elokuun vaavit 09

Hellurei!

Kateellisena lueskelen, että jossainpäin on satanukki.. Täällä aurinko paistaa eikä pilven hattaraakaa oo näkyny [&:] On niin kuuma!! [:'(] Ei saisi valittaa, mutta kyllä mun puolesta vois välillä ihan vähä sataa.. Jaksais sitte taas paremmin.

Neuvolasta juuri saavuin ja tässä vähä meidänki mittoja. Eli rv 32+2 sf-mitta 28cm, verenpaine 129/81 (ei oo ikinä ollu näin alhaiset neuvolamittaukses [:)], kotomittaukses yleensä n.116/65), painoa on tullu n.7kg, hemoglobiinia ei mitattu nyt ollenkaa..[8|] outoa, ku viimeksi 116 raudan voimalla. Sanoi mittaavansa sen sitte 2:n viikon päästä. Vauvan syke n.150 ja liikkeet ++ ja pää alaspäin poika köllöttelee. Ja sen kyllä tuntee kylkiluissa [&:]
Meille varattiin kolmas lääkärineuvolakin jo, joka olis sitte loppukuusta. Siellä kuulemma sitte katotaan kokoarvio ja että mahtuuko tulemaan ym. Nyt neuvolassa sanoi, ettei tällähetkellä tuntuisi kovin iso olevan. Toki ehtii ottaa kunnon kasvuspurtin vielä.

Noista masukipseistä, mä näin niitä jossain ihan tavallisessa lastentarvike liikkeessä Tampereella. Mutta hintaa en kylläkään katsonu. Soma idea kyllä, saa sitte muistella millanen masu oli [:)]

Kirjotelkaahan taas kuulumisia[:D]
 
Moi taas!

Tänään oli synnytysosastoon tutustuminen. Tunteet oli pinnassa ja moni meistä vetisteli. Kätilöt vaikutti tosi mukavilta ja osasto oli ihan ok. Kovin kliininen ja sairaalamainenhan se paikka oli mutta sairaalaanhan  me ollaankin menossa...
Meille esiteltiin viime yönä syntynyt vauva. Nyt alkaa olemaan todellista tää juttu.

Terv.tellu&Nyyti, LA 11.8
 
Meilläkin oli maanataina neuvola ja siinä samassa se (supistus)kontrolli lääkärillä. On pukannut rajujakin supistuksia päivittäin joten kyllä jännitti miten on paikkojen tilanne.
Painoa oli tullut maltillisesti, miusta oikeastaan aika vähän kun oli turvotustakin mukana ,n.300g/viikko. Nyt on sit tullu yhteensä tasan 9kg painoa lähtöpainosta. Verenpaine laski taaas 99/55 ja sen kyllä on huomannut. Hemppaa ei otettu, olis seki ollu ihan kiva tietää mut voin käydä välimittauksella jos tarve vaatii.sf oli nyt alkanut palata takaisin omalle "käyrälleen" siihen alakäyrän alle, sen viime kerran notkauhduksen (laskeutumisen ja kiinnittymisen takia 23.5), oli nyt 26,5. Paikat oli auennu nyt reippaalle sormelle, kanava laskeutunut alas ja lyhentynyt 0,5cm kahden viikon takaisesta. Ja kun ihan on pehmeät paikatkin. Eli jos tätä rataa jatkaa avautuminen niin olen synnärillä parin viikon sisällä (lääkärin mukaan) kun painehan vain kovenee kovenemistaan kun vauva kasvaa ja mie tuppaan niin helpolla ja nopeaa aukeamaan. [&:] Laittoi lääkäri kyselyä äippäpolille ottasivatko sinne katottaan ultralla vielä sen sisäsuun tilanteen kun sekin sormella tuntui että olisi ehkä auennut ja mikä tän hetken paino vauvalla olisi mutta sieltä tuli vastaus että kun viikot on niukasti vaihtumassa 35 ei enää estellä vaan saa tulla. Että sieltä suositus että raskas touhuilu ja ylimääräset nyt viikoksi ainakin pois ja 36 viikolla ei enää rajotuksia, saapi tulla jos on tullakseen. [8|] Mie nyt koitan sinkua että pääsis reilusti 36rv viikolle, lähemmäs 37rv eli tässä olis vielä reipas viikko niin sitten olisi vauva yli sen 2500g melko varmuudella (raja vierihoitoon jos on reipas/virkeä vauva). Mutta kyllä se täysiaikainen vauva olisi ehdottomasti se toiveiden täyttymys. Helpompi se oli kun oli ensimmäinen ja toinen keskonen niin erilailla sitä jakso ja pystyi valvomaan mutta nyt on jo viides ja tässä on neljä muuta jotka kaipaa sen huomion niin olisi todella rankkaa hoitaa tosi pienikokoista vauvaa siinä ohella. Syötöt, painokontrolloinnit ja muutenkin tuppas mahavaivaa pojillaki olemaan herkemmin ku oli aikasia joten olisipa ihanaa kun saisi vielä jatkaa tämän masun kasvatusta jonkusen viikon lisää. Ja onhan se sekin vielä että joutuuko vauva sitten vielä lastenosastolle ja mie kotiin, ilman vauvaa, on ihan kamala edes ajatella. [:o]
Sen tutkimuksen jälkeen hermostuksen sekaisin tuntein suuntasin kotiin että menen heti lepoon niin eiköhän tullut miehen veli perheineen näyttämään heän 10pvä. vanhaa poikaa niin enhän tietenkään kehdannut mennä makuulle enää. Se kostautui tähän astisista kovimmilla supistuksilla jotka tuli 5min. välein. Poltot meni aaltoilevina mahasta selkään ja takaisin ja niitä kesti yli kaksi tuntia. Mie vaan sohvalla vääntelin ja nyyhkytin kipua. Mutta ne sitten alkoi pikku hiljaa hellittää ja muuttui suht pinnallisiksi suppareiksi vaikkakin jatkoivat säännöllisinä joten en sen kummemmin alkanut soitella synnärille tai muuallekkaan tilanteen seurantaa. Kramppashan ne vääntelyt sitten selän ja mahakin on edelleen tuosta yläosasta tosi hellä mutta siinäpä se kroppa taas alkaa tottua tulevaan maratooniin. [:)]
Mies vain soitti hädissään anopille että tästä lähin se pitää sen puhelimensa auki yölläkin ja niin että kuulee jos lähtö ykskaks tuleekin.
Mies taitaa olla paljon enemmän jännittinyt kuin minä tulevasta synnytyksestä. Mie edelleen veikkaan sitä yliaikaisuutta kun sama virsi kuului edellisen kanssa. Vaikka paikat aukeilivat ja supparoi tiuhaan niin silti jaksoi poika lönniä mahassa yliajan. Siis aina kun alkaa hiipiä tunne että jos tämä nyt tuleekin taas aikaisin niin heti vaan liinat kiinni ja et ei mee ku yli. Ei sitten niin tuskastuta jos yli mennään kuin pirun pitkiä ne päivät voivatkaan olla. [:D]
Nyt olen sitten ottanut ihan rennosti ja makoillut sohvalla päivät, mikä tuntuu musta ihan luonnottomalle, mutta mies on ihanaisena siivoillut ja hommaillut kotihommia poikien kera. Se pesi jopa pyykkiä, mitä ei ole tehnyt kuin ehkä yhdesti meän yhdessä olon aikana (tosin mie en oo antanu sen pestä kun muka sen ite teen jotenki paremmin joten ei ole paljon saanut treenatakkaan kyseistä hommaa). Mies soitti anopillekkin että kun se kesälomalla niin sais tulla tänne auttaan mua poikien kans ja kyttään et mie kans sit lepään enkä ala riehumaan kaiken maan siivouksien merkeissä. Mutta sitten mie en ainakaan osaa maata.. toinen tuossa kiillottaa paikkoja ja touhuaa niin ei sitä voi vaan maata ja kattoa vierestä. Tulee kauhea pakottava tarve olla avuksi ihan luonnostaan! [:D]
Suppareita tulee edelleen päivittäin, illalla tiuhemmin kuin päivisin mutta näillä mennään niin pitkälle kuin vain pääsee. Kahden viikon päästä uusi neuvola joka on jo sit ihan tavallinen neuvola kun viikkoja on sit jo 36+5 mut sit on se oma neuvola"täti" onneksi jo siellä niin se voi koittaa tilanteen tuolla kohdunsuulla. Ei tartte vartavasten lääkärille mennä. Tosin jos tulee tarve niin pikaisenakin pääsen toki lääkärille katotuttaan mutta tuskin nyt tarttee moista.. [:)]
Hikka tällä naperolla on kyllä ihan uskomaton!! Edelleen tulee noin 7-9 krt. päivässä hikka, joka muuten ärsyttää tätä kiukkuista pikku toukkaa (sukuvika ku ei suksi luista) ja se taas aiheuttaa mamalle enemmän suppareita. Siis ihanaista piinausta molemmin puolin.. [:D][:D]
kaikki on nyt valmiina vauvaa varten kaapissa, vaippoja vaan haetaan hieman lisää. Pojatkin on kyselleet kovasti vauvoista ja miten ne syntyy joten perheen valmistelu tulevaan uuteen sisarukseenkin on jo hoidossa kovien selitysten ja tosi hyvien synnäri-ohjelmien ansiosta, joten enää puuttuu se pieni "kakkakone" tuosta sylistä. Nämä viimeiset viikot vilahtaa ihan silmissä ohi kun neuvolakin on sitten kerran viikossa. Kohtahan ne saavat tulla jo kotikäynnille katsomaan/punnitsemaan vauvaa.. Hui että.. [:D]
Mutta nyt takaisin sohvan nurkkaan levolle kun niin tiuhaan taas supistaa tämä istuminen.. himputti sentään. [X(][:D]
 
