ELOKUUN TURINOITA <3

Moikka!
Eilen illalla tuli ensimmäisen kerran rajuja supisteluita jotka kesti n. 2h. Soittelinki kätilöopistolle sitten neuvoja ja neuvoivat odottamaan vielä muutaman tunnin. Onneksi ne sitte loppuivat tunnin päästä tästä. Vielä nyt aamulla vatsa kireänä ja selkä ihan hellänä.
 Ajattelinkin tässä että onko muille käyny tälläistä? Mitä näissä tilanteissa kannattaisi tehdä? Kätilöopistossa sanoivat että kohdunkaulan ja vauvan tilanne tarkistetaan sitten neuvolassa maanantaina, ettei nyt tarvitse enää soitella ellei tule lisää supistuksia. Tuntuu tyhmältä odottaa kun tietää ettei kaikki ole ihan normaalisti.
 
Luoja miten paljon ootte kirjotelleet. Mulla hajos viikko sitten oma kone nii eipä oo tääl tullu käytyy.Ärsyttää miehen koneella notkua.

Zaana:Liiku ihmeessä mutta rauhallisemmin ja pidät taukoja välillä. Pissinäytteiden tuloksista yleensä soittaa lääkäri tai neuvolatäti jos o akuuttia.

Saripink:kuuluu varmaan siihen perhe ja synnytysvalmennukseen noi keskustelut. Meil ei oo niitä nyt ku ekan aikana oli mahdollisuus käydä. Ja pakko ei ole käydä jos ei halua. Vaikka minua peloteltiin että jos ei niissä valmennuksissa käy nii ei saa sitä ja tätä eikä saa mennä synnyttämään. Joten kävin yhdessä ja tulin siihen tulokseen että jopa minulla oli parempaa tietoa asiasta kuin mitä siellä kerrottiin niin jätimpa sitten käymättä muut käynnit. ainoastaan fysioterapeutin ohjeistamalla tunnilla kävin ja hammashoitajan ja mielenkiinnosta ite synnytysvalmennuksen johon petyin erittäin erittäin karvaasti. Se video oli iha paska suoraan sanottuna. Parempaa valmennusta näkee telkkarista meille tulee vauva ohjelmista kuin ite sairaalan valmennusvideosta jossa ei näytetä suoraan sanottuna mitään tärkeää.

Pissaamisesta: mulla supistelut pistää pissattamaan vaikka ei pissattaisi ollenkaan. Ja kai tiedätte että myös ne pidätysongelmat voivat tulla aiheellisiksi tai pienet karkailut tai hulahtelut raskauden aikana ja sen jälkeen. Mulla ainakin ku yöllä herään o maha tosikipeä koska se on rakko myös tosi täys ja toinen potkii sitten rakkoa aina ihan hulluna. Toistaseksi olen onnistunut pidättämään.

Emppu: Ei kannata jättää syömättä!! Sun pitää pystyä elämään normaalisti sokereista huolimatta eikä niiden mukaan jättää syömättä. Mittari o vaa sivutuotteena sun elämässä ei sen mukaan syödä onko sokerit mitä vaan sen mukaan katsotaan liikunta ja ruokavaliota tarkemmaksi sitten.

Raapeli: mikä ihmeen koni tohtori siellä on ollu koska rasituksen tiedot laitetaan neuvolakorttiin, ei niitä pantata missään tietokoneella. Eli toisin sanoen varmaa oli ok kerta ei reagoinu asiaan.

Minua: Mulla ultrataan raskausdiabeteksen takia. Sitä mä vaa ihmettelen et mulla oli noita supisteluja paljon ja niitä vihlomisia nii silti oli kohdun kaula paljon pidempi nyt kuin ekassa raskaudessa ja näillä viikoilla mulla oli jo pehmentyny nii nyt o ihan normaalitilanne siis. Ja tiedättekö mitä. JOko mä oon tottunu näihin jatkuviin suppareihin tai sitten ne o vaa vähentyneet. Kärsin siis liikkua ihan normaalisti ja tytön kanssa riehua toisin kuin touko-heinäkuun ajan. Jännä homma. Lantio tietty ja issias kiukuttelee ku tekee jotain enemmä mutta se nyt kuuluu asiaan. Tiedän käveleväni kuin pingviini loppuajasta ku lantio ja issias ei oo mun kaa samaa mieltä.

Ainiin etten unoha. Mulla aiheuttaa myös supistelua kun tuo pikkanen päättää pyöriä kohdussa. Ja voi luoja ku sattuu väliläl ku se oikein ottaa seinästä kunnolla vauhtia liikkumiseen.

