Ferritiini

Ferritiinin kotitesti tuli, näin raskauden aikaisia sokereita mitanneena ei ollut kummoinenkaan juttu napata sormesta itse veripisara. Testin tuloskin oli ihan linjassa viikko sitten labroissa todetun kanssa, eli alle 30 näytti. Tilaan uudestaankin!

Tässäkin testissä kaksi viivaa on kiva tulos. 😉
 

Liitteet

  • 20230510_174846.jpg
    20230510_174846.jpg
    1.2 MB · Katsottu: 67
Päivittelen vähän. Luettuani Sideralista useita kokemuksia, joissa olo on parantunut mutta ferritiini ei noussut, en uskaltanut jatkaa. Joku vinkkasi Spartoferin, josta sanottiin, että imeytyy samalla tavalla kuin Sideral, vaikka rauta ilmeisesti onkin eri muodossa.

Sitten lainasin kirjastosta Esa Sopin "Rauta on kova aine". Siellä annettiin maksimivuorokausiannokseksi rautaa 5mg/painokilogramma. Iso kun olen, syön nyt päivittäin omalla vastuullani 600 mg (suurimmalla osalla vatsa ei kestä tuon kokoista annosta, minulla toistaiseksi), pitkin päivää, kolmen tunnin välein,100 mg kerrallaan. Jätin maitotuotteet ja kahvin toistaiseksi ruokavaliosta pois, samoin kaiken kalsiumia sisältävän, paitsi mantelit ja lehtivihannekset (ei tarvitse jännittää imeytymistä haittaavia ruoka-aineita). Hb on ainakin noussut (105-> 116-125), aion mittauttaa ferritiinin vasta aikaisintaan 2 kuukauden päästä superannoksen aloituksesta. Mikä tärkeintä, suurin osa raudanpuutoksen oireista on poissa arjestani, keho ainakin käyttää suoraan syömäni raudan. Tasapaino on aika herkkä, jos unohdan tabletin välistä, väsymys palaa. Voin toki kuvitellakin.
 
Hyvä juttu! Missä ajassa Hb on noussut? Tarttis kans lukea tuo Sopin kirja.

Mun pitäisi kans tankata rautaa jos aikoo vielä toista lasta yrittää, mutta kun ei tahdo saada aikaiseksi. Edes Hb ei ollut juuri noussut ensimmäisten 1,5 vuoden aikana synnytyksestä joten ferritiini on varmaan pohjalukemissa. Plääh.

Edit. Kotitestiä koitin myös, mutta en saanut tarpeeksi verta ja se alkas jo hyytyä. Alle 30 myös näytti, pitää varmaan paikkansa vaikka testi pieleen menikin.
 
Hyvä juttu! Missä ajassa Hb on noussut? Tarttis kans lukea tuo Sopin kirja.

Mun pitäisi kans tankata rautaa jos aikoo vielä toista lasta yrittää, mutta kun ei tahdo saada aikaiseksi. Edes Hb ei ollut juuri noussut ensimmäisten 1,5 vuoden aikana synnytyksestä joten ferritiini on varmaan pohjalukemissa. Plääh.

Edit. Kotitestiä koitin myös, mutta en saanut tarpeeksi verta ja se alkas jo hyytyä. Alle 30 myös näytti, pitää varmaan paikkansa vaikka testi pieleen menikin.

Hb noussut puolessatoista kuukaudessa tuon verran 105:stä 116-125. Heitto johtuu mittausajankohdasta, aamupäivällä saa korkeammat lukemat. Nyt en ole hetkeen mitannut, kotimittarin liuskat loppuivat, enkä ole muistanut vielä tilata uusia.

Sydän on myös lihas, ja rauta vaikuttaa kaikkien lihasten toimintakykyyn, eli kyllä sitä kannattaa alkaa hoitaa heti. Lisäksi rautaa saattaa joutua syömään jopa vuoden ennen kuin ferritiini nousee hyvälle tasolle.
 
