Hankinnat vauvaa varten

Lisamarie

Puuhakas puhuja
Lokakuunmammat 2015
Heinä-äidit 2020
En huomannu edes kattoo onko täälä jo tämmönen aihe, mutta niin.. Onko muita ns. Niin tohkeissaan et on jo ostellu vauvanvaatteita yms? Aattelin et olis kiva jakaa kuvia söpöistä jutuista mitä tullu tohkeissaan ostettua..Sekosin totaalisesti kaupungilla tänään joten tässä tämänpäivän ostokset: ImageUploadedByVau Foorumi1427453023.892185.jpg
 
Ja niinhän täälä olikin jo kyseinen osio.. Enkä osaa poistaa tätä :)
 
Hei! Löysin tuolta vanhoista ketjuista tän mun tekemän vauva tarvikelistan, jonka tein esikoista odottaessa. Pari tosi turhaa juttua sielä on mun mielestä mm. imetystyyny.. Mutta jaan sen kumminkin. Myöskin tollaset kantoliinat yms ovat niiin vauva kohtasia, että kaikki ei todellakaan pidä, mutta tässäpä tämä:

Vauvan tarvikelista

- Vaunut
sade-, hyttys- ja eläinsuoja-Turvaistuin
-Pinnasänky
patja,(sijauspatja), pinnasuoja,täkkejä, (tyyny)
-
Lakanat ja pussilakanat
-Hoitopöytä
hoitopöydän pehmusta-Vastasyntyneen vaippoja
-Pyyhkeitä
huppu-, puhdistus- ja pyllypyyhkeitä-Babysitteri
-Hoitolaukku
-Itkuhälytin
-Torkkupeittoja
-3kpl Imetysliivejä ja kestoliivinsuojia
-Terveys-siteitä
-Rintakumit
-Maidonkerääjä
-Rintapumppu
-Nenäliinoja
-Lain sinoh -voidetta
-Mobile
-Pullopihdit
-Tuttipulloja
-Äidinkorvikemaitoa
-Tutteja ja tuttiketju
-Vanuja ja vanupuikkoja
-Rasvaa
-Sinkkipastaa (jos peppu ärtyy)-Puhdistusaine (joka ei kirvele)-Amme
-(Imetystyyny)
-Kantoliina x 2
trikoota ja puuvillaa-Kantoreppu
-Vauvalle aurinkolasit
-Aurinkosuojat autoon
-Soittorasia
-Vaipparoskis
-Pyykkikori
-Vauvakirja
-Vauvan vaatteita
kietaisu/bodyja ja paitoja (6-12kpl)
potkupukuja (2-4kpl)
puolipotkupukuja
sukkia ja tumppuja
myssyjä
lämpimiä asuja muutama vaatekerta-Harja
-Baby oil Eeridalia (apteekista, tuttu suositteli)

-Keittosuolaa
-Nenäfriida
-Villahaalari
-Harsoja (äitiyspakkaus sisältää, mut näitä ei kuulemma koskakaan voi olla liikaa)
-Syöttötuoli (no ei ihan heti tarvitse)
-Talkki
-Lämpömittari

tässä on tämmöstä listaa siitä puuttuu muutamia juttuja joita on jo ollu tai on esim äitiyspakkauksessa
 
Kiitoksia siiralle tarvikelistasta. :)
Oon hakenut jotain tollasta. Rakastan järjestelmällisyyttä ja listoja ku valmistautuu johonkin tulevaan. :)
 
Tuo on kyllä todi hyvä ja kattava lista Siira :)
Löytyy kaikki tarpeellinen ja tarpeetonkin :wink

Yhden lapsen jälkeen itsekin pystyy sanomaan esikoisten odottajille mitkä tulee varmasti Todella Tarpeeseen ja mitkä ihan mieltymysasioita.

