Ferritiini

Kannattaa mittauttaa uudelleen vielä myöhemmin, esim puolen vuoden kuluttua. Synnytyksen aiheuttama kudostuho vääristää ferritiiniarvoa pitkään ja jos imetät, se vie yllättävän tehokkaasti rautaa kropasta.

Arvot ei tosiaan mene käsi kädessä, koska kumpikin riippuu niin monesta muustakin asiasta :Slightly Smiling Face: Hemoglobiiniin vaikuttaa raudan lisäksi esim. B-vitamiinien saanti ja elimistön nestetasapaino, eli kuivuneena Hb on korkeampi ja raskauden aikana se laskee, koska nestetilavuus kasvaa nopeammin kuin elimistö pystyy valmistamaan lisää punasoluja. Hemoglobiinin tehtävä on kuljettaa happea, joten elimistö turvaa sen viimeiseen asti ja se laskee vasta kun rauta on ihan loppu. Siksi ferritiini voi olla matala vaikka Hb on ok. Lisäksi ferritiini on yksi tulehduksen mittareista, eli se pomppaa äkkiä jos elimistössä on joku infektio, kudostuhoa, autoimmuunitulehdus tai ns. hiljaista tulehdusta. Tällöin hyvä arvo ei tietenkään tarkoita, että rautaa olisi riittävästi.

Joo niinpä. Mulla taitaa olla kontrolli vuoden päästä jos muistan oikein 😄 jos ei ole niin pyydän ja jos en saa niin se on mentävä omakustanteisesti sitten 😅
 
Tänään kävin verikokeissa. Katsotaan mitä kesän ylitiheät ja runsaat menkat on saaneet aikaan. Toivon jopa, että olisi niin matalaksi pudonnut arvot, että suostuisivat rautainfuusion antamaan. Muuten ei auta kun sideralia lähteä ostamaan ja hidasta tietä nostella rauta-arvoja suun kautta. Viimeisimpien vuotojen jälkeen alkoi huimaus, mikä voi toki olla jumisesta niskastakin, mutta heti mielessä yhdistin sen ensiajatuksena näihin vuotoihin ja mahdolliseen (todennäköiseen) raudanpuutokseen..
 
Liitympä minäkin tänne keskusteluun.. huh huh ollut aika rankkaa tämä vauvavuosi ja alkaa vihdoin lopullinen syy valjeta. Vuosi sitten hb 120 ja ferrit 4, pari kk rautalisää ja synnytyksen aikaan arvot 118/7. Siitä asti vedetty rautaa vaihtelevasti ja nyt arvot 135/16. Olen ahminut kesän ajan tietoa tästä kamalasta ”ilmiöstä” eli raudanpuutteestailman anemiaa, joka niin monta naista koskettaa, mutta hoitoa tai ymmärrystä ei siihen terveydenhuollosta juuri saa. Kaksi lääkäriä on pistänyt oireet masennuksen piikkiin, kun olen valittanut uupumusta. Mutta kun ei masenna. Ei vaan meinaa selvitä päivistä vauvan kanssa näillä raudoilla. Ja kun ennen raskautta urheilin ihan kunnon hikilenkkejä 2-4 kertaa viikossa niin nyt 10kk aikana olen käynyt alle 5 kertaa rauhallisesti kävelemässä/uimassa ja tämän jälkeen olen koko loppuillan ja seuraavan päivän kuin maratonin vetänyt, ei meinaa sohvalta ylös päästä. Nyt alkaa olla homma siinä pisteessä että mieskin on herännyt tilanteen vakavuuteen ja harkitsee maksavansa minulle rautainfuusion, että tilanne kotona paranee. Vaikuttaa muuten koko perheeseen tämmönen.

Ei voi muuta sanoa kuin että taistelkaa, siskot. Ottakaa selvää asioista ja pyrkikää saamaan apu jostain! Voimahalaus kaikille samassa veneessä kelluville! ❣️
 
Muokattu viimeksi:
Infuusioon ehdottomasti, jos vain mahdollista! Suun kautta nostaminen vaatii joko hirmuista annosta tai pitkän ajan, että mitään tointaa ja sain ainakin itse kärvistellä kaksi kuukautta ennen kuin olo koheni yhtään.

Luulen, että hyvinkin johtuu raudanpuutteesta tuo huimaus, @litranmitta, kunpa saisit sinäkin kunnon hoitoa nopeasti!
 
