Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Klaara
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
emmu_ma: Mietittiin kanssa josko oltaisi päädytty pehmeään koppaan. Otettiin kuitenkin kovalla kopalla, ainakin noissa brio happy:ssa kovankin kopan saa tosi näppärästi nostettua irti vaikka kyydissä nukkuisi vauva. (Ratasosa on niissä vaunuissa siinä alla, eikä koppaa kiinnitetä erikseen, vaan on ns. nepparikiinnityksellä ratasosan päällä.) Sekin vaikutti valintaan kun kuulemma pehmyt koppa jää nopeasti pieneksi varsinkin näin syysvauvalla, kovaan koppaan kun saa talvella sullottua enemmän lämmikettä kuin pehmeään. Mutta nää on varmasti niin makukysymyksiä, me vaan uskotaan muita kun ei itse näistä vielä mitään tiedetä. :)

Kunusiini: Minäkin katselin että se Tripp trapp ois Hulluilla päivillä alennettuna. Mutta se valkoinen ei oikein miellytä, en oo mikään maailman siivousintoisin ihminen ja tuntuu, että pitääkö sitä valkoista jyyssätä sitten koko ajan, että on siistin näkönen. Katotaan vielä ostetaanko aito Tripp trapp vai joku samantyyppinen halvempi. Tutuilla on käytössä Emma Easy, jota saa ainakin Prismasta.

Tuntuu, että me ollaan tosi jäljessä, ko me ei oo kateltu vaunuja vielä käytännössä ollenkaan. Ihan vähän jotain nettikauppoja. Ajateltiin, että käydään tässä kevään aikana kattelemassa jossain lastentarvikeliikkeessä ja kokeilemassa, että löytyisi mieluinen ja sitten alettaisiin metsästämään käytettynä hyväkuntoisia ja kohtuuhintaisia.

Wow, onnittelut vaunuista! Mä oon kans miettinyt noita Brio Happyja, siis nettiselailun perusteella. Haluan ehdottomasti sellaisen pikalukittavan kopan, että sen saa nopeesti irti ratasosasta. Olikohan se nepparikiinnitys siis sama kuin tuo "click- in -systeemi" tuolla nettisivuilla... netin perusteella noissa Brio Happyissakin oli 3 vaihtoehtoa ja sellanen click in-kiinnityksellinen maksais noin 100€ enemmän kuin ne kaks muuta.

Tällä hetkellä tuntuu tosin vähän tyhmältä ostaa uusia vaunuja, mutta kerran vanhemmat lupasivat maksaa, niin ostetaan tietysti :) Muu sälä tuntuukin tulevan aika halvalla. Pinnis 10€:llä sovittu, hoitopöytää tarjottiin meille just 10-20€ hintaan. Se on aika vanha, mutta siinä on ne lipastolaatikot, mitä halusinkin ja kuvassa näytti kivalta :) Sitten kyllä ostettiin se yks pieni vaatekaappi 150€:lla, mutta siihen kyllä oon erittäin tyytyväinen. Se vaan on niin hieno :)

Kunhan noi saadaan vielä joskus kotiin asti, niin siinä taitaakin olla ne suuremmat hankinnat :) Eiköhän se tästä!

Meillä on jotenkin sellainen periaate, että yritetään mahdollisimman paljon hommata kaikkea tavaraa käytettynä. Inhoan tätä nykymaailmaa missä pitää kuluttaa ja kuluttaa ja täyttää sitä mukaa kaatopaikkoja, vaikka hyvää tavaraa löytyy niin paljon käytettynä. Anopilla on säästössä kahdet vaunut, toiset on 70-luvun "retrovaunut" ja toiset n. 10 vuotta vanhat. Jommatkummat sitten otan, mutta anopin tuntien molemmat ovat kuin uudet.. :D Mitään hajua ei ole merkistä, eikä toiminnoista yms, koska en ole käynyt vielä katsomassa, mutta ovat olleet miehen siskolla käytössä kahdella muksulla ja sanoo, että on hyvät.. Niin näillä mennään. En jaksa ressata.. :D
Kaverin muksut alkaa olla myös sen ikäisiä, että sieltä saadaan sitterit, hyppykiikut, turvakaukalot ja kaikki muut pelit ja vehkeet puoli-ilmaiseksi, joten pitkälti tarttee hommata vain vähän vaatetta, jonka olen ajatellut ulkoistaa kavereille ja sukulaisille.. :D Mä en tiedä mikä mua vaivaa, mut mua ahdistaa ihan älyttömästi lähtee lastenvaateostoksille. Mä inhoan jo itsellekin ostaa vaatetta niin ehkä siinä syy. En oo millään tavalla löytänyt itsestäni sitä "mamma-hössöttäjää". Onkohan mussa jotain vikaa, kun ensin piti 1,5 vuotta odottaa haikaraa ja sitten kun plussa tuli niin musta on tullu tämmönen.. :D Yhtäkään vaatetta en oo vielä ostanut, enkä hypistellyt..
Aiotaan selvittää sukupuolen niin ehkä sen jälkeen on sitten helpompi alkaa hankkia tavaroita. Itsellä ajatuksena jäädä heti töistä pois kun vaan voi jäädä. Ekku kesälomalle ja sitten äippälomalle, niin eiköhän siinä ole aikaa ostella vielä jotain jos tarttee.. :D

