Ferritiini

Mulla oli verikokeen tulos ferrit 14, laskenu kahella loppuvuodesta. En kovin innoissani odota, että sille tehdään mitään muuta, kuin ohjataan syömään rautaa koska hb paras mitä aikoihin, 134.
 
Mulla oli verikokeen tulos ferrit 14, laskenu kahella loppuvuodesta. En kovin innoissani odota, että sille tehdään mitään muuta, kuin ohjataan syömään rautaa koska hb paras mitä aikoihin, 134.
Hienoa että ferrimitraukseen olet päässyt. Yritähän jaksaa sitä lisärautaa nyt säännöllisesti syödä, sillä kun veren tilavuus kehossasi kasvaa niin varastorautaa tarvitaan uusien solujen muodostumiseen.
 
@Aaltokukka Joo oon kyllä siihen tyytyväinen, että neuvolan kautta järjestyi! Mulla on tossa sellanen mama vitamiinipurkki odottamassa, jossa olis myös rautaa, niin vois alottaa sen kyllä.
 
@Aaltokukka Joo oon kyllä siihen tyytyväinen, että neuvolan kautta järjestyi! Mulla on tossa sellanen mama vitamiinipurkki odottamassa, jossa olis myös rautaa, niin vois alottaa sen kyllä.
Pahoin pelkään että pelkkä monivitamiinin rauta ei kyllä taida riittää raskausajan raudankulutusta kompensoimaan. Suosittelen vielä juttelemaan neuvolassa tai lääkärissä että saisit kunnon ohjeet ja seurannan rautalisään. 🥰

Itselläni putosi nuo rauta-arvot juurikin raskausaikana ja synnytyksen aikaan olin ihan anemian rajoilla, elämä vauvan kanssa oli todella raskasta, varmasti osin tuosta syystä. Ja lapsikin siis kärsinyt nyt pienen ikänsä raudanpuutteesta joka olisi ollut estettävissä riittävällä rautalisällä raskausaikana. Harmittavasti näihin ei usein terveydenhuollossa oteta kantaa ellei itse niitä osaa vaatia. 😓
 
Mä oon miettinyt että kun C-vitamiini parantaa raudan imeytymistä niin voisikohan sitä syödä hedelmäsalaattia sen vaikka tunti raudan ottamisesta. Ainakin kasvuikäiselle 4h paasto päiväsaikaan on mielestäni iso juttu .
Joo, meillä annetaankin lapselle mangososeen tai marja/hedelmäsmoothien kera tuo rauta, saa edes hieman energiaa siitä sitten. 😊 Itse otan mieluiten appelsiinimehun kanssa. Toki C-vitamiinitabletissa yleensä isompi annos vitskua jos haluaa varmistaa imeytymistä.
 
Minulla ei ole koskaan mitattu ( vaikka olen lähes koko ikäni ollut kroonisesti alipainoinen) ja ääreisverenkierto on surkea. Eli kädet ja jalat aina kylmät.
 
Pahoin pelkään että pelkkä monivitamiinin rauta ei kyllä taida riittää raskausajan raudankulutusta kompensoimaan. Suosittelen vielä juttelemaan neuvolassa tai lääkärissä että saisit kunnon ohjeet ja seurannan rautalisään. 🥰

Itselläni putosi nuo rauta-arvot juurikin raskausaikana ja synnytyksen aikaan olin ihan anemian rajoilla, elämä vauvan kanssa oli todella raskasta, varmasti osin tuosta syystä. Ja lapsikin siis kärsinyt nyt pienen ikänsä raudanpuutteesta joka olisi ollut estettävissä riittävällä rautalisällä raskausaikana. Harmittavasti näihin ei usein terveydenhuollossa oteta kantaa ellei itse niitä osaa vaatia. 😓
Kiitos! Laitoin neuvolaan viestiä, kun seuraava käynti neuvolan hoitajalla ja lääkärillä on vasta vajaan parin viikon päästä maanantaina. Suositteli rautalisää, koska infuusioon ei pääse näin hyvällä hb-arvolla. Pitää keskustella heidän kanssaan viimeistään käynnillä paremmin 🙏🏻
 
Kiitos! Laitoin neuvolaan viestiä, kun seuraava käynti neuvolan hoitajalla ja lääkärillä on vasta vajaan parin viikon päästä maanantaina. Suositteli rautalisää, koska infuusioon ei pääse näin hyvällä hb-arvolla. Pitää keskustella heidän kanssaan viimeistään käynnillä paremmin 🙏🏻

Jos rautalisää suositellut niin tarkoittanut hyvin todennäköisesti nimenomaan rautalisää eli puhdasta rautaa, ei vain monivitamiinia. Esim Ferrodan on hyvä rautavalmiste ja vastaystävällinen.

Mulla on nyt jäänyt raudan syönti, mut pitäis muistaa säännöllisesti. Ferritiini oli loppuvuodesta 44, siitä vuosi taaksepäin eli loppuraskaudesta oli 17.
 
@raksuni aivan kuten muutkin täällä sanoneet, niin tuo monivitamiini tuskin riittää. Itse söin tuollaista päivittäin raskausajan ja vaikka miulla on aina rauta imeytynyt hyvin niin sekä ferritiini että hb laskivat kuin lehmän häntä koko raskausajan. Lopussa vasta tajusin alkaa syömään omin luvin rautaa, mutta ei siitä enää siinä kohdassa ollut kauheasti hyötyä.
Minulta myös suositukset tuolle Ferrodanille. 👍
 
Mä kävin mittauttamassa ferritiinit, kun nyt reilu 2 kk syönyt sitä Obsidania ja hei oli noussut 17 --> 46!! Vou! Vuoden söin sideralia ensin ja sillon tulis oli
20 ---> 17. Eli tää on parempi, tuli kyl hyvä mieli kun oli vihdoin lähtenyt nousuun!
Ihanaa, mahtavaa -siis toi tuloshan on parempi kuin hyvä!! Ilmeisesti jatkat Obsidanilla?
 
