Hankinnat vauvaa varten

Siskokin puhui jostain kahden viikon ikäisen vauvan voi jo viedä ulos nukkumaan lyhyitä aikoja. Pidentää sitten sitä mukaa että lopulta nukkuu kaikki päiväunet ulkona.
Sisko myös ehdotti sitä että kaukaloavarten kannattaa ostaa joko pienempi toppapuku tai sitten se lämpöpussi, äitiyspakkauksen haalari on aivan liian iso vielä pienelle vauvalle. Sopiiko se sitten vuoden ikäiselle vai jääkö käyttämättä kokonaan..mietin ma.
Löysin tällaisen asiantuntevan oloisen liikkeen jossa oli tuommoisia kapaloliinapakkauksia, kiinnostaa itseä ainakin mutta en ole vielä tilannut.. http://www.lauranpikkuputiikki.fi/p...ddle-duo-kapalopeitepaketti-its-a-small-world

Siellä paljon sellaista minkä kohdalla alkaa miettiä että pitääkö mun ostaa tommonenkin?! Riittääkö esim. vaunukoppaan vauva toppiksessa ja äitiyspakkauksen makuupussissa vai pitääkö sinne sisään ostaa vielä joku vaunupussi? Oletettavasti talvesta ei ole tulossa kylmä.
Sitten on kaikenlaisia vaunu-/kaukaloverhoja?
 
Löytyykö mistään mitään vaateohjeita / suosituksia? Siis bodeja on pienelle kertynyt vaikka millä mitalla, mutta tajusin että tarttee varmaan jotain ns. päällysvaatteitakin niitten lisäksi, ainakin housuja ja kyllä noi pitkähihaiset bodytkin voi olla puulämmitteisessä talossa turhan ohkasia. Ei nyt oikein pää toimi tän asian kanssa...
 
Meillä puolivuotiaan esikoisen kanssa -25 pakkasessa riitti hyvin äippäpakkauksen villapuku, toppis ja lämpöpussi vaunuihin lämmikkeeksi. Kovassa pakkasessaha ei olekaan tarkoitus ulkona nukkua, mutta ei monen viikon pakkasjaksollakaan viitsi ihan neljän seinän sisällä kyhnöttää. Meillä äippäpakkauksen toppis meni 6kk-8kk, esikoinen kasvaa yläkäyrillä. Voi olla sopiva vielä toisena talvena tai sitten jää kokonaan käyttämättä riippuen kasvuvauhdista. Vaunuverho on ilmeisesti siihen vaunukopan eteen suojaksi? Saman asian ajaa harso pyykkipojilla (jos vaan vaunun kuomun reuna tarpeeksi ohut); suojaa tuulelta, auringolta, ja vähän myös pakkaselta yms.
 
Toppahaalarin lisäksi ei kyllä tarvi vaunuihin toppapussia, mutta se toppapussi on muuten kätevä, kun ei tarvi sitä paksua haalaria. Äitiyspakkauksen toppahaalari pussiksi laitettuna+äitiyspakkauksen makuupussi tulee todennäköisesti olemaan meidän vauvan vaunuissa nukkumiskamppeet talvella. Vaunuissa ei haittaa, vaikka se haalari oiskin alkuun iso. On meillä toppapussikin vaunuihin, mutta se on sen verran iso, että on parempi vasta toisena talvena + tuo vajaa 2v. nukkuu edelleen rattaissa päikkäreitä, niin saattaa olla sen käytössä vielä ainakin alkutalvesta. Turvakaukaloon on oma pienempi kaukalopussi. Kylläpä sitäkin voi vaunuissa käyttää.

Vaunu/kaukaloverhon oon ajatellut tehdä. Harso ajaa saman asian, mutta onhan vaunuverho paljon hienompi. :)
 
Meillä äp:n toppahaalari on noilla marras- ja joulukuussa syntyneillä ollut käytössä toisena talvena alkutalven eli noin 1-vuotiaana. Huhtikuussa syntyneellä käytettiin koko eka talvi. Tuo tämän vuoden toppahaalari vaikuttaa siltä, että vois olla pidempi käyttöaika, kun sen saa pussiksi. Saa nähdä. Haalarimallisena voi kyllä olla lokakuussa syntyneelle sopiva just ens kesänä..
 
Minä alunperin olisin halunnu fiilistellä harsoilla; eri kuvioita sään mukaan jne. Mutta smilejen kovan kopan reunaan en löytänytkään sopivia kiinnikkeitä. Enkä jaksa nähdä vaivaa itse tekemällä verhoa, niin piti ostaa sitten sellanen enkä myöskään raaskinnu montaa erilaista ostaa fiilistelyn takia.
 
Kiitos tämän keskustelun, tajusin, että mehän tarvitaan myös kaukalopussi. Lämpöpussi jo on, mutta sehän on kaukaloon liian iso ja menee siis koppaan, eikös? Viime kerralla ei tarvinnut miettiä, kun esikoinen syntyi keväällä. Vähän siis pihalla vauvan vaatetuksesta talvella.
 
Oon mennyt ihan sekaisin jo näistä eri pusseista ja toppavarusteista :D Lämpöpussi, kaukalopussi, toppahaalari/-pussi... Luotan et sit kun aika tulee niin maagisesti tajuan et mitä näistä tarvin ja ne löytyy jostain ja et osaan jopa yhdistellä niitä :D
 
Kyllä ne ehtii sitten myöhemminkin hankkia, jos tuntuu tarpeellisilta, jnk! Ja käytössä tosiaan huomaa mikä on vauvalle paras :) Meillä esikoinen syntyi tammikuussa ja pärjättiin kyllä ilman kaukalopussia ja lämpöpussia. Laittaa sitten vaan enemmän vaatetta sinne haalarin alle :) Muutenkin tuntui, että oli aika herkästi hikoilevaa sorttia tuo esikoinen. Enemmän tuli käytettyä vanuhaalaria kuin toppahaalaria...
 