Marsi ei sinussa mitään vikaa ole :)

Minulla on neljä body/pusero-juttua, kun tuli menoa kirpparille toissa päivänä ja nuo tarttuivat käteen. Muuten en ole vielä mitään hankkinut. Kavereilta saan sekä vaatetta itselleni kesäksi että vauvalle ja jotain isompaakin tavaraa. Rattaita en ole edes ajattelut tai muutakaan kalustettal Vauva ei oikeasti tarvitse mitään materiaa. Meillä on tässä vielä muuttoa ja matkustelua pian vauvan syntymän jälkeen, joten ainoa must hankita on kantoreppu ja kai kantoliina. Kaikki siis aion ostaa käytettyinä. Kyllä sitä sitten ehtii ja jos ei ehdikään, niin ei vauva siihen kuole.

Yleensä kyllä suunnittelen ja otan selvää asioista hyvissä ajoin, mutta näitä vauvahankintoja en ole edes aloittanut. Muuten olen vauvan hoidosta lukenut :D

Tänään 20 tasan

Ihanaa lukea, että on muitakin, jotka aikoo hommata paljon käytettynä! On ollut vähän sellainen "huono äiti"-olo jo valmiiksi kun on lukenu täällä miten moni on jo ostanu vaunut tai vähintään tilannu ja suurin osa kun tuntuu uutena ostavan. Me on mietitty, että se turvakaukalo varmaankin ostetaan uutena, kun niistä ei voi olla varma onko kolaroitu tms. paitsi tietenkin jos joltain tutulta saa/ostaa, mutta muuten kyllä aika paljon ajateltiin ostaa kättettyä tavaraa, niitäkin kun hyväkuntoisina on tosi paljon myynnissä jossain huuto.netissä tai tori.fissa. Ja mun veljen perheelta saadaan ilmeisesti jotain tavaraa ainakin lainaan, kevään tai kesän aikana kun seuraavan kerran nähdään niin katellaan varmaan vähän läpi niitä.

Me meinataan hommata esikoiselle uutena ainakin vaunut, turvakaukalo ja telakka. Jotain unisex vaatteita on ollut myös pakko jo ostaa. Rakenneultran jälkeen haluaisin ostaa sitten tyttö- tai poikavaatteita jos vauva suostuu sukupuolensa meille näyttämään. Anopin varastoista saadaan lähes kaikki muu tarvittava. Hän kun on hankkinut lähes kaikkea ensimmäiselle lapsenlapselleen, tämä meidän on sitten toinen lapsenlapsi. Kuulemma kannattaa käydä anopin varastossa ennenkuin mitään menee itse ostamaan. Mitä anopin varastosta ei löydy niin ostetaan sitten itse tarpeen mukaan joko uutena tai mahdollisuuksien mukaan käytettynä.

Vaunut ovat ensimmäisenä ostoslistalla ja jos jollain on positiivisia tai negatiivisia kokeumuksia yhdistelmävaunumerkeistä ja -malleista niin niitä otetaan mielellään vastaan.

Marsi: minäkään en ole ostanut vauvalle mitään. Jos nyt tehdään tunnustus, niin en vielä edes tiedä mitä kaikkea vauva tarvitsee. Ekan hankinnan meinasin tehdä joskus kesäkuussa, kun ostetaan vissiin vaunut. Siitä seuraavia hankintoja arvelin tehdä sitten heinäkuun puolenvälin jälkeen, kun jään eka neljäksi viikoksi töistä kesälomalle ja siitä suoraan äitiyslomalle. Pitänee siihe mennessä ottaa jostain selvää siitä, mutä kaikkea tarviaa hankkia. Minulle tosi tulee varmaan aika paljon tarvittavaa minun pikkuveljen peruja (hän on nyt 2,5 vuotias!). En vielä jaksa stressata noista hankinnoista..

