Elämäntaparemontoijien vertaistukiryhmä

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nurppu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heippa! Löytyipä kiva ryhmä!:Hugging Face:
Liityn joukkoon mukaan, täällä myös haaveissa saada jonkinlaista elintapamuutosta aikaan.
Paino on viime vuosina salakavalasti vaan noussut pikkuhiljaa. Raskauden aikana kiloja ei tullut kuin noin 10 ja nekin lähtivät oikeastaan kaikki heti synnytyksen jälkeen. Imetys/hormonit saivat kuitenkin aikaan sellaisen sokeriaddiktion, että kiloja alkoi imetyksestä huolimatta kertyä uudestaan ja nyt lähes sama tilanne kuin raskauden lopulla. :disappointed-face:

Nyt töiden ja arkirutiinien alettua toivon, että löytäisin säännöllisen ruokarytmin (ja järkevää syötävää). Suurin haaste itselläni on, että en ole koskaan löytänyt rutiinia liikuntaan ja sen saaminen osaksi arkea on todella hankalaa. Arki-/hyötyliikunta on sellainen jolla olen sitten yrittänyt kompensoida, mutta lihaskuntoa pitäisi saada lisää tekemiseen.

Askeleiden lisääminen on itselläkin tavoitteena, kun työt on isolta osin pelkkää istumista. Aiemmin pyrin kävelemään töihin 1,5km matkan, mutta nyt kun lapsi pitää viedä aamulla päiväkotiin, niin riittävän aikaisen rytmin saaminen on ollut vaikeaa. Lähdetään aina niin myöhään, että pakko koukata autolla. Lumen tuloon ja pakkasiin mennessä olisi pakko saada aamurytmi aikaisemmaksi, koska en halua silloin käynnistellä autoa joka aamu näin pikkumatkalle.
 
@Lorena sama homma että mulla on aina ollut tosi vaikea saada liikunta osaksi arkea! Aina sillon tällön aikuisiällä oon jonkun harrastuksen alottanu mutta aina se on sit jostain syystä jääny. Toimistolla käydessä tuli hieno rytmi kun työkavereiden kanssa tuli yhdessä käytyä 2x viikossa työpäivän aluksi salilla, se ryhmäpaine oli hyvä ja muutenkin tosi helppo toteuttaa kun sali oli samassa rakennuksessa! Mut nyt oon kotona vauvan kanssa niin ei tuu sitäkään vähää tehtyä. Mut meillä on kotona erinäisiä urheiluvälineitä ja niiden avulla koitan välillä muiden hommien välissä jotain tehdä 😄 nyt viimesimpänä oon 3kg käsipainoilla tehny käsijumppaa joka toinen päivä ja luulen että sillä on jotain vaikutusta ollu. Lisäks oon leukatankoon laittanu roikkuu helpotusnarun jonka avulla kevennetysti treenaan niitä lihaksia, ja huomaan että on kehittyny jo tässä, haaveilen että kohta saan sen yhen leuan vedettyä! 😆 Ja vatsa-ja selkälihasia teen kerran päivässä kun keskivartalo tuntuu heikolta, selkäkipujakin on taas alkanu olee mikä mulla yleensä on merkki siitä että urheilut on jääny.

Huomasin harmikseni tossa että mun aktiivisuusranneke ei aina laske askeleita kun työnnän rattaita! Tosi harmi, mä kyllä tykkään siitä että joku mittaa mun askelia ja pystyn näkemään että paljon on tullu otettua. Tuossa on kyllä menny jo GPS:kin rikki ja lataus usein vähän vaikeaa, ehkä on aika hankkia uus joka toivon mukaan olis taitavampi huomaamaan askeleet rattaita työnnellessäkin 😄
 
@Lorena sama homma että mulla on aina ollut tosi vaikea saada liikunta osaksi arkea! Aina sillon tällön aikuisiällä oon jonkun harrastuksen alottanu mutta aina se on sit jostain syystä jääny. Toimistolla käydessä tuli hieno rytmi kun työkavereiden kanssa tuli yhdessä käytyä 2x viikossa työpäivän aluksi salilla, se ryhmäpaine oli hyvä ja muutenkin tosi helppo toteuttaa kun sali oli samassa rakennuksessa! Mut nyt oon kotona vauvan kanssa niin ei tuu sitäkään vähää tehtyä. Mut meillä on kotona erinäisiä urheiluvälineitä ja niiden avulla koitan välillä muiden hommien välissä jotain tehdä 😄 nyt viimesimpänä oon 3kg käsipainoilla tehny käsijumppaa joka toinen päivä ja luulen että sillä on jotain vaikutusta ollu. Lisäks oon leukatankoon laittanu roikkuu helpotusnarun jonka avulla kevennetysti treenaan niitä lihaksia, ja huomaan että on kehittyny jo tässä, haaveilen että kohta saan sen yhen leuan vedettyä! 😆 Ja vatsa-ja selkälihasia teen kerran päivässä kun keskivartalo tuntuu heikolta, selkäkipujakin on taas alkanu olee mikä mulla yleensä on merkki siitä että urheilut on jääny.

