Elokuun höpinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja TerhiJii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
mä ajattelin hankkia tollasen steriloijan vasta sitten kun näkee että tuleeko oikeesti tarvetta.. ku halutaan että vauva syö aluks pelkästään tissiä (jos mahdollista) ja sitte kun osaa kunnolla syödä tissiä niin pumppaa sitten maitoa pulloon niin isikin voi syöttää ja että äiskäkin pääsis välillä salille tai kauppaan yksin :) niin jos toi suunnitelma onnistuis niin en usko että niitä pulloja tulis likaseks niin paljoa niin nopeesti että tarvis tollasta steriloijaa..

mä ajattelin hankkia tollasen steriloijan vasta sitten kun näkee että tuleeko oikeesti tarvetta.. ku halutaan että vauva syö aluks pelkästään tissiä (jos mahdollista) ja sitte kun osaa kunnolla syödä tissiä niin pumppaa sitten maitoa pulloon niin isikin voi syöttää ja että äiskäkin pääsis välillä salille tai kauppaan yksin :) niin jos toi suunnitelma onnistuis niin en usko että niitä pulloja tulis likaseks niin paljoa niin nopeesti että tarvis tollasta steriloijaa..

Siinä tapauksessa kannattaa hankkia ehdottomasti Aventin pulloja, eikä mitään tavallisia kaupan pulloja :) Kun niissä Aventin pulloissa on tosiaan se tutti sellainen tissiä muistuttava, että sitä on vauvan pakko imeä kuin tissiä. Siksi meidän vauva ei niistä saa mitään irti :sad001

Meillä oli muuten tänään onnistunut tissisessio :smiley-bounce013 Taisi vauva saada jopa jonkun verran mahantäytettä, kun pari seuraavaa pullollista ei oikein uponnut, puolet jäi syömättä :eek:

Kyllä hän tuossa illalla palautti taas maan pinnalle kun yritin uudelleen, repi rintakumin 3 kertaa irti kun yritin tissiä tarjota ja pää punasena vaan huusi ja hakkasi nyrkeillä... ohhoh, on se vaan henkisesti rankkaa kun tuollaisen reaktion saa :angry7

Äh, kun menee hermot!! Nyt on pakko avautua, anteeksi!

Nukkuminen nykyään muutenkin vaikeaa (pissireissut, kyljen vaihtaminen, alaselän kipuilu...) ja nyt alkanut tosissaan mennä hermo miehen cpap-laitteeseen ja sen puhinaan. Miehellä tosiaan uniapnea ja nukkuu tuon maskin kanssa. Ilman sitä kuorsaa todella lujaa ja saa hengityskatkoksia. Mutta kun tuo maski puhisee ja pitää ääntä eikä edes saa kuorsausta kokonaan kuriin... ja yön aikana maski nostaa paineita (=puhisee vielä lujempaa) niin miltein mahdotonta nukahtaa uudelleen, kun johonkin herää.

Aiemmin tämä ei ole usein uniani häirinnyt, mutta nyt herkistynyt kaikille äänille. Naapurin koiran joka aamuinen ulvontakin herättää... Menee hermot ja väsyttää! Viime yön mies nukkui sohvalla, kun ei tullut yhteisnukkumisesta mitään. Pelkään, että tämä menee siihen yhä useammin...

Ja mites kun vauva syntyy ja senkin takia heräilee? Ei sitten hermo kestä enää herätä miehen takia. Ja olisi tärkeää saada unta pian, kun on vauvan syöttänyt. Yöt varmasti hoidan minä, kun imetän (toivottavasti) ja mies nukkuu kuin tukki aina. Ei herää helposti ja ei tajua unisena mistään mitään. Uni on mulle tosi tärkeää jaksamisen kannalta ja etten olisi ihan kiukkuinen. Ärsyttää, kun tämä hiertää mun ja miehen välejä, kun ei se sille oikein mitään voi... mutta pelkään, että kohta joko tapetaan toisemme, kun ei nukuta koskaan tai vieraannutaan kämppiksiksi, kun toinen joutuu punkkaamaan sohvalla. :(

