elokuun vaavit 09

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja caania
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun massu tais kasvaa viime yönä.. [:D]
Tähän mennessä se on ollu iltasin ihan mieletön pallo, mut aina aamulla hävinnyt jonnekin.
Varmaan ollu pikkasen tota turvotusta..
Mut nyt tänä aamuna jäljelle oli jäänyt pieni selvä kumpare.
Sielä se pieni kasvaa.. [:)]  (rv 14+2)

Voiskohan joku viisaampi mulle kertoa, että saako vihreää teetä juoda?
Itse olen normaalisti noita kahvi ihmisiä, mut nyt en ole sitä voinut yhtään juoda.
Sen pelkkä hajukin kuvottaa kovasti, mutta se maku vasta jotain ihan hirveää onkin.
Sen tiedän että yrttiteetä ei saa jouda, mut eihän vihreä tee ole yrttiteetä?
Vai olenko ihan väärässä.. Auttakaa!!!

Heips!

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille. Mulla viikko alkaa viimeviikolta jatkuvalta saikulla ja saan lepuutella kotona torstaihin saakka. Vuoto on nyt taas loppunut ja toivotaan että siihen se jäikin!

Marjuska, mulla oli pahoinvointia ekassa raskaudessa ensimmäiset 4,5kk, eli aika pitkään yli "normaalin" alkuraskauden pahoinvoinnin. Muutama tuttava on kärsinyt pahoinvoinnista läpi raskauden. Toivotaan että olosi alkaa pian helpottaa. Oot varmaan jo kuullut sata kikkaa "kuinka helpottaa oloa".. Mutta ei kait siihen mitään oikeeta vastausta ole. Mä sanoisin että kuuntele kehoasi ja kaikki mikä helpottaa oloa niin tartu niihin. (vaikka sitten jäiset porkkanaviipaleet, jotka oikeesti on aika ällöjä näin jälkeen päin ajateltuna... lue aikaisemmasta kappaleesta ihmeelliset mieliteot. Ne myös helpotti pahoinvointia kohdallani aikanaan..).

Naperoinen, vihreällä teellä on paljon hyviä terveysvaikutuksia, mutta jos se on kehollesi uusi tuote aloita pienillä määrillä että totut siihen. Mielestäni mitään estettä vihreän teen juomiseen ei ole raskauden aikana. Luin yhdestä Helistimen artikkelista jopa että raskauden aikaisen turvotuksen vuoksi nesteenpoistolääkkeitä ei suositella ja että niiden sijasta voisi käyttää kohtuullisesti esim ananasta, greippiä ja vihreää teetä.

Ja sitten ne tuiki tarpeelliset tiedot:
tänään rva. 15 ja LA 17.8.
Housuostoksille lähden tänään, että saadaan maha housuihin mahtumaan...
Asemapaikkana pks. Perheessä mies, tyttö 13v ja allekirjoittanut 31v.

Inna

vihreä tee on mun käsittääkseni on pahempi kuin kahvi, kun siinä on enemmän niitä piristäviä aineita. kamomillatee on hyvä vaihtoehto jos siitä tykkää

Vielä ilmoittautuisi mukaan yksi esikoistaan odottava elokuu-masun kasvattaja [:)] (laskettu aika on 27.8.) Ikää minulla on 27 v. ja asustelen miehen sekä koiran kanssa Nastolassa.

Tänään oli viimeisin neuvola ja kaikki on hyvin. Kuunneltiin sydänääniä ja tuntui ihanalta kuulla niin tarmokas pamppailu [;)] Vauvalla oli meneillään aamuvoimistelut, kun koko ajan kolautteli liikkeillään mikkiin.....

Hehei!! Meilläkin tais maha kasvaa viime yön aikana,  aamulla ihmettelin peilin edessä, että miten näyttää samalta kun yleensä iltaisin [:)] , että kyllä se kaveri taitaa siellä kasvaa pikkuhiljaa [:D]

Onko muilla sellasta menkkakipujen tapaista, inhottavaa mahan "jomotusta" koko ajan (tai usein)? Itse olen nyt sitä muutaman kerran joutunut ihmettelemään, ei siis ole jatkuvasti, vaan saattaa olla esim. päivän kerrallaan ja seuraavana päivänä olo normaali.. En ole asiasta sen kummemmin kysellyt neuvolasta tms. koska oletan että kyseinen pieni kipu voisi johtua kohdun kasvusta, mutta mielelläni haluaisin tietää onko muilla samanlaisia oloja. Kyse ei siis ole kovasta kivusta, vaan lähinnä sellainen epämukava, "tukala" olo koko ajan.

