Hankinnat vauvalle.. ♥

Meitsi veti viime imetysajan (7...8kk) yksillä ja samoilla valkosilla mummoliivin näköisillä imetysliiveillä. Ja voi kiesus nyt kyllä hävettää, että mitä sitä on silloin 23v mimmi ajatellut :laughing002 Kyllä mies varmaan kaipasi jo jotain muutakin näkymää. Nyt sitten pistin elämän risaiseksi ja ostin kolmet eriväriset pitsiset imetysliivit. Toki riski ostaa ne jo tässä vaiheessa, mutta toisaalta, koko oli suurin mikä löytyi niin sen on parasta olla riittävä!
Joten kai nämä itselle tehtävätkin hankinnat tosiaan ovat vauvaa ajatellen ostettuja ja menee tänne "hankinnat vauvalle" -keskusteluun :)

• Tykkään
Reaktiot: DT
Meidän pinnis (ikea gulliver) on siitä just kätsy, että toisen pitkänlaidan saa pois ja tilalle turvalaidan. Ostin sen käytettynä, mutta hyväkuntoisena 30€ eli kannattaa harkita ostaako uuden vai halvemmalla hyväkuntoisen.

Vaunut ostettiin myös käytettynä, tosin näyttää ihan uusilta. Olleet 6kk vähäisessä käytössä ja sain silti koko setin alle kolmesataa. Kovakoppa, ratasosa, turvakaukalo, hoitolaukku, sade- ja ötökkäsuojat. Kiva kuosi kaikenlisäksi, joten olen enemmän kuin tyytyväinen :)

Nyt siis isoimmat ostokset oikeestaan tehty. Sänkyyn ostan vielä patjat ja vuodevaatteet uutena ja vaunuihin lämpöpussin.

Teillä on varmaan kokemuksia hoitolaukuista.
Tarviiko sellasen oikeesti? Millanen on kätevä? Ja huokea. On ihan järkyttävän hintasia ja oon miettiny että tarviiko sellasen oikeesti vai onko parempi joku äidin peruslaukku?

Ei tarvitse hoitolaukkua välttämättä. Ne on usein helposti pyyhittäviä ja niissä useampia taskuja, mikä kätevää juttu, kun tavaraa sinne pitää saada mahtumaan: vaippoja, kosteuspyyhkeitä, talkkia, rasvaa, pyyhe, hoitoalusta, vaihtovaatteet, pilttipurkkeja/ruoka-astioita, lusikka, tuttipullo (mahdollisesti varapullo tai vesipullo), ruokalappu, varatutti tai kaksi + itelle liivinsuojia säilytin myös siellä. Olkahihnallinen laukku kätevä, jotta sen saa vaunujen työntöaisaan roikkumaan. Minä ostin nyt sellaisen hoitolaukun, joka menis sitten ehkä myöhemminki jossain muussa käytössä, vaikka onkin hoitolaukuksi suunniteltu. En vaan jaksanu lähtä laukkukauppoja kierteleen. Se sairaalasta/neuvolasta saatava Liberon laukkuki ajaa muuten muuten hyvin asiansa, mutta on aika pieni.

Erillistä hoitoalustaa, joka laukusta usein löytyy tarttin joskus, mutta se ei kyllä ole välttämätön. Halusin lastenhoitohuoneissa laittaa vaipanvaihtoalustan päälle oman alustan, mutta kertakäyttöisetkin ajaa saman asian (hätätapauksessa ne kertakäyttöiset menee muuten reissussa kosteussuojinaki). Mulla termaripussi hoitolaukussa. En tarttenu sitä kertaakaan, mutta jotku kaverit kertoneet käyttäneensä, lähinnä, ku vauva ei ollu tissillä. Imetyksen loputtua löyty aina kahvila tms., jossa lämmittää maito ja sittenhän se vastike meniki jo huoneenlämpösenä.

Me pidettiin (ja tullaan pitämään nytkin) pieniä käsipyyhkeitä hoitoalustalla, niitä oli näppärä pestä kun pisut tuli. Kertsi hoitoalustat, esim muumi, on ihan sika kalliitta jos niitä kuluttaa monta päivässä.

Meillä hoitolaukun asemaa ajo myös tavallinen laukku jossa vain oli säädettävä hihna. Tarpeeksi iso kun on kantohihna niin menee tosiaan hienosti siihen vaunujen kahvaan roikkumaan, jos niikseen haluaa.
Hoitolaukussa mukana kulki näppärästi aina yksi korvikemaito, liivinsuojia, pyyheliina (yleisten tilojen lastenhoitopöytien päälle), vaihtovaatteita ja tuttipullo. Kai siellä jotain muutakin oli kun se painoi aina monta kiloa, mutta en nyt kyllä muista mitä!

