ELOKUUN TURINOITA <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja N+N
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miehä jouduin esikoista oottaessa jäämään sairaslomalle enne 25 viikkoa olisko ollu jo joskus vähä jälkee 20 viikon olin vähä välii pienempiä pätkiä. Tein yötyötä yöpartiossa (kotipalvelutyylistä). Työ oli helppoa eikä juurikaan nosteluja mutta ne pienetkin avustukset wc pöntölle ihan vaa tukena teki sen että supisteli paljon, joskin ei kipeästi. Joten jäin sairaslomalle. Ja en kadu että jäin koska loppu aika mulla oli todella todella tukalaa. Samoin kaverini jäi jo 21viikolta hoitoalalla pois supistelujen takia.

tökkii olo ku sataa vettä ulkona.

onko tää niinkään normaalia ainakun rupee kusettaan rupee koskeen ihan sikana ala vatsaan sitkun on käyny kusella niin käveleminen on sen jälkeen jotenkin vaikeeta tätä on nyt parina päivänä ollut oon miettinyt et jos vielä huomenna on saman lailla niin soitan päivystykseen et mitä teen mut tuskin ne sieltä mitenkään auttaa niin kun aina sanovat vaan et tuskin mitään vakavaa 

Täällä jo parempi olo. Joo en meinannu enään ottaa mitään riskejä. Töissä olis kuitenkin vielä kiva olla, toisaalta. Katsotaan mitä ens viikko tuo tullessaan. Sillon onneksi "toimistohommia" koko viikko joten ainakin viikko päästään eteenpäin taas.

Tosiaan toi sade kyllä risoo, vaikka laitoinki sitte kynttilät palamaan ja nyt onki sitte vähän syksyntuntua! Pimeät illat ja kynttilät on jotain niiiiin ihanaa <3 ja nyt kun odottaa tota syksyä vielä jotenkin enemmän ku tuleehan se marraskuukin sitte sieltä! :P Syksy ilman vesisateita olis hyvä! :))

Sanna: en nyt tarkkaan osaa sanoa, kun itsellä ei ole koskaan pissatulehdusta ollu, mutta vähän vois kuulostaa siltä. Suosittelen vähintään maanataina soittamaan neuvolaan että laittavat lähetteen labraan. Parempi tarkastaa.

Sanna, kuulostaa pissatulehdukselta. Itsellä siitä kokemusta monesti. Ei tosin raskausaikana mut kannattaa käydä antaa ainakin varmuudeks näyte. Itellä tollasia oireita myös sillon jos oon juonu liian vähän, nimenomaan nyt raskausaikana.

mulla oli lapsena virtsa tulehdus ja silllon se oli sellanen että ei voinut edes kuvitellakaan pystyän pissaamaan kun sekin sattu nyt ei ole sellasta ollut mut tietysti jos ei ole vielä kunnolla kerennyt puhkeemaan kyl mä huomenna viimestään aijon päivystykseen soitella koska en haluu jos on pissatulehdus tulossa et puhkee kunnolla koska se on ihan sairaan kivuliasta sitten...

Sanna89-, mullakaan ei oo virtsatietulehdusta koskaan ollut, mutta tuo saattais tosiaan hyvin johtua sellaisesta. Raskausaikanahan kyseinen tulehdus ja sen oireet saattavat käsittääkseni olla hyvinkin erilaisia kuin ennen raskautta.
Ja joku siitä juomisesta mainitsi, voihan johtua siitäkin? Jos sun virtsa on tummaa, juo ehdottomasti enemmän. Liian vähäinen nesteen juontikin voi johtaa virtsatietulehdukseen. Näiden asioiden kanssa kannattaa olla hyvinkin tarkkana näin raskausaikana, ettei tulehdus pääse leviämään munuaisiin.

