Ensimmäisen lapsen odottajat

Kävin tokalla neuvolakäynnillä ja siellä ne kuuntelivat vauvan sydänäänet ainakin. Ja kuulemma kun tulee lääkärintarkastus niin tehdään myös ultra. Mut veikkaan et sit kun se lapsi syntyy niin sit se huolehtiminen vasta alkaakin. :)
 
Tapaan huomenna myös lääkärin, mutta vain pikaisesti. Meillä tarkistetaan varmuuden vuoksi emättimen ph kerran kuukaudessa ja sen tekee lääkäri, mutta en usko, että mihinkään ultrauksiin on aikaa, koska ei ole varsinaisesti tarvettakaan. Ultra ei kyllä maksais paljoa, jos pyytäisin, mutta yritän kuitenkin olla järkevä.
 
Ihan sama täällä! Kun maha ei vielä ole kasvanut sen kummemmin (näyttää edelleen vaan hyvin syöneeltä/turvonneelta. Tosin oon vähän pyöreähkö jo entuudestaan, niin ehkä se ei siksinään ole niin silmiin pistävä. ) eikä liikkeitäkään vielä tunne, niin kyllä sitä aika ajoin kyselee itseltään, että onkohan siellä kaikki hyvin. Toisaalta oletan myös, että jos asiat ei olis hyvin, niin sen kyllä varmaan vahvemmin vaistoaisi. Kai. Tässä uskossa ja toivossa pitäisi vielä kuukausi jaksaa odottaa seuraavaa lääkäriä/ultraa. Olis voitu tehdä jo heti huhtikuun alussa, mutta ollaan just reissussa siinä kohtaa. Ehkä siihen mennessä jo alkaisi liikkeetkin tuntua!
 
Mä uskon kyllä että epävarmuus helpottaa sitten kun liikkeet alkaa tuntua ja maha on koko ajan tiellä :D Eikä välttämättä mene liikkeiden tuntumiseen enää montaa viikkoa, sitä odotellessa...
 
Mä tunnen jo liikkeitä, vaikka tämä aikaista onkin. Tuntemukset ovat hentoisia, joten niihin toki liittyy epävarmuutta, eikä siellä kohdussakaan koko ajan ole tanssituntia meneillään. Esim. tänään ei ole ollut lainkaan tuntemuksia. Voi tosiaan olla, että jotkut osaavat rauhoittua, mutta monien vanhempien huoli lapsista jatkuu kyllä loppuiän. Itse olen varautunut siihen, että huolen kanssa pitää vain oppia elämään.
 
Täällä kans samanmoisia tuntemuksia. Ollaanko siellä elossa? Onkohan kaikki hyvin? Mulla on heti pääsiäisen jälkeen tiistaina neuvolalääkäri, osaako joku kertoa mitä kaikkea sielä tehdään? :) Meillä on neuvolassa ultra, mutta en tiedä katsooko ultralla. Voi kunpa katsoisi :) Mä oon alkanu vähän katumaan, että ei dlopperia hommattu. Enään en viitsi kun varmasti viimeistään enskuun puolella liikkeet jo tuntuu, kun nyt jo välillä on semmosia uudenlaisia tuntemuksia ja nykäsyjä vatsalla. Mä kans oon siinä uskossa, että huoli vaan kasvaa synnytyksen jälkeen :D
 
Varmaan ennen synnytystä on suurin huoli onko siellä ketään, synnytyksen jälkeen huoli pienen kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista vasta puskeekin päälle.. Oon vähän tällänen satunnais-stressaaja. Monta päivää menee niin että hyvä kun tiedostaa koko raskautta ja sit meneekin yöunet kun miettii kaikkea mikä ehkämahdollisesti voi muodostua ongelmaksi. Onneks mies jaksaa kuunnella..
 
Satunnais-stressaaja kuulostaa tutulta :D Ultran jälkeen ollut kyllä todella luottavainen mieli. Ja ite oon koittanut välttää stressiä ihan kaikessa muutenkin, parempi vauvalle :)
 
Huh, mä en edes uskalla vielä ajatella sitä huolen määrää lapsen syntymän jälkeen :D Nyt vaan sormet ja varpaat pystyssä, että kaikki menee hyvin sinne saakka!

