Hankinnat vauvalle

Klaara

Vauhtiin päässyt keskustelija
Joko olette tehneet hankintoja vauvalle?

Ainakin ensisynnyttäjillä lienee vaunujen hankinta edessä joten mielellään ottaisiin vinkkejä vastaan siitä millaiset vaunut olisivat hyvät ja mitä ominaisuuksia kannattaa suosia.
 
Minua kanssa kiinnostaisi kovasti kuulla vinkkejä hyvistä yhdistelmävaunuista.

Itse olen muuten hankintojen kanssa päättänyt olla ostamatta mitään ennen kuin jään kesälomalle heinäkuussa (jonka jälkeen suoraan äitiyslomalle). Siinä on kuitenkin yhdeksän viikkoa aikaa katella kaikkea tarvittavaa. Tähän kuitenkin poikkeuksena sellainen, että jos jotain aivan huipputarjouksia tulee vastaan jostain ihanasta ja tarpeellisesta, niin täytynee sitten joustaa tuosta päätöksestä..
 
Ei ole hankittu vielä mitään, mutta noista vaunuista jo yhden lapsen äitinä sananen..

Vaunuissa sekä kovassa kopassa että puolikovassa/pehmeässä kopassa on omat puolesta puhujat. Mä en tiiä onko kumpikaan toista parempi vaan vähän mitä haluaa. Minä halusin mahdollisimman simppelit vaunut jossa on vähän niinkun "kaikki samassa". Eli meillä oli Gessleinit jossa oli puolikova koppa. Sehän on siis siinä ratasosan päällä. Sitten lapsen kasvettua sieltä sai päätykovikkeen ja pohjakovikkeen pois jolloin se sama pussi jäi lämpöpussiksi alakropalle vaunuihin. Mun mielestä oli hirmu näppärä kun ei tarvinnut erikseen säilytellä ratasosaa tai kovaa koppaa jossain muualla näissä meidän vähissä säilytystiloissa. 
Kovan kopan kannattajat puhuu et siinä on enemmän tilaa talvella vauvalle. Voi olla totta, mutta pitää verrata sit kopan mittoja, tuo meidän puolikova oli sit taas isompi kun valtaosa kovista kopista. Ja noissa kopissa on muutenkin tosi isojakin kokoeroja, kannattaa vertailla mittoja. Mitat ei oo mitään vakiomittoja kaikilla merkeillä. :)
Heittoaisa oli hirmu näppärä kun sai auringon/tuulen mukaan parissa sekunnissa käännettyä työntösuunnan lapselle miellyttävämmäksi. Ne joissa ei oo heittoaisaa, saa kyllä käännettyä käsittääkseni oikeestaan kaikki, mut sillon koko koppa/ratasosa pitää siis ottaa irti ja kääntää toisinpäin. 
Renkailla on kans omat puolestapuhujat.Riippuu jälleen mitä haluaa. Mä en tahtonut pienintäkään mahdollisuutta että renkaat voi puhjeta(mulla ei kestäis hermo yhtään) joten meillä oli ne kennorenkaat. Pumpattavat on vissiin taas vähän käyttäjäystävällisemmät jos työntelee jossain vaihtelevammassa maastossa/tyyliin ihan jossain metsäpoluilla.

Mitähän muuta. En nyt tuu mieleen muuta. Puhuin meidän vaunuista tosiaan että meillä "oli", eli ei oo enää. :D myytiin ne syksyllä pois tulevan raksaprojektin ja väliaikaiskotiin muuton tieltä siksi kun mä en oo mikään vaunuttelija-äiti, eli työnsin tyttö tasan sen 500m-1km että se nukahti ja sit takapihalle nukkumaan.. Mä harrastin urheiluni sit muuten kun vaunukävelyillä. :D Eli en tehnyt yhtään mitään kalliilla vaunuilla. Nyt tämä raskaus tuli vähän puoli yllärinä, oon miettinyt et koitan metsästää jostain Abc designin pramy lux vaunut käytettynä. Ne on halvat uutenakin, mut mun käytöllä ei oo järkeä ostaa uutena nyt noita. :)
 