Hello taasen!

Aikamoisen lämmintä keliä pitelee :) mut pakko toivoa että tää paiste jatkuu loppuviikon kun on heinätyöt meneillään.

Meillä oli taas tänään neuvola. Kaikki oli ihan ok, paineet vähä koholla. Vaava köllöttelee siellä nätistä pää alaspäin ja se kyllä tuntuu kylkiluissa! Hyvin huomaa että potkuissa alkaa olla voimaa entistä enemmän. Meillä on toi tutustumiskäynti synnärille ens viikolla. Neuvolassa ne oli vähä sillä kannalla ettei siellä ole oikeen mitään nähtävää, ehkä vähän senkin takia kun me ollaan jo kaikki käyty siellä ultrassa. Mutta kyllä minä ainakin haluan nähdä ne paikat siellä. Kun kaikki muu tässä synnyttämään menemisessä on uutta ja ihmeellistä niin tietää ainakin minne on menossa.

Tsemppiä marjuska81:lle että saisit "pidäteltyä" vielä pari viikkoa :) Ja voimia sekä jaksamista kaikille muillekin möhömahoille!

terv. Sunny + J rv 34 LA 13.8.
 
Hei!

Ihanaa, täälä satoi vähä vettä eikä enää oo niin kamalan kuuma! :)

Mä alotin eilen vauvan vaatteiden pesu urakan. En tiä mistä niitäkin on ilmestyny jo tuollaanen kasa [8|] hmm.. No ei ainakaa lopu kesken [;)] Nyt ne pitäis saada mahtumaan johonki.

Meilläkin oli tiistaina se synnärille tutustuminen. Mä ainaki tykkäsin kovasti, että sinne pääsi etukäteen "kyyläämään" paikkoja. Harmi, että meidän ryhmä taisi olla täällä viimeinen joka pääsi. Muut saa sitte vissiin netin kautta "kiertää".
Meidän sairaalas menee just elokuussa puolet synnäristä remppaan ja tilaa on sitte vähemmän [:@] sairaalassa olo aikaki lyhenee.. noh, mutta ei kai ne sieltä väkisin kotiin laita, jos on vielä kovin epävarma jaksamisesta ja osaamisesta..

