Hankinnat vauvaa varten

Mä olen tässä miettiny että vaunutkin oli hemmetin turha ostos. Pääsee niiden kanssa kävelylle joo mutta ei niiden kanssa kauppareissua voi tehdä ellei kaikkia kasseja jaksa kantaa. Meillä kun ei autoa ole ja olen tottunu tekemään kauppareissut fillaria muulina käyttäen. Bussiin en ryhdy vaunujen ja ostosten kanssa könyämään. Seuraava ongelma tuleekin sitten jo kotiovella. Joudun jättämään ostokset ja vaunut pihalle ja viemään ensin kantokopan sisälle. Tämän jälkeen vauva on jätettävä yksin ja haettava ostokset ja vietävä vaunut kellariin. Talossa ei ole hissiä ja pyöräkellariin on mentävä portaita. Samoin asuntoon sisälle on yhdet portaat vaikka asutaankin ensimmäisessä kerroksessa. Alaovi on kerrosten välissä. Jos taas isäntä olis kotona auttamassa niin en hemmetti edes ottaisi lasta kauppaan mukaan. Parveketta ei ole, joten ulkonukuttamista en tule kotona harrastamaan. Ihan ikkunan allehan vaunut saisi pihalle mutta mielelläni en lapsiparkaa jätä talon juoppojen ja muiden huru-ukkojen ja akkojen häirittäväksi. Isäntä osti vauvapesän että laps voi nukkua sängyssä meidän kanssa. Tämä tietenkin aiheutti kamalan tappelun sillä minä en halua luopua nukkumatilastani enkä halua lasta sänkyyn kuin ehkä yösyötön ajaksi. Ukko osti myös jättimäisen hoitopöydän, joka ei oikeasti mahdu mihinkään ja kieltää minua laittamasta sen alle pyöriä, että sitä olisi helpompi siirtää komeron ovien tieltä. Vakaus kuulemma kärsii. Hoitopöydän piti tulla kylppäriin mutta tämähän ei sinne mahdu. Katsotaan nyt vielä mistä kaikesta saadaan riita aikaiseks ennen kuin jälkikasvu syntyy. Juuri tässä tutustuttiin lahjaksi saadun manducan käyttöohjeisiin ja melkein taas räjähti kun oltiin eri mieltä kuvien tarkoituksesta ja siitä, onko lasta turvallista pitää selkäpuolella vai ei...

Selkäpuolella ei käsittääkseni vastasyntynyttä tai pientä vauvaa voi millään kantorepulla kantaa. Korjatkaa, jos olen väärässä. Vaunuhankinta voi olla positiivinenkin asia! Usein vauvat nukkuu hyvin ulkona kärryjen liikkuessa ja ehkäpä tässä olisi hyvä tilaisuus aloittaa terveellinen ulkoiluharrastus, vaunulenkit! Itse tykkäsin esikoisen kanssa vaunuilla kaupassa käydä, kun ostokset sai alakoriin. Aikamoisen hankalalta kuulostaa kyllä toi teidän vaunusäilytys/kantoruljanssi.

Ensimmäiseen kerrokseen saapi vaunut hyvin vedettyä portaista huolimatta ja ovistakin oppii harjoittelulla hyvin vaunujen kera liikkumaan. Ei mitää paniikkia. Ostokset kulkee hyvin vaunun alla korissa. Tai jos ei koria vaunuissa, niin reppu selkään.

Ei minunkaan mielestä vastasyntynyttä vauvaa voi selässä kantaa.

Mä toin vaunut eteiseen kun ne ensimmäisen kerran sain kotiin. Jos tähän olis vain muutama porras niin saattaisin tuoda vauvan kärryissä. Mutta portaita on paljon enemmän ja ovat myös aika korkeita ja jyrkät. Jos jouduin riuhtomaan vaunuja tyhjänä portaalta portaalle niin miten muka saan ne ylös vauvan painon kanssa? Eikä tämä ole kiinni voimistakaan. Juuri toissapäivänä toin astianpesukoneen sisälle nokkakärryillä ja se kävi kätevästi. Kellariin vievissä yhtä jyrkissä portaissa on luiska vain polkupyörille, eli neljän pyörän kanssa voipi tulla ongelmia. Alaoven ja tuulikaapin oven välinen tila on niin pieni että molemmat ovet on ensin saatava pysymään auki. Vaunujen "tavaratila" on suurehko mutta suuaukko taas on sen verran pieni että kassillista sinne ei saa laitettua :) tää on tosiaan aika hilpeetä hommaa. Ja vauvan selkäpuolella kuljettamiseen liittyvä kinastelu ei liity mitenkään vauvan ikään. Isäntä on vain järestään sitä mieltä että lasta ei voi selkäpuolella kuljettaa :) tässä ollaan siis todellakin jännän äärellä...

