Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Klaara
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
elenna: Meillä on tosiaan (vuoden 2010 malli?) Brio Happyt, siinä nepparikiinnityksellä sivuissa nauhat ja edessä tarralla. Voin laittaa kuvaa huomenna miten kiinnitetään!

Hei tämä menee ehkä vähän aiheen vierestä, mutta onko kukaan suunnitellut paremman kameran hankkimista lapsen tulemisen vuoksi?

Itsellä on ollut mielessä jonkintasoisen järjestelmäkameran hommaaminen, koska nykyisellä pokkarilla (joka tosin on ihan pokkarikameroiden ok-luokkaa) ei saa mistään liikkuvasta kohteesta hyviä kuvia. Olen huomannut tämän sataan kertaan, kun olen yrittänyt kuvata tuota meidän koiraa. Haluaisin ottaa laadukkaita kuvia sekä lapsesta että koirasta tulevaisuudessa. Jos teillä on vinkata kohtuuhintaisia järkkäreitä tai mitä kameraa itse olette käyttäneet lasten/koirien kuvaamiseen, vinkkejä otetaan vastaan!

Menna: Meillä on Canonin EOS 1000D (näköjään jo poistunut malli), joka on tällaisille peruskuvaajille ihan passeli perusjärkkäri. Saatiin se jostain tarjouksesta olikohan noin 300 € pari vuotta sitten. Perehtymättä saa automaattiominaisuuksilla kuvattua mutta voi myös pikkasen hifistellä jos tahtoo. On sellainen "urheilukuva"ominaisuus jolla saa napsittua hyvin kuvia liikkuvista asioista. (Lapset, eläimet) :) Ilmeisesti juuri tuo 1000D ja 1100D on Canonin halvimmat digijärkkärimallit.

http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_1000D/

http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_1100D/index.aspx

Menna Jos kamera tulee ihan peruskäyttöön niin mie en ehkä lähtisin canon 1100D tai Nikon D3200 linjoille (hinta 300-400€). Tietenkin näistä (croppi) malleista löytyy vanhempiakin yksilöitä, jotka ajavat varmasti asiansa. Mä en nyt hirveesti osaa sanoa kummastakaan kamerasta hirveästi noin käytännönkokemuksesta, sillä mulla käytössä Nikon D80 & D700, joten hieman erilaisia kameroita noihin verrattuna. Järkkärissä tietenkin vähän enemmän pitää paneutua kuvaamiseen ja kameran toimintoihin (jos tosiaan haluaa niitä erinomaisia kuvia :) ) ja tietenkin loppupeleissä kameran objektiivillakin on suuri merkitys mitä ja missä kuvaa (ja näihin objektiiveihin sitten saakin upotettua omaisuuden ;) )

Nojoo tässä yksi mielipide..

Ammattilaiset käsittääkseni liputtavat lähes poikkeuksetta Nikonille. Itse en siitä osaa mitään sanoa kun käyttökokemukseni on vaan siskon ammattilaiskameran kokeilua. (Joka oli niin hifi etten siitä mitään kostunut mutta kuvan laatu toki upeaa!) :)

Nojoo, kummallekin merkille on oma koulukuntansa.. :D Hmm.. joskus animaattorikaverien kanssa tästä juttelimme ja heidän mielestään pitää ehdottomasti olla canonin runko ja Nikonin objektiivit, sitten taas eräs luontokuvaaja vannois Nikonin nimeen ja toisaalla sitten muotokuvaaja Canonin :D

Meillä on mun mielestä ihan tarpeeksi hyvä kamera (mies kyllä haluaisi hienomman). Enemmän oon huolissaan siitä, miten saisin kuvat talletettua siten, että ne varmasti säilyy tulevaisuuteen. Kai niitä pitää vaan muistaa varmuuskopioida tarpeeksi ja laittaa vaikka parhaita jonnekin googleplussaan tms. Se on kuitenkin asia, joka meinaa aina helposti jäädä tekemättä. Meiltä hävisivät yhdessä vaiheessa kaikki valokuvat kun kone possahti ja ilmeisesti ne olivat olleet vaan yhdellä koneella. Eipä harmittanut... :/ Niin ei saa missään tapauksessa käydä vauvakuville!

