elokuun vaavit 09

Heippa! Kuinkahan pienestä syystä sitä uskaltaa ottaa neuvolaan yhteyttä? Oon täällä muutaman päivän jo ihmetelly ku ei oikein taas tunnu miltään ja melkein tuntuu et mahakin on menny takas littanaksi [&:], jotenkin koko ajan olo, et jotain olisi vialla. Voisin kuvitella, että pitäis jo kohta ruveta vatsakin näkymään (vaikka jo tuolla aiemmin iloitsin et vatsa pompannu esiin, niin nyt tuntuu ettei ole niin pömpöllään enää [:(]), kun olen hoikka ja melko lyhytkin.. Olen siis viikolla 14+5 ja tuntuu taas ettei mitään tuolla masussa.
Seuraava neuvola olisi vasta viikon päästä, joten suostuiskohan ne ottamaan aiemmin "pikatarkastuksee"...? Onko muut soitellu neuvolaan ja käyny ns. varsinaisten aikojen ulkopuolella?
 
Viime viikolla (eli siis 14 viikolla) vatsassa oli koko ajan painon tunne ja ikäväkin jomotus oikeastaan koko ajan, nyt kun siirryttiin viikolle 15 ei ole ollut taas minkäänlaista merkkiä masuasukista [:@], hermoja raastavaa kun koko ajan vaan miettiin, että onko kaikki kunnossa. Mutta toisaalta tuntuu hölmöltä vaivata muutenkin kiireistä neuvolan väkeä "vain" oman epävarman olon takia..
 
Kertokaa muut, onko suurinpiirtein näillä viikoilla ollut useampi päivä niin, ettei mitään merkkejä ole tuntunut? Huolestuttaa..
 
Minä olen menossa suunnilleen samoissa päivissä kuin sinä janse (mulla nyt 14+3) eikä juurikaan mitään tuntoja "Latesta". Parina yönä olen nyt herännyt, kun olen nukkunut selällään ja hänellä on hirveät bailut menossa niin olen tuntenut sellaista "muljahtelua"., melkein voisi sanoa potkimiseksi, sekä sen jälkeen mukavaa kuplintaa. Muuten minulla ei ole ollut tosiaan mitään tietoa koko kaverista. Vatsani ei ole kasvanut, paitsi tuo mahalaukun kohta aina syönnin jälkeen ja varsinkin illalla on melkoinen ja aamulla ei taas mitään. Odotan myös kuin kuuta nousevaa, että alkaisi kauniisti pyöristyä.... Neuvolassa viime viikolla kätilö sanoi, että vatsa saattaa vielä pari viikkoa olla turvoksissa muuten vaan ja sitten se tasaantuu muutamiksi päiväksi normaaliksi littanaksi, jonka jälkeen vauvamaha pullahtaa kenties jopa yhdessä yössä. Toivottavasti siis jo pian [:)]
Mutta kannattaa mielestäni soittaa sinne neuvolaan, jos mieltä painaa niin saisi ajatukset jälleen kasaan. Ei se stressikään ole vauvalle hyväksi [;)] He varmasti osaavat jo kuvailujen perusteella sanoa kuulostaako huolestuttavalta ja varmasti tekevät tarvittaessa tarkistuksen. Täälä meillä ainakin neuvolatäti sanoi, että saa soittaa jos ilmenee ihan mitä tahansa kysyttävää tai epäilyjä niin voidaan kuunnella sydänääniäkin useammin -> hän on sielä sitä varten.
 
Täälä on ollut puhetta noista tehdyistä hankinnoista. Me ei olla ostettu vielä mitään valmiiksi. Jotenkin musta tuntuu, että en uskalla hätiköidä. Nyt jo vähän olen ollut peloissani, että mitä tapahtuu kun olemme kertoneet vauvauutisista muutamille kavereille... Siis pelkäsin, että tiedon jakaminen tuo jotain ongelmia raskauden etenemiseen., tyyliin et liian aikaisin iloitsemme. Kuulostaapa hassulta, mutta minkäs teet... [8|] Toisaalta, onneksi tässä on aikaa tehdä niitä hankintoja ihan yllin kyllin.
Oikein mukavaa sunnuntaipäivää!
Toivottelee Eppu & "Late" , rv 14+3, LA 27.8.
 