Siinä muutaman kuukauden-vuoden iässä vauvan voi laittaa selkäpuolelle kantorepussa. Syynä mielestäni vauvan turvallisuuden tunne kun vatsapuolella näkee äidin tms tutut kasvot.

Kauppareissut on vaunujen kanssa suht hankalia ellei kanna vaan kevyttä tavaraa ja repussa loput. Siten mä kävin esikoisen kanssa harvakseltaan kaupassa 1,5 km suuntaansa. Meillä on hankinnoissa edelleen sisarusrattaat hankkimatta kun ollaan niin eri mieltä millaiset on hyvät.

Mä taas oon tykänny vaunujen kaa käydä ennenkin kaupassa. Kiva yhdistää ulkoiluun kauppareissu ja oon saanu kivasti tuotua ostokset vaunun alla kotia. Isommatkin, kun oli neljä lasta ja mää aikoinaan ja itekseni kun elelin niin piti kaikki keinot keksiä. :-) Sillon mulla oli Emmaljungan vaunut missä metallikori. Se oli yksi vaatimus nyt näihin iltatähdenkin vankkureihin. Oran saaga vaunuista tukeva metalliritiläkori löytyy. Tuossa pitikin taas hiplata noita uusia kärryjä. Pian pääsee vaunuttelemaan. :-)

Me käytäisiin mieluiten aina kaupassa vaunujen kanssa - myös ilman lasta. Niin näppärä kuljettaa ostokset siellä alhaalla tavarakorissa. :D

Komppaan kans vaunujen kanssa kaupassa käyntiä! Vaikuttaa niin helpolta! Ja itse ainakin pyrin käymään joka päivä ulkona vaunuttelemassa niin eihän kerralla tarvi edes ostaa paljoa.

Meidän typy on senverta kylmä näppinen taas, että täytyy olla tumput käsissä kokoajan jos bodyssa ei oo käännettäviä hihoja. onneks löyty molempia sortteja kotoota valmiiks:wink huomenna käydään ostaa tytölle uus pinkki vanna, kun isännän mielestä kirppis vanna ei olis tarpeeks puhdas. olis sit molemmilla lapsosilla omat vannansa ja saisivat kylpeä yhtä aikaa:)

Ajattelin kommentoida tulokasta varten tekemiäni hankintoja... Eli sellaset ns suuremmat hankinnat mistä mulla ei ollu kokemusta esikoisen jäljiltä on moses basket-sänky, unipussit, pehmeä kantokoppa ja lämpöpussi turvakaukaloon. Nyt parin kk:n käyttölokemuksen perusteella kaikki hankinnat olivat onnistuneita.

Moses basket-sängyn huono puoli on lyhyt käyttöikä eli sivuvaunu pinnis olisi siinä mielessä parempi, mutta ei meidän makkarissa toimiva. Eli parin kk:n päästä pitää taas höllätä napanuoraa sen verran, että vauva pääse pinnikseen makkarin nurkkaan.

Tein myös toukkapussin, mutta sen käyttö "alkuperäisessä" tarkoituksessaan ollut vähäistä. Pari kertaa ollut ulkoilessa fleece kerroksen päällä ollut lisäkerroksena. Onpahan tullut kokeiltua...

Onko muilla hankinnat onnistuneet? Turvakaukaloita jotkut joutuneet vaihtamaan...

Muokattu viimeksi:
Meilläkin toukkapussi oli uusi kokeilu tällä vauvalla. Aluksi käytin unipussin tilalta öisin ja oli siinä ihan kätevä. Päiväunilla, mihin tarkoitukseen sitä alunperin ajattelin, ei tullut käytettyä. Meillä olis ollut toimivampi ilman huppuosaa, kun se tuntuu häiritsevän poikaa. Enää ei 61cm pitkälle pötkölle mahdu, joten oli tosin lyhyt aikainen. Voishan tuota tietysti vähän purkaa ja neuloa vähän pidemmäksi, mutta taitaa jäädä tekemättä.

Turvakaukaloon tein "vaunuverhon". Se on ollut kätevä, kun on säästynyt harsoviritelmiltä. Sama sopii myös meidän tuplarattaiden kuomuun.