Hommatkaa ehdottomasti:
-hoitopöytä! joidenkin mielestä tarpeeton mutta sitä tarvitsee kymmeniä kertoja päivässä ja siinä on helppo säilyttää kaikki vaipat, harsot ja putelit yms eikä selkä mene kipeäksi kykkimisestä.
-pehmeitä vauvan pyyhkeitä useita (ei tarvi koko ajan pestä)
-vauvan kosteuspyyhkeitä tukkupakkaus
-hoitolaukku (mulla ei ois mahtunut omaan kassii kaiken maailman vaipat, vaihtovaatteet, pullot, ruokapurkit, kosteuspyyhkeet,...)
-torkkupeittoja ei voi olla liikaa! Puklussa ne on kumminki hyvin nopeasti :yuck:
-suosittelen hommaamaan jo ennen synnytystä rintakumit (apteekista), monilla imetyksen alku voi olla todella hankalaa. Rintakumit helpottaa vauvan otetta nännistä ja vähentää nännin ärsytystä.
-myös nännivoide on hyvä olla jo varalla kipeille nänneille
-bepanthen(punainen) oli meillä ainut mikä auttoi ärtyneeseen vauvan pyllyyn ( ja talkki)
-harsoja ei tosissaan voi olla myöskään liikaa! Todella monikäyttöisiä!
-pikkuniistäjä ja suolatipat tukkoiseen nenään ihan parhaat

Meillä tarpeettomiksi jäi:
-aurinkolaseja on kahdet eikä poitsu ole koskaan niitä käyttämään :sad001
-kantoliinaa tai reppua en viimeks hommannut mutta nyt vois olls ajankohtaista niin pysyy vauva paremmin turvassa tuolta pikkuriiviöltä :wink
-itkuhälytintä ei viimeks tarvittu kun ei nukutettu juurikaan yksin ulkona (pelkään että oravat ja linnut hyökkää!) :woot:
-sijauspatjaa ja tyynyä en koe että vauva tarvitsee, sijauspatjan sijaan kannattaa panostaa muovitettuihin aluslakanoihin!

Tässä Siiran listaan pohjautuva omakokemus :p
 
Hoitolaukusta... Mulla kokeilussa useampi hoitolaukku esikoisen kanssa. Jokainen oli huono omien kamojen kuljettamisen kannalta ja yleensä ei tuntuneet hyvältä kantaa. Yhdistelmä käsilaukku-ja-hoitolaukku kävi myös hermoille, kun jossain tilanteissa joutu kantamaan vauvaa ja kahta laukkua. Lopulta päädyin ostamaan ison "normilaukun", johon sain asettumaan mukavasti vauvan ja omat kamat. Eli tämä lähinnä, että jos on mahdollista etukäteen pohtia minkälaisissa tilanteissa laukkua käyttää, onko kuitenkaan ns virallinen hoitolaukku se järkevin ratkaisu.

Meillä suositeltiin neuvolassa kokeilemaan synnärillä rintakumeja; mikä on hyvä koko ja kokeeko tarpeelliseksi. Olisi pitänyt uskoa, jäi ostamani käyttämättä (onneksi eivät ole mikään kallein ostos kuitenkaan).

Ja kestoliivinsuojat ei toiminu mulla ollenkaan. Alkuun runsas maidontuotanto -> läpi hetkessä suojista. Myös jäivät helposti ruttuun -> näkyi rumasti paidan läpi.
 
Hoitolaukusta kans. Mä päädyin sellaiseen tulokseen esikoisen kans (ja jatkanen samalla linjalla), että kaapista löytynyt iso Marimekon laukku, jota käytin yleensä kaupunkimatkoilla käsilaukkuna, sai uuden roolin. Siinä on tarpeeksi tilaa, on itseni tyylinen ja toimii tosiaan sekä käsilaukkuna, että hoitolaukkuna (jos liikun ilman lasta, niin otan eri käsilaukun toki). Tämä on ollut itselleni ihan paras ratkaisu, kun jotenkin ylimääräisen laukun kantaminen tuntui ajatuksena hankalalta ja halusin toisaalta laukun olevan jotenkin mua.