Ihanaa lukea, että on muitakin, jotka aikoo hommata paljon käytettynä! On ollut vähän sellainen "huono äiti"-olo jo valmiiksi kun on lukenu täällä miten moni on jo ostanu vaunut tai vähintään tilannu ja suurin osa kun tuntuu uutena ostavan. Me on mietitty, että se turvakaukalo varmaankin ostetaan uutena, kun niistä ei voi olla varma onko kolaroitu tms. paitsi tietenkin jos joltain tutulta saa/ostaa, mutta muuten kyllä aika paljon ajateltiin ostaa kättettyä tavaraa, niitäkin kun hyväkuntoisina on tosi paljon myynnissä jossain huuto.netissä tai tori.fissa. Ja mun veljen perheelta saadaan ilmeisesti jotain tavaraa ainakin lainaan, kevään tai kesän aikana kun seuraavan kerran nähdään niin katellaan varmaan vähän läpi niitä.

Emmä ny kyllä oo koskaan ajatellu, että kierrätys tekis jotenkin huonoksi äidiksi.. Päinvastoin, luonto säilyy ja jää jotain vielä tulevillekin sukupolville. Kaikki tyylillään.. :D

Marsi: En nyt ajatellukaan että kierrätys tekisi huonoksi äidiksi, enemmän ehkä se olo tuli tästä aikataulusta, kun niin moni on jo joko ostanu tai tilannu vaunut ja itse ei oo vielä tehny asian eteen oikeastaan mitään. Mutta on kyllä sellainen olo, että kyllä tässä ehtii ja etenkin kun ei oo mitään että pakko saada joku tietty malli tai merkki, niin eiköhän mieluisat tavarat löydy myöhemminkin vielä.

Itsekin oon ajatellu että ehkä sitten kesälomalla perehdyn enemmän, kun jään jo kesäkuun alusta ja varmaankin oon ihan siihen äitiysloman alkuun asti lomalla.

Eleanora, en mäkään oo varsinaisesti vielä tehnyt juuri mitään... Oon kyllä miettinyt aika paljon noita isompia hankintoja. Se kaappi me hommatiin tilakysymyksiä helpottamaan, mutta muuta ei varsinaisesti oo hommattu. Pinnasänkyä ja hoitopöytää tarjottiin suvusta, mikä oli kiva. Niiden eteen ei siis tarvinu tehdä mitään. Mutta saadaan ne vasta sitten joskus. Kuulin sellaisen neuvon, että kannattaa hommailla sitä mukaa, kun siltä tuntuu. Sullahan on sitten kesällä hyvin aikaa :) Kuulostaa ihanalta tuo kesän lomailu :) Mä pidän kanssa kesäkuussa jonkinlaisen loman, mutta sitten olisi tarkoitus palata takaisin töihin loppuajaksi :/ Mäkin ajattelin, että teen järjestelyjä sitten kesälomalla. Ei tässä työn ohessa oikein jaksa mitään suurempaa. Oon laittanut tähän asiaan kuitenkin aika paljon ajatusenergiaa, lähinnä varmaan siksi kun oon liiaksi murehtivaa tyyppiä. Mutta pikkuhiljaa noi hankinnatkin varmasti selkenee ja järjestyy.

Ei tarvitse potea huonoa omatuntoa jos ei mitään ole vielä saanut hankituksi. Onneksi vastasyntynyt ei mitään tarvitsekaan :) Itselle ehkä konkretisoituu tää epätodellinen elämänmuutos paremmin ku alkaa "rakentaa pesää". Tunnen itseni niin epä-äidilliseksi ihmiseksi edelleen että yritän tällä pesänrakennuksella tehdä jotain psykologista muutosta pääni sisällä. Vaikka eihän sitä tarvitse kasvaa äidiksi vielä, ehkä se nyytti sitten opettaa! :)

elenna: En itseasiassa osaa nyt sanoa että onko meidän vaunuissa tuo järjestelmä! :) Jostain click in:stä oli puhe, mutta meidän vaunuissa se mielestäni tarkoitti sitä "suunnanvaihtojärjestelmää", eli kahdesta napista painamalla saa nostettua koko systeemin ylös ja käännettyä pääsuuntaa. Kopan kiinnitys tosiaan noissa meidän vaunuissa on kahdella nepparilla ja tarranauhalla. Eli siitä jalkopäästä koppaa kiepsautetaan yksi renksu runkoon ja kiinnitetään tarranauhalla ja molemmilla sivuilla on nuo nepparikiinnitykset. Ehkä se kalliimpi versio on vielä näppärämpi? Kerro jos pääset testaamaan jossain! :)