Mua on muuten aina harmittanut kun suurin osa mun vauva- ja lapsuuskuvista oli vanhemmilla diakuvina (eli siten että en osannut yksin niitä katsella). Isoveljen kuvia taas oli myös paperikuvina enemmän. Muutenkin varmaan ekaa lasta tulee kuvattua enemmän....pitää muistaa kuvata seuraaviakin!

elenna: Voi että kun tulikin luettua väärin ja monta kertaa... Luin että suuri osa sun vauva- ja lapsuuskuvista oli DIGIkuvina, aloin jo selailemaan vanhoja viestejäsi että minkäs ikäinen oletkaan :D Mutta voi harmi, diakuvia onkin varmaan hankalaa saada muuksi versioksi jos ei ole negoja säilössä.

wow :) Kyllä ne negatkin varmaankin on säilössä, että voihan olla että niitä tulee joskus vaikka teetettyä nykyaikaisemmiksi versioiksi. Pitäisi varmaan joskus jutella vanhempien kanssa, että ovatko meinanneet kyseistä hommaa tehdä... Muuten jos saat laitettua sen kuvan kantokopan kiinnityksestä, niin kiitoksia :) Meillä on kylläkin tän vuoden malli, että se on todennäköisesti erilainen... mutta varmaan samantyyppinen..

Kiitos kommenteista. Itseä vielä arveluttaa tuossa järkkärissä, että onko minulla oikeasti intoa paneutua niihin säätöihin, millä varsinaisesti järkkäristä tehdään järkkäri, eikä vaan kallis pokkari.. Pitänee paneutua vielä ennen kamerahankintaa tuon nykyisen pokkarin mahdollisuuksiin (nekin jääneet vähän vähälle käytölle:smiley-ashamed005).

Tosin nyt mä taisin tehdä kyllä kärpäsestä härkäsen :)

Asiallisempi kysymys olisi äitiyspakkauksen haalareista teille viisaammille: siinähän on ulkohaalari, villahaalari ja kevyt vanuhaalari noin kokoa 70. Meillä kun vauvat syntyy syyskuulla eli tarvisivat aika pian lämpimiä vaatteita, niin onko nuo haalarit ihan liian isoja? Eli hukkuuko se vauva niihin vaikkapa marras-maaliskuussa? Kannattaisiko hankkia esim ulkohaalari vähän pienempää kokoa, vai pärjääkö noilla ihan hyvin?

Meillä on esikoinen myös syyskuussa syntynyt (19pvä). Poika oli hyvinkin keskikokoinen aavistuksen pitkä syntyessään (3600g ja 52cm) ja nuo äitiyspakkauksen haalarit oli sille ihan liian isoja syystalven. Käytettiin sitten muistaakseni koon 62 teddyhaalaria ja 62 toppahaalaria, mitkä molemmat alkusyksystä oli myös hurjan isoja, mutta kun vastasyntyneet vaan olla möllöttää, niin ne ajoi asiansa. Kevättalvesta käytettiin sitten äitiyspakkauksen haalareita.

Olin ottanut sairaalaan mukaan vain koon 56 vaatteita ja ne olivatkin aivan liian isoja. Vaikka poika oli 52cm pitkä niin se oli sellainen laiha rimpula, ettei sen jalat pysyneet ollenkaan niissä 56 punteissa. Kävinkin ostamassa ekoilla viikoilla vähän lisää 50cm vaatteita. Pikkuvauvojen vaatekokojen erot on aika suuria, jolloin seuraavan koon käyttäminen "varavaatekertana" ei oo ihan mutkatonta. Sen sijaan pienempien bodyen käyttöikää voi kyllä pitkittää käyttämällä bodyn jatkopaloja (niitä suikaleita missä on nepparit). Sillai saa pienemmän koon aina valjastettua varavaatteeksi. Esim tommosia: http://www.pientenparhaaksi.fi/product_details.php?p=393 Hurja todellisuus oli ainakin meidän pojan kohdalla lopulta se, että se kasvoi niin nopeasti että joitakin vaatteita ehti käyttää vain kuukauden!

Äitiyspakkauksen kotimaisten vaatemerkkien vaatteet on muuten yleensä keskimäärin aika isoja kokomerkintäänsä nähden.

Mutta ihanaa, nyt jos meille tulee seuraavaksi tyttö, kuten rakenneultrassa vähän lupailtiin... ...se tarkoittaa sitä että voin lähteä ostamaan kaikenlaista uutta ihanaa ja tyttömäistä! <3

Kiitoksia kokemuksista Viima :)

Pitäiskin varmaan tehdä jonkinlainen ostoslista ja siihen vois ainakin heti laittaa nuo pienemmät haalarit ja bodyn jatkopalat. Meillä on nyt oikeestaan kaikki "isot hankinnat" tehty tai ainakin sovittu, vaikkei kaikki kotona vielä ookaan. Helpottavaa. Pienempiin hankintoihin voisi tuo listaaminen auttaa... kun ei mulle ainakaan ole ihan selvillä että mitä kaikkea sitä tarvii.

