Ferritiini

"Ferritiini kohoaa monissa tiloissa kuten infektioissa ilman, että rautavarastot olisivat mihinkään kohonneet. Tämän takia samanaikaisesta CRP-tulehdusarvon mittauksesta voi olla hyötyä arvioitaessa ferritiinin luotettavuutta.

Ferritiiniarvoa nostaa muun muassa maksasairaudet, nivelreuma, munuaisten vajaatoiminta, tulehdukselliset suolistosairaudet, hemokromatoosi, hemosideroosi ja akuutti myeloinen leukemia."

Lähde: https://farmasialehti.fi/raudanpuute-monen-vaivan-taustalla/

Nii juu tuon tiedän. Mulla crp normi vaikka reuma oireeleekin välillä. Mut se ferri oli 95 ja pidän sitä ihan hyvänä. Toivotaan et tulos oli paikkansa pitävä.
 
Mulla on nivelreuma o_O voiko se siis hoitamattomana aiheuttaa väsymystä?

Niin mun mies löys Reumaliiton sivuilta.
 

Liitteet

  • Screenshot_20200204_100319.jpg
    Screenshot_20200204_100319.jpg
    30 KB · Katsottu: 151
Onko jollakin kokemusta rautainfuusiosta? Nostaisi arvoja nopeammin kuin rautatabletit. Aion itse ottaa puheeksi lääkärissä, olo on päivä päivältä kurjaakin kurjempi.

Mulla mitattiin joulukuussa ferritiini, oli 3. Kävin yksityisellä rautainfuusiossa. Kallista lystiä, maksoi 300€. Yritin toki ensin päästä julkiselle puolelle, mutta koska hb oli yli 120 tuli kieltävä päätös.
 
Aion kyllä mittauttaa ferritiinin uudestaan, en vaan tiedä milloin. Kontrolleista ei mitään puhetta neuvolassa, jos ei synnytyksen yhteydessäkään, niin sitten käyn omaan piikkiin synnytyksen jälkeen jossain vaiheessa. Milloinkohan olisi hyvä?
 
Ferriitiini oli matalimmillaan 2,8. Hb samaan aikaan noin 120, aiemmin myös Hb on ollut matala. Oireena väsymys, "aivosumu" ohuet hiukset, hengästyin helposti, raskasta harrastaa liikuntaa ja palautuminen liikunnan jälkeen todella hidasta.


Olen syönyt rautaa pian kaksi vuotta, ja viime tarkastuksessa se oli jo yli 30. Merkittävä nousu tapahtui vasta hormonikierukan laittamisen jälkeen.
 
Ferritiini ja hemoglobiini kontrolloidaan mulla labraverikokein jälkitarkastuksen tienoilla. Ihan kiva, hemoglobiinin kanssa oli ongelmia synnärillä heti sektion jälkeen, ferritiini varmasti myös laskenut entisestään. Rautakuuria vain on jatkettava.
 
Ferritiini ja hemoglobiini kontrolloidaan mulla labraverikokein jälkitarkastuksen tienoilla. Ihan kiva, hemoglobiinin kanssa oli ongelmia synnärillä heti sektion jälkeen, ferritiini varmasti myös laskenut entisestään. Rautakuuria vain on jatkettava.
Ferritiini kannattaa mitata vasta noin puoli vuotta synnytyksestä. Synnytys aiheuttaa kehossa kudosvaurioita, niitten paraneminen voi kestää pitkäänkin. Ja nämä kudosvauriot voi siis nostaa ferritiiniä valheellisesti.
 
Noniin, vauva täyttää ihan justiinsa 7kk. Neuvolasta ei suostuttu kontrolloimaan ferritiiniä, koska hb oli noussut 99->140. Katselin jo jos kävisin omakustanteisesti mittaamassa. Nyt kuitenkin sain terveyskeskuksesta kinuttua lähetteen kontrolliverikokeisiin! Kyllä jänskättää, erittäin mielenkiintoista nähdä onko rautalisän syöminen nostanut ferritiiniä paljonkin.
 
Tulokset tulivat. Otettiin perusverenkuva, hemoglobiini on 142 ja ferritiini 148 eli jo yli viitearvojen. Olen lukenut lähinnä vain kokemuksia, joissa ferritiini on noussut hitaasti. Nyt mulla ois noussut 11-148 vain 8 kuukaudessa. Tuntuu uskomattomalta!
 