Ei vieläkään liikkeen tunteita, vaikka kuinka makasin selällään ja yritin niin hiljaa ja rauhallisesti olla... en mitenkään kärsimätön ole, enhän [:D]
 
Hankinnoista: mitään ei olla ostettu, mutta kaikki ollaan valmiiksi katsottuna. Kärkkäiseltä löytyi kaikki tarvittava, eikä mikään ollu hinnalla pilattu. Kaillein hankinta tulee olemaan Ferrari-turvaistuin(muu merkki ei kelpaa mun miehelle, olkoon tyttö tai poika tulossa[:D]) Toinen mummi on jo ostan kolme lipastoa täyteen vauvanvaatteita ja leluja ja villasukkia kudottu nippukaupalla... Vaatepulaa ei taida kenenkään lapselle tulla jos kaikkien isovanhemmat samanlaisia hamstraajia [:D]
 
Millä nimellä muuten kutsutte teidän masuasukkianne? Meillä möyrii mahassa KAVERI [:)]
 
 RV 15+5    LA 19.8
 
Heippa taas!
Me ei olla hankittu vielä mitään tavaroita valmiiksi. Vähän samoilla linjoilla oon kuin Eppu, että ei hätäile nyt vielä aluksi, ettei vain satu mitään.. Se tunne vaan on tuola takaraivossa, että entäs jos ollaan iloittu liian aikasin. Kyllä mäki pian alan jo edes vähän ostella jotain, niin ei tarvi sitte kaikkia hankintoja tehdä kerralla. Ja tekeehän se sitte tästä raskaudesta taas vähä "todellisempaa" ku vauvan tarvikkeita alkaa pyöriä nurkissa.[:)] Tutut ja sukulaiset on kyllä luvannu antaa vaatteita ja leluja ja tuleva mummi on luvannu avustaa vaunujen hankinnassa.

Tänään mulla on ollu kauhee väsy, eikä jaksais millään alottaa mitää. Tekis mieli vaan mammiskella peiton alla ja töllöttää telkkaria [;)] Ehkä huomenna on vähä energisempi olo!

Mulla on täs muutamana päivänä välillä pistelly ja jomottanu massua. Ja välillä on ollu vähän niinkuin menkkakipuja, mut ne on menny sellasina "aaltomaisina" tuntemuksina massun puolelta selän puolelle. Ei kumminkaa kivuliaita, vaan lähinnä epämiellyttävää. Olipas epäselvästi selitetty[8|] Onko nää nyt niitä kohdunkasvukipuja? Esimmäistä kun odottaa, niin kaikki tuntemukset on outoja, eikä oikeen tiä et mitkä on "normaaleja" tuntemuksia.

rv 15+2 la 22.8
 
Heipsistä vaan! Olipas tänne tullut taas mukavan paljon uusia viestejä, kun en oo pariin päivään ehtinyt käymään! [:)] 

Meillä onkin sitten Liitun kanssa aika lähekkäin lasketut ajat.[:)] (Täällä 19.8.)

Meillä on vähän sama juttu kuin Mutrulla ja Epulla, eli ei olla oikein uskallettu isompia hankintoja vaaville tehdä. Tosin ollaan kyllä vaunujen, kaukaloiden ym. hintoja vertailtu, niin käytettyjen kuin uusienkin. Ollaan menty sillä asenteella että, kyllähän sitä vielä ehtii[;)] vaikka välillä tuntuukin että eihän sinne elokuuhun ole enää mikään tolkuttoman pitkä aika, ja vielä olisi sitä ja tätä tekemättä ja ostamatta! Mutta luotan kyllä, että tässä vielä keritään hankkimaan kaikki tarvittava.[:)] Käytettyinä meinataan mahd. paljon hankkia. Poikkeuksena turvakaukalo, kun ei voi olla varma kolareista..

Janse: Mullakin on välillä huoli tuosta masuasukista. Kun ei liikkeitä vielä tunnu, niin ei voi tietää onko pikkuisella kaikki hyvin[:(]  Seuraavaan neuvolaankin on vielä aikaa melkein kuukausi..hohhoijaa..[&:] Kannattaa kyllä käydä varmistuttamassa kaikki kuntoon neuvolassa, jos alkaa tosissaan huolestuttamaan. Meilläkin neuvolan täti sanoi, että jos alkaa tuntua sille, että jatkuva huolestumisen tunne möyrii mielessä, niin koska vaan saa tulla kuuntelemaan sydänäänet.