Huomasin harmikseni tossa että mun aktiivisuusranneke ei aina laske askeleita kun työnnän rattaita! Tosi harmi, mä kyllä tykkään siitä että joku mittaa mun askelia ja pystyn näkemään että paljon on tullu otettua. Tuossa on kyllä menny jo GPS:kin rikki ja lataus usein vähän vaikeaa, ehkä on aika hankkia uus joka toivon mukaan olis taitavampi huomaamaan askeleet rattaita työnnellessäkin 😄
Kokeile laittaa mittari jalkaan... Kun käsi ei liiku, niin ehkä mittari ei tiedä sun kävelevän😱
 
Kokeile laittaa mittari jalkaan... Kun käsi ei liiku, niin ehkä mittari ei tiedä sun kävelevän😱
Joo varmasti johtuu siitä että käsi ei heilu 😆 mut tuo mittailee myös sykettä ym, ei varmaan saa jalasta samaa, ei yllä nilkan ympäri myöskään tuo ranneke 😄 mä itseasiassa nyt muistinkin että joskus vuosia sit mua harmitti että mun Oura sormus ei jotenki laskenu mun askelia oikein kun kävin kävelyllä, ni pistin sen kävelyn ajaks sukkaan että se tajus mistä on kyse 😆
 
Toimistolla käydessä tuli hieno rytmi kun työkavereiden kanssa tuli yhdessä käytyä 2x viikossa työpäivän aluksi salilla, se ryhmäpaine oli hyvä ja muutenkin tosi helppo toteuttaa kun sali oli samassa rakennuksessa!
Joo tollanen ryhmäpaine on kyllä tosi hyvä!!
Oon miettinyt, että alkaisi esim lenkkeilyn osalta vaan harjoitella sitä rutiinia, ja joka päivä vetäisi vaatteet päälle ja menisi ulos kävelemään vaikka vaan vartiksi. eli harjoittelisi sitä lähtemistä eikä niinkään suoritusta :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: joskus jostain luin, että se voisi auttaa.
Kävisin tosi mielelläni uimassa ja crossfit salilla, mutta meiltä pitää ajaa viereiseen kaupunkiin, jotta niitä pääsee harrastamaan, niin esim talviaikaan pelkkä ajomatka edestakaisin kestää kauemmin kuin tunnin treeni, niin ei oikein ole järkeä ajaa sinne.
Ostin paikalliselle "mummosalille" 10-kortin aiemmin syksyllä, mutta ehdin saada adenoviruksen ja olin kipeänä yli kuukauden ja sain työterveydestä päälle vielä parin viikon liikuntakiellon että varmasti paranee, niin en ole sitäkään korttia vielä korkannut. Tosin nyt ehkä tällä viikolla vihdoin taidan mennä sinne palloilemaan, saliohjelma yllättäen vielä puuttuu..:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
@Lorena sun viestin ansiosta muistin että mähän raskausaikana ostin 10x kortin uimahalliin! Tarkotus oli raskausvapaalla käyä uimassa mutta vauva päätti syntyä raskausvapaan ekana päivänä ni se suunnitelma kariutu siihen 😅 pitäsköhän koittaa olla niin rohkea että värväis miehen joskus vauvavahdiks ja lähtis ihan yksin uimaan 🤔

Me juhlittiin tossa miehen kanssa kaksistaa hänen synttäriä niin että mä ostin kaupasta aika älyttömän määrän erilaisia herkkuja (ettei lopu kesken...!) ja on niitä jo useampi päivä tässä syöty 🙈😆 aika hieno laite tuo Oura kyllä: nään mun arvoista että toi tauon jälkeen vedetty sokeriöveri on mun elimistölle melkeen yhtä raskas operaatio ku alkoholin runsas nauttiminen! Herättää kyllä tajuamaan että tuossa ei oo mitää järkee 🙈 mut toisaalta oon sitä mieltä et jos joskus harvoin syö vähän enemmän ni ei se nii paha oo.

Jännä muuten kans, nyt kun oon selvästi vähentäny sokerin syömistä, ni huomaan että jos syön päivän ekana asiana tyhjään mahaan makeaa, niin tulee kyllä tosi huono ja ällö olo. Kyl mä mun mielestä ennen oon ihan hyvin onnistunu tollasta tekemään ilman et on tuntunu missään. Joku on muuttunu 🤔 voihan tietty olla seki että se raskausdiabetes teki jotain elimistölle ja sekin tässä kummittelee.
 
Mulla kans ottanut koko sokerikoukun purkaminen takapakkia. Vedin vkl irtokarkkia ja sipsiä, eilen töissä vedin suklaata. Toki eilen ja tänään olen tullut pyörällä ja osaan tuon makean himon yhdistää siihen, että on enemmän kulutusta ja ruokaa liian vähän. En jotenkin ehdi ja osaa syödä aamupalaa kotona ennen töihin lähtöä ja sehän sitten kostautuu. Salillakaan ei oo taas 1,5vk tullut käytyä ja ahdistaa taas itteeki toi makean mässääminen ja lihominen ja fyysinen huono olo kun on huonossa kunnossa. Kolesterolikin on varmaan pilvissä mutten saa muka lääkitystä.
 
@Nurppu mä seuraan yöunia polarin kellolla, mikä ei ees niin tarkka oo kun Oura, mut saman havainnon oon tehnyt sokerin ja palautumisen suhteen! Keskisyke jonkun viitisen lyöntiä korkeampi ja unien kokonaisarvostelu aina herkkupäivien jälkeen kaikkein huonoimmalla 😅 pikkuherkuttelu ei vielä huononna, mut jos on vaikka tuhti illallinen ja iltapalaksi herkkuja niin jo on huonot unet 🙈 Sunnuntaina meillä kävi vieraita. Syötiin lounasaikaan paistopistepasteijaa ja donitsia, päivälliseksi tein pastaa ja tankkasin sitä kunnon annoksen, ja iltapalaksi söin ylijääneen pasteijan. Oli maanantaiaamuna ihan punaisella unipalaute 😆 Voi kyllä olla että oon tulossa kipeäksi tai jotain, sillä eilen ja tänään on myös tullut huonoa unipalautetta vaikka koen nukkuneeni hyvin ja vauvakaan ei oo kovasti hulinoinnut 🤔
 
Takaisin
Top