elokuun vaavit 09

Heipä hei!
Täällä taas ollaan...kuten huomaatte olen aika aktiivinen elomama. Minkäs teet kun vauva pyörii koko ajan mielessä. Elokuu mielessä. [:)]
Tervetuloa mukaan Tinskuli! Ja Sanski! Meillä onkin Sanskin kanssa laskettu aika tosi lähekkäin. Sulla 9.8, mulla 11.8. Minne olet menossa synnyttämään? Itse menen Jorviin kun asun Espoossa ja lähellä Jorvin sairaalaa.

Äsken kävin Ikeassa ja tein löydön. Löytönurkkauksessa oli juuri sellainen pinnasänky jota olin Nyytille haaveillut. Ei siinä mitään vikaa ollut, pari pikkunaarmua sängyn jaloissa joita tuskin huomaa. Hinta: 59 eukkaa!!! Ostin pois ja tuolla se nyt komeilee tulevassa lastenhuoneessamme. Tilasin myös netistä pinnasänkyyn pupu-ja mehiläislakanat reunasuojuksineen. Ostan pikkuhiljaa näin kuukausien mittaan niin ei tule sitten hirveesti vauvahankintoja kasassa kerralla.
Tänään kävin myös hammaslääkärissä ja olin helpottunut kun ei löytynyt kuin yksi ainokainen paikka joka täytyy porata. Tästä ekasta hoidosta selvisin ihan hienosti yökkäilemättä. Vähän jännitin että tuleekohan siitä mitään ja varoitin hammaslääkärisetääkin etukäteen että jos buglaan niin se tulee sitte vauhdilla, mutta onneksi tänään on parempi päivä ja suun kaivelu sujui ongelmitta. Passitin miehenikin hammaslääkäriin ja hän asteli nöyrästi minun jälkeen hammaslääkärin käsittelyyn. Nyytin takia hoidetaan purukalustot kerralla kuntoon!

Mun tisseistä tihkuttaa pikkusen maitoa! Onks muilla mamoilla samoja "oireita"?

Ostin liivinsuojuksia.

Valkovuotoa ei tuu ollenkaan. Ihan outoa. Olen aina kärsinyt runsaasta valkovuodosta mutta raskauden alettua se loppui ja pikkarit on aina kuivat(...paitsi jos yskäistessä tulee pissit housuun!).

Mulla kans selkä edelleen tosi kipeä. Häntäluun oikea puoli, kipu säteilee pitkälle oikeaan jalkaan.

Tulevat isovanhemmat ovat ihan innoissaan. Kaikki odottavat tyttöä. Itsekin sisimmässäni koen voimakkaasti että Nyyti on tyttö. Siltä on tuntunut alusta asti. 4 D- ultrassa 21.4 se sitten tiedetään varmasti kumpi tulee. Silloin on 24 rv ja vauva pitäis näkyä hyvin kun kohdussa on vielä hyvin tilaa. Tilattiin ultra Töölön Mehiläiseen huhtikuun puoleenväliin. Sama se, tyttö vai poika, kunhan olis terve lapsi...mut kyl mä silti toivon tyttöä...vähän...[:)] Me ei jakseta odottaa elokuuhun vaan halutaan nähdä hänet mahd. pian!

Tuleva isi on kaikessa mukana, neuvolat ja ultrat ja tietty tuleva synnytys, yhdessä jaetaan kaikki.

Jipii! Nyyti potkii nyt samalla kun kirjoitan tätä juttua.

Nyt lähden töihin, heippa!

Terv. Tellervo ja Nyyti rv 16, LA 11.8.
 
Vielä uusi elokuun odottaja ilmoittautuisi joukkoon. Laksettu aika 12.8. ja viikolla 16 mennään, kyseessä ensimmäinen odotus. Lapsi on ollut toiveissa useamman vuoden ja lopulta lapsettomuushoitojen avulla raskaus lähti alkuun. Hoitoja ehdimme niitäkin kokeilla usemman. Tästä syystä alku on ollut täynnä pelonsekaista ja epätodentuntuista onnea, nyt viimein uskaltaa suunnitella tulevaa ja uskoa että tämä on totta. [:)]
Alkuraskaus sujui ilman suurempia ongelmia, en oikein edes voi sanoa kärsineeni pahoinvoinnista. Iltaisin (!) oli havaittavissa etovaa oloa. Tällä hetkellä ei ole suurempia tuntemuksia missään. Mieheni käski minun olla nyt vain iloinen että vointi on hyvä mutta itse kaipaisi koko ajan merkkejä että maha-asukilla olisi kaikkki hyvin. Seuraavaa neuvolaa ja sydänääniä odotellessa.. [;)]
 
Heh, täällä toinen aktiivinen elomami, joka ei malta olla taas kirjoittelematta![;)] Oi voi olen niin kateellinen teille, joilla vaavien liikkeet ovat jo alkaneet tuntua! Kovasti jo odottelen ja toivon josko nuo liikkeet alkaisi pian tuntua itsellänikin, kun tähän mennessä on ollut vaan kohdun kasvusta johtuvia kipuiluja.