jon: Töissä tosiaan olis kiva vielä olla! Itsellä hajoaisi pää, jos joutuisin kovin pitkään olemaan kotona "toimettomana". Mutta seuraillaan nyt molemmat omia vointejamme, neuvolatätikin totesi että me odottavat äidit ollaan itse itsemme asiantuntijoita, eikä kukaan voi puolestamme sanoa mikä on rankkaa ja mikä ei. Jokaisen keho toimii ja reagoi raskauteen eri tavalla. Edetään päivä päivältä eteenpäin, turha kai sitä on sen enempää eteenpäin murehtia :)
Tämä päivä töissä meni ainakin hyvin, muutamia kivuttomia supistuksia oli päivän mittaan. Katsotaan miten yö sujuu, viime yön valvoin nimittäin supistusten kanssa. Jostain syystä supistuksia on aina eniten öisin. Ja niihin herää, vaikka ovatkin kivuttomia. Parhaimmillaan niitä oli viime yönä vartin välein! Jos tän yön sais nukkua rauhassa, kun huomenna on miehen serkun rippijuhlat, joista suoraan 18 tuntiseen (!!) yövuoroon.

En jaksais odottaa kunnon syksyä, sadetta ja syysmyrskyjä! Rakastan lämpimiä vaatteita, villapaitoja ja kaulahuiveja, kynttilänvalossa lukemista ja teen juontia villasukat jalassa huopaan kääriytyneenä <3

Sanna89-: HETI meet päivystykseen ja annat näytteen siellä!!! Raskausaikana virtsatietulehdus voi tulla täysin oireettomana ja kivut tulevat vasta kun on ihan oikeasti jo kiire. Älkää missään nimessä antako tän muhia liian kauan, voi tosiaan levitä munuaisiin ja se on jo paha juttu se.
Mulla on ollut miljoona virtsistä elämäni aikana ja tiedän mistä puhun.

Esikoista oottaessa viime vuonna tuli virtsis yhden kerran täysin oireettomana. Ei ois muuten sitä edes löydetty (ennenku ois jo liian myöhästä), jos en ois koko raskauden ajan käyny viemässä näytteitä labraan noin kerran kuussa. Sitä tein silloin ja teen nytkin. Ja tätä sen vuoksi, koska äidilläni oli myös odotusaikanaan virtsis oireettomana ja kertoi siitä mulle, joten varmuuden vuoksi oon sit labrassa juossut, kun on vähän tätä sukuvikaa meillä tän virtsiksen suhteen.

Virtsatietulehduksen oireita voi olla siis normaalisti: kirvely tai kutina virtsatessa ja muutenkin alapäässä, jatkuva pissalla juokseminen, mutta kun menee, niin sieltä tuleekin vain tippa-pari, virtsa voi haista jotenkin voimakkaammalle kuin normaalisti ja olla keltaisempaa/tummempaa kuin tavallisesti. Kun on muutaman päivän päässyt jo kiusaamaan, niin tulee todnäk päänsärkyä ja olotila alapäässä käy melko sietämättömäksi. Sit jos pääsee vielä pahenemaan, niin alkaa särkeä selkää/vatsaa munuaisten kohdilta. Silloin käy jo liikkuminenkin hankalaksi.
Ja nää voi hoitaa ihan vaan antibiooteilla, eli kantsii mennä lääkäriin HETI, jos tuntuu, että on jotain. Ja raskausaikana siis joko kaikki tai osa oireista voi kadota.

Kotikonstina voi käyttää sitä että juo ihan käsittämättömän paljon. Mitä tahansa. Siis ihan älyttömästi. Tässä taka-ajatuksena on se, että sitten virtsarakossa on jotain mitä pissata, ja joka kerta kun käy rakon tyhjentämässä, niin se samalla huuhtelee virtsatiehyttä. C-vitamiinipitoiset happamat juomat, kuten appelsiinituoremehu, karpalo- tai puolukkamehu ovat kans hyviä tähän tautiin. Ne hapantavat virtsaa, joka taas aiheuttaa sen, että bakteereilla on huonompi kasvualusta siellä rakossa/virtsateissä. Näillä on kyllä se sivuvaikutus, että ainakin joissain tapauksissa pissaaminen voi sitten väliaikaisesti käydä ikävämmäksi, eli kirvelee/kutisee enemmän.

