Hankinnat vauvalle.. ♥

Kuuluu tavallaan tuonne vaunuosastolle, mutta olen tilannut netistä Brion yhdistelmärattaat pehmeällä kantokopalla +turvakaukalo isofix-jalustalla (700€ koko paketti), se on suurin hankinta ja lopulta päädyttiin siihen kun ei oltaisi kaikkia saatu ostettua hyvään hintaan käytettyinä samalla kertaa. Lisäksi Turun seudulta en löytänyt käytettyinä, ja joka kerta pitäisi matkustaa niitä katsomaan Helsinkiin tai muualle. Yhden reissun olisin ollut valmis tekemään, mutta jos ei ole varsinaisesti asiaa sinne muuten, niin matkat alkaa nostaa hintaa aika lailla. Haluan kuitenkin nähdä käytetyt vaunut itse ennen ostopäätöstä.

Meidän suurin hankinta on siis nyt tehty. Erityisesti turvakaukalosta olen iloinen, koska vauvaa ei saada muuten laitokselta kotiin :wink .

Anoppi aikoo kutoa jotain vaatteita ja äidiltä saan ainakin villasukat pienelle. Yritän pyytää, josko saisi samanlaiset miehelle.

Me saatiin viikonlopun aikana pinnasänkyyn patja, patjansuojus, peitto, tyyny, lakanoita ja vauvalle muutama erikokoinen merinovillapuku. Nyt alkaa olla oikeestaan kaikki tarvittava, vielä harkinnassa sitteri, hoitotaso ja leikkimatto, mutta pohdin niitä rauhassa, enkä pidä niitä välttämättöminä ainakaan heti laitokselta kotiutuessa :)

Mä haluan sitterin jos pitää käydä vaik suihkussa ja isää ei oo vahtimassa vauvaa niin voi olla kylppärissä mukana. Mulla kun on kaksi kissaa et en voi laittaa lasta lattialle olematta koko ajan vahtimassa. Saa nähdä miten käy kattien kanssa et osaako olla vaavin seurassa kiltisti! :)

Kyllä mäkin oon aika vahvasti sitterin kannalla, nyt sitten vaan pohdinnassa että millanen olisi paras. Itse kallistun enempi aika perusmalliin, kiikkumahdollisuus, lelukaari jne... mutta muutama läheinen hehkuttaa kokoaika niiden värisevien puolesta. Tuntuu turhalta, ne on niin kalliitakin ja kun ei voi yhtään tietää viihtyykö vauva siinä sit ollenkaan. Siksi todennäköisesti hankin sitterin jostain hyväkuntoisena käytettynä, ettei mene ainakaan niin paljoa rahaa.

Sitteri on kyllä hankintalistalla mullakin. On ollut kyllä aiempienkin lasten kohdalla ehdoton . Vauva-aikana paljon tilanteita missä sitteri on hyvä, esim. just suihkussakäynti ja jotenkin tuntuu et vauvan on lämpimämpi ja mielenkiintoisempi olla sitterissä kuin esim. lattialla. Mut on tietty makuasia; toiset tykkää, toiset ei. Meillä ollut aiemmin ihan perusmalli ilman lelukaaria ja värinöitä ja hyvin toimi. Nyt oon miettinyt sellasta perusmallia missä ois lelukaari. Tuntuu et sitterit on täs vuosien varrella kallistuneet hirveesti.

Mut vaunujen hankinta onkin sitten toinen juttu. Mitä enempi yritän perehtyä asiaan, sitä hankalammalta se tuntuu, vaihtoehtoja on niin paljon. Paljon tulee kuitenkin ulkoiltua talvellakin ja vaunut pitäis kulkea hyvin säässä kuin säässä, ja toisaalta tarvitsisin myös matkarattaat erikseen. Käytettynä oon ajatellut molemmat hankkia, pitäis vaan päästä johonkin lastentarvikeliikkeeseen testaan noita vaunuvaihtoehtoja. Jos sitä sitten ois vähän fiksumpi ja osais valita itselle mieluisimmat. :) Aiemmin meillä oli sisarusrattat ( brion double wave ) ja niihin olin todella tyytyväinen. Nyt ei tuplarattaita tarvita, niin vaihtoehtoja on vielä enemmän ja tuntuu et aika käy jo vähiin , että ehtii sit mieluiset löytää käytettynä.