Mulla olis tarve syödä rautaa kanssa (tai pitäs käydä taas ottamassa arvot, mutta todnäk olosta päätellen yhä on alhaalla). Vaan mikähän valmiste mulle voisi sopia, ettei tarvitsisi istua vessassa 5 kertaa päivässä kun vatsa vetää vetiselle... Sideral ainut mikä ei tuota tee. Ja multivita mama monivitamiinissa taisi olla 25 ja sen kesti, imeytymisestä ja määrän riittävyydestä en tiedä. Rautapitoinen ruoka on lautasella useamman kerran viikossa, riistaa, nautaa ja tummanvihreitä kasviksia. Veriletut olis hyviä ja maistuis, mutta ne ei mun tän hetkiseen ruokavalioon oo paras valinta hiilarimäärien takia. Oon testannut rautavalmisteita eri pitoisuuksia välillä 25-200, c-vitamiinilla ja foolilla sekä ilman, c-porejuoman kanssa, nestemäisiä ja tabletteja. Nyt on taas uusi nestemäinen kokeilussa, ja sen kanssa koittanut löytää vatsalle sopivaa annosta. Vielä hakusessa. Tietty jos vain ottais sillä sen 200 / päivä, ja sit kärsis vaikka kuukauden vessareissuja, ja pitäis taas taukoa. Onko joku muu raudalle herkkävatsainen löytänyt muuta kuin sideralia sopivaksi?
 
Mä en oo oikein saanut syötyä rautaa purkista. Pitäisi varmaan taas käydä mittaamassa ferritiini, ois kiintoisaa tietää missä mennään.
Tai ehkä tommonen kotitesti ensin?
 
Itsellä oli ferritiini ennen juhannusta otetussa mittauksessa 7. "Onneksi" oli hemoglobiinikin pudonnut kuukauden(kesäkuun) rautakuurin aikana 119->104. Toukokuun alussa oli hemoglobiini vielä 135.

Sainpahan äitiyspolilta suoraan käskyn mennä päivystyksen puolelle rautainfuusioon. Jalkakivut loppuivat seinään ja näkö tarkentui. Muuta eroa en oikein itse osaa sanoa. Miehen mukaan olen vähän pirteämpi nyt.

Hassua sinänsä, että sama ylilääkäri määräsi mut siihen rautainfuusioon heti, kun taas mun kaveri samoilla arvoilla, hb 104/ ferritiini 7, ei päässyt. Mietittiin et oisko mulla joko rankempi hb:n putoaminen tai ensimmäisen raskauden komplikaatiot syynä. Kaverin laskettu aika elokuun alussa, meillä elokuun lopussa.
 
Itsellä oli ferritiini ennen juhannusta otetussa mittauksessa 7. "Onneksi" oli hemoglobiinikin pudonnut kuukauden(kesäkuun) rautakuurin aikana 119->104. Toukokuun alussa oli hemoglobiini vielä 135.

Sainpahan äitiyspolilta suoraan käskyn mennä päivystyksen puolelle rautainfuusioon. Jalkakivut loppuivat seinään ja näkö tarkentui. Muuta eroa en oikein itse osaa sanoa. Miehen mukaan olen vähän pirteämpi nyt.

Hassua sinänsä, että sama ylilääkäri määräsi mut siihen rautainfuusioon heti, kun taas mun kaveri samoilla arvoilla, hb 104/ ferritiini 7, ei päässyt. Mietittiin et oisko mulla joko rankempi hb:n putoaminen tai ensimmäisen raskauden komplikaatiot syynä. Kaverin laskettu aika elokuun alussa, meillä elokuun lopussa.
Tärkeintä on että edes sinä lähetteen sait! Harmitus kun kaverisi jäi ilman, hänen kyllä ehdottomasti kannattaisi kysyä miksi ei päässyt! Ja pyytää kirjamaan vastaus potilastietoihin.
 
Itsellä oli ferritiini ennen juhannusta otetussa mittauksessa 7. "Onneksi" oli hemoglobiinikin pudonnut kuukauden(kesäkuun) rautakuurin aikana 119->104. Toukokuun alussa oli hemoglobiini vielä 135.

Sainpahan äitiyspolilta suoraan käskyn mennä päivystyksen puolelle rautainfuusioon. Jalkakivut loppuivat seinään ja näkö tarkentui. Muuta eroa en oikein itse osaa sanoa. Miehen mukaan olen vähän pirteämpi nyt.

Hassua sinänsä, että sama ylilääkäri määräsi mut siihen rautainfuusioon heti, kun taas mun kaveri samoilla arvoilla, hb 104/ ferritiini 7, ei päässyt. Mietittiin et oisko mulla joko rankempi hb:n putoaminen tai ensimmäisen raskauden komplikaatiot syynä. Kaverin laskettu aika elokuun alussa, meillä elokuun lopussa.

