Hankinnat vauvaa varten

Ei kai sitä tuttia välttämättä tarvi. Näin neljännen kohdalla ei ole mahdollisuutta eikä kyllä haluakaan toimia ite tuttina, joten todella toivon, että vauva tutin huolisi. On se sen verran paljon helpottanut elämää noiden isompien kohdalla tilanteissa, joissa tissiä ei sillä sekunnilla ole mahdollisuutta kaivaa esille. Erityisesti tutti helpotti elämää refluksikkovauvan kohdalla, joka ois halunnut kipujensa vuoksi olla kokoajan tissillä, mikä,vaan pahensi oireita. Meillä ei tutin vierottaminen ole ollut ongelma yhdenkään pojan kanssa, yhtenä tai kahtena iltana on tarvinut itkeä perään ja sitten tutti on unohtunut. On kyllä rajattu tutin käyttö vain uniaikaan jo reilusti ennen vuoden ikää ja luovuttu koko tutista kaikkien kanssa 1v3kk-1v6kk iässä, milloin nyt kenenkin kohdalla on ollut sopiva hetki. Luulen, että isomman kanssa vierottaminen on jo vaikeampaa ja alkaahan se jatkuva tutin syöminen vaikuttaa paitsi hampaiden, myös puheen kehitykseen yli 1-vuotiaalla.

Aion siis tällekin vauvalle alkaa tuttia tarjoamaan heti kun maito on kunnolla noussut ja näen, että vauva osaa kunnolla imeä rinnalla (eli ainakin isompien kohdalla jo ensimmäisen viikon aikana, kolmannelle taisin antaa jo synnärillä). Meillä ei oo kyllä tutin käyttö imetykseen vaikuttanut millään lailla, muttei kyllä toisaalta ole imetyksen suhteen suurempia ongelmia muutenkaan ollut.
 
Me kokeiltiin esikoiselle tuttia joskus aika alussa, mutta ei sillon huolinut tai tarvinnut. Joskus parin kuukauden päästä tuntui, että imi sormiaan ja sitten annettiin mieluummin tutti. Käytti vain rauhottumiseen ja nukahtamiseen. Otettiin pois vähän alle 1-vuotiaana samalla kun siirryttiin tuttipullosta nokkamukiin. Oli oikein sopiva hetki, eikä lapsi juuri huomannut mitään.
 
Ompas hyvää tuttikeskustelua. Meillä keskosesikoiselle tarjottiin jo sairaalassa heti tuttia henkilökunnan puolesta. Ei hän heti kovin tutista innostunut, mutta jossain kohtaa kotona sitten. ja nyt kun ikää yli 1v, ollaan siitä lähes kokonaan päästy eroon.
Itse oon lutkuttanut peukkua ainakin 4v ikään ja sitä en kyllä omilta lapsilta toivo, siinä ne hampaat vasta vääntyvätkin. Ja niinkuin joku tuossa sanoi, niin sitä ei vaan voi leikata pois. No esikoisen kanssa oltais voitu kokeillakin ilman tuttia, mutta tälle kuopukselle olen tarjonnut jo sairaala-aikana muutamia kertoja jotta tottuisi. Jokainen löytäköön itselleen parhaan toimintamallin.
 
On kyllä hyvää tuttikeskustelua! :) Meillä terkka on melko tutti/-pullo ja nännikumivastaisen oloinen. Hän on jo nyt sanonut, ettei mitään näistä tulisi käyttää, ennen kuin imuote on ok ja imetys sujuu ongelmitta. Joten hirveästi ei ole tullut siellä edes kyseltyä, ainakaan vielä. Tutista en vielä tiedä mitä mieltä olisin, mutta se varmasti riippuu niin lapsesta ja imutarpeesta kuten sanottu. Tuttipullo opettelu aiotaan aloittaa heti kun imetys sujuu ja saan maitoa lypsettyä, jotta isäkin pääsee ruokinta puuhiin.