Viime päivien päällimmäiset oireet on täällä olleet turvotus (varsinkin iltaisin) ja ummetus.[&:] (Liikunnasta ja terv. ruokavaliosta huolimatta.) Myös väsymyksen tunne on palannut, sitten alkuraskauden, ja ruoka himotukset kaikkeen roskaruokaan. [:-]  Ja täälläkin on havaittu kynsien nopeaa kasvua. Hiuksista en osaa sanoa..
Edelleen odotellaan vaavin liikkeitä malttamattomina.[:D]  Eilen tosin kuulin, että tutullani ne alkoivat vasta viikolla viikolla 18..Joten voi vielä jonkin aikaa joutua oottelemaan..vaikka ne yksilöllisesti varmaan tunteekin..

Minäkin olen vältellyt painavien esineiden nostelua ja varonut kaatumista esim. hiihtäessä ja luistellessa.

Meinaakos muut mammat mennä synnytysvalmennukseen? Me ollaan päätetty mennä sitten kun sen aika koittaa.

Meidän masuasukki on muuten nimeltään Nasu.[:)]

Mukavaa viikon alkua ja odotusta kaikille!
Terv. Tinskuli ja Nasu 15+5 rv.   
 
Moikka! Täällä näköjään muutama muukin painii samojen tunteiden ja epäilyjen kanssa kun minäkin eli kun liikkeitä ei vielä tunnu niin huolestuttaa onko kaikki kunnossa. Pari päivää sitten olin tuntevinani jotain kuplintaa vatsassa mutta sen jälkeen ei mitään, liekö oli sitten ilmavaivoja tai muuta... Ehkä sitä yrittää nyt liiankin kanssa tunnustella ja tarkkailla. Itselläni on seuraava neuvola-aika vasta kahden viikon päästä. Täytyy kai soittaa ja kysyä pääsisikö täälläkin kuuntelemaan sydänäänet jo ennen tuota ajanvarausta.

Mutru: Mainitsit noista vatsa"kivuista". Itselläni oli aikaisemmin tuollaisia myös. Välillä tuntui selvästi menkkakivuilta ja välillä tuli kovia (mutta lyhyitä) vihlaisuja vatsan jompaan kumpaan reunaan. Kerroin näistä neuvolassa ja siellä oltiin sitä mieltä että enemmän kun normaalia ja johtuu nimenomaan kohdun kasvamisesta. Toki kaikki koemme tuntemukset eri tavalla mutta uskon että tuo sinun tuntema on aivan vastaavaa.

Itse olen huomannut viime aikoina erilaisia "kipuja" ei niinkään vatsassa vaan nivusissa, sisäreisissä ja pakaroissa. Aivan kun olisi tehnyt edellisenä päivänä kovan lihaskuntotreenin. Välillä kipua ei edes tunne, välillä tuntuu niin että kävely on todella vaikeaa. Yritin lukea netistä oireista ja vastaavanlaisia kuvailtiin liitoskivuiksi. Mutta voikohan niitä olla vielä tässä vaiheessa???? Onko kellään muulla vielä vastaavia oireita??  Aivan kuten Mutrukin sanoi, ensimmäistä kun odottaa niin ihmettelee kaikki mahdolliset tuntemukset läpi että mitä on normaalia ja mikä eli. [;)]

Mukavaa viikkoa kaikille!!! [:)]

RV 16+5 LA 12.8.
 
Kävin sitten tänään neuvolassa ja oli kaikki ok, sydänäänet kuului hienosti ja sykekin oli kuulemma normaali tähän ajankohtaan, eli 150. Hieman tietysti harmitti, että TAAS oli eri neuvolan täti (tähän mennessä olen 4 kertaa käynyt ja joka kerta ollut eri täti, joten hieman ärsyttää kaikille selitellä samat asiat; ei siis olla avokin kanssa kihloissa ja näytän nuorelta, niin jotenkin kaikilla kuvitelma että lapsi ei ole toivottu?! tänäänkin täti kysyi, että "olikos tämä suunniteltu juttu ja onko sinulla avopuoliso?" täytyy varmaan pistää feikki-sormus sormeen ni ei tarvitse selitellä  [:@])
 
