Esikoista odottavat helmikuiset

selkäkivut ovat löytäneet tiensä myös tänne. työpäivien jälkeen varsinkin ja issias pidempään istumisen jälkeen :( mä olen jo alkanut pesemään valmiiksi pikkuvaatteita, eipähän sitten jää ainakaan miehen hommaksi jos vauva jostain syystä päättäisi syntyä aiemmin kun tarkoitus :)

Tää on jotenki niin jännää, muut on ottanu varmaa tähän mennessä jo muutaman kilon lisää painoa mutta mulla niitä on tippunu 6kg :( Huomen on rv24 ja ostin just kokoa pienemmät housut...
Mielestäni en oo mitenkään radikaalisti muuttanu ruokailutottumuksiani, syön ehkä vähä vähemmän mut useammin! Ei osannu neuvolatätikään oikeen neuvoa asiassa..

Nyt on tullut uusia ihania "oireita" eli selkäkipuja tännekkin, mulla on rintarangan skolioosi ja tää kasvava vatsa vaan pahentaa mun selkäkipuja. Ennen niitä on ollu kerran viikossa ja jopa kerran/kaks kuukaudessa kun taas nyt joka päivä.
Ostin semmosen tukivyön selälle ja yritän jumppailla parhaani mukaan mutta jos sekään ei auta niin saan kuulemma semmosen painonnostajien tukivyön :DD

voi oliskin paino pysynyt edes samassa missä ennen raskautta. tullut noin 6 kg lisää. ei kiva..

Mulle oli tullut viime kerralla,vajaa kuukausi sitten, 2 kiloa lisää.Huomenna taas punnitukseen mut luulen että ei se ole taaskaan noussut kun kilon lisää :) Huomenna nähdään!Mihellä on kanssa noussut muutaman kilon :) Hän kun lopetti tupakan polton.

Mulla paino on -2kg lähtöpainoon. Vähän kyl sitä ylimäärästä oli niin ei haittaa. Kohta varmaa painokin nousee urakalla, syön ku pieni hevonen :D koko ajan nälkä... Selkäkivut mulla ollu ongelmana jo koko raskauden ajan. Ikinä ennen raskautta selkä ei oireillu mut nyt liikaaki :/ tänää hain terveyskeskuksesta lainaan tukivyön. Toivottavasti auttais sitte se vyö :) pystyis kävelee koiran kaa vähä pidempää + tekemään töitä. 3kk laina-ajan sain sille vyölle eli menee tammikuun loppuun mikä on tosi hyvä!

Itselläki on aína välillä selkäkipua, vähän issias tyylistä tai sellaista hermoperäistä. Ollaan kävelylenkkejä tehty paljo ja yhtäkkiä huomasin, että olen alkanut kävellä väärin. Nyt on vähentynyt selkävaivat huomattavasti kun on kävellyt normaalisti. :) Kaikkea sitä alkaa vaistomaisesti tehdä.. Mulla on navan alueella ollut hetkellistä kipua, särkyä. Varmaan jotain kasvukipuja, toivottavasti. Stressi on kans pahasta, ei tarvitse kun yhden päivän olla ahdistunut töistä tai jostain muusta niin vauva on todella levoton, eikä muuten yöllä nukuta.. Sitten yleensä seuraavana yönä ollaan niin väsyksissä, että 11 tuntia menee heittämällä.:D
Ootteko vauvalle vakuutusta miettineet? Ootteko hammaslääkärissä käyneet? Meillä on vielä kaikki puoli tiessään..

Minullakin välillä issias vaivaa, enemmän iltaisin kun yritän rentoutua sohvalla tai sängyllä. Tekee kyllä ilkeetä kun ei tiedä miten päin olisi ja kun yrittää käntää kylkeä niin tuntuu aikalailla mutta melko nopeasti menee ohi kun hieroo siitä kohtaa missä tuntuu pahiten. Kävelylenkit sujuu toistaiseksi hyvin, tosin ei yhtä kovaa tahtia kuin ennen mutta kuitenkin :) 

Ja minullakin joskus navan alueella hetkellistä kipua ja oonkin miettinyt että jos se napa sieltä putkahtaa ulospäin kohtapuoliin, jospa se kipu johtuu siitä :) Ja kyllä niitä kasvukipuja tietenkin tuntuu välillä mutta en usko että niistä kannattaa huolestua sen enempää :) Kroppa tekee tehtävänsä vauvan kasvaessa. Vatsan iho kutiaa kun se venyy ja mulle on riittänyt kun olen rasvannut tavallisella kosteusvoiteella.

