elokuun vaavit 09

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja caania
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heips!

Marjuska, kerroit että sulla on ollut vuotoja 3 raskaudessa. Kuinka pikälle, mille viikoille sitä kesti ja selvisikö niissä vuodon aiheuttaja? Miten itse jaksoit vuotojen aiheuttaman stressin kanssa?
Itse olen ihan hermona tän mun oman vuotamisen kanssa. Alkuun tiputtelin kuukauden siis ihan siitä 5vkosta alkaen, sen syy ei koskaan selvinnyt. Viikolla 11 tiputtelin taas, tämä oli hiivan kanssa samaan syssyyn ja syyksi epäiltiin ultrassa löytynyttä hematoomaa istukan alla/takana. Sitten kun huokasin jo helpotuksesta niin viikolla 13 tuli sellainen hulahdus vuoto, jota sitten taas selviteltiin ja arveltiin että johtuu istukasta joka asettuu preeviaan. Viikon sain olla ihan rauhassa ja nyt sitten eilen illalla taas (vko 14+3) sellainen hulahdus taas että oikeen side piti laittaa yöksi ja nyt aamulla se jatkuu taas... Soitin just tonne naistenklinikan päivystykseen ja käskivät mennä sinne jos vuoto vastaa kuukautisvuotoa määrältään tai tulee kipuja. Muuten tälle ei oikein mitään voi tehdä näillä viikoilla, jos on mennäkseen kesken niin ei voi mitään. No mä seuraan nyt tilannetta täällä kotona ja varasin ajan yksityiselle lääkärille iltapäiväks. Tietääpähän sitten kenen vastaanotolle pääsee. Aika rikki sitä on taas ja pelottaa...

Orion. Onnea kaikelle viimeisen vuoden tapahtumille! Me mentiin myös naimisiin viime loppukesällä/alkusyksystä. Häämatkan jälkeen, joka tehtiin vasta 2kk häiden jälkeen, ajateltiin että lapsia saa tulla ja hetihän se tärppäs. Tosin nyt tässä on sellaista draamaa mitä ei tietty toivois. Mulla on kans vähän sama tilanne, että hyvä ystäväpariskuntamme yritti lasta ja heillä tärppäs vasta 7vuoden yrityksen jälkeen. Mutta heillä on jo ihana nytti kotona.

Inna

Innalle.. Miulla noita vuotoja tuli kerran-pari/raskaus mutta vuotoa tuli todella voimakkaasti. Ei siis siteet tai muut pitäneet vuotoa vaan ihan lorisemalla tuli. Osastolla makasin aina pari päivää tutkittavana ja sit kotiin, jännittämään loppua. Syytä vuotoihin ei olla koskaan oikein saatu selville, millon mitäkin on epäilty. [:@]
Ensimmäisellä kerralla hiihtolomareissusta ajettiin ambulanssilla lähimpään sairaalaan vakuuttuneina että raskaus on mennyt kesken. Kuitenkin viikkoja vastaava elossa oleva sikiö löydettiin. tiputtelua kesti muutaman päivän.
Toisella kertaa vuoto alkoi jälleen erittäin voimakkaana ja toistui toiseen kertaan muutaman viikon päästä. Molemmilla kerroilla hädän kanssa ultraan ja aina oli vaan kaikki ok, paitsi se vuoto.
Kolmannella sitä jo osasi odottaa vaikkakin se oli kerroista pahin. Kun veri alkoi taas lorista niin mukana tuli isohko kalvopussi. Taas hädissään sairaalaan ja kaikki näytti olevan ok. Sielä sitten lääkäri harmitteli että en ollut ottanut sitä "kalvoa" mukaan koska epäili että mahdollinen kaksosraskaus oli keskeytynyt toisen osalta mutta kun siitäkään ei oltu ihan varmoja kun mitään erikoista ei löytynyt (muuta kun se samperin vuoto). Tunne on itsellä vahva että sikiöitä olisi ollut kaksi mutta kun ei sitä voitu varmistaa ei voi sanoa ääneen surevansa menetettyä vauvaa. [:(]

