Ferritiini

Muistelen lukeneeni täältä, että synnytyksen jälkeen ferritiini olisi jotenkin virheellisesti koholla. En tiedä, olenko ymmärtänyt oikein. Onkohan kuulolla ketään, joka tietäisi asiasta? Minulla seurattiin ferritiiniä koko raskauden ja se oli lähes koko ajan n. 14. Nyt 6 viikkoa synnytyksen jälkeen se oli 94. Olen jatkanut raudan syöntiä. Onkohan kuinka luotettava tuo mittaus?
 
Muistelen lukeneeni täältä, että synnytyksen jälkeen ferritiini olisi jotenkin virheellisesti koholla. En tiedä, olenko ymmärtänyt oikein. Onkohan kuulolla ketään, joka tietäisi asiasta? Minulla seurattiin ferritiiniä koko raskauden ja se oli lähes koko ajan n. 14. Nyt 6 viikkoa synnytyksen jälkeen se oli 94. Olen jatkanut raudan syöntiä. Onkohan kuinka luotettava tuo mittaus?
Muistan myös lukeneeni, että mahdollisten (todennäköisten?) kudosvaurioiden vuoksi synnytyksen jälkeen vasta 6kk päästä on luotettavaa mitata ferritiini.
 
Muistan myös lukeneeni, että mahdollisten (todennäköisten?) kudosvaurioiden vuoksi synnytyksen jälkeen vasta 6kk päästä on luotettavaa mitata ferritiini.
Kiitos vastauksesta! Neuvola määräsi jälkitarkastuksen labroihin myös tuon ferritiinin ja jäin tosiaan miettimään vastauksen luotettavuutta. Pitää varmaan yrittää saada keväälle uudet labrat.
 
Tänään neuvolakäynnillä tulinkin yllätyksenä, että oma hemoglobiini oli jopa lähtenyt nousuun, vaikka toki edelleen väsymystä on aika voimakkaasti. Mielenkiinnolla odotan, että lähettääkö neuvolalääkäri kuitenkin vielä ferritiiniseurantaan, jos sitä pyydän. Olisihan se kiva itsekin nähdä, että nouseeko sekin, vaiko vaan hb.
Ja edellisellä kerralla neuvolassa vähän pyöritteli hoitaja silmiään, kun sanoin, että olen kokeillut Sideralia, Laktoferritiinia, Ferrodania ja nyt käytössä Floradix Kräuterblut-saft, joka näyttää jopa toimivan!
 
Tänään neuvolakäynnillä tulinkin yllätyksenä, että oma hemoglobiini oli jopa lähtenyt nousuun, vaikka toki edelleen väsymystä on aika voimakkaasti. Mielenkiinnolla odotan, että lähettääkö neuvolalääkäri kuitenkin vielä ferritiiniseurantaan, jos sitä pyydän. Olisihan se kiva itsekin nähdä, että nouseeko sekin, vaiko vaan hb.
Ja edellisellä kerralla neuvolassa vähän pyöritteli hoitaja silmiään, kun sanoin, että olen kokeillut Sideralia, Laktoferritiinia, Ferrodania ja nyt käytössä Floradix Kräuterblut-saft, joka näyttää jopa toimivan!
Minulla alkuraskaudessa ferritiini ensin nousi ja hb laski. Seuraavassa mittauksessa hb oli noussut ja ferritiini laskenut takaisin. Minulla seurattiin koko raskauden ferritiiniä, eikö se noussut tuon alun jälkeen. Oli n. 14. Mutta toisaalta hb ei laskenut mahdottoman alas. Vasta synnytyksen jälkeen alkoi kumpikin nousta.
 
Hox, katsoin et Tokmanni mainosti koti-ferritiinitestejä. Ihan näppärää, ei tarvitse enää taistella lähetteiden kanssa jos haluaa testailla. :smiling-eyes:
 
Olisikohan taas aika käydä mittauttaa ferritiini.. Olo on sellainen, että saattaisi osa selittyä huonolla ferritiinillä. Oletteko te muut käyneet säännöllisesti mittauttamassa?
 
Puhdin kautta kävin eilen verikokeissa. Vielä ei ole ferritiini ja crp arvot nähtävillä, muut oli valmistuneet ja viitearvoissa, poislukien trombosyytit. Ne oli koholla, kuten joskus raudanpuutteisilla. Mutta se selvinnee pian, että mikä se ferritiini on..
 
Puhdin kautta kävin eilen verikokeissa. Vielä ei ole ferritiini ja crp arvot nähtävillä, muut oli valmistuneet ja viitearvoissa, poislukien trombosyytit. Ne oli koholla, kuten joskus raudanpuutteisilla. Mutta se selvinnee pian, että mikä se ferritiini on..
Miten kävi ferritiinin kanssa? Mä kävin mittauttamassa, edellisestä on aikaa mutta varmaan pitäisi säännöllisemminkin seurata kun alhainen on ollut. Nyt oli edelleen vaan 26… 🙈 työterveyshoitajakin oli kommentoinut että alhainen on, ja kehotti vaihtamaan rautavalmistetta jos olen pidempään syönyt samaa. Oon tosi huonosti muistanut syödä, Sideral menee nyt, tähän ei ole vatsa reagoinut joten siksi kiva. Mutta kallis joten voi olla että otan testiin jonkun muun taas seuraavaksi.
 