Yhdyn edelliseen vaunukommenttiin ja kokemuksiin! :)

Meillä Emmaljungan yhdistelmävaunut kovalla kopalla, mikä tosiaan hoiti tehtävänsä. Olivat tilavat ja niissä sai vauvaa istutettuakin ennenkuin sitten siirryttiin pysyvästi rattaisiin. (Pohja taittuu selkänojaksi)
Kovan kopan etuja ovat:
 - matkasänky aina mukana!
- Meillä parveke, joten pystyin tulemaan kävelyltä kotiin, irrottaa kopan ja viedä vauvan kopassa parvekkeelle jatkamaan uniaan. Kantokassi olisi ehkä ollut talvipakkasella vähän viileä parvekkeen lattialla.

Miinuksena ehkä tuo, että kova koppa on säilytettävä erikseen.


Nyt tuli toista odottaessa yllärinä, ettei sisarusistuinta saa kovan kopan kanssa laitettua, vaan pitäsisi olla ratasosa ja kantokassi. 

Jos liikkuu kaupungissa tai lyhyitä matkoja ovat pienet rattaat liikuteltavilla pyörillä hyvät! Jos taas tietää tekevänsä pitkiä kävelylenkkejä metsäteillä ovat paksut ilmapyörät ehdottomat. Ja tiedoksi ensi talveksi: sohjokeleillä vaunuihin saa jopa sukset alle :)

Loppujen lopuksi on se vauvan vaunuaika todella lyhyt! ratasosaa käytetään sitten pidempään. Jotkut nukkuvat vaunissa päikkärit 2-3 vuotiaaksi ja jotkut taas käyttävät vaunuja lähinnä kauppamatkoihin.
Meillä ei  tyttö ole nukkunut vaunuissa 6-7 kk iästä kuin hätätapauksessa. Pääsi nukkumisen makuun omassa sängyssä ja sillä tiellä ollan :)







 
Meillä on melkein kaikki tarvittava jo valmiina, luulen että hoitopöytä (jos sellaiseen päädyn) ja turvakaukalo taitaa olla ainoat mitkä puuttuu, vaikka siis ensimmäistä yhteistä lasta odotetaan. 
Isännällä on jemmassa tyttäriensä jäljiltä pinnasänky, vaunut, syöttötuoli x2, ja istuimia autoon erikokoisia. Noista vaunuista en vaan tiedä, onko mun käsille soveltuvat. Meillä siis mahdolliset vaunulenkit tullaan tekemään hiekkateitä pitkin, kun täällä peltojen keskellä asutaan, ja minä kun kärsin noista tenniskyynärpäistä jotka ainakin pyörätuolin työntämisesta kipeytyy, niin tarkkana saa varmaan vaunujenkin kanssa olla. Mutta täytyy testailla varmaan sitten vähän lähempänä!
 
Kerrottiin vauvauutiset molempien vanhemmille viikonloppuna. Samalla kävi ilmi ettei meidän periaatteessa tarvitsisi ostaa vauvalle mitään vaan molemmissa mummuloissa olisi jo niin paljon vauvatavaraa meidän (yli 30 v. vanhoja) ja sisarrustemme lasten jäjiltä. Halutaan kuitenkin ostaa ainakin vaunut ja turvakaukalo telokoineen. Lisäksi haluaisin valita ja ostaa itse myös ainakin osan vaatteista. Tietysti pieniä hoitotarvikkeita pitää ostaa, mutta osa tulee toki myös äitiyspakkauksesta.

Oletteko muuten miettineet, että äitiyspakkauksen talvivaatteet ovat todennäköisesti ensimmäisenä talvena liian isoja ja toisena talvena liian pieniä. Vai olenko täysin väärässä? Tietysti riippuu hieman vauvan koosta.
 
Heippa! 

Nämä on niiiiiin makuasioita....