Liitympä minäkin tänne keskusteluun.. huh huh ollut aika rankkaa tämä vauvavuosi ja alkaa vihdoin lopullinen syy valjeta. Vuosi sitten hb 120 ja ferrit 4, pari kk rautalisää ja synnytyksen aikaan arvot 118/7. Siitä asti vedetty rautaa vaihtelevasti ja nyt arvot 135/16. Olen ahminut kesän ajan tietoa tästä kamalasta ”ilmiöstä” eli raudanpuutteestailman anemiaa, joka niin monta naista koskettaa, mutta hoitoa tai ymmärrystä ei siihen terveydenhuollosta juuri saa. Kaksi lääkäriä on pistänyt oireet masennuksen piikkiin, kun olen valittanut uupumusta. Mutta kun ei masenna. Ei vaan meinaa selvitä päivistä vauvan kanssa näillä raudoilla. Ja kun ennen raskautta urheilin ihan kunnon hikilenkkejä 2-4 kertaa viikossa niin nyt 10kk aikana olen käynyt alle 5 kertaa rauhallisesti kävelemässä/uimassa ja tämän jälkeen olen koko loppuillan ja seuraavan päivän kuin maratonin vetänyt, ei meinaa sohvalta ylös päästä. Nyt alkaa olla homma siinä pisteessä että mieskin on herännyt tilanteen vakavuuteen ja harkitsee maksavansa minulle rautainfuusion, että tilanne kotona paranee. Vaikuttaa muuten koko perheeseen tämmönen.

Ei voi muuta sanoa kuin että taistelkaa, siskot. Ottakaa selvää asioista ja pyrkikää saamaan apu jostain! Voimahalaus kaikille samassa veneessä kelluville! ❣️
Tuo infuusio voittaisi kyllä varmasti kaikki joulu- ja synttärilahjat yhteensä. Mä olin mieheltä pyytänyt joululahjaksi puhdin rautamittauspakettia, mutta nyt en sitä tähän hätään tarvitsekaan kun pääsin julkisenkin kautta labraan näillä vuodoilla. Ihana että miehesi tajusi myös miten paljon raudanpuute vaikuttaa ja haluaa huolehtia sinusta ❤️

Ei vielä eiliseksi ehtineet tulokset omakantaan (miten niin malttamaton saada tietää, kävin kolmesti katsomassa 😅).
 
Itse kun kävin eilen neuvolassa ja samalla alkoi hb-mittaukset, oli hoitajan kommentti heti tuloksesta 103 "ooooi, kylläpä se on laskenut, laitan sulle lähetteen sokerirasituksen yhteyteen ja otetaan samalla ferritiini" kun sanoin, että koko raskauden ajan suurinpiirtein syönyt rautaa, kun oli ferritiini alussa sen 23 ja suositeltiin. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Huonosta tuloksesta kuulema laittavat heti lähetteen keskussairaalaan, että taitaa nämä olla aika sairaanhoitopiiri kohtaisia?
 
Itse kun kävin eilen neuvolassa ja samalla alkoi hb-mittaukset, oli hoitajan kommentti heti tuloksesta 103 "ooooi, kylläpä se on laskenut, laitan sulle lähetteen sokerirasituksen yhteyteen ja otetaan samalla ferritiini" kun sanoin, että koko raskauden ajan suurinpiirtein syönyt rautaa, kun oli ferritiini alussa sen 23 ja suositeltiin. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Huonosta tuloksesta kuulema laittavat heti lähetteen keskussairaalaan, että taitaa nämä olla aika sairaanhoitopiiri kohtaisia?
Sinullahan on jo anemian puolella tuo hb. Mikä rv sulla menossa?

HUS-alueella taisi olla viime vuonna raskaana olevilla raja infuusioon tuo 100, en tiedä miten muualla. Jos olisin vuosi sitten tietänyt näistä asioista saman verran kuin nyt, olisin kyllä jollain keinoin siihen infuusioon hommautunut. Nyt sitten tämän takia koko vauvavuosi ollut kärsimystä äidille ja varmasti vauvallekin. Toivon kovasti, ettei puutos ole periytynyt hänelle, mutta onneksi siihen tulee pian selvyys verikokeilla.
 