Hei hieno tunne tänään herätä ja tajuta että on alle 100 päivää jäljellä! :) meillä on jo vaunut, hoitopöytä ja pinnis työnalla, vielä haluan laittaa makkarin kuntoon ennen kun tulee kiire. Tarvitaan parisänky koska meillä on vaan sohva jossa mies nukkuu ja pikkunen sänky jossa minä nukun. Sitten haluan imetystuolin. Sitten täytyy kaikki saada mahtumaan vielä tonne huoneeseen ja olen valmis. :D JÄNNÄÄ!

Tosiaan 100 raja alkaa rikkoutua täälläkin! Enpä oo moista miettinyt! :P

Eilen menin nukkumaan ja mietin sitä et nyt on elokuu sit syyskuu ja sen jälkeen on hyvinkin mahdollista että täälläkin moni jo saa vaavin syliin. Itselläkin se mahdollisuus, lokakuun lopulla olis sitten enään kaks vkoa laskettuun! HUI! Tää on taas tällästä pohtimista millä saan ajan kulumaan "nopeammin" :D

Lueskelin noiden muiden odottajien juttuja ja huomasin et siellä oli perustettu facebookiin ryhmä, minkä saa sitten ihan salaiseksi. Mitä mieltä siitä olisitte? Vois sitten jutella siellä jos on jotain sellasta mitä ei tänne halua laittaa, tää on kuitenkin NIIIIIN julkinen..

Jon, kannatan sun ehdotusta :) 

Täällä menee jo ukon kanssa paremmin, saatiin kompromissi aikaseksi noiden sen menemisten suhteen...

Supistuksista olitte tänne kirjotellu... mulla jatkuu kans ne edelleen, nyt tuntuu ettei uskalla lähtee kaupungillekaan enää, ei pyörällä eikä varsinkaan jalan (matkaa 3km yhteen suuntaan). On nimittäin tullu sellasta vihlovaa tuntemusta tonne alapäähän (oli aikasemmillakin viikoilla jossain vaiheessa), jonnekin kohdunsuun tienoille, veikkaisin... tää vaan käy yllättävän nopeesti tylsäksi tää elämä kun ei pysty missään käymään (ajokorttiahan mulla ei ole). Toi kolme kuukautta tuntuu niin HIRVEEN pitkältä ajalta vaan odottaa...  tuntuuko kenestäkään muusta samalta? 

Virtsatietulehduksista: Mulla tulee kans hirveen herkästi jotain oiretta nyt raskausaikana. Jos en oo muistanu aamulla paljokaan juoda niin jo iltapäivällä tuntuu pientä kirvelyä kun käy pissalla. Ja varsinkin jos juo kahvia (kun kofeiini poistaa nesteitä), niin pitää sit juoda kovasti vettä/maitoa/mehua että saa tilanteen taas tasapainotettua.

Tuli eilen laskeskeltua noita bodyja ja housuja että minkä verran on minkäkin kokosia... kaikkein pienimpiä vaatteita näyttäs olevan tarpeeksi, paitsi ehkä pari pitkähihasta bodya pitää vielä hankkia, kun kaveri jolta noi vaatteet sain, sai kesävauvan ja puolet bodyista on lyhythihasia. Jotkut tumput talvea varten tarttis vielä ja varmaan sen villapuvun, sittenpä ne alkais olla tärkeimmät vaatteet vauvalle valmiina. 

Jo nyt on taas *piip*. Mukava herätä päikkäreiltä ja kuulla, että mies on mennyt äitinsä kanssa sopimaan, että mennään huomenna käymään siellä, jotta voidaan keskustella siitä mitä anoppi ja hänen äitinsä voivat häihin valmistaa. Voi *piip*. En nyt todellakaan ymmärrä mikä siinä on niin saamarin vaikea käsittää, että haluan tehdä kaiken itse. Moneen kertaan olen imoittanut heille, että kaikki syömiset teen ihan itse ja apua kyllä pyydän jos koen sitä tarvitsevani. Ei enää todellakaan kiinnosta alkaa vääntämään kättä tästä asiasta kenenkään kanssa. Taidan ihan suosiolla jättää menemättä, niin säästyy hermot ja jää supistukset tulematta. Olen nyt jo ihan itkupotkuraivareiden partaalla ja voin vain kuvitella miten huomenna kihisisin kiukusta. Varmaan tästä vielä miehenkin kanssa tullaan käymään aivan järkyttävä sanasota, kun ilmoitan hänelle etten huomenna ole todellakaan lähdössä tappelemaan samoista asioista ties monettako kertaa. Jotenkin on myös sellainen kutina, että anoppi ilmoittaa miten hänen mielestään suurin osa häätarjottavista tulisi olla jotain aivan muuta, kuin mitä ollaan itse suunniteltu. Argh! Miksi ihmisten pitää kerta toisensa jälkeen tunkea nokkansa sinne minne se ei kuulu - -'