Mutta toisaalta ihan hyvin ottivat vastaan ku sanoin vaan, että sellanen olo, ettei kaikki ole hyvin ja haluaisin tarkistaa että kaikki on masuasukilla ok. Kyselin jo tulevasta rakenneultrasta, että koskas se minulla otetaan? Niin sain vastaukseksi, että ei se välttämättä kuulu kaikille! MITÄ!?! Olen kyllä ollut ihan siinä kuvitelmassa, että rakenneultra otetaan kaikilta? Samaa kyllä kuvittelin siitä niskaturvotusjutusta, jota ei siis sitäkään oteta täällä kuin yli 30-vuotiailta tai jos on jokin muu yleiseen terveyteen vaikuttava tekijä?! Joten siis jos olet perusterve nuori odottaja/synnyttäjä, saat ihan itseksesi pohtia miten vauvasi voi ja onko hänellä mahd. jotai poikkeavuuksia [>:]?? Meinasin kyllä, että menen vaikka itkun kanssa vaatimaan sitä rakenneultraa. EPÄREILUA!!
 
Meillä ei olla tehty mitään hankintoja vielä... Ei uskalla. Jos vielä pari kk odottelee, kun se maha alkaa kunnolla näkyä, niin ehkä sitä jo sitten uskaltaa jotain (ja osaa!! olen kyllä jonkun verran vaatteita yrittänyt ohimennen katsella, mutta tuntuu niin kaukaiselta ajatus..) Eiköhän tuota kerkiä vaikka mitä hankkia vielä [:D]!!
 
Viikkoja 14+6, LA 25.8.09.
 
Heissan kaikille!

Tinskuli: Onpa mukavaa, että meillä melkein sama LA [:)]

Olen kanssa odotellut, että milloin vauva alkaa liikkumaan. Mitään en oo kuitenkaan tuntenut vielä. Ja varmaan huomaankin vasta sitten, kun pikkuinen kunnolla potkaisee.

Pahinta tässä hetkessä on se, kun ei yhtään tiedä, miten mahassa voidaan. Ainoat tuntemukset sillä alueella on turvotus tai sen puuttuminen. Monet kyselee, että minkäkokoinen maha mulla on, mutta en tarkalleen itsekään tiedä noiden turvotusten takia, kun koko vaihtelee suuresti. Haluan kuitenkin uskoa, että pikkuisella on kaikki hyvin, kun itsekin voin hyvin. Yritän olla ajattelematta liikaa.

Hankintoina ollaan tehty muutama valikoitu vaateostos. Eka hankinta oli Mauri Kunnaksen vauvakirja [:)] Pinnasänky löytyy. Paljon vaatteita saan siskoltani, joka sai vauvan tammikuussa. Ja anoppi on jo kutonut ekan villatakin [:)], mikä on aivan ihana asia, kun itse en ole käsityöihmisiä laisinkaan.

Janse: Täällä meilläpäin rakenneultra tulee neuvolaohjelmistoon vuoden loppuun mennessä, ilmeisesti hyvin paikkakuntakohtaista tarjotaanko sitä, vaikka jostain luin suosituksen, että pitäisi tarjota.

Aurinkoista viikonjatketta

Liitu 15+6 LA 20.8.
 
JEE!!! Luulin eilen tuntevani pienen tömäyksen mahassa, tiedä sitten oliko vauva vai muuten vaa ilmakupla, mut hymyn nosti huulille [:D]
 
Soitin eilen myös epätietoisena tuosta rakenneultrasta, kun siitä ei yksikään kätilö ole mulle sitä ottanut puheeksi. Vastaus oli, ellei sikiöseulonnassa ole näkynyt poikkevuutta tai ellei ole mitään terveydellistä seikkaa, niin ainakaan täällä Päijät-Hämeessä ei pääse rakenneultraan muuta kuin yksityisen kautta!! [&:] Ja että P-H ei tarjoa kuin yhden ainoan raskausultran (en viitsinyt mainita, että mulla jo takana 4ultraa, 3 neuvolassa katsottua + tuo sikiöseulonta). Ja neuvola-täti sanoi, että voidaan katsella myös jatkossakin, kunhan Kaveri on kasvanut isommaksi [:D]
 