Harsoista kans kommentoin, että niitä kannattaa tosiaan hamstrata. Me ollaan käytetty niitä ihan kaikkeen, pukluliinoina, pyllyn kuivaamiseen (kakkapesun jälkeen), unirättinä... Ja kun ovat ohuita, niin kuivuvat nopeasti pesun jälkeen. Meillä oli ehkä noin 20 harsoa, sillä määrällä pärjättiin mukavasti, tosin kiivaimpana aikana taisin pestä niitä vähintään joka toinen päivä.

Sitten yks juttu, mikä meillä on ollut käytännöllinen. Ostin Ikeasta useampia sängynsuojia. Ovat tosi mukavan tuntusia, kun toisella puolella on sellainen kangasmainen pinta ja se muovitus vain toisella puolella. Näitä olen käyttänyt hoitolaukussa mukana, jotta voi käyttää tarvittaessa vaipanvaihtoalustana ja toinen lähes jokailtainen käyttö edelleen on lattialla alustana, kun tyttö ilmakylpee. Ei pienet pissat niin haittaa. Käytin näitä myös vauvauinnissa suojaamassa turvakaukaloa kastumiselta. Vastaavia varmasti saa muistakin kaupoista, meille ne vain sattu tuleen tuolta ruotsalaisesta jätistä vastaan.

Mutta yleensäottaen meillä mentiin sillä ajatuksella, että kauppaan pääsee vauvan synnyttyäkin. Eli yritin varautua siihen, että päästään sairaalasta kotiin ja että kotona ois tietyt perustarpeet (esim vaippoja), ettei saman tien sinne kauppaan tarvi. Kaikkea saa (ja se puolisokin osaa tarvittasessa siellä kaupassa käydä ostamassa tarvittavia juttuja) ja aika harvaa asiaa tarvii heti kotiin tultua. Meillä tuo toimi aika pitkälle. En halunnut ylimääräistä tavaraa venymään nurkkiin. Muutama "vikahankinta" tuli tehtyä; manduca, meidän tyttö ja minä ollaan liian kuumaverisiä kantopuhiin aina tuloksena hiki, sekä imetystyynyt ja rintapumppu, mutta vain siksi koska mulla ei onnistunut imetys kuin hassut pari viikkoa - tyynystä oisin varmasti tykännyt, jos imetys ois jatkunut.
 
Komppaan noita sängynsuojia! Meilläkin mukana kulki laukussa aina yksi "hoitoalustana", yleisissä vessoissa yleensä hyvät pehmusteet, niiden päälle siis suojaksi sängynsuoja. Ja menee pieneen tilaan laukussa. Suojasin myös sängyn ja vaunujen patjan sillä. Hyvä olla vaihtokappaleita. Itsellä pikkupiia-merkkisiä prismasta -> isoja, mukana kuljetettavaksi ja vaunuihin riitti puoliksi laitettu. Pitääpä käydä katsastamassa Ikean valikoima...

Tittipulloja ja tutteja ei ehkä kannata hamstrata etukäteen. Saatiin esikoista odottaessa lahjuksina neuvolasta ja esim lastentarvikeliikkeen kanta-asiakkaaksi liittyessä. Meillä imetys onnistui, niin enempää tuttipulloja ei tarvittu. Voi myös olla niin, että vatsavaivoista johtuen vain tietyntyyppiset pullot (ns koliikkipullot) sopii käyttöön ja sitten, jos on ostanut just niitä "vääriä". Molempia yleensä saa lähikaupoista haettua tarpeen vaatiessa. Ja huvituttien kanssa on hyvä muistaa, että kun hampaita tulee tulisi olla käytössä luonnonkumiset tutit (silikoniset rikkoontuvat helpommin -> tukehtumisvaara).
 
Älyttömän hyviä vinkkejä näin esikoisen saajalle, kun ei oikein ole kokemusta mistään. Tietääpähän ettei hössötä ostaa kaikkea. Itse ajettelin hommata vain perus tarvikkeet ja jos sitten syntymän jälkeen tuntuu siltä et tarttee kantojuttuja yms niin käy ostaa sit. Kun kumminkin kaupungissa asutaan.
 
