elokuun vaavit 09

caania

Silmät suurina ihmettelijä
elikkäs mulla ois laskettu aika 16.8 ja olisi mukavaa jos löytyisi muitakin joilla laskettu aika olisi elokuussa.
viikkoja on nyt menossa 14+3 että tuntuu kauhialla nopeudella kasvavan tuo pikkunen =)
parissa ultrassa ollaan jo käyty ja kaikki on kunnossa pikkasella.
 
Täällä on myös yksi elokuista vaavia odottava. Laskettu aika olis 15.8. elikkäs aikalailla mennään samoja linjoja :D
 
mulla oli laskettu aika ensin 19.8 mutta ekan ultran jälkeen se muuttu tuoksi 16.8.
viime kuun lopulla kun oli ultra niin ne päättivät pitää ton 16.8 vaikka se ois voinu kuulemma päivällä aikastaa =)
oli pikkane ottanu kauheen kasvu spurtin kun mainittiin että sehän onki jo 12 viikolla vaikka laskettu oli neuvolassa että tän kuun ekalla viikolla olisi tullu tuo 12 täytee =)
nyt kovasti ootan masun kasvamista ja että pikkunen putkahtaisi tähän maailmaan.
mitenkäs teillä on tuo odotus sujunu? itellä oli alkuvaihees pahoinvointia ja väsymystä vaikka muille jakaa mutta onneksi on jo menny ohi =)
 
Heips!

Onpas kiva kun aloititte tän elokuisten oman jutun. Kesämassut menee jo niin omissa vaiheissaan.
Mulla on LA. myös 17.8. Alkuun olin tosi väsynyt ja pahoinvoiva, nyt se alkaa helpottaa. Huolta on tuonut alkuun jatkuva ja nyt ajoittainen verenvuoto. Kaikki on onneksi ollut tutkimuksissa kunnossa ja rakenneultrassa kaikki ok, myös virtaukset ok. Mutta onhan tuo vuoto varsin pelästyttävä oire. Vaikka tietää kaiken olevan nyt ok, niin mieli on kuitenkin huolissaan. Innoissamme kuitenkin tätä tenavaa odotamme ja toiveikkaina että kaikki menis hienosti loppuun saakka.
Toista lasta odotan. Esikoinen on kohta 14v. Mites onko teillä esikoinen tulossa vai jo seuraavia?

Inna
 
Täällä ilmoittautuu myös yksi elomasu. LA oli alun perin 14.8 mutta ultrassa se siirtyi 6.8
Miulla kierto ollu päivälleen tosi tarkka että hieman epäilen tuota siirtoa mutta ihan kiva toisaalta jos sattuu menemään yli niin aikasemmin voivat käynnistellä. [:D]
Odotuksen alku on lähteny väsymyksen ja kuvotuksen merkeissä, mitään ei oikein saata syödä. Omenaa on tullut vedettyä enemmän kun varmaan koko iän aikana yhteensä mut sentään jotain. [:)]
Meille tämä on jo viides lapsi. 4 poikaa on ennestään joten etenkin mies ja mummot odottaa taas kovasti rakenneultraa josko siellä näkis kumpaa sorttia tämä sattuu olemaan. [:D]
 
Täällä olisi vielä yksi uusi elomassun kasvattaja! [:)] Meillä ensimmäistä naperoa odotellaan ja LA olisi 22.8.
Odotus on mennyt ilman pahempia "oireita", pientä etovaa oloa ja väsymystä sillointällöin. Välillä jo ajatteli, että onko siellä ketään kun raskaustestin viivaki oli niiiiin kovin haalea [;)]

Meillä oli np-ultrassa turvotusta 1,3 ja veriseulassa riskiluvuksi saatiin 1:130, joten meille suositeltiin lapsivesitutkimusta kohonneen down riskin takia. Vaikka tuo riski ilmeisesti on hyvin pieni niin suostuimme siihen, koska muuten mä murehtisin koko loppu raskauden onko joku vialla.. Aika lapsivesitutkimukseen on vasta 2 viikon päästä ja tuloksia saa kuulemma odotella 3-4 viikkoa! Siinähän ehtii seota ennenku tulokset tulee! [&:] Huomenna mennään taas tapaamaan neuvolantätiä ja olisi ensimmäinen lääkäri käynti. Ehkä se vähä rauhottaa mieltä. Ihanaa odotusta kaikille!
 
