elokuun vaavit 09

Hei vaan pitkästä aikaa täältäkin! [:)]

Kesä-heinäkuu humahti kyllä tosi nopeesti. Aatella, että ensviikolla vaihtuu jo elokuu! Pian alkaa täälläkin tosiaan niitä vauva uutisia satelemaan [:D]

Keskiviikkona meillä olisi se kolmas lääkäri kerta. Pääsisköhän taas ultralla vilasemaan pitkästä aikaa papanan touhuja <3 muutenki olis kiva saada jotain kokoarviota, ku edellinen arvio on tosiaan sieltä rakenne ultrasta ja oli jotain varmaan 400g sillon [8D] ehkä kuitenki hieman pulskistunu siitä!

Kaikenlaisia vaivoja ja kolotuksia on täälä ruvennu esiintymään [:'(] Närästys on aivan kamalaa. Rennietkää ei tunnu auttavan yhtää.. Ja sitte kun ei närästä, niin pissalla saa ravata 20 minuutin välein..[:@] Ja välillä "särkee" omituisesti tonne nivusten alueelle. Niinku vauva painais jotain hermoa ja molemmat jalat meinaa mennä alta. Outoja vaivoja..

Synnytys on myös alkanu pyöriä mieles aika lailla.. Jännittää, pelottaa, hirvittää ja silti vähä jo odottaakin et millon tulee lähtö. Toki laskettuun aikaan on vielä melkein 4 viikkoa, mutta eihän sitä tiä koska herra päättää maailmaan saapua [8D] Viikonloppuna olis kyllä helsingin reissua vielä tiedossa, joten toivottavasti ei sielä ala syntymään, tulis vähä turhan pitkä ajomatka tänne synnyttämään [8|]

Lueskelin, että jotkut on jo pakanneet sairaalakassin. Itsekkin suunnitellu sitä jo jokusen viikon [8|] Mutta mitä ootte laittanu sinne? Neuvolakortti ja kamera ny ainaki, mutta mitäs muuta..[:)]
 
Hei kaikille mammoille!! Lomatunnelmissa on jäänyt kirjoitteu vähälle, mutta nyt on pakko kirjoittaa ku aikaa h-hetkeen on enää niin vähä jäljellä.
Oon täälä kanssa kovasti pessy vauvanpyykkiä ja laittanu huonetta pikkuiselle valmiiksi. Sängyt ja systeemit on ostettuna ja pedattuna, nyt koko makkari on niin ihanan vauvaisen näköinen että sais pieni jo tullakin. [:)]

Ja jos neuvolantätiin on uskominen niin ei tuohon pitäisi enää kauan mennäkään. Tänään tehtiin ylimääräinen sisätutkimus ku mulla on ollu paljon ja ihan kivuliaita supistuksia jo viimeiset kolme viikkoa. Kohdunsuu on pehmeä ja auki sormen leveydeltä. Kun lähin neuvolasta niin täti sano että nähään ens viikolla sitten, ehkä. Eli meinas että parin päivän sisään voi pikkuinen jo tullakki. Lasketunu vaaveli on ollu jo kaks viikkoa (sf-mitta pieneni 34 cm:stä 32 cm:iin) ja viikko sitte pää kiinnitty luien sisään. Ootan innolla, että saatais pikkuinen jo sylimme. [:)]

Synnytystä en osaa sen kummemmin pelätä, uskon että luonto hoitaa hommansa. Luomuna haluaisin mennä mahdollisimman pitkälle, mutta sen näkee sitten. Miltä teistä muista tuntuu kun h-hetki on jo ihan kulman takana? Täällä ollaan menossa jo viikolla 39, huimaa miten aika on menny niin äkkiä!

Mutru, satutko olemaan tulos Seinäjoen sairaalaan synnyttämään sinäkin? Ajattelin kun mainitsit siitä vierihoito-osaston remontista, joka osuu kohdalle sopivasti justiin meille elokuisille. Saas nährä kuinka pian synnytyksen jälkeen meitä pökitään kotia päin, kun vierihoito-osasto on suljettuna. Mä aion ainaki pitää pääni enkä lähe mihinkään ennen kuin olo on varmasti luottavainen ja sellanen että jaksaa kotona varmasti sen pikkuisen aarteen kanssa sitten.. [:D]

Voimia kaikille mammoille, nautitaan ielä näistä viimeisistä odotuksen täyttämistä viikoista ja kirjoitellaan tänne ielä kuulumisia ja sitten tietty ne iloiset lopputulokset!