Hyvä lista! Meillä ei montaa vaippaa vaihdettu hoitopöydällä. Kakkavaipat mieluummin suoraan vessassa hoitoalustalla pesukoneen päällä niin voi pestä pepun helposti, muuten vaikka sängyn päällä tai ihan missä vaan. Vessassa roikkuu koukuista Ikean säilytyskoreja ja niissä vaipat, kosteuspyyhkeet jne.

Harsoja ei voi olla koskaan liikaa. Mä tykkään name itin vähän nätimmistä kuviollisista harsoista. Tuo puklun pyyhkimiseen pientä luksusta. :D

Meillä pumpattiin maitoa 5 kk, vuokratulla tuplasähköpumpulla. Käsikäyttöisellä ei tullut tarpeeksi maitoa.

Kannattaa muuten metsästää mahdollisimman paljon vauvan tarvikkeita ja vaatteita käytettynä. Käyttöikä kun on aika lyhyt, niin niitä löytyy esim. oman asuinalueen lastentarvikkeiden ja -vaatteiden FB-kirppiksiltä, jollei saa tutuilta.
 
Mä oon unipupun kaa samoilla linjoilla ton hoitopöydän kanssa! Olis jäänyt käyttämättä... Meillä paras ratkaisu oli hoitoalusta pesukoneen päällä. Oli just kätevä kun pyllyn sai pestyä samassa tilassa ja kun meillä poika aluksi pissasi aina kun vaipan otti pois, niin oli kätevintä olla vessassa... Muuten olis ollut joka paikka pissassa :grin
 
Mä aion tällä kertaa varautua paremmin ennen synnytystä mitä tulee apteekin ostoksiin yms. Viimeksi otti päähän lähteä heti kotiin päästyä hamstraamaan kaikkea sitä mitä en ollut osannut ostaa ennen synnytystä. Apteekkiin menikin kymmeniä euroja sit hyvin äkkiä.
Tällä kertaa toivoisin että kaikki olis valmiina ja jäkis täynnä ruokaa niin saa keskittyä ihan vaan perheen kanssa olemiseen.

Yks mikä meillä oli kanssa tarpeellinen niin apteekista saatava käsidesi pumppupullo. Vaikken bakteerikammoinen olekaan niin sillä oli näppärä omat kädet sekä vauvan hoitoalusta puhdistaa ja on käytössä kyllä vieläkin (desinfioin kädet vaipanvaihdon jälkeen)
 
Tottahan se on että vessa tai pesuhuone olis ihanteellinen paikka vaipanvaihdolle. Meillä ei vaan ole kummassakaan vessassa tasoa mihin hoitopaikkaa laittaa :/

Ei ole muuten ikinä tullut mieleenkään ottaa muovitettua lakanaa hoitoalustaksi mukaan. Vanhakin oppii näköjään uusia temppuja! :grin

Tuttipulloista kun oli puhetta niin ne halpispullot on kyllä ainakin etukäteen vähän riskaabeleita ostaa kun voi olla ettei ne sovi vauvalle. Meillä ei ollut edes koliikkilapsi mutta silti tajusin liian myöhään ostaa mieluummin koliikkipulloja hitailla tuteilla kun useimmista tuteista tulee vaan liikaa maitoa kerralla ja aiheuttaa sit puklailua ja mahavaivoja.
 
Tässä tulee varoittava esimerkki hoitopöydästä. Tapahtui keskiviikkona: meillä on edelleen hoitopöytä ollut kylpyhuoneessa käytössä juurikin pesumahdollisuuden takia ja eiköhän käynyt se mitä olen pelännyt alusta asti: poikani (ikää 11kk) tippui hoitotasolta. Käänsin hänelle selän ja poika yritti tavoitella vaippapakettia alemmalta tasolta ja putosi. Hän kääntyi ilmassa ja putosi selälleen, pää kosketti lattiaa. Minä otin hänet välittömästi syliin ja itkimme (minä hysteerisenä) varmaankin viisi minuuttia, kunnes tilanne rauhoittui.