Joo luvin vaan suurinpiirtein kun ihan helvetisti tullu tekstiä. Hirveesti oli kirjotettavaa mut en enää muista yhtää mitää.
 
Laitan nyt tähän samaa juttua kun facebookin puolelle jo kirjottelin.

Kaylies,
 mäkin oletin että ne ilmottas jos labratesteissä jotain näkys. Ei sieltä mitään kuulunu niin soitin sitten eilen neuvolaan-> ei ketään paikalla -> soitto toiseen neuvolaan, josta sanovat tulokset ja kehottivat soittamaan keskustan neuvolaan -> käskivät hakea reseptin emätintulehdusta varten. Eli valkovuotonäytteestä sellanen löyty. Apteekissa sit ihmettelivät, että kun nyt vasta tulin hakee lääkkeet (ma oli näytteenotto). Niin ja se oli hauskaa, kun apteekin täti varotteli että "tällä lääkkeellä on sellanen antabus-vaikutus, että ei kannata tän kuurin aikana nyt ollenkaan ottaa alkoholia." Mä vaan hymähdin että "joo, ei oo huolta siitä kun oon nyt raskaana muutenkin." Ja sit apteekin täti kiirehti siihen sanomaan että "joo, mutta ei mitään viiniä tai siideriäkään saa ottaa." :D tuli vähän sellanen olo että luuleeko toi oikeesti mua niin tyhmäksi etten tiiä että siiderissä ja viinissäkin on alkoholia vai mitä...  Kaylies, mukava jos sulla on supistukset helpottaneet! Jaksat sitten pienen kanssa touhuta ja pysyyhän siinä itekkin virkeempänä kun uskaltaa liikkua. Toivossa elän että mullakin helpottais kun saan nyt tän tulehduksen alta pois, nyt on ollu supisteluja vähän vaihtelevasti. 

Pissaamisesta: Mulla on muuten sama homma, aikasemmin olin ihan varma että mulla on vessahätä mut kun menin vessaan niin eihän sieltä mitään tullu eli se olikin vissiin vaan supistus... eli supistukset pistää pissattamaan vaikkei muuten pissattasis, ja jos jo valmiiksi pissattaa niin sit supistukset aiheuttaa sen et pitää päästä vessaan HETI.  Että tällasia pissajuttuja tällä kertaa 
 
Jestas ku teil on juttua tullu :D No laitoin nimitietoni N+N:lle tota Facea varten, ku mä kuitenki siellä käyn useamman kerran päivässä :)

Lyhyesti mun tän hetkiset kuulumiset:
Maanantaina eka lääkärikäynti.. En tiiä mite teil muil on, mut meiä neuvolaan muuttu systeemi nyt niin, et lekurille mentäessä pitää itte käydä kattoo pissanäyte, verenpaine ja paino... Ennen oli sillee, et ennen lekuria oli neuvolakäynti ja neuvolantätsy sit katteli noi tiedot.. Mul ei oo harmaintakaan aavistusta millanen verenpainemittari tuol on enkä tosiaankaan osaa sitä niitte vaakaa käyttää!!! Onneks meiä kotivaaka näyttää samaa tulosta ku neuvolanki vaaka, ni voin maanantaina kotona punnita itteni ja sanoo sit sen painon...Sit mulla on perjantaina sokerirasitus klo 8 aamulla.. Yök yök yök!!! Onneks kaveri tulee mun kanssa sinne, ni se saa kattoo Edithiä sen aikaa ku mä oon siellä piikitettävänä... Ja sit parisuhde menee ihan pohjamudissa. Mikään mitä teen (tai en tee) ei oo oikein tällä hetkellä. Mies ilmotti tossa, et meiä kurjaaki kurjempi rahatilanneki on MUN syytäni, koska tulin "ittekseni" raskaaksi enkä siis menekään töihin niinku HÄN oli aatellu... ARGH! Sanon minä. Ja noi on siis vaa sitä jäävuorenhuippua.. Kaikkee muutaki se on sanonu. Nyt vaan mietin et kauanko katon ja koska potkasen pellolle, jos ei käytös muutu... Mut saas nähdä...
 
Purri: No jo on miehesi mukavaksi muuttunut. Helppohan se on alkaa naista syyttämään raskaudesta. Olisi miettinyt asiaa silloin kun ehkäisy pois jätettiin, kyllä siihen aina kaksi tarvitaan.

