Esikoista odottavat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Dino
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En ees tienny, että inkivääri on ehdoton no no.. Luulin että pitää vaan vähentää? Samoin merilevästä en tienny. Söin kypsää sushia alussa muutaman kerran, sitte meni kerran maha niin sekasin että päätin lopettaa :D Ku pääsen Suomeen lomalle ni varmana vetelen maksalaatikkoa koko Saarioisen rasiallisen :) Ehkä myös yhden maksamakkara Ruispalan.. Graaviloheen en uskalla sortua, tulee niin huono omatunto :b Olen tosi yllättynyt, että oon tähän saakka juonut yhden pienen suullisen valkoviiniä. Rakastan viiniä ja kaipaan sitä niin, mutta vaikka se suullinen tai kaksi ei ole määrä eikä mikään, niin ei vaan sitten tahdo :p

Pellavansiemenet on ilmeisesti leivässä ihan ok, en tiedä miksi :)

Onko se kahvi sitten oikeasti hirveä paha? aluksi yritin pärjätä ilman tai yhdellä mukilla, mutta kyllä sitä nyt on mennyt 2-3 mukia päivässä. Neuvolassa vain sanottiin kun kysyin ettei kahvista olisi sikiölle muuta haittaa kuin ne haitat, jota äidilläkin sillä hetkellä (siis jos juo tällaiset "kahvitärinät" tai alkaa sydän hakata esim rytmihäiriöt tai nopea pulssi, levottomuus) mutta jos ei äidillä tunnu mitään ei sikiöllekkään pitäisi olla mitään haittaa? onkohan sitten lie totta.. järkeilin asian jotenkin niin että kun olen nyt luopunut tupakasta, alkoholista ja monista herkuistani niin pitää sitä nyt joku pahe jättää :>

En kyllä ees totta puhuen tiedä. Mä oon vähän tämmönen, että katon asioita mitä pitää/ei pidä tehdä enkä oikeen selvitä miksi. En oo varmaan saanut tarpeeksi tyydyttäviä vastauksia äidiltä kyselyiässä :p

Nii no kahviha aiheuttaa lapselle ihan siin vierotusoireita mitä muutki nautintoaineet, kofeiini ei itsessään ole mikään suositeltava juttu oikeestaa kellekää :) ite juon 1-3 mukillista kahvii päivässä.. Neuvola ohjeisti et kolme kuppii on ok, tosin ne on varmaa pienii..

Aubrey, ite viinin ystävänä oon juonu muutaman lasin alkoholitonta viinii.. Niitäki on yllättävän hyviä

Mikä olis hyvää alkoholitonta viiniä? Suosituksia? Mä oon ollu tänään ihan rikki kun tehny mieli punkkua hirveesti :D

Mun on ollu pakko juoda kahvia aamuisin, se edes vähän auttaa ummetukseen. Oon myös syönyt maksamakkaraa, inkivääriä ja joitain muitakin "kiellettyjä". Jopa neuvolassa sanottiin et ihan hyvin voi esim. Maksamakkaraa silloin tällöin, jopa maksalaatikkoakin.

Lisään vielä et mulle on ollu tärkeintä pitää huoli et syön kypsää kalaa/lihaa ja ainoastaan valion juustoja. Suosin myös suomalaisia vihanneksia.

Mä pystyn helposti vertaamaan kahvia energiajuomaan vaikka täysin eri aineita onkin mutta molemmat yhtä koukuttavia. Mä join ekan energiajuoman 7 luokalla ja ehdin juomaan 8 vuotta kunnes plussasin ja siihe loppu. 1-2 pulloa päivässä tai muuten oli päivä pilalla. Se oli kuin huumetta. Varmasti juon synnytyksen jälkeen mutta pääasia, että en oo juonu raskauaikana vaikka mieli tekeekin. Eniten tekee mieli sushia ja oon päättäny muutamat sushit syödä ilman raakaa kalaa. Pelottaa ihan hirveesti et vauva ei oo kehittyny normaalisti vaikka ti oli neuvolalääkäri ja sanottiin, että kohtu tuntuu juuri oikeassa paikka ja sykekkin kuului. Ihan kun olisin jonkun hennon liikkeen tuntenut tässä parin pv sisällä mut en oo varma 3.3 on rakenneulta.

