Multa tutkittiin ferritiini ekaa kertaa ikinä tällä viikolla. Se oli 16. Olisi ihanaa, jos tässä olisi selitys kummalliselle oireilulle, jota on kestänyt nyt noin 1,5 kk. Ehkä merkittävintä on ollut fyysisen suorituskyvyn tuntuva lasku. Vielä kesällä juoksin vaivatta ja melko alhaisilla sykkeillä 15 km ja kroolasin pari km tauotta. Nyt en pysty enää tekemään peruskuntotreeniä juosten, kun rennossakin hölkässä syke kohoaa yli aerobisen kynnyksen heti. Viime kerralla uimassa jouduin haukkomaan henkeä parin sadan metrin jälkeen. Ihan jäätävä ja samalla selittämätön muutos vain parin kuukauden takaiseen. Lisäksi on ollut päänsärkyä, rintatuntemuksia, sydämen tykytystä ym. Myös henkinen suorituskyky on laskenut; on jotenkin vaikea keskittyä ja esim. sisäistää lukemaansa/kuulemaansa. Olen ollut alakuloinen ja ärtyisä.
EKG-tutkimus on tehty ja sydän myös ultrattu ja otettu liuta muita verikokeita. Mitään poikkeavaa ei ole löytynyt. Myös ylirasitustila on epätodennäköinen johtuen siitä, että mulla on koko ajan ollut ammattitaitoinen valmentaja kuormitusta seuraamassa ja säännölliset lepoviikot.
Hemoglobiini oli 128 eli ihan ok, vaikkakin matalampi kuin mulla yleensä on ollut. Mutta tiedän, että raudanpuutosta voi olla, vaikka hemoglobiini olisi normaali. Ja tuo 16 on kai aika alhainen ferritiiniarvo, vaikka viitearvojen sisään meneekin. Mulla ei ole runsaita kuukautisia (on kierukka), mutta takana 3 raskautta, mitkä kai itsessään voivat lisätä riskiä puutostilalle. Ja myös rankka treeni voi sitä ilmeisesti aiheuttaa.
Lääkäri soittaa tänään mulle tuloksista, ja todella toivon, ettei hän vain totea, että ferritiini on ok.