elokuun vaavit 09

Jouduin aamulla hätistämään neuvolan tätiäkin kun sattui eilen pikku vahinko. Makoilin soffalla ja isäntä pelas poikien kans jalista tuossa olkkarissa niin eiköhän se pallo sit suoraa tippunu mun mahalle. Ilmat vaan lähti kun onneksi suurimman iskun otti kylkiluut ja tuo ihan ylämaha mutta illalla sit alko vihloa ja suppareitaki sateli, onneks ei mitään ihan kauheita. Sillä en sit lähteny synnärille katottaan tilannetta kun ei mitään vuotoa oo tullu, supparit suht ok ja toukka riehuu kuin viimoista päivää.[8|] Tais seki säikähtää melko paljon ku niin venkoilee. [:)]
Myöhään illalla sit kivut lisäänty etenki tonne ihan alamahalle ja selälle, oikee sellasta viiltävää ja aaltoilevaa joka säteili sit koko alakropassa. Yö meni pyöriessä ja nappaillessa särkylääkettä. Pahinta on kun kivut on hankalampia just makuullaan, miten sitä sit voi levätä?! [>:]
Liekkö sit paineesta vai säikähdyksestä toukkaki kaivautu vielä alemmas päänsä kanssa joten se sit saattaa tehdä osansa tepposista (hermo jumissa, sillä selkä särkee ja pää viel alempana, painaa pahemmin joten supistaa vielä enemmän). Neuvolassaki sanottiin et edelleen on vettä niin paljon että ei ole huolta vauvan suhteen ja kun ei vuotoja tule. Käynnistymisriski vaan on suuri joten suppareita nyt seuraillaan ja otetaan iisisti.
Onneksi saa särkylääkkeitäki vetää aika roimalla kädellä niin pitää tänään käydä apoteekissa hakemassa täydennystä lääkekaappiin. Mieski just sattuu lähtemään huomenna reissuun kahden nuorimman kanssa niin mie jäänki sit toiseksi vanhimman kanssa kotia lusmuaan joten pakostaki tulee otettua iisisti. [;)]

Kaikkea sitä sattuu ja tapahtuu.. ei tuota itsellä niin kauhee hätä ole. Mies vaan säikähti kun se just sattuki sen pallon heivaamaan. Ruoskinu raukka sit itseään isolla kädellä. Pitäny lohdutella et näitä sattuu ja meillä onni kun tämä on tottunut jo törmäyksiin ja törkkimisiin kun meän nuorimmainen aina jostain kummasta syystä konkoaa miun mahan päältä ja kun pitää saada olla sylissä ja nojata masuun, joten tuskin tollanen pallon tupsahdus paljon painaa vauvelin mieltä ja etenki kun ei mikään kunnon täysveto ollut vaan ihan vaan tippu ilmasta. [:D]
Maitohanatki aukes siinä hötäkässä. On nuo hieman tihkutellu aikasemminki mut nyt on koko ajan paita märkänä. Siis paita- ja rintsikkapyykki vaan kasvaa joten pitänee niitä maitosuojiaki hakea vihdoin ja viimein. [:)]
 
Moi taas mamaset!

Hih, Orion, taidat sinäkin olla oikee Duracell-pupu. Tekemistä riittää juu. Miten ihmeessä tässä kaikessa pysyy maha mukana???!!! [:D]

Arvasin että sulla on paljon hommaa kun et oo vähään aikaan kirjoitellut.

Ja Marjuska81. Voi kamalaa, onneks ei käyny pahemmin, kaikkee sitä voikin sattua.[X(]

Mäkin kaaduin viimeviikolla selälleni nokkospusikkoon. Tehtiin laidunaitoja ja raivattiin risuja ja pensaita edestä pois. Yritin katkaista pientä puuta ja se rusahtikin oikeen voimalla katki ja lensin sen puun kanssa kaaressa pöheikköön. Kaverit pelästy tosissaan ja hyysäs ympärillä. Vähän aikaa laskin lukua koska se oli aika kova tärähdys ja kyl Nyytikin pelästyi koska oli koko illan ihan liikkumatta ja vasta illalla alkoi tuntumaan potkuja. Kamala syyllisyys painoi mieltä että voi hirveää mitä mä menin tekemään vauvalleni mutta onneks selvittiin pelkällä säikähdyksellä.

Kesälaidunta rakennellessa on mulla menny tääkin viikko, hepat muuttaa vihreille huomenna. Harmi kun en voi itse ratsastaa Pankkiiria kesänviettoon mutta mun kaverit ratsastaa sen. Eilen rakentelin aitoja 23:een asti ja kuten tapoihini kuuluu, tein taas kerralla ihan liikaa ja nyt on selkä sökönä ja kroppa turvoksissa. Mut kyl mä lähden tänään vetämään pari lankaa vielä...hih! Voiiiih kun mä kaipaan jo kovasti humman selkään mutta syssymmällä sitte...