Sanski ja masukki, LA 9.8. rv 38+2
 
Heippa kaikille [:)]

Tänään oli Phks:ssä vauvan koko arviointi ja lukemaksi saatiin jo niinkin paljon kuin 3260g!!! Verenpaineet oli kohollaan 148/97, mutta onneksi pissa oli puhdas. Turvotus senkuin jatkuu vaa, kiitos näiden kuumien ilmojen [:@] Kohdunsuu pehmeä ja auki sen verran, että väljä yhdelle sormelle ja kaulu lyhentynyt 1,5senttiin eli lähtö lähenee eikä haittaa yhtään, innolla odotan [:)] ainakin ensimmäisiin kivuliaisiin supistuksiin asti [:D]

Vauvan syke meinasi aiheuttaa harmaita hiuksia, kun niin korkealla pomppi koko ajan. Ensimmäisessä käyrässä syke ei laskenut alle 160, kävi jopa 180 puolella. Toisella kerralla meni pitkään, että laski alle 150, ja silloinkin vain, jos olin ihan paikallani ja silmät kiinni(silmien avaaminen nosti vauvan sykkeen heti yli 160) [>:] Lääkärin piti katsoa käyrä heti, mutta meikä tyttö istui aulassa odottamassa 3,5tuntia. Kätilö kyllä huomioi mut useasti ja päivitteli, että eikö kukaan ollut vieläkään käynyt kertomassa mulle tuloksia. Vihdoin ja viimein, kun kätilö sai lääkärin kiinni, ni vastaus oli, että mut oli UNOHDETTU kokonaan ja että käyrä oli ok ja voisin lähteä kotiin!!!!! [:@] Menipä päivä siellä istuessa, murr...

Meillä oli viime viikolla tutustuminen synnytysosastolle ja oletin että se olisi laukaissut jännityksen, mutta ei. Melkeinpä poisti sen olemattomankin jännityksen [:)] Päksissä myös ollaan vauvan kanssa vierihoidossa 24/7 ja ainakin ensi synnyttäjät pidetään osastolla 3-4päivää ja sen jälkeen saa lähteä jos itsestään siltä tuntuu ja tietysti paljon riippuu siitä, kuinka täynnä huoneet tulee olemaan.

Nyt nauttimaan illan viileydestä [:)]

Heidi+pienokainen LA 19.8
 
Helou!

Sanski, juu näillä näkymin olis tarkotus seinäjoella ponnistella, mutta meillä on toki se muutto siinä kuun vaihtees juuri että jos menee yli viikon yli lasketun ni vauva näkee päivänvalon sitte tayssissa. Mutta jos seinäjoella synnytän ni pidän kyllä kans huolen, että mua ei sieltä ennen aikojaan potkita kotiin ja toki ne siä tutustumiskerralla sanoiki, että jos tarve on jäädä niin se peti sieltä kyllä löytyy [;)]

Meillä oli äsken neuvola ja lääkärikäynti. Elikkäs viikkoja tänään 36+4. Sf mitta 32, paineet 129/83, painoa n.+500g/viikko eli yhteensä tullu nyt n.8kg, sykkeet 150 ja pää alaspäin edelleen. Kohdunsuu oli 1.5cm ja paikat oli alkanu "hyvin kypsymään". Ei kuulemma enää estellä jos alkaa supistella.. Alkoi taas jo jäskättää[8|] Arvioi, että jos menee täysaikaseksi niin painaa yli 3,5 kg mutta alle 4.. Ja ku ronklas paikkoja niin sanoi, että todennäköisesti mahtuu tulemaan.. TODENNÄKÖSESTI!!!! No toivotaan että mahtuu. Seuraava neuvolaki on vasta ensviikon perjantaina.. Kyllä odottavan aika on pitkä[:D]
 
Huomenta kaikille!
Täälläkin tuli eilen taas vierailtua neuvolassa ja kuulemassa sokerirasituksen tuloksia. Kahden tunnin arvo oli sitten koholla mutta eipä annettu edelleenkään muuta ohjeistusta kun dieettiä noudattaa.
Tosin nyt sitten tuli lähete synnytystapa-arvioon kun edelleen mennään yläkäyrällä, sf-mitta 35cm...[:)] Ja tosiaan minä aikas pienikokoinen. Nyt sitten odotellaan aikaa kuviin ja mikä on lopullinen tuomio..
Muuten vointi ok ja kaikki kontrollit kunnossa.
Vauva on jo laskeutunut alas, kohdunsuu lyhentynyt 1cm:iin ja pehmennyt. Toivottavasti tulis itsekseen etuajassa ulos tai sitten käynnisteltäisiin aikaisemmin, koska leikkuriin joutuminen on kyllä mulle se vihoviimeinen asia..
Mutta eipä auta murehtia ennekuin on mitat ja kuvat käsillä.
Kai se on tuo sairaalakassi kohta sitten pakattava..[;)] kaikki muu onkin jo valmista kokolailla.
Aurinkoista loppuviikkoa kaikille mahakkaille![;)]
LA 25.8.
 