Voi, mä oon täs kahtena päivänä saanu hoitaa puolenvuoden ikäistä vauvaa [:)] Mä haluun jo mun oman!! Mutta nyt vaunuista alkoiki kuulua kitinää, joten pitää mennä! [:)]
 
Hello mamaset! [:)]

Pitkästä aikaa ennätän kirjoittelemaan tänne. On mukamas ollut niin kiirettä taas..[&:] Nyt kuitenkin vähän pakkokin hellittää tahtia ja lepäillä vaan kun kesäflunssa iski päälle..[&o] Ei vaan millään malttais kun on vielä niin paljon kaikkea tekemistä ennen kuin Nasu syntyy.[:)] (..tai sitten sitä puuhaa on itse pakko järjestää lisää..[;)] ) Onneksi kaikki isommat ostokset ollaan jo hankittu (tai siis suurin osa saatu tuttavapiiristä kierrätettynä), ei enää tarvii stressailla niistä, jos vaikka synnytys käynnistyisikin etuajassa.. Eilen saatiin viimeiset puuttuvat tavarat mm. vaavin sänky, mikä on nyt kasaamista vaille valmiina makuuhuoneessa. Siihen pitäisi vielä pestä peitto ja muut tykötarpeet. Eteisen kaapit kaipaa vielä lisäjärjestelyä & siivousta turhasta rojusta, niin saadaan Nasun kamppeet paremmin mahtumaan.[:)] Alkaa olla jo iso määrä niitäkin.. Etenkin vaatteita, kun äitiyspakkauksen lisäksi on saatu melkoinen kasa tuttavilta..! Saa nähdä, miten ennätetään kaikkia pitämään..[:-]

Oma vointi on ollut nyt ok, flunssaa lukuun ottamatta. Tuossa viikko sitten oli kipeitäkin harjoitussuppareita useamman päivän ajan ja monta kertaa pv:ssä! Maha kiristyi ja samalla selkään koski tosi kovasti.[:@] Asennon muutos ei auttanut, vaan niitä jatkui oman aikansa ja sitten helpotti itsekseen, mutta kyllä vähän pelotti että (jos) synnytys käynnistyy jo näin aikaisin..![:o] ..Kun en mtn kävelyä ja istumista raskaampaa ollut puuhaillut.. Nyt nuo kivuliaat supparit on kuitenkin helteiden loputtua rauhoittuneet, ainakin toistaiseksi.[:)] Oon yrittänyt hiljentää tahtia vielä entisestään, kävely lenkitkin on lyhentyneet ja ne tulee kuljettua ihan mummo vauhdilla.[;)]
Turvotustakin oli noina hellepäivinä etenkin jaloissa. Oli pakko nostaa monta kertaa pv:ssä jalat ylös ja valella viileällä vedellä. Onneksi nyt on välillä vähän viileämpää, ei ole niin tukala olla ison mahan ja muiden vaivojen kanssa, vaikka normaalisti lämpimästä nautinkin, niin nyt nuo kuumat ilmat tuntui lähinnä ahdistavalle!! [&:] Mitenkään päin ei ollut hyvä olla..

Viime neuvola käynnillä (eli rv 32) sf mitta oli 28 cm, hemppari 131 (oon käyttänyt rautatabletteja), verenpaine 119/79 (mulla on yleensä joko "normaali" tai hiukka alhaiset paineet), vaavin liikkeet ++ ja syke +148, Nasu oli poikittain ja on edelleenkin.. Vähän jänskättää, että näinköhän Nasu kääntyy omin päin vai joudutaanko se kääntämään..[8|] Näyttää nimittäin kovasti tykkäävän olla tuolleen poikittain! On ollut joka nla kerralla ja myös muuten kotona ollessa enimmäkseen.. Noh, aika näyttää. Vielä ehtii kääntymään..jos on kääntyäkseen.
Paino on tähän mennessä noussut sellaiset 6,5 kg ja kaikki on tosiaan tuossa mahassa & asukissa[;)], ilman ylimääräisiä lisäkiloja, vaikka miulla ruokahaluja onkin ollut tosi hyvin.[:)] Minäkin olen kuullut kyllästymiseen asti kommentteja mahani pienuudesta, vaikka omasta mielestäni tämä on kuitenkin omaan kokooni nähden ja ennen raskautta ajateltua "mahattomuuttani" huomioiden jo mukavan iso pallo![:D] Kyllä Nasu siellä kasvaa ja kehittyy.[:)] Suht isoilta tuntuu jo pienen jalat ja kädet, mitä liikkeissä huomaa.

Täälläkin on alkanut synnytys jo mietityttämään.. En osaa sitä pelätä, pienesti jännitän kylläkin, että mitenkähän kaikki sitten menee jne. Nasu unien myötä toivonkin että aika kuluisi nopeammin, synnytys olisi jo ohi ja saisi oman pienokaisen syliinsä.[:)] Meillä on viikon päästä synnytysvalmennus. VAIN se yksi kerta kun käydään katsomassa synnytysvideo ja kuuntelemassa muutaman tunnin luento ja kaikki on siinä.[&:] Edes synnytysosastoon ei päästä tutustumaan muutoin kuin virtuaalisesti netin kautta. Pöh. [>:] Ja perhevalmennuksiakaan täällä ei järjestetä.. Noh, kaipa sitä pärjäilee näinkin, vaan olisi varsinkin näin esikkoa odottaessa kiva saada perehdytystä kaikkeen vähän enemmän.. Mitä asioita teillä muilla on perhevalmennuksessa käsitelty? Onko niistä ollut hyötyä?

Onkos muilla ollut sokereiden kanssa ongelmia raskaus aikana? Mulla oli taas viime nla käynnillä sokeria (glukoosia) virtsassa.[X(] Tosi helposti näyttää tulevan, vaikka en edes syö kuin kerran pari viikossa makeaa.. Kummallista! Nyt pitää sitten karsia ne vähäisetkin herkuttelukerrat.. [&o]

Naskin pvrytmi on muuttunut viimeisen kk:den aikana mukavasti niin että hän liikuskelee nyt enimmäkseen päiväaikaan ja antaa itsensä & minunkin nukkua yöt rauhassa.[:)] Helposti vaan tuntuu sitten heräilevän esim. aikaisin aamulla miun vessakäynteihin.. Paljon on liikuskelua ja myllerrystä masussa, mutta ainakin tähän mennessä suht rauhallisia ja sulavan tuntuisia liikkeitä on suurimmalta osalta ollut. Ei ole tarvinnut enemmälti kipristellä. [;)]

