ELOKUUN TURINOITA <3

Zaana, toi kuulostaa hyvälle! Itse en ole puuttunu menoihin, vielä. Odotan sen tapahtuvan itsestään jos vaikka järki rupeis niin sanomaan. Ja ajattelin että menköön vielä kun ei ole pakottavaa syytä kotona olla. Mutta kohta en sitä minnekään ennään pitkille ajoille päästä, varsinkaan kaljottelemaan. En lähe synnyttämään känniääliön kanssa :D
 
Huh, tänään tuli ensimmäistä kertaa elämässäni keitettyä viinimarjamehua itse. Yllättävän hyvin se onnistui, en edes polttanut itseäni :) Huomenna olisi vielä vuorossa mustat marjat. Pakko alkaa opetella tällaisia kotiäititaitoja vähitellen ;)

Aamulla putosi yksi kivi harteilta kun sain viimein vietyä Kelaan äippärahahakemuksen. Yksi liite puuttuu, mutta sen toimitan sitten syyskuun puolella. Kyllä kannatti jonottaa ja viedä ihan suoraan virkailijalle ne paperit. Kirjoitteli sinne sitten valmiiksi selvitykset näistä mun työkuvioista, niin tuskin mitään lisäselvitystä sitten enää tarvitsee toimittaa! Enää olisi sitten ansiopäivärahahakemus tuossa odottelemassa... Näiden jälkeen en halua nähdä yhtäkään virallista lomaketta hetkeen aikaan :D
 
Mullakin on ollut nyt sellasta paineen tunnetta varsinkin pissaamisen jälkeen. Ja yöllä alkanut vihlomaan nivusista paikkaa vaihtaessa, lisäks mun keskivarvas on kipee. No se varvas on varmaan asia erikseen. Huomenna mulla ois joku ihmeen neuvolan järjestämä keskustelutunti aiheena parisuhde ja vauvanhoito. Vähän jännään et mikä juttu to on, onko teillä muilla ollut vastaavaa? Neuvola järjestää noita yhteensä neljä ja nyt on eka. Kai mä meen paikalle kattoo et mikä juttu on kyseessä kun ei se täti maininut noista mitään kun viimeksi kävin. Kotiin tuli kutsu vaan myöhemmin. Ja keskiviikkona aamulla sitten lääkäri. Saa nähä nyt sitten mikä tilanne on kun nyt on kolmen päivän ajan ollut vähän sellanen tunne että jotain tuolla on alkanut tapahtumaan. Mitään kivuliasta ei ole mutta tuntuu että paikat on niin löysät että pitäisi treenailla vähän lisää kohdunpohjanlihaksia ettei se vauva tipu sieltä.. Voihan se olla kun oli hieman rankempi työpäivä viikolla. // teen hiivaleipää, myös ekaa kertaa elämässäni. Olen ihan hurahtanut nyt säilömiseen, kokkaamiseen ja leipomiseen. Joku kotiäitivaisto puskee pintaan minustakin vaikka eipä kukaan olisi uskonut ikinä, minäkään! :D
 
Saripink mahtaako se olla sitä kuuluisaa "pesänrakennusviettiä"?  Nimittäin minäkin olen nyt säilönyt, marjastanut, mehustanut ja leiponut ihan hullunlailla. Ekaa kertaa elämässäni leivoin pullaakin tuossa muutama viikko sitten! Ja omenista suunnittelin puristavani omppumehua kunhan kypsyvät ;)

Tuosta pissaamisesta. Mulla ei ole pissaamisen jälkeen mitään tuntemuksia, mutta nyt olen muutamia kertoja herännyt yöllä kovaan pissahätään ja silloin alavatsa on jonkin aikaa kipeä. Tuntuu, että on kaikki alavatsalihakset puristanut ihan kasaan vaikka miten pitkäksi aikaa pidättääkseen sitä pissaa, ja sitten ne eivät heti palaudu pissaamisen jälkeen. Ja en siis usko mitenkään pidättäneeni "liian pitkään", sillä herään pissahätään tosi herkästi öisin. Mutta koska ei ole joka kerta ja menee nopeasti ohi, niin en ole murehtinut sen enempää.
 