Hei vaan kaikille elomammoille!:) On jääny kirjotellu vähemmälle, mut nyt päätin et on jo vähintään pakko kertoilla omia kuulumisia..kun alkaa laskettuaika lähestyä.. tänään perjantaina 31.7 on viikkoja tasan 37 eli enää 3 vkoa laskettuun aikaan..:) Äkkiä se aika on hurahtanu mennä.. Kaikki ois pikku "neitille" valmiina.. Sänky on laitettu, vaunut laitettu, vaatteet pesty ja silitetty hoitopöytä laitettu.. Baby sitteri ostettu,pesuvanna ostettu, tutteja ja tuttipulloja ostettu..yms yms..kaikkee tarpeellista... Raskaus on menny hyvin..nyt on vaan alkanu selkä vaivaamaan ja öisin herään n3 kertaa kun jalat ovat puutuneet..ja koskee muuten aivan sairaan paljon.. Mies luuli yks yö et pitääkö sitä jo lähteä synnyttämään...ku meikälainen huusi kivusta.. Neuvolasta käskivät syömään magnesiumia,mut ei auta lainkaan..Oon kokeillu laittaa jalat korkeelle yöksi tyynyjen avulla, vaan ei sekään auta minua:( Oon laittanu ice poweria jalkoihin, vaan tuntuu et pahenee ne kivut.. NO Onneksi tässä ei olisi enää pitkä aika synnytykseen, niin sitten ne kivut häviää..:) Toivottavasti te muut elomammat olette voineet hyvin..[:)] Eilen kävimme Joensuussa tarkistuksella että mistä kautta se vauva mahtuu tulemaan..ja onneksi se mahtuu tulemaan alateitse (näillä tietämin) ja painoarvio oli 3kg paikat oli jo sormen verran auki...että saas nähä millon lähtö tulee.. Meillä onkin ihan kivasti matkaa synnytyssairaalaan.. n.115km et toivotaan että ei kiire tulis..mut onneksi on ambulanssit keksitty...[:)]  Ninni ja "pikku neiti" toivottaa kaikille ihanaa loppu odotusta ja tsemppiä kaikille synnytyksiin... sitä me tarvitaan varsinkin ensisynnyttäjät ja myöskin muut..[:)] 
 
Hei vaan kaikille elokuisille!
Pitkään tuntui, että elokuuhun on ikuisuus, mutta nyt se on jo käsillä! Itsellä on laskettuaika vielä loppukuussa, joten hyvässä lykyssä meistä tuleekin syyskuisia [:)]
Tänään oli tuo loppuraskauden lääkäri ja laittoi lähetteen äippäpolille, kun vauva on ihan käyrien alarajalla. Kokoarvio oli tälle hetkelle n. 2,3 kg elikäs aika pienikokoinen. Ihan hyvä siis päästä tarkkailuun, että paino hänellä nousisi ja istukka toimisi siis niin kuin pitääkin. Oma painoni oli myös vähän noussut taas, onneksi, mutta erittäin maltillisesti kipuaa.

Että sitä äippäpolin seurantaa sitten jännityksellä odotellaan.
Eppu&Late, rv 36+4, LA 27.8.
 
Moi taas kaikille pitkästä aikaa! [:D]

