Esikoista odottavat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Dino
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heippa :)

Olen uusi täällä foorumilla, ja Kirjoitin tuonne "Heinä-äidit 15 tuntemuksia...." pidemmän kertomuksen itsestäni ja elämästäni, mutta täytynee tännekin ilmoittautua kun esikoista odotan :) Olen 28 vuotias, ja pikkuiseni laskettu aika on 6.7 ♡ Minusta ja vauvasta tulee "yhden vanhemman" -perhe, mutta rakkautta minulla riittää tälle pikkuiselle varmasti täysin kahden edestä ♡

Onnittelut minun puolestani myös kaikille teille muille esikoista odottaville :)

Ilmoittaudunpa minäkin tänne. Ensimmäinen lapsi tuloillaan, laskettu aika 20.7. Itselläni ikää on kertynyt jo 34 vuotta, eli minut voinee laskea "senioreihin" :) mies on muutamaa vuotta vanhempi. Viime kesänä tuumattiin, että ei tässä enää nuoremmaksi tulla, ja jos meinaa perhettä perustaa niin alkaa olla viimehetket käsillä. Reilu neljä kuukautta siitä keskustelusta ja testi näyttikin plussaa! Nyt rv18+2.

Jotenkin vielä sellainen olo, ettei ihan usko vieläkään todeksi. Onko siellä kasvavassa masussa joku? Ehkä pieniä kuplia tuntuu silloin tällöin kun kuulostelee... Tokihan hän näkyi ensiultrassakin ja sydänääniä on saatu kuunnella. Mutta silti! Jännityksen, innon ilon ja hetkittäin pelon sekaisin tuntein odotellaan. Kaikki on uutta ja ihmeellistä. :)

Meillekin on ensimmäinen lapsi tulossa, la on 02.07. :happy:! Lyhyt summa summarum: minä 31v., mies ihan kohta 32v. Yhdessä n. neljä vuotta, joista n.1,5v. naimisissa ja Espoossa asutaan (tämmöinen aika perus-heteronormatiivinen kuvio). Kauhean innoissamme olemme vauvasta :Heartred!

Olen kohta 29v. Kotkalainen, mies 35v. Molemmille eka lapsi. Yhdessä yli 8v. ja siitä naimisissa tänä vuonna 3v. Meillä on omakotitalo ja pieni koira, miehellä vakkariduuni, ite teen freelance-hommia valokuvauksen ja sosiaalisen median alalla. Tänään viikkoja täynnä tasan 19 ja rakenneultraa odotellaan kuin kuuta nousevaa! :) laskettu aika siis 15.7!

Kuinka tarkkoja te ootte tuosta tupakan savusta, noin niinkun olettaen ekalertalaisten olevan vähän hössöttävämpiä kaikesta.. :p Musta tuntuu, että yhdessä vaiheessa en enää yksinkertasesti jaksanut siirtyillä muualle istumaan, kun tuntuu, että kaikki polttaa vieressä.. Nyt on taas alkanut ärsyttämään ja usein kieltäydynkin, kun mies pyytää seuraksi pihalle kun hän polttaa.. Iso on siis piha, eikä hän ikinä polta minun vieressäni tai itse asettaudun aina parin metrin päähän :D Mutta jotenkin nyt oon osottanut mieltäni menemättä rupattelemaan sen seuraksi.

Mutta siis tosi monet kaverit polttaa ihan surutta vieressä, vaikka olisin istunut paikalla ensin! Vaihtavat tupakan toiseen käteen tai puhaltavat vähän sivuun, niinkun se mitään auttaisi.. Oonko teistä jotenkin yli-innokas tän asian suhteen? En ite oo ikinä polttanut ja melkeen samalla tavalla kyllä käyttäydyin ennenkin raskaaksi tulemista :D

Meillä mies polttaa sähkötupakkaa kotona. Mua se ei häiritse mut neuvolakorttiin on merkattu, että mulle se on passiivista tupakointia jonka kyllä ymmärrän. Mua se ei häiritse enkä usko siitä tulevan mitään ongelmia. Mä itse lopetin plussa testiin tupakoinnin ja edelleen tekee välillä mieli. Mutta tupakoivat odottajat tuomitsen jyrkästi enkä voi sietää tupakointia raskausaikana. Mulla oli ennen raskautta paheena energiajuoma ja polttaminen joita edelleen tekee mieli mutta lopetin heti plussatestiin.