Mimoza se on niin kiinni siitä minkä tyyppisestä punkust tykkää ;) ite juon vähän makeampia ja täyteläisempiä.. Kysäse alkosta vaihtoehtoja. Join laivalla viimeks mutta en muista minkä nimistä se oli :)

Katotteko kuin tarkkaa onko esim mehussa A-vitamiinia? Eikö sitä pitäny raskausaikana välttää?

A-vitamiinin tarve itseasiassa kasvaa raskaanaollessa, mutta överimäärät eivät ole suositeltavia. Ehkä ei kannata juoda a-vitaminoituja mehuja kaksin käsin, vaan suosia vihanneksia missä vitamiini on suosiollisemmassa muodossa.

Jostain luin, ettei sikiön elimistö pysty kunnolla kofeiinia käsittelemään. Voi aiheuttaa myös ennenaikaisuutta ja keskenmenoja. Neuvolan suositusten mukaan saisi juoda max 4,5dl kahvia päivässä. Siitä tulee n. 300mg kofeiinia. Kofeiinia on lisäksi myös suklaassa, siemenissä ym.

No joo täällä Ausseissa ei oikeen oo alkottomia viinejä niin paljoa, yhtä valkoviiniä oon juonu, se maistuu omenamehulta :p Saapahan kaataa viinilasiin. Alkoholin poisto tosiaan tekee viinistä makeamman.
Kannattaa Mimoza tarkistaa ihan perus Cittarin ja Prisen valikoimat, Alkolla on yleensä vain 1-2 kuohu- ja valkoviiniä ja 1 punaviini valikoimissaan. Jos on siiderin tai oluen ystävä, niin asiathan on heti paremmin, mun mielestä alkottomia oluet on oikein hyviä usein :) Suomessa erityisesti Nikolain tumma!

Alkolla on muutama tuote valikoimissa mut aika lapsen kengissähä tuo viel on.. Lidlissä on hyvää alkoholitonta olutta myöski vaikka en mikään oluen ystävä olekaan ja kopparbergillä ihan hyvä päärynäsiideri jos niistä tykkää.. Ja tosiasiahan on se et melko monessa tuo % on 0,5 eli ei ne ihan alkottomia ole.. mutta aika monessa muussaki asiassa on alkoholia vaikka ei sitä tuu aina ajateltuakaan ni ei tuo 0,5 mitään ole jos ei litratolkulla vedä..
Alkoholin ilmoittamisesta tuotteissa: "Elintarvikkeiden alkoholipitoisuus tulee ilmoittaa, jos se on nestemäisessä elintarvikkeessa yli 1,2 tilavuusprosenttia ja kiinteässä elintarvikkeessa yli 1,8 painoprosenttia." Eli sitä saapi olla jonku verran ennenku tarvii ees ilmoittaa

Muokattu viimeksi:
Muutaman alkoholittoman viinin ja siiderin ostaneena, (sellaisia joissa ei ole ollut edes 0,5) olen päättänyt etten niitä enää osta. Kamala pettymys ja hinta, mielummin juon mehua. :shifty: Ravintolassa olen yleensä tilannut valkoviiniä tai juonut kuivan saunasiiderin. Eilen katselin kaupassa kaiholla Happy Joe- sidukkaa. Ja näinkin sitten viime yönä unta että kiskoin seurassa alkoholia. Siinä pikku päissäni selitin, kuinka tärkeetä mulle on, etten ota tippaakaan kun odotan. Tuli kamalan huono omatunto! :hungover:

Mie ku tykkään makeista siidereistä niin tuo kopparbergi on melko samanlaista ku se alkoholillinenki, mutta eipä noita o tullu ku pari juotuu koko aikana (se on 0%).. mieluummin iteki juon limpparia:flower

Lyydia aika sattuma! Mäkin näin pe-la välisenä yönä unta että lähdin kavereiden kanssa baanalle :D selittelin että ei se yks perseiden veto vauvalle pahaa tee. Tosin jo unessa tuli niin huono omatunto että jäi ryyppäys haaveeksi, tosin ehdin ostaa alkomahoolit valmihiks :D

Takaisin