Eli ennen raskautta söin sellaista verenohennuslääkettä kuin XARELTO (Marevanin olisivat aloittaneet, mutta alalla itsekin, niin tiesin tuosta lääkevaihtoehdosta, tosin ihan törky kallis, mutta annos aina sama, eikä tarvitse juosta lab.kokeissa INR arvon ja annoksen jatkuvaa määrittelyä varten, joten todella "helppo"...), mutta raskaana oleville vaihdetaan aina tuo KLEXANE.Mikä annos sulla Nannariina on Klexanea ja kuinka usein veri + muut kontrollit (esim. Äitipolilla)?
Annostus määritellään yleensä painon mukaan -> eli mulla oli kaksoispistos hoito 60mg + 60mg (laskettiin 60kg:n mukaan). Nenä verenvuodon, limakalvojen (ikenien, genitaalialueen) herkän veren vuodon vuoksi Tätä kevennettiin annokseen 60mg + 40mg -> Lab. Koe vähän tämän jälkeen jotta arvioitiin ettei ole liian tehokas, muttei myöskään liian kevyt. Ja uusi määritys koe oli vähän aikaa sitten, koska "paino nyt sattuu raskauden vuoksi nousemaan".
Sis.t.lääkärin + Naisten tautien lääkärin yhteissuunnitelmana on, että annostusta lähdetään loppuraskautta kohden keventämään, verenvuotoriskiä ja tulevaa synnytystä ajatellen. Ja tuon viimeisen määrityksen + oireettomuuden vuoksi viime viikolla annostusta kevennettiin, eli nyt tällä hetkellä annostus 80mg ja vain yksi pistos aamulla!!!! (Tää on ollut mulle ja mun reisille ihana uutinen, meinaan kun pakko pistellä reisiin kun ei tuo vatsan alueelle pistäminen nyt oikeen mukava ole edes ajatuksena :D)
Ja tällä 80mg × 1 mennään nyt kuukausi, sen jälkeen tiputetaan 60mg × 1 jolla vedetään koko loppuraskaus.
Seurannat Lab. Kontrollit 2 vk.n välein, joista siis neuvolan hb pikamittarilla kerran kk, ja laajemmat kokeet + tuo hb kerran kk:ssa suoninäytteenä.
Tulipa pitkä ja tyhjentävä vastaus, toivottavasti jotain selkoa sait :D kysy vain jos jokin kuulosti hullulta tai epäselvältä :D