Sanska: Mullakin on valkovuoto runsastunut raskauden myötä. Mutta koska mitään muita oireita (kuten kutinaa tms.) ei ole ollut, niin olen ajatellut sen kuuluvan normaalina osana odotukseen.

Tellervo: Olen huomannut että mullakin on muutaman päivän ajan rinnoista tihkunut vähän maitoa. Tosin ihan muutamia pisaroita, niin että liivisuojuksia en ole katsonut vielä tarvitsevani. Muutenkin kuppikoko on kasvanut ja kävinkin eilen ostamassa numeroa isommat liivit.

Meillä vauvahankintoja ei ole vielä juurikaan tehty. Välillä meinaakin iskeä pienoinen paniikki siitä, mitä kaikkea sitä todellisuudessa tarvitsee, ettei sitten tule sorruttua ylimääräisiin turhakkeisiin..[>:]  Meinaan, että ensimmäistä odottaessa tulee varmaan helposti haalittua kaikkea sellaista mitä luulee tarvitsemansa mutta sitten todellisuudessa niillä ei olekaan mtn järkevää käyttöä.

Eilen kävin verikokeessa, jossa tutkitaan seerumin APF. Aiemmissa seulonnoissa ei ole ollut -onneksi- mtn poikkeavaa. Nyt sitten jännäillään taas tuon tuloksia. Onkos muut elokuun odottajat osallistuneet sikiöseulontoihin? Me osallistuttiin juuri sillä perusteella että osataan sitten varautua ajoissa, jos jtn poikkeavaa löytyy.
Rakenneultra olisi (vasta!) 1.4. Sitä odotellaan jo kovasti.[:)] Ei olla vielä päätetty, kysytäänkö sitten tulokkaan sukupuolta. Toisaalta olisi kiva tietää, mutta toisaalta taas on kivaa vähän jännäillä kun on kuitenkin esikoinen kyseessä. 

Mukavaa odotusta kaikille elomammoille! [:)]
 
Mä kans todella ahkera lukemaan näitä sivuja ja kirjoittelemaan, kun esikoista odottaa, niin ei tiedä mitä odottaa ja mikä on normaalia ja mikä ei.
 
Mulla myös valkovuoto lisääntynyt todella paljon, pikkuhousun suojia saa käyttää kyllä ahkerasti. Mutta ei sentään mitään kutinaa, eikä muutakaan tulehdukseen viittavaa :)
 
Ja ummetus oli jotain ihan hirveää jokunen aika sitten, suolisto ei tuntunnu toimivan ollenkaan... Kaikki mitä söi, niin mitään ei tullut ulos... Siinä oli maha todella kipeä... Mut ostin apteekista Levolacia ja sitä otin KERRAN 15ml niin kaikki alkoi toimimaan taas.
 
Meillä isovanhemmat(tulevat mummit varsinkin) ihan onneissaan uudesta tulokkaasta. Anopin edellisestä lapsenlapsesta 14vuotta ja mun äidin edellinen(ja ainokainen vielä) syntyi vaja 11vuotta sitten, eli ihan ku ensimmäinen lapsenlapsi olisi tulossa [:D]
Anoppihan meitä on patistan lapsen tekoon meidän seurustelun alusta asti(2,5v) ja aina muistan muistuttaa kuinka kova vauvakuume HÄNELLÄ on!!! Nyt sitten kun raskaaksi tulin, niin ilo oli ylimmillään... Äidistäni taas tulee kerralla tuplamummo, kun siskoni on myös raskaana, vain 2viikkoa meillä eroa lasketussa ajassa [:)]
 
EPPU: Mehän ollaan sun kanssa sitten samaan aikaan valmennuksissa [:)] Mun mies pääsee luistamaan ihan siitä synnytysvalmennuksesta, kun lähtee juuri silloin Kreetalle [:@] Ite olin vielä jokunen aika lähdössä mukaan, mut päätin, että ihan itseni ja vauvan kannalta paras, että jään kotimaan kamaralle, kun ensimmäinen lapsi tulossa ja ajatuskin lentämisestä pelottaa niin pirusti[&o] enkä halua että reissussa joutuisi koko aika olemaan varpaillaan ja pelkäämään, että mitä jos jotain kävisi, kun siellä ei lähellekkään samantason hoitoa keskosille kuin suomessa. Kyllä tässä ehtii vielä reissaamaan, kaksin ja kolmin [:D]
 
Hei kaikille!

