Esikoista odottavat helmikuiset

Minä en taas jaksa kokeilla kestovaippailua vaikka idea onkin hieno. Mutta kuitenkin, en taida koittaa... oma äitinikin haukkui kestovaipat ihan maanrakoon. Toki siitä on yli 20 vuotta kun hän on sellaisia pikkuveljeeni kokeillut että ehkä ne vaipatkin on kehittyneet paremmiksi =)

Töissä painavien laatikoiden nostelu on kyllä minulta jäänyt vaikka mitään supistuksia tai muuta ei ole tullutkaan. Ärsyttävää silti että juuri minut laitetaan niihin työtehtäviin missä täytyy nostella eniten... täytyy vaan yrittää selviytyä =(

Rakenneultraan olisi aikaa vielä kaksi viikkoa... Ei oo kiva odotella kun teillä muilla se tuntuu olevan niin aikaisin. Mutta jes, tänään on rv 20 eli tasan puoliväli =) ja vauva potkii lujasti <3

ellumoj: Pistin sulle viestiä täällä vau:ssa, käy kurkkaamassa! :)

unihelmi: Mulla on sit taas nyt viimisen viikon, vähän reilu, aikana ollut ihan pirullisen kuuma koko ajan..! Sitten satuinkin lukeen täältä vau:n raskausviikoista, että se on normaalisa puolenvälin tienoilla, kun jotain kilpirauhasesta siinä sanottiin. :D Mutta kannattaa tosiaan neuvolassa vaikka kysyä siitä kylmyydestä, vois varmaan hyvinkin olla siitä raudan puutteesta.. :O

niinsqu-: Kerron toki kokemuksia, sikälimikäli saisin pian sen tukivyön lainaan! :) Ystäväni sitä ainakin mielettömästi kehui, että katsotaan...

cryptic: Tietävätkö he töissä raskaudestasi? Voisitko pyytää vähän erilaisempia työtehtäviä? Meillä onneksi heti kun kerroin, niin sain tehdä semmosia kevyempiä hommia.. :) Vaikka ei itseänikään sinänsä satu, eikä supista nostellessa, mutta jotenkin haluaa ottaa vaan varovaisemmin..

Mulla oli alussa kylmä usein, kerran jopa rannalla ollessa :) no oli siellä pieni tuulen vire...Mutta nyt olen jo unohtanut koko jutun koska olo on ollut normaali.Viikkoja nyt 22.

Mun lähes kaikki ystävät kestovaippailee ongelmitta ja stressittä joten aion itsekin ryhtyä!!En voi jäädä huonommaksi :) Siinä on se säästö,luontoystävällisyys,vauvan iho,(ystävä sanoi, että kestovaipat ovat parempia herkälle iholle) ja kuulemma lapsi saattaa oppia kuivaksi nopeammin käyttäessään kestoja.

Oletteko olleet miten tunneherkkiä?Mä tirautin mun ekat itkun eilen julkisella paikalla,en mahtanut mitään,olin niin väsynyt ja vaan niin raskaana :) Miestä huvitti koko homma.

Raskaana ollessa saa niin monia asioita anteeksi!Ja on kivaa kun on etuoikeutettu,esim Ikeassa pääsee kassajonon ohi kun valitsee kassan jossa olemme etuoikeutettuja!!

ensimmäinen ...: Mä olen ollut koko raskausajan todella tunneherkkä! Alkuraskaudessa enemmänkin, mutta vieläkin itku tulee ihan tyhjästä ja kiukkukin melkein yhtä nopeasti. :D Mies puheli yksi ilta, että ensi kesänä minun pitää ottaa vauvasta paljon valokuvia ja nettikameran kautta höpistä isille, kun hän on paljon työreissuilla. Ja kuinka hän yrittää vähentää töitänsä, jotta voisi olla perheensä kanssa, niin itkin niin, ettei siitä tullut vaan loppua! Hädissään miekkonen kysyi, että sanoiko hän jotain väärin, vaikka puheli kyllä ihanasti... :)

On kyllä kiva, kun ei tarvitse töissäkään enää välttämättä paahtaa täysillä ja kotona saa paljon hemmottelua masun johdosta! :) Tähän voisi jopa tottua... ;)

Kyllä kaikki tietä mun työpaikalla että olen raskaana ja jos joku ei tietäisi niin näkisi sen kyllä =) ja kyllä minua siellä pojat auttaa mutta ei ole kiva joka 5:s minuutti pyytää apua kun se on aina muiden työtehtävistä pois. Onneksi siirrytään uuteen työpaikkaan kuukauden päästä, siihen asti koitan sinnitellä. Ja jos siellä uudella työmaalla homma jatkuu entiseen tapaan niin sitten nostan kyllä aika metelin että en nostele enkä tee!. =D

Niin ja tosta viluttamisesta, minuakin vilutti kovasti tossa ekan kolmannenksen aikana. Nyt on pikemminkin lämmin koko ajan kun on tuo integroitu lämpöpatteri =) yöt on varsinkin kamalia kun hikoilen kuin pieni sika. No, tämä menee varmaan sitä hikisemmäksi mitä pidemmälle raskaus etenee. =D

Me löydettiin nettikirppikseltä lipasto edullisesti ja laadukaskin vielä!!Ikeassta ostettiin samalla reissulla harmaanruskeasänky,patja ja pinnansuojus!!