Ei ollut raudanpuute mun oireiden takana. Ja ilmeisesti lisäraudan syönnillä olen suojellut itseäni niiltä runsailta vuodoilta. Ferritiini oli 75 ja hemppa 142. Ei tulehdusta, crp mitattiin myös. Hb on mun normaalitasolla, tuossa se on aina ollut. Raskauden alkaessa oli vähän korkeammalla, yli 160. Silloin olin harrastanut kestävyysliikuntaa reilusti koko kesän ja omatoimisesti sitä rautaakin syönyt. Taidan silti käyttää kotoa löytyvät raudat ja jatkaa sen jälkeen jollain pienellä annoksella. Toivottavasti nämä vuoto-oireetkin lakkaa kun minipillerien hormoonit on poistuneet kehosta 😩 en tiedä mikä muut oireet aiheuttaa, kai se on vain tämä lapsiarki mikä mua uuvuttaa.
 
Ei ollut raudanpuute mun oireiden takana. Ja ilmeisesti lisäraudan syönnillä olen suojellut itseäni niiltä runsailta vuodoilta. Ferritiini oli 75 ja hemppa 142. Ei tulehdusta, crp mitattiin myös. Hb on mun normaalitasolla, tuossa se on aina ollut. Raskauden alkaessa oli vähän korkeammalla, yli 160. Silloin olin harrastanut kestävyysliikuntaa reilusti koko kesän ja omatoimisesti sitä rautaakin syönyt. Taidan silti käyttää kotoa löytyvät raudat ja jatkaa sen jälkeen jollain pienellä annoksella. Toivottavasti nämä vuoto-oireetkin lakkaa kun minipillerien hormoonit on poistuneet kehosta 😩 en tiedä mikä muut oireet aiheuttaa, kai se on vain tämä lapsiarki mikä mua uuvuttaa.

Runsaat vuodot voivat uuvuttaa ihan jo sellaisenaan! Nehän ovat oire jostakin poikkeustilasta. Lisäksi myös ferritiini on yksilöllinen, osaa väsyttää alle sadankin lukemat. Tästä käydään niin paljon keskustelua, että mikä on oikeasti hyvä raja-arvo. Toinen on jo 50 kieppeillä elämänsä kunnossa, toinen oireilee alle 100 mentäessä.

Käy myös mittaamassa jossain vaiheessa vielä uudestaan ferritiini, etenkin jos väsymysoireet jatkuvat. On potilaskertomuksia, joissa joku kehon hälytystila on nostanut ferritiiniä, vaikka tulehdusarvot hyvät. Ilona Ritolalta ainakin löytyi tästä juttua.

En siis tarkoita, että pitäisi itsepäisesti takertua "pakko olla vikaa" -ajatteluun, ja todennäköisesti kaikki on sillä saralla kunnossa! Hyvä ajatus kuitenkin nuo raudat syödä, Sideral varsinkin on niin kevyt annostus, että sitä voi ymmärtääkseni huoletta ottaa "aina".
 
6kk synnytyksestä ja ferritiini 212, hb 138 😊 Hyvin sain nousemaan kun söin synnytyksen jälkeen (ja itseasiassa loppuraskaudesta saakka) 200mg ferrodania päivässä. Sideral mulla raskauden aikana vaan tiputti arvoja että ferritiini kävi matalimmillaan 23:ssa. Hb ei tippunu raskaudessa alle 125. Nyt sitte ylläpitohoitoa lääkärin ohjeella koska mulla ei ferritiini pysy hyvänä pelkällä ruokavaliolla. Nyt kun menkkoja ei oo niin riittää 100mg rautaa viikossa.
 
Laitanpa tännekin että myös vauvalta löytyi matala ferritiini, rautaan perehtyneen lääkärin ohjeistuksella siis rautakuurille. 👉

Oman päivittäisen rautamääräni olen tuplannut, toki tämä seurannassa, ajattelin nyt katsoa vielä sen 3kk nouseeko tällä annoksella ja jos ei niin sitten todella harkita sitä infuusiota.
 
Kirjoitanpa omankin kokemukseni ferritiinin nostamisesta. Noin 3 vuotta sitten kävin ekan kerran mittauttamassa. Silloin ferritiini oli 20 ja hb 136. Söin kolme kuukautta Ferrodan 100 mg päivässä ja kävin uudelleen testaamassa. Tuona aikana ferritiini oli noussut vain 10 yksikköä eli 30:een.

Sitten aloin ottaa Ferrodanin aina C-vitamiiniporetabletin kanssa (ei kokonainen vaan yleensä noin 1/3 tablettia eli n. 330 mg C-vitamiinia). Kolmen kuukauden päästä kontrollissa ferritiini oli noussut yli 30 yksikköä eli oli jo yli 60 (en muista tarkkaa arvoa).