Nyt jäädään oottelemaan seuraavaa neuvola käyntiä, mikä on jo keskiviikkona.[:)] Mukavaa loppu odotusta kaikille elo-mammoille![:)]

Terv. Tinskuli ja Nasu 33+4 LA 19.8
 
Tervehdys kaikki mammat pitkästä aikaa!
Täällä on lomailtu ja mökillä laiskoteltu, nyt taasen kotosalla täällä kaupungissa. Jäin kesäloman jälkeen suoraan sairaslomalle ja näillä mennään kunnes äippäloma virallisesti alkaa muutaman viikon päästä. Työnteko olisi ollut jo ihan mahdotonta tän mahan kanssa...
Vointi muuten ok, noita turvotuksia ollut mullakin käsissä ja jaloissa. Helteet oli yhtä tuskaa.. Yöt varsinkin kun muutenkaan en enää nuku kun pari tuntia aina kerrallaan ja sit on pakko mennä joko vessaan tai muuten vaan nousta hetkeksi ylös kun välillä ei mikään asento enää oikein tunnu mukavalta. Onneksi saa päivällä ottaa vahingon takaisin..
Neuvola oli tuossa perjantaina, siellä muuten ok mutta nyt oli glukoosi positiivinen pissassa.. Tuli sitten herkkudieetti[;)].. ja jäätelökausi parhaimmillaan..[8D] Seurantalinja, rasituskoe sitten kai jos vielä positiivinen.
Jonkun verran ollut ilmeisesti liitoskipuja ajoittain.. onneksi ne menee nopeasti aina ohi.. Inhottavinta kun välillä herää siihen että nivustaipeessa vihloo kun joku työntäs veitsellä..
 Minä olisin jo ihan valmis synnyttämään tämän palleron ulos täältä, mutta kai se on kypsyteltävä vielä jonkun aikaa[:)] ..
Nauttikaahan olostanne!
LA 25.8.
 
Morjes kaikille [:)]

Maanantaina oli neuvola ja painoa tullut nyt kaiken kaikkiaan 10,5kg, että ihan kohtuullisissa lukemissa mennään [:)] Paineet oli 113/76 ja hb 116(alhasin kertaakaan koko raskauden aikana, joten raskausajan vitamiinitabletteja pisti mut ostamaan), pienokaisen syke 148 ja sf-mitta 33cm. Mutta noihin sentteihin nähden, hyvin sopusuhtainen maha [:D] Kertaakaan ei ole valkuaista tai glukoosia pissassa ilmennyt ja siitä kiitollinen [:)]

Viikko sitten oli lääkärinkäynti ja siellä sitten huomattiin että kohdunkaula oli lyhentynyt 2senttiin ja se taas tiesi sen että sairaslomaa napsahti 2viikkoa suoraan, äippäloman alkuun asti. Ja rauhallisesti ja leväten pitää mennä ettei nyt enempää lyhenisi ennen lasketunajan lähenemistä.
Miehelle jo kyllä olen sanonut, että siinä vaiheessa kun tulee 38rv täyteen alan juoksemaan(tai siis lisään hieman vauhtia tuohon matelemiseen [:D]) rappusia ylös ja alas(asutaan 4.kerroksessa eikä hissiä) kun tuppaa se aiheuttamaan supistuksia, kun pikkuinen saa siinä vaiheessa tulla mun puolesta jo maailmaan [:D]

Tällä viikolla tullut turvotus käsiin ja etenkin jalkoihin, nilkat on ku saksalaisella kuulantyöntäjällä ja sormet kun nakit ja tuntuu että mikään ei nyt niihin auta. Vähissä on ne kengät mitkä mahtuu enää jalkaan ja uusia ei oikein voi ostaa kun ilman turvotuksiakin kengän nro on siro 41-42 niin naisten kengät on hyvin hyvin vähissä [:@] miesten kenkäosastolle siis varmaan jo mentävä [:D]

Mutta nyt nauttimaan ihana harmaasta päivästä ilman hellettä [:D]

Heidi+pienokainen LA 19.8
 
Morot täältäkin kaikille!
 
Viime viikolla oli meilläkin neuvola keskiviikkona ja neuvolatäti aiheutti mulle hengenahdistusta ja paniikin [8|] Vauva on laskeutunut ja  sen pää painaa nyt siis kohdunsuulle. Ensi torstaihin käski olla niin sanotusti jalat ristissä ja ottaa rauhallisesti ettei vauva syntyisi vielä??!!!?!? Sitten on se 34 viikkoa täynnä, jolloin vauvan keuhkot on valmiit ja sen jälkeen saa antaa taas mennä. No mulle tollaset pelottelut lisättynä kehotuksella alkaa pesemään vaatteita valmiiksi ja laittaa sairaalakassi kuntoon, on kuin olisi heitetty bensaa liekkeihin. Mä aloin tietenkin heti hirveessä paniikissa pesemään Laten vaatteita, ompelemaan sen huoneeseen verhoja ja pinnasuojaa. Siis tein nyt ne, mitä olin suunnitellut tekeväni sitten elokuun alussa ihan rauhassa, kun mies menee töihin ja olen päivät yksin. Miehen kanssa oltiin just aloitettu oman makuuhuoneen uudelleensisustuskin, joten maalaushommista pidättäydyin....Nyt on olo ja mieli jo vähän rauhoittunut, kun vaatteet on pesty ja verhot on saatu valmiiksi ikkunaan [:)] 
Muutenkin Latella tuntuu olevan kaikki hyvin, mutta huomaan kyllä itsekin kävellessä etenkin, että hän painaa jo tonne alas melkoisesti. Mähän olen siis juossut/hölkännyt koko raskauden ajan (viimeksi silloin keskiviikkoaamuna), mutta nyt tuli tauko siihenkin hommaan. Mulla ei ole ollut mitään kivuliaita supistuksia (supistuksia kylläkin), eikä niihin liittyvää paineentunnetta edelleenkään, mutta kunnon supistus voi alkaa prässäämään vauvaa alaspäin ja käynnistää synnytyksen nyt, kun on laskeutunut. Edelleen on toki mahdollista, että synnytys menee jopa yli lasketunajan, mutta kätilö epäili sen mahdollisuuden olevan hyvin pieni. No mut sen näkee sitten [;)]
Paino oli mulla nyt LASKENUT kahdessa viikossa 0,6 kg, vaikka olen syönyt tosi hyvin ja herkutellutkin lähes joka päivä [&o]. Kokonaisuudessaan mulle tullut siis vain vähän alle viisi kiloa. Nyt olen kyllä syönyt sitten vieläkin enemmän+liikkunut vähemmän, joten ensi neuvolaan mennessä pitäisi olla paremmat lukemat [:D] 
Mä olen ollut (omasta mielestäni) koko raskauden ajan ärsyttävän normaali! Siis mulla ei ole ollut mitään mielialanvaihteluita, itkukohtauksia (paria lukuunottamatta surullisen elokuvan yhteydessä, jossa itkisin normaalistikin), ruokahimoja tai muita sellasia. Ainoa minkä olen huomannut, niin mun on tehnyt mieli makeaa enemmän kuin aikasemmin. Olen siis aiemmin ollut suolaisen ystävä enemmän kuin makean, mutta nyt on kääntynyt toisin päin. Karkkia, pullaa ja jäätelöä olen syönyt nyt enemmän kuin koko elämän aikana yhteensä, noin suunnilleen [:)] Ei suuria määriä, mutta melkein joka päivä jotain pientä makeaa. Suklaasta en silti ole alkanut pitämään, vaikka sitä olen salaa toivonutkin. Se on jotain ihan kamalaa mun suuhuni edelleen.... [X(]
 