satuin vanhan koulukaverini tapaamaan vuosien jälkeen ja oli ihana/kamala kuulla että hänellä oli ihan tasan samanlainen raskaushistoria kuin miulla paitsi että hänellä ne ovat jatkuneet nykyiseenkin raskauteen (4). Hän siis painii vuotojen kanssa myös tällä hetkellä. Itselle nämä asiat edelleen herättää voimakkaita tunteita ja ajan kanssa ne alkaa jollain tapaa helpottaa. Raskauksista ei ole osannut nauttia kauheana koska aina sitä jännittää että joku menee varmasti vielä pieleen kun on saanut alusta asti jo alkaa pelätä vauvan puolesta. Syntymä onkin sitten ollut suuri helpotus ja maailman ihanin asia sen jännityksen jälkeen. [:)]
Tiedän mille sinusta tuntuu, mikä kauhea suru ja huoli paina. On todella inhottavaa että vuotoja siulla on tullut noin moneen kertaan ja se huoli on vain tuplaten suurempi. Pidämme kaikki siulle peukkuja ja toivomme että raskaus sujuisi nyt jatkossa hyvin. Ja on meitä ainakin muutamia joilla noinkin rankoilla vuodoilla on onnistuttu pitämään vauveleita masussa että ei nyt kävisi juuri sinun kohdalla köpelösti. [:(] 
Iso tsemppihali sinne!!! [:)]

Vielä mukaan tulee 27v esikois elokuun vaavin saaja, :) Tällä hetkel meneillään 14+3, jos edellisen kätilön merkintöihin uskominen... Sikiöseulonnasssa sattui kohdalle niin tympeä kätilö että itku tuli kun kotiin pääsin [:(]... Missään vaiheessa ei kysynyt että haluaisikohan mies tulla mukaan huoneeseen(näki varmasti että mies mukana, kun odotusaulassa käsikädessä istuttiin), muutenkin ilmoitti kaikki asiat töksäyttämällä. Ja mitä tuli ultratutkimukseen, niin hyvä että ehdin näkemään ruudusta, että siellä se pikkuinen on, kun rouvalla oli niin kiire tutkia. Yhden jalan taisin erottaa pikaisesti, mutta siihen jäi mun pienokaisen ihailu :(. Sainhan kuvan kyllä mukaan, mutta sekin niin huono, että siitä ei kyllä ymmärrä eikä erota yhtään mitään.
Onneksi tänään omalle kätilölle aika, niin saa olla hyvällä mielellä, on niin mukava ja herttainen rouva-ihminen [;)]

Voi itku heidinen. Se on kyllä kamalaa kun intoa täynnä menee tutkimushuoneeseen ja toinen saa omalla käytöksellä mielen noin kurjaksi :( oliko vauveliinilla kaikki kuitenkin hyvin? [:)]
Ei meilläkään erikseen miestä pyydetty huoneeseen, minä vain ilmotin että otin mieheni mukaan ja köpöteltiin yhdessä huoneeseen. Sanoi vaan että kiva kun isäkin osallistuu.
Hyvä että saat kuitenkin mennä omalle kätilölle oloasi parantelemaan [:D]

Heii.. vieläkö mahtuu joukkoon? Meilläkin esikoista odotellaan ja 25.8. laskettu aika. Eli viikoilla 13+ mennään, uskaltaa jo ehkä liittyä kun menty "kriittisen" vaiheen yli [:)]
Meillä alkuvaiheen oireettomuus ottaa nyt itseään takasin aivan järkyttävillä mielialanmuutoksilla [8|], ukko on jo ihan hermona, kun itken ja nauran vuoron perään vähän väliä, ei ole pariin viikkoon tainnut olla päivää, etten olisi jostain elämää suuremmasta asiasta saanut hepulia!  Itsekin ihan ihmeissäni, vaikka aina olen äkkipikainen ja temperamenttinen ollut, mutta nyt heittää jo välillä kyllä yli omankin ymmärryksen... No kaipa tämä tasottuu.. (toivottavasti... tai tulee piiiiitkä, hermojaraastava loppuodotus [&o] )
Mitenkä muilla "oireet", vai joko on alun jälkeen kadonnut kaikki? [:D]

Hei vaan kaikki odottajat! [:)]
Mukaan tahtoisin myös tähän keskusteluun ilmoittautua.
Esikoista odotamme rv 13+6, laskettu aika on 21.8.
Ja ikää minulla on 27 vuotta.
Alkuraskauden pahoinvointi on onneksi jo kadonnut, oli kamalaa voida
pahoin aamusta iltaan ja välillä käydä vessassa yökkimässä.
Nyt on vaan jäljelle jäänyt ikävä päänsärky, jota esiintyy monesti viikossa.
Mielitekoja ei vielä ihan kamalasti ole ollut, eikä ainakaan mitään erikoisia.
Jäätelöä olen himoinnut ihan tolkuttomasti.
Mites te muut odottajat, onko ollut kummallisia mielihaluja?

