Elokuu!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja LauraElina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Avotarjonnasta: Meillä esikko syntynyt avotarjonnalla, naama siis ylöspäin eikä takaraivo. Vaatii enemmän tilaa kuin rt, ja mulla ainakin pitkitty ponnistuvaihe tuon tarjonnan takia... Imukuppia ei edes tarjottu kun siihen joku riski liittyy, ponnistaminen kesti 1h 42min. Tuosta kasvotarjonnasta en tiedä....

LauraElina, Mä niin tiiän ton pettymyksen tunteen.... =(

Mä kävin tänään tk:ssa mittautaan paineet ja pissanäytteen antamas kun on paripäivää sattunu päähän eikä särkylääkkeet auta... Mullahan oli viimeneuvolas paineet koholla... Kokolailla huono olo muutenkin ja väsyttää ja turvottaa ihan sikana... Mun jalat jopa vaihtaa väriä iltaa kohden... Paineet oli sitte noussu entisestään 138/95 huh huh... (norm100/70) Sain käskyn mennä huomenna äitipolille ja aikasemmin jos näköoireita tai ylävatsankipua ilmaantuu.... Voi vittu että mua ei nappaa ravata siel kokoajan... Meiltä matkaa sen 120km ja aina kauhea ruljanssi hommata tytölle hoitaja jne... Jos ne paineet on huomenna edelleen koholla ni en kyl perkele suostu lähteen pois enää... Saavat luvan käynnistää!!!!! Hermo menee.....

Mutta aurinkoista päivää teille muille vaikka mulla vähän kökkö päivä onkin!!! =D

Satu84: Pitkiä hermoja myös sinulle. Yritä ajatella positiivisesti, vaikkei se siltä tunnu niin teidän molempien parasta he ajattelevat. Sekä sinun että vaavin. Olen itsekin tehnyt turhia reissuja, enkä yhtään ihmettele että se turhauttaa, varsinkin kun matkaa on tonkin verran. Mutta noi raskausmyrkytysoireesiin kantsii reagoida. Se voi olla vaarallinen tila sekä sinulle että vaaville, ja uskon että jos joudut lähtemään niiden vuoksi et palaa takaisin ennen kuin vaavi sylissä.

Hui, kylläpäs jännitti tulla tänne kurkkiin et joko Lauraelina on nyyttinsä saanut. Harmillinen juttu, mut onneksi tosiaan ehditte sinne juhliin kuite, jotain positiivista kuite :)

Xiinalle stemppiä, sullahan se lähtö voi tulla ihan koska vaan !!

Toivottavasti myös Satu84 saisit jo nyyttis tähän maailmaan, varmasti tosi ressaavaa matkustaa noin pitkää matkaa ä-polille, varsinkin kun on kuite toinenkin lapsi huollettavana.

Mulla oli tänään touhupäivä, ensin piti heti aamutuimaan ottaa sanaharkkaa miehen kans, joka lähti sit hakeen nuorimmaisen kans kehtoa kotiin. Siivosin sit suutuspäissään koko talon, pesin toisen auton ja kävin esikoisen ja naapurin muksun kans n.5km pyörälenkin, kierreltiin leikkipuistot läpi, tulos ei YHTÄÄN supistusta. Ainoa vaiva on alaselkä, et välistä joutuu oikein keskittymään ettei vasen jalka lähde alta.

Niin, juu, ja täällä ei ole poliklinensynnytys mahdollista, lastenlääkäri ei kuulemma siihin suostu, vaikka kysyntää on ollut :/

Kyllä Lauraelina kohta saa nyytin varmasti jo syliin :)
tosta avotarjonnasta. huomaako ne sitä lainkaan jos mahan päältä vaan kokeilevat? täällä ei enää missään vaiheessa ultrata (ellei siis ole mitään hälyyttävää syytä). Sittenhän se asia kävisi ilmi vasta synnytyksessä!

Ja mitään synnytystapa arviota ei myöskään ole ollut eikä tule olemaan. Näin Vantaalla.

Tosta polikliinisesta synnytyksestä on pakko kysyä. Se on kiinnostanut muakin mutta täällä lastenlääkäri tutkii lapsen kun sen kanssa lähdetään kotiin. Mulle sanottiin esikoisen kohdalla että esim sinivalohoitoa vaativa keltaisuus voi näkyä vasta kolmantena päivänä synnytyksestä. Ja olen käsittänyt että myös jotkut muut taudit ovat vastaavia. Itselleni maito on noussut vasta kunnolla kolmantena päivänä. Miten vauvan sokerien tarkkailu, värin seuranta yms tapahtuu polikliinisessa synnytyksessä?

