Ensimmäisen lapsen odottajat

Heippa kaikki! Täällä ilmoittautuu yksi uusi syyskuulainen mukaan. 27-vuotias ensikertalainen. Plussauksesta asti olen täällä aina silloin tällöin käynyt, ja ehkä nyt ekan ultran jälkeen pitää alkaa uskoa, että sitä ihan oikeasti on raskaana. :wink (Vaikka vaikeahan sitä toisaalta on ollut kauheasti epäilläkään jatkuvan pahoinvoinnin takia, onneksi alkaa pikkuhiljaa jo helpottamaan.) Vähän tuli yllätyksenä tämä raskaus, tai siis että tärppäsi heti ekasta kierrosta pillereiden lopettamisen jälkeen. Olin ennemmin asenteella, että kyllähän toisetkin yrittää kauemmin ja pillereistäkin varmasti niin monen vuoden jälkeen vielä hormoonit ihan sekaisin :wink

Asun kanssa ulkomailla ja vähän harmitellut, että äitiyspakkausta en saa :sad001 välillä myös ihmetyttää täysin eri käytännöt mitä kaikkea tutkitaan ja millon. Esimerkiksi np-ultra ei kuulu sairaskassan maksamiin tutkimuksiin, vaan pitää maksaa itse. Päätin siihen kuitenkin mennä, vaikka en ikäni puolesta riskiryhmään kuulukaan. Jotenkin vaan olin jo niin asennoitunut, että sekin tehdään. Pari viikkoa siis pidetään vielä sormia ristissä, että silläkin saralla olisi kaikki hyvin.

Ja kaikki mahdollinenhan pitää hankkia, mieluusti myös isompi asunto. Ehkä pitäisi kaikkea tuotakin alkaa miettiä ja pläänätä. Vaikka tuntuukin, että rv:t vaan matelee, syyskuu tulee varmasti eteen ihan hujauksessa!
 
Mulla olisi tuo edessä huomenna. Pelottaa jo etukäteen kun mulla suonet löytyy tosi huonosti. No sitten alkaa loma ja auto starttaamaan pohjanmaalle :)
 
Huomenta.

Täällä myös ensimmäistä odotan. Raskaus ja tuleva vauva on erittäin toivottu ja pelko, että menee kesken/jotain kamalaa sattuu on suuri. Yritän kovasti rauhoitella itseäni, että stressaamalla asiaa en saa asioita muuksi muutettua.

Mitä enemmän tulee viikkoja, sitä varmempi olokin tulee. Nyt rv 11+4 olen jo uskaltautunut haaveilemaan hoitopöydistä, vaunuista ja sen sellaisista.

Kovasti myös kestoilu kiinnostaa ja olenkin nyt tällä viikolla tehnyt ensimmäiset kestoliivinsuojat. Niistä siirryn sitten astettain aina haastavampiin, kuten kestovaippoihin.
 
Multa otettiin labrat viime viikolla. Piti viedä mennessään kaks virtsanäytettä, PLV ja klamydia. Ja sit se otti muistaakseni kaks-kolme putkiloo verta. Ja niistä otetaan muistaakseni ainakin veriryhmä, rhesus-tekijä ja se kromosomipoikkeavuus, mitä tarvitaan sitten nt-ultrassa. Lisäks multa otettiin MRSA, koska olen tartunnan saaneita hoitanut.

Onko jollakulla tietoa miten ne saisi tutkimaan tämän ainakin kissoista saatavan toksoplasmoosin tai onko sitä edes tarvetta tutkia?
 
Voi pyytää neuvolasta lähetettä siihen toksoplasman vasta-aineisiin. Mutta eivät kyllä yleensä taida kirjoittaa sitä ellei ole esim. kissoja kotona tai syytä epäillä tartuntaa.
 
Minuakin listerioosin lisäksi tuo toksoplasma huolettaa. Meillä on kissa, joka on minulle hyvin rakas. Häntä halailen ja pusuttelen joka päivä :D Toksoplasmoosin riski on siis varmasti hyvin suuri, vaikka voihan olla, että olen jo kys tartunnan saanut ja täten omaan siihen vasta-aineita. Eikös tuo silloin ole sikiölle ihan turvallista?
 