Pitäiskö ihan aloittaa "hankintalista" ketju tänne forumille? Kun aina jollekulle muulle tulee jotain olennaista mieleen, mitä itse ei ole osannut ajatella.

Mikä ettei :) Se vois varmaan olla omana ketjunaan selvyyden vuoksi.... Pidemmät pohdinnat sit tänne...

Me mennään huomenna miehen kanssa testailemaan eri vaunuja lastentarvikeliikkeeseen. Sen jälkeen on varmaan jotain tuntumaa millasta halutaan koon ja ominaisuuksien puolesta. Sen jälkeen voisin käydä kattomassa niitä työkaverin vaunuja, jotka on myytävänä, että näen onko siinä niitä juttuja mitä haluttais. Ja mitä hän niistä yleensä ottaen pyytää. Yhellä kaverilla kävin perjantaina kyläilemässä ja hänelläkin on Gessleinit, niitä vähän kokeilin lykkäillä ja tuntuma niistä oli kyllä hyvä. Ja hänkin kovasti niitä omiansa kehui.

briokiinnitys.jpgbriokiinnitys2.jpg
elenna: Tässä nää meidän Brio Happyjen kiinnityssysteemit, eli eika kuva on siitä edestä tuo tarranauha vaan sen runko-osan ympäri. Toisessa kuvassa näkyy toi nepparisysteemi. Eli nyt on kuomu paioillaan, neppari pyöräytetään tuosta kuomun alla olevan mustan runko-osan ympäri. Toivottavasti saa jotain selvää! :)

Käytiin tänään katselemassa ja kokeilemassa erilaisia vaunuja ja voi että voi olla pää nyt pyörällä kaikesta siitä tiedosta mitä tuli! Perjantaina menen kokeilemaan yhen työkaverin myytävänä olevia vaunuja ja nyt pitäis siihen asti pitää mielessä, että mitäs kaikkea mun pitikään muistaa niistä tarkistaa :)

Me käytiin eilen rakenne-UÄ:n jälkeen ostamassa muksulle turvakaukalo, vaikka alunperin tarkoitus olikin vain käydä alustavasti katselemassa.. Turvakaukalo ja telakka olivat kuitenkin tarjouksessa 159 € (norm. 199 €), joten päätimme ostaa sen jo valmiiksi. Ostimme siis GRACO LOGICO S-turvakaukalon. Vaunut ostamme käytettynä mieheni siskolta, vastaavat tosin kuin uutta koska ovat olleet erittäin hyvässä käytössä ja ne ovat siis BRIOn Happyt. Pinnasänky ostetaan IKEAsta, SUNDVIK:n pinnasänkyä on katseltu ja hyviä kokemuksia siitä kuultu. Siinä mielessä pitkäikäinen että saa muutettua myös isomman muksun sängyksi kun kasvaa. Ja on varmaan hinta-laatu-suhteeltaan oikein hyvä. Matkarattaat ostamme myöhemmin, niihin saa kätevästi sitten siirrettyä turvakaukalon autosta niin ei tarvi erikseen vaunuja/rattaita mukana kuljettaa.. Imetystyynyn ostan myös, se on vielä katselussa.

Käytiin tänään taas testaamassa vaunuja. Löydetiinkin mieluiset, Emmaljungan Duo Edge Combit. Nyt vain kovassa pohdinnassa kannattaisiko ottaa ne normaaleilla ilmapyörillä vai kevytpyörillä joissa eturenkaat ovat hieman pienemmät ja kääntyvät (saa myös lukittua). Onko teillä kokemuksia kyseistä vaunuista ja erityisesti noista rengasvaihtoehdoista? Hieman mietityttää selviäisikö noilla kääntyvillä pyörillä lumisella jalkakäytävällä tai pururadalla? Asutaan kaupungin omakotitaloalueella jossa aurataan päivittäin, joten ei täällä ole koskaan kovin paljon lunta.

Katsottiin myös Be Safen Izi go turvakaukaloa. Onko kenelläkään kokemuksia tästä?

Takaisin