Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Klaara
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jos ihan vähän sais avautua taas, niin pikkuisen (ei onneks paljoa..) on ruvennut tympimään se, kun kaikki sanoo, että "älä sitten osta liikaa vaatteita" tai varsinkin kun pari kertaa oon kuullut "eihän teidän tarvi ostaa vaatteita", ja perustelut on "niitähän tulee niin paljon lahjoituksina" ja "äitiyspakkauksessa on paljon vaatteita". Oon ihan samaa mieltä osittain, mutta en mä nyt usko että äitiyspakkausvaatteet ihan yksinään riittää kuitenkaan? Oon kyllä katsonut montako siinä on mitäkin kokoa. Ja enhän mä voi tietää kuinka paljon ja mitä loppujen lopuksi saadaan lahjoituksina, en mä haluu alkaa niitä ruinaamaankaan...joka tapauksessa ne lahjoitukset varmaan tulee pääosin sitten kun on vauva maailmassa. Kyllä mä nyt haluan, että vaatetta on jo vauvan syntyessä silleen, että tietää pärjäävänsä jonkin aikaa.

Lisäks vielä eilen mieskin sitten sanoi samaa, että muka äitiyspakkaus riittäisi (uskoi tietysti mitä kaikki sanovat). Sen takia kai siitä varoitellaan, kun monet ostavat tosiaan liikaa ja liian pieniä, varoituksista huolimatta. Mut kai sitä nyt silti jotain pitää itsekin hankkia. Plus että saan kai mä nyt kuitenkin itsekin ostaa jotain, tuli sitten kuinka paljon lahjoituksia tahansa....oon tässä ekaa vauvaa odottamassa ja on ehkä ihan kivaa etsiä sille vaatteita ja sellaisia mistä itse tykkää. Onneks mulla on sentään puolustuksena, että oon ajatellut ostaa suurimman osan kirpparilta. Ei pitäisi olla kellään mitään valittamista!

Toisaalta minulle on kyllä hieman epäselvää, että paljonko niitä vaatteita tarvii ja minkälaiset olis parhaita. Luultavasti hommaan vähän ylimääräisiäkin, ettei lopu kesken. Minusta on kumminkin parempi, että on vähän liikaa kuin liian vähän. Onpa kamalaa, jos joku kirpparilta ostettu potkari jää käyttämättä :O

Tosin nyt mä taisin tehdä kyllä kärpäsestä härkäsen :)

Asiallisempi kysymys olisi äitiyspakkauksen haalareista teille viisaammille: siinähän on ulkohaalari, villahaalari ja kevyt vanuhaalari noin kokoa 70. Meillä kun vauvat syntyy syyskuulla eli tarvisivat aika pian lämpimiä vaatteita, niin onko nuo haalarit ihan liian isoja? Eli hukkuuko se vauva niihin vaikkapa marras-maaliskuussa? Kannattaisiko hankkia esim ulkohaalari vähän pienempää kokoa, vai pärjääkö noilla ihan hyvin?

Minun anoppi ainakin sanoi, ettei ne äitiyspakkauksen haalarit olis liian isoja. Kuulemma niitä pystyy käyttämään vaikka olisivatkin reilun kokoisia. Tiiä sitten, onhan hänen lapsiensa pikkuvauva-ajoista jo parikymmentä vuotta.. ehkä joku tuoreempimuistinen voisi valottaa tilannetta :)

Kyllä nuo kirppikset on vaarallisia, tarttu mukaan kasa vaatteita ja lisää ois lähteny ellei järki ois puuttunu pelii :D
Ne on niin sulosia, ihan vauvakuume nous, vai voiko niin enää sanoo :P

Kannattaa kyllä käydä jos on yhtää aikaa kierrellä siellä. Halvimmat oli ihan vaa 30-50 senttiä ja harva yli kahta euroa, tuskin tuun ite kauheesti uutena ostaan ku saa hyvä kuntosia halvemmallakin (:

