Ferritiini

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko sinulta mitattu varastorauta eli ferritiini? Paljonko arvo oli? Jos ferritiini on ollut alhainen, mitä oireita on ollut ja minkälainen hoito?

Tiistaina rv34+6 ja hurjan väsymyksen vuoksi neuvolassa mitattiin hb, oli 99. Pääsin ferritiinin mittaukseen ensimmäistä kertaa. Eilen katsoin tuloksen Kannasta ja se oli vain 11. Odottelen nyt neuvolan yhteydenottoa, lääkäriä varmaan konsultoitu. Tiistaina sain ohjeen alkaa syömään lisärautaa 100mg/vrk. Suunniteltu sektio on tulossa 4-5 viikon päästä ja vähän huolettaa, miten käy kun verta kuitenkin menee varmaan se vähintään puoli litraa ja arvot korjaantuvat käsittääkseni hitaasti rautalisää nauttimalla.
 
Meillä on vain lapselta mitattu ferritiini ja oli 12. Periaatteessa lasten viitearvoissa, mutta lääkäri määräsi lisäraudan 6kk ajaksi käyttöön. Erikoissairaanhoito otti vielä lisää kokeita ja määräsi käyttöön vain 3kk ajaksi. Hb on noussut hurjasti tuon käytön aikana. Periaatteessa lapsi ei ole ollut aneeminen aiemmin, mutta hb on välillä ollut alle viitearvojen, välillä juuri ja juuri normaalin rajoissa. Todennäköisesti syötetään nyt kuitenkin tuota rautaa nuo, mitä alunperin on määrätty.
 
On mitattu ja oli 13. Ei mitään oireita ollut siitä. Tai en ole huomannut ku muutenkin väsymystä on/off ollut yli 2 vuotta kun lapsi nukkuu huonosti. Rautaa neuvoi gyne syömään ja niin oon tehny. Lokakuussa muistaakseni mitattiin ja nyt oon miettinyt pitäisikö käydä kohta uusintamittauksessa.
 
Mulle tuli nyt yhteydenotto neuvolasta, että rautalisää vaan jatkettava ja tarvittaessa tuplattava annos. Vähän pettynyt olo, kun ehdin jo kuvitella pääseväni esimerkiksi rautainfuusioon.. Olen niin väsynyt etten sängystä ylös meinaa päästä.
 
Huima ero kun mun hb on 148 ja ferritiini tais olla 73. Mä oon aina väsynyt ja luullut pitempään että rauta arvoissa olis vikaa. Ei sitten ollutkaan kun syksyllä nämä arvot mitattiin. Nyt yritetään löytää syytä mun ainaiselle väsymykselle. Sitä vaan piti sanoa että sulla on kyllä tosi alhaiset arvot. Hyvä kun olivat neuvolasta yhteydessä.
 
Mulla hb136 ja ferritiini 27. Koko syksyn/alkutalven olin väsynyt. Näin jälkeenpäin kun miettii niin oon ollu tosi huonossa kunnossa. Esim. Kun noustiin aamulla 1,5 vuotiaan kanssa, niin oli työn ja tuskan takana istuttaa se potalle ettei aamupissat tulvi pyjamaan. Sit tietty rasvat, uusi vaippa ja päivävaatteet. Tämän jälkeen makoilin sohvalla ja toivoin et poika leikkis itekseen edes hetken. Mut yleensä se toi kuvakirjan, ja olin kiukkuinen kun en olisi millään jaksanut lukea sitä sen kanssa (siis osoitella et tossa on pallo, ikkuna, pyyheliina).
Sit jos mies sano et "muistuta mua illalla et soitan sille" niin saatoin seuraavana päivänä kysyä et pitikö mun muistuttaa sua jostain?
Kaikki järkeily ja miettiminen (esim. ruokalista, kauppalista) niin takkusin niitä monta tuntia.
Lopulta menin lääkäriin kun menkoista jäi punainen meri sänkyyn, kolmet vai neljät menkat ovat nyt tulvineet aivan järkyttävästi ja näiden takia kävin lopulta lääkärissä (joka laittoi verikokeisiin) ja pian pääsen keskussairaalaan asti tutkimuksiin.

