan viihdy siinäkään, esim. jos refluksia). Hoitopöytää meillä esim. ei ole koskaan ollut erillistä kun meillä oli edellisessä asunnossa hyvät tilat kylpyhuoneissa vesipisteen vieressä, niin siinä oli ihana vaihtaa vaipat aina. Nyt meillä on tarkoitus tehdä hoitopiste taas vesipisteen luokse, se vesipiste on vaan vähän keskeneräinen, kun edelliset asukkaat eivät ole halunneet laittaa kodinhoitohuoneeseen lavuaaria (kummallista) vaikka vesijohdot sinne tulevatkin valmiina. Eli meillä on ollut vaan sellainen pehmuste siinä alla. Ja jotkut vaihtavat vaipatkin aina esim. sängyllä. :)
Moni nukuttaa lopulta perhepedissä joten sänkykään ei ole kaikille välttämätön. :D

Sama tilanne on kaikissa kantoliinoissa, kantorepuissa, sittereissä, rintapumpuissa, tuttipulloissa, tuteissa ja melkein missä vaan. Vaatteet taitavat olla varmaan melkein ainoa asia mitä ihan kaikki vauvat käyttävät. :wink

Joskus voin kyllä itsekin kirjoitella mitä kaikkea meidän ekalla vauvalla oli tarpeellista olla ja mitkä meille oli turhuuksia. Nyt en ehdi kun pitää vielä lähteä käväisemään kaupassa. :D
 
Tuosta sitteristä mulla on itselläni hauska kokemus. Esikoisen aikana koin sen aivan turhaksi. Vauva oli aina sylissä, kantoliinassa tai kellimässä viltillä lattialla. Kun toinen tuli, sitteristä tuli ihan ehdoton juttu. Sen sai kuskattua mukana, nortettua pöydälle, sitä pystyi kiikuttelemaan varpaalla kun teki ruokaa tai keskittyi esikoiseen. Vauvaa ei voinut noin vain enää jättää lattialle, kun utelias sisko olisi muuten ollut "hoitamassa". Tän kolmannen kohdalla kaivan sitterin varastosta esiin varmaan ensimmäisenä. :wink
 
Moikka! Onko kellään kokemusta noista kronanin duo s rattaista? Niissä kääntyvät mutta lukittavat isot etupyörät.

Tarvisin rattaat joilla pääsee kulkeen kaupungissa ja bussissa mutta myös maalla, loskassa ja mudassa... Eli pienet kääntyvät pyörät ei kiitos. Noi duo s ssät oli hyvät työntää ja kantokoppa oli hyvä käteen ka painopiste oli keskellä toisinku joissain toisissa vaunuissa. Mutta ois kiva kuulla muitten kokemuksia näistä vaunuista tai ehdotuksia vaihtelevaan maastoo sopivista vaunuista :))
 
Takaisin
Top