Täällä kanssa yksi odottaja lisää. Olen 27-vuotias ja kyseessä on minun ja avopuolisoni ensimmäinen lapsi. Laskettu aika on 20.8. eli 16. viikko pyörähtää tänään käyntiin. Vointi mulla on oikein hyvä, kaikki raskausoireet minimissä. Viime viikolla kävin neuvolassa lääkärintarkastuksessa, kaikki oli ok. Samalla kuunneltiin pikkuisen sydänäänet [:)] Nyt vaan tuskin maltan oottaa huhtikuuta, jolloin aikasintaan seuraava käynti neuvolassa. Rakenneultraan oon suunnitellut meneväni joskus 20. viikon jälkeen.
 
Minäkin olen melkein addiktoitunut näihin sivuihin jo [:D] Ensimmäistä odottaa ja tuntuu ettei mies jaksa kuunnella kaikkia juttuja, jotka mieltä painaa ja joita ajattelee, niin täältä kiva käydä lukemassa muiden tuntoja ja etenemistä. Kaikki on niin uutta ja ihmeellistä [8|]
 
Valkovuodon määrä on huimasti lisääntynyt, mutta onneksi olen myös kutinalta säästynyt. Se tästä niin sanotusti vielä puuttuisikin. Muutenkin pikkuhousunsuojien kanssa "pelaaminen" on mielestäni inhottavaa. Mutta kyllä siihenkin tottuu...
 
Heidinen: Samassa valmennuksessa toukokuussa varmaan joo ollaan, kun niitä ei ilmeisesti järjestetä meidän kunnassa niin usein. Ja seuraavaan ryhmään, joka alkaisi elokuussa, emme enää ehdi.
 
Hyvää torstaita kaikille!

Anastasia, Tinskuli, Liitu ja Tintti83, lämpimästi tervetuloa tänne elomamien joukkoon! Kivaa saada tänne lisää tulevia äitejä ja jakaa tulevat kuukaudet ja fiilikset ennen loppuhuipennusta. Ja tietysti kuulla kaikkien osalta lopputulos! [;)]

Tänään on hyvä aamu, ei yrjötä yhtään...jos se tästä alkais olotilat pikkuhiljaa helpottamaan. Hope so! [&:]

Anastasia: Onneksi olkoon vauvan johdosta! Hän ainakin pääsee perheeseen jossa häntä todella halutaan. Kerro jotain hedelmöityshoidoista, kiinnostaisi kovasti kuulla. Minkä ikäinen olet? Missä päin Suomea asustelet? Mekin yritimme mieheni kanssa lasta 5 vuotta kunnes tärppäsi (kirjoitin tarinani 23.2, katso historiasta s.3). Meillä onkin LA lähekkäin, minulla 11.8.

Tinskuli: Älä murehdi, kyllä ne liikkeet sinullakin varmasti pian tuntuu! Ja kun tisseistäkin tulee jo maitoa niin olet jo syvällä äitiydessä! [:D]
Mulla oli eka ultra 11 rv:lla ja osallistuin myös sikiöseulontaan, verikoe näytti että kaikki hyvin, mitään riskiä ei näyttäisi olevan. Nyytin niskapoimu oli 0,7mm. Tosin olen lukenut että vaikka verikokeen tulos näyttäisikin että kaikki kunnossa niin lapsi saattaa silti syntyä kehitysvammaisena. Ei tässä oikeen tiedä mitä pitäisi ajatella. Mitä enemmän lukee näitä juttuja, sitä avuttomammaksi tuntee itsensä. [:(] Jossain vaiheessa mielipide-ja infotulvaa on varmaan pakko sulkea korvansa että säilyttää mielenrauhansa.