Saripink mulla on ihan saman laisia tuntemuksia ollut nyt mut ei ole pissa tulehdusta kävin koekissa kaikki ok mut josko se onkin jotain ihmeen supistelua :D
 
Olipa yhenlainen reissu tänään... piti käydä pissanäytteitä viemässä&bakteeriviljelyssä lääkärin käskystä. Kaks näytettä piti viedä, ja lääkäri sano sillon, että toiseen purkkiin alkuvirtsa ja toiseen sitten pesun jälkeen keskivirtsanäyte. Eipä sitten maininnu että missä järjestyksessä ne pitää ottaa! Miehen piti lähtee töistä aikasemmin, kun en noiden supistelujen ja vihlomisten takia pysty pitempää matkaa kävelemään/pyöräilemään. Siellä infossa töykeä täti vaan sano että oon tehny nyt ihan väärin. Keskivirtsa ois pitäny ottaa ensin (4h pissaamatta), sitten oottaa 2 tuntia ja ottaa se toinen (lääkäri ei siis sanonu mitään tollasesta)! Se oli jotenkin niin tympee ja sano että "ei käy, sun pitää tehä tuo uudestaan." Olin ollu vasta 2 tuntia pissaamatta ja aloin IHAN HERVOTTOMASTI ITKEMÄÄN ku tajusin että mun pitäs juosta siellä toisen kerran ja mies joutus olemaan TAAS töistä pois mun takia... Sit se täti alko rauhottelemaan mua ja sano että "onko sulla paljon oireita? Ethän sinä varmaan pystykään pidättämään neljää tuntia, sovitaan niin että kun on otettu bakteeriviljely niin annat sitten uuden pissanäytteen." Että tuli henkisesti yllättävän raskas reissu tosta labrakäynnistä Mutta näköjään hommat saa toimimaan itkun voimalla, ainakin jos sattuu olemaan raskaana... pitääkö noita tuloksia muuten kysyä neuvolasta vai mistä ja kuinka pian, tietääkö kukaan?

Näitä vihlomisia ja alamahatuntemuksia (erityisesti sillon kun on rakko täynnä) on mulla kans, vihlomisten ja supistelujen lisäksi. Ja tuntuneet tosiaan lisääntyvän kovasti viimesen viikon aikana. Ilmeisesti alkaa olla aika yleisiä vaivoja tämmöset kun moni on jo niistä maininnu. Näillä viikoilla kohtu kasvaa kovasti, eli sekin varmasti aiheuttaa osan näistä vaivoista. Inhottavaa vaan kun oireet voi olla samanlaisia riippumatta siitä, onko siellä joku tulehdus vai ei... ja toisilla supistelut aiheuttaa paikkojen pehmenemistä ja toisilla taas ei. Eli lääkärille on päästävä ja näytteenottoihin ennenkun tietää mikä tilanne oikeesti on. Ärsyttävää! emoticon  
 
Täällä ollu kans jonkinlainen pesänrakennusvietti päällä. Pari litraa mustikoita ja vadelmia oon saannu pakastimeen ja nyt kovasti haluisin päästä tuon lastenhuoneen kimppuun. Ekaks pitäis tuon miehen kantaa sieltä ylimääräiset kipsilevyt ja tavarat pois nii sitte mie pääsen sinne maalaamaan ja tapetoimaan ja sitten viimenään sisustamaan <3 :) Kovasti oon myös miettiny et mitä kaikkee pitääkää hankkia ja paljo pitää säästää et sais kaiken ajallaa hommattua. Mies on vaa todennu et eihä täs mikää hätä oo, mut mie haluisin päästä tekemään kaiken nyt ja shoppailemaan Huomasin yks päivä et täältähän löytyy lastentarvike kirppis, niin täytyykin käydä siellä vilkuilemassa tilipäivän jälkeen :)
 
jos neuvolalääkäri on määrännyt niin neuvolasta kyselet. tai voi olla että neukkukin soittaa kun saa vastaukset, kuten mulle soitti.

tulipa sitten taas käytyä verikokeissa, saa nähä saako tota lääkitystä nostaa vai mistä onko raskaudesta johtuvaa selkäkipua.

pitkästä aikaa sai vähän paremmin nukuttua :)
 
Ei niin hyvää huomenta :(

Eilen löysin koiran tassusta ihmeellisen patin. En tiedä mikä olisi, mutta koiraa ei tunnu vaivaavan millään tavalla. Mua vaivaa sitten senkin edestä. Eläinlääkäri käski vain seurailla ja jos kasvaa tai tulee kipeäksi niin sitten näytille.

Ja meillä on jonkinlainen kovakuoriaisongelma. Joka päivä löytyy laittialta pari kuollutta koppista (pieniä). En tajua mistä niitä tulee, missään kaapeissa tms. ei ole. Pakko tulla jostain vintiltä tai eristeistä. Eilen mies myrkytti keittiön ja yhden komeron varmuuden vuoksi. Ja minä sain aivan hillittömän itkukohtauksen kun tajusin, että siellä komerossa oli mun eilen valmiiksi pesemäni mehupullot ilman mitään suojaa! Tuntui maailma kaatuvan ;)

Koko yön näin sitten unia, missä tapoin kaikenlaisia ötököitä, joita ryömi joka kolosta sisään. Ja lisäksi huolettaa tuo koira :( Hetken olikin kaikki asiat mallillaan...
 
