Hankinnat vauvaa varten

minivöö Kapalossa ajattelin nukuttaa vauvaa juuri öisin koska luin että heiluvat kädet tuo levottomuutta vauvan uneen. Sitten oli se että kapalointi vähentää kätkytkuoleman riskiä..kamala sellaisia etukäteen ajatella, mutta en halua jossitellakkaan.
Se yökapalo pitää vaan olla joku woombie sitten varmaan että pysyy kunnolla päällä eikä ala aukeilemaan vaavin kähnätessä. Unipussissa on mun mielestä just se vika että se jättää ne kädet esiin eli vauva pystyy huitomaan.
 
Muokattu viimeksi:
Jnk, painoin sit vahingos sun viestiis arvion "huonoa kieltä" vaikka piti painaa kohtaa "samaa mieltä"... Ettes ihmettele :D Perkuleen kosketusnäytöt stna...

Mä aion kuunnella äitini neuvoa ja kapaloida vauvaa usein. On kuulemma pienen turvallisempi olo tiiviissä kapalossa, vähän kuin kohdussa, saati pyöriä valtoimenaan esim isossa pinniksessä :)
 
Minivöö, epäilen että täkki on liian lämmin kapaloksi, kun kapaloidessa tulee päälekkäisiä kerroksia. Yksi vaihtoehto peitto rakennelmaksi sellaseen basket-sänkyyn on laittaa peitto reunojen yli (ikäänkuin vaunukopan päällinen) ja varmistaa vaikka pysyvyys pyykkipojilla. Jää ainakin ilmarako vauvan kasvojen ja peiton väliin. Toisaalta peiton "paino" voisi rauhoittaa vauvaa paremmin... Mulla aikomuksena kokeilla Tutan ohutta unipussia, Ikean paksumpaa unipussia ja yhtä kapalointiliinaa (lahja esikoiselle, mutta jäi lämpötilojen takia kokeilematta).
 
Pauveli, tarkoitatko että peiton kiinnittäis kehdon laitojen yli, vai patjan reunojen alle? Patjan allehan peiton sais kiristettyä tiukaks illasta, mut varmaan vauvan liikkuessa lähtis repsottamaan. Ja vois olla hankala paketoida vauva sinne peiton alle tai peitto vauvan ja patjan alle monta kertaa yössä vieläpä. Kehdon laitojen yli kiinnitetty peitto taas jäis kovin kauas vauvasta eikä lämmittäis tai tois turvaa. Ehkä se sopivin peitto- tai kapaloviritelmä löytyy sit kokeilemalla vauvan synnyttyä.

Saas nähdä nukutaanko meilläkin kaikki samassa sängyssä. Miehellä on tapana lähteä unissaan vyörymään kyljeltä selälle välittämättä siitä että mä nukun usein kiinni sen selässä. Joudun pakenemaan henkeni edestä kesken unien koska herkempiunisena havahdun siihen ettei mun kroppani edes pysäytä miehen kääntymistä kun se on päättänyt selälleen pötkähtää. Oon yrittäny opettaa sitä kääntymään paikallaan eikä kierien pitkin sängyn leveyttä mut suurta edistystä ei oo tapahtunu. En oo varma uskaltaako luottaa että isänvaistot toimii niin sikeellä nukkujalla vauvan ollessa välissä.
 
Mitäs muuten siihen sanotte, että voiko vauvan nukuttaa toukkapussiin? Mummi neuloo semmosta ja oon ajatellut että se just rauhottais pienen hyvin kun tuo kohtumaisen turvan. Öisin en siihen siis aio nukuttaa. Mut jostain muistelen lukeneeni englanniks että missään nimessä ei sais edes antaa vauvan nukahtaa toukkapussiin, saati jättää valvomatta. Musta se ei vaikuta niin vaaralliselta mut eipä oo kokemusta äitiydestä eikä toukkapusseista. Ja mitä, pitääkö vauva onkia pussista muka pois jos sattuu sinne autuaana nukahtamaan nukuttamatta? Höpöltä kuulostaa. Ja jos itse saa päiväunipaussin siinä samalla niin onko vauva jotenkin vaarassa kun sitä ei tarkkaile toukkiksessaan?
 