Potkuja tuntuu joka puolelta monta kertaa päivässä, monena iltana olen seurannut miten papunen möyrii mahassa niin että koko maha tärisee :D Näyttää aika jännältä ja sit kun silittelen mahaa niin rauhoittuu vähäksi aikaa ja sitte alkaa möyriminen taas <3 Mieskin on ihan innoissaan kun saa tuntea liikkeitä <3 

Hammaslääkärissä en ole vielä käynyt ja vauvalle vakuutusta mietitään parhaillaan hankitaanko vai ei. 

Tiedättehän, että vakuutus pitää ottaa viimeistään kolme kuukautta ennen laskettua aikaa. Jos siis haluaa ottaa sen ennen lapsen syntymää.

Paino oli noussut nyt yhteensä noin nelisen kiloa.Missään muualla se ei näy kuin mahassa joka on jo aika komea.Mulle ennustetaan poikaa mahan muodon perusteella.Sukupuoltahan me ei haluta tietää.Saa nähdä pitääkö vanhankansan viisaudet paikkansa :) Ja eikös sellaistakin sanota,että jos on tyttö tulossa äitiä himottaa makea ja pojan kanssa suolainen?Mulla on nyt ollut viimesen kuukauden aikana suklaa himo muita ruokahimoja ei sitten ole ollutkaan.Jännää kumpi tulee!Saatiin vaatteita joista valkkasin vauvalle neutraaleja värejä mutta mukana on myös vaaleanpunaista ja -sinistä.Käy ne minusta molemmille.Muutaman mekon otin jemmaan kun ne oli niin suloisia, jos sitten saadaankin tyttö.Tai jos toka lapsi oisi tyttö :)

Maha on alkanut hidastuttamaan liikkeitä.Nyt sitä ei vaan niin laitetakaan äkkiä sukkia j akenkiä jalkaan vaan ajan kanssa.Varsinkin kengännauhat pitää solmia istuiltaan.Alapään siistiminenkään ei enää oikein onnistu kun näkyvyys on huono  :)

Näissä mietteissä toivottelen kaikille hyvää viikonloppua!! :)

Tuo on kyllä jo hankalaa tuo kenkien jalkaan laitto.. :D Varsinkin, jos on vähän napakammat kengät!

Siis vauva-vakuutus pitäisi ottaa 3 kuukautta ennen laskettua aikaa, mikäli sen haluaa heti synnyttyä voimaan (tähän tulee myös varausmaksu maksettavaksi ennen syntymää), joten korvaisi synnynnäisiä sairauksia jne. Erittäin kannattava, suosittelen. Jos kuitenkin vauva-vakuutuksen ottaa myöhemmin, sen saa voimaan vasta vauvan ollessa kahden kuukauden ikäinen, joten korvaa vain sen jälkeen syntyneet sairaudet. Ikinä kun ei voi oikeesti tietää mahdollisista synnynnäisistä sydänvioista, allergioista yms, niin on kyllä järkevää ottaa tuo vakuutus heti. Meillä on siinä myös halpa omavastuu-osuus, 50e. Tämä maksetaan aina per yksi sairaus.

Hammaslääkärissä en ole käynyt, olin juuri käynyt ennen raskautta. :)

Mekin ollaan ensi viikolla menossa ottamaan vauvalle vakuutusta. Todennäköisesti valitaan Tapiola, koska se vaikutti parhaalta.
Me todennäköisesti otetaankin äitiysavustus rahana, koska saatiin parilta tutulta yhteensä kahdeksan ikean kassillista 50-74 senttisiä vaatteita :) Siinä oli myös haalareita, hanskoja, pipoja ja töppösiä, joten äitiyspakkaus alkaa tuntua turhalta. Lisäksi saatiin myös lakanoita, hoitoalusta, leluja ja turvaistuin ja ollaan saatu uusiakin vaatteita ja tavaroita lahjana. Onneksi on tuttuja, joilla on jo lapsia! :)

Miullakin on kenkien jalkaan laitto hankaloitunut huomattavasti! Semmoista puhinaa nykyisin :D 
Miä vein viime torstaina paperit Kelaan ja nyt odottelen malttamattomana äippäpakkausta :) Miulla ei oo oikeestaan kellään kavereilla vielä lapsia niin ei olla saatu mitään vaatteita vanhoina. Vähän luotan siihen, että jouluna tulisi sukulaisilta niitä lahjaksi :) Mutta jos jotain uupuu joulun ja babyshowereiden jälkeen niin ennättää vielä tammikuussa ostaa.

