Esikoista odottavat

meoona88 tilanteesi on tosi ikävä. Kuten sanoit niin toki isällä on oikeus tavata lastaan, mutta väkisin seurustelu ihmisen kanssa jota ei edes rakasta on vaikeaa. Olet rohkea, että uskallat sanoa suoraan. Toki ajan myötä tutustuminen voi johtaa molemmin puoliseen välittämiseen ja rakastamiseen, mutta joskus se vie aikaa.


Täällä tää viikko on mennyt jo paremmissa merkeissä ja pahoinvointi tuntui olevan hetkellistä vaihteeksi. Täytyy koputtaa puuta. Toivottavasti ei tuu enää rajuna ees takas, koska perjantaina pitäis palata töihin. Närästystä on puolestaan jonkin verran, mutta se on siedettävällä tasolla nyt. Itseä on enempi alkanut mietityttää toi nukkuminen. Kun nukun paremmin oikealla kyljellä, mutta luin, että monet lääkärit suosittelevat nukkumaan vasemmalla kyljellä, koska oikealla puolella on tärkeitä elimiä ja lapsi saattaa niitä painaa. Täytyykin puhua asiasta seuraavas neuvolas, että mitä mieltä hän on, onko mun pakko yrittää nukkua vasemmalla kyljellä vaikka selkeästi nukun sillä huonommin koska sielä painaa jokin (ehkä vauva olelee enempi vasemmalla puolella). Nyt olen aloittanut päivät aina aamupuurolla ja se tuntuu pitävän minut paljon virkeämpänä ja energisempänä. Tänä huomasin myös, että vatsani vaikka se on toiminut vaihtelevasti ni suolistossa on kauheasti kovaa tavaraa joka ei meinaa tulla ulos millää. Kävin vessas ja koitin ponnistaa sen mitä sain ponnistettua ja sit tunsin, että sieltä on tulossa lisää, mutta on nii kovaa tavaraa etten jaksa itse ponnistaa (tietenkää mulla ei oo mitään mikrolaxeja vielä kotona), joten varovasti koitin emättimen kautta avittaa ja onnistuinkin saamaa jonkin verran ulostetta pois. Kauhukseni totesin, kun aloin laittaa sormea emättimeen, että suolessa oli tavaraa niin paljon, että suoli oli laajentunut emättimeen päin. Päätinkin, että huomenna lähen apteekkii hakee vähän jotain millä saisin suolen tyhjennettyä kerralla sekä vähän pehmittämään sitä. Koskaan ei oo tarvinu tälläsiin apuihin lähteä, mutta nyt on pakko.
 
Kiitos tsempeistä ja vastauksista. Nyt yksin nukutun yön jälkeen onkin helpompi hengittää, ja yritän unohtaa isä-asian hetkeksi ja antaa sen mennä omalla painollaan ajan kanssa. Mies kävi taas eilen luonani ja sai mut vaan ahdistumaan lisää ja haukuttua mielipiteitäni. Tulin siihen tulokseen että ollaan molemmat tällä hetkellä niin kärkkäästi eri mieltä ja omilla kannoillamme, että tutustumisyrittäminen on juuri nyt ihan turhaa. Ehkä myöhemmin, kun molemmat saa olla rauhassa hetken aikaa. Mielessäni olen jo toivonut että ilmeneekin että lapsen isä on joku muu ja lasketut ajat eivät pitäisi paikkaansa. Miettisin ehkä uudemman kerran miten kerron asiasta.

Muuten mennyt ihan hyvin väsymyksestä huolimatta. Pahoinvointi jatkuu, vaikken olekkaan oksennellut.

Sinsu: Mullakin vatsan kanssa ongelmia. Tiedätkö jonkun lääkkeen jota on turvallista käyttää raskauden aikana?

Ja yleisesti kyselisin, onko muilla mitään keinoja tähän väsymykseen? Jostain muistan kuulleeni että nestemäinen rauta voisi auttaa, mutta en ole varma..
 