Oikein ihania ja rentouttavia loppuraskauden päiviä teille kaikille! H-hetki lähestyy uhkaavasti itse kenelläkin [:)]
 
Eppu&Late, rv 33+3, LA 27.8.
 
Heippa taas kaikki kanssa sisaret!

Niin se H-hetki lähestyy itse kullakin kovaa vauhtia. Mulla viikkoja tänään tasan 36 ja loppu lääkärin käynti takana. Kaikki oli ihan hienosti, mitä nyt sain just eielen hirven kesäflunnsan päälle ja huonosti nukutuin yön jäljiltä oli verenpaineet vähä koholla. Pientä turvotusta jaloissa. Kohdunkaula on kuulemma jo pehmennyt sen verran että synnytys voi käynnistyä hyvinkin pian. Lääkäri sanoi ettei se nyt sieltä vielä kahteen päivää synny mutta sitten voi alkaa tapahtumaan hyvinkin pian! Huh huh... mä ajattelin että tässä menisi vielä 4-6 viikkoa.

No onneksi meillä on kaikki suurinpiirtein valmiina. Vaatteet on pesty, vaippoja ostettu, pinnasänky pedattu jne. Tänään kävin ostamassa yhdet edulliset imetyliivitkin vaikka niiden kohdalla toi oikea koko on melko arpomista. Nyt sitte pitäs pakata se sairaala kassi. Vauvan vaateet on katottu jo valmiiksi.

Nyt sitte vaan relax :)

Sunny + J rv36 LA 13.8.
 
Hellurei ja hellät tunteet!

Onpas aika vierähtänyt, huomenna alkaa mulla 37.raskausviikko. Oltiin Nyytin kanssa Itä-Suomessa äidin luona mökillä. Oli aivan ihanaa; säät suosi, saunoin ja uin joka päivä, nukuin ympäri-unia, ja ruokahuoltokin pelasi loistavasti. Mutta vaikka kuinka nukuin ja nukuin, olo oli heikko ja väsytti kovin. Heti kotiin takaisintultua oli neuvola, ja syy selvisi - hemoglobiini oli laskenu viikossa 130 -> 110, alin mitä mulla on ollu koko raskausaikana! Sokerikin oli korkealla, neuvolatäti uhkasi että passittaa sokerirasituskokeeseen, mutta selittelin että olin silloin aamulla ennen neuvolaa juonut päärynämehua monta lasillista, että jos syy olis siinä, ja sovittiin että vien uuden pissanäytteen heti seuraavana aamuna, ja puhdashan se oli, eli vika oli siinä päärynämehussa! [:D] Rautakuurin aloitin, että sais kerättyä voimia synnytystä varten, Floradix-yrttiuutetta siemailen nyt päivittäin, ja olo tuntuu paranevan jo.

Nyytin liikkeet ja otteet kovenevat päivä päivältä, ja pari kertaa olen pillahtanut itkuun kun sattuu niin kovin. Tangomarkkinoita kattelin äidin kanssa mökillä ja kun uusi tangokuningas Amadeus Lundberg lauloi, Nyyti potki jaloilla tahtia niin että mun masu keikkui hurjasti puolelta toiselle!

Nyytin pää ei ole vielä laskeutunut eikä asettunut vaan vauveli hilluu edelleen kohdussa vinottain, lääkäri sanoi että sillä on vielä hyvin tilaa liikkua eikä näytä pitävän mitään kiirettä laskeutumisen kanssa. Sykkeet oli hurjat 177, yhtä korkeat kuin ekassa ultrassa tammikuussa ... tässä välissä olevina kuukausina on sykkeet ollu 140-150 välillä... ei kai siellä vaan ole tyttö, sittenkin...!? [:)]
Kohdunpohjan korkeus hurjat 37! Mut lääkäri sanoi että kun olen niin pikkuinen niin masu pullistuu ulos eteen, sisuksissa ei ole tilaa. Painoa ei oo tullu viimeisen kuukauden aikana lisää grammaakaan, huh. Eli tämän ryhävalaan rasvakudoksen paisuminen on nyt pysähtynyt tähän.[:D]

Selkäsärkyjä ja lantiokipuja on päivittäin, keho valmistautuu koitokseen. Mutta olen huomannut että uiminen auttaa kipuihin ja harrastankin nyt uimista joka päivä. Asento uidessa varmaan jotenkin korjaa lantion asentoa ja vedessä liikkuminen hellii hermoratoja.

Täälläkin on vaipat ja pyllyvoiteet ja rintapumppu ja maidonkerääjät ym.ym.ym. ostettu ja laukutkin on pakattu synnytysosastolle lähtöä varten ... h-hetkihän voi tulla milloin vaan. Ja ensileluja ja kaikkea ihanaa vauvahömppää on lastenhuone täynnä. Ihanaa kun kohta Nyyti tulee kotiin, aiomme hukuttaa hänet rakkauteen![:)][:)]

Voimia teille kaikille elomamoille raskauden loppuviikoille. Koitetaan jaksaa, vielä vähän, kohta me saadaan palkinnot sylkkyyn!