Mulla ollut kans noita vihlaisuja, aluksi pelästyin että mitä tapahtuu, mut ihan normaalia kohdun kasvua ja nivelsiteiden venymistä(kuulemma, lukemani perusteella) [:)]
 
Voi, mäki haluan tuntea jo liikkeitä!![:)] Yritän aina iltasin mammiskella selällään ja tunnustella et joko, mutta ei.. Sais varmuuden, että "papanalla"on kaikki hyvin. Tai sitte alkaa vaan murehtia entistä enemmän jos pariin päivään ei mitää tunnu [:'(] on tää muka niin vaikeeta [:)]

Mua jännittää niiiiiiiin kamalasti! Meillä on huomenna aamulla se lapsivesitutkimus![&:]  Siitä alkaa sitte se piinaava tuloksien odotus. Toivottavasti kaikki on ihan hyvin [:)] Anoppi kertoi jo kauhutarinoita, että sillä ainakin oli sattunu ihan kauheesti ja oli melkein pyörtyny jälkeen päin. Tutkimus tehty toki yli 20 vuotta sitte, että toivottavasti nykyään parempi. Mutta netistä oon sit lukenu, et tuntuu lähinnä samalta ku verikoe. Silti, ne kajoaa mun masuun!!! [&:] Onko teille kellekkään tehty sitä tutkimusta ja millanen se oli?

RV 15+3 LA 22.8
 
lauantaina tunsin kun pikkunen liikkui masussa =) voi että ku tuntu niin hyvältä eikä voinu olla hymyilemäti =) ja kyllä tuo masukin on jo pikkasen kasvanu =) oli kyllä niitäkin hetkiä kun tuntu ettei oo kaikki hyvin ku ei mittää mihkää suuntaa.
Kuun lopussa olisi sitte rakenneultra. tosin pakko kysyy tyhmä kysymys mutta mitä siinä sitte oikee näkyy että onko se joku juttu mis näkyy vaavin kasvot kunnolla ja muutenki koko vaavi ns. kokonaisena pikkuihmisenä? ku en oikee oo perillä tuosta.
onkos muilla kokomuksia siitä että neuvolatäti on painostanu ravintoterapeutille? siis ohan se hyvä juttu käydä mutta ei se tunnu mukavalta jos painostetaan siihen.on  neuvolatäti kyllä patistanu(lue painostanut) hankkimaan kavereita mutta oon aika huono lähtemään yksin mihkää varsinkaan uuessa paikassa.ja muutenki se alku on vähä hankalaa ku ei tunne ketää mutta ku oppii tuntee ni juttua tulee ja mukava persoona kanssa esille. Kun ei täällä jyväskylässä oo kauaa asuttu. muuten on kyllä ihana tuo meijän neuvola täti =)
mullakin on ollu noita  vihlasuja ja joskus ne on niin jumalattomia! vedet meinaa silmistä tulla kun sattuu nii kamalasti. mies vaa nauraa ku sanon että hän on seuraavalla kerralla äiti ku tää odotus on tällästä[:D] onneks tää odotus on kyllä sen arvosta.

RV 16+2 LA 16.8
 
Heips pitkästä aikaa kaikki!
 
Tervetuloa joukkoon kaikki uudet keskustelijat!
 
Mulla on tänään hyviä uutisia [:)]
Kävin eilen lääkärissä ja istukka on löytänyt tiensä oikeen paikkaan, eli on vetäytynyt pois kohdunsuulta! Myös kummittelemassa ollut hematooma on tiessään! Nyt ei näiden osalta pitäisi enää tulla pulmia ja vuotojen pitäisi olla ohi.
Samalla reissulla näin masukaveriakin [:D] Oli nukkumassa ja kasvaa ihan odotuksen mukaan.
 
Nyt sitten odotellaan varsinaista rakenneultraa joka on vasta 6.4. Näistä tutkimuksista kun on ollut tässä puhetta. Suosituksiahan on olemassa hoidosta ja tutkimuksista, mutta jokainen kunta saa itsenäisesti päättää mitä palveluita asukkailleen tarjoaa ns kuntapalveluina. Tää on epätasa-arvoista, mutta totta. Esim normaali raskauden seulonnat, ultrat, neuvolalääkärit, sokerirasitukset jne vaihtelevat huikeasti. Tietty jos jotain pulmaa on tai epäily jostain niin onhan silloin hoidettava ja tutkittava. Ja sitten jos itse haluaa niin on yksityiset lääkärit, mutta kalliitahan ne on.
 