Onpa kiva kuulla, että täällä on myös Jyväskylästä odottajia [:)].

Ai niin, ja vielä jos kerrotte tietämättömälle, että miksei salmiakkia saa syödä kun 50g päivässä? Itse käsittänyt, että vaan sen takia, että nostaa verenpainetta.. joten jos normaalit paineet, niin eikös sitä saa syödä sitten vaikka enemmänkin? Vai onko jokin muu mahdollinen haitta siitä sikiölle?

Heh, pyydän, että laitatte LA:n loppuun ja sitten en sitä itse muista laittaa [:D]
Eli siis meillä on se LA 25.8.

Heipähei! Täällä ilmoittautuu myös vielä yksi "elokuulainen". [8D] Nyt menossa rv 16+5 ja laskettu aika on 11.8. Masu pömpöttää jo kauniisti!!! Pikku Nyyti siellä möllöttää äitin masussa.[:)]
Pahoinvointi ja väsymys eivät ole hellittäneet yhtään. Kaikki hajut ottaa extraherkästi nenuun ja kuvottaa vatsanpohjaa myöten. Esim. pari päivää sitten näin koiran kakkaavan tiellä ja kakan hajun leijailtua nenääni oksensin siltä seisomalta. Samana päivänä näin heppatallilla kissan kakkaavan ja sama juttu. Huhhuh.[:'(] Pahoinvointia riittää aamusta iltaan. Kahvin löyhkä ja jääkaapin haju...yöägh!!! Paistetut letutkaan ei mene alas. Ei edes lettuhillon kanssa. Olen odottanut pahoinvoinnin loppumista kuin kuuta nousevaa - olisi pitänyt loppua jo - mutta ei helpota ei. Kai tää sit on tätä vaan...loppuun asti. Mutta ei parane valittaa vaan olla kiitollinen ja onnellinen tästä kaikesta. Pääasia että Nyytillä on kaikki hyvin. Me todella saamme lapsen!!!
Olen 34v odottava äiti, huhtikuussa täytän 35v. Olen ollut kohta 10v. naimisissa ja lasta olemme yrittäneet 5 vuotta. Olen kärsinyt nuoresta asti kivuliaasta endometrioososta ja ollut sen takia leikkauksissa. Ja saanut pari kolme varhaisraskauden keskenmenoa. Menetimme jo toivomme ja hyväksyimme sen todennäköisyyden että emme taida koskaan saada lasta. Hyvä on, olen siis hedelmätön nainen ja sillä siisti! Mihinkään hedelmöityshoitoihin emme lähde. Matkustellaan ja nautitaan sitten vaan kaksinolosta. Hyvähän meidän on näin. Mutta toisin kävi - Nyyti iski ykskaks kuin salama kirkkaalta taivaalta! Testin tein terveysaseman vessassa (olin menossa rokotuksiin etelän matkaa varten ja tuli semmonen olo että täytyy varmistaa) enkä voinut uskoa todeksi kun viiva alkoi nousemaan. Olin ihan sumussa ja soitin miehelleni että arvaa mitä...hän sanoi.. ei se voi olla totta, se on joku vahinko, viallinen testeri. Menin apteekkiin ja ostin 5 testiä lisää. Ja uskottavahan se oli, kun kaikki testit näytti plussaa, (tein parin päivän välein), että meille tulee vauva!!! Rokotukset jäi siis ottamatta. [:D]
Todeksi kaikki muuttui vasta ekassa ultrassa kun näimme Nyytin ensimmäisen kerran. Huokaisin epätoivoisesti että ei siellä varmaan mitään näy. Hoitsu siihen että kyllä täällä on asukas. Nyyti siellä pyllisteli ja jumppasi selällään räpylät kohti kohdun kattoa. Se oli ihmeellinen hetki, nähdä sisällään oleva elämänalku. Ja kuulla hänen sydämenäänet. Purskahdettiin molemmat itkuun, mies ja minä. Kaikenkukkuraksi hän syntyy 10v. hääpäivämme kunniaksi, elokuussa!!! Voiko ihanampaa lahjaa toivoakaan kuin pieni nahkainen paketti, aina se kahdenkeskisen punaviini-illallisen voittaa. Nyt voidaan juhlia tuttipullojen kera, HIH! [;)][8|]
Raskaus etenee hitaasti mutta varmasti. Vihlovia kipuja alavatsassa päivittäin. Jos aivastan tai yskäisen, seuraa raju vihlaisu... tai pissat tulee housuun. Kohtu painaa jo virtsarakkoa. Hirveitä selkäkipuja niin että on vaikeaa kävellä, iskiastyyppistä särkyä.
Potkuja ja liikehdintää aloin tuntea jo rv 14. Iltaisin jumpataan ahkerasti ja sitä jatkuu puoleenyöhön asti, aamuisin kun herään Nyyti jumppaa myös. Isäkin tuntee liikkeet myös kun laittaa käden kasvavalle vatsalle. Samoin naisystävät ovat todenneet että on eloisa maha. Tuntuu olevan vilkas lapsi.
Vasta viimeviikolla uskalsin hellittää keskenmenon pelosta ja ostettiin ekat vauvahömpät...sitteri...ja tuttipulloja...pari tuttia...Tellervo ihmemaassa.
Onko täällä muita endotar-äitejä, olisi kiva kuulla kanssasisarten "selviytymistarinoita" ja miten tärppäs. Olis kiva lukea muidenkin tarinoita. Niin, ja onko elokuulaisissa heppaäitejä jotka uskaltautuu vielä ratsaille? Neuvolassa eivät kieltäneet mutta varovainen pitää olla. 20rv takaraja, sitten pitää pitää ratsimisesta taukoa syyskuuhun saakka... Kiltti heppa pitää olla ja rauhallista käyntiä vaan...lantionpohjalihaksille jumppaa...

