Sanna89-: HETI meet päivystykseen ja annat näytteen siellä!!! Raskausaikana virtsatietulehdus voi tulla täysin oireettomana ja kivut tulevat vasta kun on ihan oikeasti jo kiire. Älkää missään nimessä antako tän muhia liian kauan, voi tosiaan levitä munuaisiin ja se on jo paha juttu se.
Mulla on ollut miljoona virtsistä elämäni aikana ja tiedän mistä puhun.
Esikoista oottaessa viime vuonna tuli virtsis yhden kerran täysin oireettomana. Ei ois muuten sitä edes löydetty (ennenku ois jo liian myöhästä), jos en ois koko raskauden ajan käyny viemässä näytteitä labraan noin kerran kuussa. Sitä tein silloin ja teen nytkin. Ja tätä sen vuoksi, koska äidilläni oli myös odotusaikanaan virtsis oireettomana ja kertoi siitä mulle, joten varmuuden vuoksi oon sit labrassa juossut, kun on vähän tätä sukuvikaa meillä tän virtsiksen suhteen.
Virtsatietulehduksen oireita voi olla siis normaalisti: kirvely tai kutina virtsatessa ja muutenkin alapäässä, jatkuva pissalla juokseminen, mutta kun menee, niin sieltä tuleekin vain tippa-pari, virtsa voi haista jotenkin voimakkaammalle kuin normaalisti ja olla keltaisempaa/tummempaa kuin tavallisesti. Kun on muutaman päivän päässyt jo kiusaamaan, niin tulee todnäk päänsärkyä ja olotila alapäässä käy melko sietämättömäksi. Sit jos pääsee vielä pahenemaan, niin alkaa särkeä selkää/vatsaa munuaisten kohdilta. Silloin käy jo liikkuminenkin hankalaksi.
Ja nää voi hoitaa ihan vaan antibiooteilla, eli kantsii mennä lääkäriin HETI, jos tuntuu, että on jotain. Ja raskausaikana siis joko kaikki tai osa oireista voi kadota.
Kotikonstina voi käyttää sitä että juo ihan käsittämättömän paljon. Mitä tahansa. Siis ihan älyttömästi. Tässä taka-ajatuksena on se, että sitten virtsarakossa on jotain mitä pissata, ja joka kerta kun käy rakon tyhjentämässä, niin se samalla huuhtelee virtsatiehyttä. C-vitamiinipitoiset happamat juomat, kuten appelsiinituoremehu, karpalo- tai puolukkamehu ovat kans hyviä tähän tautiin. Ne hapantavat virtsaa, joka taas aiheuttaa sen, että bakteereilla on huonompi kasvualusta siellä rakossa/virtsateissä. Näillä on kyllä se sivuvaikutus, että ainakin joissain tapauksissa pissaaminen voi sitten väliaikaisesti käydä ikävämmäksi, eli kirvelee/kutisee enemmän.