Hankinnat vauvalle.. ♥

Ihastuin Sebran Kili -pinna-/ juniorisänkyyn, joka pitäisi mennä n. 7-vuotiaaksi saakka. Hinta oli kyllä suolainen, mutta perustelin sen itselleni/ varsinkin miehelle tietenkin tuolla pitkällä käyttöiällä, joten se on nyt sitten tilattu vaaleansinisenä. :)

Mies törmäs eilen illalla ihanaa nettisivuun.
http://www.spoonflower.com/shop?featured_tag=tree&image=design&shop=fabric&view=designs
Siellä voi itse suunnitella kankaan ja tilata kotiin. En o viel tarkemmin tutustunu, et mitä materiaaleja löytyy, mut varmaan kalliiks käy.
Ois ajatus tehdä vaikka petivaatekankaat Röllille. Vaatteiden käyttöaika on niin lyhyt, ni ei raaski niihin tehdä kankaita.
Nyt vaan pitää herätellä nukkuva luovuus ja alkaa töhertelemään. :p

Kysymystä unipusseista.. Oli jo aiemmin keskustelua niistä, mutta nyt kun on yksi hankittu niin aloin lukemaan tarkemmin noita minkä ikäiselle / kokoiselle niitä voi käyttää.. Jossain lukee, että käy vastasyntyneestä asti, jossain taas ettei alle 5 kiloiselle :eek: Ja, että vastasyntyneellä pitäisi olla ohut pussi, tuo meidän on nyt 18-24 asteiseen huoneeseen.. Talvella makuuhuone kylmä ja minäkin nyt jo taas kipeänä kun tuuletusräppänästä vetää liikaa öisin..

Eli siis, oletteko käyttäneet pussia aivan vastasyntyneelle ja minkä paksuista? Ja mitä alle? Pitkälahkeinen yöpuku vai body?

Tää lähtee tänään lankakauppaan! ;) Kaveri löysi netistä tällaisen toukkapussin ohjeen ja viikonloppuna on PAKKO alkaa neulomaan :D Tässä aika kiva vaihtoehto perus unipusseille, varsinkin jos kylmä asunto niinkuin meillä talviaikaan...

Liitteet

• ImageUploadedByVau Foorumi1411115783.339621.jpg
    ImageUploadedByVau Foorumi1411115783.339621.jpg
    162.4 KB · Katsottu: 40
Zuttura
Mää löysin mun miehen vanhan toukkapussin kun siivottiin varastoa! :Heartred Se ei ihan noin kivan näköinen ole, mutta kyllä sillä jopa mulle tuli tunnearvoa :) Oli pakko ottaa myös talteen, ja aion sitä vastasyntyneellä kyllä käyttää, mutta unipussia en aio hankkia. Siirryn siitä pikkuhiljaa peiton käyttöön.

Tuntuu että alkaa lähteä lapasesta tämä tavaroiden hankinta. Vaatteita (ainakin niitä 50-56cm) alkaa olla jo todellakin tarpeeksi ilman äitiyspakkaustakin, mutta jatkuvasti kun on kaupungilla, sitä ajautuu vauvanvaateliikkeisiin ja lähes joka kerta mukaan tarttuu "jotain pientä"..

Eilen ostin yhden 50cm jumpsuitin, useammat sukat ja "käsineet" sekä pakkauksen bambuharsoja. Noi harsot olivat eka paketti, kun en oikein tiedä mihin niitä tarviin...? Niitä kuitenkin on joka paikassa, joten oletan että ne on ns. välttämättömyys :rolleyes: Eli kysymys; Mihin käytätte noita harsoja? -pyyhkeinä, kuolarätteinä...vai?

Harsoja ollaan käytetty juurikin pyyhkeinä, kuola/puklurätteinä, vauvan alla esim. sohvalla (puklusuojana), vaunuissa aurinkosuojana, vähän isommalla vauvalla "uniriepuna". Tosi käytännöllisiä. :grin

Ei kannata ostaa liikaa noita pienempiä kokoja, ellei sitten satu syntymään vauva keskosena - mitä emme tietenkään toivo kenenkään kohdalle. Vaatteet eivät juurikaan kulu näillä pienillä, ja jäävät monesti käyttämättä - näin olen monelta taholta kuullut. Enempi tarvetta on paria pykälää isommille vaatteille, jotka jo sitten kuluu enemmän kun lapsi alkaa liikkumaan ja konttailemaan.

