Hankinnat vauvaa varten

Lumileopardi tuo "kuivausteline" on nubyn tuote Lastentarvikkeesta. Sellainen turhakehan se on mutta meillä on tosi pieni kuivauskaappi ja tuohon saa niin näppärästi kaikki pullot ja tutit kuivumaan kerralla. :)
Täälläkin katottu (aikaisessa olen) sairaalakassin joitain juttuja valmiiksi, vauvan kotiintulovaatteita ja sellasii mitä en joka päivä tarvii. Lista on myös valmiina niin muistaa tositilanteessa mitä vielä tarvii.
 
Nyt ihan muistaissain sanon jo vähän etukäteen. Poika kun on ollu edelleen kuumeessa, ni oon välillä joutunu antaa sille panadol liuosta. On muute laittanu vattan taas ihan kuralle! Mutta sillä saa hyvin kuumeen laskemaan.
Etenkin pienillä vauvoilla saattaa panadol liuos aiheuttaa ilmavaivoja ja sen kautta itkua ja ripulimaista ulostetta. Ikävänlainen sivuvaikutus.

Olen antanut tarvittaessa burana liuosta (niitä voi käyttää yhtä aikaa) lisäksi, vähän vuorotellen. Ja mun mielestä burana liuos ei oo aiheuttanu niin pahoja vatsavaivoja.
 
Mekin lääkittiin nestemäisellä Panadolilla poikaa viime yönä. Tekee hampaita...
 
Mä tilasin samantein tuon kuivatustelineturhakkeen. :) Esikoisen pullot ja mukit pyörii pienillä pöytätasoilla epämääräisesti pestävien pyyhkeiden päällä.
 
Mä tilasin samantein tuon kuivatustelineturhakkeen. :) Esikoisen pullot ja mukit pyörii pienillä pöytätasoilla epämääräisesti pestävien pyyhkeiden päällä.
Minäkin yritin löytää sen ja tilata, mutta en löydä sivuilta?! Where is it? Lastentarvikkeen sivuilla tässä pyörin juuri..
 
Joo, kiitti Lansinoh.. ehkäpä muistan sen. Huomasin tänään tosin, että äp pakkauksessahan olikin kans joku puteli sitä. Siis nännirasvaa, taisi olla vaan eri merkkistä.

Oon pyörittänyt täällä jo kolme koneellista ensipesu pyykkiä ja vielä olis petivaatteeet yms jäljellä huomiselle. Oon ollut aika hyvä hamstraaja kyllä vaatteissa, paljon hommannut käytettyinä isoissa seteissä ja sitte tietty uusiakin muutamia. Ja koko haitari näyttää olevan 50-80 joten eka vuosi pärjätään hyvinkin kohta pelkästään näillä :smiley-bounce015

Jos sitä vielä jaksais katsoa sairaalakassin kasaan, tai no on kai se jo edistystä että suunnilleen alkaa olla kartalla ja samoilla suunnilla kamppeet mitä sinne heitellä. Btw ja niitä yösiteitä näyttikin kans olevan packi tuolla äp-pakkauksessa kanssa, joten niillä mennään ja jollain suht maxi tehoisilla normi siteillä joita ostin eilen ison säästöpakin.
 
Lumileopardi, mä löysin hakusanalla Nuby ja sit vaan kelasin pitkän pätkän tuttipulloja ja tutteja alaspäin.
 
Meillä on edelleen kaikkea pientä hankkimatta. Tutteja löytyy pari, mutta otetaan käyttöön vain jos on kovin itkuinen lapsi. Aluksihan suositellaan ettei tuttia pidetä, että imetys lähtee käyntiin. Samoin pulloja löytyy ennestään pari kun esikoisesta mulla nousi maito vasta lähempänä kuudetta, seitsemättä päivää. Pesen vasta jos tulee tarvetta ja toivon ettei tulisikaan kun haluan imettää :)

Sairaalakassia voisi kyllä laittaa valmiiksi kun näitä supistuksiakin tässä on ollut. Toisaalta siellä ei paljoa tarvitse kuin hygieniakamppeet kun vaatteetkin tulevat sairaalan puolesta ellei halua käyttää omia.
 
Ja jos sen tutin haluaa käyttöön, niin mahdolliset sairaalan/neuvolan suositukset viikkokausien odottelusta kannattaa jättää omaan arvoonsa..sitä paremmin vauva tuttiin tottuu, mitä aiemmin sitä alkaa harjoitella. Ja harva vauva imee sitä heti alkuunsa kovin tehokkaasti eli usein sitä pitää pitkään totutella ja vaan tarjota sitä tuttia. Tää siksi, että aika moni tuttu on päivitellyt kuinka heidän vauvansa ei millään tuttia suostunut ottamaan ja olisi tuo helpompaa, jos suostuisi. Monella näistä oli tutista "kieltäytyminen" sitä paria päivää yli kolmen viikon ikäisenä. On toki vauvoja, jotka ei oikeasti tuttia halua ja siihen en ota tässä yhtään kantaa, että onko tutti hyväksi/hyödyllinen ym.
 
Ei meidän poika tuttia huolinut, ei kai sitten yritetty tarpeeksi. Toisaalta eipähän ole tarvinnut vieroittaa häntä siitä.
 
