Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Klaara
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun mielestä mitä meillä oli perhevalmennuksessa tästä liikenneasiasta niin suurin osa oli sellaista pelottelua.. jos ette osta uutta kaukaloa niin lapsenne kuolee ja jos ette osta uutta mikään vakuutus ei korvaa jos sattuu jotain yms.. vähän laitto ärsyttään..

Mutta joo siis ymmärrän nää turvamääräykset ja tietenkin haluan että lapseni on turvassa, MUTTA laittoi vaan mietityttään että kuinkahan ne lapset yleensä pärjää/on pärjänny joiden vanhemmilla ei ehkä ole varaa laittaa montaa sataa euroa turvaistuimiin ja itsekin olen nähnyt kuvia miten minua on vauvana autossa liikutettu esim. rattaiden kovassa kantokopassa yms. Lapsihan mahtuu tähän ensimmäiseen kaukaloon vaan ehkä max. vuoden ikäiseksi riippuu pituuskasvusta ja sitten pitää jo taas ostaa uusi kallis istuin :/

Sori tää luento tais saada mussa vähän tunteet pintaan :D :D

Mutta joo meillä on kanssa jo kaukalo hommattu käyettynä muttei mitään super mallia tms.

Joo meilläkin se perhevalmennuksen puhuja sanoi, että niille on tullut palautetta siitä, että on aikaisemmin käsketty vaan ostamaan uutta ja kallista. Mutta tällä kertaa oli mun mielestä tosi asiallinen ja hyvä esitys. Onhan se totta, että muakin on kuskattu autossa sellaisessa hassussa kopassa, joka ei kovin tukevalta vaikuttanut (äidillä oli se tallella). Ei varmaan tästäkään asiasta mitään paniikkia kannata ottaa. Mutta minusta kannattaa silti panostaa turvallisuuteen, kun kerran se on nykyään yhä enemmän mahdollista. Ja säästää sitten jossakin muussa, esim. vaunuissa. Pitää tietty muistaa ettei se ostaminen vielä riitä, vaan tärkeetä on kiinnittää se kaukalo oikein. Ja jos ostaa käytettynä niin varmistaa, ettei se ole ollut kolarissa.

Sain muuten kaverilta vinkin, että he olivat saaneet lainattua vakuutusyhtiöltä turvakaukalon, kun oli lapsivakuutus samasta firmasta. Sen sai kuulemma erikseen kysymällä, vuonna x. Minä taidan silti ostaa sen uuden...

Se on kyllä totta että kaikilla ei ehkä ole varaa ostaa uutta. Mutta olen samaa mieltä elennan kanssa että kannattaa panostaa turvallisuuten ja voi säästää muissa hankinnoissa. Meidän turvakaukalo maksoi 160e ja siinä oli telakka mukana joten ei se ole niin iso summa ja se oli just se autoliiton hyväksymä turvakaukalo. Kannattaa muuten vertaa hintoja eri paikoissa koska joissakin paikossa sama turvakaukalo maksoi 200e.

Sofiaelisabeth, mistä ja minkälaisen Gracon kaukalon ostitte? Ei ole pahanhintainen mielestäni, en ole tosin paljon vielä hintavertailuja tehnytkään. Telakallista haaveilen.

Meneekö kenelläkään auto vaihtoon? Mietitityttää miten sitä vaunuja mukana kuskailee, pitääkö ne purkaa aivan palasiks että mahtuu kyytiin. Vaunut ja kaukalo olisi tarkotus ostaa tuossa kesäkuussa kun ollaan lomalla, pinnasänky ja hoitopöytä otetaan todennäköisesti käytettynä. Pukkaa hieman tässä remonttia ja todennu että ihan kaikkee ei nyt ehkä kannatakkaan ostaa uutena.

Me ollaan mietitty brio go -kaukaloa isofix-jalustalla, ei oo pahan hintaisiakaan mielestäni, 150 €:lla nähnyt myytävän.