Mulla ei ole kuin pari 50 cm vaatetta, ja kuvittelisin, että ne jää heti kättelyssä pieneksi, muutamia 56 vaatteita ja sitten huomattavasti enemmän 60-62 koosta ylöspäin. hassua tietty, kun ei se lapsi ihan heti niitä isompia käytä, mutta näin nyt mä tein. Sitten jos käyttää kestovaippoja, niin pitää huomioida, että niitä käyttäessä tarttee yleensä isompia vaatteita, kun ovat yleensä tavallisia vaippoja paksumpia. Tai sitten bodyn neppareihin jatkopalat käyttöön tms.

Vauva on syntyessään tosiaan sen n. 50 cm (ellei keskosena synny) ja mun kokemus noista vaatteista oli, että ne meni suunnilleen siihen asti, kunnes sentit täynnä eli 50 cm vaatteet ei kauaa menny. 56 senttiset voi alussa olla reiluja, mutta ei todellakaan kauaa. :) Noin 2-3 kk:n iässä menee jo koko 62.

Harsoja meillä meni useampi päivittäin, ku esikoinen puklaili melko reilusti.

Mä en "onneks" uskonu ihmisiä esikoista odottaessa, että älä osta pieniä vaatteita kun ei niitä ehdi käyttää. Poika synty ennenaikaisesti ja 50cm vaatteetkin oli reiluja. Kävin heti ostamassa muutamat 44cm vaatteet kun päästiin kotiin ja niitäkin käytettiin 1kk. Ja poitsu oli syntyessään 46cm pitkä! Seuraaviakin kokoja käytettiin 1kk. Et meillä ei pienet vaatteet menny hukkaan :grin

Hyvä ettei harsot ollu ainakaan hukkahankinta. Ajattelinkin niille kyllä käyttöä löytyvän :) Voisi ehkä ostaa vielä muutaman lisää kun nyt niitä on vasta kolme. Menevät kyllä pienempään tilaan ja ovat kevyempiä kantaa, kuin pyyhkeet.. Olen jonkun verran hankkinut jo 56, 62 ja 68 vaatteitakin, mutta ajattelin panostaa niihin enempi vasta kun vauva on maailmassa ja tiedän tarkemmin mitkä on niitä tarpeellisimpia ja tykätympiä.

Niin, eri asiahan se onki, jos ennenaikaisesti syntyy. Minä onneks uskoin puheita. Meidän tytölle ei menny 50 cm vaatteet varmaan viikkoa pidempään. :grin Muutama pieni vaate mullaki silti oli, ku eihän niitä raskinu olla ostamatta. Jos syntyy ennenaikaisesti niin pitää sitten käydä parit vaatekappaleet ostamassa. Mua ei haitannu etenkään kotioloissa pukea vauvaa hieman reiluihin vaatteisiin. Hihoja sitten hieman kääntelin joistaki 56 cm vaatteista ja potkarin jalkaterät pysyivät sukilla paikoillaan. Osa 56 senttisistä oli jo heti sopivia, ku pientä kokoa. Ja ihan järkevää katsoa, millaisista tykkää ja kokee käytännöllisimmäksi. Minä en nimittäin alussa malttanu ja melkosesti vikaostoksia, joita ei monesti päällä pitäny. Edelleenki tahtoo olla, että sitä mieltyy joihinki vaatteisiin, joita sitten pukee lapselle aina ku vaan mahdollista.

Harsoja löytyy valtava pinkka. Äitiyspakkauksessaki oli niitä, mutta ostin värillisiä ja kuviollisia ja meillä kyllä ne kymmenet kappaleet oli ahkerasti käytössä ja pyykkikone laulo silti pelkästään niiden vuoksi lähes päivittäin. Tosin, jos vauva ei puklaile niin ei niitä niin kamalasti tartte.