Tarjontaan käsittääkseni vaikuttaa se että missä vaavin selkä on, vaikka pää olisikin siellä missä pitää. Oliko se että jos selkä on äidin selkää vasten kasvo tarjonta joka on kaikkein hankalin ja jos selkä on "väärällä" puolella niin joku toinen oliko avo tarjonta. Tämä kasvotarjonta huomataan jo käsin tutkittaessa ja selän ja pepun paikkaa terkka tutkii joka kerta neuvolassa. Oikaskaa ihmeessä jos olen käsittänyt väärin asioita.

Ainiin! joku kyseli ajat sitten täällä H&M:n pussihaalarista.
Asiakaspalvelusta oli kuulema sanottu että tuote ei sovellu turvakaukaloon. Itse ostin kyseisen haalarin (oli niin mielettömän söpö) ja hyvin toimii kaukalossa! siitä saa tosiaan sen pussin "auki"ja  jaloille puntit. malli on muuttunut juuri tänä vuonna, joten ehkä tämä asiakaspalvelija ei ollut jotenkaan tajunnut tätä tai jotn...

rominna- mulki on se käsitys ett vauvan selkä kertoo missä tarjonnassa on tulossa ellei sit pää oo virheasennossa vartaloon nähden. Mulla oli esikoisen selkä oikealla puolella eli rt 2 mutt se ei vaikuttanu synnytykseen. optimaalinen tarjontahan on se että vauvan selkä on äidin vatsaa vasten.

Niin mäkin olin ajatellut siitä tarjonnasta, mutta tänään kun luin netistä niitä tarjontoja niin luin oikein moneen kertaan että paras olisi että vauvan kasvot on äidin selkää vasten. Ajattelin tarkistaa asiaa huomenna kun mulla on neuvola. Asia vaivaa ihan jo senkin vuoksi kun tosiaan olin ollut siinä samassa käsityksessä, ja viikko sitten kun ultrattiin lääkäri vähän harmitteli kun sanoi että vauvan kasvot on minun selkää vasten. Ja vauvan selkä mun vattanahkaa vasten. Mulle jäi se käsitys että se oli vähän väärässä, ei pahasti kuitenkaan. Pelkäsin perätilaa joka oli ollut viikkoa ennen sitä. Ja vauva on painanut aivan hirveästi mun lantion molempia luita kauemmaksi toisistaan ja nivusia. En muista aiemmista moista. Käveleminen on muuttunut jo vaappuvaksi, ja tänään yhdessä välissä en taipunut lonkista yhtään. Okei vali vali, hypätkää valitukset yli. Mutta en muista että vauva olisi "yrittänyt levittää lanteita" jo tässä vaiheessa. Tosin muisto kultaa... onhan siitä jo 8 vuotta. Mutta onko teillä vastaavaa?

rominna. mä oon siitä asti vaappunu ku mikäki pingviini ku tämä laskeutu ja tuntuu just kirjaimellisesti siltä kun luut erois toisistaan

Minä zibbh ihmettelin täällä sitä H&M:n pussihaalaria! =)
Katsoin kyllä tarkemmin nettisivujen kuvasta, että sen ehkä saa haalariksi. Mutta kun haalari oli valkoinen, vetoketju oli valkoinen ja tausta valkoinen, niin siitä tosi huonosti näki miten haarukan vetoketju menee. Ja asiakaspalvelusta sain ensin vastauksen, että he kysyvät asiasta sellaiselta henkilöltä, joka niistä vaatteista vastaa. Aika jännä, että silti "asiantuntijat" sanoivat, ettei pussia ole suunniteltu turvakaukalo käyttöön! Mutta en sitten uskaltanut tilata sitä, vaikka nimi olikin matkustuspussi, kun kuitenkin luotin heidän sanaansa...
Mutta ostin Lindexistä vähän saman tapaisen pussin, siinä oli vain läpälliset reijät turvakaukalon remmejä varten. Että sitä ei saanut haalariksi. Muuten se pussi oli aikalailla saman näköinen kuin H&M:nkin. Ja hintakin taisi olla sama... Että haalari kuitenkin löytyy nyt vauvalle. =)

IIK!!! Täällä tehdään pian lähtöä sairaalaan! Lapsivettä lorisi oikein kunnolla. Supistukset vielä melko heikot, mutta mennäänpä ainakin kääntymään sinne.

Voi kunpa se nyt syntyis...Jännittää! Pitäkää peukkuja!