Miten muuten aioitteko ostaa kantorepun?Onkohan se miten käytännöllinen/hyödyllinen?Nettikirppiksellä niitä näyttää olevan paljon käyttämättömiä.Useita babybjörn merkkisiä.Oletteko kuulleet ko. merkistä mitä?

Suosittelen Ergo tai Manduca kantoreppua. Manduca menee vastasyntyneestä alkaen ja Ergokin menee erikseen ostettavalla lisäosalla. Molemmat menee periaatteessa niin kauan kun lasta jaksaa kantaa. Voi kantaa edessä, lonkalla ja selässä. Lapselle ja aikuiselle hyvä päällä. Ikinä en ottais sellasta missä vauvan jalat roikkuu tossa edessä, en ikinä. Ei mitenkään hyvä asento ja jalat tielä kun heiluvat tossa. Ergossa, Manducassa ja muissa sen mallisissa on vauva tukevasti kantajaa vasten. Turvallinen ja ergonominen asento. Moneen otteeseen on pelastanu tilanteen kun on tarvinnut pitää vauvaa sylissä ja kädet vapaana.

Onpas täällä alkanut kuhina tavaroiden kanssa! Meinasi tulla paniikki tuossa lukiessa, kun tajusin, ettei meillä ole vielä mitään. Täytyy alkaa taas mietiskellä hankintoja, vaikkakin saadaan ilmeisesti paljon tavaroita miehen serkuilta heti, kun heiltä vapautuu. Inspiroiduinkin nyt miettimään :)

Itse ajattelin ostaa Manducon kantorepun, vaikuttaa parhaalta ergonomisesti. Marina87: onko sinulla ollut lisäksi kantoliina? Reppu on varmaan helpompi käyttää ja miehellekin kivempi, jos liina tuntuu monimutkaiselle ja "naiselliselta". Ajattelin vain pitäisikö esim. synnärillä jo kokeilla repun/kantoliinan käyttöä ja onko se liina kuitenkin niin pienelle parempi?? '

Meille tulee hoitopöytä kylppäriin, koska muualla on sen verran vähän tilaa. Täytyy vaan miettiä mihin laittaa vaatteet, vaipat ja muut järkevästi, kun ne taas ei todellakaan kaikki kylppäriin mahdu. Olen katsellut tuollasta ikean sponling hoitopöytää. Sellainen varmaan hankitaan. Onkohan mitään järkeä tehdä niin, että laittaa vain vaippa- ja pesukamat kylppäriin ja sitten siirtyy esim. meidän sängylle pukemaan, kun siinä vieressä olis kaappitilaa??

Kestovaippoja ajattelin ainakin kokeilla. Säästää luontoa ja rahaa ja ilmeisesti herkälle iholle helpommin sopiva. Jos menee liian hankalaksi tai tuntuu raskaalta, siirrytään sitten ihan hyvillä mielin kertakäyttöisiin. Äitini on innostunut tekemään noita kestovaippahousuja ja muita. Itse en ihan tarkalleen edes vielä tiedä, miten koko homma toimii :)  

Meillä ei ole autoa käytössä kuin kesällä, kun asutaan Helsingissä ja julkiset niin halpoja ja helppoja. "Autokin" on rättisitikka eli varmaan käytetään kesällä vaihtelevasti sitä ja vanhempien autoja mökkireissuihin.Turvaistuinta ei siis kaiketi tarvita, ainakaan ennen kesää. Mietin vaan, että onkohan takseja, joissa on turvaistuin, ettei tarttis julkisilla tulla sitten sairaalasta kotiin? 

Meillä on tiistaina rakenneultra ja tänään tasan puoliväli! Hirveen jännää :) Masukki jo potkii pari kertaa päivässä niin että tuntuu ulospäin. On vaan niin harvaksellaan vielä, ettei muut ole päässeet tuntemaan. Muuten myllertää kovastikin <3

Oletteko jo ajatelleet synnytystä? Mä havahduin tällä viikolla asiaan ja lainasin kirjastosta kasan kirjoja, joista sainkin kovasti luottamusta ja mielenrauhaa. On kiva tietää, mitä oikeasti tapahtuu ja saattaa tapahtua, eikä olla vain mielikuvien ja lukion biologian kurssin varassa. Näköjään siis tällä viikolla alkoi psyykkinen prosessi siihen valmistautumiseen.