Mulla on ollu jo äidinroolia kerrakseen tässä kun pari viikkoa sitten ajoin autolla kotia päin niin ihan lähellä meidän kotia pieni varisvauva liftasi pyörätiellä. Se oli pudonnut pesästä ja naapurinukko oli kantanu sen jo neljä kertaa takasin metsään mutta se oli raahannu ittensä nokallaan joka kerta takasin pyörätielle. Se oli niin surkeen näkönen. Kanahaukka oli hyökänny pesään ja se oli pudonnu sieltä. Se oli ihan pieni surkimus vielä. Lentokyvytön eikä tasapainokaan ollu hallinnassa. Kaikenlisäks kun menin hakemaan sitä niin 4 harakkaa oli sen kimpussa ja ne olis nokkinu sen varmaan elävältä jos en olis tullu paikalle ... joten enhän mä raaskinu jättää sitä sinne koirien syötäväksi tai lapsien potkittavaksi tai harakoiden nokittavaksi vaan kiikutin sen kotiin ja aloin syöttämään sitä. Sen nimi on Rambe. Syötän sille lusikalla jauheliha-piimä-tomaatti-maksamakkara-mustikkamössöä(Rambe ahmii sapuskaa halukkaasti) ja harjotellaan joka päivä lentämistä tossa pihalla. Mä oon varisäiti! Kohta Rambe on iso hieno varis ja lähtee lentoon. Se on jo kasvanut hurjasti ja näyttää vahvalta. Heti kun lento onnistuu päästän sen takaisin luontoon kesälaitumella ettei jää riesaksi meidän pihalle. Siellä on hienoa jyhkeää kuusimetsää jossa Rambella on hyvä olla. Mä oon kaikkien karvakorvien ja siivekkäiden ystävä! [:D]

Töitäkin yritän raapustaa vielä pari viikkoa, perehdytän äitiyslomatuuraajan siinä sivussa. Ihanaa, sit alkaa heinäkuu ja mun vapaa aika Nyytin kanssa!!! Hinaan Badentuolin laitskalle ja ihailen heppoja ja otan aurinkoa. ja sitte saan varmaan pestyä ikkunatkin..se viimeinen iso kotihomma ennen synnytystä. Tarkoitus olis myös mennä rentoilemaan äitimuorin luokse itä-Suomeen, jos on heinäkuussa hellettä niin siellä järven rannalla tuulee mukavasti ja on helpompi hengittää ja oleminen on muutenkin niiiiiin kiireetöntä. Ja mikä parasta, siellä korvessa uni on taivaallista kun on niin hiljaista ja äiti on luvannu passata mua kuin kuninkaallista joten menen sinne viikoksi-pariksi vaan nukkumaan ja köpöttelemään valmiiksi katetun ruokapöydän ääreen, ihanaa! Paistettuja lettuja, mustikoita ja mansikoita ja savukalaa! Heinäkuun puolenvälin tienoilla täytyy sit tulla takas kun h-hetki jo häämöttää, eihän sitä koskaan tiedä jos Nyyti päättääkin tulla maailmaan etuajassa. Kunhan olen kotosalla niin apu on lähellä, meiltä on 5 min ajomatka sairaalaan joka on tossa ihan lähellä. Mut kyl mä luulen et yliaikaiseksi se menee, itse olin yli 2 viikkoo yliaikainen.

Mun mies on järjestäny kesäloman Nyytin lasketusta ajasta eteenpäin elokuun loppuun ja on lomalla myös koko syyskuun. Saadaan näin molemmat olla 100%sti läsnä ja tutustua perheen uuteen jäseneen kaikessa rauhassa eikä ole huomiota hajoittavia tekijöitä. Äiti lupasi tulla syyskuussa Espooseen ja me voidaan mennä sinne korpimaahan rentoilemaan ja palautumaan synnytyksestä, saadaan sitten nukkua ja uida ja saunoa ja sisäistää siellä hiljaisuudessa uutta perhetilannetta ja olla ihan rauhassa. Jotenkin tuntuu että jos haluaa lomaa niin on lähdettävä pois kotoa, täällä on ihan liikaa kaikkea härdelliä.

Mustakin tuntuu että vauva on laskeutumassa jo alaspäin, koska selkäkivut senku pahenee ja paineentunne alavatsassa on aika kova. Kaikenkukkuraks pari päivää sitten Nyyti käänty ympäri ja potki suoraan mun kohdunkaulaa ja se sattu ihan juupelisti. Ja kun siinä ei ois ollut tarpeeksi mulla tuli samaan aikaan joku vatsatauti, kakka tuli ihan vetenä ja kouristeli ja siinä kipristellessä ei voinu muuta kuin huutaa tuskasta, onneks nyt on jo parempi. kyl se joku vatsatauti oli, mut jännä et kaikki vauvan liikkeet sattu niin kauhiasti, suolisto oli tosi kipeä.

Me oltiin viimeviikolla taas siellä valmennuksessa ja nyt käsiteltiin hampaidenhoitoa ja imettämistä. Imetyksen suhteen tuli ihan avuton olo, kun sitä infoa tulee jotenkin joka suunnasta ihan liikaa ja jos minkämoisia mielipiteitä ja olettamuksia. Mua pelottaa!!![&o]  Meneekö kaikki vaan ihan luonnostaan vai olenko ihan tumpelo äiti...tuleeko maitoa...mites se imuote...sattuuko tissejä...nauttiiko vauva...saanko rintatulehduksen...onko paljon yövalvomista...onko vauva tyytyväinen...sitä kun ei voi vielä tietää. Kauheen jännittävää ja uutta tämä kaikki. Olenko tarpeeksi lapselleni...?
Onko teillä muilla tämmösiä tunteita?
Ja kun luen imetysoppaita niin kyyneleet vaan valuu pitkin poskia ja nyyhkin ihan hervottomasti, ne kuvat jotenkin niin liikuttaa ja ajattelen meidän pikku Nyytiä että miltähän se vauva sitten tässä rinnoilla näyttää ja tuntuu.... nämä äidintunteet ja paineet on niin kokonaisvaltaisia. Ei yhtään rauhoita mieltä vaikka kuinka ajattelis että kautta historian on naiset synnyttäny ja imettäny ja hyvin on kaikki toiminu tuhansia vuosia, mikä itselläni sitten voisi mennä vikaan. mutta kun vaan TUNTUU niin avuttomalta....ja se synnytyskin vielä...selvitäänkö molemmat hengissä...voi kamalaa näitä ajatuksia.[:@]

Kivoja masupäiviä kaikille, toivottavat tunteelliset Tellu&Nyyti la 11.8
 
Hei!