Meillä on Brion vaunut, jossa erillinen koppa ja ratas osa. Ja ollaan oltu kaikin puolin tyytyväisiä. Vaunut ovat kapeat ja pienikokoiset ja mahtuu hyvin kärräämään kaupungilla ja ovissa ja rekkien välissä ei tule ahdasta. Kannattaa siis ottaa huomioon vaunujen koko huomioon. Nykyään niin valtavia kärryjä ettei edes monien autojen takakonttiin mahdu. Meillä vanhempi nukkui päiväunet 3 vuotiaaksi ulkona. Ja nyt pienempi menee hyvin samaa tahtia. Nukkuu vieläkin (11kk) 2 x n.3.5h ulkona. Säällä kuin säällä. Kovaa koppaa käytettiin puolivuotiaaksi ja sitten siirryttiin ratasosaan. Tähän asti on työnnelty kasvot työntäjään päin, eikä kertaakaan ole tarvinnut tuulen tai muun takia siirtää toisinpäin. (Sais siis käännettyä, jos tarve vaatii) Jos on tuullut, on laitettu suojaa. Todella paljon käytetty on vaunuja ja ne on edelleenkin kuin uudet. Eli kestävät on.
Nyt meidän pitäisi ostaa kaksosten rattaat. Ajateltiin briot ehkä ostaa. Olisihan noita mitä erikoisemman näköisiä menopelejä, mutta en tiedä.. Mahdollisimman simppelit ajateltiin niin kestää. Mitä enemmän irtoavia osia ja erikoisuutta, niin tuntuu vain kuuleman perusteella menevän rikki. Mutta makuasioita.. :)

Äitiyspakkauksesta.. Olen kummallekkin ottanut sen rahana, kun olen löytänyt kirpputorilta mieleisempiä tavaroita paljon halvemmalla. Mutta olen kuullut että se on hyvä, vaikkakin paljon jää siitä tavaraa käyttämättä.

Kirpputorilta löytää halvalle mielettömiä löytöja vauvoille. Tavarat on kuin uusia, joten kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Minä tykkään pukea lapsia ja ostankin monesti netistä joitakin kalliimpia helmiä ja sitten etsiskelen kirppareilta loppuja. Ihanaa puuhaa. :)

Ja vielä yksi juttu. Pieni vauva ei tarvitse kamalasti mitään. Muistan kun ensimmäiselle hankin ison läjän jos jonkinlaista vaatetta ja tavaraa. Puolet jäi käyttämättä kun lahjojakin tulee lapsen synnyttyä väistämättä. Kaikista on niiiin ihanaa ostaa jotain pientä.. :) Ostaa valmiiksi peruspaketin: bodeja, vaippoja, sukkahousuja, mitä nyt tykkääkään pukee. Kannattaa malttaa mieli ja odottaa ja ostaa sitten kun vauva on syntynyt sellaiset ylinmääräiset :) Ja sit näkee vähän mitä oikeasti vielä tarvitsee. Meillä vauvat viihtynyt ihan bodi- sukkahousu-potkuhousu- linjalla ensimmäiset kaksikuukautta. 

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

 
Meillä kans kaikki tavarat saa ostaa, kun ensimmäinen tulossa. Onneksi sitten molempien vanhemmat haluaa ostaa ja auttaa.. :) Me ollaan jo päätetty että haetaan Emmaljungan city crossit, siinä on kaikki mitä tarvitsee, saa itse ns koota minkälaisen haluaa, mekin tullaan paljon lenkkeilemään ja vaunujen pitää tuntua hyvälle ettei ole kauhea taistelu työntää lenkillä,  ja city crossit parhaimmat joka maastoon! Mieheni on niin tykästynyt Emmaljungiin että ei muuta merkkiä suostu ostamaankaan ja sitten hyvästä kannattaa maksaa, Emmaljungat menee varmasti muillakin lapsilla jos sellaisia tulee, saa sisaristuinta, sekä jälleenmyynti arvo on hyvä Emmaljungilla. Tottakai onhan sitä muitakin hyviä merkkejä, ja nykyajan vaunuishan on kaikki hienoudet mitä löytää. Niinku mieheni sanoi että on paljo vaikeampaa ostaa vaunut ku auto!! :D
 