Tapahtuneen jälkeen tarkkailin poikaa 24h ja heräsin yöllä kahden tunnin välein tarkistamaan onko kaikki hyvin. Poikani käytös on ollut normaali, joten taisimme selvitä pelkällä säikähdyksellä. Olen syytellyt itseäni enkä ole enää käyttänyt hoitopöytää. Tilannetta ei helpota yhtään se, että tiedän tämän tapahtuneen muillekin (googlailun perusteella tippuminen on yleisin tapaturma alle vuoden ikäisillä). Jos siis voit välttää näin käymästä sinulle ja lapsellesi ethän IKINÄ käännä vauvallesi selkää hänen ollessa hoitotasolla. Et tahdo tuntea samaa syyllisyyttä kuin minä.

T: vuoden paskin mutsi
 
Esikoisten odottajille pitää jonkun väsätä toi apteekkilista. Mäkin muistan, että ekan viikon puoliso ravas koko ajan apteekissa ja kaupassa hankkimassa niitä vastasyntyneen puhdistusjuttuja. Napa, silmät ym. Kuka vielä muistaa kaiken! Plus yökokoisia terveyssiteitä miljoona pakettia.
 
Heh, kun minusta tuntu että niitä yösiteitä tursus joka kaapista, kun tuli äippäpakkauksessa, libero-laukussa ja oli itsekin hamstrannu niitä... :grin
 
Ehkä olin innokas jälkivuotaja..tuplapakettia sai puoliso käydä parin päivän välein hankkimassa.... Sit siirryttiin quatro-pack kokoon. :)
 
Leina ei hätää et ole ainut jolle käynyt noin! Etkä ole paska mutsi! Meidän poika putosi noin puoli vuotiaana hoitopöydältä "pää edellä" lattialla minun vahtivuorossa. Olin samassa huoneessa mutta ajatukseni herpaantui hetkeksi ja unohdin pojan olevan pöydällä. Kuului kaamea tömäys ja sitten alkoi huuto ja oltiin puolison kanssa totaalisen paniikissa. Otsa alkoi punoittaa ja kaapattiin vaan poika syliin ja autolla kiireesti sairaalaan joka onneks on vain puolen kilsan päässä meiltä. Ensiavussa vain rauhoittelivat ja antoivat kotihoito ohjeen eli tarkkaile 24h tuleeko muutosta käytöksessä. Ekana kysyivät vain alkoiko lapsi itkeä pudottuaan? No alkoi! Ei sitten mitään hätää!
Ja samantien takas kotiin, iso patti ja mustelma tuli otsaan, mutta kyllä se vain totta on että nuo vauvat on kestävää tekoa. Tunsin pitkään huonoa omaa tuntoa tapahtuneesta ja vielä joku aika sitten tunsin taas kirpaisun sydämessäni kun oltiin lääkärissä muissa asioissa ja näin sattumalta tietokoneella merkinnän " lapsi putosi hoitopöydältä"..tuli pala kurkkuun. Yhden tarinan tiedän missä lapselle on oikeasti tullut vakava vamma ja sitä eivät olleet ensiavussa heti huomanneet. Siksi tuo tarkkailu onkin tärkeää koska äiti tuntee lapsensa parhaiten ja tietää milloin kaikki ei ole kunnossa!
 
Mä "vähän" innostuin tästä hankinnat ja turhakkeet aiheesta ja kävinkin muista ketjuista lukemassa lisää näistä. Mulle taitaa vaan olla osa äitiyteen valmistautumista että tahdon kaiken olevan valmiina vauvan tuloon. En malta odottaa sukupuolen selviämistä että ostoksia voisi hieman luottavaisemmin tehdä tarkemmalla väripaletilla.