Siis kotona me pidettiin harsoa ja sit myöhemmin ostin Ikeasta läjän halpoja pyyhkeitä, jotka kotona hoitoalustan päällä! Kotona ei muuten välttämättömiä, mutta helpottaa, jos tulee pissat siinä tai on vetelät kakat, jotka sitten sotkee vähän jne. Ei tartte pestä sitä hoitoalustan suojaa jatkuvasti, ku on jotain päällä. Kertakäyttöisiä käytin siis reissussa ja julkisissa paikoissa! :) Hoitolaukussa mukana kulkeva pyyhe oli meillä ihan pyllypesua varten. Sitäkään en halunnut julkisissa paikoissa hoitoalustan päälle laittaa.

Niin minä oon varmaan vähän bakteerikammoinen ;) Siitä kertakäyttöisestä näkee kuiteski miten päin se kuuluu eli vaikka käyttää samaa kertakäyttöistä useampaan kertaan niin aina sama puoli tulee vauvan ihoa vasten ja sama sitä likaista, kaikkien käyttämää hoitoalustaa vasten. :D Kaveri käytti muuten kertakäyttöisiä ihan kotonakin juuri kosteussuojan vuoksi eli pissat yms. ei mene siitä läpi, eikä sotke hoitoalustaa. Kyllä se yks menee useamman päivän välillä, mutta joskus saattaa tosiaan mennä useampi päivässä. Itse en ois silti kotona raskinu niitä kertakäyttöisiä käyttää.

Hoitolaukkuasiaan tuumaan, että meillä tuli (Brion) rattaiden mukana niiden kuosiin sopiva laukku, joka oli mun mielestä vähän ku tavallinen olkalaukku, ei siis mikään miljoonan kätevän taskun pakkaus. Se oli hyvä juurikin vaunujen työntöaisassa, mutta muuten tykkäsin että oli aika painava ihan se pelkkä laukkukin, saati kun tunki sinne kaiken mitä just esikoisensa saanut kuvitteli tarviivansa. Sit isoveli tilas meille lahjaka Vauva-lehden, ja sen mukana tilaajalahjana tuli musta hoitolaukku. Siinä on vielä vähemmän tilaa ku tossa Brion, mutta on sit kevyt! Jos mukana tarvii vaan pari vaippaa ja ehkä jotain muuta pientä niin hyvin pärjää, ja myöskin olkaimensa vuoksi hyvä rattaissa.

Nyt oon alkanu haaveileen oikeen kunnon hoitolaukusta jossa on kaikki tykötarpeet hoitolustoineen ja monine eri tuotteille tarkotettuine taskuineen, mutta jotenkin arvailen että se raha menis meillä ihan kankkulan kaivoon kun laukku jäiskin lopulta lähes käyttämättä.....

Tuolla yleisellä puolella on muutem gallup-tyyppinen keskustelu siltä mitä kukakin hoitolaukussaan kantaa. Jos mulla olis olemassa joku tarkka setti niin varmaam tarvisin sellasen haaveilemani laukun. Satun vaan oleen "pari vaippaa ja tutti"-tyyppinen ihminen ja kyllä, se on kostautunu mulle monessa paikassa......

Juu, mulla on ollu taas kaikki mahdollinen mukana. Hoitolaukku oli aina tosi täynnä. Siksi varmaan onki nyt rikki. Joskus mukana oli jopa kahdet vaihtovaatteet, mutta johtu ihan siitä, että muutamaan otteeseen suhteellisen kaukana kotoa tuli sellaset kivat niskakakat. Esikoisen kasvaessa on minustakin tullut huolettomampi. :) Ostin kuiteski uuden, sillä me ollaan suhteellisen paljon liikenteessä. Vaikka lähdettäis viikonlopuksi mummolaan, on tapana pakata hoitolaukkuun akuutit jutut ja matkakassiin sitten enemmän tavaraa.

DT, tilasin Henkkamaukalta. Tuli juuri viestiä, että tuotteet on kohta postissa. Tarvii kertoo sitten oliko susiostos vaiko ei :) Tein siis elämäni ensimmäiset nettitilaukset!!

• Tykkään
Reaktiot: DT
Mä oon myyny hoitolaukkuja ja yhtään kivaa ei oo tullu vastaan :/ kaikki näyttää niin hoitolaukuilta :D
Onhan se varmaan kätevä kun siinä on sisällä paljon taskuja ja alustaa yms. Mutta oon miettiny että onko se sitte kuitenkaan niin tarpeellista.
Ite olen myös sellanen hulda huoleton ja uskon että liikkuisin vaan vaipan, tutin ja mahdollisen tuttipullon kanssa. Sitäkään tosin ei tiedä kuinka mieli muuttuu kun vauva syntyy :D
Yhellä netti kirpparilla huomasin hoitolaukun 20e mikä oli tosi hyvä kuntonen ja sitä oli käytetty laukkuna eli kaikki alustat ja irrotettavat taskut oli käyttämättömiä. Sen jos ostaisin nii ei itkettäisi niin paljoa jos sitä ei tulekkaan käytettyä, toisin kun uutena ostettu hoitolaukku mitkä on hirveän hintasia :D