No tässä oon omatoimisesti tutkinut rautajuttuja ja syönyt kohta kuukauden rautalisää. Ja tänä aamuna oli ekan kerran moneen vuoteen sellainen pirteä olo. Oon myös saanu nukuttua tosi hyvin (3 vuoden unettomuuden ja huonosti nukuttujen öiden jälkeen tietää kyllä koska alkaa oikeasti nukkumaan hyvin).
 
Huima ero kun mun hb on 148 ja ferritiini tais olla 73. Mä oon aina väsynyt ja luullut pitempään että rauta arvoissa olis vikaa. Ei sitten ollutkaan kun syksyllä nämä arvot mitattiin. Nyt yritetään löytää syytä mun ainaiselle väsymykselle. Sitä vaan piti sanoa että sulla on kyllä tosi alhaiset arvot. Hyvä kun olivat neuvolasta yhteydessä.

Onko kilpparit tutkittu?
 
Kaikki kokeet otettiin sillon ja ei missään ollut vikaa.

Katoitko / tutkitko itse, mitä arvot olivat ja mitkä olivat viitearvot?
Koska viitearvo ei ole yhtä kuin _tavoiteltava_ arvo tai sellainen arvo, jossa fiilis on ok.

Esim. Ferritiinin viitearvo on 10-150, mutta alle 30 on raudanpuutos ja naisilla pitäisi ferritiini olla 50-100.
 
Katoitko / tutkitko itse, mitä arvot olivat ja mitkä olivat viitearvot?
Koska viitearvo ei ole yhtä kuin _tavoiteltava_ arvo tai sellainen arvo, jossa fiilis on ok.

Esim. Ferritiinin viitearvo on 10-150, mutta alle 30 on raudanpuutos ja naisilla pitäisi ferritiini olla 50-100.

Ihan lääkärin kanssa käytiin kaikki arvot läpi. Enkä muuten olis tiennyt sitä ferritiini arvoa koska se ei tullut tekstarina.
 
Huima ero kun mun hb on 148 ja ferritiini tais olla 73. Mä oon aina väsynyt ja luullut pitempään että rauta arvoissa olis vikaa. Ei sitten ollutkaan kun syksyllä nämä arvot mitattiin. Nyt yritetään löytää syytä mun ainaiselle väsymykselle. Sitä vaan piti sanoa että sulla on kyllä tosi alhaiset arvot. Hyvä kun olivat neuvolasta yhteydessä.

Hyvät ferritiiniarvot taitaa olla tosi yksilöllisiä. Miulla just katottiin ja hb 143 ja ferrit 76, eli hyvin lähelle siun arvoja. Silti ihan selvät raudanpuutosoireet ja rautakuurilla oon. Tuntuu olevan paljon lääkäristä kii.. :meh:
Voit laittaa yv, jos haluut tästä enemmin jutella:)
 
Hyvät ferritiiniarvot taitaa olla tosi yksilöllisiä. Miulla just katottiin ja hb 143 ja ferrit 76, eli hyvin lähelle siun arvoja. Silti ihan selvät raudanpuutosoireet ja rautakuurilla oon. Tuntuu olevan paljon lääkäristä kii.. :meh:
Voit laittaa yv, jos haluut tästä enemmin jutella:)
Minulla oli ferritiini vuosi sitten 30 ja lääkäri oli sitä mieltä, että se on ihan hyvä. Kun kuitenkin kaikenlaista vaivaa oli pitkään, niin syksyllä söin rautaa ja nyt arvo on 52. Toinen lääkäri oli sitä mieltä, että oireet eivät siis voi johtua siitä. Syön nyt kuitenkin vielä rautalisää. Jännää, että sinulla kuitenkin tuota yli 70 arvoa on pidetty huonona.

Ehkä minulla vielä on toivoa, että oireet katoavat rautaa syömällä.
 
Minulla oli ferritiini vuosi sitten 30 ja lääkäri oli sitä mieltä, että se on ihan hyvä. Kun kuitenkin kaikenlaista vaivaa oli pitkään, niin syksyllä söin rautaa ja nyt arvo on 52. Toinen lääkäri oli sitä mieltä, että oireet eivät siis voi johtua siitä. Syön nyt kuitenkin vielä rautalisää. Jännää, että sinulla kuitenkin tuota yli 70 arvoa on pidetty huonona.

Ehkä minulla vielä on toivoa, että oireet katoavat rautaa syömällä.

