Esikoista odottavat

moi kaikille! liitynpä minäkin joukkoonne! :)
oon 26v ja pikku kaveri 17 vko,mentiin kan sillä periaatteel et tulee jos on tullakseen ja tssä sitä nyt mennään! ite veikkaan et tulokas is poika,ukko on varma että tyttö (se myös hieman sitä toivookin varmaan :D ) .raskaudta oon kertonu muutamalle kaverille,ja veljilleni.kaikki otti sen hyvin ja onnitteluita titenkin satoi :) kauheesti tekis mieli ostela kaikenlaista vaatetta ym ,vaan muutamaan oon ostanu valmiiks,kerkeehän sitä mutta tsiaan helpottas kummasti ku tietäs kumpi sieltä tulee! kirpkseltäkin löytää niin ihania vaatteita mut yleensä joko pinkkiä tai val.sinistä ...
 
Kas, mikä sattuma urmur. Mullekin vielä vähän epäselvää nuo negatiiviset ja positiiviset rh:t ja vasta-aineiden muodostuminen. Kerrothan, jos sulle selviää enempi :) Luin jo netistä jotain, mutta en tiedä voiko niihin luottaa ja kuinka paljon. Sokerirasitustestiä en kyllä odota yhtään innoissani, mutta onhan se hyvä että varmistavat.

Tervetuloa, netta! Meillä tietää nyt sekä mun että miehen vanhemmat ja sisarukset + yks mun kaveri, jolle jouduin kesällä keksimään tekosyitä, että vältän Linnanmäen :p

Painosta: kiloja nyt n. 60, kun ennen raskautta paino pyöri 55 ympärillä. Jos joku haluaa painoindeksiä laskeskella, niin olen 172 pitkä :wink
 
Heipä hei kaikille. Hyvin menee täälläpäin muuten, mutta 1,5 viikkoa ollut kipeänä, poskiontelotulehdus. Sain siihen antibioottikuurin, joka ei vielä ole juurikaan auttanut, vaikka jo 4pv otettu ja on 7pv:n kuuri. Ajattelin huomenna soitella lääkäriin, jos olo ei yhtään kohene, saavat vaikka punkteerata. Oletteko muut selvinneet flunssilta, joita paljon liikkeellä? Neuvolassa oli toinen käynti ja kaikki näyttäisi olevan kunnossa, tosin itse olin laihtunut viime kerrasta, johtunee tästä sairastelusta...
Tsemppiä kaikille!
 
Voi kurjuus, Nöpönenä, kun olet noin kauan joutunut sairastamaan. Toivottavasti pian alkaa vointi kohentua :hug013
Mulla oli elokuun lopulla joku perusflunssa, joka menikin itsellään ohi viikossa. Olen kyllä ollut yleensä sillä lailla onnekas noiden tautien suhteen, ettei ole tullut keuhkoputken- tai poskiontelontulehduksia.

Flunssasta puheenollen, oletteko ajatelleet ottaa sitä influenssarokotusta?
 
Heippa! Olen 26 vuotias ensimmäistä lasta odottava. Pieni kaveri vatsassa on 16 viikkoa vanha ja kovasti toivottu ja odotettu. Alkuraskaudesta oli pahoinvointia, mutta onneksi on jo päässyt pois sängyn pohjalta.
Viikolla 21 on vasta seuraava ultra... Siellä vissiin pitäisi sukupuolikin selvitä :):):)
Laskettu aika siis 19.3
Maha on kasvanut viimeisen viikon aikana pieneksi selkeäksi vauvamaaksi :)
 
hei kaikille! itel ollu melkonen viikko takana päin! viime sunnuntaina menin ihan paniikkiin ku multa tuli vähän verta... :meh: sit sairaalaan jossa mut tutkittiin ja katottiin ultrallakin mut siellähän tuo pentu onneksi vilkkaasti liikkui ja sydän äänetkin normaalit :) sieltä se pieni heilutteli pieniä käsiään:Heartred