Tulipas vaan nätti päivä. Ei saisi valittaa ku kerranki aurinko paistaa, mutta ku on NIIN kuuma!!!! [:'(] Ei oikeen tiä miten päin olis hyvä.. Lenkillekki yritin raahautua, mutta tein vaan ihan typistetyn version tänään. Oi voi, jos elokuulla on tosi kuuma, ni miten sitte jaksaa. [8|]

Keskiviikkona oli se lääkärineuvola ja kaikki oli niinku pitiki. Iloinen yllätys oli ku lääkäri kattoi ultrallaki [:)] Luulin tosiaan, että ultrat meidän kohdalta oli jo ohi, että vaan 2 kertaa "tarjotaan" ja meillä noitten lapsivesitutkimusten takia pari extra kertaa.

Mulla on Tellervo kans vähän paniikki ajatuksia tosta imetyksestä. Onnistuuko se tai sattuuko..? Ja muutenki koen koko imetyksen hankalana, enkä edes tiä haluanko imettää..[&o] Ja jos "valitsen" pulloruokinnan ja korvikkeen niin pidetäänkö mua ihan huonona äitinä.. Toki meinaan edes yrittää sitä imetystä ja se voi olla (ja varmaan onkin)tosi ihanaa kun sen saa onnistumaan ja kaikki nää ennakkoluulot ja pelot on ihan turhia. Sen näkee sitten elokuussa, että miten lähtee vauvaelämä rullaamaan. [:)]
Ja synnytys.. En oo vielä hirveesti asiaa ajatellu, mutta kyllä se jo hieman jännittää. Ja ku oikeen alkaa paniikki, niin lohduttelen itteeni sillä, että muutkin on siitä selvinny ja tehny vielä lisääkin lapsosia [:D] Palkinto siitä tuskasta on kuitenki niin ihana!
 
Hei!

Minnekkäs kaikki elomammat on kadonnu? No minä päivittelen vähän taas omia kuulumisia. Elikkäs maanantaina oli sitten viimeinen työpäivä tällä mammalla ennen vauvelin syntymää. Aamuisin alkoi olla jo niin heikko olo, ettei uskaltanu enää töihin mennä ettei vaan sinne pökerry. Toki mulla oli suunnitelmiski olla vaan juhannukseen asti töis. Vähän arveluttaa, että ehtiikö täs aiva täysin mökkihöperöityä ennen elokuuta [8|]

Eilen sain vihdoinkin sen äitiyspakkauksen [:)][:)] Sitä on nyt sitte pitäny hypistellä ja ihastella koko päivän. Samalla annoin miehekkeelle sen isyyspakkauksen ja näytti kovasti tykkäävän kun tuli huomioiduksi. Kaikki ku yleensä tuppaa pyörimään mun masun ympärillä [:D]
Nyt kun tuo pakkaus tuli ja näki mitä sielä on niin saa alkaa ostella niitä viimesiä puuttuvia tavaroita. Oi, mä en jaksaisi enää odottaa, että näkis pikku kullanmurun <3 <3 <3

Ihanaa odotusta elokuisille! LA 22.8
 
Hei taas pitkästä aikaa!
 
Ilmeisesti on kesämielellä ihmiset, eikä ehdi kirjottelemaan. Itsekään en meinaa iltaisin kotona malttaa koneen ääreen istua, kun päivät jo saa tätä ruutua töllötellä [:D]
Ihanaa, enään kaksi päivää töitä ja sitten alkaa loma! Sen jälkeen ei tarvitse enää ennen vauvan syntymää töihin tulla, joten mieli on erittäin kevyt tässä vaiheessa. Kun vaan tulisi se kesä, että saisi kulkea vähissä vaatteissa ja lekotella pihakeinussa  [:)]
 
Minäkin sain vihdoin viime viikolla äitiyspakkauksen. Sitä on hypistelty joka suunnasta ja kaikkia mahdollista ihasteltu. Ajattelin myöskin nyt sitten ostella vähän jotain puuttuvaa vauvalle, kun vielä en ole isommin mitään vaatehankintoja ja pikkutarvikehankintoja tehnyt. Lomalla on aikaa mennä kauppoihin kiertelemään ja otankin heti ensi viikolla lapsen tulevan mummon mukaan shoppailemaan [:D] Voimme yhdessä ihastella pikkuisia vaatteita ja liinavaatteita sänkyyn yms.
 
Ihmeellisiä kausia tuntuu olevan, kun nyt on jo toinen viikko meneillään jolloin kärsin parin tunnin välein kauheasta nälästä! Mulla on siis hirmuinen nälkä melkeinpä parin tunnin välein, kun kerralla ei jaksa niin paljon syödä. Ilemisesti pikkuinen ottaa nyt enemmän ravintoa itselleen ja tilailee lisää ruokaa suolistosta kulutettavakseen [:)] Tuossa välissä oli kausi, että nälän tunnetta ei tullut ja tuntui et olisi syönyt itsensä ähkyksi, vaikka ottanut vasta lusikallisen jotain suuhunsa. Mutta ensi viikolla on taas neuvola ja sieläpä sen näkee sitten onko lisäkiloja tullut sitä mukaa kuin nälkä kasvanut [;)]
 
Ihanaa juhannusta kaikille elokuisille!
Eppu&Late, rv 29+6, LA 27.8.
 