Miulla aiemmin raudanpuutosoireet hävinny kun ferritiini ollut ~120, että toivoa on :)
 
Kiitos tästä tiedosta. Olenkin ollut jo hiukan epätoivoinen, kun mitään vikaa ei löydy ja silti kyllä selvästi vikaa on.

Monen lääkärin mielestä näillä arvoilla ei muka voi olla raudanpuutosta. Nyt kuitenki osu kohalle huippu työterveyslääkäri, joka heti totes et on ihan yksilöllistä, millä arvoilla alkaa tuntua olossa, ja jos kerta olo on ennenkin korjautunut raudalla, niin tää ferritiinitaso ei vaan oo riittävä miulle.. nyt vaan toivon et olo korjautus nopeaan, mut nosto 76 -> 120 ei taida ihan hetkessä toteutua:hungover:
 
Onko jollakin kokemusta rautainfuusiosta? Nostaisi arvoja nopeammin kuin rautatabletit. Aion itse ottaa puheeksi lääkärissä, olo on päivä päivältä kurjaakin kurjempi.
 
Hyvät ferritiiniarvot taitaa olla tosi yksilöllisiä. Miulla just katottiin ja hb 143 ja ferrit 76, eli hyvin lähelle siun arvoja. Silti ihan selvät raudanpuutosoireet ja rautakuurilla oon. Tuntuu olevan paljon lääkäristä kii.. :meh:
Voit laittaa yv, jos haluut tästä enemmin jutella:)

Mä laitan sulle viestiä kun kerkiän.. Mä kun niin luulin että mulla on hyvät arvot. Ainakin sen oman työterveyslääkärin mielestä arvot oli hyvät. Voin senkin ottaa puheeksi kun perjantaina meen sen luokse jutteleen. Nyt ehkä pikkuinen epäily löyty mistä väsymys vois johtua. Mulla nyt hammaslääkäri ja fysioterapeutti kummatkin sanonut että olis mahdollinen nivelreuma. Siihen mun oireetkin viittaa, mutta toivon että ei olis sitä.
 
Onko jollakin kokemusta rautainfuusiosta? Nostaisi arvoja nopeammin kuin rautatabletit. Aion itse ottaa puheeksi lääkärissä, olo on päivä päivältä kurjaakin kurjempi.

Miehellä on. Häneltä ei varmaan edes mitattu ferritiiniä, mutta hemoglobiini oli alle 60. Sillä ja verensiirroilla nousi jonkin verran. Toisen rautainfuusion saadessaan taisi hemoglobiini olla vähän alle 90. (Mitkä siis on todella alhaisia, lääkäri ihmetteli kun hän oli ylipäätään kävellyt itse paikalle tuolla alle 60 arvolla.) Jos on aiheesta jotain kysyttävää, voin konsultoida häntä. :)
 
Mä laitan sulle viestiä kun kerkiän.. Mä kun niin luulin että mulla on hyvät arvot. Ainakin sen oman työterveyslääkärin mielestä arvot oli hyvät. Voin senkin ottaa puheeksi kun perjantaina meen sen luokse jutteleen. Nyt ehkä pikkuinen epäily löyty mistä väsymys vois johtua. Mulla nyt hammaslääkäri ja fysioterapeutti kummatkin sanonut että olis mahdollinen nivelreuma. Siihen mun oireetkin viittaa, mutta toivon että ei olis sitä.

Mulla on nivelreuma o_O voiko se siis hoitamattomana aiheuttaa väsymystä?
 
Mulla on nivelreuma o_O voiko se siis hoitamattomana aiheuttaa väsymystä?

"Ferritiini kohoaa monissa tiloissa kuten infektioissa ilman, että rautavarastot olisivat mihinkään kohonneet. Tämän takia samanaikaisesta CRP-tulehdusarvon mittauksesta voi olla hyötyä arvioitaessa ferritiinin luotettavuutta.

Ferritiiniarvoa nostaa muun muassa maksasairaudet, nivelreuma, munuaisten vajaatoiminta, tulehdukselliset suolistosairaudet, hemokromatoosi, hemosideroosi ja akuutti myeloinen leukemia."

Lähde: https://farmasialehti.fi/raudanpuute-monen-vaivan-taustalla/
 
Takaisin
Top