Muokattu viimeksi:
Lopetin tupakoinnin kun päätettiin antaa lapselle tilaisuus tulla maailmaan. Ja nyt sitten raskaaksitulemisen jälkeen olen ollut hypersensitiivinen tupakanhajun ja varsinkin savun suhteen. En sietäisi sitä lainkaan. Töissäkin pitää ohittaa pihalla tupakoivat työtoverit henkeä pidätellen nopeasti.. Ja portaikossa leijuva hento tupakanhajukin inhottaa.

Nyt tuntuu ihmeelliseltä, että siitä ei niin kamalan montaa kuukautta ole kun olen ihan omatoimisesti ja vapaaehtoisesti vedellyt sitä savua henkeeni. Täytyy sanoa että näin jälkikäteen olen todella onnellinen kaikista tupakointikielloista sisätiloissa... Ja ymmärrän hyvin niitä jotka motkottavat siitä jos joku tupakoi oven tai ilmastointikanavan läheisyydessä.

ite poltin yhen ku sain tietää että raskaana ollaan.. sitä ennen harvoin polttelin sikaria yleensä jos joku erikoine tilanne.. tupakan lopettanu yli vuos sitte.. jokaisen oma asia et polttaako raskaus aikana vai ei.. mutta ite en halua.. välillä mielitekee mut pystyy vastustaa.. aiij että sitku vauva pihalla niii vedän varnastiyhden sikarin!! jja tosta savusta.. mun läheisist ei täällä ketää polta kennenkaa aikaa vietän.. ja kyllä kaikki tajuaa vähä kauemnaks mennä tutuista :)

Mä poltin ennen raskautta ja pari heti sen jälkee ku plussa pärähti. Oli jotenki niin uskomaton se tilanne et piti käsitellä asiaa parvekkeella.
Alkuraskaudessa oksensin pienestäki hajusta joten lopettaminen oli helppo kakku. Mies poltti mut vaihto nuuskaa hetki sitte. Parempi se ku haistella kakan hajuu :D
Lapsen ympärille en haluu sitte kyllä yhtää tupakoitsijaa hönkimää! Siitä tuun olee tosi tarkka

Harvemmin joudun tupakoitsijoiden lähelle, mutta otan kyllä normaalia enemmän etäisyyttä jos joku esim. samalla bussipysäkillä vetää röökiä. Itse oon lopettanut tupakoinnin jo vuonna 2008.

Tupakan haju kuvottaa minua nykyään, siksi välttelen tupakoivia mutta en tuomitse heitä mitenkään jos yleisellä paikalla sauhuttelevat. Myöskin välttelen tupakoivia ystäviä (kamalaa mutta totta) koska olen heikoilla röökin suhteen. Helpompi olla näkemättä koko sätkää! itse poltin ennen raskautta lähes askin päivässä ja hyvää oli!

Minulla myös vaavelin suhteen nollatoleranssi röökaajien kanssa. Ei lähellekkään!
Tulee olemaan kettumaista kun vauvaa ei saa parvekkeelle nukkumaan kun naapurin setä sauhuttelee viereisellä parvekkeella :/

Ite en polttanut ennen rakkauttakaan ja nykyään ällöttää se haju, niin helppo siirtyy kauemmas tAi ettei tarvi niin miettiä siirtyykö, että onko siitä haittaa vauvalle kun ite pitää siirtyä sen hajun takia.

Meillä töissä asiakkaan saa polttaa omissa asunnoissaan, mutta ei kun ollaan paikalla. Kyl siel välil aika katku oli, Kun usein oli just polttanut ennenku työntekijä meni ja kyl se pisti miettimään, että onko tästä nyt jotain haittaa vauvalle.

Ite en polta mutta saatan joskus töissä lähtee seuraks kun joku muu menee tupakalle, eikä häiritse jos joku satunnaisesti polttaa ulkona seurassa. Niitä kertoja on kumminki alle 10 koko raskausaikana. Tupakoivia raskaana olevia kyl hiukka ihmettelen, koska kuitenki sikiölle siitä aiheutuu vaikka mitä mutta en käy sanoon mitä kenenkin pitää tehdä

Itelle tuli vähän vihiä et olisin raskaana siitä syystä kun tupakka maistui erilaiselta :D entisenä tupakoitsijana ei tehny yhtään tiukkaa lopettaa, päinänvastoin. Jo pelkästä hajusta lentää oksennus hyvin herkästi nykysin.