Tänään taas sai ainakin hetkeksi mielenrauhaa kun pääsin näkemään pikkuisen ultrassa. Kävin yksityisellä tsekkauksessa kun on ollut tulehdusoireita. Ihana lääkäri sitten ihan extrapalveluna katsoi ultralla, että kuinkas siellä voidaan. Hyvin voitiin :) Ja tulehdusoireetkin oli nyt kuvittelua eli kaikki hyvin!
 
Jennyhannele: mua ei oo ainakaan koskaan neuvolalääkäri ultrannut, en edes tiennyt että siellä olis ultra. Muistaakseni se teki sisätutkimuksen, tutkii kohdunkaulan ainakin. Tosin viime raskaudessa mulla oli lääkäri vasta joskus vk25, nyt olis jo ens viikolla...
 
Ok, minut Tarja ultras ekalla neuvolakäynnillä kun olin huolissani vatsakivuista. Sanoi kyllä et ei oo koulutusta saanut, mutta on lupa ultrahuonetta käyttää. Voihan se olla, että ei lekuri ultraa. Eipä tuohon rakenneultraankaan enään niin mahottoman pitkä aika ole. :) Siellähän se sit selviää!
 
Mulla on ollut uudenlaisia pieniä kipuja alavatsassa eilen illalla ja tänään. Kivuista puhuminen on vähän liioittelua, mutta niiden vuoksi kuitenkin pohdin, mitä pienelle kuuluu. Luulen, että sanon asiasta huomenna kätilölle. Jos lääkärillä sattuu olemaan hetki aikaa, maksan vaikka ylimääräisestä ultrasta. Jos ei, yritän rauhoittua, koska todennäköisesti kaikki on ihan hyvin.
 
Nyt taas ihan hyvä olo. Tapasin kätilön, joka arveli kiputuntemusten olevan kohdun kasvukipuja. Pienen syke löytyi varsin nopeasti, ja sen kuuleminen kyllä rauhoitti mieltä.
 
Mulla myös stressiä onko kaikki hyvin? Elääkö se enään? Onko se kasvanut? Tuo doppleri on vähentänyt ainakin mun stressiä NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄIN paljon! En selviäisi ilman sitä kun muutenkin olen niin kova stressaamaan:D kun sen sykkeen saa kuuluviin niin kyllä stressi laukee ihan heti :) Ainakin tietää, että se elää!
 
Edelleen seuraavaa neuvolaa odotellessa. Mä en periaatteesta halua hankkia kotidoppleria. Koen itselleni tarpeelliseksi hyväksyä sen asian, että kaikkiin asioihin ei voi vaikuttaa ja että tässä tapahtuu niinkuin on tarkoitus. Huolimatta siitä, että valitan täällä foorumilla :angelic:
 
Mä taas pelkään, että siitä tulee stressiä. Periaatteessa olin jo päättänyt, että hankin jonkun käytetyn, mutta koska niiden vertailu oli hankalaa, annoin olla. Ihan hyvä näin, koska yritän ylipäänsä pitää odotusajan ostokset miniminä, koska tiedän, etten kuitenkaan saa kaupattua niitä eteenpäin. Lykkään sitten aikanaan kaikki äitiysvaatteet punaisen ristin keräyslaatikkoon, ellei satu olemaan jotain samaan aikaan odottavaa tuttua. Eka ajattelin, että pärjäisin ilman äitiysvaatteitakin, mutta on kyllä paljon mukavampaa, kun mahalle on vaatteissa kunnolla tilaa eikä tarvitse huolehtia avonaisten vetoketjujen paljastumisesta.
 
Satunnainen stressaaja täälläkin, välillä iskee pieni paniikki että onkohan kaikki hyvin. Kovasti odotan että tuntisi kunnolla pienen liikkeet :Heartred Kotidoppler hankittiin ja on se pari kertaa rauhoittanut mieltä kun kuullut ihanan sykkeen :) Toisaalta varmasti viisasta olla hankkimattakin, meillä meni reilu 10 min neuvolassa ennen kun löytyi syke vaikka kotona kuultu aika nopsaa.
Nopesti viikot menneet kun 12+ meni ohi, nyt 16+3 :)
 
Takaisin
Top