Tarkoitin peittoa laitojen yli, mutta tosiaan "ihokontakti" jää puuttumaan. Meillä mies ei kyllä oppinu varomaan vauvaa nukkuessaan, kyllä mun piti senkin puolesta vahtia. Mutta onneksi löyty köytännöt, että sai itsekin vähän nukuttua. Eikö toukkapussia just mainosteta rauhallisempien unien takia? Ja vastasyntynytkin pääsääntöisesti nukkuu ollessaan syömättä, jäis toukkapussi käyttämättä. Mä ajattelin kyllä käyttää säiden salliessa sellasena ulkoiluvaattena äippäpakkauksen toppapussin kanssa. Toki pitää hieman enemmän alkuun seurata, ettei toukkapussi hakeudu vauvan kasvojen eteen.
 
Ajattelin että toukkapussissa olis menty yöt ja sitten myöhemmin ostan unipussin. Onko toukkapussi ja yöunet jotenkin huono yhdistelmä? Tollanen kapalo kiinnostelee kyllä myös mut en millään haluis hankkia montaa lähes samanlaista asiaa..
 
Mä olin ajatellut vaan että villaisessa toukkapussissa olis jotenkin hiostava nukkua mut en tiedä. Kyllähän villa just hengittää joten mistä lie mielikuva. Voishan sitäkin kokeilla yöllä jos on ensin todennu ettei vauva uppoa pussiin kasvoja myöten. Sehän olis kovin näppärä ekoiks kuukausiks jos toimii. Tais olla kyllä neulojamummin kans puhe että tekis sen verran pitkän ettei heti jää pieneks pituudesta, mut voihan reunaa kääntää jos on ylimääräistä. Leveyssyynnassa neule joustaa vauvan kasvaessakin joten toivon mukaan jo vastasyntyneen päällä jotenkuten napakka.
 
Meidän esikoinen tosiaan heräsi omiin säpsyihinsä todella herkästi. Kapalointi oli ainoa keino, jolla sain pojan rauhoittumaan. Kapalossa veteli siis 7-viikkoisena jo 8h yöunia parhaimmillaan. Mutta meillä on sen verran vilkas pikkuihminen, että Woombie oli oltava ennen kuin pysyi :D

Lopettelin kapalointia 4kk iässä kun poika alkoi olemaan liikkuvainen öisin. Unipussissa ei ole koskaan onnistunut nukkumaan kun jotenkin pyörii itsensä ihan solmuun sen kanssa.

Mä luulen et toi neulottu toukkapussi on tosiaan öisin turhan lämmin, mut ekat päivät/viikot varmaan vallan loistava juttu!!
 
Meillä ei poika viihtynyt unipussissa ollenkaan, joten jätettiin sen käyttö sikseen. Vauvat on niin yksilöitä, ettei kaikkea voi etukäteen suunnitella.
 
Eikö sen toukkapussin idea oo just toimia kapalona, lämmittää ja rauhoittaa vauvan unta? Villahan nimenomaa viileällä kelillä lämmittää ja hengittävyytensä ansiosta lämpimällä viilentää, joten uskoisin toukkapussin olevan ihan hyvä vaihtoehto yölläkin. Tietysti nuo ominaisuudet, etenkin hengittävyys katoaa, jos langassa on paljon keinokuituja mukana. Mulla on työn alla toukkapussi merinovillasta. Ihan päiväunikäytössä oon sitä ajatellut kokeilla, mutta ihan hyvinhän sitä vois yölläkin käyttää.
 
Meillä on keskimmäisen öitä rauhoittanut kapalointi, muut kaksi sai aina kapaloinnista raivarit, kun ei saaneet käsiä liikuteltuna. Vauvakokoista lakanaa oon usein käyttänyt kapalona.
 