Yök, tupakka kuvottaa! Meidän alakerran naapuri polttaa parvekkeellaan ja ärsyttää suunnattomasti, kun savu kulkeutuu meidän parvekkeelle - miten ihmeessä voidaan vauvaa siellä nukuttaa!? En ole koskaan pitänyt tupakan hajusta ja nyt raskaana vielä vähemmän. En esim. halua kulkea kadullakaan tupakkaa polttelevan takana vaan aina kiiruhdan edelle välttääkseni savun. Bussissa joudun kyllä välillä nikottelemaan, kun joku pysäkillä just poltellut istuu viereeni.

Aika samoilla linjoilla moni siis. Tuntuu vaan, että on jotenkin niuha, kun muut muka huomioivat mut ja silti nuin itteeni kauemmas. Kai sekin on vaan oma päätös tehtävä itseni kanssa, että astun vaan sivummalle kun kerran häiritsee, eihän siitä sen isompaa numeroa tarvii tehdä :)

Mutes muuten toinen pahe: kahvi? Täällä puolella palloa juodaan aina pikakahvia, missä on vähemmän kofeiinia ni saan juoda sen pari kuppia aamulla mihin oon tottunu :) Mutta joskus käyn iltapäivästä kauheeta jobin painia mielessä kun mieli tekis juoda vielä kunnon kahvikuppi :D Mä taidan olla oikeen tämmönen tyyppiesimerkki ekakertalaisesta :D

Kahvia en ole juonut kertaakaan raskauden aikana. Teetä aloin juomaan, kun pahoinvoinnit hellittivät ja joinain päivinä meni kolmekin kupillista. Samoihin aikoihin söin aina silloin tällöin raakasuklaata sisältäviä patukoita tai siemenpatukoita (joissa myös kofeiinia) ja sit säikähdinkin, että ylittyyköhän mulla kofeiinin saanti 300mg/pvä. Lopetin sit teenjuonnin ja patukoiden mussutuksen ja kaksi päivää jomotti päätä, että jonkinmoinen riippuvuus niistäkin aiheutui. Nyt sit juon aamuisin hedelmäteetä tai kofeiinitonta mustaa teetä.

Yleensä ottaen olen ollut aika tarkka noissa ruokavalio-ohjeistuksissa, mutta olen mä inkivääriä curry-ruuissa syönyt ja kerran kasvis-susheja. En ymmärrä miksi merilevä on kielletty, kun esim. Japanissa sitä suositellaan raskaanaoleville. Luulenkin, että ohjeistus tarkoittaa merilevää sisältäviä luontaistuotteita, spirulinaa ja muita, mutta aion tarkistaa tämän neuvolassa ens kerralla. Merilevä on kielletty jodin takia, mutta ristiriitaista koska jodin tarve raskaana on kuitenkin suurempi kuin normaalisti ja raskausvitamiineissakin sitä on.

Muokattu viimeksi:
Ite oon kyllä syöny kaikkea muuta, paitsi raakaa kalaa ja lihaa enkä myöskään maksaa. Kahvia juon useamman kupin päivän aikana. Aika rennosti otan nuo ohjeistukset, koska en halua alkaa ressaamaan liikaa jokaista suupalaa, jonka syön. Tupakoinnn lopetin heti ko sain plussan. Mutta en ole alkanut raskauden takia välttämään tupakan savua, enemmänki sen takia ettei itellä tekis niin mieli :D

Minä join ennen raskautta aamuisin melkein koko pannullinen kahvia, ja sitten päivän aikana muutamia mukeja. Päätin kun raskaaksi jäin, että nythän se sitten loppuu sekin lotraus. Nykyään juon kupillisen päivässä, jos sitäkään. Teetä menee pari-kolme kuppia korkeintaan silloin kun en kahvia oo juonut.
Tämäkin lopetus/vähennys oli lopulta helppo, kun kahvin maku alkoi kovasti minua alkuraskaudesta ällöttää pari päivää oli pientä päänsärkyä, mutta nykyään harvemmin tekee mieli kahvia.

Yritän olla liikoja niuhottamatta ruuista. Raakaa kalaa en oo syönyt, jouluna meni vähän graavilohta ravintelissa kyllä, se on mun herkkua. Inkivääriä en oo raastanut enää ruokaan jne.. Mutta en nyt niin kovin tarkkaan ole jokaista tuoteselostetta lukenut.
Pellavansiemenet on ainoa joka tuottaa ongelmia välttää, niitä näemmä lykätään jokaiseen leipään ja sämpylään. Outoa.

Takaisin