Moikka kaikille.

En oo pitkään aikaan käyny kirjottelemassa ja oikeen "hävettää" tulla takasin :D mut jotenkin oon ollu kiireinen ja tosi kipee ni ei oo kerenny..mut oon kyllä lueskellut että miten teillä sujuu :) toivottavasti vielä olen tervetullut takaisin :)

Tosta pissatulehduksesta ni jos yhtään epäilette ni viekää ihmeessä se näyte labraan koska se "harmiton" pissatulehdus voi muuttua pahaksi niinku joku täällä jo sanoikin. Mulla oli tossa muutava viikko sitten oireeton pissa tulehdus joka nousi munuaisiin ja joudun ambulanssilla sairaalaan niin kovat kivut oli..mä olin ihan varma et vauvalla on joku hätätänä mut sit selvis et on munuaisaltaan tulehdus olin viikon sairaalassa tiputuksessa koska raskaana olevalle naiselle ei oo helppoa löytää vahvaa tehoavaa antibioottia..Tällä viikolla joudun menemään vielä virtsaputken, rakon ja munuaisten kuvaukseen ku mulla on jonku aikaa ollu punasoluja pissassa ja nyt tutkitaan miksi..

Teistä on jo niin moni ostanut vauvalle vaikka ja mitä..mut me ei olla ostettu viel mitään ku ei oo mukamas ollu aikaa mennä kattelee..kait se pian pitäs alkaa valmistautumaan..

Kävin eilen ultrassa ku mulla on se verenpainen ongelma ja joudun käymään kerran kk ultrassa seuraamassa vauvan kasvua, nyt oli pikkunen kasvanut erittäin hyvin ja painoa oli jo 897g <3

Saripink mullakin toi kokkaaminen ja leipominen on ollu ihan hurjaa tässä lähipäivinä ja uskon sen olevan se pesänrakennusvietti..mies on ihan ihmeissään ku aina ku se tulee töistä on siistiä ja tuoksuu leipomukset :)

Mut tässä tää teksti multa ja nyt lupaan tulla useemmin kirjottelemaan :)
 
Täälläpäs on pissa-asiat kovasti tapetilla ja lisää tulee... Mulla on ollut ihan samanlaisia tuntemuksia monien kanssa ja tänä aamuna kävinkin kiikuttamassa pissanäytteen labraan. Viime viikolla kävin jo lääkärissä, jossa lääkäri vain "kurkkasi sinne" ja pystyi heti määrittelemään, että kyseessä on hiiva?!? No, kolmen päivän Canesten-kuuri ei tuonut helpotusta vaan edelleen kumma tunne alavatsassa ja pissaamista edeltävät ja seuraavat omistuiset tuntemukset kirvelystä puhumattakaan jatkuvat... Huomenna on vielä neuvolalääkärin "extra-aika", jossa varmaan napataan sitten vielä joku näyte alaosastolta, ettei vaan ole mitään bakteeritulehdusta tms. Ärsyttävää.

Muutamat supistuksetkin on koettu, ei mitään sikakivuliaita, mutta ihan tunnettavia kuitenkin. Hirvittävän koviakin suppareita ovat marraskuiset jo kokeneet, kovasti tsemppiä kaikille, jotka joutuvat jo vähän hölläämään ja ottamaan iisimmin!
 
Zaana, ahistavaa kun ei voi selvällä suomen kielellä kertoa kuinka se näyte tulis antaa... :-/ Ärsytti varmasti, kun mieskin oli varta vasten ottanut vapaata töistä. :-( Niin ja noista tuloksista, niitähän voi kysellä neuvolasta tai joskus terkka saattaa myös soittaa perään, tai niin ainakin täälläpäin. :-) Toivotaan, että ei oo mitään tulehduksia tms. :-)

Pesänrakennusviettiä on täälläkin päin havaittavissa, just totesin miehelle, että viikonloppuna laitetaan huoneet kuntoon. ;-) Nimittäin mullahan alkoi jo viimeinen kolmannes lauantaina!!! IIKK! Jännää ajatella, että kohta se vauva oikeasti on jo täällä! :-D Meillä siis esikoinen omassa huoneessaan, mut meidän huoneeseen täytyy siirtää hoitopöytä, pinnis ja järjestellä esikoisen vaatteet hänen huoneeseen omaan vaatekaappiin ja vauvan vaatteet saa sitten tonne hoitopöydän laatikoihin. :-D