Kesäterveisin Tellu&Nyyti rv 36+6, la 11.8
 
Heissan kaikille mammoille [:)]

Tänään oli neuvolaja kaikki oli loistavasti, paineet 134/84 pikkuisen syke vahva 158, sf-mitta oli kasvanut kahdessa viikossa 4sentillä, nyt hurjat 37cm ja suurin järkytys oli vaa´alle noustessa. Painoa tullut kahdessa viikossa 5kg [&:]!!! En meinannut ensin uskoa lukemia, vaan piti käydä kahdesti puntarissa, mutta samaa se näytti kummallakin kerralla [&:] Kyllä olen huomannut, että turvotusta on viimeiset kaksi viikkoa ollut ja paljon(jalat tasapaksut pölkyt pohkeesta varpaisiin asti), mutta että noin paljon! Neuvolantäti onneksi lohdutti, että tosiaan turvotuksesta johtuu 99% tuosta painonnoususta ja että siitä pääsee sitten kyllä eroon nopeasti [:)]

Ja laittoi nyt menemään lähetteen koko arviointiin ja luultavammin ensi viikolla olisi sitten sen vuoro. Ihan jännityksellä odotan, että minkähän kokoinen kiemurtelija tuolla masussa oikein on. Kun tilaa sillä tuntuu vielä riittävästi olevan, ainakin mitä pienokaisen pyörimisestä jotain voin päätellä [:D]

Ja huomenna olisi tutustuminen synnytysosastolle. Mielenkiinnolla odotan sitä ja että alkaisiko sen jälkeen jo jännittystä ilmenemään. Edelleenkään ei jännitä synnytys ollenkaan, muuta kuin tipan ja epiduraalin laitto, niin hirveä neulakammoinen kuin olen(mitä kukaan ei meinaa uskoa tatuointieni ja lävistysteni takia) [:)]

Nautitaan nyt näistä viileistä ilmoista [:)]

Heidi+pienokainen
 
Hei kaikille!

Aivan valtavan pitkä aika on kulunut siitä kun viimeksi olen tänne osastolle kirjoittanut, pahoittelut siitä. Kaikenlaista tietoa sitä on netistä kaivanut ja lueskellut vähän väliä mutta kirjoituspuolella on silkka laiskuus iskenyt... [&o]

Loppuraskauteen on edetty täälläkin ja kaikki on mennyt ihan hyvin. Välillä kaikki tuntuu niin epätodelliselta että miten lähellä h-hetkeä tässä jo ollaankin. [:)]  Hankinnat alkaa pikkuhiljaa olla kasassa. Asumme kaksiossa ja koska tilat ovat rajalliset olen yrittänyt välttää hankkimasta valtavasti tavaraa kun ei täysin vielä tiedä mitä kaikkea tarvitsee. Vaikka tuossa kun lueskelin teidän tarinoita hankinnoista niin tuli vielä mieleen yhtä ja toista mitä tulisi vielä ostaa. Ihanaa olisi kaikkea haalia, mutta mun on pakko näissä jutuissa yrittää joskus hillitä itseäni. [;)]

Valmennuksissa ollaan käyty ja viime viikolla kävimme parilla eri tutustumiskäynnillä sairaalassa (toinen synnärillä ja toinen lapsivuodeosastolla). Aikas jännää kyllä mutta ihan positiivinen kuva siitä jäi itselle vaikka vähän noita sairaaloita olenkin kammonnut... Synnytys kyllä itsessään on alkanut jännittää aika lailla.

Viime viikkoina ja erityisesti viime päivinä on ollut aika kivuliasta vihlontaa ja supisteluakin välillä. Neuvolassa sanoivat eilen että vauvan pää on jo aivan alhaalla ja nyt olen kyllä konkreettisesti tuntenut miten vauva "ruuvaa" päätänsä alaspäin. Vedet silmissä on saanut välillä sängyllä kipristellä... Olen kuitenkin yrittänyt ajatella että se kipu on tarpeellista ja valmistaa sitten toivottavasti paremmin siihen suureen koitokseen. Vatsa tuntuu valtavan isolta ja piukealta, vauvalla alkaa olla ahdasta. Olen alkanut pelkäämään että vaavi kasvaa kovin suureksi vaikka mitat ovat menneet ainakin toistaiseksi ihan käyrien mukaan. Itselläni on nyt myös se tunne että vauva syntyy ennemmin ennen kun jälkeen laskentun ajan mutta mistäs sen tietää. Tuntuu hurjalta ajatella että lähtö voi olla vaikka huomenna tai sitten kuukauden päästä. [:)]

Sukupuoli muuten on säilynyt meille edelleen arvoituksena vaikka kävimme myös 4D ultrassa! Se tapahtui meillä viikolla 27+6 joka oli selvästi vähän liian myöhään vaikka käsittääkseni viikolle 30 asti 4D ultraa tekevät ainakin tuolla Mehiläisessä. Vauva oli siis jo sen verran iso että näkyvyys ei enää ollut paras mahdollinen. Paljon me sieltä nähtiin, kasvon piirteitä ja muuta mutta ei sitä sukupuolta. [;)] Se oli meillä pienoinen pettymys mutta sen jälkeen tuli tunne että sen on siis selvästikin tarkoitus pysyä yllätyksenä ja hyvä niin. Nyt tuntuu pelkästään ihanalta se että salaisuus paljastuu vasta h-hetkellä. Niin ja on tuo arvoitus varmaan hillinnyt myös sitä omaa shoppailunhimoanikin kun ei ole uskaltanut ostaa sinistä eikä punaista! [:D] Mutta muuten siis oikein ihana kokemus tuo 4D ja paljon sieltä saatiin hyvää ja tarkkaa tietoa.

Mutta ei siis muuta kun oikein ihanaa loppuodotusta kaikille elomammoille! Nauttikaamme näistä loppuraskauden hetkistä, onhan tämä kaikkine vaivoineen kuitenkin aivan  ihanaa ja ainutlaatuista aikaa. [:D] Parhainta vointia ja tsemppiä kaikille!!!