Koivupuun kaltaiset kätevät kapeat näppärät kaupunkivaunut olisin varmasti valkannut jos asuisin lähellä keskustaa, että tulisi käytyä kävellen tai kaupungin bussilla keskustassa. Ne on "pienet" näppärät vaunut jossa on kääntyvät etupyörät on vielä niin mun makuun ulkonäöltään, en oo isojen röhnövaunujen ystävä. Me asutaan sen verran kauempana että kaupungissa käyn aina autolla, joten meillä ei ollut isot vaunut kontissa ehkä kun muutamia kertoja jos jaksettiin ottaa mummolaan/mökille mukaan. Muuten kontissa on aina ollut matkarattaat jossa muksu on kulkenut kaupungissa sekä nukutettu myös mummolassa ja mökilläkin. 
Me siis tarvitiin ihan hirmu vähän itse vaunuja..

Pinnis pitäis hankkia, kattelen sen käytettynä. Esikoisen kirpparilta löydetty pinnis on mun porukoilla esikoisen sänkynä kun mahtuu siihen vieläkin. Mies otti muutaman puolan pois jollon esikko pääsee itse sinne ja pois kulkemaan, ja on ihan innoissaan siitä. 

Muuten esikon jäljiltä on kaikki tarpeelliset. Mä en myöskään ottanut esikoisellekaan äitiyspakkausta. Oon sen verran nirso et musta ne vaatteet oli ihan hirveitä. Minä myös roudasin sit kirpparilta omaa makua miellyttäviä halpoja vaatteita sillä rahalla pilvin ja pimein! 
 
Päätin, että vauvalle ei osteta mitään ennenkuin jään mammalomalle (olen jumalaton pessimisti ja uskon huonoon onneen vähän joka asiassa :DD). No, siskoni kanssa olimme ostosreissulla, enkä voinut vastustaa kiusausta ostaa ihanaa neulepukua :) Muuta emme olekaan ostaneet. Vaunut,turvakaukalon ja vaatteita saamme miehen siskolta, joka sai itse pienokaisen viime vuonna. Vaunuista en osaa sanoa muuta kun että no, ovat vaunut :D En ole mikään hifistelijä noiden suhteen (vaikka varmaan nykyään pitäisi) ja tiukahkossa rahatilanteessa olen ihan tyytyväinen että hyvää ja laadukasta tavaraa saamme vähänkäytettyinä lähipiiristä. Hoitopöydän ja pinnasängyn ostamme sitten vähän myöhemmässä vaiheessa. Ja olen varma että omat vanhempani ovat ostamassa jos jonkinlaista tavaraa, joten koitan hillitä omia ostohimojani.. :D Koska olen sisustusfriikki, olen jo miettinyt monenlaisia sisustussuunnitelmia valmiiksi, joten saatampa pikkuhiljaa alkaa ostelemaan kankaita ja muuta sisustustarviketta tulevaan lastenhuoneeseen.. :D
 
Mulla on kaikki muu valmiina paitsi vaunut ja hoitopöytä. Hoitopöytää en varmaan ota koska en ole sitä yhdelläkään lapsella käyttänyt. Ihan pienelle vaihdan vaipan sängyllä, ja hiukan isommalle sylissä.
Noista vaunuista. Mä Haaveilen Emmaljungan ja Brion yhdistelmä VAUNUISTA, eli vaunukoppa erikseen ja kun se jää pieneksi, niin ratasosa. Valitettavasti markkinoilla olevat vaunukopat on niin pieniä n.76cm, että toppavaatteisiin ja makuupussiin puettu vauvamahtuu sinne vielä puolivuotiaana mutta ei enää 9kk ikäisenä. Musta itestä tuntuis paremmalta jos vauva nukkuis pitkään umpinaisessa kopassa.
Meinaan käytää myös kantoliinaa. Muksu rauhoittuu siihen silloinkin kun hampaat tulee tai on ilmavaivoja, varsinkin jos äiti liikkuu samalla. Lapsi on hyvässä asennossa ja kasvot äitiin päin, nukkuessa pää rintaa vasten niin että jo kohdusta tutut äidin sydänäänet kuuluu...
 