Tintti83: Sinulla hieno ja mielestäni oikea asenne. Oma lapsi on aina tervetullut, onpa hän minkä näköinen/kokoinen/muotoinen tahansa. Jos lapsi syntyy terveenä, siitä saa olla kiitollinen, jos syntyy sairaana, sen kanssa sitten on elettävä. Mutta älä murehdi liikaa sitä niskapoimuturvotusta, se saattaa olla ihan ohimenevä juttu ja lapsesi syntyy terveenä. Tosin kyllä ymmärrän jos murehdit, kaikki info raskaana ollessaan mitä saa ja kuulee, jää tietenkin mieleen pyörimään. Itsekin jännitän, siltikin, vaikka Nyytin tulos oli ok, koska täytän 35v ja moni pitää minua jo "riskisynnyttäjänä". Osasyynä tähän ajattelemattomat kommentit joita sain jo heti raskauden alkuvaiheessa. Pahoitin todella mieleni sydämenpohjia myöten kun pari ystävääni reagoi vauvauutisiimme suoraltakädeltä jotenkin näin että "oletteko varautunut siihen että voitte saada Down-lapsen...ne on kyllä kivoja ja helppoja lapsia...se voi olla ihan kasvattava kokemus jne jne...". Ja voitteko uskoa: "Älä vielä iloitse liikaa, se voi mennä kesken." En voinut uskoa todeksi että mitä ihmettä noi oikeen selittää. ETTEKÖ TOIVO MEILLE TERVETTÄ LASTA VAI????????????!!!!!!!!!!!!!!!!! ENKÖ SAA OLLA ONNELLINEN VAI????? Murrrr. [:@] Joo. Onneksi olkoon vaan, ja piruja maalataan seinälle, ei mitään käsitystäkään miltä tommonen tuntuu. (Minä kun vielä satun olemaan tosi herkkä ihminen ja ajattelen aina muutenkin kaikkea liikaa.) Tällaisella mielialalla sitten odottelin käyntiä ensimmäiseen ultraan. Siellä sitten ajattelin että ei siellä vatsassa varmaan ketään ole. Tappiomieliala. Että kiitos vaan ystäville rohkaisusta. [X(] Mutta voi sitä onnea kun näin Nyytin jumppaavan kohtuni pohjalla ja kuultiin sydänäänet. MIKÄ HELPOTUS! [:)] Kaikki uutiset ja kannanotot ottaa kyllä tässä tilassa todella herkästi. Mutta sulla on kaikki mahdollisuudet saada ihan terve lapsi, ei noi lääkärit mitään jumalia oo ja seulontatuloksetkaan ei satavarmoja. Elämän arpapeliä tää vaan on...
Pieni mielialaa nostattava tosielämän kokemus(ystäväni tuttavapiiristä): Eräällä odottavalla äidillä oli jo raskaus aika pitkällä kunnes lääkärit kehottivat tekemään abortin. Lapsella näyttää olevan joku epämääräinen vika. Syntyy vammaisena. Ei toivoa ihmisarvoisesta elämästä. Äiti piti pintansa, kieltäytyi abortista, sanoi että ottaa vastaan mitä tuleman pitää ja hän joka tapauksessa rakastaa tätä lasta ja haluaa pitää sen. Syynä myös uskonnollinen vakaumus, ei halua riistää syntymättömän lapsen elämää. Lääkärit syyllistivät, olet itsekäs, fanaattinen, eikö lapsen paras ole tärkeintä, kuinka voit tehdä noin omalle lapsellesi. Lopulta painostus loppui ja synnyttämisen aika tuli. Hän synnytti terveen pojan. Voitteko kuvitella äidin onnea ja fiiliksiä siinä vaiheessa kun poika oli jo nuori mies ja häneltä kysyttiin että mistä olet kiitollinen vanhemmillesi, poika siihen että "olen kiitollinen äidilleni että sain mahdollisuuden syntyä ja elää eikä äiti suostunut aborttiin - minut olisi heitetty roskakoriin mutta nyt seison tässä!"

Joten, tervetuloa maailmaan kaikki elovauvat ja pitäkää lippu korkealla elomamat!!! [:D]

Mukavaa päivää kaikille, toivottavat Tellervo&Nyyti

RV 16+1, LA 11.8
 
 
Oletteko muuten kuinka varovaisia painavien tavaroiden nostelussa? Mun työ edellyttää joka päivä kaiken painavan nostelua ja kyykistelyä ja kumartelua, ni jotenkin nyt on alkan varomaan kaikkea... Onneksi mies samassa työpaikassa ni sille pystyn nakittamaan kaiken painavemman nostelun [:D]

Tuntuu että kynnet kasvaa nyt jotenkin hurjaa vauhtia, mut hiusten kasvu pysähtyn ihan seinään, vai kuvittelenkohan vain!?
 
