Elokuu!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja LauraElina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mayday: meilla anoppi ei meinaa housuissaan pysya ja soittaa JOKA paiva ja kysyy etta joko on tulossa... Tata on jatkunut jo viikkoja ja mulla on pinna tiukalla sen kanssa kun laskettu aikakin on vasta 1/9. Mies yrittaa olla puskurina valissa mutta valilla anopppi vaatii puhua munkin kanssa ja kun en halua pilata valeja siihen niin pitaa vaan hammasta purra. Ja mies ei tietenkaan uskalla sanoo suoraan aitilleen etta jattais meidat rauhaan. Anoppi myos uhkas ottaa lennot tanne meidan luokse heti kun vauva syntyy (mika tarkoittaa sita etta se asuu meidan luona oleskelunsa ajan) mita ma en kesta mutta pitaa luottaa siihen etta mies hoitaa asian niin etta han ei tule ennen kuin syyskuun lopussa kuten on sovittu... Omat vanhemmat onneks vaan kyselee mun kuulumisia (eika kiirehdi vauvan kanssa) ja ei todellakaan joka paiva :) 

Mutta kai ta on kulttuurien eroavaisuutta kun miehen suku on valimerelta :s anna mun kaikki kestaa... :)

Heippa vaan ja terveisiä synnäriltä!

Täällä tuli huoli kun vaavi yhtäkkiä lopetti lähes tyystin liikkumisen lauantaina. Perjantaina jo oli huomattavasti normaalia vaisumpi, mutta la ei liikelaskennastakaan tullut 6-7 parempaa tulosta ja liikkeet olivat edellisiin päiviin verrattuna todella jotenkin velttoja. Sama meno jatkui sunnuntaina, joten soittoa synnärille ja sinne näytille, piti mennä "vaan käymään käyrällä"... Noo... Kuinkas kävikään. Käyrät ihan jees, aika rauhallista. Sitten ultrattiin. Ei liiku vauva! Ultrattiin 20min, lääkäri töni vauvaa joka suunnasta EIKÄ MITÄÄN. Kun ei liiku niin ei liiku... Ei siinä sit muuta kun osastolle että otetaan parin tunnin kuluttua uutta käyrää ja ultraa. Vähän hämmentynyt olo että mites tässä nyt näin kävi. Mies saatteli huoneeseen ja lähti kotiin. Kehuin kyllä siinä vielä että yöksihän en sitten jää. Käyrät vähän ajan päästä taas ihan jees, ei hurja meno, mutta ihan tasaista. Ultrassa saatiin YKSI liike vartin aikana, taas kiusaamalla. Lääkäri totesi että kyllä sä nyt jäät yöksi ja aamusta aikaisin viim. uutta käyrää ja ultraa. No sitä käyrää otettiin yön aikana sitten kaiken kaikkiaan kolmesti ja vielä ennen kotiinlähtöä sen verran, että tämän vrk:n puolella oon ollut kuusi kertaa käyrillä. Silmällistäkään en osastolla nukkunut, huoli vauvasta painoi kun liikkeitä ei tuntunut ja osastolla hirveä ryysis ja huoneessa lappoi koko ajan joku, joko hoitaja tai käynnistyksen tuskissa kärsivä äiti. Aamuyöstä käyrälle piirtyi ihan nättiä supistustakin, aikaisemmin oli sellasta syheröä eikä kaikki tallentuneet paperille.

Kuinka ollakaan, puoli viideltä aamulla alkaa kivuliaat supistukset ja heti viiden minuutin välein. Ohhoh. Meinaakos tässä siis tapahtuakin jotain?! Kätilö oli sitä mieltä että juu kyllä sä tänään synnytät. Puhisin niitä supistuksiani siellä telkkarihuoneen kiikkustuolissa etten pitäis huonekavereita suotta hereillä. Liikkeitä myös alkoi tuntua kunnolla supistusten myötä. Yhdeksän jälkeen ultra: ja vauva liikkuu oikein reippaasti. Huojennus! Lääkäri oli kuulemma niin kiireinen ettei kerinnyt tehdä sisätutkimusta (?!?) ja sanoi, että jos supistelu jatkuu niin kätilö saa parin tunnin kuluttua kurkata tilanteen. Olo jatkui samana. Puolenpäivän aikoihin sain vihdoin sen kätilön käsiini ja mikä onkaan tulos: kanavaa jäljellä, kiinni... Voi VITTU ja saatana. Ihan pikkuhiljaa alkais kyllästyttää tää "turha" supistelu kun se vaan jatkuu ja jatkuu viikkotolkulla eikä mitään tapahdu. Kysyi että haluanko jäädä osastolle supistelemaan. No arvaapa täti, haluanko... Äkkiä soittoa miehelle että nyt hakemaan, tuli lupa lähteä kotiin supistelemaan. Täällä sama meininki jatkuu, olo ei ole kovin häävi, mutta tietty pääasia on se että vauvalla kaikki kunnossa! JA sain aikaistettua seuraavan äitipolin kokoarvion kokonaisella viikolla jo rv 38+0.