Minuakin listerioosin lisäksi tuo toksoplasma huolettaa. Meillä on kissa, joka on minulle hyvin rakas. Häntä halailen ja pusuttelen joka päivä :D Toksoplasmoosin riski on siis varmasti hyvin suuri, vaikka voihan olla, että olen jo kys tartunnan saanut ja täten omaan siihen vasta-aineita. Eikös tuo silloin ole sikiölle ihan turvallista?

Juu, mäkin olen ymmärtänyt niin, että jos on aiemmin jo tartunnan saanut, niin silloin ei vaikuta sikiöön. Olen lukenut ja useammalta ammattilaiselta (mm. neuvolasta, lääkäriltä, gynekologilta, terveydenhoitajalta ja ihmiseltä, joka työskentelee kissojen parissa :) ) varmistanut, että tämä toksoplasmoosi voi tarttua vain kissan ulosteesta. Ei siis kuulemma esim. syljestä tai ainakin mahdollisuus on siihen on erittäin pieni. Ja olen myös ymmärtänyt, että kissa ei automaattisesti kanna tätä toksoplasmoosia, vaan sen on pitänyt saada se pilaantuneesta lihasta. Mutta tiedä nyt näistä...
 
Toksoplasma on kait Suomessa ainakin ollut aika harvinainen, joten monikaan ei ole sitä välttämättä sairastanut. Yksi kissallinen bloggaaja oli raskautensa aikana selvitellyt asiaa: http://allyouneediswhite.indiedays.com/2013/10/31/helpottunut/

Minulta otettiin edellisen raskauden aikana testi, jonka mukaan en ole tautia sairastanut vaikka meillä oli lapsuuden kodissa kissa ja muutenkin lapsena touhusin paljon kissojen kanssa.

Mutta kannattaa puhua asiasta neuvolassa, jos kovasti huolettaa. Omasta neuvolastani tästä ei kyllä hirveästi osattu kissoja ja raakaa lihaa enempää kertoa. Ilmeisesti, koska se ei täällä ole kovin yleinen.

Edit. vielä sen verran, että kaikki netissä julkaistu ei luonnollisesti ole faktaa. Tästä asiasta vain on todella hankala löytää minusta fiksua tietoa netissä, joten itseäni tuo linkkaamani juttu ainakin vähän rauhoitti.
 
Sofi_86 muakin kiinnostaa kestoilu. Ainakin vielä. Voihan olla, että kun niitä kakkavaippoja on tarpeeksi monta kertaa pessyt, niin mieli muuttuu. :D Odotan kyllä jo, että toukokuussa työt vähenee, että jaksaisi enempi istua ompelukoneen ääressä ja ommella kaikkea ihanaa pikkukaverille. Mistä oot Sofi kaavat hankkinut?

Mulle kanssa toksoplasmasta sanottiin, että tarttuu vaan kissojen ulosteesta, eli kaikki muu kissojen kanssa telmiminen on ok, kunhan jättää kissanhiekkalaatikoiden tyhjentämisen jollekin muulle. Itellä ei kissoja ole, mutta kaveripiiristä kyllä löytyy.
 
Muko, asutaankohan me samassa maassa? :) Meilläkään eivät seulonnat kuulu sairauskassan kustantamiin tutkimuksiin. Verikokeet ja ultratutkimukset maksavat kuitenkin alle 200 euroa, mikä ilmeisesti on vähemmän kuin alkuraskauden ultra Suomessa, jos sen joutuu itse maksamaan.

Facebookissa on muuten äitiyspakkauksia välittävä sivu (kai nyt tällaisen asian saa täällä FB-säännöistä huolimatta mainita), johon aion turvautua, jos minut heitetään Kelasta. En löydä sivua jostain syystä FB:n kautta, mutta löytyy kun etsii esim. Googlella.
 