On miespuoleiset ihmiset kyllä kummallisia appiukkokin ilmoitteli taas itsestään, tällä kertaa laittoi sitten ihan omatoimisesti välit poikki. On kuulemma meidän oma häpeä jossei ymmärretä hänen huumoriaan. Kumma juttu, että vielä viimeksi oli hieman pahoillaan siitä, kun meni sanomaan, että olisi pitänyt tämä lapsi toimittaa Jorvin putkistoon ja nyt se sitten olikin huumoria. Hassua, että ensin ollaan ihan tosissaan sitä mieltä, ettei missään nimessä olisi pitänyt meidän tätä lasta pitää ja nyt sitten se onkin mukamas ollut harmitonta huumoria. Ei sitten millään voi taas ihminen myöntää mokanneensa. Mokomakin urpo!
 
Meriy: Juu ja "hauskaks" asian tekee vielä se, et herra ITSE sanoi mulle, että me ei sit mitää ehkäsyä tytön syntymän jälkeen oteta. Mä kysyin siltä monesti, et otanko pillerit ja tää sanoo älä ota... Ni kylhä se lapsi saa alkunsa :D Mut ei se.. Mä oon todennu, et jos tää vauva on kerran mun "itseni tekemä" ni mä saan päättää lapsen koko nimen eikä mun tosiaan tartte miehelle ilmotella koska lähen synnyttämään.
 
Purri: No jo on varsinainen järjen jättiläinen. Jos mun mies tollaiseksi heittäytyisi, niin kyllä ihan surutta antaisin lapsella juuri sellaisen nimen kuin itse haluan yms ja varmaan potkisin mokoman pihallekkin, jossei oppisi olemaan.
 
mua ärsyttää kun mulle ei oo vieläkään neuvolassa sanottu sanallakaan synnytys valmennuksesta mitään ja haluisin siihen, mun piti viimeks kysästä asiasta mutta mutta oli taas uusi neuvola täti ja harjottelija niin jäipä siinä häslingissä unohtumaan mietin vaan et jos sinne haluu et missä vaihees pitää mennä
 
Sanna89, sähän voit soittaa neuvolaan ja kysyä asiasta, tai sitten ootella ensi kertaan. Ite viimeks kysyin ennen lomia, mutta se sano että nyt elokuussa vasta tietää millon niitä alkaa. Itteä ei hirveesti kiinnostas mut miestä vissiin sitäkin enemmän. Saa nyt nähä mennäänkö vai ei, kun mulla kuitenkin yksi lapsi jo on. Vai pitäskö sanoo miehelle että mee yksin kun kerran haluat 

Purri, onhan tuo nyt aika varmaa että sitä ennemmin tai myöhemmin tulee raskaaksi jos ei ehkäsyä käytetä... mitä lie miehesi päässä liikkunut sillon kun on tuumannut ettei ehkäsyä tarvita ollenkaan. En osaa tuohon muuta sanoa kun että koeta hyvä nainen jaksaa. Itellä menee hermot kireelle kun luenkin tollasta, että naista syytetään raskaudesta, vaikka ei itse olla välitetty (tässä tapauksessa HALUTTU) käyttää ehkäsyä. Paaaaaaaljon voimia sulle sen ukon kanssa.
 
Meriy: Ihme porukkaa kun ei voi sinun pyyntöä kunnioittaa, taitaa olla kaikki vähä samaa maata sitten isäs kanssa, tulee sellanen tunne.

Purri: niin iha ku miestä ei tartteis tohon lapsen tekoon... On meilläkin raha asiat päin honkia ja mies tuskailee sitä mutta se ei onneksi syytä minua, tai ehkä joo vähä ku ei oo noita töitä enkä voi enää mennä töihin. Mutta silti aika alhasta käytöstä sun mieheltä. Pistä vaa pellolle jos ei tajua yhtään mitään vaa jatkaa sun syyttelyä.

Laitoin itekkii nimeni n&n lle mut eipä oo tullu kuhtua naamaan.
 
Narsku78, ei mullakaan olis lääkäriä ollut vielä jollei olis ollut tätä supisteluongelmaa. Vasta syyskuun alussa on ensimmäinen "oikea" lääkäri.

Sanna89, muakin häiritsee kun synnytysvalmennuksesta ja perhevalmennuksesta ei olla neuvolassa puhuttu vielä mitään, vaikka Turun nettisivuilla niistä mainitaan. Eihän tässä marraskuuhun enää ihan hirveästi ole aikaa!