Onneksi vaihdettiin jo tuossa reilu vuosi sitten meidän pikkuauto farkkuun niin ei tarvitse sitäkin alkaa säätämään! :)

Me ajateltiin ostaa Gracon Junior Baby-kaukalo telakalla, oli saanut hyvät arvostelut testeissä eikä ole edes kovin pahan hintainen. Auto on ollut jo vuosia farmari-mallia, silloin aikoinaan sanottiin että sitten kun meille tulee farkku niin on perheen lisäystä tulossa mutta siinä menikin sitten tovi ;) Miehellä oli kyllä kova autokuume mutta onneksi sain sen ylipuhuttua ja pidättäydytään tuossa.. ainakin taas toistaiseksi..

syysmami: Meilläkin päin alettiin heti katsomaan minun vatsanseutuani kun farkku ilmestyi pihaan.. :) Ehkä ne sitten on mukamas tylsiä perheautoja. Vaikkakin äärettömän käteviä ihan lapsettomillekin mielestäni!

Mekin hankittiin farkku kun viimeksi autoa vaihdettiin, silloin oli yritetty vauvaa jo puoli vuotta. Mutta nyt alkaa olla autolla jo 1,5v ikää :) Asunto vaihdettiin myös kaksiosta kolmioon pari vuotta sitten, joten kyllä pitäis mahtua ainakin teoriassa. Järkyttävä tavaramäärä ja pienehköt säilytystilat vaan aiheuttaa päänvaivaa. Mutta kaipa sitä jotenkin aina mahdutaan.

elenna; Sama vika noiden tavarakasojen kanssa. :) Ehkä se kesäloman alku ainakin menee siihen säilytystilojen järkkäilyyn ja turhan tavaran poisheittämiseen että saadaan pikkuisen kamppeet mahtumaan... Me asutaan edelleen rivarikaksiossa ja joudutaan esim makkarin kaapit vaihtamaan liukuoviin että saadaan pinnasänky mahtumaan. Pientä säätöä mutta sopu sijaa antaa. Vähän ollaan katseltu isompia mutta päätettiin kuitenkin että seuraava muutto on sitten omakotitaloon joka rakennetaan kunhan vanhempainvapaat yms rahareiät on ohi ja talous normalisoituu.

Meillä meni molempien autot vaihtoon tässä vuoden sisällä. Omani vaohdoin jo ennenkuin raskauduin ja mies vaihtoi plussauksen jälkeen. Tosin vaihto ei liitynyt mitenkään vauvaan. Miehellä oli farmari jo aiemmin. Minulle hän halusi turvallisemman ja uudemman auton... ehkä mahdollista perheenlisäystä ajatellenkin.

Muutettiin vuosi sitten kaksiosta kolmioon ja jos nyt oltaisiin ostamassa niin ostettaisiin kyllä neliö. Pärjätään kolmiossa vielä ainakin reilu vuosi, mutta täytyy katsoa mitä sitten tehdään kun vauva muuttaa omaan huoneeseen. Mies ei mielellään haluaisi luopua televisio-/työhuoneestaan ja säilytystilaakaan ei ole koskaan liikaa.

Ollaan käyty katsomassa turvaistuimia ja tällä hetkellä suosikki on Maxi-Cosin kaukalo varsinkin jo päädytään Gessleinin vaunuihin. Ne saa yhdistettyä adapterilla. Rakenneultran jälkeen olisi tarkoitus mennä katsomaan vielä muita vauinumerkkejä ja tehdä päätös ja tilaus joskus kesällä. Meille sanottiin yhdessä vaunuliikeessä, että Gessleinit pitäisi tilata 3 kk etukäteen... kuulostaa aika pitkältä ajalta.

Meillä on onnekas tilanne asunnon suhteen, kun reilu vuosi sitten muutettiin omaan rakentamaamme omakotitaloon. Me kylläkin kerittiin aloittaa lapsenteko yritykset ennen kuin päätettiinkään aloittaa rakentamista ja kun ei 2,5vuoteen tärpännyt, niin ollaan saatu asua jo kahdestaankin (+koira ja kissa) uudessa omakotitalossa. Meillä on nyt alakerrassa kaksi makuuhuonetta, joista toisessa itse nukutaan ja toinen on työhuoneena. Yläkerta meillä on ollut pelkästään vieraskäytössä tähän saakka (siellä on kanssa kaksi makuuhuonetta). Huoneita ja kaappitilaa on vielä vaikka millä mitalla vapaana, kun tehtiin kerralla sellainen talo, että mahdutaan asumaan tässä lastenkin (ja karvaisten kavereiden kanssa).

