Ensimmäisen lapsen odottajat

Mun käsityksen mukaan huonoista uutisista soittavat, vaikka kirjeestä olisi puhuttu. Varsinkin jos ultra on ollut myöhään, alkaa mm istukkabiopsialla olemaan kiire, jos sen haluaa. Meille tuli soitto heti seuraavana päivänä ja siitä
seuraavana istuttiinkin jo ekaa kertaa sikiöntutkimusyksikössä. Tietty jos on salainen numero ja ei ole sitä antanut.
 
Näin on, tuo olikin silloin kun kaikki on ok.
Eikö huonoista pyydetä ihan suoraan juttusille ja kerrota face2face huonot uutiset tai niin oon ymmärtänyt.
 
Meille kerrottiin puhelimessa korkea riskiluku ja sanottiin, että tarvitsisi tulla käymään ja hyvä, jos päästäisiin jo heti seuraavana päivänä. Paikan päällä sitten avattiin tuloksia yksityiskohtaisemmin ja mitä epäilevät, ultrattiin ja tehtiin jatkotutkimussuunnitelma.
 
Ootko sopinut jo jonkun kanssa keneltä sen ostat Pezi? Nykysin sitä ei meinaan saa jos asuu pysyvästi ulkomailla. Olikohan niin et tarttee käydä suomessa lääkärin tarkastuksessa jotta sitä voi hakea ja pitää olla suomalainen osoite johoin se toimitetaan.
 
Muokattu viimeksi:
Ei sen saaminen, Odecca, kytkeydy siihen, asuuko ulkomailla vai ei. Jos kuuluu Suomen sosiaaliturvaan, saa äitiyspakkauksen. Jos ei, pitää ostaa joltakin yksityisesti. Lääkärintodistus pitää toimittaa, mutta en ole törmännyt tietoon, että oman lääkärin todistus ei kelpaisi. Ulkomaille pakkausta ei kuitenkaan lähetetä. Mä jännään vielä, miten mulle käy. Saan päätöksen lähiaikoina, mutta todennäköisesti asiaa pitää käsitellä uudestaan vielä kesällä...

Kuulutko, Pezi, vielä Suomen systeemiin?
 
Yleensä ei tietenkään kuuluta Suomen sosiaaliturvaan, jos asutaan pysyvästi ulkomailla, mutta joskus pysyvyyden määrittely on vähän monimutkaista. :)
 
Okei kun mun kuopuksen mammaryhmässä on yksi ulkomailla asuva suomalainen äiti ja hän ei saanut pakkausta, kun ei ollut käynyt suomessa lääkärin tarkastuksessa johkin tiettyyn viikkoon mennessä.
 
Onpa outoa, jos oli kuitenkin toimittanut ulkomaisen lääkärintodistuksen, jossa kerrotaan Kelan kaipaamat asiat. Mä olisin kyllä alkanut riidellä asiasta. Kelan ohjeet eivät sano mitään siitä, että raskaus pitäisi todeta Suomessa.
 
Juu kuulun itse Suomen sosiaaliturvaan, ja hankkisin pakkauksen netistä, jos en kuuluisi :) Muuten missä vaiheessa ne käytännössä sen paketin lähettää (pyydän varmaan lähettämään vanhemmilleni)? Sitähän saa hakea vasta jollain tietyllä raskausviikolla, mutta kuinka nopeasti se sitten hoituu?
 
Mä laskin, että voisin hakea sitä jossain vaiheessa toukokuussa. Lääkärintodistuksesta pitää selvitä, että raskaus on kestänyt 154 päivää, ja tuo tulee mulla täyteen toukokuun alkupuolella. Käsittely on kai yleensä aika nopeaa ja toimitukseen pitäisi mennä pari viikkoa, mutta en tiedä, hidastaako ulkomainen lääkärintodistus tuota hakemuksen käsittelyprosessia. Meillä on tällä hetkellä suunnitelmissa, että käytäis Suomessa kesäkuussa, ja toivon tosi paljon, että saisin samalla pakkauksen mukaan.
 
Mä oon molemmissa aiemmissa raskauksissa ottanut pakkauksen ja mulla pakkaus on ollut noudettavissa kuukauden päästä siitä kun olen jättänyt hakemuksen, molemmilla kerroilla. Käsittelyyn mennyt se pariviikkoa ja päätöksestä pari viikkoa et paketti on saapunut postiin.
 
Tuo olis hyvä aikataulu mulle! Ja jos Kelalla olis jotain nillitettävää ulkomaisesta lääkärintodistuksesta, ehtisin vielä Suomessa lääkäriin ennen kuin hakuaika heinäkuussa umpeutuu.
 
Noihin verikokeisiin liittyen multa otettiin yksi iso putkilo ja olisko ollu ehkä 4 pienempää? Mutta mitään virtsan keräysjuttuja ei ole ollut, eikä ollut mitään puhettakaan niistä... Miksihän ei? Sikiöseulonta oli osana tätä verikoetta. Ultraan olis enää puolitoista viikkoa ja en malttais millään odottaa :)
 
Mä ainakin sain neuvolasta mukaan sen kusipurkin ja putket ja ne viedään samal kun antaa veret.
 
Koska mä en saanut niin näissä on varmaan sitten maantieteellisiä eroja... Pirkanmaalla siis näin :)
 
Juu ei täällä Päijät-Hämeessäkään oteta virtsanäytettä sikiöseulonnan yhteydessä.
 
Multa kysyttiin haluanko purkit vai vasta labrassa tehdä ja sanoin että labrassa, sen verran tuttu paikka kuitenkin ja mieluummin siellä sitten jotenkin oman ajatuksen mukaan :D näin TYKS alueella
 
Takaisin
Top