Nyt on pakko vähän purkautua: meinas mennä hermot, kun mun oman terkkarin sijainen sanoi mulle käytyäni sokerirasituskokeessa, että kaikki arvot on ihan ok... Noo, eilen oma terkka oli palannut lomalta, soitti ja kyseli, että oltiinko sijaisen kanssa juteltu noista sokerirasitusarvoista, kun yksi arvo on hieman yli sallitun??!!!! :-o Siis mitä?! AArghhh... no sanoin sille, että sijainen kyllä sanoi, et kaikki arvot on kunnossa... Sit se vaan selitteli, et ehkä se sijainen oli jotenkin sekoittanut ne raja-arvot. :-/ No, nyt se sitten taas on edessä, että ruokavalion tarkastusta vaan kehiin ja sokeriarvojen mittausta parin viikon välein. Hitsi, että osaa ottaa päähän... :-( Sori tuli oikein kunnon valitusvirsi, mut oli pakko päästellä vähän "höyryjä"... :-)
 
Ai niin, ei niin huonoa ettei jotain hyvääkin:  huomenna mennään keskussairaalaan tsekkaamaan vauvelin kokoa, jee näkee taas pikkuista! emoticon
 
Desiree84, just täällähän niitä höyryjä on hyvä päästellä! Voi että kivaa tollanen että on jo sanottu että kaikki arvot ok ja sitten soitetaan että eipäs ollutkaan... varmaan riippuu sitten terveydenhoitajasta että minkä verran sen raja-arvon pitää ylittyä että joutuu seurantaan. Tyhmältä  kyllä kuulostaa. emoticon

Pesänrakennusvietistä: Kyllähän tuota taitaa olla täälläkin liikkeellä, just laitoin vauvan tulevaan huoneeseen valkoset verhot jotka mummu ompeli. Kylppäriin hankittiin semmonen korivaunu jossa voi sitten esim. rasvoja, pumpulipuikkoja ja vaippoja säilyttää, kun pesukoneen päälle laitetaan hoitoalusta ja siinä ois tarkotus vaihtaa vaipat. Pakastimessa on mansikoita ja lakkoja, enempää ei valitettavasti marjoja mahdu kun on niin pieni pakastin. :( Vauva ei kuitenkaan tuolla omassa huoneessaan (toisella puolella taloa) nuku varmaan ennenkun 1-2 -vuotiaana, että sillä lailla tätä huonetta on kyllä varmaan vähän turha vielä hirveesti laittaa... mutta minkäs teet kun kovasti tuntuu siltä että pitäs saada kaikkee vauvaa varten valmiiksi emoticon  Mut pinnasänky laitetaan siis aluksi meidän makuuhuoneeseen. Kannattaakohan tuota pinnasänkyä kuitenkaan vielä ruveta kokoamaan, kun se vie vaan turhaan tilaa ennen aikojaan... tämmöstä pohdintaa täällä.
 
Desiree84: Se voi olla että jos sijainen ei oo hirveesti noita neuvolajuttuja tehny niin on voinu sekottaa arvot niihin mitä ne normaalisti on. Eri arvot riippuen onko raskaana vai ei. Mutta tosi ärsyttävää jokatapauksessa!

Pesänrakennusvietistä sitä on liikenteessä kyllä! Mulla ilmenee tällä hetkellä niin et haluisin hirveesti neuloa ja tehdä vauvalle kaikenlaista. Nyt vaan vasemman käden ranne sanoo sopimustaan ilmeisesti kokonaan irti :( ollu aika lailla siitä asti kipee kun tulin raskaaksi, alkuun luulin jännetuppitulehdukseksi kun niitä on ollu sen tuhat kertaa ennenkin mut sit se kipu muuttui. Sattu vaan kun liikuttelin tietyllä tavalla eikä kipu ollu mitenkään sietämätön. Nyt sit on taas kipeytyny niin et saan pitää rannetukea ja ratin käänätäminenkin sattuu, saati sitten rattaiden työntäminen ja kääntäminen kun ei oo kääntyvät etupyörät. :-s ärsyttävää! Pitäis vissiin lääkärille käydä valittamassa mut enpä tiedä mitä se tuolle vois. Siivotakin haluisin hirveesti mut jotenki turhauttaa kun ensin teen ison duunin kun siivoon ja puunaan ja sit hetken päästä täällä on taas käyny joku hirmumyrsky ja mies jos syöttää poitsun niin satavarmasti kaikki ruoan jämät ja roiskeet pöydällä...argh...
 
moikka...

täälläki mittailtu verensokeria viime perjantaista lähtien..'
mä oon kyl mitannu iha joka päivä, en tiiä onko liian paljon, mutta niin olen nyt ainakin tehnyt.. ja en ole mitään syönyt jos on yli 5.5 arvo.. ja aina tunnin syönnin jälkeen myös mitannut.. ja ei oo mitään häikkää ollut arvoissa, tuntuu että ei mtn diabeettestä olekkaan..
 