Osallistuin myös siihen sikiöseulontaan kromosomipoikkeavuudesta, jossa otetaan verikoe ja ekan ultran mittauksien kanssa niitä vertaillaan tuleeko riskiluku vai ei.. Meillä tulos oli negatiivinen, eli ei riskiä, mutta se niskapoimu-luku oli 2,0. Eli mitä olen nyt lueskellut näitä teidän muiden kirjoituksia, niin kuulostaa melkoisen isolta tuo 2,0... Itse en ole asiaa sen ultran jälkeen murehtinut, koska ultran tehnyt kätilö sanoi sen olevan normaaliasteikolla ja tosiaan yhdessä sen verikokeen kanssa tulos oli negatiivinen.... En ole mistään löytänyt tietoa tuon niskapoimuturvotuksen luvuista, että mikä on niin sanotusti normaalia ja mikä menee sitten jo yli; onko kenelläkään parempaa tietoa? Ja anteeksi, jos on termit vähän hukassa näiden testien ja ultrien suhteen [:)]
 
Muuten olen tänään tosi onnellinen! Kerroin esimiehelle töissä raskaudestani (pakkohan ei olisi näin hyvissä ajoin kertoa) ja toisin kuin olin varustautunut, oli vastaanotto todella positiivinen. Olen määräaikaisessa työsuhteessa, joka loppuu kesäkuun loppuun ja äitiysloma alkaisi sitten vasta heinäkuun lopulla (tuntuu todella kaukaiselta)...Esimies lupasi kuitenkin jatkoa siihen asti, että jään äitiyslomalle, eli kesäni on pelastettu!![:D] Kuulostaa pieneltä jutulta, mutta pelasti päiväni....
-rv 14+0, LA 27.8.)
 
Hei pitkästä aikaa. Ollaan lomailtu niin en oo pitkään aikaan päässy kirjottelemaan ja tänne on ilmestyny monia uusia elomassuja,Ihanaa! [:D]
Voi mä oon niin kateellinen teille joilla liikkeet jo tuntuu.. Ollaan menossa viikolla 15, joten eiköhän ne aiva pian tunnu [:D]
Massuki pömpähti näkyviin tällä viikolla ja pitäis pian mennä vaateostoksille. Housut varsinki jo kinnaa.. Jotenki vieläki ihan epätodellinen olo, et mun pitää (tai saan[:)]) ostaa äitiysvaatteita!!!!!!!!!!!!

RV 14+5, LA 22.8
 
Hellou täältäkin taas.
Neuvolassa käynti taas takana ja kaikki oli ihan hyvin. Painoa tosin ei ollut tullut mutta johtunee ihan vain tästä huonosta olosta ja kun ei ruoka maita niin kuin ennen. Kiukkunen heppu tuolla masussa taas on, siis tulee ihan veljiinsä. Sai hakemalla hakia sydänääniä ja kun kohdalle saatiin niin kiukkuinen potku laitteeseen ja alta pois. Useaan kertaan sai hakea uudelleen ja uudelleen, samalla lopputuloksella. Ei siis tarkaa sykettä saanu laskettua niin "täti" sit ihan lonkalta heitti arviota. [:D]
Ens käynti onkin sit rakenneultra 31.3 ja neuvola 1.4. saan sit kelan laputki jo matkaan. Pääse tilaan äitiyspakkausta ja laittaa tukiasiat vetämään. Kauheen äkkiä tää aika vaan viipottaa. [:)]
Masukki vetää illat kauheeta rundia tuolla että ihan yölläki saattaa herätä ku yks möykkää. Nyt on sentään niin pientä et ei pahemmin haittaa. Odotan jo inholla sitä kun tuo on jo niin iso että nyrkkeilee virtsarakolla ja pyörittelee kantapäitä kylkiluiden välissä. Aah, vielä muistaa senkin tunteen.[:o][:D]
 
Miulla valkovuoto myös lisääntyny joka raskauksilla kuten nyttenkin. Ensin vuoto loppui ihan kokonaan ja palasi nyt taas kolme kertaa reilumpana kuin tavallisesti.
Miulla tosin sitä hiivaakin tuppaa tulemaan aika ajoin mutta yleisimmiten sekin tulee oireiden kera niin osaa hoitaa heti pois. Mie en voi käyttää pikkuhousun suojia mutta tulee vaihdettua pikkareita aika tiuhaan päivän aikana.
 
Seulonnoista oli myös puhetta ja mie olen niihin aina osallistunut, ultrien lisäksi veriseulaan.
Tämä meidän pikku kuntamme vain on (ehkä juuri uskonnollisten syitten vuoksi) painottaneet kaiken uskon ultriin joten veriseulaa täällä ei tehdä ollenkaan, ei edes vaikka äiti sitä pyytää. Jos ultrassa jotain selviää sitten voi jo jotain seulaa saada.
Siihen mie petyin syvästi koska vaikkakaan koskaan ei voi 100% varmasti kaikkien ultrien ja seulojenkaan jälkeen tietää että onko lapsi varmasti terve.Se olisi vain miulle itselle henk. kohtaisesti turvallisuuden tunnetta tuovaa käyttää kaikki mahdolliset tutkimus vaihtoehdot ennen lapsen syntymää.
Ultraajakin oli hyvin ihmeissään kunnan käytöksestä ja hän sanoikin että viimeistään 2010 tulee laki joka pakottaa kaikki kunnat tarjoamaan mahdollisuuden veriseulaan niille vanhemmille jotka sitä haluavat. Mutta koitamme nyt luottaa siihen että kaikki menisi hyvin ja mahd. poikkevuudet huomattaisiin rakenneultrassa. [&o]
 