Mulla ei oo oikestaan ollu mitää alkuraskauden oireita. Joskus vähä etovaa oloa. Mutta nyt on tullu kans melkein jokapäiväinen päänsärky :( ja jos liikahtaa nopeesti, niin vattaan vihlasee aika mojovasti. Pitää nyt jo liikkua hitaasti, mutta varmasti [:D]
Ei mulla ainakaa oo mitää kummallisia mielihaluja. Jätskiä menis litra kaupalla ja karkkia kanssa, vaikka en makean perään ennen kauheesti ollu.

päänsärkyä on kyllä normaalia enemmän ollu täälläkin. eikä oo kivaa kun sattuu vihlovasti.
mulla on ihme mielihaluja tullu =) mustikka keitto,piimä ja ne lauantai pussissa olevat autokarkit =)

Neuvolantäti oli alkuun ihana, vanhemman puoleinen nainen. Nyt sitten vaihtui kun täti jäi virkavapaalle ja uuden näen vasta 3.3. kun on seuraava neuvola. Himppasen verran meinaa jännittää ja toisaalta harmittaakkin, kun tuonnekkaan ei mies pääse mukaan. Toivottavasti nyt rakenneultraan pääsisi, ainakin se on vapaita hyvissä ajoin hakemmassa.

Kaikki oli vauvalla hyvin, mutta kyllä kuitenkin jäi vähän huono maku siitä hommasta :( Eilen oli neuvola-aika omalle kätilölle ja kyllä tuli heti parempi mieli, on sen verran mukava ja rempseä nais-ihminen [:D] Ja vaikka eilen ei ollut tarkoitus olla ultraa, mutta kerottiin mitä sikiöseulonnassa oli käynyt, niin hän oli heti, että mennään ihmeessä katsomaan ultralla vaavia, niin isikin näkee uuden tulokkaan ensimmäisen kerran [:D] Kyllä oli vilkas kaveri, kädet viuhtoi kovasti menemään ja jalat oli tiukasti ristissä(eli luultavammin tyttö[;)]) ja suu kävi koko aika... On se kyllä niin ihmeellistä katsella pienestä ruudusta, mitä se masuasukki siellä oikein touhuaa... Ja isikin oli onnellinen hymy naamalla, kun vihdoinkin näki konkreettisesti, että kyllä siellä mahassa oikeasti on pienen pieni ihminen [:D]

Ja tällaista asiaa olen pohtinut... Olenko ihan epänormaali kun mulla ei tee mieli seksiä ollenkaan??... Halut jotenkin vain hävisivät tuossa pari kuukautta sitten, ei millään lailla haluta, ja se harmittaa, koska mies ei ymmärrä vaikka sanookin muuta... Toivottavasti tässä alkaisivat palautua pikku hiljaa, ettei parisuhde nyt ihan liikaa kärsi, vaikka seksi ei olekkaan pääasia millaan lailla.

Täällä laskettuaika 3.8.09. Massu on jo tosi iso ja mietityttää, että vielä on kuukausia aikaa kasvaa [:)]. Voi tulla hanka olo tämmöisen massun kanssa ennen laskettua aikaa [:D].

Hei vaan kaikki!

Orion - kiitos tsemppaamisesta ja Marjuskalle vertaistuesta! Kävin eilen illalla yksityisellä lääkärillä (samoja ketkä on naistenklinikalla, mutta pääseepä jonottamatta) ja ultrassa näkyi vauvalla olevan kaikki hyvin. Rakenteet vastaa viikkoja ja vilkkaasti liikkui. Vuotokohtakin löytyi, se on edl siinä istukan alla kohdunsuun tietämissä oleva hematooma, näkyi vielä aika isona, joten voipi olla että vuotoja tässä vielä tulee. Mutta lääkärien mukaan ennuste on hyvä. Joka tapauksessa mä oon nyt saikulla viikon ja saan lepuuttaa hermoja. Nyt on kyllä oma mielikin parempi.