Multa tutkittiin ferritiini ekaa kertaa ikinä tällä viikolla. Se oli 16. Olisi ihanaa, jos tässä olisi selitys kummalliselle oireilulle, jota on kestänyt nyt noin 1,5 kk. Ehkä merkittävintä on ollut fyysisen suorituskyvyn tuntuva lasku. Vielä kesällä juoksin vaivatta ja melko alhaisilla sykkeillä 15 km ja kroolasin pari km tauotta. Nyt en pysty enää tekemään peruskuntotreeniä juosten, kun rennossakin hölkässä syke kohoaa yli aerobisen kynnyksen heti. Viime kerralla uimassa jouduin haukkomaan henkeä parin sadan metrin jälkeen. Ihan jäätävä ja samalla selittämätön muutos vain parin kuukauden takaiseen. Lisäksi on ollut päänsärkyä, rintatuntemuksia, sydämen tykytystä ym. Myös henkinen suorituskyky on laskenut; on jotenkin vaikea keskittyä ja esim. sisäistää lukemaansa/kuulemaansa. Olen ollut alakuloinen ja ärtyisä.

EKG-tutkimus on tehty ja sydän myös ultrattu ja otettu liuta muita verikokeita. Mitään poikkeavaa ei ole löytynyt. Myös ylirasitustila on epätodennäköinen johtuen siitä, että mulla on koko ajan ollut ammattitaitoinen valmentaja kuormitusta seuraamassa ja säännölliset lepoviikot.

Hemoglobiini oli 128 eli ihan ok, vaikkakin matalampi kuin mulla yleensä on ollut. Mutta tiedän, että raudanpuutosta voi olla, vaikka hemoglobiini olisi normaali. Ja tuo 16 on kai aika alhainen ferritiiniarvo, vaikka viitearvojen sisään meneekin. Mulla ei ole runsaita kuukautisia (on kierukka), mutta takana 3 raskautta, mitkä kai itsessään voivat lisätä riskiä puutostilalle. Ja myös rankka treeni voi sitä ilmeisesti aiheuttaa.

Lääkäri soittaa tänään mulle tuloksista, ja todella toivon, ettei hän vain totea, että ferritiini on ok.
 
Multa tutkittiin ferritiini ekaa kertaa ikinä tällä viikolla. Se oli 16. Olisi ihanaa, jos tässä olisi selitys kummalliselle oireilulle, jota on kestänyt nyt noin 1,5 kk. Ehkä merkittävintä on ollut fyysisen suorituskyvyn tuntuva lasku. Vielä kesällä juoksin vaivatta ja melko alhaisilla sykkeillä 15 km ja kroolasin pari km tauotta. Nyt en pysty enää tekemään peruskuntotreeniä juosten, kun rennossakin hölkässä syke kohoaa yli aerobisen kynnyksen heti. Viime kerralla uimassa jouduin haukkomaan henkeä parin sadan metrin jälkeen. Ihan jäätävä ja samalla selittämätön muutos vain parin kuukauden takaiseen. Lisäksi on ollut päänsärkyä, rintatuntemuksia, sydämen tykytystä ym. Myös henkinen suorituskyky on laskenut; on jotenkin vaikea keskittyä ja esim. sisäistää lukemaansa/kuulemaansa. Olen ollut alakuloinen ja ärtyisä.

EKG-tutkimus on tehty ja sydän myös ultrattu ja otettu liuta muita verikokeita. Mitään poikkeavaa ei ole löytynyt. Myös ylirasitustila on epätodennäköinen johtuen siitä, että mulla on koko ajan ollut ammattitaitoinen valmentaja kuormitusta seuraamassa ja säännölliset lepoviikot.

Hemoglobiini oli 128 eli ihan ok, vaikkakin matalampi kuin mulla yleensä on ollut. Mutta tiedän, että raudanpuutosta voi olla, vaikka hemoglobiini olisi normaali. Ja tuo 16 on kai aika alhainen ferritiiniarvo, vaikka viitearvojen sisään meneekin. Mulla ei ole runsaita kuukautisia (on kierukka), mutta takana 3 raskautta, mitkä kai itsessään voivat lisätä riskiä puutostilalle. Ja myös rankka treeni voi sitä ilmeisesti aiheuttaa.