Täällä on heinäkuussa tulossa uusi mittaus. Ferrit oli 14 kun viimeksi mitattiin terveyskeskuksessa. Oon nyt syönyt sideralia ja toivon että se auttaa tuohon arvoon. @Piisku toi arvo on aivan uskomattoman hyvin kohonnut obsidanilla! Se on mulla listalla seuraavana sit jos sideral ei toimikkaan.
 
Täällä on heinäkuussa tulossa uusi mittaus. Ferrit oli 14 kun viimeksi mitattiin terveyskeskuksessa. Oon nyt syönyt sideralia ja toivon että se auttaa tuohon arvoon. @Piisku toi arvo on aivan uskomattoman hyvin kohonnut obsidanilla! Se on mulla listalla seuraavana sit jos sideral ei toimikkaan.
Mäkin oon syönnyt Siderallia, mutta en raaskinut pidemmän päälle kun tulee niin kovin kalliiksi, kun neuvolan mukaan sitä pitäisi syödä 3tabl/pv :Weary Cat Face: oon sitte popsinut Ferrionia ja hyvin noussu
 
Mäkin oon syönnyt Siderallia, mutta en raaskinut pidemmän päälle kun tulee niin kovin kalliiksi, kun neuvolan mukaan sitä pitäisi syödä 3tabl/pv :Weary Cat Face: oon sitte popsinut Ferrionia ja hyvin noussu
Aika jännä tuo neuvolan ohje. Minä söin ihan yhden päivässä, eikä neuvola ohjeistanut muuta. Joku sanoi (neuvola? Apteekki?) että se on ihan yhtä vahva, vaikka näyttää raudan määrä pienemmältä. Se kun imeytyy erilailla. Minulla nousi SiderAlilla n.rv32->jälkitarkastus n. 14->94. Ja kun loppuraskaudessa ei ole varmasti noussut, on noussut synnytyksen jälkeen.
Tässä ketjussa aiemmin pohdin tuon mittauksen paikkansa pitävyyttä, kun joku joskus sanoi, ettei synnytyksen jälkeen mittaus ole luotettava. Kysyin tätä jälkitarkastuksessa ja minulle sanottiin, että on ihan lyhyt se aika, jolloin ei ole luotettava. Jälkitarkastuksen labrat oli niin monen viikon päästä, että on jo luotettava.
 
Aika jännä tuo neuvolan ohje. Minä söin ihan yhden päivässä, eikä neuvola ohjeistanut muuta. Joku sanoi (neuvola? Apteekki?) että se on ihan yhtä vahva, vaikka näyttää raudan määrä pienemmältä. Se kun imeytyy erilailla. Minulla nousi SiderAlilla n.rv32->jälkitarkastus n. 14->94. Ja kun loppuraskaudessa ei ole varmasti noussut, on noussut synnytyksen jälkeen.
Tässä ketjussa aiemmin pohdin tuon mittauksen paikkansa pitävyyttä, kun joku joskus sanoi, ettei synnytyksen jälkeen mittaus ole luotettava. Kysyin tätä jälkitarkastuksessa ja minulle sanottiin, että on ihan lyhyt se aika, jolloin ei ole luotettava. Jälkitarkastuksen labrat oli niin monen viikon päästä, että on jo luotettava.
Mulle neuvolasta sanottiin, että 1tabl/pv Siderallia on "homeopaattinen annos" ja kannattaisi vedellä tuo about 3tabl joka päivä :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
 
Mulle neuvolasta sanottiin, että 1tabl/pv Siderallia on "homeopaattinen annos" ja kannattaisi vedellä tuo about 3tabl joka päivä :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
On tosiaan kyllä jännä, miten eroaa nuo ohjeet. 😄 tarkoittaa luultavasti sitä, etteivät neuvolan työntekijät tiedä tuosta tuotteesta tarpeeksi. Enkä sano, että missä on oikeaa tietoa, siellä vai täällä. Minulla tosiaan auttaa jo 1/pvä.
 
Minua kyllä kiinnostaisi kamalasti tietää omat ferritiinit kun mulla on raskauden aikana hemoglobiini noussut koko ajan vaan, lähemmäs 140 (ennen raskautta oli 120 tasoa) ja oon syönyt vain raskausvitamiinia, jossa on rautaa se 20-25 mg 😅 En kyllä nyt raaski yksityiseltä sitä ruveta mittauttamaan, vaikka kutkuttaiskin kamalasti.

Muoks. raskauden alussa söin kyllä 100 mg rautaa, mutta lopetin joskus 8 viikolla kun neuvolassa käskivät. Ja nyt ollaan jo lähellä laskettua aikaa.
 
Kudosvauriot voi olla isoja tai pieniä synnytyksen jälkeen. Varmaan yksilöllistä kuinka pian synnytyksen jälkeen ferritiinin mittaus on luotettava. Ja olis hyvä vissiin aina ferritiinin lisäks ottaa ainakin tulehdusarvot samalla.
 
Useilla nostaa hyvin tuolla 1 tabl annoksella, pitäisi suurin piirtein vastata n 100 Mg ”normaalia” rautaa. Valmistajan ohjeen mukaan voi lyhyen aikaa syödä jopa 4 tablettia / vrk Sideralia. Yhden tutkimuksen mukaan 1kk kuuri 4tbl/vrk voisi nostaa varastorautaa saman verran kuin infuusio. 🤷🏻‍♀️
 
Takaisin
Top