Täällä me Nyytin kanssa ollaan vielä yhtenä kappaleena. Laskettu aika on tasan viikon päästä! Huomenna on taas neuvola. Parina yönä on jo ollut melkeen lähtö synnärille, 45-50 sekunttisia suppareita tasan 5 min välein. Pisin sessio kesti 5 tuntia jona valvoin koko yön. Soitin sairaalaan ja kysyin mitä tehdään, kätilö neuvoi että jos ei oo hiki niin ota kuuma suihku ja yritä nukkua. Ja niillä keinoin supparit loppu.
Mulla selkävaivat paljon helpottanu mutta uutena pahenevana vaivana lantiokipu ja kohdunkaulan särky ja vihlonta  emättimessä kun Nyyti ruuvaa päätä kohti synnytyskanavaa. Illalla ja öisin kipu on ihan hirveää. Ja tietty vessassa saa ravata koko ajan kun vauva painaa virtsarakkoa. Nyyti on laskeutunut ja kääntynyt oikeasuuntaisesti ja on 5 vaille valmis tulemaan. Kohdunkaula pehmentynyt. Meille ei ole tehty mitään painoarviota, ei kuulema ole täällä tapana. Mutta neuvolassa sanovat että vaikuttaisi että hän on aika pieni vauva. Niin mustakin tuntuu. Mutta vahva ja eläväinen hän on, jalat ja nyrkit jammaa kovasti. Kutitellaan hänen varpaita masunahan läpi, pikku herneet tuntuu selkeänä rivinä sormea vasten. Aivan ihanaa tällä tavoin jo viestiä hänen kanssa vaikka ei olla vielä kasvokkain tavattu.
Kotihommia olen saanut tehtyä kiitettävästi; kaikki ikkunat on nyt pesty(mies pesi[&:]), verhot pesty ja silitetty, yläkerran rappujen kaiteet asennettu(vihdoinkin!), kaikki kaapit ja laatikot siivottu, kaikki turha heitetty pois(monta jätesäkillistä lähti kaatopaikalle mm.vanhat videokasetit jotka vei ihan turhaa tilaa), huonekalujen järjestys muutettu lapsiystävällisempään muotoon, kaikki yläpölytkin pyyhitty, viherkasvit siistitty ja hoidettu, vaatekaapit ojennuksessa jne.jne. Täytyy sanoa että en ole KOSKAAN touhunnut näin paljon ja ollaankin miehen kanssa kuin lintupariskunta pesänrakennuspuuhissa, tässä synnytyksen alla meihin molempiin iski oikeie puuska! [:D][:D] Kyllä, siivouspuuska tarttui myös aviomieheen joka on järjestänyt asiapaperit ja mapit ja levyt ja laskutkin ojennukseen. Vielä on autojen imurointi ja pesu, ja uudet suihkuverhot ajattelin vielä lyhentää ja ommella, samoin pinnasängyn verhot, kohta menen ompelukoneen ääreen. Eilen olin mustikkametsässä ja löysin kanttarellejakin, mahtavat saaliit toin kotiin. Torvisienikätkö on vielä noutamatta. Ja hevosetkin on tullu hoidettua tässä sivussa...mä vaan touhuan ja touhuan niin että jalat on ihan maitohapoilla illalla nukkumaanmennessä. Noooh, ainakin istukan verenkierto skulaa![:D] Ja kunto on hyvä synnytystä silmälläpitäen, eikös se oo maratooni??? Ajattelinkin jatkaa tätä mun rallia samaa rataa ihan synnärille asti niin ehkä ei menis yliaikaiseksi. Yritän liikkua ja olla aktiivinen. Uni on hyvää ja syvää. Turvotuksiltakin olen aika hyvin säästynyt, itseasiassa musta tuntuu että ikäviä kipuja ja vihlontoja ja pahoinvointia mukaan laskematta mä en ole koskaan voinut näin hyvin enkä näyttänyt näin hyvältä. Masukin toimii mainiosti, ei mitään ummetusta eikä närästystä koko raskausaikana. Ei raskausarpia eikä suonikohjuja. Eiiiiiii, mä en halua luopua tästä masusta, mä haluisin vaan jatkaa näin ja olla vaan raskaana. Aina tää Bronttosauruksena lyllertäminen kuukautiskivut voittaa! En olis ikinä uskonut että raskaanaolo on näin ihanaa. Tää on ollu mun tähänastisen elämän parasta aikaa.
Saa nähdä kerkiänkö vielä kokkaamaan parin viikon lämpimät ruoat pakasteeseen valmiiksi. Toivottavasti kerkiän. Olis ihanaa vaan keskittyä synnytyksen jälkeen Nyytiin ja lepäämiseen ja lämmittää tuoreet pakastetut ruoat mikrossa! Lihapullataikina on jo valmiina jääkaapissa, tänään ajattelin ne paistaa, pastakastikkeet vois tehdä ja parit keitot. Höhöö ja sämpylöitäkin vois leipoo. Pastat vois sit keittää ja perunaa saa kasvimaasta niin kaupasta ei tartte hakea kuin juomisia ja pikku täydennystä.
Toivottavasti synnytys menee hyvin ja palautuisin nopeasti niin sitten pääsen marjapuskien ja pihatöiden kimppuun mahdollisimman nopeasti(kun Nyyti nukkuu päiväunia). Pihatyöt olen jättänyt suosiolla vähiin kun mahakumpu rajottaa semmosen riehumisen, onneksi. Mutta ihanaa kun on vähintään vuoden äitiysloma jona saa olla vaan kotona ja tänäsyksynä voi tehdä kaikkea kivaa! [:)][&:] Ja tietty ratsastamaan haluan heti kuin suinkin mahdollista, on jo ikävä hevosen selkään.

Me ostettiin semmosta homeopaattista öljyä jota hierotaan 10 min. ajan välilihaan neljän päivän välein. Ollaan hoidettu sillä nyt kuukauden päivät. Se venyttää välilihaa niin ettei pahasti repeisi kun vauvan pää tulee ulos, eikä tarttis sitä välilihan leikkausta suorittaa. Jos mua joku asia synnytyksessä pelottaa niin se on se. Mä en halua että mut silvotaan. [X(] Yritänkin sitä synnytystä kontallaan tai seisaaltaan tai jakkaralla, ollaan miehen kanssa tehty sopimus että hän kannustaa mua siihen vaikka olisin kuinka loppu, etten jäisi sänkyyn selälleen. Maan vetovoima ja pystyasento auttaa vauvaa ulos niin ettei tarttis imukuppia ym. operaatioita. Eihän se kakkakaan tuu suolesta selällä maaten, ja vauvan on vaikeampi kulkea synnytyskanavan läpi jos häntäluu ei jousta yhtään. Selällään maaten se ei jousta kunnolla. No, saa nähä. Nää on näitä mun aikomuksia, tosi paikan tullen sitä sitten tietää pystyykö vai eikö. Mut mä oon kyl aika sisukas ja jääräpäinen luonne!