Täällä oli verikokeesta ( ei sormen päästä) mitattuna hb 117 (vai 113?) ja ferritiini 4 ( pari vko myöhemmin 6 , söin sideralia) ja lääkäri laittoi infuusiolähetteen. Hän KOROSTI ISOSTI oireisuutta jonka vuoksi TARVITSEN infuusion ( todella levottomat jalat / jalkasärky + unettomuus siitä). Mietin, josko ystäväsi ei ole korostanut tai kertonut oireistoa jotka liittyvät raudanpuutteeseen? Numerot ei sinällään lääkäreille raudan kohdalla merkkaa mitään jos potilas kokee voivansa ihan ok, tai vähän vaan väsynyt ( laitetaan raskauden piikkiin silloin) 🙄
 
Täällä oli verikokeesta ( ei sormen päästä) mitattuna hb 117 (vai 113?) ja ferritiini 4 ( pari vko myöhemmin 6 , söin sideralia) ja lääkäri laittoi infuusiolähetteen. Hän KOROSTI ISOSTI oireisuutta jonka vuoksi TARVITSEN infuusion ( todella levottomat jalat / jalkasärky + unettomuus siitä). Mietin, josko ystäväsi ei ole korostanut tai kertonut oireistoa jotka liittyvät raudanpuutteeseen? Numerot ei sinällään lääkäreille raudan kohdalla merkkaa mitään jos potilas kokee voivansa ihan ok, tai vähän vaan väsynyt ( laitetaan raskauden piikkiin silloin) 🙄
Jaa-a, en tiedä. Itse aattelin vain, että nostetaan rautalääkitystä ja katsotaan sen ja ravinnon kanssa. En edes ajatellut infuusiota, lääkäri sitä ehdotti. Kun en oikein mitää oireitakaan sen syyksi osannyt sanoa. Eron huomasi vasta jälkikäteen.

Hemoglobiini noussut huimaan 110 nyt. Ehkä muhun ei vain tartu rauta tällä hetkellä.
 
Jaa-a, en tiedä. Itse aattelin vain, että nostetaan rautalääkitystä ja katsotaan sen ja ravinnon kanssa. En edes ajatellut infuusiota, lääkäri sitä ehdotti. Kun en oikein mitää oireitakaan sen syyksi osannyt sanoa. Eron huomasi vasta jälkikäteen.

Hemoglobiini noussut huimaan 110 nyt. Ehkä muhun ei vain tartu rauta tällä hetkellä.
Kyllä se varmaan tarttuu, mutta sun veren määrä kasvaa nopeasti ja vauva ottaa raidoista osansa. Ennen synnytystä se arvo pitäisi saada kohdalleen ettei sen verenvuodon myötä tule väsymys vauvan sylissä ja kotona ollessa...jos infuusioon pääset, niin mene tai ainakin itse menisin!!
 
Jaa-a, en tiedä. Itse aattelin vain, että nostetaan rautalääkitystä ja katsotaan sen ja ravinnon kanssa. En edes ajatellut infuusiota, lääkäri sitä ehdotti. Kun en oikein mitää oireitakaan sen syyksi osannyt sanoa. Eron huomasi vasta jälkikäteen.

Hemoglobiini noussut huimaan 110 nyt. Ehkä muhun ei vain tartu rauta tällä hetkellä.

Mullakin hb on "vain" 128 mutta ferritiini oli 217 kun kontrolloitiin arvot viikkoja synnytyksen jälkeen 😄 infuusio oli 4pv ennen synnytystä.

Muoks. Lisävertailuna ennen raskautta hb oli 133 ja ferritiini 30 . Ei mee ihan käsi kädessä arvot 😄
 
Mitäs sun lukemat oli ennen infuusiota?

Täällä oli verikokeesta ( ei sormen päästä) mitattuna hb 117 (vai 113?) ja ferritiini 4 ( pari vko myöhemmin 6 , söin sideralia) ja lääkäri laittoi infuusiolähetteen. Hän KOROSTI ISOSTI oireisuutta jonka vuoksi TARVITSEN infuusion ( todella levottomat jalat / jalkasärky + unettomuus siitä). Mietin, josko ystäväsi ei ole korostanut tai kertonut oireistoa jotka liittyvät raudanpuutteeseen? Numerot ei sinällään lääkäreille raudan kohdalla merkkaa mitään jos potilas kokee voivansa ihan ok, tai vähän vaan väsynyt ( laitetaan raskauden piikkiin silloin) 🙄

Tässä lukemat :)
 
Mullakin hb on "vain" 128 mutta ferritiini oli 217 kun kontrolloitiin arvot viikkoja synnytyksen jälkeen 😄 infuusio oli 4pv ennen synnytystä.