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Ah, yöunet ja nää hormoonit. <3 Nyt kun on taas suht hyvin nukkunut yön, eikä oo aivan poikki (vaikka mies tuhisi ja puhisi vieressä :D), niin jaksaa uskoa vähän iltaa enemmän, että kaipa me tästä selvitään ja keksitään ratkaisu, että miten järjestetään kaikkien nukkumiset, kun pikkuinen saapuu. Ärsyttäähän tuo, mutta se nyt vaan on yksi asia, jonka kanssa pitää elää. Ja jos mie suhteen alussa opin nukkumaan sen jäätävän kuorsauksen kanssakin, sittemmin puhinan, niin ehkäpä tähän uuteen elämänvaiheeseenkin tottuu ja oppii herkistymisestä huolimatta suodattamaan nuo ylimääräiset metelit pois? :)

Meillä on viimeiset pari viikkoa ihan perusjuttu että mie lähden jossain vaiheessa yötä sohvalle. Meillä mies kuorsaa (tosi vähän kylläkin) mutta nykyisin tuntuu että mun unen saantia häiritsee joskus pelkästään miehen hengitys :D oon ollut siis tosi levoton nukkuja nyt tovin enkä halua miehen unia häiritä, hyvä että jompi kumpi edes nukkuu.

Meillä mennään aina yhdessä sänkyyn nukkumaan, pidetään iltahöpötykset ja halitukset ja koetetaan saada unta. Yleensä mies nukahtaa, mie pyörin aikani kunnes kerään kimpsuni ja kampsuni ja lähden sohvalle. Yöllä käyn vähintään kahden tunnin välein vessassa, joten jossain vaiheessa aamuyötä hiivin takaisin sänkyyn ja näin aamulla herätään kuiteski vierekkäin. Toimii hyvin, kaikki saa nukuttua ja eikä tule tuota kämppis fiilistä :)

Meillä minä meen eka nukkumaan, mies tulee joskus kolmen tunnin päästä perässä. Joka ilta meilläkin iltahöpötykset halitukset ja vauvajutut. Yleensä en herää kun mies tulee töistä/nukkumaan, mutta viime aikoina jos jokin keskeyttää unet on vaikea nukahtaa uudestaan. Viime aikoina oonkin sitten valvonu esim jos mies tulee puoliltaöin töistä, kun että nukkuisin ja heräisin tunnin päästä ja menisi pyörimiseks. Silmät ristissä ukkoo odotan ja sit onkin hyvä nukahtaa :) Aamuyöt tulee nukuttua hyvin.
Vessassa saa rampata aivan liikaa...

Mile, toivotaan että nuo sun univaikeudet on kuitenkin vaan väliaikaisia nyt... voihan olla, että sitten vauvan synnyttyä oot kyllä herkkä vauvan äänille, mutta miehesi äänistä et sitten jaksakaan häiriintyä...

Meilläkin jos nukutaan eri huoneissa, niin halitaan sitten illalla vähän enemmän. Jos mä meen ensin nukkumaan niin mies tulee usein sänkyyn halimaan vähäksi aikaa, sitten valvoo vielä ja menee toiseen huoneeseen nukkumaan. Viime aikoina tosin on pärjätty ihan hyvin samassakin sängyssä, oon niin väsynyt että nukun hyvin. Mut ei siinä eri huoneissa nukkumisessa oo minusta mitään pelättävää....ei se ole merkki huonosta parisuhteesta tms. Yleensä kuitenkin väliaikainen ratkaisu. Joskus oon tehnyt tuotakin mitä emmu_ma, että kesken yötä lähen toiseen huoneeseen nukkumaan. Mut jos osaan ennustaa jo etukäteen, et en saa nukuttua niin sitten sovitaan asia jo illalla...