Oikein onnellista odotusta kaikille tuleville äideille,
toivottavat äiti-Tellervo&pikku-Nyyti

Kiitos, Orion! Tulee hyvä mieli kun on kanssailoitsijoita joiden kanssa jakaa tämä onni. Kivaa päästä tänne elokuulaisten joukkoon. Ja mukava kuulla jos tarinani ilahdutti. Olen nyt lukenut teidän kaikkien stoorit ja eläydyn täällä mukana. [:)]
Nukuin huonosti ja heräsin kuvottavaan oloon(taas). Koko yön olen heräillyt ja käynyt ryystämässä vettä vessan vesihanalla. Pakko oli nousta taas sängystä juomaan kylmää vettä. Tunnen heti aamusta että tästä ei tule olotilojen kanssa hyvä päivä. Sitten söin omenan, red delicious- lajike on mulla kovassa käytössä. Omenoita syön 2-5 päivässä, appelsiineja himoan myös päivittäin. Valion Nypon-viiliä. Porkkanoita, kukkakaalia ja kirsikkatomaatteja, kasapäin, nami! Karkkinälkään salmiakkikaloja. [8D]
Onneksi tänään ei tartte mennä töihin. Aloitan päivän rauhallisesti ja katson telkusta "Vauva tulossa"-jakson, siitä on tullu mulle joka-aamuinen traditio. Tulee neloselta aamuisin klo 8:30. Itkeskelen synnytyksiä, valmistelen itseäni tulevaan koitokseen...
Kiva päivä tiedossa, heppaystäväni tulee kylään ja tuo mulle vauvanvaatteita, saan ottaa Nyytille mitä kelpuutan. Hänellä pikkuinen jo kasvanut vauvavaatteista ulos. Jännää! Vauvahömppää! Sormet syyhyy jo! [:D]

Nyt tekee mieli riisimuroja! Onneksi jääkaapissa on maitoa. Oikein kivaa päivää teille kaikille!

LA 11.8, tänään rv 16+6

Terv.Tellervo

EPPU! Katos, samasta kylästä löytyy näköjään muitakin samanikäisiä odottajia [:D]

Mulla laskettu aika 19.8 [:)]

Hei vaan!