Itselläni on jotenkin vähän kaksijakoinen olo näiden hankintojen suhteen... Niinkuin olen kertonut, niin meillä on isännän aikaisempien lasten takia/ansiosta lähes kaikki tarvittava jo valmiina. Olen siis toisaalta kauhean onnellinen että hankinnoille ei tarvitse montaa ajatusta laittaa, voin keskittyä enemmän remontin ja sitä myöten sisustuksen suunnitteluun. Mutta sitten hetkittäin mieleen tulee, että eikö esikoiden odotukseen kuitenkin kuuluisi nämä hankinnat ja hypistelyt ja pähkäilyt mikä olisi just meille hyvä? No, ihan ihka oikeasti en ole mikään shoppailijatyyppi, joten kaikenkaikkiaan olen ihan varsin tyytyväinen tilanteeseen.
Meillä on siis isännän hyväksi toteamat Emmaljungan vaunut/rattaat, oliskohan Cragon turvakaukalo ja telakka, Tripp Trapp syöttötuoli tummana sekä ihan tavallinen syöttötuoli, pinnasänky, istuimia eri kokoisille ja mitähän kaikkea vielä.. Kuulema myös hoitopöytä löytyy, mutta en minä sitä tuolta vintiltä kuitenkaan löytänyt.

Wow: Niissä vaunuissa joita käytiin katsmassa oli juurikin tuo kova koppa joka teilläkin ilmeisesti on. Meidän katsomat vaunut taitaa ollaa 2009 tai 2010 mallistoa, joten en tiedä onko samanlaiset enää sitten. Minun silmään se kova koppa näytti kamalan pieneltä...? Tai sitten en vaan vielä ymmärrä kuinka pieni se vauva sitten onkaan :D Voi olla että mekin nyt päädymme tuohon kovaan koppaan kun semmoinen on nyt tarjolla, tärkeintä kuitenkin siinä on se, että sen saa kuljetettua rappukäytävässä sellaisenaan ilman mitään ihme kikkailuja ja tuo nepparikiinnitys vaikutti ihan kätevältä.

Toiset potee huonoa omaatuntoa kun ei mitään ole hankkinut ja toisia arveluttaa onko hankkinut jo liikaa liian äkkiä :) (Itse lukeudun nuihin jälkimmäisiin) Jokainen tehnee nämä asiat omaan tahtiinsa ja uskon että jokaisella on tulokkaalle tarvittavat välineet kun syntymän hetki koettaa!

Meillä kovan ja pehmeän kopan dilemma ratkesi sillä kun ei ole lämmintä varastoa missä säilyttää vaunuja niin kova koppa on siitä mainio että se on helppo nostaa sisälle ja jättää vain vaunujen runko kylmään varastoon.

Meillä vauvalle tuli kertarykäyksellä paljon ''hankintoja''. Isän vaimo laittoi eilen meidän mukaan kunnon varustelut. Eli sain pikkuveljen käyttämiä vaatteita (esim. ainakin kolme erikokoista talvitoppaa, lukemattomia hattuja, housuja, paitoja, sukkia jne.), petivaatteita, sängyn pehmusteita jne. yhteensä kolme äitiyspakkauksellista. Tämän lisäksi vanna ja pinnasänky patjoineen. Saan heiltä myös autoon turvakaukalon. Aika paljon kaikkea siis! Tuntuu nyt, että tarvitseekohan sitä muuta hankkiakaan kuin vaipat, tuttipullot ja ne vaunut haluan ostaa mieluiset. Paras kaverini sanoi jo aikaisemmin, että saan häneltä sitten kaikkia vaatteita! Vaatepuolta tuskin tarvitsee enempää ainakaan alkukuukausiksi.. Pitää vaan käydä vielä nuo äitiyslaatikolliset läpi ja lajitella vaatteet ja kahtoa miten paljon mitäkin tuli. Jossain vaiheessahan pitää alkaa myös pesemään niitä, mutta se nyt saa vielä odottaa.

Menna: Sullahan alkaa olemaan pian kaikka tavarat valmiina.

Mun anopilla on myös iso varasto kaikenlaista vauvatavaraa kun hän on/oli ostanut näitä ensimmäiselle lapsenlapselleen, nyt on siis tulossa toinen lapsenlapsi. Ensimmäinen on jo 2v joten hän ei käytä enää vauvatavaroita ja -vaatteita. Pitää kuulemma käydä katsomassa hänen varastonsa ennenkuin ostamme mitään.