Sain jo työkaverilta pari isoa pussillista lastenvaatteita ja sain valita niistä mieluiset itelle ilmaseksi :) Loput se aiko viedä Uffille tai jonnekin. Mutta eiköhän noita kirppareitakin tuu joku päivä kierrettyä. Pitää kysellä paikallisilta äideiltä (en oo kovin kauan ite asunu tällä paikkakunnalla) että missä ois parhaat tarjonnat :)

elenna minun kaveri sai pari kuukautta sitten äitiyspakkauksen ja sain nähdä minkä kokoinen se haalari on ja oli se kyllä aika iso... joten minä ostin nyt aleesta haalarin joka on koko 56-68 ja se maksoi 24e (alkuperäinen hinta 80e!) ja se on varmasti sopiva vauvalle kun alkaa olla kylmä :) voi hyvin ostaa kirpparilta tai alesta vähän pienempi haalari koska se äitiyspakkauksen haalari on kuitenkin niin iso että se on vähän epäkäytännöllinen kun vauva on vielä niin pikkuinen syksyllä :)

Elenna: oma kokemukseni äitiyspakkauksesta on kahden vuoden takaa. Ja sanoisin, että riippuu kyllä vauvan geeneistä ja koosta miten haalareihin mahtuu. Meidän tyttö syntyi 2kk liian aikaisin joten sairaalasta kotiutuessa hukkui äitiyspakkauksen pienimpiin bodeihin :) hyvin on kirinyt kasvua kiinni mutta käytti tuota villahaalaria 6-8 kuukautisena ja toppahaalari olis mennyt tänä talvena eli 1,5 vuotiaana!!
Ystävän poika syntyi 4,5 kiloisena eikä mahtunut edes synnärillä äitiyspaketin pienimpiin :)

Neuvoksi: hanki alkukuukausia varten vaatteita, pienimpiä kokoja jokaista ainakin 3-4 kpl. Vauvat ovat eri kokoisia ja myös pulauttelevat eri tahtiin ;) meillä sai olla vaihtamassa joka syötön jälkeen joten pesukone lauloi alati. Jos teillä kuivausrumpu niin homma hoituu vielä tehokkaammin muuten kantsii varata bodeja ja potkareita puklu ja vaippavuotojen varalta kaappiin :) sitten kun vauva kasvaa jaksat jo ehkä lähteä taas kirppareille täydentämään vaatevarastoa muta alkuaikana kannattaa varautua siihen ettei noin vain lähdetä kaupoille :) pieniä potkareita siis vain hypistelemään! Ja nauti suunnittelusta ja pesän rakentamisesta! Saahan ne vaatteet uudestaan myyntiin :)

EIhän tuos äitiyspakkauksen oo kumminkaan kovinkaan paljoa vaatteita, niin että vauvan kans pärjää.. Pakkaukses on niin erikokosia ja ne on vissiin hieman reilumpia kokoja.. Ja kun vauvan kanssa tulee paljon pyykkiä niin kannattaa kyllä varmasti varata bodeja yms tarpeeksi. Itse oon kans tehny kirppikseltä mahtavia löytöjä vauvalle. Ja tietysti alyttömän halpaa, verrattuna siihen että ostaa melkein samankuntosen kalliilla hinnalla kaupasta ja kannattaahan vauvan vaatteet kierrättää kun ei kumminkaan kauaa ole käytössä, eli on melkein niinku uusia. :)

Kiitos neuvoista pumpulipallo ja sofiaelisabeth ja muut :) Pitää varmaan katsoa tuota haalarijuttua tarkemmin sitten kun se pakkaus tulee. Sekin olisi tietysti tyhmää jos se pakkauksen haalari jäisi käyttämättä...

Oon tässä prosessoinut edelleen tuota vaateasiaa... :) Kyllähän tuolla äitiyspakkauksellakin varmaan jo aika pitkälle pääsee. Jos nyt ymmärsin oikein niin siinä olis perusvaatesettejä 2 kpl kokoa 50, 4 kpl kokoa 60 ja 2 kpl kokoa 70. Eli jos voi käyttää myös yhtä kokoa isoja varalla, niin koko ajan olis 6 kpl settejä. Jos hätä olisi niin ehkä niilläkin jotenkuten selviäis.

Mutta aattelin kyllä silti hankkia useampia. Ja kun ei tiiä mitkä vaatteet sitten osoittautuvat helpoimmiksi, niin olisi kiva olla vähän valinnanvaraa.