Lääkäri soittaa tänään mulle tuloksista, ja todella toivon, ettei hän vain totea, että ferritiini on ok.
Mutta jos toteaakin (tai totesikin), niin ehdottomasti alat ottamaan rautaa purkista! Imetyshän myös madaltaa rauta-arvoja raskauden lisäksi.
Ootteko muuten huomanneet, että ennen ferritiinin mittausta pitäisi välttää rautalisää 1-2 vkoa? Tää oli mulle ihan uusi tieto, jonka luin Fimlabin ohjekirjasta. Aion jatkossa noudattaa tota, ettei sitten tule virheellisen korkeaa arvoa.
 
Multa tutkittiin ferritiini ekaa kertaa ikinä tällä viikolla. Se oli 16. Olisi ihanaa, jos tässä olisi selitys kummalliselle oireilulle, jota on kestänyt nyt noin 1,5 kk. Ehkä merkittävintä on ollut fyysisen suorituskyvyn tuntuva lasku. Vielä kesällä juoksin vaivatta ja melko alhaisilla sykkeillä 15 km ja kroolasin pari km tauotta. Nyt en pysty enää tekemään peruskuntotreeniä juosten, kun rennossakin hölkässä syke kohoaa yli aerobisen kynnyksen heti. Viime kerralla uimassa jouduin haukkomaan henkeä parin sadan metrin jälkeen. Ihan jäätävä ja samalla selittämätön muutos vain parin kuukauden takaiseen. Lisäksi on ollut päänsärkyä, rintatuntemuksia, sydämen tykytystä ym. Myös henkinen suorituskyky on laskenut; on jotenkin vaikea keskittyä ja esim. sisäistää lukemaansa/kuulemaansa. Olen ollut alakuloinen ja ärtyisä.

EKG-tutkimus on tehty ja sydän myös ultrattu ja otettu liuta muita verikokeita. Mitään poikkeavaa ei ole löytynyt. Myös ylirasitustila on epätodennäköinen johtuen siitä, että mulla on koko ajan ollut ammattitaitoinen valmentaja kuormitusta seuraamassa ja säännölliset lepoviikot.

Hemoglobiini oli 128 eli ihan ok, vaikkakin matalampi kuin mulla yleensä on ollut. Mutta tiedän, että raudanpuutosta voi olla, vaikka hemoglobiini olisi normaali. Ja tuo 16 on kai aika alhainen ferritiiniarvo, vaikka viitearvojen sisään meneekin. Mulla ei ole runsaita kuukautisia (on kierukka), mutta takana 3 raskautta, mitkä kai itsessään voivat lisätä riskiä puutostilalle. Ja myös rankka treeni voi sitä ilmeisesti aiheuttaa.

Lääkäri soittaa tänään mulle tuloksista, ja todella toivon, ettei hän vain totea, että ferritiini on ok.

Ehottomasti rautalisä ja ferritiinin seuranta! Miulla alkaa näkyä juoksussa jo kun ferritiini tippuu 70 paikkeille. Hyvä olo on, kun ferrit on päälle 100. Miulta on nyt seurailtu 2,5v ferritiiniä.. vähän on vaikeuksia saada arvot pysymään riittävän korkealla, juoksen jonkun verran ja sen lisäksi miulla on runsaat kuukautiset, niin 100mg/vrk rauta-annoksella ferritiini vaan tippuu :banghead: oon saanu ferritiinin kyl nousemaan syömällä 300mg/vrk, mut ylläpitoannokselle tiputtaminen ei oo onnistunu..

Miulla selvinä raudanpuutosoireina tulee mm jaksamattomuus, kunnon radikaali lasku (ei jaksa juosta yhtään, hengästyminen ihan pienestä:hungover:), nivelkivut ja sydämen lisälyönnit.
 
Tulokset tulivat. Otettiin perusverenkuva, hemoglobiini on 142 ja ferritiini 148 eli jo yli viitearvojen. Olen lukenut lähinnä vain kokemuksia, joissa ferritiini on noussut hitaasti. Nyt mulla ois noussut 11-148 vain 8 kuukaudessa. Tuntuu uskomattomalta!