Meillä tapahtui eilen myös hassuja... Ne liikkeet.. ovat tähän saakka olleet ihan mun ja masukin välisiä juttuja. Isä on yrittänyt välillä potkuja tunnistella, mutta on havainnut vaan kiinteän möykyn masussa, eli mötkön (vauvan). Eilen ilalla tyttäreni, teini 13v tuli kyselemään että tuntuuks siellä mahassa mitään. Samaan aikaan oli menossa potkupartyt ja ohjasin hänen kätensä vatsalleni. Hetken kuluttua tyttäreni hihkui ja nauroi "hei äiti sehän kuplii siellä" [:D] Ihanaa päästä jakamaan näitä juttuja. Varsinkin tän meidän teinin kanssa. Kovasti hän on ollut positiivisen innostunut aiheesta, mutta on ihanaa huomata myös hänen oma kiinnostuksensa tulevaa sisarusta kohtaan.
 
Tällaisilla fiiliksillä meillä tänään! Tsemppiä kaikille [:)]
 
Inna
 
ps: Orion meillä on sama LA 17.8.
 
Hei kaikille!! Monta viestiä taas oli tullut, kun en oo hetkeen ite käynyt täällä. [:)]Kovasti jo odottelen seuraavaa neuvolaa, joka on vasta 13.3. Haluaisin jo päästä saamaan uudet masukin kuulumiset. Täällä myös ihmettelen jokaista asiaa, kun odotan ensimmäistä. Massukipuja on ollut täälläkin, mutta en ole niistä huolestunut, ne on varmaan niitä kohdun kasvamisesta johtuvia juttuja mullakin. Tuossa muutama ilta sitten taas tuntui mahassa sellaista kuplintaa, jonka tulkitsin vauvan liikkeiksi. Malttamattomana odottelen kunnon potkuja, pääsisi isukkikin tunnustelemaan. Maha ei oo vielä juurikaan kasvanut, mutta kyllä tuo alamassu tuntuu hiukan kovettuneen ja pyöristyneen. [:)]

Tällaiset pikaiset kuulumiset Sanskilta ja masukilta, LA 9.8. rv 17+2 
 
Heipä hei jälleen!
Täälä hyvin voidaan ja aika kuluu... [:)] Minäkin kuulun siis Päijät-Hämeen sairaanhoitopiiriin aivan kuten heidinenkin ja ehdin myös jo ihmetellä tuota rakenneultran tekemistä. Me emme siis ilmeisesti sitä saa kunnan puolesta, vaan itse kustannettava mikäli niin haluaa. Aika ihme sinänsä, mutta ei kai sille mitään voi.
 
Meillä tätä vatsassa kasvavaa ihmettä kutsutaan Lateksi [;)] Nyt en ole hänestä mitään tuntoja saanut sitten viikonlopun yöbileiden jälkeen, joten ilmeisesti aika satunnaisesti nuo liikkeet saa vielä tuntumaan tässä vaiheessa. Tosin joka paikassa taitaa olla, että ensisynnyttäjät tuntevat liikkeitä kenties vasta 18 viikon paikkeilla. Siihen nähden olen siis harvinaisen aikaisin onnistunut saamaan tuntemuksia [:)]
 
Mukavaa viikkoa kaikille elokuisille!
Eppu&Late, rv 14+6, LA 27.8.
 
Hei taas!
No niin tänään oli se lapsivesitutkimus. 2 kertaa ne piikitti, muttei saanu tarpeeksi lapsivettä otettua joten uusi yritys viikon päästä [:@] Korkeintaan ton 2 kertaa kuulemma kerralla koittavat.  Loppupäivä pitäis nyt sitte vaan levätä ja olla hissukseen. Kovasti se siellä liikkui ja oli muka taas paljo kasvanu [:)] no pitää varmaan jatkaa lepäilyä [&:]

LA 22.8
 
Oliko kivulias tutkimus? Jotenkin ajatus siitä, että mahan läpi työnnetään kohtuun asti neula, hirvittää, ja sinä joudut vielä uudestaan siihen, hui! [&:]
 
Takaisin
Top