Rätit eli harsot on kyl ihan ykkösiä!:) Niitä on ollu meijän vauva-ajat leviteltynä ympäri kotia, että varmasti on käden ulottuvilla, kun tarvii. Ja vieläkin pojilla 4&2v on harso tyynyn vieressä, koska siihen on niin kätevä pyyhkiä nenä tai kyyneleet, jos tulee tarvetta. Eli toisin sanoen, ei niitä liikaa voi olla :)

• Tykkään
Reaktiot: DT
Meillä ei ollut käytössä ollenkaan koko 50 kun tyttö oli jo 54cm syntyessään :) Mutta vaikeahan sitä on ennalta tietää että minkä kokoinen vauva saapuu maailmaan.. Ja just riippuu niin valmistajasta että onko reiluja kokoja ym, että voi olla koko 50 ja vastata toisen valmistajan kokoo 56 :)

Meillä ekat vaatteet oli esikolla 44cm, esikko syntyessään 46♡ on nyt sitten valmiiksi tirpanalle vaatteita jos on saman kokoinen ko siskonsa :)

Me käytiin hakemassa turvakaukalo telakalla eilen, kun saatiin käyttämätön setti vähän päälle 100€ edullisemmin kuin mitä normaalisti, ton saa myös vaunuihin kiinni ja nyt mietinkin että pitäiskö kuitenkin ostaa kaukaloon oma lämpöpussi, jotta voi koiraa ulkoiluttaessa käyttää kaukaloa kopan sijaan (lyhyemmillä lenkeillä)... Hmmm....

Niin siis oltiin tätä kaukaloa katottu jo hetken aikaa :D

Hyvä, että saitte mieleisen kaukalon.

Mulla on kaukaloon todella paksu lämpöpussi, mutta aattelin silti lenkeillä käyttää koppaa, ja vaikka samaa lämpöpussia siellä. Arveluttaa siis se, että kun kaukalossa ei juuri ole suojaa tuulelta tms. niin voi pussista huolimatta tulla lapselle kylmä. Tai sit pitää käydä vaan todella lyhyellä lenkillä. Toinen kaavailu on käyttää takin alla kantoreppua, niin pääsee koiruli metsälenkeillekin polkuja pitkin. ihan niin hurja en ole (vielä) ollut että oisin vakavissani kaavaillu suksien käyttöä kantorepun kanssa.... Tiedä häntä jos vaikka innostuu tasaisille peltoladuille, kun kerrankin on vapaata päivisinkin.

Mulla on myös ollu ajatuksissa, että hankin heti alusta käyttöön myös pulkan. Ei sillä mitään lenkkeilyjä tehdä, mutta kun tuolta auton parkkiruudusta on matkaa alaovelle, niin voi vauvan pistää pussissa tai kaukalossaan pulkkaan ja kiskoa perässä, samalla kun on yhdessä kädessä koiran hihna ja toisessa (kauppa)kasseja. Tai voihan ne kauppakassitkin tunkea sinne pulkkaan ja kantaa kaukaloa kädessä. Käytäntö varmaan sit osoittaa, että miten onnistuu. Vierastan vaan ajatusta siitä, että veisin ensin vauvan ja ostokset sisään, ja jättäisin vauvan yksin sisään ja hakisin sitten autolta koiran ja loput tavarat. Tai toisin päin. Kyllä sitä varmaan aikamoiseksi kantojuhdaksi muuttuu tammikuun koittaessa, mutta ilolla ja onnella kannan aivan kaiken :love2

En mäkään pitkiä lenkkejä kaukalon kanssa, lähinnö jos mies jää ylitöihin varottamatta niin ei tarvi kantokoppaa raahata rappusissa koiran kanssa, saattaa hissittömän talon haasteet tulla vastaan :)

Meil toi kaukalo on ehdoton. Asutaan maalla ja isot ostokset tehään naapurikunnassa jonne on 55km. Onneksi kaveri myy mulle vanhan kaukalopussin ei tartte ostaa uutena.

Takaisin