Minäkin notkun kaiken aikani naamakirjassa joten perustan sitte sinne vaikka ryhmän. Ajattelin et jos laitatte mulle täällä viestin jos haluutte et lisäilen teitä ryhmään? Vai onks jollain joku idea miten muuten ni ei ainakaan tänne tarvii nimiään kirjotella?

Joo niin ajattelin salaisen perustaa, koska itekkään en raskautta ole siellä julkaissut. Enkä halua sitä siellä kaikkien tietoon! x)

Sanna89: mulla oli pari viikkoa sitten (viikoilla 25-26 suurinpiirtein) samanlaisia tuntemuksia. Mulla sattui pissaaminen ikäänkuin vatsan sivuihin, ihan alas. Etenkin huomasin sen töissä kun oli istunut pitkään. Neuvolan täti määräsi pissakokeeseen mutta se oli ihan puhdas. Gyne sitten kertoi että se voi johtua siitä kun vasta laskeutuu niin istuessa se painaa paikkoja ja kun pitäisi pissata niin lihakset ei ihan heti rentoudu. Nyt tuo on mulla helpottanut kun olen lomalla, enkä istu koko päivää.

Me lähdetään huomenna loman kunniaksi reissuun. Vähän jännittää tuo puolentoista tunnin lento, mutta eiköhän se hyvin mene. Mulla kun ei ole ollut mitään muita vaikeuksia kuin lonkkakipu öisin ja häntäluun kipeytyminen istuessa. Eli edes harjoitussuppareita ei ole vielä edes ollut. Neuvolan lääkäri oli sitä mieltä että ihan hyvin voi matkaan lähteä

Zaana kuinka sovitte noiden menemisten suhteen? Täällä meinaan rupee pikku hiljaa ärsyttämään samanlainen tilanne!

No, mies tuumas että hän voi luopua siitä kaljanjuonnista ja tupakoimisesta sillon kun mä oon läsnä. Eli vaan sillon kun on juomassa kavereiden kanssa, harrastaa näitä paheita. Menemisten kans kävi niin, että se saunailta siirty sopivasti viikolle eli siellä eivät voi juopottelekaan kovin paljon, eli se ilta jää lyhyemmäksi. Baari-illasta se luopui ihan oma-alotteisesti noiden keskustelujen jälkeen, mutta häissä siis menee käymään ja on yötä kaverilla, ja sen reissun tekevät kahden vanhan kaverin (joita ei oo kahteen vuoteen nähny)kanssa. Ne muut oli jo suunnitellu sen viikonloppureissun 2 viikon päähän niin en mä kehannu sit sitä mieheltä kieltää. Tuumasi että ei sitten lähempänä synnytystä järjestä enää tällasia menoja, pitäähän se sitten kavereidenkin jo ymmärtää. Nyt mies on ottanu mua enemmän huomioonkin, kehunu kauniiksi (itteä lähinnä naurattaa ku olo on ku norsulla mutta onhan se kehuminen silti sulosta), tehny aamu- ja iltapalaa ja eilen teki jopa lettuja...  On siinä niitä ihania piirteitäkin, välillä niitä pitää vaan vähän "potkia" esiin. 

Jossu* mulla on se et aamullakin herään maha kipuun kun vaihdan asentoo tai just kun käyn vessassa kävin eilen päivystyksessä ja kaikki puhtaat eivätkä oikeen osanneet sanoa mitään syytä kipuiluun muutakun et jos jatkuu niin sit uudestaan neuvolaan yhteyttä ja varmaan otankin koska nyt tosiaan heräilenkin kipuun... ellei sitten ole jotain ihmeen supistuksia mut en usko kun on niin oudon kipuvia

Takaisin