ja sitten maanantaina tuli yht äkkiä huono olo ja silmissä alko sumentua ja sit lähtikin taju! onneks olin sairaalan viereises rakennukses niin 2 naista saatto mut ensi apuun,taas teitenkin kovasti säikähin että mitä tää on ja onko vauvalla kaikki ok?! mutta lääkärit totes että olin vain pyörtynyt ja lapsella ei varmasti hätää ole kun olin vielä onneks istualtaan pyörtynyt enkä suinkaan kaatunut tai pyörällä ollut! kummallakin kerralla määräsivät lepoa.sauna ja kylpeminen ehdottomasti kielletty! neuvolassa käytiin keskiviikkona ja kaikki oli hyvin,saan hakea äitiys paketinkin kuun lopussa! jeee!

:D mites teillä täälä ? :)
 
Mitenhän mää selittäisin tuon rhesus ja vasta-ainetekijät selvästi. :D No mää yritän.
Rh- tarkoittaa sitä, ettei punasolun pinnalla ole erästä antigeeniä (kuvitelkaa tää vaikka donitsina jonka päällä ei strösselejä) ja rh+ ihmisillä taasen on noita antigeenejä (strösselejä siinä donitsin päällä). Antigeenin puuttuminen ei ole muuten vaarallista, mutta esim. verensiirroissa ja raskaudessa se tulee ottaa huomioon. Tämä sen takia kun jos rh- ihmiselle annetaan rh+ verta muodostuu vereen vasta-aineita rh+ verta vastaan ja seuraavan kerran kun rh- henkilö saa rh+ verta hänen oma puolustusjärjestelmä tunnistaa sen ja hyökkää "vierasta" ainetta vastaan, eli rh+ verta.
Ja raskauksissa tämä sikiölle vaarallista, JOS äiti on rh- ja sikiö rh+ ja äidille on aiemmin muodostunut vasta-aineita rh+ verta vastaan (esim. aiemmasta raskaudesta, veren siirrosta), niin äidin oma puolustusjärjestelmä "hyökkää" lapsen verta vatsaan ja sikiölle kehittyy anemia. Rh- äidin vasta-aineita seurataan siksi useaan kertaan raskauden aikana, kun sikiön verta voi päästä äidin verenkiertoon raskaudenkin aikana ja vasta-aineita voi muodostua, mutta jos näin käy on olemassa rokote, jolla "sokaistaan" äidin puolustusjärjestelmä ennenkuin se tunnistaa vieraan veren.

Jos joku jäi epäselväksi (oon tosi huono selittämään), nii koitan selventää asiaa. :)
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos, Kaethe! :) Kyllä tuo selvensi, tai vahvisti sen, mitä olin ollut ymmärtävinäni. Onneksi on tuo rokote olemassa ja vasta-aineiden muodostuminenkin on helppo testata. Mun mies sanoi olevansa myös rh- (tosin eri veriryhmä kuin mulla), voiko lapsi silti olla rh+? Lukion biologiasta on vierähtänyt vähän aikaa.. :smiley-ashamed005
Tasan kaksi viikkoa seuraavana neuvolaan! Voihan siitä sillonkin kysellä. Taitaa tulla pidempi käynti kun on niin paljon papereita läpi käytävänä.
 
ite kans miettiny tota rh vastaaine juttua... itekkin kuulun siihe ryhmään mutta en oikein oo saanu selville mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa,visiiin joku rokote tai jonku sortin piikki annetaan jossain aviheessa en nyt varma oliko ennen vai jälkeen syntymän? vai muistanko nyt ihan väärin? ...
 
Siis se rokotehan annetaan vaan siinä tapauksessa, että sikiön ja äidin veri on päässyt sekoittumaan ts. vasta-ainetta on muodostunut äidin veressä. Ei kai ne varmuuden vuoksi piikittele?
 
Zallieh, musta tuntuu, että jos isäkin on rh-, niin todennäköisintä olisi että lapsikin tuossa tapauksessa on rh-. Kannataa tosin varmistaa tuo mahdollisuus vielä neuvolassa, kun en ole nyt varma siitä, mutta jos kummaltakin (äidiltä ja isältä) puuttuu tuo d-antigeeni, niin olettaisin ettei lapsikaan sitä voi saada.

netta, Yleisimmin k.o. rokote annetaan synntyksen jälkeen, mutta mahdollista on myös antaa raskauden aikana jos huomataan, että sikiöltä on vuotanut verta äidille.
 