meillä sen viime viikkoisen jalkkisonnettomuuden takia vauveli tosiaan painui entistä alemmas, supistuksia on tullut päivittin ihan tiuhaan tahtiin ja limatulppaakin irrotteli viikonloppuna. Maanantaina sain ylimääräisen lääkäriajan. Kohdunsuu avautunu noin sormelle ja ihan pehmeät paikat jo on. Päätä toukka hieroi lääkärin sormia vasten joten lääkärikin sanoi että kyllä tää paine on nyt tosi pahalla mallilla et kestääkö lie miun paikat tuota sisäistä "stimulointia" kun takana on kuitenkin kaks ennenaikaista synnytystä ja viimeisetkin tulleet kutakuinki syöksyllä vaikkakin ajallaan. Siis nyt napsahti autoilu ja istumiskielto pariksi viikoksi. Täyslepoa ei enää näillä viikoilla anneta kun viikkoja kuiten on jo niin hyvin mutta just autoilu ja se istuminen ärsyttää tuolta pahiten. Kahden viikon päästä on sit uus kontrolli lääkärille ja sitten ei kuulemma enää pidätellä jos nyt sattuis tulemaan. Sf-mittaki oli entisestään käyrillä valunu eikä mene enää edes sen alakäyrän alla tasaiseen vaan tuli notkahdus alaspäin mutta sekin selittyy sillä kun tämä laskeutui alemmas. Sitäkin kuitenkin varulta tarkkaillaan vielä jatkossa tiuhaan.
Ollaan sit alettu hieman enemmän panostaa tavaroiden hommaamiseen ihan vain varulta niin ei sit miehen tarvi paniikissa laukata kaupoissa hakemassa kaikkia mahdollista. [:)]Mie edelleen kyllä uskon ja ihan toivon että mennään sinne LA ja aika varmasti myös yli. Niin ne sano samalla lailla nuorimmanki kans kun paikat oli auki jo kolmelle sormelle+pehmeät rv27-> et ihan millon vaan voipi tulla et ooppa sit valmiina mutta yliaikanenhan siitä tuli.
Miehen suvussa tupataan menemään useimmiten yli. mies on menny yli, sen velipoika myös pari päivää, meän nuorimmainen ja kuten nyt myös miehen veljen perheen kohdalla, heillä kun oli LA viime lauantaina. [:D]

Sängyn kans meillä meni sit ihan persiilleen asiat kun me ois saatu ostaa takas miun esikoiselleni ostama pinnasänky tuttavaltamme kun sen olen joskus hälle vuosia sit myynytkin (vanha on mutta kun tämän lapsen pitää enää kestää niin en osta kyllä uuttakaan) mutta tuttavani onkin "hieman" saituri ja ei osannut hintaa sanoa millään. Ollaan tässä arvottu ja odotettu mitä se meinaa hinnaksi kun sanoin että en siitä 20€ enempää ala maksaa. Olis pitäny saada kuulemma tosi hyvä hinta (9v. vanhasta sängystä[8|] ). Mie menetin hermoni ja sanoin että ei otetakkaan sitten sitä et alan koluta huuto.nettiä ja kirppareita kun saisin samaan hintaan 3-4v. vanhankin pinnasängyn.. että höpö höpö. Ja hitto vauvaki voi tulla ihan pian niin oishan se sänky jo kiva saada!! [:@]
mie jo itkua meinannu tiruutella kun niin pinna herkässä kaiken kans niin sattuinki vuodattamaan ystävälleni (joka myös viimeisillään raskaana) tuntojani niin hän huikkas et meän toinen ystäväpariskunta on hävittämässä niiden vanhaa sänkyä et soittaa sille heti. Miehän riensin kotiin siltä seisomalta ja panin viestiä, sieltä me sit saadaan se sänky ja ihan ilmaiseksi vielä!!! Onhan heän tyttö sen kalunnu kuulemma reunoista niin et ei mikään kauhean sievä ole mutta eihän se se pääasia ole. Kunhan on tukeva ja turvallinen. Vielä kun laitan meän ihanaisen pinnasuojan ja verhon paikoilleen niin ei siitä niin helposti huomaa jos nyt on joku vuollu hampaillaan maalit pois reunoista. [:D]
Mutta kyllä helpotti oloa!!

Meillä mies ku lähti kahden nuorimman kans sinne reissuunki viime pe niin kauhea itku ja suruhan siitä tuli kun nuorimman kanssa ollaan oltu erossa toisistamme vain yhden yön koko aikana. Mie itkin ihan hervottomasti juna-asemalla että hyvä että sai edes vilkutettua toisille. Vaikka miehen kanssa menikin ja mies hoitaa lapsia todella luotettavasti ja hellästi mutta se on vain se "vauvasta" erossa olo niin henkisesti rankka paikka äidille. [X(]
Sentään ihanaa kun on ollut tuo toiseksi vanhin mulla kaverina ja ollaankin sen kanssa käyty paljon kyläilemässä ja touhuttu kaikkea yhdessä, oikeeta äiti-poika laatuaikaa. [:D]
Me käytiin shoppailemassa pikkusiskollekkin kaikkea pientä kivaa ja kylläpä poika tykkäs. Se kaiveli mitä ihanampia vaatteita esille ja ehdotteli mitä ostais ja mikä sopis mihinki. Olihan hauskaa.. Pitää nyt vaan toivoa että tämä ei muutu pojaksi synnärillä tai meän pinkkien prinsessavaatteiden käyttö voidaan unohtaa ja vähin äänin koittaa myydä ne sit pois. [;)]
Mutta tällaista tämän masun ympärillä taas tällä kertaa. Pientä surua ja murhetta mutta tästä se lähtee kaiketi sit nousuun..
Apua, miullaki enää 50 päivää jäljellä!!! [:D]
 