mieki oon ensimmäinen lapsenlapsen oottaja =) tää on meijän molempien puolella ensimmäinen.
äitipolilla ku käytii nii se lääkäri sano että on pikkasen niskaturvotusta mutta se on hyvä. hitto ku pelästy sillo ku se sano että on pikkasen niskaturvotusta. tottakai eka oli mieles onko jotaa vikaa mutta että ku helpotti ku sano että se on hyvästä.
me osallistuttiin tuohon seulaa kans ja sanovat että ottavat yhteyttä jos jotaa löytyy mutta ei oo viellä soittanu (29.1 katotii seulas ultra ja otettii verikoe) ni taitaa olla kaikki kunnossa =) mutta eihän sitä koskaan tiiä mitä tapahtuu.
 
Onko teillä millaiset neuvolatätit??
Pakko oli kysellä kun meille sattui ensimmäistä kertaa todella huono emäntä.
Siitä ei saa ihan mitään irti ja se vaan kohauttelee olkia "en nyt osaa sanoa tähän mitään" tai "eihän näin suositella mut pitäähän sille jotain kai tehdä"!!!
Ja näitä todella "hyviä" neuvoja sai myös niinkin arkisesta asiasta kuin hiivatulehdus.. "oota kaksi viikkoa ku sullahan on se lääkäri sillon". [:@]
Nyt kun tuli naapurin kanssa puhetta tästä niin hänen kohdalla samainen täti oli jopa kieltäytynyt tekemästä sisätutkimusta koska ei sitä koskaan ole tehnyt kellekkään ja ei siis voi tietää onko avautumista tai muutakaan muutosta, ei ole kokemusta!!!
Voiko tällaisia olla muuallakin vai onko meidän kunnan terveydenhuolto näin välinpitämätön työntekijöidensä kohdalla. [8|]
Olen siitä onnellinen että minulle tämä ei ole ensimmäinen koska olisin voinut olla huutavassa hukassa kun ei mitään neuvoja olisi saanut mihinkään. [&:]
 
 
Kuten huomaa tekstistä että olen "hieman" äkäinen ja siitä tulikin mieleeni että onko kellekkään tullut ihmeellisen agressiivinen olo raskauden aikana??
 
Minä olen senkin kokonut nyt ihan ensimmäistä kertaa. Aikaisempien odotusaikana olen hervottomasti itkenyt melkein mille vaan. Nyt lähinnä huudaan ihan kauheana ja tuittuilen mistä millonkin, sitten vasta pääsee itku kun on niin syyllinen olo. Todella pienetkin asiat saa miut suuttumaan tosissani. esim. yhden tuttavan näkemin saa jotenki karvat heti pystyyn (joten ei taideta siellä vierailla ihan heti). kaikkea sitä saakin kokea elämänsä aikana..  [:D]
 
Moikka!

Marjuska, ikävää ettei teillä ole jutut kohdallaan. Onks teillä varaa valita neuvolan tätiä? Jos asiointi käy hankalaksi niin kait sitä voi pyytää työntekijän vaihtoa?
Meillä on iso neuvola, joka on jaettu väestövastuu ajatuksella maantieteellisiin alueisiin. Omalla alueella on hyvä ja mukava neuvolan terveydenhoitaja, sama täti seuraa raskautta koko ajan. Tosi keskusteleva ja perustelee aina jos jotain kysyy, kertoo esim tutkimuksista mitä tehdään ja miks jne.. Tosin itsellä on myös terv.huoltoalan koulutus. Ymmärtää myös tällaista heikkohermoa pulma odottajaa. Aina kun on epäselvä olo ton mun vuotamisen kanssa voin soittaa ja hän ottaa mua myös lyhyille ekstra-ajoille, että kuunnellaan sydänäänet (parikertaa oon käynyt tässä norm neuvoloiden välillä, kun alkanut usko loppua...).