Noista hankinnoista oli puhetta tuolla aiemmin. Meillä on kaikki suurimmat hankinnat tehty: pinnis, hoitopöytä, vaunut ja turvakaukalo. Vaunujen pitäs tulla kotiovelle parin päivän sisällä, vihdoin! :) Lisäks hieman vaatteita osteltu, värikkäitä pukluharsoja ja kaikkea nippeliä. Vielä kun löytyis jostain jokin ihana sitteri!
 
Mulla oli tänään toinen neuvolalääkäri. Hb oli laskenut sen verran et sain määräyksen alkaa syödä rautaa...mutta muuten kaikki oli niinkuin piti.

Noista valmennuksista; meillä ainakin oli tosi viime tipassa...koska la oli edellisessä raskaudessa ihan kuun alussa niin mulle ne valmennukset oli tosi lopussa. Silloisella paikkakunnalla niitä oli parin kk välein. Nyt täällä Mäntsälässä on mm. imetysvalmennusta ja sinne kysyin jos saisin mennä vaikkei muuten nuo valmennukset mua koskekaan. Oli th ihmeen kannustava ja oikein iloinen kun kysyin saanko sinne mennä :D Kertoi vielä täällä toimivasta imetystukiryhmästäkin.

Meidän pitäisi hommata lasten sänky esikoiselle ja kestovaippoja sekä harsoja lisää. Muuten on aikalailla kaikki kasassa. Eilen kun en jaksanut muita kotitöitä flunssaltani tehdä niin pesin turvakaukalon päälliset ja nuo vauvan vaatteet mitkä on ollu säilössä. Ovat nyt sitten pehmeinä ja puhtaina odottelemassa :)
 
Mulle sanottiin rakenneultrassa että synnytysvalmennukseen tulee sitten kirje kotiin postissa, noin kuukausi ennen laskettua aikaa. Mun mielestä se on aika myöhään, mitä jos vauva vaikka tulee jo etuajassa niin eihän sinne sitten edes kerkeä. Varsinkin näin ensisynnyttäjänä tuntuu tosi oudolta. Mulla onkin nyt perjantaina neuvola niin aion sitä siellä kysyä.

Meillä on vauvan ensisänky valmiina, ilman patjaa vielä tosin... ja vähän vaatteita. Vaatteiden hankintakin tuntuu vähän hankalalta kun musta tuntuu että ihan pieniä 50-senttisiä ei kannata hirveesti hankkia.

Mua stressaa nyt ihan hirveesti se kun mun äitiysraha-hakemus ei oo vielä Kelassa. Se menee meillä palkkakonttorin kautta joka on siis joku Aditro jossain keskitetyssä yksikössä ja se on lähetetty sinne jo heinäkuun ekalla viikolla. Mutta ne ei nyt jostain syystä siellä päässä oo hoitaneet hommiaan. Itse oon kesälomalla ja niin myös meidän henkilöstöpäällikkö, eli joudun odottamaan ensi viikkoon että voin ruveta asiaa selvittelemään. Olishan se nyt kiva pikkuhiljaa saada kelastakin jotain päätöksiä ja esim äitiyspakkaus... emoticon
 
Hih, mulla on ollut tänään varsinainen joulu :)

Mutta aloitetaan sillä, että sokerirasitusksessa kaikki arvot olivat normaaleja! Enkä pitänyt edes sitä sokerilitkun juomista yhtään pahana. Mulla tosin oli niin hirveä jano sen paaston jäljiltä, että olisin juonut mitä vaan nestepitoista...

Kävin sitten kaupungilla vielä viimeisen lomaviikon kunniaksi. Ostin muutaman vaatteen vauvalle alennuksesta ja kirppiksiltä. Sitten kotona odotti pakettikortit sekä äitiyspakkauksesta että huuto.netistä huutamastani vauvanvaatepaketista. Kävin ne hakemassa ja yhdessä kaikki tänään tulleet vaatteet + jo aiemmin hankitut/saadut on jo melkoinen kasa. Ei me varmaan tarvita enää yhtään vaatetta Itse asiassa yhtään vaatetta ekaan puoleen vuoteen ainakaan...

Annoin tänään myös tulevalle isälle isyyspakkauksen. Olin sitä pikkuhiljaa keräillyt kasaan, mutta sattui sopivasti tokaisemaan kun avattiin äitiyspakkausta, että miksi täällä ei ole isälle mitään. Oli sitten kiva antaa sille oma pakkaus! Ja tuntui olevan kovasti tyytyväinen
 
Bessie: Mulla oli sama juttu sen sokerirasituksen kaa, ei se litku nii kamalaa ollu ja kaikki arvot oli jopa vähä alakanttii :D Mitää muuta en ois siin halunnu ku saada vähä vettä.