Itse tuttia noin 4 vuotiaaksi käyttäneenä, tosin vain kotona, voin sanoa, ettei hampaisiin ollut vaikutusta, mutta olen muutenkin vankkaluinen. Vierotus oli kyllä hirveää, kun siitä jopa muistaa jotain ja sen ikäinen kuitenkin tajuaa jo vanhempien piilopaikat. Sinne ne tutit kuitenkin loppujen lopuksi oravanpoikasille lähti. :D Tarkkaa syytä en sille tiedä, miksei itseä aiemmin vierotettu, äitini imetti vuotiaaksi asti, mutta ilmeisesti isäukko ei hennonnut multa sitä kieltää ja antoi tutin salaa, kun asuivat siis eri osoitteissa.
 
Me on aina tarkkailtu poikaa, että eihän hän nyt sitä peukkua tilalle vaan ota, eikä ole ottanut. Ei vain tarvinnut tuttia, kaikilla ei se imemisen tarve ole niin suuri.

Tuli vaan mieleen, että itse olen aikoinani tuttipullosta juonut tosi pitkään, en muista tarkalleen mihin ikään, mutta muistan kuinka hirveätä siitä oli luopua. En ymmärrä miksei sitä otettu aiemmin pois, koska olen saanut kärsiä siitä myöhemmin. Tuttipullossa oli mehua ja hampaat reikiintyivät pienenä tosi helposti ja on ne myös vinot, ei ollut varaa silloin hammasrautoihin. Niin sitä vanhemmiltaan voi oppia myös mitä ei pitäisi tehdä.
 
Meillä esikoinen oli tosi itkuinen ekat 3kk, ja tutti oli alkuun kyllä iso helpotus. Olisi muuten ollut vaan tissillä, ja tämä pahensi vaan masuvaivoja. Tutista meillä luovuttiin jo ennen puolta vuotta ja ekoja hampaita. Tämä pahan flunssan tuloksena, kun nenä ei pysynyt yöllä auki vaikka mitä kokeiltiin, ja tutti esti hengittämisen suun kautta... Ei sitten enää otettu räkätaudin jälkeen tuttia käyttöön, kun huomattiin että pärjäsi ilmankin :) Kyllä meidän poika otti tutin korvikkeeksi sitten uninallen, jonka korvia lupsuttaa edelleen rauhoittuakseen... Tiedä sitten onko tämä hampaille haitallista..?!
 
Kyllä meilläkin poika unirättiään välillä imeskelee. Ei kai siitä nyt haittaa ole? En ole häneltä sitä ainakaan viemässä, on niin tärkeä.
 
En usko, että on mitään haittaa nallen tai rätin maistelusta. Itse pureskelin unileluani vielä ekaluokallakin :D
 
Meillä muuten poika lopetti tuttipullosta syömisen 6kk iässä ihan omatoimisesti aloittamalla pulloraivot. Siirryttiin sitten nokkamukiin ja NUKin ihmemukiin. Nyt tuntuukin siltä, että nuo mukit toimivat vähän kuin tuttina. Jos kitisee tai itkee, rauhoittuu yleensä juomalla maitoa nokkiksesta tai vettä ihmemukista. Päivisin siis. Yöllä ei syö eikä juo mitään. En sitten sitä tiedä miten noista vieroitetaan, mut oon ajatellut että ehkä jotenkin luonnostaan ajallaan...
 
Minä olin esikoiseni tutti, oli tissillä lähes koko ajan. Tällä kertaa aiotaan kyllä ottaa tutti käyttöön koska en vaan voi istua vauva tissillä jatkuvasti. Ja meidän poika on kyllä aina ollut tosi huono nukkumaan, eikä osaa rauhoittaa itseään uneen vaan pitää nukuttaa edelleenkin 30-60 min joka ilta. Uskon ja toivon, että tutin kanssa vauva oppii helpommin rauhoittumaan itse kun on nukkumaanmenoaika. Esikoisella toki on tilannetta tehnyt vielä hankalammaksi se, ettei ole huolinut edes mitään unilelua tai -riepua tms, vaikka ollaan kuinka tarjottu. Ei se tutti nyt niin paha ole, kunhan sitä ei käytä vuosikausia.
 