Maidon herutuksesta myös että kun näitä muita odotin alkoi maitoa tiputtaa joskus rv13 jälkeen mutta siis ihan et pari tippaa tuli liiveihin. Määrä lisääntyi loppua kohti mutta silloinkaan nyt ei ihan paita kastunut et ihan liivinsuoja riitti.
Tällä kertaa maitoa ei ole vielä näkynyt mutta eiköhän sitä sieltä ehdi alkaa vielä tulla jossain välissä taas, viimeistään synnärillä. [;)]
 
Tinskulille että ainakin sen mitä olen aiheesta joskus ensimmäistä odotellessa lukenut että isän kromosomit enimmäkseen määräävät tuleeko tyttö vai poika mutta en tiedä onko suvun tyttö tai poika painotteisuudella osaa tai arpaa tulevaan sukupuoleen.
Se on ainakin todettu että jos isä on tehnyt useamman pojan on todennäköisyys hyvin suuri saada lisää poikia.. kuten meillä on käynyt. Siis tämäkin hyvin tod. näköisesti on poika (tuon mukaan). Tosin on noita tässä lähipiirissä paljon että on kolme tai neljä tyttöä ja sit tulee poika tai toisin päin, poikalauman jatkoks tyttö.. siis ihan tuurilla näissä mennään, 50/50 [;)]
Hedelmöittymisajankohdallakin on jokin osansa kuullemma. Tytöt ovat hitaampia mutta kestävämpiä kuin pojat eli jos on ovulaation aikaan tai sen jälkeen sekstaillut niin ehkä varmemmin voi saada pojan tai jos taas ennen niin tytöt ovat hitaasti lipuneet odottamaan munasolua saapuvaksi. Mutta nuokin on niin yksilöllisiä että en menisi noihinkaan ehkä päätäni laittamaan pantiksi. [:D]
Tästä sukupuoli asiasta on tuolla vau:n sivuilla tekstiäkin
http://www.vau.fi/templates/Article____75560.aspx
 
Pitää vissiin lähtä nauttimaan jotain ennen kuin taas huono olo pääsee valloilleen ja joutuu halaamaan pönttöä. [:D]
 
Marjuska ja masukki rv17+0
 
Hauskaa että täällä on näin vilkas meno ja uusiakin mammoja ilmoittautuu mukaan koko ajan. Mukavaa lukea kaikkien tarinoita ja vaihtaa ajatuksia.[;)]

Tellervo pyysi tarkentamaan tietoja itsestäni eli 30 vuotias odottaja olen ja täällä pääkaupunkiseudulla asustellaan. (Tellervo:etkös sinäkin ole sinne Jorviin menossa synnyttämään??) Noista lapsettomuushoidoista riittäisi paljonkin asiaa mutta meidän kohdalla tilanne oli se että tutkimuksiin mentyämme selvisi pian että lapsen saaminen kohdallamme luonnollisin keinoin tulisi olemaan hyvin epätodennäköistä. Siirryimme suoraan "rankempiin" hoitoihin joka meidän kohdallamme tarkoitti mikrohedelmöitystä (ICSI). Näitä kävimme läpi muutaman sekä pari pakastealkion siirtoa. Henkilökohtaisesti hoidot eivät olleet minulle ylitsepääsemättömän rankkoja ainakaan fyysisesti. Ei pahoja hormoonimyrskyjäkään. Psyykkinen puoli oli ehkä kovemmalla kun suuret odotukset ja kovat pettymykset seurasivat toisiaan. Viimeisen hoidon kohdalla odotuksemme olivat jo hyvin pienet, tyyliin "kokeillaan nyt vielä kerran". Ja jollain ihmeen kaupalla testi näytti plussaa! Niinkai sitä sanotaan että se onnistuu silloin kun sitä vähiten odottaa! [:)] 
Luin tuolta muutaman odottajan kärsivän päänsärystä. Itselläni olen huomannut viime aikoina pääkivun lisääntyvän ja tänään on yksi niistä päivistä kun tuntuu ettei panadolkaan auta. Mainitsin viimeksi neuvolassa asiasta ja neuvolantäti oli sitä mieltä että päänsärky ei voi koskaan johtua itse raskaudesta ja että tätä tulisi nyt seurailla. Itse muistan taas jostain lukeneeni sen olevan yksi raskausoire... Onneksi tämä ei vielä jokapäiväistä ole mutta täytynee seurata tilannetta.