Rominna Polikliinisessä synnytyksessä ainakin täällä PHKS:ssa tullaan vauvan kanssa siihen kolmannen päivän lääkärintarkastukseen kotoa, joka normaalisti siis tehtäis sairaalasta lähdettäessä.

Avosuisesta tarjonnasta mä en tiedä, kun mulla tää vauva on ihan optimaalisessa asennossa ja ainoastaan pää on virheasennossa; niska lintassa ja näin ollen kasvot menosuuntaan päin. Mun käsityksen mukaan tää asento on tosi hankala huomata eikä sitä normaalissa neuvolaseurannassa yleensä huomatakkaan. Mulla kätilö tehdessään sitä sisätutkimusta huomasi, että täällä tuntuu nyt jotain "ylimääräistä" eli sen sijaan että siellä olis tuntunut kova ja sileä takaraivo niin tuntuikin otsaa, silmät, nenä... Ultrassa se sitten vielä varmistettiin. Mä olen siitä onnellisessa asemassa että tämä tarjontavirhe nyt huomattiin ja sitä kontrolloidaan ja mä olen pystynyt jo varautumaan kaikkeen ja osaan tarvittaessa vaatia suunniteltua sektiota. Mitä nyt eilen etsin tietoa tästä otsa/kasvotarjonnasta niin melko monessa on käynyt niin, että synnytys on normaalisti käynnistynyt ja sitä lasta on vuorokausi äherretty, 1,5h ponnistettu ja sit ihmetellään kun ei se sieltä synny ja huomataan kasvotarjonta ja sit mennäänkin kiireelliseen sektioon.

Satulle tsemppiä!!

ja marakatille kans IIIISO tsemppihali synnärille!! Me ollaan hengessä mukana <3

Tää alkais nyt pikkuhiljaa valmistautumaan neuvolaan. Ihanaa päästä vähän puhumaan jonkun ammatti-ihmisen kanssa!

Huh kun tekstia tulvii :) En muista kaikkea mita piti kommentoida mutta ainakin jotain alla.

Kaikille just melkein synnyttaville tsemppia ja toivon etta liityn teidan seuran seuraavien paivien aikana. Ainoastaan pari paivaa jaljella laskettuun aikaan meilla joten olis jo aika alkaa jotain konkreettista tapahtumaan taallakin. Limatulppa meni jo viikko sitten ihan kokonaisuudessaan joten siita ei ainakaan mitaan iloa noin synnytyksen ajankohdan ennustamisen kanssa ollut ja supistuksia ja alavatsa ja selkakipuilua ollut jo pari viikkoa mutta ei se lapsukainen vaan halua ulkoistaa itseaan. Alkaa hermo menna.....

LauraElina: Hyva etta paaset juttelemman asiasta "asiantuntijan" kanssa. Eikohan ajatukset selvia kun saa tarpeeksi oikeaa tietoa asiasta. Onnea matkaan! Taalla on hieman eri tapa kaikkien poikkeavien synnytysten kanssa silla sektioon mennaan niiden kanssa oman kokemuksen mukaan melkein aina. Muuten sektiota ei saa pyynnosta mutta esim jos lapsi on liian iso asynnytettavaksi alakautta (esim. tuttavani 3.7 kg oli liian iso!) niin suuniteltu sektio tehdaan aina. Ymmartaakseni Suomessa jopa 4kg lapset yritetaan puristaa alakautta lapi mika itsea hieman hirvittaa vaikka itse olenkin alatiesynnytyksen kannalla kaikissa normaaleissa tapauksissa. Minulla arvio on lasketulle ajalle 3.3kg ja 49cm joten laakarin mukaan pitaisi mahtua ulos ilman ongelmia. Mutta jos sektio on tarpeen jostain syysta luotan taysin laakarin arvioon ja se ei tule olemaan ongelma. :)

Turvakaukalo pusseista. Meilla on ostettuna Maxi-Cosi Pebble kaukalo ja siihen on lisavarusteena olemassa kaukaloon sopiva pussi jossa on selkapuolella reiat turvavoille. Tuntuu erittain kaytannolliselta silla lapsi on yhdessa paketissa ja kun lapsen sisalla ottaa pois istuimesta ei ole pahemmin riisumista kun topatun pussin alle saa laitettua normaalit vaatteet. Mutta kaytossahan tuon nakee miten toimii... Ajattelisin kuitenkin etta pussi on parempi kuin haalari lammon sailymisen kannalta.