Täällä kans esikoistaan odottava (rv 18+5) ja meillä oli "yritystä" takana 5kk ennenku tärppäs...olin jo unohtanu koko raskaushaaveen kun sitten aloin ihmetteleen että missäs menkat viipyy ja mulla kun oli ollu muutenkin epäsäännöllisen säännölliset mutta nyt viime 2vuoden aikana tullu tasan tarkkaan kun kierto on ollu 28päivää...ja sit uskaltauduin testaan niin plussahan sieltä pärähti...

Se oli alkuun aikamoinen jymy-yllätys mutta kyllä tässä on alkanu jo nauttia raskaudesta ja toi vauvamasu näkyy jo todella selkeesti vaikka 4kg on tullu tässä lisää raskauden aikana...On ihanaa että täällä on muitakin esikoistaan odottavia...

Mä oon jo kaikki ostanu vauvalle ja itelle vaatteita...talvivaatteet on vähä niinku niin ja näin edelleen ku en sit mahdu omiin vaatteisiin enää loppuvaiheessa ja no yksin tässä odotellaan, kyllä isä on ns kuvioissa mukana mutta ei asuta yhessä ja tässä on vähän muutenkin ollu vaikeeta hoidella suhdetta kun ei juurikaan nähdä koska hän ajaa rekkaa Suomen ja Ruotsin välillä. On ollu raskasta aikaa alkuraskaus mutta kaverien ja tulevan mummun avulla kaikista mielenoikuista on selvitty ja niin selvitään loppuun saakkakin. Vauvan kanssa osaan olla kun olen hoidellut pieniäkin ja ihan vastasyntyneitäkin vauvoja ja kyllä se uusi ihmeellinen elämä opettaa sitten ku on sen aika! 

Nauttikaa tekin myös odotuksesta täysin rinnoin :) Ja hyvää odotusta kaikille tänne!!!

Synnytystä en ole vielä niin kamalasti ajatellut.Vähän lusekellut mutta eiköhän se selviä kun mennään synnytysvalmennukseen ja sitten lähempänä ajattelee sitä enemmän,osittain siksi, että se toki jännittää ja on ihanaa nyt vaan nauttia raskaana olosta kun on niin hyvä olo.Satuin tuossa vaan kuitenkin eksymään netissä sivuille joita ei olisi ehkä pitänyt lukea tai no hyvähän se on tietää miten ne paikat voivat pahimmillaan revetä.Iiik!

Joko olette alkaneet jutella tai laulella vauvalle?Mä en osaa oikein ainakaan vielä puhella,silittelen kyllä kumpua ahkeraan :) Ja potkuja tuntuu ja mieskin on jo ne tuntenut :)

Miä en ole synnytystä pahemmin pohtinut. Eiköhän se mene sitten omalla painollaan :) Hyvähän se on kyllä siihen perehtyä etukäteen niin tietää vähän mitä odottaa.

Miä olen jutellut Pähkinälle jo monta viikkoa, aina kun olen itekseni kotona ja joka ilta toivotetaan molemmat hyvää yötä :) Olleen ehkä hiukan höpertyneitä :D 

Eilen oli meillä rakenneultra ja kaikki oli oikein hyvin. Meillä oli aivan ihana kätilö, joka kertoi hyvin mitä tekee ja oli erittäin ammattitaitoinen. Ei näkynyt mitään erikoisuuksia ja painoarvio oli 368g. Meidän piti kysyä sukupuoli, mutta mies jänistikin kätilön kysyessä asiasta. Otettiin tieto ylös lapulle ja kätilö sanoi, että on asiasta niin varma kuin voi olla. Väiteltiina asiasta kotimatka ja pohdin sitä koko työvuoron. Illalla sitten poltettiin paperi! Eli pysyykin yllätyksenä loppuun asti. Olen kyllä tosi tyytyväinen tähän päätökseen :)

Tänään käyty rakenneultrassa ja kaikki hyvin :) Painoarvio oli n.400g. Ihanaa nähdä koko kroppa miten se on kasvanut, liikuskeli aika tiuhaan tahtiin ja potkujakin tuntui vähän väliä navan alapuolella. Istukka on kohdun takaseinässä. Vauvan liikkeitä olen tuntenut tässä reilun parin viikon aikana, siitä ei ole epäilystäkään :D Välillä näkyy vatsan päältä miten hän siellä liikkuu :) Sukupuolta emme kysyneet eikä olis varmaan näkynytkään kun oli niin hienosti jalat ristissä ja hyvä niin koska emme halua tietää etukäteen. 