Doomoo Softy on olut ihan loistava imetystyyny. Aiemmin mulla ei oo ollut minkäänlaista imetystyynyä ja tuossa osui kyllä valinta kerrasta nappiin. Mulla ei oo nyt ollenkaan samalla tavalla hartiat jumissa kuin vanhempien lasten vauva-aikana.

Kertokaa mulle mitä tää vaunuverho/harso tekee siin suuaukolla? Pimentää? Estää tuulta? Mä kun oon jotenkin daiju enkä tajua. Kyl mullakin vaunuverho on ku sain kaverilta sen mut se on laatikossa..multa ainakin loppuisi happi jos joutuisin ite hönkimään samaa ilmaa vaunukopassa edestakas.. o_O

Kyllä mun vaunuverho. Käytössä juuri tuulta estämään ja mahdollisesti lunta. Roikkuu sellaisilla muovikoukuilla vaunussa niist kuitenki jää pieni ilmarako. Ei varmasti ole hapeton tila.

Muokattu viimeksi:
Vaunuverho suojaa auringonpaisteelta ja uv-säteilyltä. Harsotaitoksella ei siihen välttämättä riitä. Toisille antaa myös rauhaa ja toki se vähän saattaa tuuleen ja lämpötilaan vaikuttaa. Täytyy muistaa varmistaa että happi kiertää. Meillä oli Vaunuverho ja oli kyllä tarpeen.

Mulla on harso niin pikku adhd-typy rauhoittuu kun ei oo seurattavaa. :) Se on meillä riittänyt hyvin, ilma kulkee läpi. Yhden kerran vaunuillessa olisin toivonut hieman paksumpaa verhoa kun oli niin kova viima, muuten pärjännyt hyvin tuolla.

Me tosiaan vaihdettiin kaukaloa, nyt kauppareissutkin sujuu. Tyttö inhosi vanhaa kaukaloa ja huuto alkoi heti kun joutui siihen. Toinen puuttuva hankinta olikin matkarattaat joihin saa adapterilla kaukalon kiinni. Ei tullut edes mieleenkään odotusaikana, nyt vasta kun yksin käynyt kaupassa on toivonut jotain fiksumpaa ratkaisua liikkumiseen ja nuohan ne oli.

Toukkapussia ei olla käytetty kertaakaan samoin paksut unipussit. Tutan ohuet unipussit on ollut ihan ehdottomat, niissä tyttö tykkää nukkua ja pysyy lämpöisenä vaikka peitto vähän siirtyisikin pois päältä.

Muuten hankinnat on ollut hyviä ja kovalla käytöllä. :)

Mä en esikoisen kohalla kanskaan hiffannu tota vaunu verho asiaa, vaikka meillä sellanen olikin välillä ihan käytössä asti. Mut nyt tällä tokalla oon pitäny vaunuverhoo lähinnä sentakia, että ulkona nukkuissa pysyy myös posket ja nenänpää hiukka lämpösempinä.

Turhake ostos tais tulla lindexiltä hihallisen toppa makuupussin muodossa. Siitä saa myös neppareiden avulla tehtyä ulkoiluhaalari mallin ym. Luulenpa että jää melkein käyttämättä. On kokoa 68, eli menis vielä ens keväälläkin, mut luulen että käytän muita sen kokoisia haalareita. Ikean Unipussi on ollu äärettömän hyvä. Tosin oon pitäny tytöllä tavallista potkari yöpukua sen alla, niin on aika kuumissaan, jos en ole jättänyt vetskaria jalkopäästä auki. Välillä nukkunu body+unipussi ja on ollu hyvä.

Ai sulla jäänyt turhakkeeksi! Mä sain lainaks ja vitsi kun oon pitäny kätsänä. :D Vauvalle vaan myssy ja lapaset ja pussiin muuten täysin sisävaatteissa ulos vaunupäikkäreille. Peitto ja vaunun jutut kiinni on pitänyt just sopivan lämmön vauvalla. :) Ja ne käsiosat nimenomaan on pop, kun lämpimämmällä oon laittanu ohuemman puvun päälle, niin vauva saa kätensä jäädytettyä hinkkaamalla lapaset aina pois.

Unipussi on kuulemma siinä vaiheessa hyvä kun vauva alkaa pyöriä enemmän. Mä olen tykännyt tähän mennessä tuttipullon lämmittimestä. Sitä voi käyttää vielä soseiden kanssa mikä on hyvä juttu. Sitteriä oon ajatellut ihan turhaksi mutta onkin osoittautunut korvaamattomaksi.

Takaisin