Minä olen harmitellut omaa oloani, kun käytännössä katsoen kaikki raskausoireet ovat puuttuneet. Ei väsymystä, ei pahoinvointia; ainoa muutos on suunnaton ruokahalu. Haluaisin vain syödä koko ajan [8|] Neuvolasta ensimmäistä aikaa varatessanikin kysyin, että onko noiden testien mahdollista olla väärässä (tein 3): mulla ei ole ollut edes paha olo?! Pelkäsin siihen ekaan neuvolaan asti, että kohta vuoto alkaa kuitenkin ja tilanne niin sanotusti raukeaa. Mutta eipä alkanutkaan ja onnentunne oli VALTAVA nähdessämme pienen sikiön liikkeet ekassa ultrassa: sielä todella on joku! Sen jälkeen on ollut hassu tunne yrittää tottua ajatukseen, että sisällä kasvaa pieni ihminen ihan oikeasta ja saan niin hartaasti toivomani oman lapsen. Meillä ei ollut ongelmia raskaaksitulon kanssa, tavallaan päin vastoin tuli yllätyksenä ilman yrittämistä, mutta minulla on ollut kuukautisiin liittyen aina ongelmia joita on jouduttu hoitamaan eri konstein. Niinpä olin iloisesti yllättynyt tullessani raskaaksi niin pian lopetettuamme ehkäisyn (pillerit jätin toukokuussa -08 ja jouluna siis positiivinen testi).

Onnellisena nyt siis kesää ja mahan pyöristymistä odotellaan ja uskon tästä tulevan paras kesä ikinä! [8D] LA 27.8.

Mulla oli alussa aivan hirveä väsymys ja ajatuskin suklaasta sai minut voimaan pahoin(ennen raskautta olin oikea suklaaholisti), joten se ei kyllä ainakaan harmita mua [:D] 
Mulla ei ehtin kuukautiset olemaan päivääkään myöhässä, kun jotenkin aavistin että saattaisin olla raskaana(aina yleensä joitain oireita ennen kuukautisten alkamista) ja kotona oli testi valmiina odottamassa. Aamulla sitten seitsemän aikaan tekemään testi ja samantien tuli todella voimakas viiva, mistä ei voinut erehtyä [:D] ensi reaktio oli syvä hiljaisuus, sen jälkeen juoksin tikku kädessä makuuhuoneeseen huutaen miehelle ilosta et meille tulee vauva(mies vielä siinä vaiheessa syvässä unessa), kunnes tajus mitä olin sanonnu [:D] ensimmäisenä mies kyllä totesi, että olisin voinut hieman hellävaraisemmin asian kertoa, mut eipä
sillä hetkellä muuta reaktiota mulla ollut [:D] [:D]

Sinällään raskaus oli yllätys, kun viime vuoden tammikuussa multa jouduttiin poistamaan toinen munasarja kokonaan appelsiinin kokoisen kystan takia, ni jotenkin epäili mielessään, että yhdellä pärjäisi yhtä hyvin kuin kahdellakin... ilman ehkäisyä ehdittiin olemaan kaksi kuukautta ennen kuin testi näytti plussaa [:D] joten yksi munasarja näköjään hoitaa hommansa tuplatehokkaasti [:D]

LA 19.8

Heidinen
Mä ilmoitin omalle miehelle vähän samalla tavalla, meillä vaan lisäksi oli paras kaverini lapsensa kanssa yökylässä, mentiin kaikki iloisesti hyppimään äjiän päälle kun testi näytti viivaa :)
En siis todella odottanut olevani raskaana, vaikka ei ole ehkäisyä käytetty vähään aikaan, tein testin vaan varmuuden vuoksi, kun piti mennä pieneen leikkaukseen

Millonkas teillä on alkannu vauvan liikkeet tuntumaan? Ite yritän kovasti joka ilta ku "kuullostella" masua, hiljaa selälläni maaten, mut vielä antaa odotuttaa pikkuinen [:)] vaikka todella kova vipeltäjä ja nyrkkeilijä onkin jokaisessa ultrassa ollut [:)]
tiedän kyllä, ettei ensi raskaudessa vielä tunnu, mut jotenkin sitä niin aina iltaisin odottaa tuntevansa edes jotain pientä [:D]

Rv 15+0 LA 19.8

Hei!