Esim. sitä myös mietin, että eikös kokopitkät potkupuvut olis aika käteviä? Kun tuossa pakkauksessa on vaan yksi, niin pitäiskö hankkia niitä vaikka muutama esim. kokoa 56. Nykyään taitaa olla suositumpaa olla potkarit+body. Mut eikös potkupuku olisi vieläkin helpompi pukea? Ja toisena, että olisi sekä jalkaterällisiä että -terättömiä potkareita. Tai ehkä pienimmissä vois olla lähinnä niitä jalkaterällisiä.

Joka tapauksessa, jos hankkisi vaikkapa kokoa 56 vielä 4+ settiä, kokoa 60-62 4 settiä ja vaikka muutaman 68-70-kokoa, niin ehkä niillä jo pärjäis. Ja sit vois esittää toivomuksena, että lahjoitukset mielellään 68 kokoa tai isompia, jos joku kysyy. Ja sittenhän sitä tulee varmaan vielä hankittua muutama lisää.... :)

Pahoittelut että täytän tämän nyt näillä pelkillä vaatepohdinnoilla, mutta kun tää tosiaan vaatii hieman prosessointia minulta. Pitäis varmaan siirtyä miettimään vaunujen ja kaukalon hankintaa nyt kun rakenneultrakin on käyty.

Pakko hehkuttaa varovaisesti...Ostin pinnasängyn :D Päätin noin kuukausi sitten, että meille tulee Stokke Sleepi valkoisena, se nyt vaan miellytti silmää ja renkaat tuntuu kätevältä, jne muita Todella Päteviä Perusteita. Hinta tietysti hirvitti, kun käytettynäkin löytyi vaan väärän värisiä tai jälkikäteen maalattuja, jotka maksoivat sen 400 euroa...Mutta nyt tärppäsi ja löytyi käytettynä huokeaan hintaan. Jotenkin tuli kuitenkin sellainen olo, että olenko liian ajoissa liikkeellä, rakenneultra on vasta viikon päästä (vaikka optimisti olenkin ja toivon/uskon, että kaikkii on hyvin) ja sitten pieni pirulainen takaraivossa keksii mitä typerämpiä skenaarioita. Kuulunee toisaalta asiaan.

Muita hankintoja en ole tehnyt itse, mutta anoppi soitteli ja kertoi, että mieheni sukulaisperheestä oli tullut heti iso läjä vauvatavaraa: vaunut, vaatteita, leluja, jne :) Itselle on kerran kaupassa tullut potkupukuhyllyn ohi kävellessäni awww-hetki, mutta vielä olen malttanut pitää näppini erossa. Ja muuten, puoliväli paukkui täälläkin keskiviikkona. Salamatkustaja potkii ja pyörii oikein urakalla <3

Minä sitten tosiaan siirryin miettimään vaunuja, ja samantien huomasin, että vaunukaupassa oli juuri nyt alennuspäivät. Eikun sinne siis, ja ostimme Brio Happy yhdistelmävaunut kovalla kantokopalla. Siihen vielä lisäksi sadesuoja ja hyttysverkko ja hoitolaukku (siinä rytäkässä en kerinnyt tietää, olikohan laukku nyt niin välttämätön), niin hinta oli reilu 700€. Onneksi minun vanhemmat varmaan maksavat tämän tai ainakin nuo vaunut.

Sitten ostimme vielä yhteensopivan turvakaukalon+jalustan ja adapterin. Näistä tuli yht.200€.

Mä saan työkaverilta 350€ yhdellä lapsella käytössä olleet vaunut jotka on samaa mallia mitä kävin liikkeessä kuolaamassa ja maksaa hoitolaukulla yli tonnin :)
Pinnasänkyä ei vielä ole, haluisin kanssa ton stokke sleepyn, mutta ne on käytettynäkin paljon kalliimpia kun ikean kalleimmat. Ikeassa on satasella se mistä saa reunan laskettua ja vedettyä omaan sänkyyn kiinni. Olin ajatellut sitä.
Mut noista vaatteista: Olen ihan haksahtanut metsolan lasten/vauvanvaatteisiin. Ne on ihan törkeen hintasia, vaikka ostan niitä käytettynä fb metsolan kirppikseltä...
Kestovaippoja on kanssa tullu ostettua ja tehtyä niin että eka puolvuotta-9kk pitäis pärjätä näillä vaipoilla, jos sisäpinnan materiaali sopii vauvan iholle.