Itävallassakaan seulonnat eikä myöskään rakenneultra (Organscreening) kuulu sairaskassan listalle, mutta jotkut sairaalat tarjoaa ne silti ilmaiseksi niille, jotka on ilmoittautuneet kyseiseen sairaalaan synnytykseen. Itse valitsin sairaalan, josta näitä palveluja ei saa (mutta joka muuten vakuutti esittelykierroksellaan), joten joudun kustantamaan molemmat itse... Mielestäni niiden kyllä pitäisi kuulua normaaliin Mutter-Kind-Pass-ohjelmaan, ovat kuitenkin tärkeitä tutkimuksia, varsinkin rakenneultra. Täällä ollaan monesti niin luonnonmukaisuuden kannattajia (lue: vanhanaikaisia), että ehkä se johtuu siitä...
 
Sofi_86 muakin kiinnostaa kestoilu. Ainakin vielä. Voihan olla, että kun niitä kakkavaippoja on tarpeeksi monta kertaa pessyt, niin mieli muuttuu. :D Odotan kyllä jo, että toukokuussa työt vähenee, että jaksaisi enempi istua ompelukoneen ääressä ja ommella kaikkea ihanaa pikkukaverille. Mistä oot Sofi kaavat hankkinut?

Mulle kanssa toksoplasmasta sanottiin, että tarttuu vaan kissojen ulosteesta, eli kaikki muu kissojen kanssa telmiminen on ok, kunhan jättää kissanhiekkalaatikoiden tyhjentämisen jollekin muulle. Itellä ei kissoja ole, mutta kaveripiiristä kyllä löytyy.


Mukavaa, että on muitakin joita kiinnostaa kestoilu. Itse ajattelin kokeilla kestoilua ja hankkia varalle myös kertakäyttöisiä. En halua ottaa asiasta turhaa painetta. Kestoja en tosiaan ole vielä tehnyt muuta kuin kestoliivinsuojia. Ja niitä löytyy netistä ihan hirveesti, että sitä kautta sitten löytää. Ja kokeilemalla eri malleja/materiaaleja löytää omansa. Mulla tuli ompeluksiin nyt taukoa, kun jouduin viemään ompelukoneen huoltoon. Ja tosin nyt kun palaan lomalta töihin, ei varmaan aikaa/energiaa ole samalla tavalla kuin tässä kahden viikon lomaan aikana. Tein uuden ketjun, jossa voidaan keskustella kestoilusta.
 
Välillä mietin, että olis kamalan kätevää, jos lähellä asuis joku, joka tietää vauvoista jotain ja myös tästä meidän raskaudesta. Mä haluaisin kans tehdä jotain vauvalle. Ompelukonetta ei ole, mutta jotain helppoa voisin periaatteessa neuloa. Tein yhdet peukalottomat lapaset, mutta mulla ei ole oikeasti mitään käsitystä siitä, onko ne mitenkään järkevän kokoiset. Kamalan pieniltä näyttävät! Peittoa aloitin edellisen raskauden aikana, mutta se jäi keskenmenon myötä kesken. Jälkikäteen olen miettinyt, etten oikeastaan edes hahmota, minkä kokoisia peittoja ne vauvat oikein tarvitsevat...
 
Mäkin googlettelin peittokokoja ja onhan ne ihan hirveän pieniä! Kaikkea tyynylakanankokoisesta 90x120cm väliltä tuntuu löytyvän mittoja
 
Noista peiton koista, miusta äitiyspakkauksen peitto on hyvän kokonen (olikoha 80*120). On niin iso et vähän pyörivämpikin vauva pysyy alla, tarvittaessa voi taittaa kaksinkerroin jos tarvii lämpimämpää ja siihen sai myös hyvin kapaloitua pienen vauvan :)
 
Heissan!
Täältä ilmottautuu yksi esikoistaan odottava 28 vuotias!:) mites teillä muilla esikoistaan odottavilla, onko lähipiirissä paljon vauvan saaneita tai jopa raskaana olevia? Mulle tässä just valkeni että kun aloin miettimään että kelle nyt soittaisin joka voisi jakaa tän ahdistuksen liian myöhäiselle varatuista ultra-ajoista, että eihän tähän välittömään lähipiiriin kuulu yhtään äitiä:anyone niin suuntauduinpa suoraan tänne sivustolle etsimään vertaistukea, miten teillä? Kuuluuko lähipiiriin paljon lapsellisia? Mietityttääkö teitä tämä vertaistuki asia?
 
Takaisin
Top