meoona88 Ihan hyvä varmasti rauhoittaa tilanne ja miettiä sen jälkeen uudelleen tutustumista. Hankalahan se on yrittää edes tutustua jos molemmilla on niin eriävät mielipiteet. Tsemppiä sinulle!
Visiblin on sellaista mitä voi käyttää ainakin (on siis jotain kuitupitoista mitä voi sekoittaa puuroon, viiliin tai juomiin). Löytyy kahdella eri makeutusaineella ja ite kävin just sitä ostaa pienen paketin. Totesin, että ei ehkä ihan mun makuun kun oli niin sokerisen makuista. Paketissa lukeekin, että jos on sokerin kanssa ongelmia, niin on juteltava lääkärin kanssa. On hidas vaikutteinen, mutta toimii osalla. Lisäksi apteekissa apteekkari sanoi, että levolac:ia voi myös käyttää raskaana ollessa. Se on nestemäistä ja vaikuttaa hitaasti kuten visiblin. Itse en oo maistanu levolac:ia, mutta muutamat asiakkaani jotka käyttävät sitä niin sanovat, että maistuu myös sokeriselle. Nopeavaikutteisena voi käyttää microlax:ia joka on pienoisperäruiske eli jos ummetus on todella pahaa ja ulostemassa kovaa. Itse ostin myös varuiksi microlax:ia jos sattuukin käymään samoin kuin eilen kävi. Tärkeää olisi juoda paljon sekä ihan pelkästään esim. kauraleseen lisäminen ruokavalioon voi auttaa. Tietty jos ei halua lääkkeellisiin mennä niin esim. luumut on hyvä vaihtoehto (joko kuivattuja, luumukiisseliä tai -sosetta).
Mulla väsymykseen helpottaa ainoastaan se, että nukkuu riittävästi eli kunnon yöunet ja tarvittaessa myös päivällä. Mulla ainakin pahin väsymys helpotti alun jälkeen, mutta toki väsymystä on edelleen havaittavissa. Nyt oon vaa voinu nukkua oman rytmin mukaan kun oon tosiaan lomalla. Saa nähä miten käy kun työt alkaa, alkaako väsymys painaa enempi päälle. Nestemäinen rauta kyllä auttaa väsymykseen, mutta mielestäni lääkärit ei suosittele syömään rautaa lisänä ennen rv12. Kannattaa tarkistaa tää kyllä joko th:lta tai lääkäriltä.
 
Voimia kaikille, joiden odotus on päättynyt surullisesti!

Olen itsekin ollut hyvin varovaisen iloinen tästä raskaudesta, koska viime syksynä oli kaksi varhaista keskenmenoa. Täälläkään en ollut käynyt kirjoittelemassa tai lukemassa muiden kuulumisia. Tiistaisen ultran jälkeen sain kuitenkin kätilöltäkin luvan jo alkaa iloita :) Pikkuinen oli liikkuvainen ja hyvin kehittynyt. Tuntuu vaan niin mahdottoman epätodelliselta, kun ei oikein mitään näy eikä tunnu.

Tämä viikko on kulunut flunssaa lääkkeettömsti parannellessa, nyt alan olla taas elävien kirjoissa! :smiley-bounce012 Varasin jopa ajan hammastarkastukseen.
 
Kiitos vinkeistä Sinsu, varsinkin ettei nestemäistä rautaa pidä mennä noinvaan ottamaan. Ehkä tää väsymys pitää vaan kestää. Ja Zallieh ihanaa että voit jo iloita raskaudesta. Itse hihkuin läheisille jo aivan liian aikaisin ja pohtinut tässä monesti että josko olis pitänyt ollakkin hiljaa, mutta eihän sitä voinut. Nyt viikkoja 10 + jotain ja eilen kävin lääkärissä joka yhtäkkiä keksi että kokeillaan jos sieltä kuuluisi sydänääniä.. ja kuuluihan sieltä! Oli ihan käsittämätöntä saada ensimmäinen elonmerkki, että kyllä siellä joku on :Heartred Pieni sydän mun mahassa :) Ens tiistaina eka ultra mullakin ja nyt odotan sitä jo ihan innolla.
 
Ultrassa löytyi pieni nukkuva sikiöjoka oli nukkunut pois jo 9 vkon aikana :'( Näin tälläkin kertaa. Tsemppiä muille matkaa ja mä poistun täältä.
 
Toissa päivänä oli eka neuvola, vähän jäi harmittamaan kun ei yrittänyt kuunnella sydänääniä :/ Eka ultrakin on vasta syyskuun lopussa. Rv 10+0 tänään. Pelottaa hirveesti et möykyn sydän ei enää lyö, oli pari viikkoa sitte yövuorot ja oli maha todella kipee sillon..Ei oo kuitenkaan ollu mitään vuotoja ni kait tää pelko on turhaa. Ei viitsis yksityiselle mennä varhaisultraan ku yhen kerra jo kävin rv 7+4 ja maksoi ihan älyttömästi. Ei vaa malttais odottaa et näkee onko kaikki hyvin..

Oli neuvolasta jotain hyötyäkin, selvis et miun hemoglobiini on 112, se ehkä selittää huimauksen ja väsymyksen :D Määräs rautatabletit rv 12 lähtien..
 
Suuren suuret pahoitteluni Pömpylä :sad001 tuntuu tosi pahalta sun puolesta! Voimia.
 
Pömpylä mulla kävi samoin samoilla viikoilla edellisessä raskaudessa joten tiedän miten kamalaa sulla nyt on, voimia ihan hirmuisesti tuleviin päiviin!! :shaking
 
Hei,
Ilmoittauduinkin jo tuolla Maalismasut puolella uudeksi jäseneksi, mutta laitan vielä tännekin, kun esikoista odotamme. Eli viime torstaina ensimmäinen ultra, jossa kaikki hyvin. Nyt rv 12+5 ja la 11.3.2014. Nyt voi jo itse hengähtää hieman ja alkaa iloitsemaan uudesta tulokkaasta, mutta tietenkin olen myös pahoillani kaikkien teidän puolesta, joilla pikkunyytti ei ole jaksanut matkassa mukana.
 