Mä tunsin eilen illalla ihmeellistä "kuplintaa" alavatsassa kohdun tietämillä lattialla selällään maatessani [:)] Tosin, mulla viikkoja menossa vasta 13+6, joten tuskin oli mitään vauvan liikkeitä, mutta innoissani/toiveissani niin kuvittelin. Se tuntui niin kivalta verrattuna välillä esiintyviin kuukautiskipujen tyylisiin tuntemuksiin. Niitä "kuplia" tuntui ajoittain noin viiden minuutin ajan. Saattaa olla et oli ihan vaan ilmaa vatsassa tai sitten elohiiri, mutta kivalta se tuntui.
Odottelen myöskin innolla, että milloin alkaisi vauvamaha edes vähän näkyä ja vauva antaisi itsestään selviä merkkejä liikkein. Siis olettaen ettei nuo kuplat niitä ollut [;)] Tällä hetkellä mahaa pyöristää pelkästään turvotus, joka saa vatsan näyttämään lähinnä sellaselta kuvottavalta löysältä kaljamahalta, vaikka hoikka muuten olenkin [:'(]
LA meillä siis 27.8.

Hei!
Minulla rv 16+0 menossa. Liikkeitä aloin tuntemaan jo vkolla 14 lopussa. Ei mitään kuplintaa vaan ihan kunnon potkuja ja muljuilua niin että mies ja ystävätkin ne tunsivat kun laittoivat käden masun päälle. Voi olla että vatsanpeitteeni ovat herkemmät vuosien endometrioosikouristelujen jälkeen.
Miltä masut näyttää? Mulla kasvanut jo pieneksi palloksi. Sanoisin että viikossa on vatsa alkanut kasvamaan ihan selkeästi isommaksi. Vatsaa lukuunottamatta kaikki läheiset huomauttavat että olen laihtunut, varsinkin kasvoista kuulemma.
Kysyisin että miltä teidän vatsa tuntuu kun painelette ja tunnustelette kohdun päältä? Itselläni on ihan muhkurainen! Voiko se johtua siitä että istukka on siinä seinämässä...?

Hei!

Natsku, kysyisin sinulta, kun vastasit tuohon vihreätee kysymykseen niin kovin lyhyesti, että mihin perustat tämän käsityksesi vihreän teen huonoista vaikutuksista tai siitä että se olisi pahempaa? Onko kyseessä oma ajatuksesi vai onku sinulla asiaan jokin lähde? Olisi kiva tietää.

Voi mikä maha.. se kasvaa kokoajan. Omat housut ei enää mahdu jalkaan ilman hulluja kuminauhavirityksiä ja sitten valahtaa "työmiehen housuiksi". Löysin alkuviikosta hennesiltä töihin mustat suorathousut mastuubilla ja sitten ihan tavalliset 42 kokoiset lökikset kotiin (norm 36). Yhdet vanhoista farkuista tuunasin itse. Katsoin mallia tämän masuosan ompeluun kaupan housuista. Vähän tuubitrikoota, säätökuminauhaa ja mielikuvitusta ja aika hyvät niistä tuli. Itseasiassa kun sovitin hennesin mammafarkkuja niiden "vyötärö"/nappikohta tuli pahasti painamaan alavatsaa ja mahatuubi ei loppujen lopuksi ollut kovin iso, että niihin menisi sitten enää kesäkuun jälkeen...
Tää meidän maha-asukki on sellainen väistelijä ja se ei tykkää paineesta. Jos tunnen hänet jommalla kummalla puolella mahaa ja yritän sitä kevyesti koskea/painaa vaihtaa hän hyvin sukkelaan paikkaa toiselle reunalle masua. Tänäänkin neuvolassa yritti dopleria karkuun [:D]
Joten mun maha muuttaa muotoaan kokoajan riippuen siitä missä maha-asukki milloinkin menee. Istukka on takaseinäistukka, joka tulee osin eteisistukaksi, joten potkuja lieventävää ei edessä ole. Illalla tuntuu hyvin napakat potkut välillä. Viime viikonloppuna kaveri oli varmaan selkä ylös koska potkuja ei tuntunut, mutta sellainen möngerrys kylläkin. Noista liikkeistä; "kuplat" alkoivat tuntua vkolla 13 ja nyt mennään viikoilla 15+2.
Katsoin juuri vanhasta äitiyskortista, että ensimmäisessä raskaudessa 14 vuotta sitten, olin yhtä hoikka kuin nytkin, mutta liikkeet alkoivat tuntua vasta reilusti myöhemmin. Neuvolakortissa ei ole merkintää liikkeistä vielä 15+6, mutta 19+4 on jo merkintä. Joten varmaan jossain siinä välissä. Ihan vaan sillä, että keskustelussa on myös varmasti odottajia, jotka eivät vielä tunnista liikkeitä. Esim vau:n oman odotusoppaan kohdalla on vasta viikolla 17 mainitaa liikkeiden tunnistamisesta. Joten ihan vaan ettei tulisi "apua, mä en tunne vielä liikkeitä" ajatuksia.