Nyt tuntuu siltä, että hyvä kun saatiin rakennettua ennen raskautumista, koska ei se mitään helppoa ollut. Tehtiin rakennustöistä n.80% itse ja oltiin kyllä välillä aika väsyneitä jatkuvaan rakentamiseen. Pienen lapsen kanssa olisi varmasti ollut kolme kertaa raskaampaa!

Kattelen tässä samalla kun oon koneella Huvila&Huussia. Siinä muutoskohteen perheen äiti kantoi nelikuista vauvaa kantoliinassa. Lieneekö enemmän kesävauvalle sopiva tapa, onko meidän vajaan vuoden ikäiset tyypit jo liian isoja kantoliinaan vuoden päästä kesällä? Ja tulisiko sellaista käytettyä talvella sillon kun vauva vielä on pienempi? Tuntuu, että niitä just enemmän näkee kesällä. Onko täällä joitakin, jotka on käyttäneet? Mitä olette tykänneet?

Me ostettiin Graco Junior baby telakalla keravan muovi&lelu kaupasta. Siellä oli muuten todella halvat hinnat! Kannattaa käväistä siellä jos on mahdollisuus :)

Me rakennetaan taloa tänä kesänä ja sen pitäis olla valmis elokuun puolessa välissä joten toivon parasta että tämä pikku neiti pysyis mahassa syyskuun asti :) Mutta ei meillä ole mitään hätää vaikka talo ei olisi valmis koska meillä on omistusasunto kerrostalossa missä om 80m2 ja tässä on 2 makuhuonetta, iso keittiö/ruokailuhuone, iso olohuone ja kaksi parveketta missä on lasit. Olisi vaan kivaa ehtiä muuttaa taloon ennen kun vauva tulee :)

Meillä on kaksi tilavaa autoa joten autot ei mene vaihtoon ainakaan tällä hetkellä :)

Kantoliinaa on ainakin mulle kehuttu tosi kovasti, joten oon ajatellut kokeilla. Ei oo kyllä tullut mieleen, että sitä ei voisi talvella käyttää ulkona... mutta sisällä sitten ainakin.. Se taisi kuulemani mukaan olla kiinni myös lapsesta, että kuinka isoksi voi käyttää sitä. Eli vähän yksilöllinen juttu.

Kantoliinaa on ainakin mulle kehuttu tosi kovasti, joten oon ajatellut kokeilla. Ei oo kyllä tullut mieleen, että sitä ei voisi talvella käyttää ulkona... mutta sisällä sitten ainakin.. Se taisi kuulemani mukaan olla kiinni myös lapsesta, että kuinka isoksi voi käyttää sitä. Eli vähän yksilöllinen juttu.

En aatellukaan, etteikö sitä voisi käyttää talvella ulkona, vaikka sen solmiminen varmasti onkin helpompaa kesävaatteiden kuin talvisten ulkovaatteiden päälle, Ja ehkä on vain jäänyt mielikuva päähän kesällä ulkosalla liikkuvista kantoliinailijoista puistoissa, kesäkadulla jne. Tai siis että sellaisissa tilanteissa on eniten itse nähnyt kantoliinan käyttäjiä. Kotonakin varmasti käytetään. Riippuu kai aika lailla vauvasta, miten viihtyy ja tosiaan miten isoksi voi käyttää. Ois kiva, jos sais vaikka joltain tutulta lainaan, niin että tulis kokeiltua miten se sopii omalle vauvalle ja itselle.

Kantoiliinasta on minulla hyviä kokemuksia! sitä ihan suositeltiin meille esikoisen keskosuuden takia, että hän saisi kokea sitä kohdunomaista kannettua fiilistä :)
Itse tosin kannoin häntä kun hän oli hereillä, ihan kotitöitä tehdessäni. En koskaan halunnut opettaa häntä nukahtamaan liikkuviin vaunuihin tai siihen, että hänet kannetaan uneen. En halunnut olla heijjaamassa tai kantamassa joka unille ja joka heräämisen yhteydessä tulevaisuudessa.. Pääsinpä sitten itse nukkumaan, kun vauva nukkui sängyssään ;)
Suosittelen kantoliinaa (sidottavaa) tai sitten näitä ergonomisia kantoreppuja (Ergo, Manduca ym). niissä vauva on ensin ns. kehtoasennossa ja myöhemmin ns. sammakkoasennossa ja kantajallekin on paremmat olosuhteet. Huutonetissä näitä saa aika halvalla, uutena ovat hintavat. Liina vaatii enemmän harjoittelua, että oppii solmimistavan. Itselläni on Ergon reppu ja pidän sen yksinkertaisuudesta.
Meillä oli vähän aikaa Babybjörnin kantoreppu, mutta siinä vauva roikkuu haaroistaan ja se oli minulle ainakin todella epämukava.
Isommallekin lapselle tuo kantoreppu tai liina on kätevä - eli vaikkei nyt talvella tulisi paljon kannettua niin ensi kesänä eikun taaperonalku liinaan ja seikkailemaan! :)