Rokotetta antaessa vasta-aineita ei oo vielä kerenny syntymään. Rokotteella juuri pyritään siihen, ettei vasta-aineita kerkeäis syntyä. Vasta-aineiden syntyminen on juuri vaarallista sikiöä ja mahdollisia seuraavia raskauksia ajatellen.
Jos vasta-aineita on jo syntyny, nii rokote on turha.
 
Moikka! :)

Voisin itekki lyöttäytyä tänne ton oman masukin kanssa. Pikkunen on nytte rv19+2 luokkaa eli hyvää tahtia lähestytään puolväliä. Rakenneultra on ens maanantaina, vähän jänskättää sekin.
Oma mies on kans ollu ihan innoissaan tulevasta pikkusesta vaikka yllätyksenä tää päätti tulla meidän
juttuun mukaan.
Kuitenkin ollaan oltu tosi onnellisia ja tyytyväisiä kun kaikki on mennyt sen verran hyvin.
Suvussa on sen verran sairauksia omalta puolelta että Epilepsia löytyy, kyllä ne lääkärit osas alussa siitä naljailla et "ei kannata pitää lasta kun on lääkitys" :sad001 pidin kuitenkin oman pään koska tiedossa on riskit mutta myös se että on ne onneks omassa suvussa niin pienet että terve lapsi sieltä luultavasti tulee.
Kaikki onkin mennyt todella loistavasti ja foolihappoa kun muisti syödä alkuraskaudesta se sitten menikin siinä nopeesti.
Ihmetytti myös kun alussa toki tarkkailtiin tosi paljon et kaikki menee hyvin kun jotkut lääkärit siitä monta kertaa valitti et "pitää alottaa vahva foolihappokuuri" jo ennen kun on raskaana, no mitäs jos on tuleva lapsi täysin ylläripylläri,
siinä sitten mennään niille korteilla mitä on annettu :DD
Kaikki on kuitenkin tosiaan mennyt erittäin hyvin, sikiö ollut hyvässä terässsä, kova se on liikkumaan ja sydänsykkeet normaalit. Raskaus on onneks jo sen verran pitkällä myös ettei tarvinnut käydä sitä alkukolmannesta enempää
tarkkailussa. Tällästä meille :)
 
Hei! Liitänpä itseni tähän ketjuun. Menossa on tällä hetkellä rv 17+2.

Itse olen 34 ja rakas puolisoni 37. Meille ei kummallekaan ole ollut itsestään selvää, että perheeseen tulee lapsia. Ikää kertyy ja ajattelimme kokeilla, mentaliteetilla, että nyt se on kokeiltava, jos koskaan haluamme lapsen. Kieltämättä minulle ajatus oli herännyt voimakkaampana. Järkytys oli kuitenkin, että se sitten nappasi ensimmäisellä kierrolla sen kummempaa yrittämättä! Kuitenkin meillä on ikää ja lähipiirissä on ollut useampia hedelmöityshoitoja ja pitkiä yrittämisiä. Mutta niin se menee, miten on mennäkseen :)

Nyt ajatukseen on totuteltu ja vähitellen on kotia alettu laittaa siihen kuntoon, että vauvan sopii tulla.
 
Onneksi olkoon Gitta, teillähän napsahti asiat kohdilleen aika mukavasti! Ehkä se lasten hankinta alkaa tässä kolmenkympin jälkeen pikku hiljaa hiipiä mieleen, vaikkei olisi aiemmin ollut ajatuksissa. Kuvauksesi kuulosti tutulta ainakin minulle. Kyse on varmaan siitä kuuluisasta biologisesta kellosta. :grin

Kummasti tämä odotus alkaa konkretisoitua siinä vaiheessa, kun pikkuisen liikkeet alkaa tuntua. Taisin tuntea ensimmäiset tökkäisyt n. 16 viikolla, mutta aluksi niiden alkuperästä ei voinut olla varma. Nyt mielenkiinnolla odotan, mitä seuraavaksi tapahtuu. Liitoskipuja tai supistuksia en mielestäni vielä ole kokenut. Selkä oikuttelee välillä, mutta sen kanssa pärjää.