Heissan taas kaikille elomammoille [:)]
 
Tuli viime viikolla käytyä siellä rinnan ultraamisessa, ja lääkäri sieltä löysikin sitten halkaisijaltaan sentin mittaisen patin. Ja toisesta rinnasta löytyi sitten kysta(kystat kyllä vainoaa mua, oikea munasarja kun jouduttiin poistamaan juuri isoksi kasvaneen kystan takia). Patista siinä sitten otettiin ohutneulanäyte(ei mikään mukava kokemus) ja ensi viikolla pitäisi saada tulokset. Lääkärin mielestä olisi hyvänlaatuinen pehmytkudos kasvain, eli hänen mielestään ei tarvitse yöunia menettää. Ja ihan rauhallisin mielin ollut, ei ole uniin tullut ainakaan pelkoa vielä [:)]
 
Mahassa on kyllä sellaista pyörintää ja menoa välillä, että kyljessä tuntuu [:D] Välillä ei tiedä tunkeeko pikkuinen jalkaa kylkiluihin vai yrittääkö pientä pyllyään saada sinne väliin mahtumaan, mutta hyvä vaan että liikkuu. Välillä kun niitä rauhallisia päiviä ollut, niin heti tulee huoli, että onko kaikki kunnossa pikkuisella, mutta kyllä hän sitten ottaa liikkumattomuuden takaisin korkojen kera [:D] Kovimmat jumppahetket on aamulla herätessä ja illalla nukkumaan käydessä, öisin pikkuinen tuntuu nukkuvan hyvin [:)] Vielä on kaveri ujo isin suhteen, kun isi ei kiinnitä mahaan mitää huomiota niin kova pyöriminen, nyrkkeily ja potkiminen on meneillään, mutta kun isi koskettaa masua ja alkaa puhumaan niin liikkeet loppuvat samantien [:)] Eilen tuleva isi kyllä näki ekaa kertaa, kuinka maha tosiaan kunnolla muljahtelee puolelta toiselle ja oli ihan ihmeissään, että tekikö vauva tuon [:D] Ja synnytyksestä, tuntuu että mies hermoilee ja jännittää sitä enemmän kuin minä [:)] utelee ja kyselee, että mitä hänen kuuluu sitten tehdä kun vauva on tullut maailmaan ja mitä hän tekee siinä vaiheessa kun minä olen peseytymässä, että onko hän sillä välin vauvan kanssa kahdestaan [:)] Minä en niinkään itse synnytystä ja supistuksia jännitä enkä pelkää, mutta kaikki muu mikä siihen liittyy hermostuttaa, kun siihen kuitenkin liittyy niin paljon muuta tutkimista ja pistämistä ym. mistä ei mitään tietoa...
 
Ensi viikolla taas neuvola ja innolla odotan taas vahvan sydämen lyöntejä [:)] Ja saas nähdä miten on maha kasvanut, kun itse ei sen kasvua enää niin huomaa, että onko tullut taas hirmuisesti senttejä vai jäädäänkö tällä kertaa yläkäyrän alapuolelle [:)]
 
Ihanaa ja rauhallista tulevaa juhannusta kaikille [:D]
 
Heidi+pikkuinen LA 19.8
 
Moikka taas =)

taas on tunteet heittelehtiny mite sattuu..Kaikista tympeintä on se että mua on ruennu tavallaa pelottaa tää koko juttu..varsinki ku oon huomannu että mulla ei taida olla enää pahemmin sanavaltaa täs asias..[:(]
haluan tästä munlaisen en sellasen ku muut haluu..ite haluun tehä asioita ja ostella pikkaselle kaikkee.
mut ei mua kuunella.
 
Helou elomammat!

Voi tätä hellettä.. Niin ihanaa, mutta niin kamalaa! Eilen illalla tuntui, että oon turvonnu ihan joka ilman suuntaan. Ja ku tuo massuki pompsahti yhtäkkiä ylemmäs niin kyllä on kylkiluut saanu osumaa [:@] ja närästys on aivan jotain kamalaa. Toivottavasti elokuus ei olisi aivan kamalia helteitä.[8|]

Huomasin eilen vauvalla ensimmäisen hikan [:D] oli se aika hauskaa, ku masu pompsahteli vaikka vauva ei.

Mitenkäs caania, onko yhtää parempi mieli?
 
kyllä se tästä pikku hiljaa. Onneks mulla on ihanan mies joka jaksaa tukea mua =)
seuraava neuvola ois 7.7 ja sitte heinäkuun lopulla ois kasvukontrolli tai vastaava äitipolil. tällä viikolla pitäs mennä johki valmennus juttuu äitipolille ku on toi 32 viikkoa tullu täytee.

32+3 LA 16.8
 
Hei kaikille taas [:)]
 
Eilen oli jälleen neuvola ja pienokaisella kaikki hyvin [:)] Syke oli taas loistava 158, muutaman kerran joutui neuvola-täti mittaamaan kun pikkuisella oli juuri liikeharjoitukset meneillään [:D] suunta on vauvalla oikea, pää alhaalla mennään ja toivottavasti pikkuinen ei saa yhtäkkiä ideaa kääntää itseään ympäri enää tässä vaiheessa [:D] äidille itselleen oli kolmessa viikossa tullut painoa 1,5kg, mistä voin syyttää ihan itseäni ja juhannuksen aikaista herkuttelua. Tähän mennessä paino karttunut tasan 10kilolla.
 