Sellainen viime yö ja tämä aamu täälläpäin... Kyllä muuten vauva säikäytti äidin ja isin! Ihanaa päästä kohta kuumaan suihkuun ja vaihtamaan puhdasta päälle. Ja sen kyllä tästä reissusta opin, että seuraavan kerran kun lähden "vaan käyrille", otan sen kassin mukaan kun se kerran pakattukin on. Nimim. vitutti ilman laturia kun akku loppu. Kamman ja hammasharjan sentään sain osastolta kun nätisti pyysin.

Huomenna ollaan täysiaikaisia <3 Ja voitais tulla pikkuhiljaa jo pihallekin sieltä :)

Hemmis-
voi ei :( sull on kyll ollu kurjat oltavat! onneksi sentään vauva siitä virkistyi!!!! <3 toivotaan nyt et ne sinun supistuksetki alkais tekeen todellista työtä ettet joutuis turhaan kärsimään!

Nika: Mullakaan ei oo rinnat kauheesti suurentunu, edelleen on sama kuppikoko kun ennen raskautta. Tosin mies sanoo et ne ois isontunu ja pinkeemmät mut en mä huomaa kauheesti mitään eroa. Tosin sitä esimaitoa on alkanu tulemaan ja nyt jo ihan runsaasti.. varsinkin jos toi mies puristelee mun rintoja ni hyvinkin rupee valumaan sitä. Mutta kai se aika yksilöllistä on että rupeeko sitä tulemaan raskaana ollessa. Oon vaan huojentunu siitä ku mulla on nännikoru ollut ja joskus tulehtunut että tuleeko siitä enää mitään maitoa joskus mutta hyvin näyttää tulevan :D

Hemmis: Hui että tollanen varmaan säikäytti! Onneks siellä on nyt kaikki hyvin ja varmaan kohta rupee se kohdunkaulakin pehmenemään kerran on jo ihan kunnon supistuksia ollu :)

Täälläkin jännitetään teidän muiden puolesta, kaikkialla tapahtuu jotain! Omalla rintamalla taas ei mitään kummempia, toisaalta onhan tässä vielä aikaa laskettuun.

Pieniä muutoksia on alkanu tosin tapahtumaan. Mullahan ei aiemmin ole ollut mitään huomattavia oireita, mutta nyt se vanha tuttu menkkajomotus on alkanut, samoin se puukkovihlonta. En kyllä tiedä, saavatko nuo mitään aikaan, eivät ole hirmu kovia kipuja. Supistuksia en oikeastaan vieläkään tunne, vaikka niitä harkkasuppareita tuleekin kai alituiseen. En vain millään erota, milloin se supistus alkaa ja loppuu, maha tuntuu koko ajan tiukalta. Öisin kun herää, niin maha on jotenkin kauttaaltaan kipeä, ja kääntyily on yhtä tuskaa. Ihan kuin massu olisi täynnä happoa. Toisaalta saan nukuttua hyvin ja herään vain pari kertaa yön aikana, yhden kerran pissalle, joten en hirveästi ehdi voivottelemaan.