Sitteriä tarvii ensimmäisen puoli vuotta; tai tarvii sen, mitä tarvii. Kätevä esim. kun menee suihkuun ja syöttäessä siis ennen ku saa syöttötuolissa istua. Ihan vastasyntynyttä pidin sitterin päällä (sitteri täysin makuuasennossa ei vaakasuorassa) huopaan käärittynä nukkumassa (oli lähellä ja näkösällä, ku teki kotihommia). Hereillä ollessaan toki aika pian sitten jo lattialla leikkimaton päällä ja liikkeelle lähtövaiheessa lattialla, koska matolla ei pääse liikkumaan. Itse koin, että käyttö niin vähäistä, etten siihen sitteriin halua kovin paljoa panostaa ja hyvin pärjättiin muutaman kympin sitterillä. Ajattelin, että jos ois ollu koliikkivauva, olisin sitten hakenu sellaisen keinuvan, tärisevän yms.., mutta koska vatsanväänteet pysy aisoissa (no joo öisin ei nukuttu, mutta aamuisin kyllä) niin ei tullu koskaan hankittua. Ensimmäiset 3 kk pidin kyllä vauvaa sylissä lähes koko ajan. Nyt kysyn kaverilta lainaan sitä BabyBjörnin sitteriä. Paremman pystyasennon saa just syöttäessä. Katson taas sen "jenkkisitterin" eli koliikkikeinun tarpeellisuutta uudelleen, jos siltä näyttää.

Tyhmä kysymys, mutta olin ajatellut käyttää turvakaukaloa tilanteissa, joissa moni käyttää sitteriä. Eikö se toimi? Itse olen kuulemma rauhoittunut hyvin sitterissä, mutta ei ole vielä lainkaan hankintalistalla.

Muistaakseni ekan lapsen kohdalla käytettiin ihan aluksi turvakaukaloa sitterin tilalla ennen kuin hoksattiin sitteri hankkia. Turvakaukalossa lapsella on huonompi asento ja hankalampi laittaa ja tietty on PALJON painavampi vekotin. Ihan perussitteriin vauva on helppo laittaa ja saa peiteltyä jos nukahtaa sitteriin . Niin ja sitterin voi säätää moneen asentoon eli voi olla myös melkein makuuasennossa, jos esim nukahtaa sitteriin.Ehdottomasti parempi kuin turvakaukalo!

Mun mielestä turvakaukalossa oli parempi syöttää vauvaa kuin sitterissä. Kaukalon sai tuolille omien jalkojen väliin ja niin oli itselläkin parempi asento syöttää...

Meillä on sitteri hankintalistalla.. Joko edullisesti uutena tai sitten siistikuntoinen käytettynä.. Jollei sitten pyydetä anopilta joululahjaksi :wink En tahdo mitään värinätoimintoja.. En tiedä miksi, mutta alusta saakka ollut mielipide ettei sellaista.. Lelukaarella varustettu ja pienellekin vauvalle tukeva ja hyvänmallinen olisi oltava.. Meillä nuo kissat juoksentelevat välillä päättömästi ympäri asuntoa ja kissankarvaa löytyy niin aivan lattianrajalle ei pientä viitsi kovin pian laittaa..

Hoitopöytä on hankittu, jonka olen kyllä meidän kohdalla kokenut tarpeelliseksi. Valmiina meillä on sellainen muotoiltu vauvan amme. Siinä on helppo kylvettää vauva, kun ei tartte kannatella samalla kun pesee. Amme oli muistaakseni kallis aikoinaan kun se hommattiin, mut on ollut kyllä hintansa arvoinen ja kolme lasta jo siinä vauva-ajat kylvetetty ja ei ole mennyt ulkonäöllisesti miksikään. Vielä pitäisi hommata pinnasänky , vaunut ja matkarattaat sekä sitteri käytettynä. Ai niin ja tietysti turvakaukalokin. Että rahanmenoo riittää....:grin

image.jpg
Mä sain vihdoin kuvan meidän tulevasta pinnasängystä! :) Mies ja käsittääkseni myös anoppi ovat siinä nukkuneet.
Ainoat miinukset on se, että pohjaa ei saa nostettua ja sängyn leveys on 49cm ja kaikki maailman patjat näyttää olevan 60cm lev. Mut täytyy vaik sit leikata joku ikea-patja oienemmäks tms. Eiköhän siihen jotain keksi. :grin

Tuosta vauvan ammeesta.. Minkähän kokoinen olisi tarpeellinen? Tai itse olen katsellut nyttemmin Ikean ammetta,joka on melko pieni, mutta näyttää näppärältä :) Josko siihen mahtuisi kylpytuki, jollaisen ehdottomasti haluan.. Piti ensin ostaa normaalikokoinen vauvan amme, mutta kylpyhuone on niin pieni, että senkin kokoinen amme tuntuu suurelta sinne eikä pohjasta tyhjennettävistä ole apua, kun vettä ei saisi järkevästi laskettua mistään fiksusti kastamatta koko lattiaa.. Joten suurempikokoisen ammeen tyhjennyskin olisi haastavaa..