Naperoinen - Mielitekoja mulla oli ekassa raskaudessa (14v sitten) ja söin ihan hulluna kaikkea kylmää, jäisiä mansikoita, kylmää kokista ja ehkä hulluin oli jäiset porkkanaviipaleet [:'(]. Mun aineenvaihdunta oli ihan toista kun normaalisti, yleensä olen talvella oikea vilukissa, kuten nytkin, mutta tuolloin en palellut talvella lainkaan ja söin noita kylmiä juttuja. Nyt tässä raskaudessa on himis kaikkeen suolaseen, voisin syödä pepperoni pizzaa, el maco hampurilaisia, pyttipannua jne vaikka kuinka  [8D]. Yleensä en juuri em ruokia syö. Ja yritän mä nytkin hallita himiksiä ettei ihan tolkusti tulis ekstrakiloja. Varsinkin kun sain ton vuotamisen vuoksi urheilukiellon ja yleensä kilpaurheilen 3-4xvkossa. Joten on tässä tottuminen uuteen vaiheeseen.

Orion - Maha kasvaa, ainakin täällä. Mä oon normaalisti tosi hoikka ja nyt tossa pönöttää sellainen kumpu. Omat normi housut alkaa olla vyötäröltä jo tiukkikset ja istuessa pitää avata nappia ettei paina ikävästi, ehkä pitäis ostaa jo uudet housut. Mut ei sitä vielä kukaan ulkopuolinen oo huomannut. Muutama työkaveri kuka tietää odotuksesta on sanonut, että nyt siinä sun normaalin mahamontun/lontun kohdalla alkaa olla jo ihan normaalisti jotain. Tän mun hoikkuuden ja alla/takana olevan istukan vuoksi mä oon tuntenut liikkeet jo viikon verran. Sellaisia hassuja toistuvia napakoita kuplasarjoja kun tulee potkuja, mutta ihan selkeesti tunnettavissa. Ei niitä päivällä liikkeessä ja touhutessa tunne, mutta esim illalla kun rauhottuu pötköttelemään tai päivällä kun istuu tietokoneella.
Toi seksi juttu. Meillä on kiska kiinni... ainakin siihen saakka kun vuoto loppuu, tää on lääkäreiden suositus. Eikä nyt kauheesti huvittaiskaan. Musta vois tulla sellainen pussailtava sohva kainaloinen. [:D]

Viikonloppuja kaikille!

Inna

Ihanaa, että masut alkaa jo näkyä [:D] Mulla ei viä kauheesti näy..Eilen illalla kattelin masuani ja se näytti yhtäkkiä valtavalta, mutta tais olla vaan jotain turvotusta ku oli nyt aamulla pömppis kadonnu [:'(] No eiköhän se sieltä pian tule ihan jäädäkseen.

Tosta seksistä. Me ollaan sitä mietitty kanssa, ku sen viime lääkärikäynnin jälkeen oli sitä vuotoa(joka onneksi loppui jo samana iltana, eli lääkäri varmasti vain osui pikkasen johonki mihin ei olisi tarvinnu), niin mies ilmotti ettei uskalla enää jos se seksinki jälkeen alkaa sit vuotaa.. Kyllähän se tietysti ittelläki oli mieles, mut.. Välillä on sellasia kausia ettei vois vähempää kiinnostaa mitkää sänkypuuhat ja sit joskus voiski vähän [:D]  Tulee piiiiiiiiitkä odotus, jos mies meinaa odotella sinne elokuun loppuun ku on LA [8D]

Meillä mielihaluja on ollut vaikka ja mitä mutta kuvotuksen takia en ole saattanut syödä niistä mitään.
Mie oon koko ikäni ollut kauhea sipsin ja namin syöjä ja nyt kun pelkkä hedelmäkarkin tai rasvaisen haju saa minut yökkimään/oksentamaan ovat nekin jääneet kokonaan poissa. [:(]
Ihan alkuviikkoina (jopa ennen testin tekoa) mieleni teki ihan kauheana maksalaatikkoa ja maksamakkaraa. Tais siinä kolmisen tuubia mennä maksamakkaraa ennen ku hokasin et se ei ehkä ole kauhean terveellistä ja kun mieski jo alko mainita mahd. haitoista.  
Sitten alkoikin kuvotus-vaihe ja nyt olen lähinnä syönyt omenoita aivan mahdottomia määriä. Lakritsi ja salmiakki on viime päivien uudet (ainoat) herkut jotka pysyy sisällä ilman vasta väitteitä, jos nyt ei ihan lähde mopo käsistä. [:D]