Ja taas olis yksi tyhmä kysymys: lyhentyykö se kohdunkaula vain supistusten takia, vai myös esim. siksi, että vauvan pää alkaa painaa kohdunsuuta? Mulla on kohdunkaula lyhentynyt hieman, ja mietin, mistä johtuu (en taas tajunnut/ehtinyt kysyä neuvolalääkärissä, kun oli taas sellainen liukuhihnakäynti...) Mä kun en tosiaan supistuksia tunne, niin olis ihan kiva tietää, mikä tuon on saanut aikaiseksi :)

Hemmis jaksamisia sinne, onneksi sentään vauva on kunnossa! jos ne supistukset alkais jo jotain tekemään..  (:

voi jösses! just tätähän mä tähän väliin toivoinki,.kiva kun ei tiä yhtään ett tulisko lähtö tänään vai ylihuomenna ja mulle iski sit vissii paskatauti! O_o jee... äsken tuli yhtäkkiä ihan järkyttävän huono olo ja sit oli pakko juosta paskalle (vedelle)..ja kaikkia varmasti kiinnostaa mutt oli pakko päästä jakaan tämä teidän kanssa xD kai mää sitte synnytyksessä oksennan ja paskon vuoron perään

Anteeks hirveästi, Xiina, mutta nyt kyllä oli teksti niin suoraan sydämestä että sain päivän ensimmäiset kunnon naurut :D (Plus että en ole tosiaan yhtään nukkunut, joten ei ihme että alkaa jutut naurattaa). Mut oikeesti, toivottavasti ei ole tautia! ...vaan vaikka luonnollinen tyhjeneminen ja pian alkaiskin tapahtua ;)

Kiitos kaikille kannustuksesta ja tsempeistä! Toivotaan niitä suppareita nyt oikein urakalla!!

Voi että!

Putkahdelkaa maailmaan, syysvauvat! Ja kertokaa mammat kun putkahtelette!

Meillä oli torstaina neuvolaa, kirjottelen siitä neuvolapuolelle mutta lyhykäisyydessään vauvalla kaikki hyvin korkeista sykkeistä huolimatta ("bioprofiili hyvä"), pää on kiinnittynyt kun sf-mittakin oli pudonnut 2 cm ja täälläkin on ekat oikeat yölliset supistukset koettu. Mutta nyt ollu taas hiljaisempaa. Helpotti kyllä tuo tieto että sydän on ok eikä ole mitään muuta vauvan rakenteessa vikana. Ite vaan tukin selällään verentulon istukalta, eli pitää kiinnittää huomiota nukkuma-asentoon vielä enempi.

Festariviikko takana, kaveri oli kylässä viikonlopun yli ja nyt mulla on taas TYLSÄÄ. Jos ei kohta tuu jottai oikiaa tekemistä niin lähen vaikka sienimettään niin tulis ees supistuksia. ARGH.

Vanhemmista näyttää olleen keskustelua (kauhia että oli monta sivua lukemista ku ei koko viikonloppuna tullu luettua). Meillä minun vanhemmille lapsenlapsi on eka, miehen vanhemmille jo viides. Mieheni kun on iltatähti, niin hänen vanhempansa ovat jo reilusti yli 70 v ja nuorin serkkukin on jo 14 v :) Minun äiti on ihan tohkeissaan ja isäkin soittelee semmosia "muuten vaan" puheluja että pääsee kyselemään mahauutisia, kun yleensä puhutaan vaan äitin kanssa puhelimessa ja äiti referoi isälle, kun isällä on niin huono kuulo ettei niistä puheluista meinaa tulla mitään :D Äitillä on jopa sattumalta 2 viikkoa lomaa tässä syyskuussa ja toki toivoo että sattuisi vauva maailmaan niin että ehtisivät käydä täällä loman aikana, kun eri kaupungissa asutaan. Miehen vanhemmat taas asuvat kyllä samassa kaupungissa mutta appiukko on jo sen verran liikuntarajoitteinen että niinpäin se heidän kohdallaan menee että me mennään sinne kylään kunhan päästään, meidän asunnossa kun ei pysty liikkumaan kunnolla rollaattorilla saati pyörätuolilla.

Voihan huoh! Pitikö alkaa kattoa Liv-kanavan järisyttävän hyvää ohjelmatarjontaa. Neloselta tuli tuossa yhden maissa Vauvan tarina. Sitähän sitä pitää vahdata ja ihmetellä miten ne jenkkilässä onnistuu suunnittelemaan nämä synnytysasiatkin niin yksilönvapauden kautta ja kliinisesti. Hassua meininkiä. :)

Iloa viikkoon kaikki syysmasut!