Tänään sain kuulla ohutneula näytteen tulokset, ja vastaus ei olisi voinut olla yhtään epäselvempi [:@] Kyseisen näytteen ottamiseen, maitoa erittävä rinta on todella huono joten tulos oli epävarma, joten syövän mahdolllisuutta ei voida sulkea pois [:(] Puolen vuoden kuluttua uusi seuranta, ellei tässä matkan varrella ilmene joitain uusia oireita. Tässä täytyy vaan nyt tunnollisesti tarkkailla ja tutkia, ettei pääse mitään yllättävää ilmenemään. Työterveyshoitaja onneksi antoi vinkin, että kun tässä välissä ennen laskettua aikaa on kokoseuranta ultra keskussairaalassa, että siellä kerron kätilölle löydöksestä, että he laittaisivat minut jonoon, että pääsisin synnytyksen jälkeen uuteen tutkimukseen, ettei tarvitsisi odottaa puolta vuotta. Kun mammografiaa ei tässä vaiheessa tehdä röntgensäteilyn vuoksi. Mutta en anna tämän tiedon pilata kesääni, positiivisin mielin eteenpäin vaan [:)] [:)]
 
Jos vaikka tulevana viikonloppuna uskaltautuisi rannalle aurinkoa ottamaan, jos vaan bikinit enää mahtuvat päälle [:D]
 
Kaunista ja lämmintä viikonloppua kaikille [:)]
 
Heidi+pikkuinen LA 19.8.
 
Heisan taas elomameille piiiitkästä aikaan :)

Meillä on nyt valmennukset käyty, melko turhaa jaarittelua mutta oli kiva tavata muita odottavia äitejä sekä isiä. Vielä mennään porukalla tutustumaan synnytys sairaalaan. Heinäkuussa meidän vaki neuvolatäti jää lomalle ja päästään toiselle tätille. Ei harmita ainakaan vielä, ei erityisemmin pidetä meidän vaki tädistä mieheni kanssa mut ei olla kehdattu vaihtaakaan.

Pisti silmään noi Orionin mitat kun itellä melkoisen sama linja (31+6). Sf mitta 28, hemoglobiini 123 (ilman lisä rautaa), painoa 8kg mut verenpaineet mulla vähä enemmän eli 129/91 (ihan normit paineet mulle). Meillä on ollut leikkimilinen kisa miehen kanssa millon menen hänen ohi painossa ja kun mies ei mikään suuren suuri ole niin nyt aletaan olla saman painoisia :) Musta kanssa tuntuu että olen valtavan kokoinen vaikka mullakaan ei ole mitään tuvotuksia ja painoa ei ole tullut ylimääräistä vaan juuri sen verran mitä vauva "tykotarpeineen" painaa. Masun ympärys on tasa 100cm, mittasin eilen kun olin ompeluhommissa.

Mulla on nyt sairaslomaa äippäloman alkuun saakka. Kokeilin pari vuoroa kesälomien jälkeen mutta liian rankkaa oli yötyö jossa on vielä paljon seisomista. Heräsin työvuoron jälkeen päikkäreitä siihen kun molemmat pohkeet krappasi ja vatsaa sekä selkään koski niin että tähtiä näkyi. Toi selkä mulla on jonkin verran oikutellut. Mulla toi pikkunen tykkää jotenkin tosta oikeesta puolesta, vain aniharvoin tuntuu potkuja vasemalla puolella. Mulla on kait toi kohtu jotenkin sen mallinen että vauvan on parempi köllötellä siellä raajat oikealle suunnattuna ja siksi toi selän oikeen puoli tulee varmaan kipeeksi.

Meillä alkaa suurimmaksi osaksi olla kaikki hankinnat vauvaa varten tehty. Vaatteita on kertynyt älyttömästi ja pelkäämpä että saadaan niitä vielä lahjaksi paljon! On ollut muuten aika urakka löytää neutraaleja vauvavaatteita. Ihan pienetkin vaatteet on hyvin leimallisesti joko tytölle tai pojalle. Ja mehän ei tiedetä kumpi on tulossa, tosin uskotaan ite niin vahvasti poikaan että kyllä noi vaatteetkin on enemmän poika kun tyttö vaatteita. Ja poika nimikin meillä on valmiina. Äitiyspakkausen laatikkoon ompelen vielä reunukset. Siinä nukutan ensi alkuun. Pinnasänky saatii megahalvalla käytettynä ja maalattiin juhannuksen pyhinä vaaleansinisellä. Päätettiin että mahdollinen tyttövauvakin voi siinä nukkua. Meillä makuuhuoneen sisutus muutenkin sini voittoinen ja näin vauva-lehdessä niin ihanan vaal.sinisen pinniksen että sellanen oli pakko saada.

Aika hurjan lämpöistä keliä on luvatu nyt viikonlopulle joten koittakaahan olla sulamatta :) Meille sattuu nyt olemaan ne kesäjuhlat johin olen kuin olenkin onnistunut löytämään nätin juhlamekon.

Sunny + J. LA 13.8. rv 33+1
 
Pikaisesti kysyttävä...
 
Oletteko ajatelleet tehdä masukipsiä? Mistä kannattaisi hankkia teko välineet? Bebes.fi sivuilta löytyy kyllä pakkaus tarvikkeineen mutta käyttöohjeet ei ole kuin ruotsiksi ja englanniksi, ja vaikka englantia ymmärränkin loistavasti, olisi aina mukavampi saada ohjeet suomeksi, ettei vaan tule mitään täysiä väärinymmärryksiä [:-] Olisi todella mukava muisto vauvamasusta ja voi jälkikäteen päivitellä/kauhistella mahan kokoa [:D]
 
Heidi+pikkuinen
 
Heidinen: En ole tekemässä itse masukipsiä mutta tuli mieleen että voisit saada tohon kipsin tekoon tarvittavat välineet vaikkapa Sinoperista tai jostain muusta askarteluliikkeestä. Ovat varmasti halvemmat kun tollanen pakkaus johon tulee vielä postikulut ja saisit varmasti opastusta kipsin tekoon suomeksi :)
 
Sateista iltaa!
 