Palaan ajassa taaksepäin.... Kuinka ilmoittaa raskaudesta. No mä tein testin töissä ruokkiksella kun oli pakko saada varmistusta asiaan. Mulla alkoi normaali kuukautisten alkamis ajankohtana pieni vuoto, joka tiputteli pari päivää. Ajattelin vaan että ne ei tärpännyt tällä kertaa, olihan kierukan poistosta vasta 1kk aikaa. Mutta tämän tiputtelun jälkeen tilanne normalisoitunutkaan ja mulla oli raskausoireita, pahoinvointia ja rinnat turvoksissa. Pistin tämän vatsaflunssan ja hormoni muutoksen piikkiin. Mutta sitten parin viikon päästä vaan piti varmistaa tilanne. Testi työpaikan wc:ssä näytti plussaa. Samantien heitin ulkokamppeet päälle ja kävelin korttelin verran mieheni työpaikalle ja etsin hänet takahuoneen toimistosta käsiini, raahasin hänet huoltokäytävään, kaivoin kassistani plussaa näyttävän testin ja kerroin että meille tulee vauva! Ihan häkellyksissä oltiin siinä molemmat ja hymyiltiin ihan tyhmänä. Siinä hymyssä menikin sitten viikko. Tämän jälkeen alkoikin  tää mun vuotoepisodi, josta aikaisemmin oon kirjoittanut. Mutta kaiken tunne myllerryksen, ala- ja ylämäkien, sekä vaiherikkaan alkuodotuksen jälkeen ollaan siis tässä. Aika ihquu! Lainatakseni teiniikäisen tyttäreni lempilausetta [&:] .  Teini oli muuten tänään mukana neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä. Mielellään lähti mukaan ja näin hänkin pääsee lähemmäksi tätä pikkusisaruksen odotusta. Miten ootteko saanut miehiänne mukaan neuvolaan? Meillä on ollut mukana lääkäriultrissa, mutta neuvolassa ei.

Inna

Mulla maha pullahti melkein yhdessä yössä parisen viikkoa sitten, mut nyt se kasvu sit onneks rauhoittui hetkellisesti [:)] Kaikki mua jo pelottelee, että tiedossa on ISO maha, mut toivottavasti pysyy sentään kohtuuden rajoissa, ettei kesällä muistuta ihan rantautunutta ryhävalasta [:D]
Mun maha on ihan kivikova(kaiken tuon pehmeä alla [:D]) just kohdun kohdalta ja joskus saattaa tuntua muhkuraiselta.

-LA 19.8-

Heipä hei! Minä tungen vielä mukaan, jos mahtuu..? On mukavampaa vertailla kokemuksia ja tuntemuksia teidän suht samassa vaiheessa olevien odottajien kanssa.[:)] Meillä siis LA 19.8. ja nyt on menossa 15+0 rv. Esikoista odotellaan miehekkeen kanssa innoissamme ja Kuopiossa asutaan.

