Hankinnat vauvaa varten

Ja D-vitamiinitipat vois hankkia valmiiksi! Olin jo ne unohtanut...
Vaikka ei niitä ihan heti tarviikkaan. Ja, kun tosiaan kaikkea voi hakea vauvan synnyttäkin. Toisaalta haluan päästä mahdollisimman vähällä vaivalla ensinmäisinä viikkoina.
 
Muokattu viimeksi:
Me ollaan käytetty jotain ihan tavallista läppärilaukkua tai olkalaukkua hoitolaukkuna. Riittää että on pari erillistä taskua ja on helppo kantaa samalla kun kantaa vaikka lasta tai turvakaukaloa. Ei siinä mun mielestä sen kummempaa tartte.
 
Meillä oli alkuun käytössä se libero-laukku; sinne mahtui hyvin vastasyntyneen pienet tavarat. Sitten, kun kyllästyin kahden laukun kanteluun, päädyin huonon hoitolaukkukokeilun kautta tilavaan käsi/olkalaukkuun, mikä vielä (ja tulevalla) käytössä.
 
Me saatiin D-vitamiinitipat neuvolasta esikoiselle! Siis se eka purkki... Onkohan näin aina vai..?
 
Me ei saatu esikoiselle v -13 neuvolasta vitskuja, eikä tänäkään vuonna vauvoja saaneet kaverit (parilta eri paikkakunnalta) ole moisesta palvelusta maininneet. Riippuu varmaan siitä sattuuko jonkin firman mainoskampanja siihen. Foolihappoa sai näytteen esikoista odottaessa, nyt ei ollut sellaista tarjolla.
 
Mä oon kattellut ja harkinnut useita eri hoitolaukkuja, mutta nyt oon päätynyt siihen tulokseen et järkevin meille olis vaan tarpeeks iso normaali laukku, jolle olis sitten myöhemminkin käyttöö. Longchampin Le Pliage large tote olis yks mistä oon pitkään haaveillut ja mietin että soveltuiskohan se hoitolaukuks. En usko että pitäisin laukkua kuitenkaan työntöaisassa joten en kaipaa olkahihnaa tai muuta kiinnityskikkaa. Tossa mallissa on pitemmät kahvat joten sen saa olalle vauvaa kantaessa. Vähän arveluttaa kyllä et onko silti tarpeeks käytännöllinen. Läpällisistä laukuista en tykkää yhtään enkä Longchampin Hobo- mallista. Niitä en käyttäisi hoitolaukkutarpeen jälkeen.
 
Meillä oli esikoisesta hoitolaukkuna ihan perus selkäreppu. Se oli ihan super; useampi tasku, tukevaa tekoa, olkahihnoista sen sai riippumaan työntöaisaan jos halusi, mutta jos oltiin vaikka kantoliinailemassa niin reppu selässä piti molemmat kädet vapaana vauvaa tms tekemistä varten. En oo koskaan oikein tajunnut että miksi pitäisi olla virallinen hoitolaukku, mitä erikoista niissä on? Joissain malleissa kai on jotain hoitoalustoja tms härpäkettä valmiina, mutta sellaiset saa ihan kätevästi reppuunkin itse sujautettua.

Vauvatilpehööreistä, suosittelen hankkimaan apteekista D-vitamiinien lisäksi varalle paketin para-tabs-suppoja tai burana-suppoja. On paljon mukavampaa olla varautunut jos vauvalle sattuu tulemaan kuumetta keskellä yötä ja sujauttaa vaan suppo takapuoleen ja odotella aamua, kuin lähteä keskellä yötä hakemaan päivystävästä apteekista lääkettä.
 
Meidän alueen neuvoloista saa ekan D-vitamiinipullon. Terkkari tuo ekalla kotikäynnillä. Tosin siinä on pelkkä D-vitamiini ja ite oon tykänny enempi käyttää sellaista, missä on maitohappobakteeri samassa, joten en oo sitä ottanut.
 
Alle 3kk ikäiselle ei saa antaa kipulääkettä kuin lääkärin määräyksestä. Jos niin pienelle nousee kuume, niin täytyy aina mennä lääkäriin, jotta kuumeen syy tutkitaan, kun pienillä vauvoilla kuume johtuu suhteellisesti useammin vakavammista infektioita kuin isommilla lapsilla, joilla taas kuumeen syy on useimmiten perusflunssa.
 