Kiitos, meoona88! :) Oli tosiaan ihan pakko oman mielenterveyden takia kysyä keskenmenon todennäköisyydestä sen ultran jälkeen. Eniten mua ahdisti ajatus, että menis huomaamatta kesken, mutta kätilö sanoi, että tässä vaiheessa se on erittäin harvinaista.

Nannuska, muakin on huimannut tosi paljon viime päivinä. Kahden viikon päästä on seuraava neuvola, pitänee siellä mainita.

Oletteko muuten osallistumassa perhevalmennukseen? Meille tarjotaan tuota fysioterapeutin pitämää parituntista kertaa nyt alkuun.
 
Mullakin on ollut huimausta, minulla se johtuu taas alhasesta verenpaineesta. Hemoglobiini mulla oli tosi hyvä 142. Toivotaan, että pysyisi koko ajan hyvänä.

Ai teillä on jotain perhevalmennusta. Meillä ei täällä maalla tommosista hienouksista edes tiedetä, varmasti menisin jos olisi.
Synnytysvalmennuskin tapahtuu meillä ihan neuvolakäyntien yhteydessä. Mikä on aika tylsää, olisin halunnut johonkin ryhmään.
 
Jotain hyvää pääkaupunkiseudulla asumisessakin siis. Mullakin saattaa johtua tuo huimaus alhaisesta verenpaineesta kyllä. Ja en tiedä voisko viime viikkonen flunssa vielä vaikuttaa..
 
Joo mun käy niin kateeksi teitä jotka asutte pääkaupunkiseudulla.
Mä tahtoisin kovasti koittaa vesisynnytystä, mutta se ei todellakaan ole mahdollista täällä. Mä menen sitten aikanaan synnyttämään Hämeenlinnaan ja siellä on vaan yksi allas, mutta siellä ei saa synnyttää. Varsinainen tuppukylä.
 
Meillä on perhevalmennusajat vasta loppuvuodesta ja ens vuoden alussa. Ajateltiin kyllä mennä. Tai en ole varma pääseekö mies joka kerta mukaan, mutta eiköhän ainakin yritetä ja fysioterapeutin ryhmäänkin varasin jo ajan. Vaikka kavereilta saa varmaan paljon tietoa ja ohjeistusta, niin ajattelin, että käydään nyt kuuntelemassa kaikki tieto mitä on saatavissa...
Onko muilla ollut rytmihäiriötuntemuksia? Mulla on aina silloin tällöin, en kuitenkaan ole niistä säikähtänyt, koska ne ovat olleet hyvin lyhytkestoisia ja menee nopeasti ohi.
 
Ei kannatakkaan huolestua noista rytmihäiriöistä. Toki sitten on ihan hyvä huolestua jos niitä rupeaa tulemaan useammin ja ne kestävät pidempään. Itsellänikin on tuollaisia tuntemuksia, en tiedä onko syynä raskaus vai refluksitauti jota sairastan. Epäilen kyllä refluksia kun muutamana iltana on tullut sellainen tunne, että tukehdun. Onneksi sain viimeksi neuvolalääkäriltä hyvät närästylääkkeet joita voi huoletta syödä raskauden aikana.
 
Hei,

Viimein uskaltaudun ilmoittautumaan tänne, ensimmäinen ultra käyty ja kaikki tuntuu olevan hyvin. La 18.3, kovin väsynyt ollut ja huimausta myös on. Muuten olo ollut suhteellisen normaali.
 
Tervetuloa, Nöpönenä! :) Eka ultra oli kyllä tosi jännittävä ellei pelottava, toista odotan jo levollisemmin mielin. Mullakin väsymystä ja huimausta ja ajoittaista päänsärkyä, mutta muuten hyvä olo :)

Onko meistä esikoista odottavista omaa listaa?
 
Ei meistä kyllä oo listaa. Semmonen olis ihan kiva ja missä näkyis oma ikäkin. Mä en osaa uutta ketjua aloittaa. Mä kirjottelen vaan kännykällä, en osaa edes kännykän kautta hymiöitä lisätä.
 
Kai minäkin sitten jo uskallan tänne liittyä:)
Ensimmäistä (kovin odotettua!) vauvaa odotellaan, ja 12vkon maaginen raja ylittyi pari päivää sitten, ja ultrassa käytiin edellispäivänä. Kaikki hyvin, siellä hän aluksi nukkui hetken aikaa, mutta heräsi sitten liikuskelemaan:) Niskaturvotus oli vain 0,6mm, ja nyt on meneillään rv 12+3. Laskettu aika on virallisesti 20.3.2014, mutta periaatteessa tämän ultran mukaan siirtyi 2pvää aiemmaksi, eli 18.3. mutta sitä ei kuitenkaan kuulemma muuteta. Jännää ja ihanaa aikaa!
 
Takaisin
Top