Mulla ferritiini oli ennen ennen raskautta tai raskaana 13, vähän aikaa sitten 30 9kk raskauden jälkeen ja Sideralin syönnin jälkeen (n. 2kk) 26🤔 Julkiselta tarjottiin infuusiota. Hb on hyvä, jotain yli 130.

Mua mietityttää tämä rauta-asia. Miksi 'luoja' /luonto olis tehny virheen ja jouduttaisi rautalisää syömään? Tuntuu niin monella olevan alhainen. Kyllähän naisilla on aina ollut kuukautiset. Ei se voi olla syy.

Olen lukenut myös et rautalisät (nimenomaan lisät eli synteettiset, ei ruuasta saatavat) olisivat karsinogeenisiä. Liittyisi myös jotenkin myös kupariin, rauta ja kupari ovat jollain tapaa kytköksissä ja rautalisät häiritsevät tätä suhdetta. Onko jollain tietoa tämmöisistä asioista? Itse olen vaan lukenut muiden kirjoituksia enkä ole ehtinyt itse lukea mitään tutkimuksia tms.

Mietityttää siis infuusio, jos rauta onkin karsinogeenistä 🤔 (syöpää aiheuttavaa siis).
 
Mulla ferritiini oli ennen ennen raskautta tai raskaana 13, vähän aikaa sitten 30 9kk raskauden jälkeen ja Sideralin syönnin jälkeen (n. 2kk) 26🤔 Julkiselta tarjottiin infuusiota. Hb on hyvä, jotain yli 130.

Mua mietityttää tämä rauta-asia. Miksi 'luoja' /luonto olis tehny virheen ja jouduttaisi rautalisää syömään? Tuntuu niin monella olevan alhainen. Kyllähän naisilla on aina ollut kuukautiset. Ei se voi olla syy.

Olen lukenut myös et rautalisät (nimenomaan lisät eli synteettiset, ei ruuasta saatavat) olisivat karsinogeenisiä. Liittyisi myös jotenkin myös kupariin, rauta ja kupari ovat jollain tapaa kytköksissä ja rautalisät häiritsevät tätä suhdetta. Onko jollain tietoa tämmöisistä asioista? Itse olen vaan lukenut muiden kirjoituksia enkä ole ehtinyt itse lukea mitään tutkimuksia tms.

Mietityttää siis infuusio, jos rauta onkin karsinogeenistä 🤔 (syöpää aiheuttavaa siis).
En tiedä tuosta karsinogeenisyyden riskistä. Mieluumin otan sen riskin kuin kuljen nuutuneena kofeiini tablettien voimalla itseäni boostaten. Ottaisinko influusion jos en olisi esim raskaanavtai vaikkapa leikkaukseen menossa? En. Srn sijaan sitkeästi söisin rautalisää joka itsellä arvoja nostaa.
Itsellä niagara-menkat johon elimistö vaan ei edes todella perushyvän ruuankaan avulla ennätä reagoimaan. Testattu on ja monta kertaa. Ja mitä huonompi rautavarasto on sitä enemmän sitä vuotaa... Niinpä rautavalmisteet ovat tulleet tutuiksi, eikä esim proviisori ole tuosta karsonogeenisyysriskistä varoitellut.
Äitini isä kuoli sairaalaan virallisesti veren vähyyteeen, edes lisäveri ei enää auttanut kun sisäelimet olivat olleet liian kovilla liian pitkän aikaa. Olisi kuulemma pitänyt ymmärtää syödä lisärautaa, tuon aina perusterveen ihmisen joka ei ollut lääkärissä tarvinnut koskaan käydä. Joutui sairaalaan pyörrytttään töissään ja lyötyään päänsä samalla pahasti. Itsellekin huimaus esim. äkillisesti tuolista noustessa on yksi merkki huonosta hemoglobiinista.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla ferritiini oli ennen ennen raskautta tai raskaana 13, vähän aikaa sitten 30 9kk raskauden jälkeen ja Sideralin syönnin jälkeen (n. 2kk) 26🤔 Julkiselta tarjottiin infuusiota. Hb on hyvä, jotain yli 130.

Mua mietityttää tämä rauta-asia. Miksi 'luoja' /luonto olis tehny virheen ja jouduttaisi rautalisää syömään? Tuntuu niin monella olevan alhainen. Kyllähän naisilla on aina ollut kuukautiset. Ei se voi olla syy.

Olen lukenut myös et rautalisät (nimenomaan lisät eli synteettiset, ei ruuasta saatavat) olisivat karsinogeenisiä. Liittyisi myös jotenkin myös kupariin, rauta ja kupari ovat jollain tapaa kytköksissä ja rautalisät häiritsevät tätä suhdetta. Onko jollain tietoa tämmöisistä asioista? Itse olen vaan lukenut muiden kirjoituksia enkä ole ehtinyt itse lukea mitään tutkimuksia tms.