Oon huomannut tässä raskausaikana, että ei pitäisi murehtia asioista liian pitkälle... on ollut jos mitä "huolestuttavaa" vaivaa, ja oon ajatellut, että voi ei jos tämä nyt jatkuu loppuun saakka. Mut kaikki ne vaivat on menneet ohi :O Se on suorastaan ihmeellistä. Ensiodottajana sitä kuvitteli, et olo vaan pahenee loppua kohti, mut ei se näytä välttämättä olevan ollenkaan niin.

Parempi tosiaan nukkua eri huoneissa silloin kun tuntuu ettei samassa saa nukutuksi. Onneksi kuitenkaan ei joka yö tarvii miehen olla kaukana. :) On vaan niin orpo olo yksin nukkua, vaikka toisen vieressä nukkuminen onkin välillä valvomista. :D Pitänee tosiaan nyt ottaa yö kerrallaan eikä murehtia jatkoa. Kai se tästä asettuu ja joka tapauksessa jossain kohtaa menee ohi. :)

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Mie oon jo tottunut vauvan ääniin :confused: Kanssa nukuin loppuraskaudesta ihan hiton huonosti ja en saanut unta kun heräsin, ja pelkäsin että mitäs sitten kun vauva herättää koko ajan... Pari ekaa yötä menikin niin että pienikin inahdus ja tuhahdus sai mut heräämään, mutta nyt pitää jo ihan parku tulla pinnasängystä että herään :sleep002 ja sitten vauvan hoitamisen jälkeen nukahdan tosi helposti! Jopa silloin, kun hoidan vauvan+pumppaan maitoa (kerran yössä), voi mennä tuntikin valveilla ja sänkyyn palatessa nukahdan lähes välittömästi :sleep011

Tulipa tässä unta tavoitellessa mieleen et miten moni on tehny tuota välilihan venytystä tai rasvausta? Itse tajusin tänään et oon unohtanut koko asian... Öljykin olis tuossa valmiina. Itse ajattelin että vain öljyän sitä kun en taida yltää venyttelemään ja mies ei kamalan innokas ollut :D sanoi että on venytellyt sitä jo ihan tarpeeksi ;)

Eilen käytiin sairaalan synnytysvalmennuksessa ja kätilö mainitsi tuon välilihan rasvauksen. Voisi kuulemma aloittaa rv 35-36 ja jatkaa synnytykseen saakka. Hän kertoi myös, että hänen tapoihin kuuluu avautumisvaiheen lopulla lämmittää lämpöpussilla välilihan seutua. Lämmin kudos venyy paremmin kuin kylmä ja lämpö lievittää samalla myös kipua. Voisi kai tuota välilihaa rasvailla, samallahan sen huitaisee, kuin masun rasvauksen..

Mä oon tässä taas laitellut ceridalia alapäähän sen jälkeen kun hiiva meni pois... yritän olla siinä kumminkin varovainen, ettei tulisi leviteltyä sillä öljyllä pöpöjä paikasta toiseen. En usko että mies innostuisi hieronnasta, enpä taida edes kysyä. Kyykkyilemällä saisi välilihaa venyteltyä ja se olisi kivaa ja kuulemma hyväksi (kunhan vauva on RT), mut mulla tulee siitä polvet kipeäksi, joten ei taida sekään olla mun juttu.

Hellurei!

Tulin vielä nyt näin loppuvaiheessa foorumille ihmettelee, että mitä muut samassa jamassa olevat möhömahat höpöttelee. Täällä ensimmäistä odotellaan ja LA 2.9. Mukava huomata, että ei ole mietintöjensä kanssa ihan yksin :)

Tervetuloa Neia! :welcome Täällä myös LA 2.9 ja ensimmäinen tulossa myös :)

Jotain sain myös aikaseksi. Pakkasin tänään kaksi sairaalakassia. Toinen on mikä lähtee heti mukaan (missä siis mulle vaatteita & kempparijuttuja ja tietenkin evästä ;) ) ja toinen tulee sitten miekkosen mukana kun vaavi tuodaan kotia, eli siellä on sitten vaatteita yms. Hurjaa että huomenna la:kaan enää 2viikkoa!!