Nyt lähden jatkamaan pesäpuuhia. Paljon tsemppiä teille kaikille, kohtahan me saadaankin jo lukea toistemme synnytyskokemuksia!

Iloisin terveisin Tellu&Nyyti [:)][&:]
 
 
Heipparallaa kaikille [:)]

Neuvolassa taasen käyneenä, ja kaikki muuten loistavasti, paitsi rintojen ja kämmenien kutinan takia huomenna maksa-arvo kokeisiin, ettei vaan olisi maksa-arvot kohollaan [&:] Mutta muuten kaikki oli loistavasti, paino oli pudonnut kahdessa viikossa 1,2kiloa(nesteet lähtee liikkeelle, luojalle kiitos), sf-mitta pysynyt samana eli pienokainen osaa suunnistaa oikeaan suuntaan alas päin [:D] Hb 122(viimeksi 116) ja verenpaineet taas hyvät 122/84 ja pienokaisen syke taas korkea 160. Kovasti pitää pienokainen jännityksessä että kumpahan sieltä tulee, syke viittaisi tyttöön, mutta mahan muoto ja muut oireet poikaan. Yllätys on sitten suuri kun vauva ulkomaailmassa ja kätilö ilmoittaa tulokkaan sukupuolen [:D]

Joudun nytten tarkkailemaan pienokaisen liikkeitä joka päivä ja pitämään kirjaa liikkeistä, kun tuo kutina viittaa hepatoosiin ja se taas on tuntemattomasta syystä vaarallinen vauvalle. Jos liikkeet ei täytä tiettyä määrää päivässä, niin lähtö äippäpolille suoraan uuteen sikiön sydänkäyrään. Välillä kun pienokaisella on todella rauhallisia päiviä, ettei liikkeitä tunnu pitkään aikaan ja toisinaan on niin vilkkaalla tuulella että äipän sisuskalut ja kylkiluut saa iskuja ja potkuja oikein kunnolla [:D]

Nyt viimeisten vauvan petivaatteiden pesuun ja viikonloppuna sänky täysin valmiiksi uutta tulokasta varten [:)] Pienokainen saa tulla maailmaan heti kun haluaa [:D]

Heidi+pienokainen Rv 37+6 LA 19.8
 
Hei jälleen!

Jäi eilen vähän lyhyeksi kirjottelut, joten jatketaan nyt tälleen päiväsaikaan. Tellervo, ihana lukea jonkun muunkin olevan energiaa täynnä ja touhuavan hullun lailla [:D] Itse olen melkoinen touhuaja ja rentoudun parhaiten touhuamalla, en sohvalla maaten. Mies luonnehtii minua ADHD-sähköjänikseksi, kun olen aina tekemässä jotain [;)]
Olen myöskin voinut erittäin hyvin koko raskausajan ja jännityksellä odotan synnytyksen jälkeistä elämää. Mulla kun ei ole tosiaan ollut mitään vaivoja niitä supistuksia lukuunottamatta. Selkäkipuja oli silloin töissä ollessa jonkun verran, mutta niistäkin olen päässyt kokonaan näin lomaillessa. Elikäs samoilla linjoilla Tellervon kanssa myös siinä, että toivoisin tän raskauden vaan jatkuvan: olo on niin loistava, masu on ihana ja iho ihan mielettömän hyvässä kunnossa!

Me päästiin vielä viime viikolla tutustumaan äippäpolille viimeisinä ryhminä, kun tällä viikolla niitä ei enää järjestetä sikainfluenssan vuoksi. Mäkin ajattelin, että se laukaisee jonkunlaisen jännityksen päälle, mutta ei. Nyt on tavallaan kiva, kun tietää mihin sitä on sitten synnytyksen koittaessa menossa, millanen ympäristö sielä on. Parina yönä olen kyllä nähnyt unta, että olen synnyttämässä, mutta ne on ollut aika kesyjä unia [:)] Muutenkin vauva on tullut uniin nyt paljon, liekö tuo lähestyvä synnytys taustalla. Yöt menee muuten hyvin, mitä nyt vessassa saa ravata kerran tai pari. Late antaa mun nukkua erittäin hyvin, hän on hereillä silloin kun minäkin eli yöjumpat ajoittuu vessataukoihin [:D] Liikkeet on erittäin napakoita ja tuntuu olevan tosi vilkas. Meidän pieni pallero [:)]