Näkyvin raskausoire on masu, mikä näkyy pienesti pyöristyneenä, etenkin sivulta katsottaessa. Nyt parin vk:n aikana on siis tullut esiin ja raskaus on sen myötä alkanut tuntua konkreettiselta.[:)] Lisäksi alavatsan painon tunne, varsinkin kylkeä kääntäessä sängyssä, kertoo että pikkuinen tosiaan tuntuu olevan siellä, vaikkei liikkeet vielä tunnukkaan.
Mtn kummallisia ruokahimotuksia ei ole ollut. Ainoastaan kirpeät hedelmät, puolukat ja ym. terveellinen ruoka kuten leipä ja mysli on herkkujen sijaan maistunut.[;)] Suht terveellisestä ruokavaliosta huolimatta ummetusta ja turvotusta on ollut päivittäin..[&:]

Lastenlapsista puhuttaessa, tämä meidän on suvun kolmas tulokas, joten turhalta hössötykseltä ollaan vältytty (ainakin toistaiseksi).[:)] Aika hissukseen ollaan haluttu olla, vain pari lähintä ystävääni + äiti tietää. Muut huomaavat sitten kun huomaavat.[;)]
Arvellaan tulokkaasta tyttöä, koska omassa suvussani on ollut valta osa tyttöjä! (minä + siskoni, äiti + hänen siskonsa, mummo + hänen siskonsa, siskoni + hänen tyttönsä..[:D]) Poikkeuksena tätini poika.
Toisaalta, olen kyllä kuullut että sukupuolen pitäisi määrittyä isän puolelta, mikä mieheni osalta on taasen poika voittoista..
Onko muilla tietoa tästä? Oletteko arvuutelleet/tiedättekö oman vaavinne sukupuolen?
Miusta on hauska arvuutella, vaikka loppu peleissä se onkin meille ihan sama kumpaa sukupuolta vaavimme on.[:)]

Ai niin, ja ikää tältä mamilta löytyy 24v.

Hei kaikille! Täällä vielä yksi elokuun odottaja ilmoittautuu mukaan. Meillä laskettu aika piti neuvolan kiekon mukaan olla ensin 14.8. mutta ekassa ultrassa kävikin ilmi, että pikkuisemme onkin viikon vanhempi kuin luultiin, eli uusi laskettu aika on nyt 9.8. Alkuraskauden aikana voin tosi voimakkaasti pahoin, mikään ei tahtonut pysyä sisällä ja kaikki mahdolliset hajut sai aikaan yökkäyksiä. Pahimmasta päästä oli yhtenä aamuna, kun mies oli jättänyt iltaisen valkosipulidipin haisemaan jääkaappiin ja minä aamupalalla avasin oven. [:'(]

Nyt olen viikolla 16+3, pahoinvoinnit on jääneet jo taakse, mutta sellaista alavatsan vihlontaa ja painetta on ollut, ei joka päivä mutta aina välillä. En ole kuitenkaan huolestunut siitä, ajattelisin sen johtuvan kohdun kasvamisesta. Selkää myös särkee usein. Esikoista odotellaan, itse olen 21v, avopuoliso 27. Lapsenlapsia hänen puolellaan on jo useita, mutta omalla puolella vasta toinen lapsenlapsi tulossa, joten tuleva mummo jaksaa intoilla tosi kovasti. [:)]

Innokkaana odottelen pikkuista, ja niitä ekoja potkuja. Yhtenä iltana tunsin jo pientä kuplintaa kun makoilin sängyssä käsi vatsan päällä. Toivottavasti pian tuntuu lisää. Vatsa ei oo kasvanu vielä juurikaan, alamassu tuntuu tosin paisuneen ja kovettuneen. Neuvolassa täti meinasi, ettei välttämättä kovin isoksi paisukaan, kun olen melko pitkä ja hoikka (180 cm) niin kohtu mahtuu kasvamaan "ylöspäin" enemmän kuin lyhyemmillä naisilla. Toisaalta itse toivoisin, että massu kasvais, näkisi muutkin, että meille tulee pikkuinen ihme. [:)]

Onko muilla odottajilla valkovuoto lisääntynyt roimasti raskausaikana? Itsellä pitää ensimmäistä kertaa käyttää ihan pikkuhousunsuojia. Neuvolassa sanottiin ettei olisi syytä huoleen jollei tulehduksen merkkejä näy.

Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille elokuumassulaisille toivottelee Sanski

Takaisin