Ja kaikki ei koe tarvitsevansa joka lajia pussia. Mun mielestä on paras testata se vauvan lämpötila niskasta siellä pihalla sitten. Pariviikkoisen voi jo laittaa ulkoilemaan ja -10 C on usein rajana pienille. Villahaalaria ja toppapussia(haalari) ja peittoa korviin niin niilläkin pääsee hyvin pitkälle. Riippuu lapsesta, talvesta ym.
 
Niin no ajattelin näitä pusseja siksi kun äp-haalarit on alkuun ihan liian isoja.
 
Mä ostin myös toppapussin. Ajattelin josko se helpottais pukemisrumbaa kun pienen vauvan vois vaan laittaa päivävaatteissa (+pipo & tumput) vaunuihin. Sit vois keskittyä isoveljen pukemiseen.

Mulla on myös kaukalon lämpöpussi, mut esikoisella se jäi kyllä tosi vähälle käytölle kun oli niin kamalan kuuma.
 
Täällä on harkittu kirpparille menoa, mutta lähellä niitä ei vain ole niin pyörällä lähtö ei tule kysymykseen. Tarttisin siis ukkelin/kuskin matkaan. Pienempää toppista kaipailisin itsekin.
Meillä on ostamatta vielä tuttipullot, lisäharsot yms. itseasiassa vähän hukassa; mitä kaikkea pitäisi ostaa?
Mietin että ostaisin kapalon, onko jollain käyttökokemuksia?

Me sisustetaan jo lastenhuonetta vaikka eihän sitä valmiiksi ennen tarvitse saada. Mies on seinähyllyjen osalta liikenteessä juuri nyt vähän semmoista DIY hommaa paitsi että teetätetään ne muilla. ;)

Minä tilasin babaexpressiltä Love to swaddle -nimisiä unipusseja :) paljon olen kuullut hyviä kokemuksia näistä ja blogejakin löyty, joissa niitä kehuttiin! Tilasin kaksi kpl, kun oli tarjouksessa.
 
Leina; mulla oli yleiskommentti, ei mitenkään silleen tarkoitettu et sulla ois jotenkin liikaa :) :grin Meillä on vähän sitä sun tätä ja just joku ihan pieni pussukka puuttuu. Mut jospa lainataan se kaverilta.
 
Ei kai sitä mitään pusseja PIDÄ olla... Ihan omasta mieltymyksestä kiinni :) Tosiaan ilman mitään pussejakin pärjää, kun laittaa tarpeeksi muuten päälle.
 
Meillä esikoinen nukku pinniksessä yövaatteet sekä vauvan peitto päällä ja ihan hyvin on pärjännyt. Tää uus tulokas nukkuu näillänäkymin kehdossa, ni se pieni kehto ois ihan yhtä peittoa. Aattelin et siihen sopis pieni unipussi paremmin.
 
Mäkin oon pieneen kehtoon miettiny unipussia, tai sitten taitan kaksin kerroin oman äitiyspakkaukseni (-91) peiton joka on saman kokoinen mutta paljon ohkaisempi kuin tän vuoden pakkauksen peitto. Kaksin kerroinkin taipuisampi kuin tönkkö uusi peitto, joten vois toimia. Voisin ommella siihen sopivia pussilakanoita.

Mietityttää vaan se että onko peitto ylipäänsä toimiva vastasyntyneellä? Pysyykö päällä lämmittämässä, voiko olla vaarallinen? Oon ihan pihalla tämmösistä jutuista... sikskin oon miettiny myös kapalointia vaihtoehtona. Se kiinnostais eniten, varsinkin jos vauva on levoton. Voiko vauvan kapaloida pakkauksen peittoon? Onko liian kuuma, iso, hankala kapaloitava? Pitää varmaan hankkia joku valmis kapalo/unipussi- ratkaisu kun ootte niitä kehunut täällä useempaan kertaan.
 
Mulla esikoinen oli talvivauva ja silti aika vähillä peitoilla mentiin yöajat. Minä ja vauva molemmat ihan hiessä, kun ekaks vierekkäin nukuttiin (se hormonihikoilu synnytyksen jälkeen voi olla ihan järkkyä, jos estrogeenit laskee rajusti ja keho reagoi herkästi, varoitus :D ) ja kun sivuvaunusysteemillä sain vauvan pinniksen puolelle, niin ei sillä oikein peitot pysyny päällä. Yöpuvussa pärjäsi hyvin, kun on alusta asti ollut kuumakalle-vauva. Riippuu siis tääkin vauvasta ja myös kodin lämpötilasta!
Ulkoillessa me käytettiin äitiyspakkauksen ulkopussia ja koville pakkasille oli lämmin makuupussi autokaukaloon. Se oli mun mielestä ihan kätsä, kun ei tarvinnu sit autossa hikoilla toppavaatteet päällä, mutta tarve riippuu ihan siitä, kuinka paljon ja pitkiä matkoja autoilee. Ja peitoilla sais varmaan saman tehtyä, pikkasen vaan ehkä epäkätevämmin (mutta ilman hankintakulua makuupussista).
 
Takaisin
Top