Hivenen kiduttavaa ollut kun muistaa melkein mielessään miten ihanille kaikki herkut maistu ennen ja nyt ei voi edes synttäreillä ottaa muuta kuin ison kipon vettä. 
Onko muuten teillä joilla pahoinvointia/kuvotusta ollut kestänyt tämä vaiva kuinkin pitkään??
Netistä ja tutuilta oon kuullu et siihen rv12-14 pitäs alkaa jo loppua mutta mullakin jo viikkoja yli 16 ja pahempaan vaan menee. esim. teetä ei voi enää ottaa edes nilkkakuppia kun sai aikaan kahden päivän kuvotuksen, jolloin ei voi syödä lämmintä ruokaa ja maha meni ihan sekasin.
Nyt ei viitsis muutenkaan enempää pudottaa tuota painoa kun tähän mennessä painoa tippunut jo yli 4kg. ja tiistaina pitäs neuvolassa käydä puntarilla. [:@]
Liian helpolla olen päässyt aikaisemmilla raskauksilla kun ei mitään tällaisia ole ollut vaan paremminkin syöny kuin hevonen koko ajan.. tietty kaikkea mikä ei ehkä ole sitä terveellisintä. Neljännen kohdalla se näkyi jo pojan koossakin että ehkä tämä namilakko voi tehdä ihan hyvääkin. [:D]

Masuista myös oli puhe..
Miulla tuli rv7 turvotusta ja kauhea pallomasu. Tuossa se turpoilee aina illan mittaan ja palaa aamulla taas pienemmäksi. Mieki oon ollu koko ikäni hoikkavartaloinen joten mahan kasvu huomattin heti alkuunsa eikä kauaa voinut laittaa lihomisen tai hetkellisen turvotuksen piikkiin. [;)]
Liikkeitä olen tuntenut nyt parisen viikkoa. Pikku heppu on tuossa niin pinnassa et sohvalla ku illalla makoilee ja laittaa käden masun päälle niin välillä tuntee pikku tökkäisyn. Mieskin tunsi muljauksen illalla. Paino sormilla hiukka liikaa niin meni masukilla hermot ja se siirtyi alta pois, potkimaan toiseen kohtaan. [:D]

Täällä oikeastaan oireilta säästytty, paitsi että väsymys ollut välillä aivan uskomatonta (ja niin, ne mielialanvaihtelut [:@])..
Himoja ei oikeastaan ole mitään yksittäistä ollut, mutta roskaruokaa (siis mikä vaan epäterveellinen ja supersuolanen kelpaa) himoitsen paljon, aiemmin en ole juurikaan kyseisestä ruuasta välittäny ja kiintiö olllut pitkäksi aikaa täynnä ku käynyt syömässä vitosen tosirasvaisen pitsan (joka ei oikeastaan edes maistu miltään..), nyt taas tuntuu, että voisi välillä syödä monta kertaa päivässä kebabia ym.. Ja eikös raskauden aikana äidin keho ilmoita himoillaan aineista, josta on puutetta?! Tuskinpa lapsi kasvaakseen tarvitsee 2 dl suolaa päivässä? Tai sitten tänne on tulossa todella kummallinen vauva [:D]..

Joku jo mahoista kyselikin, olisi kiva jos kaikki laittais la:n viestin loppuun tai viikot ni olis helpompi "vertailla" sitten itseen niitä mahojen kokoja ja muita tuntemuksia, ei tarvis aina pomppia alun viesteihin katsomaan tietoja, että koska LA ym.
Itsellä kun ei mahaa ole [>:]!! Tulis jo esille, tai no, iltaisin saan kyllä silitellä ilman takia turvonnutta vatsaa... mutta kun se ei ihan ole sitä mitä toivoisin [:D]

Minkä ikäisiä ja missä päin asustavia odottajia täällä on?
Itsellä on ikää 22 vuotta ja Jyväskylässä asun koiran ja avopuolison kanssa. Niin ja meillä mennään nyt viikoilla 13+3 [:)]

Täällä ikää on 26v ja Nastolassa asustellaan miehekkeen ja kahden kissan kanssa. Maha on pullahtanut hirveästi viimeisen viikon aikana, nyt raskausmahan kyllä jo erottaa hyvin, ellei joku sit erehdy luulemaan, että olen syönyt viime aikoina ruuaksi puolikkaita lehmiä [:D], painoa on tullut kolmisen kiloa tähän mennessä. Ja tällä hetkellä menossa 14+2 [:)]

mie asun kahen kissan, koiran ja avomiehen kanssa jyväskylässä ikää on 22. tuohon jansen kysymykseen
vastaten =)
ois kyllä mukavaa jos laittais jokainen aina loppuun LA:n =)
LA : 16.8

Takaisin