Ferrodanissa on itsessäänkin C-vitamiinia, mutta ei näköjään riittävästi, vaan vasta huomattavasti suurempi C-vitamiinimäärä buustasi imeytymistä 3-kertaiseksi ensimmäiseen kolmen kuukauden kontrolliin nähden. Ei tietenkään arvo muutenkaan varmaan lineaarisesti nousisi, vaan voi tulla ns. hyppäyksiä, mutta uskon, että omalla kohdallani C-vitamiinilisä selitti suurimman osan ferritiinin noususta.
 
Muokattu viimeksi:
Kirjoitanpa omankin kokemukseni ferritiinin nostamisesta. Noin 3 vuotta sitten kävin ekan kerran mittauttamassa. Silloin ferritiini oli 20 ja hb 136. Söin kolme kuukautta Ferrodan 100 mg päivässä ja kävin uudelleen testaamassa. Tuona aikana ferritiini oli noussut vain 10 yksikköä eli 30:een.

Sitten aloin ottaa Ferrodanin aina C-vitamiiniporetabletin kanssa (ei kokonainen vaan yleensä noin 1/3 tablettia eli n. 330 g C-vitamiinia. Kolmen kuukauden päästä kontrollissa ferritiini oli noussut yli 30 yksikköä eli oli jo yli 60 (en muista tarkkaa arvoa).

Ferrodanissa on itsessäänkin C-vitamiinia, mutta ei näköjään riittävästi, vaan vasta huomattavasti suurempi C-vitamiinimäärä buustasi imeytymistä 3-kertaiseksi ensimmäiseen kolmen kuukauden kontrolliin nähden. Ei tietenkään arvo muutenkaan varmaan lineaarisesti nousisi, vaan voi tulla ns. hyppäyksiä, mutta uskon, että omalla kohdallani C-vitamiinilisä selitti suurimman osan ferritiinin noususta.
Tosi mielenkiintoista kuulla, että näin suuri muutos ollut C-vitamiinin avulla. Itselläni nyt kohta kuukausi takana tuplamäärällä rautaa, kun 100mg ei nostanut ferritiiniä ollenkaan, ja olo tuntuu jo paljon paremmalta, olen jopa jaksanut käydä pienillä kävelylenkeillä. Jännityksellä odotan seuraavaa kontrollia marraskuussa, onko arvo noussut vai johtuuko muutos olossa jostain muusta. 🙂 🍁
 
Minä huomasin c-vitamiinin vaikutuksen myös! Syön välillä paljonkin kasviksia (yli suositusten) ja välillä taas tulee liian vähän. Kuvittelin saaneeni tarpeeksi c-vitamiinia. Lisäksi automaattisesti oletin, että Spartoferissa on c-vitamiinia mukana. Sitten tutkin asiaa, eipäs olekaan! Aloin ottamaan kulauksen c-vitamiiniporejuomaa pitkin päivää napsittavan raudan kanssa.

Nyt sitten reilu kuukausi sitten poretabletit loppuivat, ja unohdin ostaa lisää. Osa raudanpuutosoireista palasi, ja olin huolissani jo. Sitten muistin, etten ole c-vitamiinia ottanut samalla. Raudan vaikutus palasi kokonaisuudessaan välittömästi, kun palautin vitamiinin rinnalle. Nivelkivut katosivat, iltapirteys palasi, lievä aivosumu väistyi.

Ainoa, mikä vähän huolettaa, että olen syönyt valtavaa annosta suun kautta jo toukokuusta, pelkään, että saan siitä vain käyttörautaa, eikä varastoon mene mitään. Mutta ehkä se on vain hidasta. Tilasin jo ferritiinin kotitestin saadakseni vähän suuntaa, mutta en pysty tekemään sitä vielä, täytyy odotella flunssan hellittämistä.

Oletteko muuten tauottaneet rautaa flunssassa? En ole uskaltanut, ja ainakin tämänkertainen tuntuu menevän ohi ihan normaalisti.
 
Minulta otettiin eilen perusverenkuva ja ferritiini. Lääkäri ilmoitti tänään tuloksia viestillä. Hemoglobiini oli 128 ja ferritiini 37. Viestissä oli myös verihiutaleet 381, mikä on lääkärin mukaan vähän koholla. Googlettelun mukaan se voi tarkoittaa raudanpuutetta, tulehdusta tai jotain harvinaisempaa vaivaa. Nyt mietin, voisiko viime viikkojen flunssailu olla sotkenut tulokset. 🤔 Eilenkin oli kurkku vähän kipeä. Tietääkö joku näistä enemmän? Ja miten nämä ferritiiniarvot oikeasti menee? Lääkärin mukaan tuo 37 on kohtalainen, mutta olen mielestäni lukenut jostain, että pitäisi olla yli 50. Vai onko se vain, jos yrittää raskautta ja pienempikin on ihan hyvä yleisen hyvinvoinnin kannalta?
 