Hele + Rimpula 37+5

En oo päässyt tässä parii päivää tänne, vähän vilkuilin muiden tekstejä, mutta en jaksanut montaa sivua kaikkea lukea :D

Tänään jouduin jättämään jäähyväiset mun ihanalle neuvolatädille. Toivottavasti uudessa terveysasemalla olis yhtä kiva! En viitsinyt sit tänään kysyä mitään painoarvioo, neuvolatäti tise itte kysy multa onko tehty ja sitten teki mulle :) eli painoarvioksi n 3.3kg nyt ja syntymäpainoksi arvioi 3,8kg :) vauva oli laskeutunut! ja lähestäysin kiinnittynyt!! meidän äidillä eikä meiän mummilla(mun äidin äiti) ei kukaan lapsista ole laskeutunut, nyt mä tein poikkeuksen! :) toivottavasti pystyn alateitse loppujenlopuks myös synnyttämään. Mä kyselin viime viikolla mun lääkärineuvolatädiltä että mistä tietää kun vauva on laskeutunut, se lääkäri vaan kohautti olkapäitään ja oli sillee " noh mistäs sen tietää.. eipä kai mistään.." vittu mikä idiootti.. se oli niniärsyttävä akka kyl! onneks mun ei enään IKINÄ tarvitse nähdä sitä!! 
Meillä on niin hirvee muuttokaaos himassa et oksat pois!! hirvee stressi.. noh ehkä ne laatikot saa joskus loppuu asti tyhjennettyä.. toivottomalt tuntuu mut eiköhän se siitä.

Onpas täällä vauhtia ja vaarallisia tilanteita! Eiköhän se vauhti vaan kiihdy kun päästään syyskuun puolelle.

Omalta osaltani tein lopullisen päätöksen ja kallistuin lopulta suunniteltuun sektioon. Lääkärille tänään sanoin, että mikäli kyseessä olisi toinen lapsi olisin varmasti lähtenyt alatiesynnytystä perätilasta huolimatta yrittämään. Nyt ei kantti ihan siihen rittänyt ja sektio tuntui paremmalta ratkaisulta. Olivat erittäin ymmärtäväisiä ja eivät lähteneet millään tavalla painostamaan. Muutenkin Jorvin lääkäreistä ja kätilöistä on saanut tähän mennessä todella hyvän kuvan. Ovat asiallisia ja mukavia, mutta eivät liian totisia vaan kysyvät myös minun mielipidettä. Mulla on nyt sitten varattu sektio aika perjantaille! Voipi olla ettei kauheasti nukuta seuraavina öinä, sen verran alko nyt jännittämään.

Sain tänään kuulla, että oma äitinikin on ollut perätilassa syntyessään. Tiesin, että siskoni (äitini esikoinen) syntyi jalat edellä, mutta äiti oli yllätys. Äidinäitini on nyt jo 93v ja oli siitä vasta minun tilanteestani kuultuaan äidilleni kertonut. Voin vain kuvitella minkälainen perätilasynnytys on sodan keskellä vuonna 1944 ollut...

Tsemppiä kaikille joilla on tilanne päällä ja jaksamista h-hetkeä odotellessa!

T77:

Teit ihan varmasti oikean ratkaisun! Varmasti helpotti, kun sai päätöksen tehtyä? Tsemppiä!

Mieti, ensi perjantaina olet jo äiti <3

Xiina: Mulle kävi tänään aivan sama tilanne :P Kahteen otteeseen oon jo juossu vessassa. Ekalla kerralla pääsi takamuksesta sellainen "valitus", että kissatkin tuli uteliaina katsomaan, mitä mä oikein puuhaan :D Ei oo kyllä ollu tällaista koskaan, toivon mukaan ei ole tautia liikenteessä. Ja toivottavasti tuo sun juttukin kertoo vain h-hetken lähestymisestä :)

Tsemppiä vielä T77:lle, samoin Hemmikselle. Kauhea kokemus tuo vauvan liikkumattomuus, onneksi kaikki meni kuitenkin hyvin loppupeleissä.

tiikerililja- ihana etten oo ainokainen :D ja nauratti kyll ku kuvittelin kissat viereen pällisteleen xD mull ei oo onneks ton jälkeen tullu.vielä ainakaan :D