Ostin tänään ensimmäiset itse ostetut vauvanvaatteet kirpputorilta. Tulipas hyvä mieli :) Ja ne ovat niin söpöjä :) Ovat mielestäni melkein uuden veroisia. Nyt sitten tässä vähän väliä niitä katselen :)

Noiden lisäksi meillä on vanhempien luota löytyneitä vauvanvaatteita muutama kappale, mutta vähän epäkäytännöllisiä/tyttövärisiä. Yhdet töppöset ja yhdet villasukat ollaan myös jo saatu lahjaksi. Sukupuolta en aio selvittää vaan aion pitäytyä unisex-ostoksissa. Tosin kirpparilla olisi ollut myös aivan ihana mekko....

Mä olen nyt muutaman kerran kaupoilla käydessä hiplaillut pienen pieniä vaatteita, eli näitä 50-56 kokoisia. On ne vaan sööttejä, mutta olen ollut huomaavinani että ylipäätään pieniä vaatteita on kamalasti enemmän tytöille suunnattuna? Ei sillä, enhän tiedä kumpi meille on tulossa (vielä) mutta tällainen mielikuva minulle on jäänyt... En ole vielä mitään sortunut ostamaan, eikä ihan pieniä paljon varmaan tarvitsekaan. Saanen siskolta vauvanvaatteita ja ehkäpä kaveriltakin, ainakin ostettua..

Meillä on kaksi autoa, molemmilla farmarit. Silti ollaan hetkittäin mietitty, että tarvitseek toinen vaihtaa vielä isompaan, eli tila-autoon? Kyllähän 5 hengen autolla päästään lyhyet matkat kulkemaan koko porukka (minä, mies, vauva ja miehen kaksi tytärtä) mutta entäpä jos lähdetään vaikka minun äitini luo, ilman tyttäriä tosin, mutta kun autoon pitää sitten mahtua kaksi aikuista, rattaat, muut tavarat ja vielä 3 koiraa, loppuuko tila? Ja onko sellaista autoa olemassakaan mihin me kaikki mahduttais???? =D

Haluaisin minäkin tuon kantoliinan, tai vastaavan, uskon että se helpottaisi tallitöitä ihan hirmuisesti, En ole vielä juuri asiaan kuitenkaan paneutunut. Mutta vielähän tässä on aikaa, useampi kuukausi..

Itse oon kans uskaltautunu ostamaan vauvan vaatteita. Nyt vklna tein kirppikseltä mahtavia löytöjä.. monet potkuhousut ja bodit vauvalle ja ittelle mamahousut eikä paljoa kyllä maksanu.. Kyl täällä päin myydään kirppiksellä hyväkuntoisia vauvanvaatteita aiva pilkkahintaa.. :)

Mulla on nyt mietinnässä vauvat. Yks työkaveri kysyi, että haluaisinko ostaa niiden vaunut. Oon saanu niistä pari kuvaa ja hän aikoi ottaa mitat viikonloppuna. Meen niitä sitten jossain vaiheessa myös kattomaan. Ostanko, riippuu siitä millasessa kunnossa ne on ja millanen kunto on suhteessa siihen mitä hintaa meinaa niistä pyytää, en nimittäin tiiä sitä vielä. Periaatteessa kyllä kiinnostais, merkki on kuulemma hyvä (Gesslein, kyselin yheltä toiselta kaverilta merkeistä) ja kuvien perusteella näytti hyväkuntoisilta. Olis kiva kun sais sen hoidettua. Mutta riippuu tosiaan siitä, mitä hän niistä haluais. Olleet siis kahdella lapsella ja ostettu uutena v. 2009.

Takaisin