Meilläkin on Stokke Sleepi valkoisena, vauvaversio + laajennus peruskokoiseksi pinnasängyksi :). Löytyi käytettynä kaikkine varusteineen, oli oikea onnen päivä! Kyllähän se silti maksoi, mutta laskin, että saamme tämän myytyä lähes samaan hintaan, kun taas Ikea-sängystä saa käytettynä ehkä parikymppiä, jolloin siis Ikea-sängyn kanssa häviää enemmän! Nerokasta, eikö vain? Mieheni ei olisi ikinä suostunut ostamaan Sleepiä uutena, itse olisin saattanut hyvinkin seota siinä määrin, niin ihana, kätevä ja tukeva on. Ja kaunis!

Vaikuttaa kyllä hyviltä nuo Brio happy vaunut :) Minustakin se kova kantokoppa vaikuttaa aika kapealta, mutta se myyjä sanoi sen olevan ihan normaalia kokoa. Ja kun itsekin ollaan aika normaalikokosia, niin ei kai se vauvakaan mikään jätti oo. Netin perusteella olin miettinyt vaunukopallista kalliimpaa mallia, mutta se vaikuttikin hankalammalta käsitellä...

Vielä hieman ihmetyttää se kantokopan kiinnitys tai oikeastaan kiinnittämättömyys. Sehän tulee tuossa Brio HappyClassicissa siihen ratasosan päälle/sisään. Kysyin siitä kaupassakin ja myyjä sanoi, että siellä on joku nauhakiinnitys, mutta sitä ei välttämättä edes tarvitse käyttää. Ja nyt sitten en ole oikein löytänyt sitä "nauhakiinnitystä". Tai löysin yhden nauhan, se on siinä kopan jalkopäässä alla pohjassa ja sen voi kiertää siitä sitten reunan ympäri ja kiinnitetään tarralla. Mutta siinäkö se kiinnitys sitten oli? Kyllähän se koppa istuu siinä ihan tukevan oloisesti sen ratasosan reunojen välissä, mutta hieman siltikin ihmetyttää.... nettisivuillakin kuvauksessa lukee, että "turvahihnat pitävät kantokopan varmasti paikoillaan ratasosan sisällä". Mitkä turvahihnat? Ohjekirja voisi minusta olla hieman parempikin. Ehkä minä käyn vielä kysymässä tuosta siellä liikkeessä, ellei se nyt selkiinny. Muuten ollaankin aika pitkälti selvitetty, miten menopelit toimivat :)

Eiköhän ne ihan täysin turvalliset joka tapauksessa oo, ellei sitten meiltä puutu joku osa. Mutta tuskimpa puuttuu :) Ehkä se nauhakiinnitys oli se minkä löysinkin ja tuo nettikaupan kuvaus vähän "liioittelee" asiaa.

Meillä on muutaman vuoden vanha malli nuo Briot, niissä ainakin on kovassa kantokopassa sellaiset remmit siinä ulkopuolella enmmänkin pääpuolella joiden päässä on nepparit. Tosin mulla ei ole tietoa mihin ne on tarkoitus kiinnittää...?

Me saatiin vaunujen mukana sellainen untuvapussi jonka saa remmeillä kiinni siihen ratasosaan jos koppa käy pieneksi nopeasti. Koska minunkin mielestäni se koppa on edelleen ihan kauhean pieni jos ajattelee et sinne pitäis mahtua pukua ja pussia jne. talvella. Mutta aika näyttänee :)

Oon tosiaan aivan ihastunut noihin vaunuihin ja kun ne nyt tuossa olkkarissa töröttää pestyinä, puunattuina ja rasvattuina niin niitä on melkein pakko aina vaan ohikulkiessa vähän hytkytellä ja tuuppia :) Pää taitaa tällä mammalla pehmetä :D

Takaisin