Ihanaa, että tänään on ollut sadepäivä, kun tossa oli jo monta päivää niin lämmintä. Lämmin on kyl tänäänkin, mutta saapa luonto vähän vettä, kun näytti jo niin kuivalta. Muuten on kyllä ollut ihanaa, kun aurinko paistaa. Olen nauttinut oikein olan takaa ja toivon lämmintä myös tulevaksi, ei ole tukaluus yllättänyt. Olenkin kyllä normaalisti melkoinen vilukissa ja nautin auringonpaisteen luomasta lämmöstä [:D] 
 
Neuvola oli viime viikolla ja lomakin alkoi siinä samalla tiistaina. Enää ei tarvitse töihin mennä ennen Laten syntymää, joten voi nollata ajatukset ihan kaikesta työhön liittyvästä. Mulla nuo mitat oli nyt (rv 30+5) seuraavanlaiset; sf-mitta 28 cm, painoa tullut 6 kg, hemoglobiini 119 (raudan voimalla) ja verenpaine 102/61. Painoa ei ollut tullut taaskaan yhtään, joten sitä voisi vaik tullakin. Olin kyllä varma, että olisi pumpsahtanut oikein kunnolla lukemat, koska juhannus just takana ja tuli syötyä ihan älyttömästi. Muutenkin olen mielestäni syönyt tosi paljon, mutta eipä se siinä vaakassa näkynyt.
Melkein alkaa käydä jo hermoille, kun kaikki tutut ja tuntemattomat päivittelee, että miten pieni maha mulla on ja elokuussa jo pitäisi vauvan syntyä! Pieni on, mitäs sitten?? Mun mielestä masu on jo valtava ja ihailen sitä onnessani [:)] Kyllä Late sielä kasvaa kovaa vauhtia ja tuntuu jo aika täydellisesti täyttävän kohdun, kun jalkateriä voi melkein mittailla kyljistä. Muuten, meilläkin Late oleilee enimmäkseen tuola oikealla puolella, vasemmalla on tyhjää. Veljentyttö (10 v.) sanoi, että ihan selvästi tyttö tulossa, kun masu on kallellaan oikealle. Tämä pätee kuulema hevosiin ja niin myös ihmisiin. Mua melkein nauratti, kun niin varmana tohkeissaan mittaili silmällä masua ja ilmoitti lopputuloksen vakavana [:D] Saa nähdä pitääkö paikkansa, limusta lyötiin vetoa.... [:D]
 
Aurinkoista ja lämmintä viikonloppua!
Eppu&Late rv 31+2, la 27.8.
 
Huhhahheijaa elomamat!

IIIIIIIIK! Synnytys lähestyy!!!!! Mulla ei oo enää laskettuun aikaan kuin vajaat 1,5kk. Tellervo alkaa jo olemaan täällä ihan täpinöissä.[&:] Mä näen Nyytistä unia yöt pitkät. Viimeyönä imetin häntä ja hän imi tissiä niiiiiiin autuaasti. Sitten kylvetin häntä ja pitelin häntä varovasti käsivarsillani....se oli niiiiiiiiin ihanaa! [:)] Minusta on tullut ÄITI. Itken onnesta kun vain ajattelenkin pikku Nyytiäni. Kaikki tunteet on herkistyneet aivan äärimmilleen. Ja odotan häntä ihan valtavasti.
Nyt alkoi äippälomakin ja olen vihdoinkin kauanodotetulla lepolomalla,(levätä kun en oikeen osaa, luonneongelma, mutta nyt on pakko!). Pari viime yötä uni on ollu taivaallista, olen nukkunut yli 12 tuntisia öitä. Mukavan nukkumisasennon löytäminen alkaa olemaan hiukka hankalaa; yksi tyyny selän takana, toinen tyyny jalkojen välissä, kolmas tyyny käsien välissä ja neljäs tyyny pään päällä(ettei näy valoa)! [:D] Vielä yli kuukaus pitäis kipristellä. Sängystä nousukin hankalaa, masu painaa niin. Kun yöllä pitää käydä vessassa, on pakko herättää mies että se työntäisi kädellä selästä että pääsen ylös. Muuten keikun selälläni avuttomana kuin koppakuoriainen enkä pääse mihinkään! [:D]

Viimeisiä ostoksia olen tehnyt. Nyytille Disneyn Nemo-puuhamaton, ihana, siellä voi vauva ihmetellen katsella korallikaloja. Avent-rintapumpun, nännivoidetta, kosteusliinoja, tissien suojakumit (jos nännit kipeytyvät), maidonkerääjät, ensileluja, purulelut, tutteja, uniriepu, kuviollisia puuvillaliinoja, kylvetyskaukalo....ja vielä puuttuu itkuhälyttimet ja kantoliina. Ehdottomasti halutaan antaa Nyytille kenguruhoitoa niin että ollaan iho ihoa vasten ja ollaan paljon lähekkäin. Rasvoja ja hoitovoiteita -ja öljyjä ja jotain vaippojakin täytyy vielä hankkia.

Pitäis ruveta pakkaamaan laukkuakin niin että kaikki on valmiina lähtöä varten. Kaksi viidakon eläimet- myssyä otan mukaan synnärille...vaaleanpunaisen JA vaaleansinisen...[:)] Ja tietty niihin sopivat samaa sarjaa olevat potkupuvut. Virtahepoja, leijonia, kirahveja, seeproja...