Ja viela noista masukommenteista. Just viimeviikolla kavin postissa ja ystavallinen postivirkailija asioinnin yhteydessa onnitteli ja lisasi etta sulla taitaa kuitekin olla viela paljon aikaa jaljella. Mina siihen etta no ei viikko niin kamalan paljoa ole...... Mutta ainakin oli ystavallinen ja sain kaiken hoidettua mita halusinkin joten ei mennyt hermot mahan koon analysoinnista talla kertaa... On vaan hermot kireella asian suhteen kun tulee olo etta tekee jotain vaarin lapselle niin kuin Tiikerililja sanoi aikaisemmassa kommentissa...

Hyvaa alkavaa viikkoa kaikille ja toivottavasti vauvoja alkaa putkahtelemaan kun meidan kuu alkaa jo torstaina!

ninetsu: pääasia että on jotain päälle pantavaa pienelle :)
Tutkailin itsekin sitä Lindexin haalaria, en vaan tajunnut miksi siinä on niitä reikiä, no selvisipä sekin nyt :D
itsekään en ois uskaltanu tilaa H&M:n haalaria, mutta bongasin sen riemukseni myymälästä ja pääsin hipelöimään sitä.

oiiiii, jännät paikat. Tsemppiä marakatille!! :)

Vien tänään labraan pissanäytteen varmuuden vuoksi. Haluan sulkea mahdollisen virtsatietulehduksen pois laskuista. Ainakin sitten tietää onko nämä tuntemukset sitä, vai jotakin muuta..

Heippa

Taas yksi viikonloppu takana. Jänniä kuulumisia osalla , alkaahan näitä hiljalleen syntymään. Itselläni on vielä reilu 2 viikkoa laskettuun, MINKÄÄNLAISTA ennakoivaa tuntemusta synnytyksen lähestymisestä ei ole, joten en osaa vielä oikein odotella. Ei supistele, ei oo limatulppa irronnut, enkä usko että vauva on vielä edes kunnolla laskeutunut, sen verran vaivattomasti pääsen koiran kanssa lenkkeilemään. Kävely tuntuu hankalalta lähinnä jos vaavi innostuu "venyttelemään" joskus kun olen liikkeellä, silloin ilmeisesti pää painaa... Mutta onneksi voi jännittää sentään muiden puolesta!!

Mietiskelin eilen sitäkin, että pitäiskö maitoa alkaa jo hiljakseen nousta/erittyä. Siitä muistaakseni oli täällä joskus aikaa sitten puhetta, että osalla jo saunassa maitoa tihkui jne. Mulla ei kyllä pisaraakaan. Tietoinen olen kyllä, että maito ilmeisesti nousee kunnolla sitten muutama päivä synnytyksen jälkeen, mutta nyt mietin että saako pikkuinen alkuun irti mitään...?? Rinnat on aivan samankokoiset kuin ennen raskautta, ei yhtään pinkeyttä tai muutenkaan mitenkään erilaiset. Normaalia? Ehkä mulla on liikaa aikaa pohtia kaikenmaailman asioita . Joten taidan siis ruveta siivoamaan. Olen tullut siihen tulokseen että "pesänrakennusvietti" on ainakin omalla kohdallani ihan huuhaata. Kait tässä nyt siivoaa, sisustaa ja touhuaa kun aikaa on. En usko että sitten peruskouluaikojen kesälomien mulla olisi ollut näin paljon "turhaa" aikaa tapettavana. Välillä meinaan hyppiä seinille pelkkää tylsistymistäni. Milläs sitä muulla sitten päivänsä täyttää kuin kaappien siivouksella? Mutta tuleepahan tehtyä. Koko sen pari vuotta mitä tässä on asuttu on se ollut suunnitelmissa, mutta koskaan ei ole ollut aikaa ennen kuin nyt. Joten nyt viimeisen huoneen kimppuun!!!

Mietin tässä että VIIMEISTÄÄN kuukauden päästä on nyytti kainalossa. Se tuntuu kovin pitkältä ajalta, paljon mukavammalta tuntuu kun voi ajatella, että laskettuun on sentään vaan enää kaksi viikkoa. Oi toivottavasti ei pahasti menisi yliajalle!!!!!!!

Tsemppiä kaikille odottamiseen!