Me käytiin tilaamassa paripäivää sitten emmaljungan city crossit, tulevat sitte huhtikuun lopussa.. :) Seuraava ostos taitaa olla kaukalo telakoineen. Uusia ja käytettyjä ollaan katsottu.. Pelottaa/mietityttää käytetyissä että vaikka olisivatki kolaroimattomat niin kyllähän se ikä jo painaa ja tottakai kulutus nyt koko ajan vie kestävyyttä pois, että ostaisko vaan uudet ja hyvät. Turvakaukolasta vois hyvin maksaakkin kun on suurin turvajuttu mitä vauva tarvitsee.  :)

Kuinkas muut on hamstrannu tavaraa? Oletteko yhtää vauvan vaatteita ruvennu nypistelemään kaupoissa?? :)
 
Mulla on pariks ekaks kuukaudeks vaatteita valmiina :)
Kirpputorilta kaikki. -Myyn siten "väärän väriset" pois kun vauva on syntynyt.
 
Me ollaan osteltu nyt jonkin verran vaatteita, koosta 62 ylöspäin. Itse olin syntyessä aika pitkä, 58cm, mies taas kaksonen joten ei yhtään voi verrata. Nyt on siis tyhmän ensikertalaisen dilemma. Eli entäs jos kaikki vaatteet jota ollaan valmiiksi osteltu onkin liian isoja alkuun? Miten pieniä uskaltaa ostella ja mitä "peruskamppeita" olisi hyvä ostaa vähän pienempänäkin? Ei ehkä juuri tän hetken ongelma mutta näin tärkeitä asioita siis pyörittelen päässä :)
 
Meillä on sattumien summien kautta kerääntynyt jo kaikenlaista tavaraa... Viikolla 13 oli pakko päästä ostamaan itse pari bodya vauvalle (ekat hankinnat siis) eräänä sunnuntaina ;) Sen jälkeen menikin monta viikkoa niitä hypistellessä.

Nyt sitten pari viikkoa sitten saatin kaverin kaverin kautta tarjous uutta vastaavasta autokopasta ja telakasta ja olivat juuri sellaiset kun olen halunnut joten ostettiin pois. Tästä sitten seuraamuksena ajatus että halutaan siihen Gracon koppaan ne matkarattaat joihin sen kopan saa kiinni ja jotenki sellaisetkin tuli huippudiilillä vastaan niin ostettiin nekin pois. Nyt siis nurkissa jo koppaa ja rattaita :D Myös siskon vauvan vaatteet kävin nyt pääsiäisenä läpi ja jotain saatiin sieltäkin. Pinnasänkykin on jo tiedossa mutta se vaatii ensin maalausta joka kuitenkin maltettiin jättää kesälle. Vaunujen hankinta jääköön vielä myöhempään ajankohtaan.

Haluaisi jo ostaa kaiken vaikka aikaa hankintojen tekemiselle on kyllä. Mutta ihana on kaikkea suunnitella ja ostaa vähän kerrassaan. Kestää talouskin paremmin :)
 
WOW: herranjumala, 58cm :o..
Meillä esikoinen oli 3160g ja 49cm, käytti ekan kuukauden 50cm vaatteita. Minä haluan että vauva/lapsi on sopivissa vaatteissa eikä liian isoissa, mutta tuota pienintä kokoa ei tietty ollu kovin paljon meilläkään. Mitä jos kattelisit kirpparilta joitain pienempiä siltä varalta ettei tule noin pitkää vauvaa kun itse olet ollut? EIkä noin sitten mene maltaita muutamiin pieniin vaatteisiin?
 