Voi itsekin olen niin kateellinen teille onnekkaille jotka jo tunnette vauvan liikkeitä! [:)] Kovasti itse odottelen merkkejä maha-asukista. Vaikka ensiodottajana voin hyvin joutua niitä vielä hetken odottamaan.

Hyvää vointia kaikille elomammoille!

RV 16+1 LA 12.8.
 
Anastasia!

Voi miten hauskaa! Me varmaan törmätään sitte Jorvin synnärillä vauvat kainalossa! [:D]
 
Voi miten oli tullut paljon uusia viestejä ja äitejä mukaan, kun en ite ole päässyt nettiin pariin päivään!!

Tellervolle ihan ensin vastausta, että Seinäjoella asustellaan, että ihan tänne paikalliseen keskussairaalaan sitten menen kun se h-hetki koittaa. Olipa kiva kuulla, että lasketut ajat on meillä niin lähekkäin! [:)] Kertomus ystäväsi pojasta todella liikutti, siinä taas huomataan se että omaa itseään kannattaa kuunnella ja periaatteista pitää kiinni. Lääkäritkin on loppuviimein erehtyväisiä ihmisiä hekin, siellä valkoisen takin alla.

Seulonnoissa mekin ollaan täällä käyty, sekä verikokeessa ja varhaisessa ultrassa. Kovasti jännitti, että näkyykö mitään poikkeavaa, mutta kaikki olikin kunnossa (turvotusta 1,7 ja verikokeessa ei mitään). Huokaistiin helpotuksesta, kun täti sanoi tutkimuksen jälkeen, että kaikki on hienosti. Epulle vastauksena, kun mietit niitä turvotuksen normaaliarvoja, niin meille ainakin sanottiin juuri tuossa tutkimuksen yhteydessä, että turvotuksen suhteen alle 3,0 turvotusta on normaalia. Avomies on ollut innolla mukana sekä ihan tavallisilla neuvolakäynneillä ja ultrassa myös. Se on mielestäni hienoa häneltä, saadaan yhdessä odottaa ja seurailla pikkuisen ihmeemme vointia ja kasvua. Seuraavan kerran meillä on neuvola 13.3. (perjantaina) ja rakenneultraan päästään sitten 2.4.

Synnytysvalmennuksia täällä Seinäjoellakin alkaa harmittavan harvoin, mutta ilmoittauduttiin mukaan maaliskuulla alkavaan ryhmään. Seuraava olis ollu vasta kesäkuulla, ajateltiin että menekööhän liian täpärälle jos mennään vasta siihen.

Heidinen: Mä joudun myös koulun puolesta nostelemaan paljon raskaita, kun olen opiskelemassa rakennusmaalariksi ja parhaimmillaan ennen raskautta oon viipottanu 20 kg:n maalipöntöt molemmissa käsissä, vaan enpä enää.. [:D] Maalaushommissa on muitakin riskejä, onneksi on siellä on oltu ymmärtäväisiä, kun olen kieltäytyny käyttämästä liuottimia. Ja kynnet kasvaa täälläkin, välillä tuntuu, että sais päivittäin olla leikkailemassa..

Vauvahankinnoista oli myös puhetta. Meillä välillä on vähän tiukkaa kun tosiaan itse opiskelen ja mies on ainoana työssäkävijänä. Kävikin uskomaton onnenpotku: Saatiin lahjaksi suurimmat hankinnat miehen veljeltä: pinnasänky ja hoitopöytä, jotka on olleet heillä vain parilla lapsella käytössä. Nyt onnellisena ostelen pieniä potkupukuja vauvanvaatekaapin täytteeksi ja odottelen elokuuta.. Toki on vielä pari isompaa hankintaa odottamassa, kuten vaunut ja autoon turvakaukalo, mutta meillä on se periaate että käytettykin kelpaa kunhan on vain hyvässä kunnossa. [:)] Miten muiden mammojen hankinnat edistyy? Tellervolle onnittelut upeasta pinnasänkylöydöstä! Harvoin sattuu olemaan noin edullisesti, ainakin mitä itse olen hintoja vähän seuraillut.