Kannattaa liittyä facebookin raudanpuuteryhmään, sieltä saa valtavasti tietoa! Normaalina ferritiinin nousuna pidetään n. 5-10 yksikköä / kuukausi, joten pahoin pelkään, että jokin vääristää sun tulosta. Joku tulehdus ehkä :scratch
 
Kannattaa liittyä facebookin raudanpuuteryhmään, sieltä saa valtavasti tietoa! Normaalina ferritiinin nousuna pidetään n. 5-10 yksikköä / kuukausi, joten pahoin pelkään, että jokin vääristää sun tulosta. Joku tulehdus ehkä :scratch
Harmi kun en käytä fb. Ehkä sektio sitten vielä vaikuttaa. Siitä on se 7kk. No, pitää miettiä mitä tässä vielä tämän kanssa tekisi.:)
 
Mutta jos toteaakin (tai totesikin), niin ehdottomasti alat ottamaan rautaa purkista! Imetyshän myös madaltaa rauta-arvoja raskauden lisäksi.
Ootteko muuten huomanneet, että ennen ferritiinin mittausta pitäisi välttää rautalisää 1-2 vkoa? Tää oli mulle ihan uusi tieto, jonka luin Fimlabin ohjekirjasta. Aion jatkossa noudattaa tota, ettei sitten tule virheellisen korkeaa arvoa.
Tämä voisi selittää mun korkean arvon!
 
Niinhän siinä kävi, että lääkärin mielestä tuo mun ferritiinini (16) on ihan hyvä ja normaali. Netissä nyt kuulemma kirjoitellaan kaikenlaista. :banghead: En tajua, miten lääkäri voi olla noin pihalla, kun nämä nettilähteet, joissa todetaan, että ferritiiniarvo 30 > on selvä indikaattori raudanpuutteesta, ovat luokkaa Terveyskirjasto - eivät siis todellakaan mitään pelkkiä blogikirjoituksia.

No, lääkäristä viis - aloitin joka tapauksessa rautalisän nyt alkuun 200 mg / vrk annostuksella. Käyn sitten vaikka Synlabissa kontrolloimassa arvon.

Lääkäri totesi myös, että mulla ei voi olla raudanpuutetta koska ei ole runsaita kuukautisia (hormonikierukka). Takana kuitenkin 3 raskautta ja synnytystä, joista kaksi melko lähekkäin, ja olen harrastanut raskasta liikuntaa 6-8 tuntia viikossa jo pidempään. En imettänyt kauaa, mutta onhan tuossa silti useampikin syy raudanpuutteelle. Raskas liikuntahan lisää raudantarvetta jo itsessään.
 
Sellainen tuli muuten mieleen, että onko kukaan huomannut mittauttaa d-vitamiiniarvojaan (siis ne, ketkä ei syö purkista säännöllisesti). Itse tutkitutin, koska olen ollut todella infektioherkkä taas pidemmän aikaa ja joskus muinoin oli puutos, kun sairastelin myös tiuhaan. Noh, meikäläisellä arvo oli 29, kun sen pitäisi olla yli 50 ja mielellään vähän korkeampikin. D-vitamiinin puute aiheuttaa myös väsymystä ja lihasheikkoutta ja ties mitä. Nyt sitten vetelen purkista isompaa annosta, kunnes saan sen nousemaan ja sitten täytyy kyllä ottaa ihan päivittäiseen käyttöön muutenkin. D-vitamiini vaikuttaa myös esim. raudan imeytymiseen.
 
Koitin tutkia foorumin sääntöjä, ja tulin siihen tulokseen että linkkien jakaminen informaatiosivustoille on sallittu? Metropolia Ammattikorkeakoulun sivuilla on kätilötyön opettajien blogi, jossa on juuri julkaistu sisätautien ja kliinisen hematologian erikoislääkäri Tom Wideniuksen kirjoitus raudanpuutteesta. Erittäin tärkeää luettavaa raskaana oleville ja raskautta toivoville, kuin myös pienten lasten vanhemmille.

https://blogit.metropolia.fi/katilo...plsynAtXd1UeGp2gKIqN1GWPsNaRMgSCtqWz4yFe-m7CY
 
Koitin tutkia foorumin sääntöjä, ja tulin siihen tulokseen että linkkien jakaminen informaatiosivustoille on sallittu? Metropolia Ammattikorkeakoulun sivuilla on kätilötyön opettajien blogi, jossa on juuri julkaistu sisätautien ja kliinisen hematologian erikoislääkäri Tom Wideniuksen kirjoitus raudanpuutteesta. Erittäin tärkeää luettavaa raskaana oleville ja raskautta toivoville, kuin myös pienten lasten vanhemmille.

https://blogit.metropolia.fi/katilo...plsynAtXd1UeGp2gKIqN1GWPsNaRMgSCtqWz4yFe-m7CY

On sallittu. :)
 
Takaisin
Top