Joo, mutta tosiaan nyt sitten odotellaan kutsua sinne vauvan kasvun seurantaan. Toivottavasti hän kasvaisi normaalisti ja saisi lihaa luidensa ympärille tässä viime metreillä vielä. Mikäli Laten paino ei ole nyt sitten kehittynyt tästä eilisestä siihen mennessä kun sinne äippäpolille mennään, niin meikät joutuu synnytyspuuhiin pikaisesti. Koska sitten kuulema käynnistetään synnytys, jotta hänet saadaan tänne maailmaan kasvamaan, koska silloin istukan toiminnassa on jotain vikaa ja sen tuottama ravinto ei riitä turvaamaan Laten hyvinvointia. Elikäs jännittävää tulee olemaan [8|]
Oikein ihania päiviä kaikille elokuisille!
Eppu&Late
 
Heissan mamaset!
Nyt on sitten käyty koko- ja synnytystapa-arviossa ja helpottavaa tietoa oli se että vaavi ei suinkaan ole mikään jättiläinen vaikka nuo meikäläisen sf-mitat yläkanttisia olleetkin.
Mittojen mukaan nyt sellainen 2900g, paikat auki jo sormen mitalle että lääkäri tuumas siihen että parin viikon sisään pitäs vaavin olla jo ulkomaailmaa ihmettelemässä [:)].. Eli hieman aikaisemmin kuitenkin kun aika olisi..
Ja sokerirasituksestakaan ei sen kummempaa kommenttia kuin että noudattaa dieettiä niin ei tarvitse sen kummemmin mitään sokeriarvoja enempää mittailla.
Nyt sitten kypsytellään vielä hitusen aikaa ja tosiaan alkaa jännät paikat olemaan kun ei tiedä minä hetkenä kukakin meistä tuonne synnärille lähtee..
Jännityksen täyteisiä viikkoja kaikille!
RV 37+1 LA 25.8.
RV 37+1
 
Jii-haa!

Eilen oli neuvola. Sf-mitta 34, verenpaine hyvä, hemoglobiini hyvä, pissitesti puhdas, sykkeet 150. Nyytillä oli hikka kun sydänääniä otettiin, hikan kohdalla kuului aparaatista kunnon pamaus! [:D] Nyyti on nyt laskeutunut syvälle lantioon ja on aivan synnytyskanavan ovella! Täti sanoi että vaikuttaisi siltä että tämä vauva ei mene yliaikaiseksi, hän on valmistautunut tulemaan, ja lantioni on antanut hyvin periksi. Hope so! [:)] Mulla on semmonen tunne että viikonloppuna se tapahtuu, lauantaina tai sunnuntaina. Nyt alkoi turvotus, vihkisormus ei mahdu sormeen ja pohkeet on tukevahkon näköset, viimeyönä jalat ja kädet oli vähän väliä puuduksissa. Loppusuora häämöttää....

Nyt on suihkuverhot ja pinnasängyn verhot ommeltu ja paikoillaan, ja pyykkihuoltokin hoidettu. Eilen kävin kaupassa ja ostin leivontatarpeita, jos ruokienlaiton jälkeen vielä jaksan niin pyöräytän parit piirakat ja sämpylät ja pullat niin olis sitten läheisille tarjottavaa kun tulevat vauvaa katsomaan.

Kauheen jännää!!! Mä en malta enää odottaa...!!!

Tellu&Nyyti LA 11.8...?
 
Ai niin, saatiin me nyt se painoarviokin kun oli kokeneempi täti paikalla tuuraamassa. Sanoi että siro vauva, jotain 3 kg ja vähän päälle. Voi kunpa nyyti tulis pian, ettei ehtisi tästä enää paljon kasvamaan ku mä oon niin pieni.[&:]

Nyt lähden imuroimaan ja pesemään autoa ja asentamaan turvaistuinta takapenkille! [:D]

Tellu&Nyyti
 
Huh hellettä!

Nyt ois sitte tasan viikko laskettuun aikaan [:)] Neuvolassa oli taas paineet korkeella mut mun vakkari täti ei ollut niistä huolissaan kun kerroin että kotimittaukset on ihan ok. Painokin oli vähän laskenut viime viikosta mutta luulen että johtuikin turvotuksen poistumisesta. Kaikki oli muuten ok. Vauvan pää on melko syvällä lantiossa ja vähän mulla on ollutkin kipeempiä suppareita. Yksi yö oikeen heräsin siihen kun masu oli niin kipeenä mut ne supparit sitte loppu ja mie jatkoin unia [:)]

Vähä kyllä olin kateellinen kun luin noita Tellervon ja kumppaneiden puuhasteluja [&:] Ite oon välillä suht pirtsakka ja innoissani sitte puuhailenkin ehkä liikaakin joka kostautuu seuraavana päivänä joilloin olen ihan naatti. Yö unetkin vaihtelee kummasti, välillä nukun tosi hyvin kun taas toisinaan menee ihan pyöriskelyksi. Nyt oon sitte "pakon edessä" hullaantunut neulomaan vauvalle villavaippahousuja niinä päivänä kun oon väsyneempi. Siinä sitä tulee sitten telkun ääressä kökötettyä ja urheilua on tullut katsottua paljonkin. Se on tälläselle himoliikkujalle melkoista kidutusta kun mieli tekis jo itekin kunnon treeniin [&:] että kyllä täällä kovasti odotetaan synnytystä ja syksyä. Ja hevosen selkäänkin on jo ihan hirveen kova hinku...