Esikoisen kanssa suunnittelin hankkivani jonkun hienon laukun mut sit jossain vaiheessa se hankinta unohtui ja päädyin roudaamaan sitä synnäriltä saatua vihreetä liberon laukkua mukana :D ja ihan vaan omasta laiskuudesta... tämän seuraavan herran kanssa meinasin kyllä toteuttaa hankinnan ihan kotiin saakka :D mut siitä huomas et siihen vihreeseen mahtu kaikki tarpeellinen ni ei sen kovin iso tarvitse olla ;)

DT Oon miettiny tota pinnasänkyä ja esikoisen vaihtoa normi sänkyyn. Mutta en taija jaksaa alkaa häntä vielä laidattomaan sänkyyn opettamaan.. Nykyinen pinnasänky ostettiin sitä silmällä pitäen että siitä saa junior-sängyn kun irrottaa sen pitkän laidan. Poitsu on sen verran pikkanen, että nukkuu vielä siinä sängyssä aika pitkään. Siks en ehkä haluais siitä vielä luopua... Vauvalle haluan samanlaisen sängyn, jossa laidan saa alussa alas ja pinniksen oman pedin jatkeeksi. Selittelin tässä itelle ja miehelle että ostetaan vauvalle oma pinnis, kevään molemmat nukkuu omissa pinnasängyissä, esikoisen pinnis menee sitten kesän korvilla mökille junior sänkynä ja kotiin ostetaan hänelle isojen poikien sänky :grin Vauva saa kevään nukkua mökillä vaunukopassa, ennen kuin sitten viedään toinen pinnis sinne. Mutta kyllähän tässä vielä ehtii mieli muuttua :rolleyes:

Mä oon tykänny kyllä hoitolaukusta. Siinä on niitä taskuja ja paikkoja mihin tunkea kaikkea mahdollista tavaraa ( jota mulla ainakin sinne vaan kertyy) ja laukku pysyy hyvin kiinni. Ostettiin laukku vaunujen kanssa yhdessä ja samalla kankaalla, mutta kyllähän sitä ilmankin olis pärjänny...

Jos asuu pk seudulla niin Kampin Bebesillä myydään ihania imetysliivejä! Ne on vähän hintavampia, mutta ite ainakin oon niin mukavuudenhaluinen että haluan, että liivit eivät oikeasti paina eikä purista mistää, varsinkaan juuri siinä alussa! Siellä on ihania värejä ja malleja ja hyvä palvelu! Kävin kanssa jo ostamassa kahdet uudet imetysliivit, toivottavasti imetys vaan sitten onnistuu!! Siellä on sellaisia malleja jotka venyy rinnan mukana. Oli esikoisen kanssa sellaiset ja ne oikeesti toimii! Vaikka rinta eli imetyksen alusta loppuun niin liivit eli mukana :grin Sieltä Bebesiltä sanottiin, että kaarituettomia liivejä kannattee alkaa käyttämään jo puolivälin jälkeen kun maidon tuotanto alkaa pikkuhiljaa kehittymään. Minähän tein työtä käskettyä ja joustokaariliivit käytössä :flower On muuten ihan pehmeet!

Eksyin kangaskauppaan ja tästä se taas lähtee :D Kipinä saatu ja väri-ideat pyörivät päässä, täytyy tehdä myös toisissa väreissä, vaunukoppa-/lattia-/vaipanvaihto-alusia :)

Liitteet

• ImageUploadedByVau Foorumi1410793883.061586.jpg
    ImageUploadedByVau Foorumi1410793883.061586.jpg
    169.5 KB · Katsottu: 38
Vau kuinka hieno!
Saapa nähä saanko itekkin inspiraation kun päästään muuttamaan ja on tilaa ompelukoneelle :) lisäks meillä on uuden asunnon naapurissa kangaskauppa ;)

Jos on jollain pääkaupunkiseutulaisella vielä pinnasänky hankkimatta, niin vinkkinä nopeille: tuossa mun lähifidan ikkunassa on ollut viikon verran brion valkoinen pinnis, ilman patjaa tosin ja tänään siihen oli tullu päälle valkoinen pinnasängyn päälle tuleva hoitotaso. Pinnis oli muistaakseni 15€ ja hoitotaso taisi olla 10€, ja huomenna ja ylihuomenna siellä siellä myydään kaikki -50%. Eli olisi aika edullisesti tarjolla lapselle sänky - kunto päällisin puolin siisti, en siis ole käynyt sisällä sitä kattomassa.

Jos jollain heräsi mielenkiinto, niin voin venyttää aamulla sen verran töihin menoa, että olen oven kahvassa heti 9 aikaan sitä varailemassa. Eli voi laittaa vaikka yv:tä.

Takaisin