  • Tykkään
Reaktiot: jnk
Me aateltiin aluks että ei hommata esikoiselle tuttia ollenkaan, mutta Kuinkas siinä kävikään! Kuuluisana viimeisenä yönä poju alko itkemään vatsa vaivojansa ja olis pitäny olla kokoajan tissillä tai alko itkemään, ni yöhoitaja kysy sitten multa että saanko kokeilla tuttia? hetken mietin ja tiesin saavani asiasta isännältä seuraavana päivänä palautetta, mutta suostuin kuitenkin siihen tuttiin ja Ah mikä autuus siitä alkoikaan! Mä siis pääsin nukkumaan ;) Palautetta sain, mutta kun kerroin yöstä sain myös ymmärrystä.
Tuti läks pojalta sen ollessa n. 1v2kk kun pojalle iski flunssa ja oli röörit tukossa.
 
Mä aion tällä kertaa tsempata imetyksen kanssa ilman rintakumia. Toivoisin, että onnistuisi. Viimeksi sain rintakumin avuksi jo sairaalassa ja siitä siirryin parin viikon jälkeen täyspumppaamaan. Vauvan syljestä erittyy jotain takaisin äidin elimistöön, joka sitten valmistaa vasta-aineita tilauksesta äidinmaitoon. Toi toiminto jää pois, jos maidon saa rintakumin tai pumpun kautta.
 
Mä myös yritän ilman rintakumia. Se oli ihan mahtava alkuun, nännikipu iholla oli tosi vähäistä..mutta se lisää rintatulehduksen riskiä ja mä sain alle kuukaudessa sellaisen. Jos käytätte, niin pitäkää tosi hygienisesti niitä kumeja ja vauvan pitäisi myös saada tyhjättyä rinta kunnolla kumin läpi.
 
Yksikään mun neljästä ei ole huolinut tuttia, mutta kaksi imenyt peukkua tooosi vanhoiksi. Peukun vaikutus purentaan ja leukojen asentoon oli heillä sitten todella suuri ja olemme taistelleet oikomishoidot yms. En suosittele peukkua kellekään ja tälle viitoselle aion tunkea tuttia urakalla. Tuttia syövä vauva on niin suloinenkin!
 
Mun ystävän lapsi imi tosi rankasti oikean käden peukkua kauan ja se peukku on edelleenkin parin vuoden jälkeen littanampi kuin vasemman käden :(
 
Päähänpinttymä mikä päähänpinttymä. Haluan esikoiselle kerrossängyn! Ja mielellään semmosen josta saa kaksi erillistä sänkyä. Nuita yö vieraita ku näkyy remppaavan enempi ja vähempi ni se vois olla aika kätevä. Ja sitten saisin pinniksen vapaaksi esikoiselta ja rimpsessa sais oman pinnasängyn! Vieläkun sais isännän ympäripuhuttua:wink
 
Mietin, että sen peukalon lutkuttamisen näkee sitten myöhemmin, kaikilla ei tosiaan oo niin kova imemisen tarve kuin jo edellä tuli esille. Itse toivon kultaista keskitietä tässäkin eli aluksi imuote kuntoon, sitten tutti jos tarvetta. Jos ei oo tarvetta, niin saa jäädä pois kokonaan.
 
Minkäs ikäisenä vauva kaipaa jotain imeskeltävää? Ainakin kun hampaat alkaa kutittaa voi tarjota purulelua. Nytkin poika imeskelee mielellään paidan hihoja. Olisko jotain muuta mitä voisin tarjota tilalle?
 
Koita hepsuli antaa uniriepu imeskeltäväksi :) Mä ajattelin koittaa tälle kuopukselle, jos tutin sijaan tykkäis rievun kulmaa lupsuttaa. Esikkokin vaihtoi tutin riepuun puoli vuotisena...
 
Takaisin
Top