Anastasia + nuppu

RV 37 LA 12.8.
 
Iltaa kaikille..
Eilen oli neuvola ja onneksi pissa tällä kertaa puhdas. Mutta mutta...joudun sokerirasitukseen joka tapauksessa kun koon puolesta mennään kaiken aikaa yläkäyrällä. Jos tulee synnytystapa-arvio niin tuo rasitus-koe pitää olla sitä varten tehtynä. Neuvolalääkäri on ensi viikolla, siellä sitten selviää tuleeko lähete kuviin vai ei... Hiukan hirvittää että mikä jättivauva sieltä on oikein tulossa[:)] itse kun olen aikas pienikokoinen kuitenkin...
Mutta näillä mennään ja kai se on etukäteen turha murehtia..
Hemoglobiini oli taasen romahtanut alas ollen nyt 106 kun oli vielä parisen viikkoa sitten 119. Rautaa on syöty jo tupla-annos ja nyt sitten tripla-annos...
Täällä alkaa kans olla valmista kaikki, tavarat kasassa ja hankinnat tehty. Mulla on kanssa sellainen olo ettei ihan laskettuun aikaan asti mennä mutta voihan se olla toiveajatteluakin...[:D]
Että tälläistä täällä.. pitkiä odotuksen täyteisiä viikkoja edessä..[:)]
Palkintojamme odotellessa, jaksamisia kaikille!
LA 25.8.
 
Hello taas!

Meillä oli eilen taasen neuvola ja nyt oli sitte noi verenpaineet korkeella (150/89). Siihen kun vielä lisää lievän turvotuksen ja pienen päänsäyn niin raskausmyrkyts epäilythän siitä herää. Ite oon kyllä sitä mieltä ettei ole syytä mihinkään paniikkiin. Olen tässä vasta toipumassa kesäflunssasta, nukkunut huonosti ja lisäksi olen keksinyt alkaa ajan kuluksi neulomaan vauvalle villavaippahousuja. Siinä tuppaa vähän tulemaan jännitystä niskaan kun ei ole ainakaan kymmenneen vuoteen puikkohin koskenut. Nyt kuitenkin joudun verenpainetta tarkkailla ja huomenna ois uusi käynti neuvolassa.

Nyt tuntuu selvästi miten vauva on valahtanut alas päin. Mulla oli sf-mittakin 27,5 vaikka viikko sitten oli joku 32, tosin oli eri henkilöt mittaamassa mut kuitenkin. Nivusissa tuntuu kipuilua jota ei ole aiemmin ollut. Taitaa pikkunen olla siellä aika lailla lähtökuopissa [;)] Mun mieskin alkaa olla vähän hermona. Yks yö vähän tönin sitä niin se melkein ponkasi sängystä ylös kun luuli että nyt lähdetään synnyttämään [:D]. Ja miehen painostuksesta on nyt sairaalakassikin pakattununa valmiiksi. Hän on ennustanut että lähdettäisiin tosi toimiin jo tämän viikon lauantaina mutta itse kyllä haluan uskoa vielä parin viikon odotukseen, pitäs noi villapökätkin saada valmiiksi [;)]

Jotkut on täällä maininnut tuon painoarvion. Neuvolakortissa on sellanen sarake mut ei mulle mistään vauvan painosta ole sanottu sanaakaan koko raskaus aikana. Missä yhteydessä teille on niitä painoarvioita tehty? Synnytystapa arviotakaan mulle ei tehdä, lääkäri vaan vähä paineli tuolla noita paikkoja ja totesi että hyvin tuntuisi olevan tilaa tulla.

Nyt pitää lähteä taas kilisyttämään puikkoja [:)]
Mahdollisimman rentoa loppuraskauttta kaikille!

Sunny + J rv37 LA 13.8.
 
Heipä hei!

Ja huh huh. Täälä on laitettu kotia uuteen uskoon oikein urakalla ja nyt se alkaa olemaan valmis. Eilen tuotiin sit jo Laten sänkykin sisälle, koottiin se ja petasin sen valmiiksi. Siitä tuli kyllä ihana [:)] Muutenkin nyt on Laten huone kalustettu ja sisustettu uudelleen, vielä jotain tekstiilejä pitää hankkia ja laittaa kivoja lastentauluja seinille, mutta ne on loppusilaus. Myös meidän oma makuuhuone on nyt valmis ja siitäkin tuli erityisen viihtyisä ja just meidän näköinen muutoksien myötä. Mutta hirvee homma on ollut, kun on pitänyt vanhoja kaappeja tyhjentää ja purkaa sekä koota uudet hankitut huonekalut (miksi ne aina pitää myydä sellasina miljoonapakkauksina????) ja sitten sommitella tavarat uusille paikoille. Meillä aika vähän säilytystilaa, joten saa aina käyttää mielikuvistustaan tavarapaljouden piilottamiseen kaappeihin [:D]

Neuvola oli taas kuluneella viikolla to ja kaikki oli hyvin. Nyt oli (luojan kiitos) painokin noussut 0,9 kg ja pääsin siis kokonaisnousussa jo melkein 6 kiloon, jippii! Sf-mitta oli nyt 30,5 cm, hemoglobiini 128 (rautaa syöneenä) ja verenpaine 96/59. Elikäs kaikki ok. Ensi viikolla meillä on tutustuminen sinne äippäpolille ja reilun viikon päästä maanantaina sitten se neuvolalääkäri, jossa tehdään kokoarvio. Se viimeinen neuvolalääkäri mua kiinnostaa erityisesti ja vähän jänskättää, että millanen kokoarvio saadaan meidän pienokaisesta [:)] Toivottavasti saataisiin itsekin sitten katsella ultrausta, että pääsee piiiiitkästä aikaa vähän kurkistamaan Latea.