Jep, yliaikainen ja pitkänhuiskea... :D Näin se täytyy tehdä, en halua ainakaan uskoa että yhtä isoa kaveria puskisi!
 
Minä olen ostanut ainoastaan kolme bodia ja pari potkaria ja hiljalleen ajattelimme rueta sisustelemaan lasten kammaria. Jos muutaman viikon vielä malttaisi, kun sukupuoli on selvillä on niin vaatteiden hankkiminen kuin huoneenkin sisustaminen huomattavasti helpompaa (ja halvempaa) kun ei ole tule hukkaostoksia..
Pinnasängyn olen katsellut jo valmiiksi, se on pitkäkäyttöinen eli siitä voidaan muokata muksulle myös ensisänky jopa kaksivuotiaaksi saakka. Vaunut ostamme todennäköisesti vähän käytettynä miehen siskolta, ne menevät yhden talven ja ensi kesänä voimme käyttää jo myös rattaita :) Turvakaukalon haluan ostaa uutena vaikka sekin saataisiin vähän käytettynä ja kolaroimattomana, mutta sen verran perusteellinen olen etten lapsen turvallisuudesta halua tinkiä!
 
Meillä on jo paljon tavaroita. Kestovaippoja on melkein tarvittava määrä. Vaatteet lisääntyvät jatkuvasti (varsinkin kun tuleva mumma eli äitini on asialla :D). Turvakaukalo on hankittu, samoin sitteri ja "leikkimatto", jossa paljon härveleitä. Sänky on valmiina äitini luona. Vaunut saamme lahjaksi mieheni vanhemmilta. Emme vain osaa päättää, että mitkä valitsisimme :) Brion Kombia olemme pohtineet.
 
Meillä ei oo vielä juuri mitään, mutta asia on pyörinyt mielessä aika paljon. Yksi sellainen vaatelipasto ostettiin ajatellen tulevaa lastenhuonekäyttöä. Ja otin kotoa mukaan pari mulla ollutta pientä mekkoa.

Mun vanhemmat lupasivat maksaa vaunut, joten ne ostetaan sitten uutena. Vanhatkin varmaan kelpaisivat, mutta minun huolia tuntuu vähentävän, kun voi vaan mennä kauppaan valitsemaan. Oon ajatellut, että haluan sellaiset vaunut, missä kopan saa pikalukituksella kiinni ratasosaan. Se helpottaa, kun asuu portaiden yläpäässä. Ja silloin en usko tarvitsevani heittoaisaa, kun koppa on muutenkin nopea kääntää. Lisäksi haluan varmaan sellaset talvikeliin sopivat pyörät (ilmakumi ehkä?)... ja sitten tietysti pitää tarkistaa, että vaunut mahtuvat autoon jossain muodossa. Oon ajatellut Brioja. Oon saanut jotenkin sellaisen kuvan, että Emmaljungat on aika isoja ja että nuo Briot vois olla vähän helpompia sitten mahduttaa autoon, ja ehkä kevyempiäkin. Ei ne Gessleinitkään näyttäneet hassummilta, mitä joku täällä mainitsi..

Pinnasänky saadaan lähisuvusta melkein ilmaiseksi. Hoitopöydän oon ajatellut katsella käytettynä. Haluisin sellasen, mihin kuuluu se pieni lipasto mukaan. Vaatteissa pystyy varmaan säästämään, ja niiden kanssa en ajatellut pitää kiirettä. Katson ensin, mitä on äitiyspakkauksessa ja mitä saa lahjoituksina/halvalla käytettynä. Mutta kyllä ainakin yksi vaate pitää ostaa ihan itse kaupasta :)

Yksi viisas ihminen sanoi mulle, että vauva ei tarvitse juuri mitään, mutta vanhemmat voivat tarvita...ja niinhän se on. Myönnän, että hankin ne hienot vaunut lähinnä itseäni varten. Vauva tarvitsee kuulemma aluksi vain ruokaa, kuivan ja lämpimän nukkumapaikan ja sylin ja puhtautta. Tai jotain sinnepäin.
 
Takaisin
Top