Muoks. Lisävertailuna ennen raskautta hb oli 133 ja ferritiini 30 . Ei mee ihan käsi kädessä arvot 😄
Kannattaa mittauttaa uudelleen vielä myöhemmin, esim puolen vuoden kuluttua. Synnytyksen aiheuttama kudostuho vääristää ferritiiniarvoa pitkään ja jos imetät, se vie yllättävän tehokkaasti rautaa kropasta.

Arvot ei tosiaan mene käsi kädessä, koska kumpikin riippuu niin monesta muustakin asiasta :Slightly Smiling Face: Hemoglobiiniin vaikuttaa raudan lisäksi esim. B-vitamiinien saanti ja elimistön nestetasapaino, eli kuivuneena Hb on korkeampi ja raskauden aikana se laskee, koska nestetilavuus kasvaa nopeammin kuin elimistö pystyy valmistamaan lisää punasoluja. Hemoglobiinin tehtävä on kuljettaa happea, joten elimistö turvaa sen viimeiseen asti ja se laskee vasta kun rauta on ihan loppu. Siksi ferritiini voi olla matala vaikka Hb on ok. Lisäksi ferritiini on yksi tulehduksen mittareista, eli se pomppaa äkkiä jos elimistössä on joku infektio, kudostuhoa, autoimmuunitulehdus tai ns. hiljaista tulehdusta. Tällöin hyvä arvo ei tietenkään tarkoita, että rautaa olisi riittävästi.
 
Mulla oli pudonnut ferritiini raskauden aikana 85 -> alle 12. Hemoglobiini oli alussa lähemmäs 150 ja lopussa 115-125 välillä (helteinen kesä ja sormenpäämittaukset heittelivät aikalailla). Viikolla 36 siis mitattiin tuo ferritiini alle 12, mutta koska hemppa oli rajan yli, niin apuja ei saanut. Verikokeessakin kävin omakustanteisesti. Mulla oli myös taustalla raudanpuuteanemia diagnoosi, joten sen takia tiesin seurata arvoja itse.

Mitään apua ei saanut neuvolan kautta. Eivät saa mittauttaa ferritiiniä, ei tullut seurantaverikokeita, vaan nekin pitää ottaa omakustanteisesti, infuusiota ei kuulemma mielellään laiteta noin lähellä synnytystä (jännä et joku saa sit viikko-kaks ennen laskettua). Kaikki oireet mitä luettelin, kuitattiin raskauden aiheuttamina, vaikka mulla on kyllä kokemusta raudanpuuteoireista ihan ilman raskauttakin ja nämä olivat samanlaisia.

Ihan täyttä pskaa odottavien äitien hoitaminen tässä asiassa edelleenkin.
 
Mulla oli pudonnut ferritiini raskauden aikana 85 -> alle 12. Hemoglobiini oli alussa lähemmäs 150 ja lopussa 115-125 välillä (helteinen kesä ja sormenpäämittaukset heittelivät aikalailla). Viikolla 36 siis mitattiin tuo ferritiini alle 12, mutta koska hemppa oli rajan yli, niin apuja ei saanut. Verikokeessakin kävin omakustanteisesti. Mulla oli myös taustalla raudanpuuteanemia diagnoosi, joten sen takia tiesin seurata arvoja itse.

Mitään apua ei saanut neuvolan kautta. Eivät saa mittauttaa ferritiiniä, ei tullut seurantaverikokeita, vaan nekin pitää ottaa omakustanteisesti, infuusiota ei kuulemma mielellään laiteta noin lähellä synnytystä (jännä et joku saa sit viikko-kaks ennen laskettua). Kaikki oireet mitä luettelin, kuitattiin raskauden aiheuttamina, vaikka mulla on kyllä kokemusta raudanpuuteoireista ihan ilman raskauttakin ja nämä olivat samanlaisia.

Ihan täyttä pskaa odottavien äitien hoitaminen tässä asiassa edelleenkin.

Kuulostaa kyllä todella ikävältä. Tässä selvästi paikkakuntakohtaisia eroja. Minulla kaksi raskautta etelän keskikokoisessa kaupungissa, eikä koskaan mitattu ferritiiniä. Nyt kolmas raskaus pohjoisempana pienellä paikkakunnalla ja neuvolalääkäri määräsi heti aluksi verikokeisiin myös ferritiinin. Se oli tosi matala ja sitä on koko ajan seurattu 6-7 viikon välein.
 
Takaisin
Top