Tosta hiivasta - sen hoidossa on raskauden aikana koulukunta eroja. Normaalia on että valkovuoto esim lisääntyy ja hiivaa voi esiintyä. Osa lääkäreistä saattaa määrätä lääkityksen ja osa taas katsoo että vaiva, vaikkakin kiusallinen hoituu itsestään pois. Jos siis kyse on hiivasta. Mahdollinen tulehduksen aiheuttaja on kyllä hyvä selvittää joka tapauksessa. Onko sulla Marjuska mahdollista varata lääkäriaikaa terveyskeskuksesta jo ennen varsinaista lääkärineuvolaa?
Itselläni oli hiiva tossa 3viikkoa sitten. Sain siihen canesten lääkärin ohjeella. Toi on reseptivapaa lääke. Raskauden aikana asettimen käyttöä ei muuten suositella.

Lapsenlapsi asiaa - Meillä on miehen puolelta ensimmäinen lapsenlapsi, joten saa nähdä millainen hepuli on tiedossa. Alkuun olivat kyllä mielestäni vähän yllättyneitä tästä raskaus uutisesta. Ehkä ajattelivat että tehdään vielä hetken uraa.. heh  (mulle tauko töistä kyllä jo kelpaa). Mun puolelta taas tulokas on lapsenlapsi nro 6. joten hössötykset on jo koettu. Tosin tää mun esikoinen oli aikoinaan lapsenlapsi nro 1. joka aiheutti alkuun häkellyksen ja sitten hassua hössötystä. Sain eka lapsen siinä täysi-ikäisyyden kynnyksellä. Nyt 30kymppisenä odotus on aika toista.
Minkä ikäisiä (noin) te muut elokuiset olette?

Inna
 
Se hiiva oli ihan esim. siitä miten pienissäkin asioissa tämä täti voi kiilata kaikki kysymykset ja olla vastaamatta niihin mitään. Miulle tämä on viides raskaus ja hiiva tuttu juttu. Ihan yleisesti kyselin häneltä että voinko käyttää sitä samaa mitä aikaisemmin kun oireet ovat aika tympeät silläkin hetkellä. Siihen ei mitään vastausta saanut muuta kuin et oota 2 vko. lääkäri sit sanoo mitä tehdä. [&:]
Miulla on jokaisella raskaudella ollut supistuksia melkein koko raskauden ajan ja kolmella runsasta verenvuotoa alkuraskaudesta. Hiivatulehdus aiheuttaa minun kohdalla niitä ennenaikaisia supistuksia joten hoito on ollut aika ehdoton.
Onneksi meillä on täällä tosi mukava lääkäri joka osaa asiansa, harmi vaan että sitä ei näe kuin pari kertaa. [:)]
 
Neuvolatätiä ei voi vaihtaa koska valitettavasti asumme pikku kunnassa eikä täällä ole kuin yksi täti mutta ajattelin tässä soitella vielä tuonne  terveyskeskukseen ja kysellä että miten tällaisissa asioissa voi toimia.
Ainakin saan painon ja arvot mittauttaa tuolla niin loppu jutut menee jo vanhalla muistilla ja maalaisjärjellä. [:D]
 
Lapsenlapsi-juttuun, meidän molempien äideille tämä on 7 lapsenlapsi ja kaikki sattuu olemaan poikia (kummallakin). Siis ei ihme että toivovat kovasti jo tyttöä koska enempää ei taida olla lapsia tulossa kummaankaan sisaruksille. [:D]  
 
Moikka!
Tultiin just neuvolantädin luota ja samalla oli eka lääkäri. Niinku täs ei olisi jo muutenki paniikis sen lapsivesitutkimuksen takia, niin lääkäri totes että "ootkos huomannu että sä vuodat?" aattelin vaan et en ennenku sä sinne sörkit! [:@] kirjotti se mulle varooksi lähetteen sairaalaan jos pahenee tai alkaa vatsaan sattua..Toki se sit sanoi, et VOI olla että se pökkäs vahingos johonki ja että menee sit pianki ohi.Sydänäänet ainaki kuulosti normaaleilta, että hengissä siellä vielä ollaan [:)]