Niin merinovilla toimii juuri noin kun Zoe sanoi. Jos taas toukkapussi on neulottu villasta esim. seiska veikka, nalle niin veikkaanpa että vauva kähnää itsensä sieltä pois..se saattaa kutittaa ja pistellä melkoisesti. Jos neule sisältää taas akryyliä mitä itse pelkään kun anoppi oli ihanan hupparin neulonut kokonaan akryylistä..niin se voi taas hiota ja alkaa haista sitä myöten käytössä.

Eikös kapaloliinan pysty tekemään ihan mistä tahansa tarpeeksi isosta neliönmallisesta kangaspalasta, kunhan asettelee sen eteensä kärki alaspäin ja kääntää yläkärjen sisäänpäin sopivasti? Vai oonko kässännyt ihan väärin???
 
Näistä vauvantarvikkeista sais kyllä ihan oman tieteenlajinsa! :D

Meidän tuleva toukkapussi on villaa jossa on aloe veraa mukana. Silmäilin sitä merinolankaa mutta en sitten valinnut sitä, ei tullut mieleenkään että toi kutittais! Tai ehkä se ei kutita, varmaksi sen sitten näkee kun vauva syntyy.. Ajattelin että hän nukkui ihan vaipoissa siinä toukkapussissa mut pitää kyllä tsekata toi kutiavaisuus. Itse kutisen tosi helposti mutta anopin tekemät villasukat tuosta langasta ei kyllä oo kutittaneet koskaan
 
Meidän toukkis neulotaan myös merinosta, ihan siks kun oon itse niin järkyttävän herkkäihoinen että etsin ison lankakaupan pehmeimmän langan (alpakka olis ollu vielä sileempää mut ei konepestävää ja liian kallista). En voi kuvitellakaan vauvan iholle mitään tekstiiliä mikä tuntuu omalleni liian karhealta tai kutittavalta. Tosin onhan vauvalla yöpuku alla, ellei oo ihan kuumakalle. Mutta pitäis pussin siia henhittää. Luulenpa et testatan sitä ja jos on hurjan vilkas ja rauhaton vauva niin hankitaan sitten vasta esim sen Woombie.
 
  • Tykkään
Reaktiot: jnk
jnk, voi olla että se aloe verainen villa on erillaista. Se pitää silti kyllä pestä käsin tai villapesuohjelmalla että ei kutistu..tai en tiedä minkälainen pesuohje siinä sinun langassasi oli. Tämä ihan vain omasta kokemuksesta, eräät aloe vera sukat kun kerran kutistin. :)
 
Mä oon kyllä heittänyt samasta aloelangasta tehdyt villasukat ihan koneeseen ja ovat tulleet samanlaisina takas.. Tietty ei se nyt paha olis käsin sitä pussia pestä.

Tulin just hankintareissusta ikeasta, meni 38 euroa ja aiemmin hain stokken taiteltavan ammeen 40 eurolla :/ Voi kun ihmiset kysyis et mitä vois ostaa/tuoda vauvalle, eikä vaan tuoda niitä bodeja ja söpöjä juhlavaatteita.. Esim. pari pakettia harsoja olis enemmän kun tervetullutta
 
Niin, eihän nuo sukkalangat noin toimikaan, kun sisältävät paljon muutakin kuin villaa. En kyllä vauvalle niistä tekis ku korkeintaan niitä sukkia.
 
Voi räkä. Mulla siis ei oo mitään käsityötaitoja eli en siis myöskään tiedä _mitään_ langoista.. Eli tällanen aloesukkalanka ei oo siksi hyvä kun se on kutiavaa sit kuitenkin vai? Hitsi, anoppi vääntää sitä pussia puikot höyryten ja en kyllä voi sanoa et teeppäs uusi kun lanka on väärää.
 
Ei ne välttämättä kuitita, on niissä sukkalangoissakin eroa. Käytännössähän sen näkee. Mutta mietin tässä sitä, että pelkästä villasta tehty ei kyllä hiosta lämpimälläkään, olipa merinovillaa tai "tavallista", mutta taas noi sukkalangat voi kyllä hiostaa, kun esim. Seiskaveikassa on villan lisäksi 25% polyamidia eli periaatteessa muovia.
 
Takaisin
Top