Mä suosin kipulääkkeenä vauvalle (ja niin parin eri paikkakunnan neuvolakin on suositellut) mixtuuroita. Muutamana tujauksena vauvan poskeen annosteltuna menee hyvin. Saa myös tarkemmin annosteltua painon mukaan. Suppojen imeytyminen vähän epävarmaa, kun usein laukaisevat ulostusreaktion. Ja tosiaan se, että pienen vauvan kuume aina tutkittava! Meillä muistaakseni suoraan yhteys lastenpäivystykseen eikä seikkailua tk:n kautta.
 
Ite meinasin pärjätä tavallisella vähä isommalla olkalaukulla jonka saa joko kannettua olalla tai sitten laitettua vaunuihin roikkumaan kuten ns virallisetkin hoitolaukut :) tossa mun laukussa on hyvin tilaa ja useempi pikku lokero kaikelle mahdolliselle tarvikkeelle, sopivan värinen jotta mieski pystyy just ja just sitä kantaa :D

hoitoalustaksi oon hommannu kodin ulkopuolella käytettäväksi kaupoista saatavia kertakäyttöisiä hoitoalustoja (vähä niinkun kroonikkovaippoja joita sairaalassa käytetään) luulen että ne imee paremmin pissa yms vahingot kun laukkujen mukana tulevat alustat :D ei kylläkään ekologisin vaihtoehto mutta jos oikeen näppäräksi vaipanvaihtajaksi pääsee ni jospa ei tarviis noita tuhottomasti käyttää :D
 
Ei sinne lääkäriin tarvi yöllä juosta heti kun kuumemittari piipittää, jos vauva on muuten hyvävointinen, jäntevä, pissaa ja kakkaa ja syö normaalisti ja on helposti heräteltävissä, eli voi kuumeesta huolimatta selvästi ihan hyvin. Ehtii sinne aamullakin. Aivan vastasyntyneellä (alle 1 kk) toki voi soittaa päivystykseen ja kysyä mielipidettä vaikka vauva olisi ihan hyvinvoivakin mutta muuten voi aivan hyvin seurata aamuun, jos yllämainitut edellytykset täyttyvät. Eri asia sitten on, jos vauva on veltto, ei syö, pissaa huonosti tms huolestuttavaa.
 
Pitääkin muuten hommata noita kertakäyttöisiä hoitoalustoja... :)Muutaman kerran kuljetellut pissistä pestävää hoitoalustaa kotiin pestäväksi. Kertakäyttösen vois suosiolla hävittää.
 
Mäkin oon käyttänyt aina kipulääkkeenä mieluummin nestemäisiä kuin suppoja, kun ne saa tarkemmin annosteltua. Suppoja on käytetty ainoastaan tuolla meidän refluksikolla, jolla ei suun kautta annettuna pysynyt lääke niin kauaa mahassa, että olis ehtiny vaikuttaa.
 
Heti vaan ostoon..jos oikeasti ei ikinä tule tarpeeseen vaan on nuhaton lapsi, niin sit on jo niin hyvä tilanne, että turha pikkuostos ei paljoa harmita. Meillä imuletkullinen nenä-Friida on toiminut hyvin, mutta en ole vertaillut pullomalliseen.
Hmm, pitäisköhän toiselle lapselle ostaa oma vai onko niillä aina sama pöpö. Ainaskin vauvalle tarttis nenäosa desinfioida, jos samaa käyttää.
 
Me ei koskaan esikoiselle tarvittu niistäjää (siis kerta pari kokeiltiin, en merkittävää hyötyä kokenut), mutta ostettiin kyllä etukäteen. Nenä-friidaa taitaa monet suositella. Keittosuola-nenätipat ollu meidän pelastus nuhassa... Ei mun hilpetöörit ookaan vielä kasassa. :shifty:
 
Näyttääkö teillä muilla äp:n sukkisten vyötärö tältä? Tuo resoriosa ei siis kohtaa ollenkaan, ja toiselta puolen sukkikset on matalammat. En tiedä onko käytössä merkitystä, mutta mua kyllä haittaa sen verran, että taidan laittaa palautukseen.
 

Liitteet

  • 20150907_171049.jpg
    20150907_171049.jpg
    371.9 KB · Katsottu: 57
Takaisin
Top