Neuvolantädeistä oli puhetta, niin meidän oma on ainaki tosi ihana. Siltä voi kans kysyä ihan mitä vaan typeriä kysymyksiä(mitä mulla ainaki piisaa) ja se jaksaa selittää. Ja jos haluaa niin saa koska vaan jos huolettaa niin mennä kuuntelemaan sydänääniä [:)]
Mutta siitä lääkäristä mä en kyllä tykänny..Totes vaan ku sieltä lähdin, että "harmi ku on tällanen tilanne, mutta ei sille mitää voi jos se kesken menee".. Jotenki olisin tarvinnu muutaman rohkaisevan sanan, että kyllä se siitä hyvin menee. Mun äiti hoiti sitte sen osuuden ja nyt onneksi on jo vähä parempi mieli [:)]

Inna kyseli muitten elokuisten ikää. Elikkäs mä oon 25v.
 
Mutru, oliko niskaturvotuksen luku tosiaankin 1,3? Senhän pitäisi olla ihan normaali lukema (ei turvotusta).
 
Joo, niskaturvotus oli normaali, mutta siinä veriseulas joku arvo (HCG?) oli koholla ja siitä saatiin riskiluvuksi se 1:130. En oikeen edes tajunnu kaikkea mitä se käsittää, kun hoitaja puhui lääkärienkieltä, mistä en ymmärtäny oikestaan muuta ku että nyt on joku kohonnut riski..Ja omassa pikku päässä sitte ei muuta pyöriny ku että siinä on pakko olla ny sitte jotain vialla..
Ultrassa napero näytti kuulemma ihan normaalilta ja kaikki oleellinen näkyi. Että se vähä helpotti, mut välillä on näitä epäuskon hetkiä [&:]
 
OK Mutru, olin varmaan lukenut huonosti sun aiemmat viestit. Jos yritetään ajatella positiivisesti (tiedän, vaikeeta), niin ajattele kuinka hyvä on varmistaa verikokeilla tuo niskaturvotusasia. Eli vaikka ultran mukaan kaikki ok, niin verikoe saattaakin antaa poikkeavaa tietoa.
 
Katsoin myös Vernerin sivuilta lisätietoa asiasta. Kieltämättä vähän sekavaa. Oletko käynyt sivuilla? Siellä kyllä hyvää tietoa mm. noista lukemista. Linkki: http://verneri.net/yleis/tietoa-odottajille/seulonnat/varhaisraskauden-yhdistelmaeseulonta.html
Katso myös vasemman valikon Onko syytä huoleen? -kohta.
 
täällä on ainakin ihan mukava neuvola täti. antaa paljon neuvoja ja tietoja. tosin joskus tuntuu että se pittää  pikkulapsena jolle pittää lässyttää [:D] se on sillane reipas ja iloinen persoona =)
 elikkäs tuoho ikä kysymykseen niin 23 vuotta tulee syyskuussa täyteen =)
 
Hei!

Minäkin voisin ilmoittautua tänne elokuun odottajiin. Meillä olisi LA 12.8, muuttui alkuperäisestä tuolla niskapoimu-ultrassa. Eli täällä elellään RV 15+0 tänään.

Neuvolatädeistä olette jutelleet. Itse olen ainakin saanut todella mukavan ja asiansa osaavan.

Raskauteni on mennyt ihan hyvin lukuunottamatta ainaista väsymystä ja nyt tuota iskiassärkyä jonka takia sairaslomalla. Mutta siihenkin sain nyt maanantaina hyvät venytysohjeet fysioterapeutilta. Toivottavasti vaan nyt auttavat ja pääsisin taas töihin. Saisi tämä aika kulua nopeampaan kun eii millään jaksais odottaa.
 
Kiitos äitipuoli linkistä [:)] sielä oli aika hyvin selitetty asia. Ja niin mä olin kans asian ajatellu, et hyvä varmistaa vielä että kaikki on varmasti kunnossa. Ja jotain positiivistaki siinä lapsivesitutkimuksessa on, eli saadaan sit tietää tulevan naperon sukupuoli samalla [:D] vähä kyllä jännittää!
 
Takaisin
Top