Kyllä me myös juttelemme välillä pikkuiselle ja mies pussaa ja silittää mahaa aina tilaisuuden tullen :) Minäkin melkein koko ajan silittelen masua ja melkein aina tulee vastaus sisältäpäin että täällä ollaan :D 

Synnytystä en ole pahemmin miettinyt, olen kyllä lukenut erilaisia kokemuksia ja kivunlievityksestä mutta ei sen kummempia pohdintoja ole vielä. Eiköhän sekin pikkuhiljaa ala pyöriä päässä :) 

Kohtapuoliin vois niitä isompia hankintojakin alkaa tehdä, täytyy vaan alkaa laatia pientä listaa siitä mitä tavaroita pitäis hankkia :)

Töissä ollessa posket punoittaa kun touhuilee päivät pitkät ja on aika lämmin mutta kotosalla kun ottaa iisimmin niin on melko lailla normaali olotila :) Ja muutenkin on vointi hyvä, väsymystä välillä muta pahoinvointia ei ole enää lainkaan. 

Onko kellään muulla tullut raskauden myötä iho-ongelmia? Mulla, joka siis en koskaan ole mistään allergiasta tai ihottumasta kärsinyt, alkoi viikon 15 paikkeilla ensin kutiamaan toinen kainalo ja siihen ilmestyi iso ihottumaläikkä. Sain sen paranemaan melko hyvin tehokkaalla rasvauksella, mutta pian alkoi kutinaa ilmenemään myös toisessa kainalossa, vatsalla, alaselässä, kyynärpäissä ja -taipeissa ja pahimpana kaikista reisien yläosassa. Näille alueille on ilmestynyt myös kunnon ihottumaa.

Soittelin asiasta neuvolaan ja pääsinkin tänään lääkärin vastaanotolle. Mitään kovin varmaa lääkäri ei asiasta osannut sanoa. Määräsi verikokeita, keliakiatestin muun muassa, ja vahvaa kortisonia pahimpiin paikkoihin käytettäväksi. Totesi kuitenkin lähtiessäni, että voi vaiva jäädä kokonaan selvittämättä, mutta että oireet mitä luultavimmin häviävät raskauden loputtua. Hyvä tietysti sekin, melko kiusallisesta vaivasta kun on kyse.

Synnytyksestä oli täällä puhetta. Mä jotenkin suorastaan odotan sitä. En osaa yhtään pelätä tai jännittää, vaan mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää:) Tositilanteessa voin toki olla ihan toista mieltä!

Mäkin olisin ihan valmis menemään synnyttämään vaikka muistanki miltä se tuntus =D

Synnytystä olen minäkin alkanut miettiä vähän enemmän vaikka vielä tuntuu että sinne on vielä pitkä matka. Mutta innolla odotan minäkin :) En malta odottaa saada nähdä meidän kullanmurumme ensimmäistä kertaa <3 

Hei!

Uusi äitiyspakkaus on jaossa!!! :)

Vietettiin ihanat 3 päivää miehen kanssa kahdestaan lomaillen.Teki kyllä hyvää olla vaan kahdestaan ja ajatella muutakin kuin vauva juttuja :)  

Nähtiin miehen serkun vauva joka syntyi 1 kk etuajassa,2400 kiloinen ja hukkui sille ostettuihin vaatteisiin.Serkun vaimolla oli synnytyksen jälkeen vielä eiliseen ainakin kestopäänsärky :(

Nyt taas kotona ja iloisen odotuksen parissa.Ajattelin tänään aloittaa tekemään mobilea sängyn yläpuolelle.

Olo on vieläkin energinen tosin selkäkipu on alkanut vaivaamaan joskus myös liian pitkään tietokonetuolilla istuessa,jo pitemmän aikaahan se on vihoitellut aamuöisin ja muina aikoina kadonnut.

Noniin, eilen käytiin ultrassa ja neuvolassa. Ultrassa näkyi pieni poikanen, kaikki hyvin ja osat oikeilla paikoilla =) mitään ''vikaa'' ei näkynyt. Kovasti hän liikkuu ja potkii ja muljaa, välillä ihmettelen ettei hän nuku lainkaan kun ihan tasaista liikehdintää ympäri vuorokauden =) mut oli kyllä ihana nähdä pikkunen <3 ja ihana tietää kumpi sieltä on tulossa, ainakin todennäköisesti. Oli kyllä niin selvät merkit ettei paljo epäiltävää jäänyt =)
Neuvolasta saatiin Kela paperit mut en uskalla vielä hakea äitiyspakkausta kun ainakin täällä päin kaveri joka sai sen n.kolme viikkoa sitten sai vanhan pakkauksen... Täytyy odotella loppuvuoteen =)

Takaisin