T77- se on teille varmast oikea päätös :) kohta se on sinullaki sit vauva sylkys <333

Ai täällä on muutkin ollut kuirulla... Miten sattuikin, että näin "moni" samana päivänä! =)
Aamulla siis nousin puoli 9:ltä ylös ja neuvola oli 10:ltä. Ensimmäisen tunnin istuin oikeastaan vessassa ja tavara oli aivan vettä... Meinasin jo soittaa neuvolaan, että tulen joku muu päivä, mutta sitten maha rauhoittui... Sen jälkeen ei olekaan tarvinut käydä, mutta sen tunnin aikana varmaan 7 kertaa...

Iltaa! :)

tänne on taas tullu himpurasti tekstiä! ihana! nyt on vaan niin väsy tapahtuma rikkaan päivän jälkeen etten suuremmin jaksa alkaa kommentoimaan..

marakatti: Onkohan sulla minä hetkenä hyvänsä vauva sylissä :o halitukset sinne ja tsemppiä <3

vai täällä on muitakin joilla maha oireillu kummasti! liityn seuraan !

tultiin tosiaan just takasin kotio kättäriltä. Tänään neuvolaan mennessä lorahti ensimmäisen kerran reilummin jotain housuihin ja neuvolassaki tästä puhuin niin suositteli että seurailen ja sitte kättärille yhteyttä ja sinne näytille..
no sitte uudestaan lorahti iltapäiväl ja soitin sinne nii näytillehän ne käski, mutta meillä oli väärä hälytys että ihan valkovuotoa vaan reippaammin lorahtelee :p
Käyrillä olin puolisen tuntia ja ei supistuksia tullu yhtään (eihän niitä oo muutenkaan ollu) mutta vauveli kyllä riehu mahassa senki edestä. Kunnon jammailut koko ajan ja sykkeet huiteli parhaimmillaan 170! :DD Mutta kaikki hyvin ja kohdunsuu oli yhdelle sormelle auki ...
eli ei varmaan ihan heti oo tää pulla syntymässä.  Oli vaan sen verran kovakourainen tuo sisätututkimus..et kotiin ku pääsin nii huomasin vuotavani verta :/ mutta kaipa se on normaalia tuon kourimisen jälkeen :O

Eikä!!! Onko täällä foorumilla riehaantunu joku vatsapöpö
Mulla oli tosin eilen aika tuskanen päivä, kolme kertaa semmonen totaalinen tyhjennys kunnes sit illalla helpotti. Tänään näytti jo lupaavalta et maha ois normaali kunnes päästiin liikkeelle (onneks kirpparilla oli vessa) Sen jälkeen oon saanu olla rauhassa
Ja Tiikerililjan kissoista tuli mieleen et voi niitä aikoja ku meil oli kissoja, ne oli kyllä uteliaita vessakäyntien suhteen emoticon

:DD syysmammat siis paskoo kilpaa xD monikohan synnyttää ens yönä x) meill ei kissa sinänsä mun vessas istumisesta silloin ollu kiinnostunu mut sit ku veti vessan niin sitä kävi kyll aina ihmettelemässä :D meillä siis ei oo enää kissaa :/

Uneton Oulussa kommentoi tota vatsalöysyyttä:

ainakin kaksi kaveria on kertonu että synnytystä on ennakoinu löysävatsaisuus. Eli kroppa ite alkaa tyhjentää suolta valmistautuessaan puskemaan vauvaa ulos. Tapahtuu kuulemma pari-kolme päivää ennen lapsiveden menoa ja kestää about päivän. Sen jälkeen tulee normaalimmin. Mutta se on vissiin vähän niinku kehon oma suolihuuhtelu, että tukokset lähtee suolenmutkasta häiritsemästä :) Jos tuota ihanuutta ei satu kohdalle niin peräruiskettahan voi pyytää sitte laitoksella..

Joo supistuksiin heräsin ja sitte oli jotenki paljo kaikkee mielen päällä niin nettiinhän sitä piti vääntäytyä. Jos nyt kohta menis takas nukkuu. Tai kävis pöllii sanomalehen naapurilta luettavaksi, palauttas sitte ennen aamukuutta :)

Takaisin