Haluaisin kuitenkin valita ja ostaa itse ainakin vaunut, turvakaukalon ja suurimman osan vaatteista. Minusta nämä valinnat ja ostamiset kuuluvat tärkeänä osana raskausaikaan ja vauvan tuloon valmistautumiseen.

Tähän mennessä olen ostanut vain muutaman 50 - 56 cm bodyn ja potkuhousut. Ennenkuin ostan enempää niin haluaisin tietää sukupuolen ettei kaikki vaatteet olisi unisex-vaatteita. Ehkä shoppailu pääsee todenteolla vauhtiin vajaan kolmen viikon päästä olevan rakenneultran jälkeen... hope so.

Vaunuasiaa olen tutkinut kovasti ja miettinyt myös Saksasta tilaamisen mahdollisuutta. Onko kenelläkään tietoa paljonko rahti maksaa jos tilaa vaunut Saksasta? Takuuasia hieman mietittää ja sen vuoksi todennäköisesti päädytään ostamaan vaunut oman paikkakunnan liikeestä. Tällä hetkellä vahvinpana ehdokkaana ovat Gesslein F6 vaunut puolikovalla kopalla, väriä en osaa vielä päättää. Senkin valintaan vaikuttaa sukupuoli jos vauva sen meillä haluaa näyttää :) Onko teillä kokemuksia näistä vaunuista? Olen kuullut, että käsijarru on vähän heikko, mutta muuten näissä olisi kaikki haluamamme ominaisuudet. Ennen päätöstä täytyy vielä testata Emmaljungat, Teutoniat ja Hartanit.

Pauliina1976: juu aika yllättävästi noita tavaroita sitten ilmaantui :)

Mulla kanssa, että haluan ainakin ne vaunut hankkia itse. Haluan valita kankaan ja katsoa sen, että vaunut sopii just meidän elämäämme (liikuntatottumuksiin, autoon, että niitä on mukava työnnellä jne.) Itse olen ajatellut ostaa vaunut ihan paikallisesta liikkeestä, ehkä kun olen sen verran laiska, että se tuntuu kaikista yksinkertaisimmalta ratkaisulta. Tuo väri on minulla aika varmaan joku harmaan tai tumman ruskean sävy. Ajattelen ihan sitä, että tällä hetkellä toiveissa on jossain vaiheessa saada sisaruksia tälle masukille, niin hyvä olisi jos väri kävisi sukupuolesta riippumatta..

Oottekos muut saaneet opastusta turvakaukalon hankintaan? Meillä tuli perheryhmässä oikein vakuuttava puhe siitä, että sen hankintaan kannattaa panostaa. Mieluummin sitten säästää jostain vaunujen kuosista vaikka. Käytettynäkin voi kaukalon hankkia, mutta ainoastaan just joltain tutulta, että voi olla täysin varma ettei sitä ole kolaroitu. Ja yleensä kuulemma sanotaan, et 10v on kaukalon maksimi-ikä, mutta tämä sanoi, että 5-6 vuotta alkaa olla jo tiensä päässä. Ja että siitä pitää löytyä joku hyväksyntämerkintä, olikos se nyt E-hyväksytty. Ja ruotsalainen T-hyväksyntä myös käy. Mä ostan ainakin uutena tuon saarnan jälkeen. Sekin oli kiva, kun hän sanoi vähän hintaluokastakin, mitä kannattaa pulittaa uudesta kaukalosta. Kaikkein kalleimpia (~500€) ei tarvitse ottaa, mutta ei halvimpiakaan (alle 100€). Jollain 200€:lla ja siitä ylöspäin pitäisi kuulemma saada hyvän. Muita vinkkejä oli, että kaukaloakin kannattaa sovittaa autoon! Ja pitää olla varma, että kiinnittää sen oikein, joka kerta.

Ja lisäks tuli erittäin vakuuttava esitys siitä, että kaukalovaiheen jälkeenkin vielä 3-vuotiaaksi pitää lapsen istua selkä menosuuntaan. Uskoin.

Meille neuvottiin että turvakaukalo kannattaa aina ostaa uutena ja se ei vaan riitä että niissä on hyväksymismerkki vaan kannattaa kattoa autoliiton nettisivuilta mitkä on läpäissyt törmäystestit. Koska tossa listalla on paljon semmoisia joss on hyväksymismerkki mutta ne ei kuitenkaan pärjännyt törmäystestissä. Me ostettiin Gracon turvakaukalo koska se sai arvosanan "hyvä" testeissä.

Takaisin