Katselin myös jalallisia versioita, jollainen olisi todella mukava huonon selän kanssa ettei nyt sentään lattialla tarvitsisi olla.. Mutta tuntuvat huterilta meidän kylpyhuoneeseemme ajateltuna.. Joten kun suunnitelmissa on nyt koittaa sovittaa hoitopöytä kylppäriin, niin mietinnässä on uskaltaako sen päällä kylvettää tuollaisessa Ikean kylpyammeessa vauvaa josko pöydän saisi tarpeeksi tukevaksi..

Inhottaa koko kylpyhuone :sad001 Suihkukaappiin ei kannata vauva sylissä kaavailla menevänsä, eikä käsienpesualtaassa ole mitään toivoa toista kylvettää.. Pepun pesustakin taitaa tulla haastava operaatio..

Meillä on pienehkö amme vauvalle + jalat (voi kyllä suositella). Sitten nyt esikoisella käytössä isompi kylpyamme. Pienempi tällä hetkellä saunassa, kun ei vie koko laudetta. Tilaahan ne vievät. Kylpytukea meillä ei ole, eikä koettu tarpeelliseksi. Ihan pienen vauvan (tai no siinä lukee, että 0-12 kk) voi kylvettää esim. Santala kohtuammeessa (20 e). Sitten käyttää suihkussa, ku ei siihen enää mahdu. Googletapa. Se menee pienempään tilaanki. :)

Jos joka kerta jaksaa askarrella letkun kanssa, niin voi laikata vaikka puutarhaletkun sopivan mittaiseksi ja tehdä siitä lapon jolla saa ammeen tyhjennettyä esim. lavuaariin.

Mutta joka kerta se pitää virittää. Niin kauan kuin putken tyhjennyspään saa alemmaksi kuin tyhjennettävän pään, niin toimii ilman valvontaa, tosin kuten sanoin niin pitää askarrella. Jonkinlainen paino toiseen päähän, ettei nouse ylös vedestä, ei välttämätön mutta varmistaa ettei letku hörppää ilmaa ja lakkaa toimimasta.

Jos hankin ammeen, hankin sellaisen Stokken kokoon taitettavan. Se on suht pieni ja uskoisin, että voisi pitää myös pesukoneen päällä, jos ei halua lattialla kyykkiä. Mullakin ihan mini kylppäri, siksi edelleen harkinnassa.. Ainakin alkuun aion käydä vauvan kanssa ihan vaan suihkussa, sitten kun oppii istumaan, täytyy harkita amme asiaa tarkemmin :)

Se Stokken amme vaikuttaa kans kätevältä. Minusta oli aluksi hankala käyttää vauvaa suihkussa. Kotona aina kylvetttiin, vaikka vauvauinnissa totuttiin suihkussa käyntiinki. Tykkäsin lisätä myös tipan vauvaöljyä kylpyveteen niin pysyi iho hyvänä. Bumbo oli uimahallissa kyllä aivan huippu. Saattoi heittää pienen päälle vain huppupyyhkeen ja siihen "istumaan", kun peseytyi itse. Ei haitannut mahdolliset pissat eikä muukaan kastuminen. Samoin pukkarissa se oli aivan ehdoton. Tosin kaukalo ja kosteussuoja ois ajanu saman asian. Bumbo olis ollu aivan loistava myös syöttäessä ennen kuin sai syöttötuoliin istuttaa, mutta en raskinu ostaa niin vähäisen käytön takia. Muuten en ois siinä jatkuvasti uskaltanu "istuttaa".

Ihkuu, saadaan lainaksi kaverilta sellanen rottinkinen kori. Laitetaan se olohuoneeseen niin vauva voi siinä nukkua ja köllötellä niinä hetkinä kun ei ole valvovan silmän alla. Sinne esikoinen ei yllä yllättäen "halaamaan" tai " paijaamaan" pikkuista vaan saan rauhassa tehdä esim.ruokaa... Ja vaippapaketti ostettu :) pitäisi vissiin alkaa vähän enemmän valmistautumaan vauvan tuloon.. Jos hänellä on yhtä kiire maailmaan kuin isoveljellä niin hän on jo marraskuun lopulla täällä, eli kohta :oops:

Itse en tykkää sittereistä yms. Vauva saa köllötellä lattialla leikkimatolla tai sohvalla tai sylissä niinkuin esikoinenkin teki. Siinä pääsee parhaiten liikkumaan ja aikanaan motoriikka kehittymään. :rolleyes:

Mä oon ostellut niin paljon kaikkea kesän- ja syksyn mittaan, että siskon tehdessä babyshower kutsua ja kysyessä mitä lahjatoiveita siihen voisi laittaa...en keksinyt muuta mitä puuttuu, kuin vaipat! Nyt lahjatoiveissa lukee vaippoja, vaippoja ja vaippoja... :grin Saa nähdä kuin iso läjä niitä saadaan!

Mut koska en usko kykeneväni kovinkaan aktiiviseen kestovaippailuun (täytyyhän sitäkin silti kokeilla) niin noille vaipoille on kuitenkin tarvetta :)

Takaisin