Meillä alkaa pikkuhiljaa tuo lastenhuone valmistua, pitäis saada joku enää tapetoimaan.

Hankinnoista: kävästiin tuossa alkuviikosta hakemassa yhdistelmävaunut :) Jotkut vanhat emmaljungat näyttää olevan, mut on tosi hyvässä kunnossa :) Vaatteist löytyy unihaalari, 6 bodyy, ruokalappu, 2 potkuhousut ja potkupuku, haalari ja kypärämyssy, 3 sukat ja mun kummi oli kutonu pienet sukat ja lapaset :) Miehen serkun luona pitäis käydä penkomas vaatteit ku siel jäänny jo pieneks. Seuraavana ois haussa telakallinen turvakaukalo. Onneks saadaan yhelt tutult pinnis, en vaa yhtää muista oliks siin samas hoitotaso.

Piti varmaan jotaa muutakin kirjotella mut enhän mie enää mitää muista :D
 
Kirjotellaanpa tänne vaihteen vuoksi, kun ei pysty nukkumaankaan huonon yön jäljiltä.

Täällä on koko perhe ollu flunssan kourissa viikon, ukolla tiistaina totes korvatulehduksen tiistaina. No mä kävin eilen hammaslääkärissä säryn takia ja juurihoito aloitettiin. Tänään kävin työterveyslääkärillä kun saikku loppuu sunnuntaina ja ei todellakaan näillä yöunilla, selkäsäryillä ym ym ole töihin asiaa. Valitin sille sitten että kun tuntuu että flunssa ei meinaa millään lähteä. Korvat ok, mutta kattoi vielä poskiontelot, niin eikös vasemmassa ollut selvää tulehduksen merkkiä ja oikea vaan limakalvot turvonneet. No elämäni ensimmäinen poskiontelon tulehdus ja antibiootti siihen. Josko olo alkais paranemaan.

Onko mulla ollut pahoinvointia? Mulla on paino tippunu 2kg viime neuvolasta ja ei oikein tee mitään mieli syödä ja oksentanukkin oon kerran. Voi kyllä johtua flunssastakin. Nyt odotan vaan että aika kulkis ja tulis marraskuu ja pääsis synnyttämään tämän touhon mahasta pois.
 
Hei ihmiset!! Älkää nyt kaikki kadotko sinne facebookiin!! Tänne kirjottamaan ja heti!!! :)
 
No niin, se olisi sitten viimeinen lomapäivä ja kesän jälkeen taas paluu arkiseen aherrukseen. Huomenna alkaa leirikoulut ja niitä sitten seuraavat neljä viikkoa. Innolla odotan kyllä, mutta vähän jännittää oma jaksaminen. Vaikka tässä kotona jaksaakin touhuta ihan normaalisti, niin aina on kuitenkin ollut mahdollisuus hetki huilata. Nyt sitä ei sitten ole. Varsinkin kaksi viimeistä viikkoa on todella täynnä ohjelmaa ja sisältää mm. teltassa yöpymistä jne. No, kai siitä selviää. Onneksi paikalla on kuitenkin useampi muukin aikuinen, joilta varmasti apua saa, jos oma jaksaminen totaalisesti loppuu.

 
moikka..

elikkäs tänään oli ylimääränen ultra koska se raskaus diabeettes.. rv 28+4 ja vauva oli vähän isohko eli 1620g :D ja 2 viikon päästä uuestaan näytille, alkavat vissii 2 viikon välein seuraamaa vauvan kasvua ku nii iso jo oli viikkoihin nähe.. ja jos niin käy että "liian" isoksi kasvaa joudun ouluun lähtee synnyttää.. :S aika ikävää.. mut minkäs teet ku ei ite voi kontrolloija vauvan kasvua..muuten kaikki tosi hyvin.. ja sitä sukupuolta ei nähty taaskaa oli nii tiukasti jalat yhessä :D
 
Mulla on alkanut närästää... inhottava polttava tunne kurkussa ja selän (!) puolella. En oo koskaan kuullut että närästys voisi tuntua selässä, mutta työkaverin sanoi että niin voi olla. Ensin tuntuu siis kurkussa ja sitten yläselässä, suurinpiirtein liivien hakasten yläpuolella. Tosi häijyä. Nyt sain neuvolasta vinkin johonkin muuhun lääkkeeseen kuin Rennieen, kun tuntuu että se ei auta yhtään.
 
Takaisin
Top