Mie oon satunniasesti öljynnyt &venytellyt välilihaa.. silloin kun muistan. Öljynä oon käyttäny sellasita hajusteetonta luomu vauvaöljyä.

Niin ja ostettiinhan me vihdoin myös vaunutkin, eli nyt puuttuu enää manduca :p

Pitäis kans varmaan alkaa miettimään sairaalakassin pakkaamista... Onneksi asutaan senverran lähellä (jos syntyy viikolla, kun on paikallinen synnäri viikonloput kiinni :smiley-angry019 ) että mies voi helposti tuoda, jos jotain jäi. On kyllä hiipinyt salaa yllättävän lähelle tuo LA. Piti kovasti pienokaisen huoneeseen vähän tehdä remppaakin, mutta taitaa jäädä myöhempään ajankohtaan.

(eipä ole tullut välilihan venyttely tai rasvaus edes mieleen... tuskin siitä haittaakaan olis...)

Välillä tuntuu, ettei pitäisi käydä ihmisten ilmoilla...ajatukset menevät sekaisin! Olin eilen illanistujaisissa ja kaikki tietysti kyselivät kuinka pitkään on vielä odoteltavaa. Ja sitten jotkut arvelivat, että odotan varmaan jo kärsimättömästi tai toivottivat jaksamista... Itse asiassa aika on mennyt tosi nopeasti tähän asti, mutta nyt tulikin sellainen olo, että tässä onkin vielä pitkä aika. Äh. Ihmiset olivat ihan mukavia eivätkä sanoneet mitään ikävää tms, mutta saivat mut hyppäämään jotenkin ajassa eteenpäin. Tai ehkä palautettua maan pinnalle, että ei se vielä ole syntymässä. En ole varma kumpaa :O Muutenkin on tuo synnytys nyt pyörinyt mielessä, ja siihen voi kumminkin vielä olla aikaa....

Toinen ongelmani on, kun sitkeästi tulee sellaisia fiiliksiä, että tämä varmaan syntyy ennen laskettua aikaa. Esim. usein kävellessä, kun se nyt on millaista on. Ehkä se on oikea aavistus, mutta yhtä hyvin voin olla väärässä ja silloin olisi parempi jos ei olisi tällaisia "aavistuksia".

Toisaalta tässä jaksaa odotella ihan hyvin, kun ei ole erityisen huono olo, mutta toisaalta kohtapuoliin saattaa alkaa tuntua pitkästyttävältä, kun kävely ja kotoa jonnekin lähteminen on vähän rajoittunutta.

Tänään pyöräilin miehen kanssa elokuviin (kävellen ei jaksa), niin kävipäs sitten sillälailla että lensin melkein tangon yli. Alavatsa otti tankoa vasten melko lujaa ja nyt mietityttää pitäisikö käydä tarkistuttamassa tilanne. Ei kyllä ole kipuja eikä vuotoja, niin on varmaan turhaa? Pikkuinenkin liikuskelee jonkin verran. Pikkuisella on muutenkin välillä hiljaisempia päiviä niin en ehkä huolestunut ole liikkeistä. Ääh.

Jos ei kipuja, vuotoa tai liikkeiden vähenemistä niin en varmaan huolestuis. Ainahan voi soittaa synnärille ja kysellä mitä mieltä ovat, ja oman mielenrauhan vuoks käydä vaikka tarkistuttamassakin tilanne.

Mie en kerinny mitään venytellä ja öljytä, mutta multa repesi pikkusen toinen sisempi häpyhuuli, ja siihen piti ommella 2 tikkiä :sick009 Ja nyt kun peilailee sitä, se on vähän sellainen lörppö verrattuna entiseen :sick009

Takaisin