Nyt mulla ei ole yhtään sellanen tunne että vauva syntyis ennen laskettua aikaa. Olen viikonlopuksi kutsunut vähän vieraitakin kun on noi omat synttärit ja neuvola aikakin on varattuna vielä ens viikolle, juuri päivää ennen lasketua aikaa... saa nähdä miten käy [;)] Aika lämmintä keliä on vaan luvattu tähän loppuviikolle ja hepoille pitäs vielä käydä vähän laitumen aitaa virittelemässä... plääh [8D] mut kypsytellään nyt nää vauvat valmiiksi ja nautitaan suomen suvesta. Jännittää kyllä hurjasti kuka sitä meistä ekana ehtii tänne synnytyskokemuksiaan kirjaamaan!

Sunny rv39 LA 13.8.
 
Heissan taas [:)]

Tänään sain maksa- ja sappiarvojen tulokset ja kaikki OK. Oli melkeinpä jo liian alhaiset, maksa-arvo on normaali jos on 10-20, mulla oli 6 ja sappiarvojen pitää olla alle 6, niin mulla oli 2, eli ei ainakaan mitään hepatoosia täällä tarvi enää jännittää [:)] mutta neuvola täti käski silti tarkkailemaan liikkeitä, mutta pienokainen on hyvin jääräpää jo pienestä pitäen... sen tunnin ajan mitä mun pitäisi maata kyljelläni ja kuulostella liikkeitä, pienokainen vetää sikeitä ihan kiusallaan koko tunnin ettei varmaankaan tunnu mitään ja saa äipän heti huolestumaan, mutta sitten kun en ole laskemassa liikkeitä käy mahassa hirmuinen pyöriminen ja huitominen [:D]

Täällä alkanut olemaan enemmän ja tuntuvimpia supistuksia, kipeiksi ei voi sanoa millään muotoa, mutta nyt tunnen selvästi kun maha kiristyy ja tuntuu ylhäältä alas asti kipristävä tunne, varsinkin kävellessä ja illalla nukkumaan käydessä ja aamulla ennen ylös nousua. Ja saattaapa sohvalta nouseminenkin aiheuttaa supistuksen. Seuraava neuvola olisi ens keskiviikkona, sinne luultavammin kokoinaisena vielä menen, mut seuraavasta en oo enää niin varma, vaikka laskettuun aikaan onkin vielä 1vk ja 6pv [:)] mutta vähiin käy päivät [:D]

Mies näki toissa yönä unta, että oli mennyt mun mahan sisään puhumaan vauvalle ja sanomaan sille, että se ei saa tulla sieltä vasta kun laskettu aika koittaa tai sen jälkeen, ja vauva oli isoilla silmillään katsonnu takasin ja nyökännyt suostumuksen merkiksi [:D] [:D] Itse taas näin viime yönä unta, että mahani oli läpikuultava ja näin pienokaisen kädet selvästi... pienokaisella oli todella sirot ja pitkät sormet ja hoidetut kynnet ja vasemmassa nimettömässä hänellä oli kaksi timanttisormusta, että naimissa näytti olevan jo ennen ulkomaailmaan tuloa [:D] Aamulla herätessä kyllä hymyilytti [:D]

Kaikille jaksamista, kohta meillä on pikku-nyytit kainalossa ja uusi ihana elämä alkaa siitä [:)]

Heidi+pienokainen LA 19.8
 
Huomenta kaikille mammoille!