Mietityttää siis infuusio, jos rauta onkin karsinogeenistä 🤔 (syöpää aiheuttavaa siis).

Siis (liian) korkea varastorauta on yhteydessä joihinkin syöpiin, kun taas matala esim allergioihin.

 
@Pilkki24 Joo just tämä! Tästä haluaisin tietää enemmän. Onko sit syy vai seuraus? Tuleeko syöpä varastoraudasta vai syöpä nostaa varastorautaa?

Minusta väsymys on kyllä vähemmän paha kuin syöpä 😃 Eipähän ne lääkeyhtiöiden edustajat ja proviisorit näistä edes välttämättä tiedä ja jos tietäisivät, eivät luultavasti saisi kertoa. Ja ennenkin on ollut syöpää aiheuttavia asioita joista on kerrottu vasta myöhemmin (esim. tupakka, asbesti ym).. 🤔

Lisäyksenä, en ole erityisen väsynyt.. Oireena fyysisen rasituksen heikko sieto. Voi olla tosin vaan myös huono kunto raskauden jälkeen. Mutta olo on kyllä kohentunut kun olen syönyt Sideralia muutaman kk. Tosin ferritiini oli siis tippunut.. 🤪
 
Ferritiini eli raudan varastoproteiini on myös akuutin faasin proteiini jota maksa tuottaa erilaisissa tulehdustiloissa joihin usein syöpä lukeutuu. En ole tosin tutustunut itse tutkimuksiin joten enpä osaa sanoa tuohon karsinogeenisyyteen. Jos rauta olisi todettu syöpää aiheuttavaksi, uskoisin kuitenkin että se olisi päätynyt hoitosuosituksiin. On kuitenkin edelleen olemassa ihan korruptoitumatonta tieteellistä tutkimusta, johon ainakin iso osa suomalaisesta lääkärikunnasta nojaa, sillä Suomessa lääketehtaiden lobbaus on tarkkaan säädeltyä eikä käytännössä sellainen vaikuttaminen ole oikein mahdollistakaan joka mm. Lääkäreiden lääkkeiden määräämiseen juuri vaikuttaisi.


Tuosta luontaisesta kuukautiskierrosta; se että nykynainen vuotaa vuosikausia joka kuukausi melko runsaan määrän verta on aika uusi ilmiö ehkäisyn kehittämisestä johtuen. Lisäksi energiatiheämpi ruoka aiheuttaa sen että tyttöjen murrosikä alkaa huomattavasti aiemmin. Olen myös pohtinut sitä, että todennnäköisesti aiemmin ruoasta saatiin varmaankin enemmän rautaa koska kaikkea ei oltu prosessoitu niin puhtaaksi. Luultavasti ainakin imeytyi paremmin kun ei ollut miljoonaa eri maitotuotetta lisukkeena kaikilla aterioilla.

Mutta ihan hyvähän on toki kyseenalaistaakin. Varsinkin kun nykyään medikalisoidaan paljon asioita jotka johtuu puhtaasti elintavoista ja nykyajan luonnottomasta elämänrytmistä ja elinympäristöstä.
 
@Pilkki24 Joo just tämä! Tästä haluaisin tietää enemmän. Onko sit syy vai seuraus? Tuleeko syöpä varastoraudasta vai syöpä nostaa varastorautaa?

Minusta väsymys on kyllä vähemmän paha kuin syöpä 😃 Eipähän ne lääkeyhtiöiden edustajat ja proviisorit näistä edes välttämättä tiedä ja jos tietäisivät, eivät luultavasti saisi kertoa. Ja ennenkin on ollut syöpää aiheuttavia asioita joista on kerrottu vasta myöhemmin (esim. tupakka, asbesti ym).. 🤔

Lisäyksenä, en ole erityisen väsynyt.. Oireena fyysisen rasituksen heikko sieto. Voi olla tosin vaan myös huono kunto raskauden jälkeen. Mutta olo on kyllä kohentunut kun olen syönyt Sideralia muutaman kk. Tosin ferritiini oli siis tippunut.. 🤪
Siis muistaakseni ymmärsin tuosta tutkimuksesta, että nuo sairaudet liittyvät juurikin liian alhaiseen tai liian korkeaan ferritiiniin immunipuolustuksen toiminnan kautta.

Eli, että sairaudet ovat seurausta immuunipuolustuksen vääränlaisesta toiminnasta, mihin ferritiini vaikuttaa.
 
Voisiko alhainen ferritiini (16µg/l) olla osasyynä raskautumisen haasteisiin ja kemiallisiin raskauksiin? Minulla on puolen vuoden sisään ollut kaksi kemiallista raskautta. Kävin mittauttamassa ferritiinin kaikenkirjavien väsymysoireiden takia ja nyt tuloksen nähtyäni aloin pohtia, että voisiko raudanpuutteella olla tekemistä sen kanssa, että kehoni ei suostu raskautumaan?
 
Takaisin
Top