Zemppiä marakatille synnärille!!

ninetsu, minäkin katselin sitä Lindexin pussihaalaria, mutta ihmettelin myös niitä reikiä. selvisipähän nyt sitten niiden reikien tarkoitus :D

täällä tulee torstaina rv 37 täyteen, eli reilu kolme viikkoa vielä laskettuun aikaan. eikä kyllä tunnu missään, että lapsi edes syntyisi vielä muutamaan viikkoon. kävin eilen siellä tanssimassa kaverin kanssa ja oli kyllä sellaista pepun ja mahan pyöritystä, etten mukana pysyny. kiva oli olla muutenkin ainut raskaana oleva siellä muiden tikkulaihojen naisten seassa :D kyllä mä vähän yritin itsekin sheikkailla, mutta tunnin jälkeen kun lähdettiin kotiin, niin tuntu mahassa hieman inhottavalta. muttei ees pahemmin supistellut, hieman vain.
nyt on hieman flunssainen ja kipeä olo, toivottavasti en nyt kunnolla tulisi kipeäksi, vaan menisi ohi. ei tee mieli yhtään sairastella.

Kovasti peukkuja Marakatille! Huh huh kyllä tuntuu että viikon sisään sitä voi olla vaaveja jo yhdellä jos toisella. Ihanaa, olen onnellinen kaikkien teidän puolesta. Omastani en usko että tässä nyt ainakaan viikkoon mitään tapahtuu, mutta se näkee ken elää.

Kävin neuvolassa, ja juttelin terkan kanssa vähän kaikkea taas. Hän oli sitä mieltä että avotarjonta ja raivotarjonta voi vaihdella toistensa välissä vielä synnytyssalissa. Kasvotarjonta on pahempi, ja hyvä että se huomattiin LauraElinalla ajoissa. Toivottavasti sekin päätyy parhain päin loppujen lopuksi. Hyvähän sekin ettei tartte ensin punnata itseään väsyksiin ja sen jälkeen vasta kuulee ettei ole mahiksiakaan normiteitä.

Mulle terkka meinasi että yliaikaiseksi ei päästetä. Vielä ollaan käyrillä mutta kyllä sitä ruvetaan käynnistelemään ajoissa. Puhuin siitä Kalevalaisesta sekä hoidon antajan että terkan kanssa. Terkka piti ajatuksesta, ja hoidon antaja sanoi että siinä käsitellään samoja alueita kuin vyöhyketerapiassa ja nämä juuri ovat niitä jotka voivat käynnistää synnytyksen. Mutta mulla on aika vasta viikon päästä maanantaina. Odotan innolla. Tosin niitä puukkoja ja supistuksia täytyy koittaa "hankkia" muuten liikkumalla siihen asti.

Jännä muuten kun äitipolin lääkäri arvioi vaavin samoilla tiedoilla 200 g pienemmäksi laskettuna aikana kuin terkka. Terkka oli sitä mieltä että vaaville tulee vähintään 1 kg 4 vkon aikana, kun lääkäri turvautui käyriin ja sanoi että max. 800 g. Saas nähdä, toivottavasti olen laskettuna aikana jo kotona käärön kanssa.

Oijoi, Marakatille paljon tsemppiä, kohta siellä on pikkunen sylissä
Ja niin on kyllä muillakin, sen verran jänniä aikoja elellään :D

Itellä ei kyllä tunnu yhtään siltä et tuo ois tuolta mihinkään tulossa mut eipä tässä kiirusta vielä olekaan, muhikoon rauhassa Limatulpasta ei oo tietookaan, tyyppi hengaa edelleen niin lähellä kylkiluita että välillä pahaa tekee ja möyriminen on mahdotonta, ainakin viihtyy yksiössään
Miehen sisko on hirveen hätänen tässä alkanu olemaan, melke joka päivä kyselee et joko ois tulossa tai tuntuuko jo siltä et tulis.... Mieski sano et sitä rupee ahistamaan ku tollee kysellään, varsinki ku ei itekään tiedä mitä tässä tulee tapahtumaan kun kaikki on uutta :)

Huomenna onki sit rv 38+0, hui sentään

zibbh - Lähdin kaupunkiin katsomaan syyshaalaria vauvalle ja minä myös kävin H&M:n myymälässä, mutta täältä en ainakaan löytänyt sitä pussia. Joten en itse päässyt tutkailemaan, mitä varten se vetoketju siellä alhaalla oli...
Niitä söpöjä teddyhaalareita oli, mutta halusin sellaisen haalarin jonka saa pussiksikin, helpompi pukea kun lähtee kärryttelemään. Lindexistä tosiaan löysin sen pussihaalarin, niin ostin sitten sen. Ja mun mielestä se on ehkä kätevämpikin mitä vetoketjullinen, mutta saa nähdä sitten käytännössä.
Nyt jennakin tietää reikien syyt. =)

Nyt kyllä jännittää marakatin puolesta! =)

Takaisin