Tällaisia juttuja tuli vielä mieleen:
-meidän pinnasänky on lastentarvikkeesta ja ilokseni huomasin yksi päivä että siihen on renkaat saatavilla alle. Ihan ehdoton ostos! Aiemmin meillä oli levitettävä vuodesohva ja vaavi nukkui päiväunia siinä ennenkuin osasi liikkua. Nyt tätä sohvaa ei ole enkä isoveljen takia uskaltaisi edes jättää enää sohvalle. Pinnasängyn voisi renkailla siirtää sit otolliselle paikalle päikkyjä varten.
-ainakin yhden unipussin ostan edellisen lisäksi lisää. Ei tarvi joka imetyksen yhteydessä peittoa siirrellä.
-ohuita tumppuja olen esikolta jemmaillut mikäli tulee samaa ongelmaa kuin viimeksi, poika raapi kovasti päätään.. Syykin tajuttiin sit aika hemmetin myöhään: pojalla atooppinen iho ja pahennettiin asiaa pitämällä liian lämpöisten peittojen alla jolloin hikoili ja ihottuma alkoi kutittaa
-harsot toimi meillä myös hoitoalustan suojana, kakkasen heitti sit vaan pesuun.
-sitteri oli ihan must jotta pääsin rauhassa suihkuun ja sain aina hetken tehtyä ruokaa kunnes lapsi vaati huomionsa ja syliin.
-leikkimatto/kaari josta roikkuu kaikkea katseltavaa oli kovassa käytössä ainaki kuukauden ikäisestä eteenpäin. Hetken jakso siel katsella ja räpläillä kaikkea roikkuvaa
-mehän ei virallista hoitopöytää siis ostettu vaan isokokoisempi laatikosto johon sisälle sai vaatteet yms ja päälle hoitoalustan. Toimii edelleen muussa käytössä kuin hoitotasona.
-samaa mieltä olen noista pestävistä rintasuojista, on ikävän mallisia eikä istu liivin alle, kertakäyttöiset on paljon mukavampia.
-yks turhake minkä ostin ja oli mulla kuitenkin käytössä vuoden ajan joka päivä: tuttipullon kuivausteline ja tuttipullon pesuharja :D imetys kun loppui jo kolmeen kuukauteen niin tuttipulloja tarvitsi koko ajan ja telineessä oli kyllä niin näppärä kuivattaa kaikki pullon osat ja myös tutit ja rintakumitkin
-vaatekokoja aion hamstrata etukäteen paljon eri kokoja. Viimeks meni puoleen vuoteen koot 56-80 ja tulikin äkkiä pula ettei ollut tarpeeksi isoja vaatteita. Vaikka aika paljon kaikkea uutena ostankin niin vauvan vaatteita pyrin ostamaan ja ottamaan vastaan käytettyinä kunhan on vaan ehjiä siistejä ja hyvännäköisiä.
-Vaunut ostettiin uutena ja maksettiinkin sikahinta saadaksemme mieleiset, onneks suku osallistui kustannuksiin, mutta en ole kyllä kertaakaan katunut että niihin laitettiin niin kova raha, ajattelen että minulla on pieniä lapsia vain tämän pienen hetken ja joihinkin asioihin haluan panostaa sitten kunnolla. Omaa rahaa niistä ei tietenkään pois saa mutta on ne kyllä palvelleet niin täydellisesti ettei voi valittaa.
-mistähän saisi oikeesti hyvän imetystyynyn? Viimeks oli vaikka mitä asentoja ja selkä ihan sikakipeä koko ajan :sad001 auttaisiko se oikeasti imetystä?
-steriloijaa ei ole koskaan ollut eikä tarvittu, ekan kuukauden ehkä jaksoin pulloja ja tutteja keitellä kunnes lopetin koko homman...
-ehdottomin turhake on nepparilliset yökkärit, voi sitä taistelua mitä on pimeässä käyty niiden kanssa! Vetoketju pitää olla!

Tulipa tekstiä... Thats all folks!
 
Takaisin
Top