Minkälaista liikuntaa harrastatte tässä vaiheessa raskautta? Mulle on vähän epäselvää, miten tarkkaan omia tuntemuksia pitää kuunnella. Jos esim. alkaa pistää johonkin kohtaan liikunnan aikana, niin pitäiskö lopettaa vai löysätä vaan vähän? Mä oon yrittäny harrastaa vielä kaikkia samoja juttuja, kuin ennen raskauttakin...:rolleyes:
 
Mulla on vieläkin aika epätodellinen olo, vaikka pikkukaverin liikkeitä tuntuu nyt jo pitkin päivää :) ja mieskin tunsi eilen ekat liikkeet! Mites teidän miehet suhtautuu tulevaan isyyteen, onko kenelläkään vauvakuumeilevaa miestä?

Oon jättänyt juoksulenkit jo kesällä pois, mutta kävelen, pyöräilen ja uin kyllä. Lihaskuntoliikkeitä tulee myös tehtyä yleensä parina päivänä viikossa, voisin kyllä tehdä enempi. Vatsalihasliikkeet jätin pois terkkarin suosituksesta, mutta fysioterapeutti sanoi viime viikon perhevalmennuksessa, että voi ihan hyvin tehdä vielä tässä vaiheessa, ja vinoja vatsalihaksia loppuun asti..
 
Meillä oli tänään ultra ja sen mukaan 99% varmuudella meidän esikoisemme on tyttö :)

Eipä tässä muuta. Kaikki oli hyvin! :) Ja oon todella kiitollinen ja onnellinen.
 
Ompas tullut pidettyä pitkä tauko näistä keskusteluista. Itse odottelen seuraavaa ultraa 2 viikon päästä jo toisaalta innokkain, toisaalta pelon sekaisin tuntein. Toivottavasti kaikki on hyvin. :) Haluaisin kysyä, miten te muut olette tunteneet vauvan liikkeitä? Itsestäni tuntuu, että tunnen yhden tai pari pientä potkua ihan vain muutaman kerran päivässä...normaalia? :eek:
Zallieh kysyit isän suhtautumisesta. Juuri eilen, kun katseltiin "Erilaiset äidit" mieheni kanssa, hän kertoi, kuinka hän jo rakastaa meidän "mussukkaa" (sillä nimellä ollaan pientä salamatkustajaa kutsuttu. :) ). Kyllä hän on innoissaan ja odotamme kovasti maaliskuuta. Kovasti meitä harmittaa, että joudumme minun opiskelujen vuoksi viettämään aikaa niin paljon erillään. Koko marraskuun ajan joudun asumaan toisella paikkakunnalla harjoittelun vuoksi. :sad001
 
Liikkeitä tuntuu silloin tällöin, mutta ne on vielä niin kevyitä, että en ole hirveesti vielä tarkemmin seurannut. Perjantaina olin yhdessä konsertissa, jolloin ekan kerran huomasin liikehdintää myös seisaallaan! Tästä lähtien taidan vältellä meluisimpia paikkoja kyllä.

Mieheni juttelee ja soittelee musaa vielä suht pienelle mahalleni jo, mikä on tosi söpöä :Heartred

Lähdenpä tästä neuvolaan!
 
Muokattu viimeksi:
Täällä ei ole liikkeitä tuntunut vieläkään :confused1 mutta jos oikein tulkitsin niin eilen töissä tuli harjoitus supistuksia jonkin aikaa. Ultra on parin viikon päästä ja yritän pitää hermot kasassa siihen asti etten ala neuvolaan soittaa aikaa sydänmensykkeen kuunteluille.
Ainakin viikonloppuna muutaman kaljan jälkeen tuleva isukki kertoi asiasta kyselevälle kaverille kuinka ihanaa, jännää ja mahtavaa on saada oma lapsi ja että mitään parempaa ei oo :smiley-bounce012
 
Takaisin
Top