Ja ruokia pitäis valmistaa niin että kun tullaan sairaalasta kotiin niin ei tartte muuta kun ottaa pakastimesta ja lämmittää.

Viimeiset työpäivät kävivät jo kunnon päälle ja kivuliaita supistuksia ja polttoja on ollu jo pari viikkoa säännöllisesti, supistukset pahenee iltaa kohden ja silloin kun vauva liikkuu aktiivisesti. Onko teillä muilla näin? Mulla on nyt semmosia "kirveleviä" supistuksia jotka tuntuu emättimessä asti, ja kun Nyyti liikkuu ja potkii niin kirvelyt on kuin puukoniskuja. En ole kuullut tämmösiä olevankaan, mutta sitten luin netistä jostain keskustelulinkistä että tämmöset kirvelevät poltot alkaa rv 35 ->, joillakuilla jo aikaisemminkin kun lapsi alkaa painamaan päätä kohdunkaulaa vasten. Tuntuuko tutulta? Semmosia kirveleviä pistoja ja hulahduksia, tulee kuin salamanisku?

Nyyti liikkuu paljon, kaksi pientä jalkaa kohoavat vähän väliä ylävatsalla, jalat polkee kovaa. Nyrkit lyö alavatsaan.

Lupasivat poutaa mutta ihanaa kun tulikin pilvinen ja sateinen päivä. Alkoi olla tukalaa olla, varsinkin öisin kun hengitysilma on helteen takia raskasta eikä ilma liiku yhtään vaikka pitäis läpivetoa ja kaikkia ikkunoita auki.

Mun masu on ihana, ei se niin hirveen iso ookkaan, suurin kasvuvaihe taitaa olla takana päin. Mut napa on kyl ihan kiree ja sen pohja jo näkyy(hih, näen navan vaan jos katon peilillä!) Jotkut sanoo et ompa pieni masu jos synnytys on elokuun alussa.

Pieni loppukevennys: Yks kaupungin ukko kun tuli säiliöautolla täyttämään heppojen vesisäiliöitä laiskalle, katto mua pitkään ja naurahti ja sanoi: "Jaahas! Sitä on menty illalla nukkumaan mut ei ollakaan nukuttu!"

Vähän aikaa kelasin et mitähän toi tarkotti kunnes sitte tajusin. Olin vähän hämilläni ja hymyilin posket punasina! [:)]

Voimia loppuodotukseen, kohta kirjoitellaankin sitten vauvauutisia!!!

P.S. Orion, mulla ihan samat fiilikset. Tulee ikävä tätä masua ja odotusaikaa, säryistä ja pahoinvoinneista huolimatta. Ihaninta aikaa on ollu mun elämässä! En olis ikinä uskonu mutta nyt haluaisin toisenkin lapsen...

Terv.Tellervo&Nyytiläinen [;)][&:]
 
Heippa elokuiset! Tosiaan, se maaginen päivämäärä lähestyy ja niin paljon on vielä tekemistä :/ hui! Me päästiin tosiaan muuttamaan uuteen taloon vasta pari viikkoa sitten ja nyt sitten remontoidaan sitä vauhdilla, että ehtis ennen vauvan syntymää... kiirus meinaa olla, lattiat on alakerrasta kaikki auki, kun joudutaan niitä oikomaan ja sit olis vielä katon maalausta ja tapetointia ja... vaikka mitä! toivottavasti on vielä tosiaan se pari kuukautta, ettei päätä pikkunen tulla ennen aikoja :D

Noista mitoista; täällä on painoa tullut 10 kg (aikas lailla kerätty tuota vararavintoa [:D]) sf mitta oli 30+1 27cm, että ihan keskikäyrällä ollaan nyt, parin päivän päästä olis taas neuvola, pääsee tarkistamaan uusimman tuloksen :D

MUTTA mikä kaikkein parasta, vaikka maha on jo niin iso että "vähän" rajoittaa liikkumista, niin loistavasti olen voinut! Johtuuko sitten keleistä vai mistä, mutta pärjään vähäisilläkin unilla ja olo on pirteä ja energinen (hieman tietenkin raivostuttaa yöllä herätä siihen, että on aivan järkyttävä pissahätä tunnin välein, suurinpiirtein juosten saa mennä vessaan ja sitten vaivoin tiristettyä jonkun tipan, ei kiva).

CAANIA, sinähän olit myös jyväskyläläinen? Sitä ihan mielenkiinnosta kysyisin, että onko sulla toinen lääkärintarkastus vielä? Mulle lupasivat alkuraskaudessa, että 3 kertaa on lääkäri (joka kolmannekselle), no sitten se supistui kahteen (alkuun ja loppuun) ja nyt sitten vähensivät vielä sen lopun tarkastuksen kun on enstisen maalaiskunnan puolella joku "sulkuaika" terv.keksuksessa ja yhdistävät Palokan ja Vaajakosken neuvoloita ja olisi sitten sattunut tuo lääkäri juuri sillon sulkuaikaan, niin nuorena ja ei-riskiodottajana minulta voidaan se ottaa pois... Hieman kismittää!

Minä en osaa ajatella oikein synnytyksestä mitään, aika hassua! Ei pelota eikä oikein vielä jännitäkään pahemmin, varmaan tietenkin vaikuttaa, että kaikkien synnytykset on lähipiirissä menneet hyvin, luotan sitten että niin mullakin [:)] Mitenkäs muut, joko jännittää/pelottaa?

Laitelkaapa taas kuulumisia, mukava lueskella aina muiden odotuksesta ja vertailla omiin tunteisiin :) Lämmintä kesän jatkoa ja lepäilkää, sen olemme ansainneet [:D]

LA 25.8., rv 31+6
 
Takaisin
Top