Mä aloin eilen kutoa junasukkia jämälangoista ja tänää sadepäivän kunniaks homma jatkuu..olo on vieläkin kipee ja aamun neuvolassa hikoilin ku pieni possu vaikka istuin paikoillani..noloa :oops:
 

Liitteet

  • _20150918_094252.JPG
    _20150918_094252.JPG
    430.3 KB · Katsottu: 36
Oon yhdeltä kaverilta kuullut kauheat litaniat siitä, miten tutti on täysin turha ja aiheuttaa vaan ongelmia esim hampaiden kanssa (purenta ja vinot hampaat). Tästä propagandasta tulin siihen tulokseen, että tuttia en anna ellei tuu sille selkeetä tarvetta.

Mutta mikä oikeastaan on tutin perimmäinen funktio? Saada siis vauva hiljaiseksi jos hänen imutarpeensa on kovin suuri?
 
Mä en tiedä tutin perimmäistä funktiota, mutta TODELLA itkuisen esikoisen jälkeen (enkä liioittele jos sanon, että meillä huudettiin yötä päivää ekat kolme kuukautta), aion ottaa tutin tälle kuopukselle jo sairaalaan mukaan. Esikoisen kohdalla noudatin tiukasti suosituksia ja kauhupuheita, että tutti on perkeleestä ja välttelin sen käyttöön ottoa viimeiseen saakka.

Lopulta esikoisen kanssa tuttia kokeiltiin ja totuteltiin lopulta jo tuttivastaisen terkankin kehoituksesta hyvin pitkään ja hartaasti. Kaveri tajusi tutin jujun 4 kuukauden iässä ja nyt 11 kuisena nukkuu tutin kanssa. Muuten ei sitä edelleenkään huoli, eikä kyllä enää ole hereillä ollessa kokeiltukaan.

Että ihan bueno jos ilman pärjää, mutta ihan totta, jos se tutti yhtään surua puserosta kuivaa niin go for it. Luultavasti vain toinen hyvin itkuisen vauvan äiti ymmärtää mistä puhun, mutta jokainen hiljainen sekunti nosti tätä mammaa ylös epätoivon kuilusta.
 
Ei se tutti heti niitä hampaita vinouta. Taitavat suositella, ettei yli 1-vuotiaalla olis tutti jatkuvassa käytössä ja yli 2-vuotias olisi päässyt tutista eroon. Itse olisin halunnu pärjätä tutitta esikoisen kanssa, mutta tuli kausi n 1kk:n iässä, että esikoinen olis vaan halunnu imeä ja imeä (siis ei ollu kyse kasvupyrähdyksestä/ maidon tilauksesta). Olin kyllä valmis olemaan "tuttina", siitä vaan tuli puklailu kierre; syötiin ensin nälkään, sitten piti kuitenkin saada lisää imeä ja tuli jo ylitäyttöä mikä puklattiin ja taas olltiin imua vailla. Tähän auttoi tutti: maha täyteen, tutti suuhun ja päästiin koko perhe nukkumaan. Tuli sitä tuttia sitten hyödynnettyä kauppareissuilla yms sitten, mutta vuoden iässä oli käytössä vain uniaikaan ja 1,5-vuotiaana jäi kokonaan pois.
 
Noista tuteista taitaa olla kyllä niin paljon mielipiteitä kun on ihmisiäkin :D me oltiin suunniteltu ettei anneta tuttia mutta tutuilta kuultiin tarinaa puolitutuista lapsista jotka imevät peukkua rikki (ja pitkään) ja siitä on vaikea vierottaa kun sitä peukkua ei voi ottaa pois. Pyysin heti synnärillä jo pikkututin ja hyvin kelpas eikä haitannut imettämistä. Vieroitus tehtiin tasan 1v ja siinä oli kolme vaikeampaa iltaa nukahtaa, päivisin ei ongelmaa. Jokusen ajan kesti itsellä vähän tottua sitten sellaiseen kiukuttelu-ulinaan kun aiemmin sai aina hiljennettyä kätevästi tutilla :D ja meillä oli niitä tutteja sitten joka puolella, sängyssäkin n. 8kpl niin vauva löysi näppärästi öisinkin itse tutin ilman että sitä piti käydä laittamassa suuhun jatkuvasti.
 
No niin mä vähän ajattelinkin, että vauvat ja tilanteet on erilaisia :) Tää mun kaveri on erittäin mielipiteitä omaava ja luonnollisesti pitää niitä yleisinä totuuksina ja omaa tietotaitoaan parempana kun terveydenhuollon ammattilaisten. Kun itse odottaa esikoista niin hänen mielestään en voi tietää mitään.. No, aion kyllä tutin tunkea nassuun jos on vastaavia tilanteita kun teillä! Ei se nyt oo maailmanloppu alkaa vierottamaan tutista, kuitenkin varmaan suurin osa tuttiakin käyttää
 
Meillä on sängyssä vaan yksi tutti ja hyvin tuntuu löytävän senkin itse. Jos itkee öisin niin tutti on kateissa... miten mä en oo tajunnu laittaa varatuttia sänkyyn? Tosin, itkee yöllä ehkä kerran kahdessa viikossa, joten lienee selviän siitä, mut kyllä sitä välillä on putkiaivo itekkin. Oon nimittäin joskus yöllä suunnilleen kääntäny koko pojan sängyn ympäri kun en oo löytäny tuttia ja sitten vasta "nöyrtynyt" hakemaan uuden :D :D
 
Juuri näin jnk! Eikä sitä tuttia oikeesti kaikki tarttee. Mutta sä tiedät sitten omasta beibistä ja hänen tarpeistaan kaikkein parhaiten :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: jnk
Takaisin
Top