Voih. Mä kyllä olen viihtynyt vartaloni ja masuni kanssa ja olen tässä suorastaan aina vihlontojen yhteydessä toivonut hänen pysyvän vielä sisällä ainakin parisen viikkoa. Mut kyl mä kanssa toisaalta jo niin odotan saavani Laten tuohon rinnalleni [:)] Pääsisimme tutustumaan toisiimme muutakin kuin jokailtaisen jutustelun kautta, jossa kumpikin yrittää tulkita toisiaan näkemättä kuitenkaan toisen kasvoja. Mies on ihmeissään Laten aiheuttamasta myllerryksestä, kun maha velloo puolelta toiselle ja kantapäätä voi seurata masun päällä: melkein kuin olisi kalassa ja katselisi kohon liikkumista vedessä, kun kala syö matoa ja vetää sitä perässään [:D] Tosi hyvä vertaus, mutta siltä se minusta näyttää.

Nyt lähden herkuttelemaan muurinpohjaletuilla, joita mies on ulkona meille paistamassa [:)] Ihania hetkiä ison masun kanssa ja lähestyvän H-hetken jännityksessä.

Eppu&Late, rv 35+2, LA 27.8.
 
Heipä hei [:)]

Kyllä vähä nauratti noi Eppun verenpaineet [:D] pikkasen eriluokkaa kun mulla sitte siinä perjantain kontrollissa. Taisi jonkin veran olla stressiä niistä paineista kun mittari hypähti lukemiin 175/105. Neuvola täti ei ollu yhtään iloinen... ja mä väitin voivani mainiosti. Turvotusta ei ollut aamutuimaan yhtään, ei päänsärkyä ja muutenkin ihan ok olo mutta eihän siinä mikään auttanut kun lähteä äippäpolille lääkärin juttusille. Tämähän tietää miellä sitten 50km ajelua suuntaansa. Äippäpolilla katottiin vauvan sydän käyriä, otettiin pissanäyte ja mitattiin paineita. Lukemat oli jonkin verran alempia mutta lääkäri pienen empimisen jälkeen kirjoitti kuitenkin verenpainelääke reseptin. Kurkattiin vielä ultralla vauvan vointia ja kaiki oli ok. Sain tässä sitten samalla sen painoarvionkin mitä viime viestissäni kyselin. 2800g eli kyllä tota vois vielä pari viikkoa kasvatella [:)]

Kotiin kun tultiin ja aloin sitte lainamittarilla tarkistamaan niitä verepaineita niin luvut oli jo sen verran normaalit että jätin lääkkeet kokonaan ottamatta. Hyvin näyttää tepsivät pelkkä lääkepurkin olemassa olo tuolla kaapin hyllyllä. Maanantaina meen taas neuvolaan kontrolliin ja saa tulokset verikokeista joita tuolla polilla perjantaina otettiin. Että tällästä höykytystä meillä näin loppu suoralla. Miehelle sanoinkin jo että on se kiva että on tämä äitiysloma niin ehtiin ravailemaan tuolla neuvoloissa sun muissa kontrolleissa. Meidän perjantain reissuunkin kun meni sellaset kuusi tuntia!

Nyt lepäämään ja voikaahan hyvin kaikki pallomahat [;)]

Sunny + J rv37+3 LA 13.8.
 
Hei kaikille pitkästä aikaa!

Kesä-heinäkuu on hurahtanut niin nopeasti!! Olin töissä suunnitelmien mukaan kesäkuun loppuun ja pääsin hyvällä mielellä lähtemään lomille. Kesälomalla ollaan tehty muutama kotimaan auto/hotellimatka ja vielä mummolaan aiotaan kyläilemään tällä viikolla. Tuntuu että vointi on ollut viimeiset 2kk reippaampi kuin koko alkuodotuksesta ja kaikki on sujunut hyvin. Mukavaa näin kun se alku oli niin konstikas.

Oli mukavaa lukea kaikkien kuulumisia ja terveisiä pitkältäkin ajalta täällä foorumissa ja huomata että pientä jännitystä ja suurta odotusta on ilmassa. Jokaisella taitaa olla ne oman odotuksen kulmakivet, kipuilut sun muut, jokaisen kehonmuutokset on niin omanlaisiaan. Ja niinhän se on; omalla kohdalla ollut hauskaa vertailla esikoisen ja tulevan vauvan nauvolakortteja ja tuntemuksia ja tosi erilaisiahan ne on.

Joku kirjoitteli ja kyseli aiemmin onko ajatuksia synnytyksestä? Aiheeseen ei ole juurikaan tartuttu?
Itseäni jännittää nyt enemmän kuin ensimmäisellä kerralla 14vuotta sitten, ehkä vähän pelottaakin. Ensimmäinen synnytys sinänsä oli positiivinen kokemus, vaikka pitkään touhu kesti (yli20h) en kokenut olleeni niin kovin kipeä (esim puudutuksia ei tarvittu), ilokaasulla ja aquarakkuloilla pärjäsin hyvin. Nyt sitä varmaan enemmän jännittää synnytykseen liittyviä riskejä (ikää enemmän) ja toivoo että kaikki sujuisi hyvin. Mitään "synnytyssuunnitelmaa" en aio tehdä vaan kuunnella omaa kehoa ja ottaa tarvittavan avun vastaan. Toivon myös hyvän ja kokeneen kätilön... (saisikohan sellaisen ajanvarauksella... [;)] )

JANSE - kirjoittelit aiemmin että sulla on vaan 1 lääkärikäynti raskauden aikana ja että loppuraskauden käynti olisi kesäsulkujen vuoksi jäämässä pois?
Vaadi ihmeessä itsellesi tuo lääkärikäynti, varsinkin jos olet ensisynnyttäjä! Viikkoihin nähden ei ole vielä lainkaan myöhäistä. Loppuraskauden käynnillä tulisi nimenomaan saada lääkärin arvio tulevaan synnytykseen, sikiön painoarvio ja sopusuhta-arvio lantionmittoihin. Jos lääkäri on tarkistanut sikiön ja sinun mitat, sekä muutenkin terveydentilan ennen synnytystä voit mennä itse synnytykseen varmemmalla mielellä! Jos kaikki on hyvin niin sehän on loistavaa, mutta jos jotain epäilyä nousee esiin niin sitten synnytyssairaala osaa asiaan varautua.

Hyvää loppuodotusta kaikille elokuisille, se tulee pian jo muutaman päivän päästä!

Kirjoitellaan vielä fiiliksiä ja ajatuksia ja sitten niitä vauvauutisia kun niitä alkaa tulla!! [:)]

Inna

la 17.8.
 
Takaisin
Top