Kertoisko joku viisaampi, että mikä se sokerirasitus on?
Mulla on ollu niin hyvät kaikki arvot etten mee siihen, mutta kiinnostas tietää mitä siellä tapahtuu? :)

ollaan ensin syömättä 12h sit otetaan verikoe. juodaan sokerilitkua ja otetaan toinen verikoe ja sit ootetaan tunti ja taas verikoe. katotaan ettei oo raskausajan diabetesta. :)

Parin viikon päästä saan äippäpakkauksen :) Isyyspakkauskin alkaa pikkuhiljaa olee valmis, joten tuleva isä saa kivan isänpäivälahjan <3 

Viikon päästä neuvola, kyllä tää aika kuluu ihan mieletöntä vauhtia! Milloinkas siellä aletaan käydä useammin? Olen kyllä kuullut mutta en muista minkä viikon jälkeen tulee useampia käyntejä. Taitaa olla joku raskaus-dementia tai jotain kun muisti on pikkusen huono nykyään :D

mixuliini mulla on tää neuvolaväli vaan kolme viikkoa, kun aiemmin on ollu vähintään kuukaus :) eli eiköhän ne tästä hiljalleen ala tihentyä. kai seki on vähä paikkakuntakohtastakin.

pallero, kiitos selvennyksestä :)

mä otin tänään sen vakuutuksen lapselle. vaikutti kaikin puolin hyvältä. 100 euroa omavastuu vuodessa ja korvaa sairaudet ja tapaturmat.

mixuliini mitäs laitoit isyyspakkaukseen?. olen tässä itsekin väsäillyt sellaista, pahasti on kesken vielä mut uskoisin et saan valmiiksi ennen isäinpäivää jolloin meinaan sen antaa =)

Mulla on kanssa kaikkien vakuutusten kilpailuttaminen meneillään parhaillaan kahden yhtiön välillä että ehkäpä otan samalla lapsivakuutuksen, siitä en kyllä oo ihan varma vielä et otanko ton ennen syntymää vai sen mikä otetaan vauvan ollessa 2kk ikäinen... Tässä on tasan viikko aikaa miettiä, sen jälkeen on myöhäistä ottaa tota mikä on syntymästä asti voimassa. Kamala kun aika menee nopsaa, viikon päästä on kuus kuukautta takana ja enää kolme edessä, apua!. =)

Miunkin oli tarkotus kasata isyyspakkaus, mutta lähtikin työt yllättäen alta niin ajattelin olla hitusen järkevä ja säästää ne rahat :) Kyllä miulla on yksi kirja ostettu tulevalle isille!

Aika on menny hirmusta vauhtia, mutta alkaa jo malttamattomuus kasvaa! Haluaisin pikkuisen jo syliin. Ootteko te nähny unia vauvasta? Miä oon nähny aika paljonkin ja ne on ihania! :)

cryptic mäki oon tehny isyyspakkausta :) laitoin siitä viestiketjun tonne "Raskaana"-osioonkin. Mun isyyspaketissa on jo:
-kaksi bodya (teksteillä 50%Äiti 50%Isi ja Isin kulta)
-tutti (Dad+Mum=Me)
-tuttipullo (HIFK-kuosi)
-paita isälle (supermies-merkillä, S:n kohalla ISI)
-boxerit isälle (Superdad)
-kirja isästä (kirjotettu lapsen näkökulmasta, vähän sellanen humoristinen)
-ruokalappu (isin kulta)
-pari energiapatukkaa ja energiajuoma
-siittiön muotonen viinashottipullo :D

Olikohan vielä jotain muuta..

Mä näin unia aiemmin useastikin.Se oli sitä aikaa kun olin niiin kamalan täpinöissäni odotuksesta ja hössötin vauvajuttujen kanssa ja sain miehen jo pelkäämään että en viiteen kuukauteen puhukaan muusta :) Mutta nyt kun on 3 kk jäljellä ja olen saanut hössöttää tarpeeksi ja tehdä vauvalle hankintoja,pessyt vaatteita jne, olen rauhoittunut onneksi ja nautin vain olosta ja raskaudesta ja pystyn viimein ottamaan rennosti.Unetkin ovat nyt hävineet.Varmaan lähempänä synnytystä sitten palaavat.

Takaisin