Minulla on periaatteessa aina hyvät veret, hemoglobiini nousee luontaisesti ylös ja rauta imeytyy helposti. Viikko sitten testattuna oli hemoglobiini 139 ja ferritiini 68. Elämäntapa on kuitenkin kuluttavaa kun on pikkulapsia, pitkiä imetyksia, flunssia ja välillä huonoja öitä, ja nyt on menossa raskauden eka kolmannes. Ajattelen että koska arki on kuluttavaa niin oman terveyden hoitamiseen tulee suhtautua huippu-urheilijan vakavuudella, jotta jaksaminen olisi se paras mahdollinen. Yritän muistaa ottaa rautaa C:n kera edes joka toinen päivä, mieluiten joka päivä.

Vaikka hemoglobiini pysyisikin hyvänä niin olen silti todennut että se ei välttämättä kerro siitä että onko se just itselle tarpeeksi hyvä. Nopeiten asian voi testata ottamalla rautaa - se potkaisee välittömästi! Ferritiiniä ajatellen käytön pitäisi kyllä olla säännöllistä.
 
Minulta otettiin eilen perusverenkuva ja ferritiini. Lääkäri ilmoitti tänään tuloksia viestillä. Hemoglobiini oli 128 ja ferritiini 37. Viestissä oli myös verihiutaleet 381, mikä on lääkärin mukaan vähän koholla. Googlettelun mukaan se voi tarkoittaa raudanpuutetta, tulehdusta tai jotain harvinaisempaa vaivaa. Nyt mietin, voisiko viime viikkojen flunssailu olla sotkenut tulokset. 🤔 Eilenkin oli kurkku vähän kipeä. Tietääkö joku näistä enemmän? Ja miten nämä ferritiiniarvot oikeasti menee? Lääkärin mukaan tuo 37 on kohtalainen, mutta olen mielestäni lukenut jostain, että pitäisi olla yli 50. Vai onko se vain, jos yrittää raskautta ja pienempikin on ihan hyvä yleisen hyvinvoinnin kannalta?

Täähän tämä nyt on se väännön ydin. Että onko alle 70 ferritiini hyvä normaalielämään vai ei. Flunssa saattaa nostaa laboratoriotulosta, mutta käytännössä alle 30 ferritiinin sanotaan (Ilona Ritola, Esa Soppi) tarkoittavan tyhjiä rautavarastoja joka tapauksessa, eikä tuo 37 nyt ole paljon parempi.

Kukaan ei ole vielä missään osannut vastata, miksi raudanpuutetta ei voitaisi hoitaa ensin kuntoon ja sitten katsoa, mitä muuta hoidettavaa on. Tuntuu, että nyt saa mielialalääkkeistä sydänfilmeihin kaiken, mutta ei rautainfuusiota.

70 rajaa puoltavat paitsi hedelmällisyystutkimis myös levottomien jalkojen hoito. Ilmeisesti yleensä oireet häviävät ferritiinin ylittäessä tuon 70 arvon.

Monet lääkärit eivät osaa hoitaa raudanpuutetta. Syy pitäisi aina selvittää. Yksityiseltä voi hyvinkin löytää asiaan perehtyneen osaajan, mutta se tietysti sitten maksaa. Kunnalliseltakin voi saada hoitoa, jos käy hyvä tuuri.

Noiden arvojen perusteella väittäisin, että kyseessä on alkava raudanpuutos, joka saattaisi olla helpostikin korjattavissa suun kautta otettavalla rautalisällä. Jos rautaa ei kulu koko ajan liikaa (esim. runsaat kuukautiset) ja kyse on raskauden ja imetyksen aiheuttamista kulutuspiikeistä, rautalisää ei kovin kauan tarvitsisi syödä, kolme kuukautta voisi hyvinkin riittää.

Omin päin rautalisän aloittamisesta varoitellaan, koska jollakin jossain on raudankertymäsairaus ja myös siksi, että silloin raudanpuutoksen syy jää selvittämättä. Oman kokemukseni mukaan sitä ei selvitetä muutenkaan, niin sinänsä siinä ei menetä mitään.