Pesänrakennusvietti on täällä kans tullu! tekis jotenki koko ajan mieli siivota ja pestä pyykkiä jne ,ja haluaisin ton meiän isomman makkarin jo sisustaa tytöille lastenhuoneeks, vaik ollaan kyl suunniteltu et esikoinen siirretään nyt vihdoin ja viimein pinnasänkynsä kanssa omaan huoneeseen nukkumaan ja sit vasta laitetaan lastenhuoneeks tää meiän nykynen makkari kun molemmat neidit nukkuu yön heräämättä :)

täällä alkaa kauppareissutki (matkaa kaupalle n. 700m) tekee jo tiukkaa, yks päivä supisti ihan hirveesti.. ensin tuntu vatsassa ja bussipysäkille pysähdyin lepäämään ja jatkoin sitte tytön kanssa matkaa kun meni ohi,,no eipä mennykään vaan tuli kahta kauheemmin takas, tällä kertaa tuntu myös selässä. onneks huomenna on lääkäri ni saa tietää mikä tilanne, toivottavasti ei oo kohdunsuulla pitää ruvennu vielä tapahtumaan :) vatsa on kivikova melkein koko ajan ja nyt on alkanu kutittaa vatsaa, esikoista odottaessa sappi-arvot nous loppuraskaudesta, ikinä en sen kummempii tarkastuksiin kerenny tai saannu mitään lääkitystä kun neiti synty päivää ennen lääkäriaikaa :) tulee näköjään nyt tässä raskaudessa kaikki tollaset huonot jutut aiemmin, onneks ei oo vielä verenpaine alkanu nousee tai rytmihäiriöitä tullu, jotain positiivista sentään
 
moi

nyt tuli ylimääränen aika ultraan.. ihanaa jospa sais tietää pikkusen sukupuolen.. :) innolla kyllä odotan mitä sieltä näkyypi.. sokeri arvot oli hyvät.. nyt tarvii seurata 2 päivää viikossa enää..
 
Täällä kävästiin eilee siellä sokerirasituksessa ja kaikki oli kunnossa! emoticon Arvoi en nyt muista, mut maanantaina on seuraava neuvola käynti niin siellä se sitte kirjaa ne ylös tuoho korttiin :) Pelkäsin kovasti että raskausdiabetes todettais kun se aikamoinen sukurasite meillä...

Pesänrakennusvietistä taas: kävästiin eilen k-raudassa ja ostettiin toosi söpöä tapettia tonne lastenhuoneeseen ^__^ Enää pitäis vaan se huone saada siihen mallille et vois alkaa maalaamaan ja tapetoimaan. Eilen sitte siivosin myös keittiötä ja sielläkii ois vielä vaikka mitä puuhaa... Nyt siivosin vaatekaappia ja meinasin jos seuraavaksi putsais ruokapöydän kun se on hautatunut kaikenmaailman romun alle ja sitten voisin myös vessan siivota :) Tarvii varmaan tänääkin imuroida kun koiran karvaa on joka puolella (vaikka sen takii saisin kyl imuroida joka päivä) ja anopppi tulee käymää kakulla (miehellä oli eilee synttärit) :)
 
Zaana: Kertoivatko ne sulle edes mitä niistä pissanäytteistä tutkitaan. Keskivirtsasta bakteeriviljely, johon saat vastauksen todennäköisesti parin päivän päästä näytteen annosta. Mikäli se on puhdas, voi vastaus olla valmis jo seuraavana päivänä. Alkuvirtsaa käytetään ainakin klamydianäytteessä...Olisiko ollut semmoinen ihan poissulkumielessä? Siihen vastauksen saaminen kestää varmaankin 1-2 päivää. Neuvolasta saat vastaukset.
En kyllä ymmärrä miksei niitä muka samalla kertaa voi ottaa.. Siis jos vain onnistuu siinä että ensin lirauttaa alkupissan pesemättä, keskeyttää virtsaamisen, tekee pesun ja sitten laskettelee keskipissanäytteen. Sillälailla ainakin itse olen joskus potilasta ohjeistanut.
 
Takaisin
Top