Vielä tähän loppuun Anastasialle isot onnittelut! Niinhän sitä sanotaan, että kun lakkaa yrittämästä niin sitten onnistuu. [:)]

Oikein mukavaa viikonloppua kaikille elomammoille toivottelee Sanski ja masukki
 
Helou taas! [&:]

Tänään oli neuvola ja lääkärintarkastus. Sisätutkimus, verikokeet ja pissatesti. Kaikki kunnossa. Paitsi että sisätutkimus oli kivulias. [:o] Hemoglobiini vähän laskenut mutta se on kuulemma tässä vaiheessa ihan normaalia. Ja voi, miten IHANAA oli taas kuulla Nyytin sydänäänet! [:)] Syke oli 150. Itkuhan siinä tuli, taas, isillä ja minulla. (Tyttö se on, hih! [:D])

Ihastelivat kasvavaa vatsakumpuani ja neuvolatäti sanoi että kylläpä on isoksi kasvanut jo tuo masu vaikka ollaan vasta rv:lla 17.

Tintti83 ja Sanski: Tämä niskaturvotusasia kun on ollut meillä puheenaiheena niin kysyin tänään lääkäriltä tuosta huolenaiheesta ja sanoi että jos lukema on alle 3,00mm niin ei mitään hätää pitäisi olla. Ihan terveilläkin sikiöillä saattaa olla pientä turvotusta mutta jos tulos on alle 3mm niin se ei ole vaarallista.

Heidinen: Painavien tavaroiden nostelusta. Minä kannan hevosille juomavesiä päivittäin. Ämpärillisiä ja myös isoja saaveja. Yritän nostaessa painottaa kuormaa jalkalihasten varaan. Hullun hommaahan se on. Mutta pakko mikä pakko kun tallin vesiputki jäätyi umpeen ja hepat tarttee vettä. Onneksi kevät alkaa ja tämä raskas pakkastalvi jää taakse. Kaikesta selvittiin huhhahheijaa!

Anastasia: Samoilta kyliltä kun ollaan niin mitä neuvolaa käytät? Minä käyn Bembölen neuvolassa Ikean lähellä. Semmonen pieni kotoisa neuvola, oikein mukava.

Kamala väsymys painaa, tekisi niin mieli mennä nukkumaan mutta pakko mennä jatkamaan töitä...plääh. [&o]

Kivaa viikonloppua kaikille elomamoille!

Tellervo?Nyyti rv 16+3, la 11.8
 
Heippa ehi kaikille!Elikkä mulla olis laskettu aika 8.8. Olis kiva jos löytyisi muitakin joilla laskettu aika on sáma kun minulla[:D]
Raskaus on sujunut hyvin.Huoma että kaikki odotaa innoilla masun kasvua[:)][;)] Sama täällä[:)] 
Mulla on toinen raskaus ,ensimäinen oli vuonna 2003 silloin syntyi prinsessa:)
Sama prinsessa halua että se syntyis jo nyt,että vois alkaa vaihta vaippoja[:)]sanoi mulle jo mun ei tarvi vaihta,että kyllä minä osan[;)]
Oiken mukava illanjatkoa kaikille!
 
terveppä taas kaikille =)
harmi kun ei oo kerenny kauheesti olemaan täällä =(
meillä oli neuvola alkuviikosta ja samalla katottii ultra. pikkane on kasvanu ihan hirveesti =) siellä se meni ja huiski käsillä ja jaloilla =) oli niin hyvä tunne nähä hänet =) nyt ei enää malttais oottaa elokuulle.
tänää oli sokerirasitustesti ja ei tuo ollukkaan niin paha juttu ku monet kertoili.

RV 15+5 LA 16.8
 
Heipä hei taas!! Itsekin olin sokerirasituskokeessa alkuviikosta. Pakko oli mennä, kun isälläni on kakkostyypin diabetes. Pelkäsin kamalasti, että kuinkahan alkaa oksettaa, kun tyhjään mahaan pitää juoda sellaista sokerilientä, mutta onneksi ei käyny kuinkaan. Tuloksetkin sain jo seuraavana päivänä, ihan hyvin oli kaikki. Ainoastaan paastosokeri oli juuri ja juuri rajalla (5,2 kun yli 5,3 on riskiraja) mutta se kuulemma saattoi johtua vähän liian myöhään syödystä iltapalasta. Paasto piti aloittaa klo 20 sunnuntaina, niin söin vielä jogurttia 19.45. Muut arvot oli kohdallaan, ensimmäinen koe 4,6 kun 10,0 on raja, ja toinenkin oli reilusti alle sallitun. Voi olla, että joudun tuon paastoarvon takia vielä uudelleen käydä kokeessa viikolla 30, jos olo menee heikoksi. Tällä hetkellä kuitenkin hyvä mieli, ei tarvinnut alkaa pistelemään ja seurailemaan sokeria. 

Onko muita sokerirasituksessa käyneitä elokuun äitejä?

Hyvää viikonloppua Sanskilta ja vatsansisäiseltä asukkaalta kaikille! LA 9.8. rv 16+6
 
Takaisin
Top