Pyydä nyt alkuun vaikka toisen lääkärin mielipide. Jos on yhtään kummallista keskittymiskyvyn puutetta (on saanut nukkua hyvin, mutta aivot eivät silti toimi) tai muita raudanpuutosoireita, kannattaa tarttua heti toimeen. Raudanpuutoksen pitkittyessä elimistö ei ehkä osaakaan enää varastoida sitä, ja suun kautta otettavalla lisällä on lähes mahdotonta nostaa merkittävästi arvoja.

Pahoittelut romaanista. 😁
 
Minulta otettiin eilen perusverenkuva ja ferritiini. Lääkäri ilmoitti tänään tuloksia viestillä. Hemoglobiini oli 128 ja ferritiini 37. Viestissä oli myös verihiutaleet 381, mikä on lääkärin mukaan vähän koholla. Googlettelun mukaan se voi tarkoittaa raudanpuutetta, tulehdusta tai jotain harvinaisempaa vaivaa. Nyt mietin, voisiko viime viikkojen flunssailu olla sotkenut tulokset. 🤔 Eilenkin oli kurkku vähän kipeä. Tietääkö joku näistä enemmän? Ja miten nämä ferritiiniarvot oikeasti menee? Lääkärin mukaan tuo 37 on kohtalainen, mutta olen mielestäni lukenut jostain, että pitäisi olla yli 50. Vai onko se vain, jos yrittää raskautta ja pienempikin on ihan hyvä yleisen hyvinvoinnin kannalta?
Ferritiini on käsittääkseni varastoraudan mittari, josta sitten muodostuu mm hemoglobiinia. Mielestäni sen olisi hyvä olla aina vähintään 50, luottogynen mielestä hed.iässä olevalla naisella 70 niin on vuotovara.
Verihiutaleet ovat ehkä olleet kuolleita verisoluja...joita syntyy mm kuumeen tai vaikka mustelman katoamisen myötä. Raskautumisen onnistumiseen liittyen muistaakseni Ovuniassa oli asiaa ferritiiniasiaa tutkittu. Kannattaa kaivaa, ja lukea, se löytyy netistä.

Itse söin lisärautaa niin lupatulla, raskaus kuin myös nyt imetys- vaiheessa. Mikäli lisöraudan tarvetta on sinulla raskausaikana ollut ja asia on korjaantunut sen syönnillä, niin miksi et aloittaisi sitä myös nyt?
Liian matala hemoglobiini heikentää myös kehon puolustuskykyä myös niitä flunssapöpöhä vastaan.
 
Kiitos vastauksista. Alan vahvasti kallistua lisäraudan puoleen. Mulla on runsaat kuukautiset, minkä takia nuo verikokeet otettiin. Sen hoitamiseksi saan hormonikierukan. Toki tässä on ollut pitkä imetystaival ja sitä ennen raskaus ja synnytys. (Synnytyksen jälkeen oli hemoglobiinikin alhainen ja olen syönyt rautaa sekä raskaana että jonkin aikaa synnytyksen jälkeen.) Eli jos vuotoa nyt oikeasti saadaan vähennettyä, voisi jonkin aikaa raudan syöminen piristää. Onhan minulla väsymystä ja keskittymisvaikeuksia. Olen vain laittanut ne pätkäöiden ja mielenterveyden piikkiin.
 
Kiitos vastauksista. Alan vahvasti kallistua lisäraudan puoleen. Mulla on runsaat kuukautiset, minkä takia nuo verikokeet otettiin. Sen hoitamiseksi saan hormonikierukan. Toki tässä on ollut pitkä imetystaival ja sitä ennen raskaus ja synnytys. (Synnytyksen jälkeen oli hemoglobiinikin alhainen ja olen syönyt rautaa sekä raskaana että jonkin aikaa synnytyksen jälkeen.) Eli jos vuotoa nyt oikeasti saadaan vähennettyä, voisi jonkin aikaa raudan syöminen piristää. Onhan minulla väsymystä ja keskittymisvaikeuksia. Olen vain laittanut ne pätkäöiden ja mielenterveyden piikkiin.
Meidän naisten elimistössä on yksi suunnitteluvirhe! 🤔
Runsaat menkat runsastuvat entisestään hemoglobiinin ollessa matalalla... Siksipä "ohut" veri
Kun mulla Niagara vielä tulviikin, niin väsyneeksi vetää. Tekee mieli vain maata peiton alla sähköisen patjanlämmittimen ollessa on päällä aivan täysillä.
Mielestäni eri rautavalmisteet ja magnesium ovat olleet jaksamisen salaisuuteni jo vuosia ...
 
Takaisin
Top