Tiedä vaikka joku jo katselisi silmät kyynelissä vierellään lepäävää pientä ihmistä.... Ooohh, ei siihen enää kauan mene missään tapauksessa, kun meillä kaikilla on tuhiseva pieni rinnallamme. [:)]
Eilen kävin jälleen neuvolassa ja kaikki on hyvin. Sf-mitta oli kasvanut sentillä ollen nyt 31 cm eli voisi kuvitella pienen kasvaneen viikossa edes jonkin verran. Oma paino oli tällä kertaa taas vähän laskenut, johtunee lämpimistä ilmoista;ei ole tullut syötyä ehkä ihan niin paljon. Sain eilen ajan sinne äippäpolille tuota vauvan painotarkkailua varten, mutta se aika on vasta 21.8.! Eli hyvässä lykyssä hän ehtii syntyä ennen sitä, mutta ellei niin silloin sitten tarkistetaan tilanne. Siinä mielessä tietysti hyvä, että tuo aika on viikko ennen laskettua aikaa, että mikäli kehitystä vauvan painossa ei ole tullut, niin ei turhaan anneta mennä kahta viikkoa yliaikaisesksi vaan voidaan käynnistää aikaisemmin. Itse henkilökohtaisesti kyllä toivon todella, että synnytys käynnistyisi omia aikojaan luonnollisesti, niin saisi kokea senkin. [;)] Jotenkin pelottaa ajatus käynnistämisestä, kun muutenkaan ei tiedä yhtään mitä synnytys tuo tullessaan/mitä siltä odottaa. Mitään muuta siihen liittyvää en osaa oikein jännittää, ainoastaan NIIDEN supistuksien alkamista ja osaanko sitten oikeaan aikaan lähteä sinnen sairaalaan. Lähinnä juuri se, että en menisi sinne aivan liian aikaisin ja laittavat vielä takaisin kotiin. No, tässäkin asiassa olen varmasti viisaampi viimeistään kuukauden kulutta [:D]

Oikein paljon voimia kaikille meille viimeisille metreille ja onnea synnytykseen!
Eppu&Late, rv 37+5, LA 27.8.
 
Heippadeippa!

Tänään on Nyytin laskettu aika, 11.8, eikä mitään edistystä ole tapahtunut. Paitsi että nyt romahti Tellervo mamman kunto. Eilen illalla jalat turpos ihan norsun tassuiksi, varsinkin sudämenpuoleinen vasen jalka. Touhuaminen ja helteet ottaa nyt koville. Onneksi olen kuitenkin saanut kaiken täerkeän täällä kotona tehtyä! Mies hieroi pohkeita ja jalkateriä, ja laitettiin vasempaan jalkaan märkä jääkylmä pyyhe joka jäädytettiin pakastimessa ja sitten makasin soffalla jalka ylhäällä tunnin verran ja menin sitten ajoissa nukkumaan. Uni oli hyvää ja syvää, aamulla turvotus oli hiukan laskenut mutta hullu kun olen touhuamaan, lähdin poimimaan marjoja ja istutin syyskukkia portaille ja terassille ja nyt oon taas ihan pallona. Vasen käsi on puutunut kaks kertaa. Mutta mä en osaa olla paikallani ja mieli on pirteä ja keksin koko ajan lisää tekemistä! [:D] Mulla on ikävä Nyytiä ja mä haluisin jo tarttua tosi toimiin, aion touhuta minkä kerkeän että päästäis jo synnärille, aukea kohtu, aukene! Huomenna on taas neuvola niin ollaan sitte viisaampia missä mennään.
Odotettiin niin kovasti että syntyis nyt 11.8 - mun mies on syntynyt 11.8 mikä sattumalta on Nyytin laskettu päivä ja toivoi kovin että Nyyti syntyis samana päivänä kuin hän. Enkä mäkään enää malttais odotella jos vielä menee pari-kolma viikkoa...[&:] No, vielä on tätä vuorokautta jäljellä...[&:]

Äääääääh! Me halutaan Nyyti tänne NYT heti, ollaan molemmat enemmän kuin valmiita ottamaan uusi perheenjäsen vastaan. Vaan hän on näköjään päättänyt toisin.[:)] Eikä luontoa voi määrätä, se tapahtuu sitte kun on tarkoitus. Miehellä alkoi 8viikon kesä+isyysloma eilen. Täällä me ollaan joutilaina ja odotellaan malttamattomina tositoimia! Mitä kauemmin joutuu odottamaan, sitä enemmän alkaa pelottamaan, ja mä haluaisin käydä läpi tulevan kärsimysnäytelmän nopeasti alta pois!

Terv.Tellervo&Isä-Kani&Pikku-Nyyti [:)][;)][:D]
 
Heissan vaan kaikille elomammoille! Täällä menossa 38+4 ja olo alkaa tuntua sille, että voi kun se jo syntys.. Öisin puutuu jalat ja nyt parina yönä käetkin on puutuneet.. Eikä oo mitään mukavaa, kun kipu on aivan järkyttävä.. No jospa tämä kohta syntysi[:)] Viikon sisällä oli paino tippunu 1,2kg.. Neuvolan täti sano että ei syytä huoleen.. elimistö alkaa valmistua pikku hiljaa synnytykseen..ja toivon mukaan asia on niin.. Tänään oli myös päänsärkyä ja maha on ollu sekasi parin päivän ajan..joten jospa se ihan oikeesti syntysi pian[:)][:)] Sittenhän nämä vaivat ois poissa ja sylissä olisi oma rakas lapsi.. Tsemppiä ja voimia kaikille.. Kohta me ollaan äitejä ja perhe..[:)] Toivoo.Ninni ja pieni "prinsessa"
 
Takaisin
Top